Met alleen het Zeeuws dialect kun je in Europa 1992 niet uit de voeten 'Als je naar iemand wijst, dan wijzen er drie vingers terug' MAANDAG 30 DECEMBER 1991 NR 25076 13 weg parkeert tijdens het in or de brengen van de formalitei ten. „Dat kan toch niet lan ger". Maar hoe zit het met een regio als Sehouwen-Duiveland? Wat merkt de bevolking hier nu fei telijk in een streek, die op ge nerlei wijze aan een buiten landse grens gelegen is? Vol gens de gedeputeerde is dat voor een belangrijk deel afhan kelijk van de mensen zelf. „Wie zijn of haar voordeel wil doen met de Europese integratie moet wel zijn neus buiten de deur laten zien. En naast het Zeeuws is ook een andere inter nationale taal nodig om uit de voeten te kunnen", legt ze uit. Ze denkt daarbij onder meer aan de universiteit van Gent, waar ook voor Nederlandse leergierigen heel wat te halen valt. Het verkeer wordt inter nationaal sterk verbeterd, zo dat er veel meer ontplooi ingsmogelijkheden zullen zijn. Maar tegelijkertijd moet de burger van het verenigd Euro pa geen wonderen verwachten. „Sehouwen-Duiveland of Zee land kan van al deze ontwikke lingen misschien twee of drie graantjes meepikken uit de grote ruif. Het gaat 'm erom, dat je er de juiste uitpikt en dat vraagt om visie", aldus de gedeputeerde. Vandaar dat het Lukkie Nederhoed er alles aangelegen is om als provincie een duidelijk kader op te stel len met toekomstverwachtin gen en doelstellingen. De bur ger geeft via de provinciale sta ten van Zeeland de kaders aan. De CDA-gedeputeerde ziet Eu ropa als een uitdaging „maar laten we wel met beide benen op de grond blijven staan". De politieke macht van Zee land is maar beperkt. Tijdens haar bezoek aan Straatsburg bleek de media uitermate geïn- tereseerd in de Duitse verte genwoordigingen. Zeeland is van Europees opzicht maar een vlekje. Vandaar ook, dat de discussie actueel geworden is of de landsdelen in Nederland (de. provincies) wel juist zijn. Steeds vaker wordt gedacht aan een nauwere samenwer- king (of zelfs 'fusie') tussen Zeeland, Brabant en Limburg. Lukkie Nederhoed-Zijlstra heeft daarop nog geen pas klaar antwoord. „Maar je moet zorgen, dat je in al dergelijke besprekingen ook aan de tafel zit met een visie. Anders wordt er door anderen over je be slist". ZIERIKZEE - Het is met opiniepeilingen en op komstpercentages voor verkiezingen in de hand een open deur om te stellen, dat Europa '92 nog niet bij ster sterk leeft bij de bevolking. Maar zelfs op poli tiek niveau is de belangstelling voor de EG nog maar van korte duur. Toen de nieuwe CDA-gedepu teerde Lukkie Nederhoed-Zijlstra uit Zierikzee met haar collega's de portefeuilles ging verdelen, hoefde ze niet al te veel moeite te doen om de Euregio in haar zak te steken. En nu, nog geen half jaar later, is Europa 1992 hét politieke woord van het moment. Vanaf het eerste moment is de gedeputeerde blij met het feit, dat de Euregio in haar pakket zit. Europa staat aan de voor avond van een nieuw tijdperk. Een tijd, waarin er nog maar weinig onderwerpen zijn, die niet in Europees verband ge zien moeten worden. Neder hoed-Zijlstra is steeds vaker grensoverschrijdend bezig en zit tegenwoordig ook rond de tafel met haar Belgische colle- Dat overleg is in '89 van de grond gekomen en eind van dat jaar lag er een intentieverkla ring op tafel; er moet in de toe komst meer samengewerkt worden. Maar van een leien dakje gaat dat niet bepaald. Er worden langzamerhand dingen van de grond getild, maar de gedeputeerde bemerkt toch wel een cultuurverschil. „Ik houd ervan om concrete afspra ken te maken en die ook met een na te komen. In België ligt dat soms wat anders", legt ze uit. Opmerkelijk, dat er met een land dat zo dichtbij ligt, al sprake is van een aantoonbaar cultuurverschil, dat samenwer king en overleg bemoeilijkt. Die cultuurverschillen komen blijkbaar niet alleen voor tus sen de ambitieuze zakenman, die naar Azië reist om daar handel te drijven. Die nauwere samenwerking is iets van de laatste tijd, de oprichting van de Benelux in het inmiddels verre verleden ten spijt. Dat heeft zonder twijfel te maken met de gel den, die nu beschikbaar ge steld worden door de Europese gemeenschap. Dat stimuleert overheden om wat sneller over de grens te kijken. Nederhoed- Zijlstra noemt in dat verband een grensoverschrijdend kre kenproject en een afvalinzame lingsplan. Ze kan enthousiast vertellen over Zeeland en een verenigd Europa, al plaatst ze er meteen kanttekeningen bij. „Ik be grijp de angst voor het verlie zen van de eigen identiteit best bij mensen. Natuurlijk zul je iets moeten inleveren, maar wat voor jou van belang is moet je wel bevechten". In dat opzicht noemt ze het van groot belang, dat „er éénheid in ei gen huis" is. Als Euregio-gedeputeerde stuurt ze binnen het college en daarmee provinciale staten aan op een éénsluidend stand punt over wat wel en niet ge wenst is binnen de Europese samenwerking. Daarbij moet iedereen proberen zo ruim mo gelijk te denken. De Euregio- gedeputeerde met een dik boek met beperkingen en verboden richting Europa sturen, zet geen zoden aan de dijk. Men moet Europees gaan den ken, maar „als je teveel identi teit verliest door Europa, dan dreigt er een situatie zoals in België". Een situatie, waarin bepaalde delen van de bevol king zich niet meer in de landspolitiek kunnen vinden. Ze waarschuwt voor regiona lisme. Om dat te voorkomen is het aan de politiek om de poli tiek dicht bij de burger te hou den of te brengen. Ze twijfelt er niet aan, dat ze in dat stre ven bij tijd en wijle toch zal moeten opboksen tegen krach ten, die het allemaal wel goed vinden zoals het nu is. Zeeland is Zeeland en dat is mooi ge noeg. „In de provincie wordt weieens gedacht, dat het alle maal te hard gaat; anderen vin den dat je nooit hard genoeg loopt. Er is overleg met Vlaan deren, maar anderen vinden, dat je al met Antwerpen rond de tafel moet gaan zitten". Lukkie Nederhoed-Zijlstra er kent, dat Europa '92 nog niet al te sterk leeft bij veel mensen (de opkomst bij de verkiezin gen was triest), maar daar ligt waar haar betreft een duidelij ke taak voor de politiek. „De politiek moet vanuit het stand punt van de burger blijven den ken". In dat verband zegt ze blij te zijn met de busverbin dingen tussen Zeeuwsch- Vlaanderen en België. Samen met de busmaatschappij ZWN wordt gezocht naar betere aan sluitingen voor de passagiers. Met name dat laatste biedt óok aan inwoners van Sehouwen- Duiveland (zij het beperkte) voordelen. „En denk bijvoorbeeld aan een grensoverschrijdend afvalpro- ject. Daar heeft iedereen iets aan, niet alleen de mensen in het grensgebied. Kijk, als lan den probleemzaken aan de grens neerzetten, dan is men fout bezig". Als haar in dat ver band de Belgische kerncentra le vlak tegen de Nederlandse grens aangereikt wordt (er be staan openlijk twijfels over de veiligheid van de centrale - red.) reageert ze spontaan; „In derdaad, daar bestaan twijfels over en daar probeer je dan beetje bij beetje een vinger tus sen te krijgen". Bij Europa '92 wordt in eerste instantie gedacht aan projecten rondom de grensgebieden. He lemaal duidelijk zijn de grensproblemen. Nederhoed- Zijlstra was onlangs in Straatsburg en bij haar terug reis over de grensplaats Putte stond ze in een file, omdat het vrachtverkeer midden op de van klein rechts, die zondag toch nog steeds een voorbede heeft voor Koningin, Konink rijk en Regering, maakt zich daaraan niet schuldig. Of zoals Houtekamer het formuleert: erken de geschiedenis van je land, maar verheerlijk het niet. M^ar buiten kijf staat voor Houtekamer dat de overheid een dienaresse God's is en de geschiedenis van vaderland, de kerk en de Bijbel uitgangspunt moeten zijn bij het voeren van welke politiek dan ook. Euro pese integratie prima, maar een tijd, waarin er nog maar vier koningen zijn (die van schoppen, ruiten, harten en klaver - citaat van koning Fa- roek, die in Egypte werd afge zet) is het verloochenen van je eigen geschiedenis. Dan kun je wat Houtekamer betreft wach ten op het weer uitéénvallen van dat Europa. BRUINISSE - De diverse ministers van financiën hebben het er de achterliggende periode maar druk mee gehad. Europa '92 té voor alles een economisch gegeven, waarin het bedrijfsleven in het algemeen en de multi-nationals in het bijzonder moeten flore ren. Maar hoe staat het met de immateriële zaken? Hoe staan de klein rechtse partijen tegenover die 'grenzeloze aardverschuiving'; partijen die naast het reguliere politieke program toch juist accenten leg gen bij gevoelskwesties benaderd vanuit God's woord. Aan het woord de Bruse SGP-er en raadslid G. E. Houtekamer. Op alle fronten wordt er in de samenleving wat onwennig aangekeken tegen de Europese gedachte. In de regelgeving voor het bedrijfsleven wordt niets aan het toeval overgela ten, maar wetgeving voor im materiële of zelfs ethische za ken ligt vooralsnog onaange roerd in de kast. Toch noemt Houtekamer de Europese inte gratie „voor ons niet bijzon der". Staatsburger of Straatsbur ger het zegt hem niet zoveel nieuws. Hij herinnert daarbij onder meer aan Calvijn, die Straatsburg als zijn broekzak kende, hij noemt de Oost- en West-Indische Compagnie, de belijdensgeschriften en de Zui delijke Nederlanden. Neder land is in haar rijke verleden meer dan nationaal geweest. Nederland heeft in haar ge schiedenis op diverse fronten over haar eigen landsgrenzen heen gekeken. Maar die integratie van Europa gaat Houtekamer wel wat te snel. De politiek dringt die in tegratie (Houtekamer is geen voorstander van een éénwor ding - red.) momenteel op, zon der dat het volk aan de basis aan die politieke vernieuwin gen kan wennen. Zonder de ge schiedenis van het vaderland te ontkennen of te verheerlij ken, moet met die geschiedenis wel rekening worden gehou den. Anders dreigt er een wig tussen bevolking en politiek. Een wig, die wat Houtekamer betreft weieens vernietigend kan zijn voor dat zo fel begeer de éne Europa. Maar hoewel de Bruse SGP-er op zich geen problemen heeft met de integratie, zegt hij wel bang te zijn voor de ontkerste ning van de samenleving. Hier bij wijst hij bijvoorbeeld op het humanistisch-liberale Frankrijk, dat aan God's woord minder boodschap heeft, dan de groepering waar voor Houtekamer en de zijnen staan. En met het afstemmen van de wetgeving binnen de diverse Europese landen zou Neder land weieens een stukje van haar tolerantie prijs moeten gaan geven. Hot item is wat Houtekamer betreft de finan ciering van het onderwijs in Nederland. Het bijzonder on derwijs („ik preek niet voor ei gen parochie, want met bijzon der onderwijs bedoel ik ook Maria Montesorie en het Jena- plan") neemt in Nederland nu nog een belangrijke plaats in. In landen om ons heen, is dat bijzonder onderwijs heel wat minder gewaarborgd. En voor Gereformeerd Nederland is dat onderwijs van essentieel be lang in de opvoeding van de kinderen. Houtekamer heeft er een doopbelofte voor afgelegd, die hij nimmer zal verlooche nen. Bijzonder onderwijs is voor hem van zo'n belang, dat „ik zonder dergelijke zaken met mijn gezin zou emigreren". En die vrees voor het verwateren van dat onderwijs is niet ge heel onterecht. Zo stoeit de po litiek momenteel met de wet gelijke behandeling; voortko mend uit die drang naar Euro- wand, dat men zich afzet tegen pese éénwording. de gevoerde politiek". Die Wet Gelijke Behandeling moet nog aangenomen worden en het is nog de vraag welke uitzonderingspositie er voor bijvoorbeeld het bijzonder on derwijs zal komen. Maar als een bijzondere school niet haar eigen leerkrachten mag selec teren, dan houdt dat bijzonder onderwijs wat Houtekamer be treft wel op. Landelijk is enige tijd geleden de discussie gevoerd over een homofiele leerkracht, die graag les wilde geven op een bijzondere school. Het school bestuur kon zich daar niet in vinden en er was dus een con flict, Houtekamer is zorgvul dig in zijn bewoordingen. „Ik wijs naar niemand, want dan wijzen er altijd drie vingers te rug" reageert hij, terwijl hij dat met zijn eigen hand de monstreert. „Elk land heeft een eigen so ciale en culturele ontwikke ling. Als dat ontkend wordt door de politiek, dan ver vreemden de burgers van el kaar. Ik ben ontzettend bang, dat de politieke voormannen te snel doorgaan, zonder dat bur gers kunnen meegroeien in de ontwikkeling. Dan ben je dwangmatig en kunstmatig be zig", aldus de klein-rechtse po liticus. Hij noemt niet alleen de ont wikkeling van het Vlaams Blok of de nog steeds groeien de aanhang van Le Pen in Frankrijk als voorbeeld. Maar kijkt ook in eigen land. De op komst bij de verkiezingen voor het Europees Parlement waren meer dan bedroevend. En zelfs het anders zo trouwe kie zerspubliek van de klein recht se partijen bleef voor een groot deel thuis. Maar het gaat hem er wel om, dat die tolerantie in Nederland blijft bestaan. Vrijheid van on derwijs, vrijheid van geweten en het respecteren van de rust dag (zondag) zijn zaken, die de Reformatie heeft voortge bracht en waaraan Houteka mer koste wat kost wil vast houden. En met de Bijbel als leidraad voor zijn handelen kan hij ook niet anders. Maar de Europese integratie staat voor de deur en de macht van het humanistische Frank rijk is groot. Ook andere lan den houden er waarden en nor men op na, die niet altijd de Nederlandse zijn. „Het is van enorm groot belang, dat de po litiek rekening houdt met haar kiezers. De politiek kan dat open Europa er niet geforceerd laten komen". Volgens Houtekamer zijn er momenteel tal van voorbeel den, waaruit blijkt dat delen van de bevolking in diverse landen moeite hebben met het politieke beleid. „Denk bij voorbeeld aan de opkomst van het Vlaams Blok in België, werkelijk afschuwelijk. Maar het is toch een teken aan de Maar niet alleen de bevolking vindt het allemaal erg snel gaan. Ook vanuit het bedrijfs leven zijn er geluiden, dat de politiek nu erg hard van stapel loopt. „Waarom moet het alle maal zo nodig en waarom wordt er vooraf een jaar ge prikt, waarin de grenzen open moeten? Kan er niet veel beter met goede argumenten ge werkt worden?", vraagt Houte kamer zich af. Europa is ontegenzeggelijk in beroering en diverse groepe ringen maken zich schuldig aan nationalisme. Daaraan doet Nederland niet noemens waardig mee. Ook de aanhang Houtekamer erkent, dat de po litiek (ook op gemeenteraads niveau) actiever bezig moet zijn met Europa 1992. Het openstellen van de grenzen heeft wel degelijk ook conse quenties voor de gemeentepoli tiek. Als concreet voorbeeld noemt Houtekamer het feit, dat de gemeente bij inschrij vingen (aannemersklussen) bo ven de 240.000 gulden in een Europees register moet staan. Een Belgische aannemer kan dan bijvoorbeeld in Bruinisse aan de slag.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 13