Plan herinrichting centrumgehied
Oosterland moet worden gemaakt
Dreischor gematigd positief over
plannen Stoofweg en Bogerdweg
g*
DE EERSTE TWEE
WEKEN GRATIS
n
SAMAN BV
r ZIERIKZEESCHE 1
NIEUWSBODE
Om kans te maken op subsidie uit fonds stad- en dorpsvernieuwing
Detailkritiek én hartekreten tijdens drukbezochte hoorzitting
6
9
Diefstal
uit auto
Aanrijding
Oosterland
dé krant van schouwen - duiveland!
Wat dacht u van Parade
of Avant Garde? Juist.
Ook naar
Zonnemai re?
m
ERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DONDERDAG 14 NOVEMBER 1991
148e JAARGANG NR 25051
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
NIEUWERKERK - „We proberen bij het provinciaal bestuur subsidie te krijgen
voor de herinrichting van het centrumgebied van Oosterland. Maar de provincie
moet dan wel weten hoe het herinrichtingsplan er precies uit ziet en wat de rea
lisatie ervan gaat kosten". Alle leden van de Duivelandse adviescommissie alge
mene zaken waren het met burgemeester A. Bergshoeff eens. Er moet een plan
worden gemaakt om het centrum van Oosterland een aantrekkelijker aanzien
te geven.
kwam men tot de conclusie dat Het advies- en ontwerpbureau
dit plan het beste kan worden dat ook het dorpsplan Ooster-
uitgekiend door de Grontmij. land heeft opgesteld. De nieu-
Tijdens de commissievergade
ring woensdagavond in het ge
meentehuis te Nieuwerkerk
Aan de Grontmij zal worden gevraagd een offerte te maken voor een herinrichting van het cen
trumgebied Oosterland. (Archieffoto).
we inrichting van het centrum
gebied is de tweede fase van dit
dorpsplan. Momenteel wordt
in Oosterland gewerkt aan de
realisatie van de eerste fase: de
aanleg van een hoofdontslui-
tingsroute door het dorp heen.
Het zal nog wel even duren eer
men ook daadwerkelijk kan
beginnen met de uitvoering
van de tweede fase: de herin
richting van het centrumge
bied. Maar toch werd tijdens
de commissievergadering een
van de eerste stappen gezet die
daar toe moeten leiden. Om de
herinrichting te kunnen beta
len heeft de gemeente Duive-
land financiële steun nodig van
het provinciaal bestuur. Om in
aanmerking te komen voor een
bijdrage uit het stads- en
dorpsvernieuwingsfonds van
de provincie moet voor 1 april
een subsidie-aanvraag worden
ingediend. Een subsidie-aan
vraag compleet met uitge
werkt plan en kostenraming.
Hoewel men er in het algemeen
de voorkeur aan geeft te kun
nen kiezen uit verschillende of
fertes, was het voor de commis
sieleden een duidelijke zaak
dat dit plan het beste kan wor
den gemaakt door de Gront
mij. Doordat zij het dorps
plan Oosterland hebben ge
maakt zijn de medewerkers
van dat bureau al heel bekend
met de situatie in Oosterland.
Daardoor hoeven zij veel voor
bereidende werkzaamheden
niet meer te doen. Het is dus lo
gisch om met de Grontmij ver
der te gaan", aldus commissie
lid G. van den Ouden-Zwart.
En ook de andere drie commis
sieleden waren die mening toe
gedaan.
Naar aanleiding van een vraag
van A. J. Bom (PvdA) vertelde
burgemeester Bergshoeff dat
de bevolking van Oosterland
ook nog zijn zegje mag doen
over het plan. ,,Dat gebeurt via
een hoorzitting voor aan de
raad krediet wordt gevraagd
voor de uitvoering van het
plan". Ook een geruststelling
voor commissielid K. Hendrik-
se. Hij vertelde dat het idee van
herinrichting van het centrum
gebied met name bij een aantal
middenstanders toch wel moei
lijk ligt. ,,Ze zijn bang dat de
aanvoer van goederen naar hun
winkels er door zal worden be
moeilijkt".
Burgemeester Bergshoeff wees
er op dat de winkeliers zich
moeten realiseren dat de herin
richting is bedoeld om de om
geving waar zij zijn gevestigd
aantrekkelijker te maken voor
publiek. „Dat zal ook meer
mensen naar hun winkels trek
ken die anders het dorp uit
gaan om gezellig boodschap
pen te doen. Het kan dus posi
tief uitwerken. Daar moet men
eventueel maar wat (tijdelijk)
ongemak voor over hebben".
Een ander gebied waaraan in
Oosterland hard wordt ge
werkt is het plan Leeuwen
burg. Een nieuwbouwwijk
waarvan binnenkort de tweede
fase kan worden gerealiseerd.
De achterzijde daarvan grenst
aan de tuinen van woningen
die in de Leuvenstraat staan.
Tijdens de commissievergade
ring kwam men tot de conclu
sie dat het stuk gemeentegrond
tussen die twee woongebieden
het beste te koop kan worden
aangeboden aan de eigenaren
van de woningen aan de Leu
venstraat. Die krijgen daar
mee de mogelijkheid om hun
tuin vijf meter uit te breiden.
DREISCHOR - De inwoners van Dreischor zijn rede
lijk tevreden met de plannen voor aanpak van Bo
gerdweg en Stoofweg. Dat bleek gisteravond,
woensdag, tijdens een drukbezochte hoorzitting in
het dorpshuis in Dreischor. Wel werden enige kriti
sche kanttekeningen geplaatst en uitten sommige
inwoners van Dreischor hun twijfels aan het effect
van de voorgestelde maatregelen.
De problemen op Bogerdweg
en Stoofweg zijn niet nieuw.
Beide wegen krijgen veel door
gaand verkeer te verwerken en
dit tast de veiligheid en de leef
baarheid aan. Het gemeentebe
stuur heeft daarom adviesbu
reau RBOI in de arm genomen
om de situatie onder de loep te
nemen en met voorstellen tot
verbetering van de situatie te
komen.
een vrij hoge geluidsbelas
ting", aldus G. F. van Hogen-
dorp van RBOI in een korte
toelichting op de plannen.
Metingen
Om de juiste omvang van de
problemen te achterhalen wer
den allereerst verkeerstellin
gen en snelheidsmetingen uit
gevoerd. Conclusie daarvan is
dat volgens de onderzoekers
tweederde van het verkeer op
de Stoofweg harder rijdt dan
de toegestane 50 kilometer per
uur. Op de Bogerdweg houden
de meeste automobilisten zich
wel aan de maximumsnelheid
maar het bord waarop een ad
viessnelheid van 30 kilometer
wordt aangegeven wordt door
95% van de gemotoriseerde
weggebruikers genegeerd.
In het voorseizoen maken ge
middeld zo'n 1520 automobi
listen per etmaal gebruik van
de Stoofweg. In de zomermaan
den is het wat drukker: 1840
voertuigen per etmaal. Voor de
Bogerdweg liggen de aantallen
wat hoger: 1840 in het voorsei
zoen en 2140 in het hoogsei
zoen. Geluidsmetingen hebben
uitgewezen dat vooral op de
Bogerdweg sprake is van een
vrij hoog geluidsniveau.
Gemiddeld ligt de geluidspro-
duktie op die weg tussen 48 en
56 dba. Voor woongebieden
wordt een norm van 50 dba
aangehouden als zijnde aan
vaardbaar. De geluidsproduk-
tie op de Boogerdweg ligt ho
ger. De weg wordt drukker be
reden en bovendien bestaat het
wegdek uit klinkers terwijl de
Stoofweg geasfalteerd is. Op
de Bogerdweg kwamen de on
derzoekers aan waarden van
tussen 59 en 64 dba. „En dat is
Snelheid remmen
De meest ideale situatie zou
natuurlijk zijn het volledig we
ren van het verkeer op genoem
de wegen, maar dat lijkt, zo
bleek uit het verhaal van Van
Hogendorp, nauwelijks haal
baar. Het terugdringen van de
snelheid zal dus soelaas moe
ten bieden. Om dat doel te be
reiken draagt de RBOI ver
schillende mogelijkheden aan.
Voor wat betreft de Stoofweg
zou men allereerst de wegge
bruiker duidelijk moeten ma
ken dat hij of zij een dorp na
dert. Dat zou kunnen door een
middengeleider aan te brengen
waardoor men gedwongen
wordt wat gas terug te nemen.
Vervolgens zou de rijbaan te
ruggebracht kunnen worden
van 5,80 meter naar 5,00 meter.
De ruimte die dan overblijft
zou voor een fietsstrook benut
kunnen worden.
Het kruispunt Stoofweg/Slot-
straat zou wat krapper ge
maakt kunnen worden en bo
vendien voorzien van een ver
keersgeleiding in de vorm van
een verhoogd plateau. De Bo
gerdweg zou versmald kunnen
worden van 6,10 naar 5,80 me
ter en er zou een groenstrook
tussen rijbaan en trottoir voor
zien kunnen worden. Liefst wil.
men daarbij wel een klinker
bestrating houden om het ka
rakter van de Bogerdweg niet
aan te tasten. Ook op de Bo
gerdweg zou, ongeveer halver
wege, een snelheidsremmend
plateau moeten komen. Net als
bij de Stoofweg zou bij het be
gin van de Bogerdweg ondub
belzinnig duidelijk moeten
zijn dat men een dorpskern in
rijdt en dus de rechtervoet wat
in bedwang dient te houden.
De rij van commentatoren en
vragenstellers werd geopend
door de heer Slager. Hij ging
tot in details in op de door de
RBOI aangedragen oplossin
gen. Hij pleitte onder meer
voor het veranderen van de be
wegwijzering, meer ruimte
voor fietsers. Hij zei zich in
grote lijnen wel te kunnen vin
den in de aanpak van de Bo
gerdweg. Wel gaf hij aan dat
wat hem betreft er wel een of
meerdere 'knikken' in de Bo
gerdweg aangebracht kunnen
en mogen worden. „Ter plaatse
van de landbouwpercelen ten
noorden van de begraafplaats
zou dat mogelijk zijn, maar
dan moet de gemeente wel
grond aankopen".
Twijfel over
veiligheid fietsers
Een nogal sceptische blik
kwam van de heer De Feyfer.
„Wat mij betreft krijgt dit rap
port een zesje", aldus De Fey
fer. Hij zei te twijfelen aan de
veiligheid voor de fietsers op
Stoofweg en Bogerdweg. Ook
vroeg hij aandacht voor moge
lijke trillingen die volgens
De bewoners vinden dat het vrachtverkeer uit de Bogerdweg geweerd moet worden. Archieffoto
hem zouden kunnen ontstaan
door de aanleg van.yerhoogde
plateaus. „Want als mijn huis
gaat scheuren, wat het nu niet
doet, kom ik bij de gemeente
langs".
De heer Van der Wekken liet
weten meer te zien in een rond
weg. „En die ligt er feitelijk al,
die hoef je alleen maar wat op
te krikken". De heer De Nobel
stelde dat er in zijn ogen te wei
nig gebeurt om het verkeer om
de Stoofweg te dwingen om
langzamer te rijden. „Het
blijft een rechte weg", aldus De
Nobel. Hij schetste het beeld
van de automobilist die na het
'nemen' van het eerste plateau
de voet op het gaspedaal drukt
om in één keer door te stuiven
naar de Bogerdweg.
Relativeren
Op vragen uit de zaal reageer
de mevrouw L. Keijzers van
het RBOI met de opmerking
dat het haars inziens te ver
voert om alle verkeer uit Drei
schor te weren en naar een
rondweg te sturen. „Daar zijn
verkeerstechnisch geen rede
nen voor en dan stuur je
vrachtverkeer naar wegen die
daar niet voor bedoeld zijn".
Burgemeester L. N. Labruyère
viel haar bij. Hij stelde dat
men de problemen op Bogerd
weg en Stoofweg een beetje
moet relativeren. „Op de El-
kerzeeseweg bij Scharendijke
en Eikerzee waren de proble
men veel groter. Daar rijden in
het hoogseizoen meer dan acht
duizend voertuigen per etmaal
over". Hij tekende daar wel
meteen bij aan geschrokken te
zijn van de overtredingen van
de maximumsnelheid op de
Stoofweg. „Wij willen ook het
liefst zo snel mogelijk aan de
slag", aldus de Brouwse eerste
burger.
Enige discussie ontstond ver
volgens over de vraag of men
de klinkerbestrating op de Bo
gerdweg al dan niet moet hand
haven en werd de stelling gepo
neerd dat als men reeds bij
Nieuwerkerk het (vrachtver
keer uit de polder weert de pro
blemen in Dreischor al goed
deels opgelost zijn. Burge
meester Labruyère reageerde
op die stelling met de opmer
king dat de gemeente niet wil
afwachten of én wanneer de
problemen bij Nieuwerkerk
opgelost worden. Het is de be
doeling dat in december de
plannen voorgelegd worden
aan de commissie Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Orde
ning (VRO). Als de raad dan
vervolgens akkoord gaat met
de plannen wil men in de zo
mer van '92 met het karwei be
ginnen.
Een dwaas, die nooit verandert.
Barthelemy
Enkele bui
HET WEER
Half tot zwaar bewolkt en nog een
enkele bui. Min. temp. omstreeks 3
graden en in het binnenland mo
ge/ijk vorst aan de grond. Middag-
temp. ongeveer 7 graden. Wind uit
west tot noordwest, matig, rond
kracht 4.
BORSSELE
De PvdA dringt aan op sluiting van de kerncentrale in
SONNETTEN
Ds. H. Meijer uit Scharendijke schreef een bundel
sonnetten.
ROEMENIE
In Zlerikzee start een hulpactie voor het Roemeense
VOLLEYBAL
De Schorpioen heeft het eerste IBD-volleybaltoernooi
gewonnen.
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
ZIERIKZEE - Woensdag- werd
in de Volkerakstraat te Zierik
zee de personenauto van de
heer L. E. uit Zierikzee open
gebroken.
De inbraak werd gemeld om
ongeveer 10.30 uur. Voor zover
bekend werd niets meegeno
men uit de auto. De totale scha
de door braak is onbekend.
OOSTERLAND - Bij een aan
rijding in de Burgemeester
Van der Havestraat in Ooster
land werden dinsdag twee per
sonenauto's licht beschadigd.
De aanrijding vond plaats om
ongeveer 16.45 uur toen me
vrouw C. W. uit Oosterland
met haar personenauto vanuit
de Noordstraat achteruit de
Burgemeester Van deT Ha
vestraat inreed. Zij zou daarbij
een personenauto bestuurd
door mevrouw A. A. uit Kerk-
werve die door de Burgemees
ter van der Havestraat reed
niet hebben opgemerkt. Daar
door ontstond een aanrijding
met blikschade.
AMSTERDAM - Zes instellin
gen die werkzaam zijn op het
gebied van vroegklinisch kan
keronderzoek hebben in Am
sterdam het Europese Kanker
Centrum opgericht. De zes Zeg
gen met hun initiatief het gea
vanceerde kankeronderzoek
internationaal een sterkere po
sitie en een duidelijker plaats
in Europa te willen bezorgen.
UTRECHT - Het ministerie
van WVC heeft dinsdag beslo
ten de ongeveer 80 asielzoekers
uit het Valkenburgse hotel De
Wilgenhof elders onder te bren
gen.
Advertentie
r/mm REISBURO VAN OEVEREN
UMM Dam 3, tel. 01110-15036/12319
vofi oeveren reizen
r
'n AVONDJE
ANTWERPEN?
f Wilt u 'n theater bezoeken
of gaat u liever stappen -
op zaterdagavond,
Neem de theaterlijn....! f 32,50 p.p.
(exklusief theater)
Vertrek 18.00 uur Goes, retour vanaf
Antwerpen 24.00 of 03.00 uur.
Voor informatie en opgave:
REISBURO VAN OEVEREN
Dam 3- Zierikzee
Poitbvs IB - 4300 AA 2*nkje«
Advertentie
Voor:
sanitair
gas- en waterleiding
naar:
Constructeurs/
Installateurs
Julianastraat 40
4301 NC Zierikzee
Telefoon 01110-12647
Al het nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus.
JA, ik wil een kwartaalabonnement a f 45.—
jaarabonnement f 169.—
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam
adres
postcode
telefoon
plaats:
handtekening:
3d Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
fiO Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee.
t
1