'Slag om de recreant gaat door' Mogelijkheden Renesse en Burgh-Haamstede centraal in onderzoek DONDERDAG 7 NOVEMBER 1991 NR 25047 5 Voor wat betreft Renesse pleit Bureau Tbrp voor het uitroepen van het gebied De Zoom, Hoge- zoom, Lange en Korte Reke als concentratiegebied. ,,In dit ge bied moet worden geijverd voor het creëren van een aan eengesloten winkel- en hore- cafront. In principe wordt op beperkte schaal uitbreiding van commerciële functies toe gestaan", aldus het onder zoeksbureau. Wat het onder zoeksbureau betreft heeft het invullen van de open ruimte aan De Zoom prioriteit. „Even als het invullen van de panden aan de noordzijde van de Hoge Zoom die momenteel een woonbestemming hebben". De zuidzijde van de Hogezoom zou dan een mengeling moeten worden van horeca, zakelijke dienstverlening en detailhan del. Opmerkelijke suggestie wat dat betreft van het onder zoeksbureau is die voor ver plaatsing van het WV-kan- toor. RENESSE/BURGH- HAAMSTEDE - Laat het wan trouwen varen en bouw verder aan een goed winkelbestand, een centrum waar het goed vertoeven is want je moet niet verwachten dat de recreant toch wel blijft komen. De slag om de recreant gaat door. Dat was, vrij vertaald, de bood schap van adviseuse R. Goed hart van Bureau Terp aan de gemeente Westerschouwen en de ondernemers van Burgh, Haamstede en Renesse. Dins dag werd het resultaat van een onderzoek naar de mogelijkhe den van Burgh-Haamstede, het resultaat van acht maanden noeste arbeid, in de vorm van twee lijvige rapporten offi cieel ten doop gehouden in het gemeentehuis in Haamstede. De bedrijven die er zitten wil len graag uitbreiden en er zijn ook tal van detailhandelsbe drijven die zich in de gemeente Westerschouwen willen vesti gen. Zowel in Burgh-Haamste de als in Renesse zijn op basis van de geldende bestemmings plannen, die weer gebaseerd zijn op het distributie-planolo gisch onderzoek van 1981 ech ter maar zeer beperkte moge lijkheden. Met dat in het ach terhoofd gingen de mensen van Bureau Terp aan de slag om te kijken welke mogelijkheden er nog wel liggen voor het be drijfsleven in de gemeente Wes terschouwen. De uitkomst van het onderzoek: er liggen wel degelijk kansen maar als men deze wil benutten zal men daar heel wat voor moeten doen. Al lereerst het eeuwenoude onder linge wantrouwen tussen de kernen Renesse, Burgh en Haamstede uit de weg ruimen. Dat die tegenstelling tussen de verschillende kernen van de gemeente Westerschouwen nog steeds bestaat blijkt overdui delijk uit het onderzoek. Het wederzijds wantrouwen loopt als een rode draad door het ver haal. Uit het onderzoek van Bureau Terp blijkt bijvoor beeld dat inwoners van Renes se die een bril nodig hebben in de regel liever naar de opticien in Zierikzee gaan dan dat ze een bezoek brengen aan Burgh- Haamstede waar ook een opti cien voorhanden is. En dat geldt niet alleen voor brillen, maar ook voor tal van andere produkten. Inwoners van Re nesse maken volgens Bureau Terp bijna geen gebruik van het winkelbestand in Burgh- Haamstede. En de winkels in Renesse op hun beurt krijgen in verhouding weinig klanten uit Burgh-Haamstede. De Re- nessenaren maken graag de gang naar centrumgemeente Zierikzee en de inwoners van Burgh en Haamstede zien niet op tegen de reis naar Middel burg om daar te gaan winke len. Veel inwoners van de ge meente Westerschouwen gaan volgens Bureau Terp na<ar Zie rikzee voor de inkoop van le vensmiddelen. De winkels daar hebben een groter assorti ment en, zo blijkt uit het on derzoek, Zierikzee is goedko per. Redelijk populair bij de eigen inwoners zijn in Renesse de weekmarkten en in Burgh- Haamstede de Ring-promo- tiondagen. Tweederde van de ondervraagden in Burgh- Haamstede bezoekt de Ring- promotiondagen en van de on dervraagden in Renesse zegt Veel inwoners van Renesse klagen over de drukte in de zomer. (Archieffoto). onderzoeksbureau zouden zo wel in Burgh-Haamstede als in Renesse winkels in voedings- en genotmiddelen, supermark ten en warenhuizen bestaans recht hebben. ,,Deze wensen staan op het eerste gezicht wat haaks op de visie van de onder nemers die in zijn algemeen heid weinig voor een verdere uitbreiding van het aanbod voelen", aldus het onderzoeks rapport. „Toch is men wel van mening dat uitbreidingen mo gelijk moeten zijn om met het oog op de toekomst voldoende bij de tijd te blijven". Wat er in feite in Renesse en Burgh- Haamstede aan de hand is, is dat bijvoorbeeld de sector kampeer- en sportartikelen overvloedig aanwezig is. Lo gisch als men bedenkt welk een toeristenstroom er jaar- Zierikzee oefent als koopcentrum voor de inwoners van Westenschouwen grote aantrekkings kracht uit. (Archieffoto). Als vierde actiepunt wordt aangevoerd het vaststellen van de gewenste omvang en kwali teit van de detailhandel- en ho- recavoorzieningen. Volgens het Veel inwoners van Haamstede willen het centrum van het dorp autovrij hebben, (Archieffoto). A. M. Verseput, voorzitter van de Middenstandsvereniging Renesse aan het woord in het gemeente huis. (Foto: Joop van Houdt). liefst 65 procent de weekmarkt in eigen kern vaak te bezoeken. In Burgh-Haamstede zouden volgens de helft van de onder vraagden in die kern best wat meer winkels mogen komen. Volgens Bureau Tferp is er voor al behoefte aan een uitbreiding van het aanbod aan (kin derkleding. Ook zou men in Burgh-Haamstede blij zijn met een goede schoenenzaak. Het winkelaanbod lijkt, zo blijkt uit de reacties van de onder vraagden in die kern, comple ter dan dat in Burgh-Haamste de. Slechts eenderde van de on dervraagden zegt wel meer winkels in Renesse te willen zien. Ook hier zou een schoen handelaar goede zaken kunnen doen. Klachten over een ge brek aan parkeervoorzienin gen werden vooral in Burgh op getekend. Ruim een derde van de ondervraagden in Burgh- Haamstede vindt de mogelijk heden om hun automobiel in Burgh te parkeren volstrekt ontoereikend. Zowel in Burgh- Haamstede als in Renesse klaagt men over het grote aan tal auto's dat op zoek naar een parkeerplaats door de kern rijdt. Liefst zou men, ook hier is men het er in Renesse en Burgh-Haamstede over eens, auto's uit het centrum weren. De ondervraagden uit Renesse zijn niet bijster te spreken over de horeca-voorzieningen in Haamstede. Zij vinden de voor zieningen in Burgh-Haamstede niet gezellig en te ver weg. Een opvallend hoog percentage van de ondervraagden in Renesse vindt dat in hun kern geen nieuwe horeca-voorzieningen meer moeten komen. In Haam stede wordt hetzelfde gezegd: er moet niet meer horeca ko men in Burgh-Haamstede. Als er toch café 's bij moeten ko men laat het dan maar in Re nesse zijn. De ondernemers uit de verschillende kernen van de gemeente Westerschouwen blij ken weinig waardering op te kunnen brengen voor elkaar. De ondernemers uit Burgh- Haamstede vinden dat de on dernemers in Renesse téveel meegaan met de massa waar door er in hun ogen een mono cultuur in de hand gewerkt wordt. De ondernemers uit Re nesse vinden dat de onderne mers uit Haamstede zich veel actiever zouden moeten opstel len en meer moeite zouden moeten doen om in te spelen op de vraag van de recreant. De ondernemers in Burgh-Haam stede echter zijn tevreden met het huidige imago. Opvallend is dat de horeca-ondernemers sterk benadrukken dat Haam stede in hun ogen geen tweede Renesse mag worden. Het horeca-publiek dat naar Renes se komt wordt door de Haamstedenaren omschreven als rumoerig en ook heeft de overtuiging postgevat dat het horeca-publiek in Renesse minder geld besteedt dan het publiek dat naar de horeca gelegenheden in Burgh-Haam stede komt. Niet te spreken zijn de ondernemers in Burgh- Haamstede over de wijze waar op het gemeentebestuur met het Gat van Haamstede om gaat. De gemeente wil daar horeca-vestigingen maar men wil wel aard en aantal in de hand houden en ook een oogje houden op de wijze waarop de ze voorzieningen geëxploiteerd worden. En dat vinden de on dernemers ten koste gaan van de vrijheid van de ondernemer. Om de ondernemers in de ver schillende kernen van de ge meente Westerschouwen nader tot elkaar te brengen doet Bu reau Tbrp in haar onderzoeks rapport de suggestie om tot het instellen van een Advies en Overlegorgaan voor Recreatie en Tberisme, heel toepasselijk afgekort tot Aorta (levensader) te komen. „Een voorzichtige vorm van samenwerking is er al wel tussen de ondernemers verenigingen van Burgh- Haamstede en Renesse en in het overleg tussen recreatie- ondernemers en de gemeente, maar aan die samenwerking zou nog veel meerinvulling kunnen worden gegeven", al dus het onderzoeksrapport. Als tweede actiepunt noemt het onderzoeksbureau wat men noemt het bepalen van het am bitieniveau voor zowel Burgh- Haamstede als Renesse. In ge woon Nederlands: zoek eerst maar eens uit hoe je wil dat het winkel- en horecabestand er in je kern precies uit moet zien. Pas als je dat duidelijk voor ogen hebt kun je verder. Daarbij moet men dan wel, zo stelt het onderzoeksbureau, voor ogen houden dat men niet zomaar ongelimiteerd overal aan het uitbreiden kan gaan. „Om zoveel mogelijk van de uitbreidingsmogelijkheden te kunnen profiteren is het van belang dat de uitbreidingen en eventueel beperkte nieuw- vestigingen in een afgeperkt gebied plaatsvinden", aldus Bureau Terp. De belangrijkste as waar volgens het onder zoeksbureau zich in Haamste de de winkels en horecavoor- zieningen bevinden zijn de Noordstraat, de Ring en het noordelijk deel van de Zuid straat. „Dit gebied dient aan gemerkt te worden als concen tratiegebied", aldus het onder zoeksrapport. „Buiten dit ge bied mogen in principe geen uitbreidingsplannen voor de detailhandel worden ge creëerd. Voor wat betreft Burgh wordt in het onder zoeksbureau gepleit voor ver plaatsing van de Veldmarkt naar de oude ZWN-remise. „Verder zijn daar geen wijzi gingen in het winkelaanbod gewenst". Als het aan Bureau Terp ligt komen er in Burgh- Haamstede geen snackbars meer bij. lijks naar de Kop van Schou wen trek, maar de eigen inwo ners hebben er niet zoveel aan. Die zouden liever de al eerder genoemde schoenenverkoper in de armen sluiten of kunnen beschikken over een eigen apo theek. Wat dat betreft is er een heel duidelijk verschil tussen de kernen Burgh en Haamste de. Volgens het onderzoeksbu reau bestaat een aantal bedrij ven in Burgh bij de gratie van de aanwezigheid van de Veld markt. „Een wijziging in de winkelstructuur zou grote, mo gelijk zelfs desastreuze, gevol gen kunnen hebben voor de ge vestigde winkels", aldus Bu reau Térp. Het centrum van Haamstede vervult veel meer een functie als recreatief win kelgebied. „De aanwezige win kels zijn ook niet afhankelijk van een trekker in de vorm van een supermarkt". Bureau Terp voor het.op termijn stimuleren van het aanbod in de niet- dagelijkse sector in Haamste de. „Op termijn kan dit verdere gevolgen hebben voor het aan bod in beide kernen. De ver wachting is dat de non-food sector uit Burgh langzamer hand op zal schuiven naar Haamstede. Het is niet on denkbaar dat het supermarkt aanbod in Haamstede zal ver minderen, zonder dat dit af breuk doet aan de volledigheid van het aanbod in de gehele ge meente". Met betrekking tot het horeca- aanbod in Burgh en Haamste de wordt in het onderzoeksrap port vooral gepleit voor een verbetering van de kwaliteit en niet zozeer voor een uitbrei ding van het aantal vestigin gen. Voor wat betreft de horeca in Renesse stelt het onder zoeksbureau dat er in die kern nog wel vraag is naar buiten landse restaurants. Bij veel ho reca-ondernemers bestaat vol gens het onderzoeksrapport de angst dat de gemeente gemak kelijk zal meewerken aan nieu we vestigingen in Renesse. Dit omdat er regelmatig opmer kingen worden gemaakt over de kwaliteit van het aanbod. „Gebleken is echter dat diverse pogingen tot kwaliteitsverbe tering door het aanbieden van een ander produkt zijn gestrand. In een aantal situa ties heeft dat geleid tot een toe name van het aantal discothe ken". Als voorlaatste actiepunt wordt in het onderzoeksrap port genoemd het verbeteren van de kwaliteit van de open bare ruimte. Daarbij moet vol gens de onderzoekers een ba lans gevonden worden tussen de eisen die aan het toeristisch- recreatieve produkt van de ge meente Westerschouwen wor den gesteld en de belangen van de inwoners van de gemeente Westerschouwen. „Een aan trekkelijk verblijfsklimaat heeft te maken met de sfeer en gezelligheid die door de bezoe kers wordt ervaren. In het hoogseizoen is er voldoende le vendigheid door het grote aan tal toeristen en recreanten. In deze periode is het van belang dat er voldoende ruimte be schikbaar is en het drukte- beeld niet overheerst. Buiten het seizoen, wanneer de straten leeg zijn (de kwalificatie 'spookdorp' wordt zelfs ge bruikt, red.) worden heel ande re eisen aan de inrichting van het winkelgebied gesteld'. Voor wat betreft Haamstede stelt het onderzoeksbureau dat een en ander op een rijtje zou moe ten worden gezet in een inrich tingsplan. Ook de invulling van Het Gat van Haamstede zou dan nog eens zorgvuldig moeten worden'bezien. Als zes de en laatste actiepunt wordt de promotie genoemd. Die is volgens het onderzoeksbureau zeker voor verbetering vat baar. „Burgh-Haamstede en Renesse hebben door hun ge ringe omvang duidelijke be perkingen in hun aanbod van voorzieningen en recreatieve mogelijkheden. Indien beide kernen gezien worden als een onderdeel van een groter ge heel, de gemeente Westerschou wen, de Kop van Schouwen of als onderdeel van Zeeland dan kan ook in positieve zin gepro fiteerd worden van het aanbod van voorzieningen dat in een groter gebied aanwezig is. Men kan bijvoorbeeld profiteren van eikaars naamsbekendheid als het gaat om het aantrekken van nieuwe doelgroepen". Ver betering van de promotie kan volens het onderzoeksbureau alleen als WV-Renesse en VW-Haamstede opgaan in één nieuwe WV-Westerschouwen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 5