Plan herinrichting centrumgehied Oosterland moet worden gemaakt Dreischor gematigd positief over plannen Stoofweg en Bogerdweg g* DE EERSTE TWEE WEKEN GRATIS n SAMAN BV r ZIERIKZEESCHE 1 NIEUWSBODE Om kans te maken op subsidie uit fonds stad- en dorpsvernieuwing Detailkritiek én hartekreten tijdens drukbezochte hoorzitting 6 9 Diefstal uit auto Aanrijding Oosterland dé krant van schouwen - duiveland! Wat dacht u van Parade of Avant Garde? Juist. Ook naar Zonnemai re? m ERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 14 NOVEMBER 1991 148e JAARGANG NR 25051 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 NIEUWERKERK - „We proberen bij het provinciaal bestuur subsidie te krijgen voor de herinrichting van het centrumgebied van Oosterland. Maar de provincie moet dan wel weten hoe het herinrichtingsplan er precies uit ziet en wat de rea lisatie ervan gaat kosten". Alle leden van de Duivelandse adviescommissie alge mene zaken waren het met burgemeester A. Bergshoeff eens. Er moet een plan worden gemaakt om het centrum van Oosterland een aantrekkelijker aanzien te geven. kwam men tot de conclusie dat Het advies- en ontwerpbureau dit plan het beste kan worden dat ook het dorpsplan Ooster- uitgekiend door de Grontmij. land heeft opgesteld. De nieu- Tijdens de commissievergade ring woensdagavond in het ge meentehuis te Nieuwerkerk Aan de Grontmij zal worden gevraagd een offerte te maken voor een herinrichting van het cen trumgebied Oosterland. (Archieffoto). we inrichting van het centrum gebied is de tweede fase van dit dorpsplan. Momenteel wordt in Oosterland gewerkt aan de realisatie van de eerste fase: de aanleg van een hoofdontslui- tingsroute door het dorp heen. Het zal nog wel even duren eer men ook daadwerkelijk kan beginnen met de uitvoering van de tweede fase: de herin richting van het centrumge bied. Maar toch werd tijdens de commissievergadering een van de eerste stappen gezet die daar toe moeten leiden. Om de herinrichting te kunnen beta len heeft de gemeente Duive- land financiële steun nodig van het provinciaal bestuur. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het stads- en dorpsvernieuwingsfonds van de provincie moet voor 1 april een subsidie-aanvraag worden ingediend. Een subsidie-aan vraag compleet met uitge werkt plan en kostenraming. Hoewel men er in het algemeen de voorkeur aan geeft te kun nen kiezen uit verschillende of fertes, was het voor de commis sieleden een duidelijke zaak dat dit plan het beste kan wor den gemaakt door de Gront mij. Doordat zij het dorps plan Oosterland hebben ge maakt zijn de medewerkers van dat bureau al heel bekend met de situatie in Oosterland. Daardoor hoeven zij veel voor bereidende werkzaamheden niet meer te doen. Het is dus lo gisch om met de Grontmij ver der te gaan", aldus commissie lid G. van den Ouden-Zwart. En ook de andere drie commis sieleden waren die mening toe gedaan. Naar aanleiding van een vraag van A. J. Bom (PvdA) vertelde burgemeester Bergshoeff dat de bevolking van Oosterland ook nog zijn zegje mag doen over het plan. ,,Dat gebeurt via een hoorzitting voor aan de raad krediet wordt gevraagd voor de uitvoering van het plan". Ook een geruststelling voor commissielid K. Hendrik- se. Hij vertelde dat het idee van herinrichting van het centrum gebied met name bij een aantal middenstanders toch wel moei lijk ligt. ,,Ze zijn bang dat de aanvoer van goederen naar hun winkels er door zal worden be moeilijkt". Burgemeester Bergshoeff wees er op dat de winkeliers zich moeten realiseren dat de herin richting is bedoeld om de om geving waar zij zijn gevestigd aantrekkelijker te maken voor publiek. „Dat zal ook meer mensen naar hun winkels trek ken die anders het dorp uit gaan om gezellig boodschap pen te doen. Het kan dus posi tief uitwerken. Daar moet men eventueel maar wat (tijdelijk) ongemak voor over hebben". Een ander gebied waaraan in Oosterland hard wordt ge werkt is het plan Leeuwen burg. Een nieuwbouwwijk waarvan binnenkort de tweede fase kan worden gerealiseerd. De achterzijde daarvan grenst aan de tuinen van woningen die in de Leuvenstraat staan. Tijdens de commissievergade ring kwam men tot de conclu sie dat het stuk gemeentegrond tussen die twee woongebieden het beste te koop kan worden aangeboden aan de eigenaren van de woningen aan de Leu venstraat. Die krijgen daar mee de mogelijkheid om hun tuin vijf meter uit te breiden. DREISCHOR - De inwoners van Dreischor zijn rede lijk tevreden met de plannen voor aanpak van Bo gerdweg en Stoofweg. Dat bleek gisteravond, woensdag, tijdens een drukbezochte hoorzitting in het dorpshuis in Dreischor. Wel werden enige kriti sche kanttekeningen geplaatst en uitten sommige inwoners van Dreischor hun twijfels aan het effect van de voorgestelde maatregelen. De problemen op Bogerdweg en Stoofweg zijn niet nieuw. Beide wegen krijgen veel door gaand verkeer te verwerken en dit tast de veiligheid en de leef baarheid aan. Het gemeentebe stuur heeft daarom adviesbu reau RBOI in de arm genomen om de situatie onder de loep te nemen en met voorstellen tot verbetering van de situatie te komen. een vrij hoge geluidsbelas ting", aldus G. F. van Hogen- dorp van RBOI in een korte toelichting op de plannen. Metingen Om de juiste omvang van de problemen te achterhalen wer den allereerst verkeerstellin gen en snelheidsmetingen uit gevoerd. Conclusie daarvan is dat volgens de onderzoekers tweederde van het verkeer op de Stoofweg harder rijdt dan de toegestane 50 kilometer per uur. Op de Bogerdweg houden de meeste automobilisten zich wel aan de maximumsnelheid maar het bord waarop een ad viessnelheid van 30 kilometer wordt aangegeven wordt door 95% van de gemotoriseerde weggebruikers genegeerd. In het voorseizoen maken ge middeld zo'n 1520 automobi listen per etmaal gebruik van de Stoofweg. In de zomermaan den is het wat drukker: 1840 voertuigen per etmaal. Voor de Bogerdweg liggen de aantallen wat hoger: 1840 in het voorsei zoen en 2140 in het hoogsei zoen. Geluidsmetingen hebben uitgewezen dat vooral op de Bogerdweg sprake is van een vrij hoog geluidsniveau. Gemiddeld ligt de geluidspro- duktie op die weg tussen 48 en 56 dba. Voor woongebieden wordt een norm van 50 dba aangehouden als zijnde aan vaardbaar. De geluidsproduk- tie op de Boogerdweg ligt ho ger. De weg wordt drukker be reden en bovendien bestaat het wegdek uit klinkers terwijl de Stoofweg geasfalteerd is. Op de Bogerdweg kwamen de on derzoekers aan waarden van tussen 59 en 64 dba. „En dat is Snelheid remmen De meest ideale situatie zou natuurlijk zijn het volledig we ren van het verkeer op genoem de wegen, maar dat lijkt, zo bleek uit het verhaal van Van Hogendorp, nauwelijks haal baar. Het terugdringen van de snelheid zal dus soelaas moe ten bieden. Om dat doel te be reiken draagt de RBOI ver schillende mogelijkheden aan. Voor wat betreft de Stoofweg zou men allereerst de wegge bruiker duidelijk moeten ma ken dat hij of zij een dorp na dert. Dat zou kunnen door een middengeleider aan te brengen waardoor men gedwongen wordt wat gas terug te nemen. Vervolgens zou de rijbaan te ruggebracht kunnen worden van 5,80 meter naar 5,00 meter. De ruimte die dan overblijft zou voor een fietsstrook benut kunnen worden. Het kruispunt Stoofweg/Slot- straat zou wat krapper ge maakt kunnen worden en bo vendien voorzien van een ver keersgeleiding in de vorm van een verhoogd plateau. De Bo gerdweg zou versmald kunnen worden van 6,10 naar 5,80 me ter en er zou een groenstrook tussen rijbaan en trottoir voor zien kunnen worden. Liefst wil. men daarbij wel een klinker bestrating houden om het ka rakter van de Bogerdweg niet aan te tasten. Ook op de Bo gerdweg zou, ongeveer halver wege, een snelheidsremmend plateau moeten komen. Net als bij de Stoofweg zou bij het be gin van de Bogerdweg ondub belzinnig duidelijk moeten zijn dat men een dorpskern in rijdt en dus de rechtervoet wat in bedwang dient te houden. De rij van commentatoren en vragenstellers werd geopend door de heer Slager. Hij ging tot in details in op de door de RBOI aangedragen oplossin gen. Hij pleitte onder meer voor het veranderen van de be wegwijzering, meer ruimte voor fietsers. Hij zei zich in grote lijnen wel te kunnen vin den in de aanpak van de Bo gerdweg. Wel gaf hij aan dat wat hem betreft er wel een of meerdere 'knikken' in de Bo gerdweg aangebracht kunnen en mogen worden. „Ter plaatse van de landbouwpercelen ten noorden van de begraafplaats zou dat mogelijk zijn, maar dan moet de gemeente wel grond aankopen". Twijfel over veiligheid fietsers Een nogal sceptische blik kwam van de heer De Feyfer. „Wat mij betreft krijgt dit rap port een zesje", aldus De Fey fer. Hij zei te twijfelen aan de veiligheid voor de fietsers op Stoofweg en Bogerdweg. Ook vroeg hij aandacht voor moge lijke trillingen die volgens De bewoners vinden dat het vrachtverkeer uit de Bogerdweg geweerd moet worden. Archieffoto hem zouden kunnen ontstaan door de aanleg van.yerhoogde plateaus. „Want als mijn huis gaat scheuren, wat het nu niet doet, kom ik bij de gemeente langs". De heer Van der Wekken liet weten meer te zien in een rond weg. „En die ligt er feitelijk al, die hoef je alleen maar wat op te krikken". De heer De Nobel stelde dat er in zijn ogen te wei nig gebeurt om het verkeer om de Stoofweg te dwingen om langzamer te rijden. „Het blijft een rechte weg", aldus De Nobel. Hij schetste het beeld van de automobilist die na het 'nemen' van het eerste plateau de voet op het gaspedaal drukt om in één keer door te stuiven naar de Bogerdweg. Relativeren Op vragen uit de zaal reageer de mevrouw L. Keijzers van het RBOI met de opmerking dat het haars inziens te ver voert om alle verkeer uit Drei schor te weren en naar een rondweg te sturen. „Daar zijn verkeerstechnisch geen rede nen voor en dan stuur je vrachtverkeer naar wegen die daar niet voor bedoeld zijn". Burgemeester L. N. Labruyère viel haar bij. Hij stelde dat men de problemen op Bogerd weg en Stoofweg een beetje moet relativeren. „Op de El- kerzeeseweg bij Scharendijke en Eikerzee waren de proble men veel groter. Daar rijden in het hoogseizoen meer dan acht duizend voertuigen per etmaal over". Hij tekende daar wel meteen bij aan geschrokken te zijn van de overtredingen van de maximumsnelheid op de Stoofweg. „Wij willen ook het liefst zo snel mogelijk aan de slag", aldus de Brouwse eerste burger. Enige discussie ontstond ver volgens over de vraag of men de klinkerbestrating op de Bo gerdweg al dan niet moet hand haven en werd de stelling gepo neerd dat als men reeds bij Nieuwerkerk het (vrachtver keer uit de polder weert de pro blemen in Dreischor al goed deels opgelost zijn. Burge meester Labruyère reageerde op die stelling met de opmer king dat de gemeente niet wil afwachten of én wanneer de problemen bij Nieuwerkerk opgelost worden. Het is de be doeling dat in december de plannen voorgelegd worden aan de commissie Volkshuis vesting en Ruimtelijke Orde ning (VRO). Als de raad dan vervolgens akkoord gaat met de plannen wil men in de zo mer van '92 met het karwei be ginnen. Een dwaas, die nooit verandert. Barthelemy Enkele bui HET WEER Half tot zwaar bewolkt en nog een enkele bui. Min. temp. omstreeks 3 graden en in het binnenland mo ge/ijk vorst aan de grond. Middag- temp. ongeveer 7 graden. Wind uit west tot noordwest, matig, rond kracht 4. BORSSELE De PvdA dringt aan op sluiting van de kerncentrale in SONNETTEN Ds. H. Meijer uit Scharendijke schreef een bundel sonnetten. ROEMENIE In Zlerikzee start een hulpactie voor het Roemeense VOLLEYBAL De Schorpioen heeft het eerste IBD-volleybaltoernooi gewonnen. Dit nummer bestaat uit 10 pagina's ZIERIKZEE - Woensdag- werd in de Volkerakstraat te Zierik zee de personenauto van de heer L. E. uit Zierikzee open gebroken. De inbraak werd gemeld om ongeveer 10.30 uur. Voor zover bekend werd niets meegeno men uit de auto. De totale scha de door braak is onbekend. OOSTERLAND - Bij een aan rijding in de Burgemeester Van der Havestraat in Ooster land werden dinsdag twee per sonenauto's licht beschadigd. De aanrijding vond plaats om ongeveer 16.45 uur toen me vrouw C. W. uit Oosterland met haar personenauto vanuit de Noordstraat achteruit de Burgemeester Van deT Ha vestraat inreed. Zij zou daarbij een personenauto bestuurd door mevrouw A. A. uit Kerk- werve die door de Burgemees ter van der Havestraat reed niet hebben opgemerkt. Daar door ontstond een aanrijding met blikschade. AMSTERDAM - Zes instellin gen die werkzaam zijn op het gebied van vroegklinisch kan keronderzoek hebben in Am sterdam het Europese Kanker Centrum opgericht. De zes Zeg gen met hun initiatief het gea vanceerde kankeronderzoek internationaal een sterkere po sitie en een duidelijker plaats in Europa te willen bezorgen. UTRECHT - Het ministerie van WVC heeft dinsdag beslo ten de ongeveer 80 asielzoekers uit het Valkenburgse hotel De Wilgenhof elders onder te bren gen. Advertentie r/mm REISBURO VAN OEVEREN UMM Dam 3, tel. 01110-15036/12319 vofi oeveren reizen r 'n AVONDJE ANTWERPEN? f Wilt u 'n theater bezoeken of gaat u liever stappen - op zaterdagavond, Neem de theaterlijn....! f 32,50 p.p. (exklusief theater) Vertrek 18.00 uur Goes, retour vanaf Antwerpen 24.00 of 03.00 uur. Voor informatie en opgave: REISBURO VAN OEVEREN Dam 3- Zierikzee Poitbvs IB - 4300 AA 2*nkje« Advertentie Voor: sanitair gas- en waterleiding naar: Constructeurs/ Installateurs Julianastraat 40 4301 NC Zierikzee Telefoon 01110-12647 Al het nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus. JA, ik wil een kwartaalabonnement a f 45.— jaarabonnement f 169.— en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam adres postcode telefoon plaats: handtekening: 3d Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. fiO Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee. t 1

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 1