'Voor onze mobiliteit moeten we een erg hoge prijs betalen' Boete voor auto sloper Oosterland Stichting Kleinnood helpt midden- en kleinbedrijf Brandweer pompt 400 kub water in bouwput NMB-bank Daling aantal verkeersslachtoffers stagneert Bou 201 Adriana Maria bergt brandende viskotter Wester- schouwse commissie abz Zes gouden medailles voor slagers echtpaar uit Zierikzee Rationele bedrijfsvoering grootste struikelblok DONDERDAG 24 OKTOBER 1991 NR 25039 5 ZIERIKZEE - Het gaat niet goed met het terugdrin gen van de verkeersonveiligheid. Dat concludeert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) in haar werkplan voor 1992. Landelijk ge zien, zo stelt het ROVZ, stagneert de daling van het aantal verkeersslachtoffers en in Zeeland gaat het nog langzamer. ,,Voor onze mobiliteit moeten we een erg hoge prijs betalen", aldus het ROVZ. Jaarlijks komen er in ons land zo'n 1400 mensen om in het ver keer en worden door de politie meer dan 50.000 gewonden ge registreerd. Bovendien worden lang niet alle ongelukken ge meld bij de politie. Uit een on derzoek van de Stichting Con sument en Veiligheid zou vol gens de ROVZ blijken dat het werkelijk aantal verkeers slachtoffers meer dan 430.000 bedraagt. In meer dan 211.000 gevallen zijn fietsers hierbij betrokken. Terugdringen Sinds enkele jaren wordt aan het terugdringen van de ver keersonveiligheid gewerkt. De actie -25 procent ging van start en de doelstelling vart die actie was om voor het jaar 2000 het aantal verkeersslachtoffers met 25 procent terug te dringen ten opzichte van het aantal ver keersslachtoffers in 1985. In dat jaar vielen in Zeeland 44 verkeersdoden en 1038 gewon den. Volgens het rekensomme tje dat de regering hanteert zou dat aantal in het jaar 2000 te rug gebracht moeten zijn naar minder dan 33 verkeersdoden en minder dan 750 verkeersge- wonden. In vijf jaar tijd is er echter volgens het ROVZ nog niet voldoende veranderd. In 1990 werden door de politie 50 verkeersdoden en 1350 ver- keersgewonden geregistreerd in Zeeland. Het totaal aantal verkeersslachtoffers ligt daar mee zelfs een kleine 30 procent hoger dan in het peiljaar '85. Voor het ROVZ reden aan de alarmbel te trekken. Men moet zich bezinnen op het huidige beleid en dat beleid vervolgens aanscherpen en intensiveren. Men tekent daar meteen bij aan dat de noodzakelijke ver betering van de verkeersveilig heid alleen gerealiseerd kan worden als alle partijen mee doen. Speerpunten Ondanks de tegenvallende re sultaten houdt de regering on verkort vast aan de doelstel ling dat het aantal verkeers slachtoffers in het jaar 2000 25 procent lager moet zijn dan het aantal verkeersslachtoffers in 1985. In het meerjarenplan ver keersveiligheid (MPV) wordt uitgegaan van een twee-spo- renbeleid. Aan de ene kant dient gewerkt te worden aan een duurzaam en veilig verkeers- en vervoers systeem waarin de kans op on gelukken een stuk kleiner is. Een oplossing op de lange ter mijn. Op korte termijn wil men het aantal verkeersslacht offers terugdringen door een aantal wat men noemt speer punten. Extra aandacht wordt bijvoor beeld gevraagd voor het rijden onder invloed. Men vindt dat de politie sneller moet over gaan tot, al dan niet tijdelijk, ontzegging van de rijbevoegd heid. Ook moet actie worden gevoerd om het dragen van de autogordel te verbeteren. Het is de bedoeling dat binnen af zienbare tijd een draagplicht van autogordels op de achter bank afgekondigd wordt. Maximum-snelheid Een ander punt van zorg is de overtreding van de maximum snelheid. Relatief veel onge lukken gebeuren op wegen waar niet harder dan 80 kilo meter per uur mag worden ge reden. Vaak wordt die snel heidsbeperking echter door de automobilist aan de laars ge lapt, en daar moet, zo vindt het ROVZ, verandering in komen. In de toekomst komt er waar schijnlijk voor automobilisten ook de verplichting om ook overdag gedimd groot licht te voeren. In bijvoorbeeld Zwe den is dat al verplicht. Verder wordt met de gedachte ge speeld om vrachtwagens te voorzien van snelheidsbegren zers. In de toekomst kan gea vanceerde elektronische appa ratuur wellicht ook meehelpen de veiligheid in het verkeer te verhogen. De verkeersveiligheid is, zo stelt de ROVZ, niet alleen een taak van de rijksoverheid. De provincie Zeeland onderkent dat en men heeft ook al aange kondigd dat er in 1992 een pro vinciale nota verkeersveilig heid gepresenteerd wordt. De provincie wil het voortouw ne men waar het gaat om de vei ligheid op 80-kilometer-wegen en de veiligheid voor de fiet sers. Planmatig In Zeeland doen alle gemeen ten actief mee met de aktie -25 procent en onderschrijven daarmee de taakstelling. Een aantal gemeenten heeft een planmatig en integraal ver keers veiligheidsplan ontwik keld. Alle gemeenten hebben op basis van een ongevallen analyse een (meerjarig) activi teitenplan opgesteld. Met andere woorden: men be seft meer en meer dat het wer ken aan de verkeersveiligheid een zaak is waarbij men uit moet kunnen gaan van een be paald beleidsplan. „Bevorde ring van de verkeersveiligheid is een facetbeleid en raakt vele sectoren in het gemeentelijk beleid en in de gemeentelijke organisatie. Een aanpak op ve le fronten waarbij de inbreng van verschillende disciplines van essentiële betekenis is", al dus het ROVZ. „Zo'n aanpak vereist overleg en coödinatie". Voor het jaar 1992 heeft het ROVZ al een compleet draai boek klaar liggen. De activitei ten zijn steeds toegespitst op de actualiteit. In de tijd bij voorbeeld dat jongeren weer op de fiets stappen om naar school te gaan wordt de. actie Wij gaan weer naar schóól ge start. Rond de feestdagen start een project over alcohol in het verkeer en in de maanden sep tember en november wordt aandacht gevraagd voor de ac tie Letten op landbouwtrek kers. Ruimtelijke ordening Het ROVZ vraagt ook aan dacht voor andere factoren. Zo wordt gesteld dat het nog maar al te vaak voorkomt dat er op het gebied van de ruimtelijke ordening fouten worden ge maakt ten nadele van de ver keersveiligheid. „Bijvoorbeeld de aanleg van een school of sportcomplex aan een zijde van een drukke verkeersader en een woonwijk aan de andere zijde. „Mede in het kader van het streven naar Duurzaam Verkeersveilig zal bekeken moeten worden hoe hier nog structureler aandacht aan kan worden gegeven". Naast de reeds genoemde actie punten staat er campagnes op stapel om de veiligheid van fietser en bromfietser te stimu leren. Het gaat in de eerste plaats om een inventariserend onderzoek. Naar aanleiding van de uitkomsten van dat on derzoek verwacht men in 1992 met concrete plannen op dat gebied te kunnen komen. Aandacht ook voor de kwets bare groepen onder de ver keersdeelnemers. Aan de ene kant gaat het om jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar en aan de andere kant wordt aan dacht gevraagd voor de positie van de ouderen in het verkeer. In Overijssel is gestart met de Perfect Driving Competition, een competitie onder jongeren waarbij beheerst en bewust ge drag in het verkeer wordt be loond. Wellicht dat iets derge lijks ook in Zeeland opgestart kan worden. Een kwart van het aantal ver keersdoden in Zeeland valt in de leeftijdsklasse van 65 jaar en ouder. Door de vergrijzing zal die groep nog verder toene men. „Extra activiteiten voor deze zeer kwetsbare groep zijn nodig", aldus het ROVZ. Hier bij wordt gedacht aan bijscho ling en informatieverschaf fing. Op 80-kilometerwegen vallen vier van de tien verkeersslachtoffers. (Archieffoto). tó-liï "ïfc" fiéteste «Sflife BRUINISSE/DEN HELDER - Afgelopen dinsdagavond is 70 mijl ten noorden van Terschel ling de boomkorkotter TX 9 Deo Juvante door brand zwaar beschadigd. De zes opvarenden werden opgepikt door helikop ters van de Amerikaanse mari ne en de Belgische visserskot- ter Bou 201 onder commando van Wim Maaskant uit Brui- nisse. Woensdagavond werd de Texelaar de haven van Den Helder binnengesleept. Tben de brand dinsdagavond om 19.00 uur werd ontdekt stond de machinekamer van de Tfexelaar volledig in lichter laaie. Pogingen van de beman ning om de brand te blussen mislukten. Enkele noodsigna len werden daarna uitgezon den waarop twee helikopters en de Bou 201 te hulp schoten. De opvarenden waren inmid dels overgestapt in een red dingsvlot. De brand breidde uit naar het stuurhuis en de kombuis zodat door de schip per van de Bou 201 assistentie werd ingeroepen van een blus- vaartuig. Vanuit Denemarken kwamen vuurbestrijders ter plaatse om het brandende schip te blussen. Ondertussen werd de kotter door de Adriana Maria op sleeptouw genomen. Het konvooi arriveerde woens dagavond rond 18.00 uur voor de Helderse haven. De brand laaide weer op zodat ook de brandweer van Den Helder voor assistentie werd opgeroe pen. Tbr hoogte van de Veerha ven in de marinestad werd het Helderse korps de brand mees ter, daarna werd de Tbxelse kotter die in 1979 in Bruinisse werd gebouwd als TX 36 Jan van Tbon in Den Helder afge meerd. Tbt middernacht bleef de brandweer ter plaatse voor nacontrole. DEN HAAG - Minister Maij (verkeer) is niet van plan met voorstellen te komen voor een parkeerbelasting op be drijfsterreinen. Beweringen van die aard van voorzitter J. Kamminga van het Koninklijk Nederlands Ondernemers Ver bond (KNOV) zijn „onzin". WILLEMSTAD - Het overleg tussen Nederland, de Neder landse Antillen en Aruba over de staatkundige herstructure ring van de Antillen zal pas in januari 1992 worden gehouden. VANCOUVER - De in Canada levende Nederlandse oor logsmisdadiger Jacob Luitjens heeft indertijd ten onrechte het Canadese staatsburgerschap gekregen. Dit heeft het federa le gerechtshof in Vancouver woensdag uitgesproken. Het vonnis betekent dat de in Ne derland tot levenslang veroor deelde Luitjens statenloos wordt. Dit heeft de Nederland se vertegenwoordiger van de Canadese justitie mr. J. Rikhof meegedeeld. BURGH-HAAMSTEDE - Wij ziging van het beleid betref fende speelautomaten en de begraafplaatsverordening. Dat zijn agendapunten die aan de orde komen tijdens de open bare vergadering van de Wes- terschouwse adviescommissie algemene en bestuurlijke za ken. De commissie komt bijeen op dinsdag 29 oktober in het ge meentehuis te Burgh-Haamste- de. Op de agenda staat verder de verordening geldelijke ver goeding raads- en commissiele den, de aanschaf van nieuw meubilair en het BBI-project. Iedere belangstellende kan de vergadering vanaf de publieke tribune volgen. Aanvang 16.00 ZIERIKZEE - De Zierikzeese brandweer werd woensdagmiddag te hulp geroepen door de aanne mer die bezig is met de bouw van een nieuw NMB-bankgebouw aan de Lange Nobelstraat te Zierik- zee. Vanwege de droge zomer stond het grondwater nog zo laag dat het niet mogelijk bleek de bouw put waarin de kelder en de kluis komen nat uit te graven. Volgens uitvoerder Ad Denisse moeten die laatste graafwerkzaamheden in het grondwater gebeuren omdat anders het grondwater vanon der de belendende percelen via de bodem naar de bouwput wordt getrokken. Dat zou gevaar ople veren voor het verzakken van die omliggende huizen. „We hebben de damwand om de bouwput voor de kelder in een droge periode geplaatst toen het grondwater heel laag stond". Daarom werd de brandweer er bij gehaald om voldoende tegendruk te verkrijgen voor het grondwater in de om geving. Men pompte ruim 400 kubieke meter water in het gat om voldoende tegendruk te creëren. Een karwei waarmee men ruim twee uur bezig was. De komende periode wordt het laatste deel van de kelder in het water verder uitgegraven waarna in het gat een 1,70 meter dikke laag onderwater- beton wordt gestort. (Foto: Joop van Houdt). OOSTERLAND - Gedeputeerde staten van Zeeland hebben aan A. G. S. uit Oosterland een boete van 1500,- opgelegd wegens overtreding van de voor schriften die verbonden zijn aan een eerder verleen de af valstoffen wet vergunning. S. heeft een bedrijf voor het bewaren en verwerken van autowrakken. Dat blijkt uit een persbericht van de provincie. Tijdens bezoeken op 14 en 16 oktober is door ambtenaren van het bureau handhaving en metingen van de directie mi lieu en waterstaat van de pro vincie geconstateerd dat moto ren en motoronderdelen met daarin olie of' olieresten wer den opgeslagen in een contai ner met een houten vloer. Tb- ven s werden vaten met vloei stoffen aangetroffen op plaat sen waar evenmin bodembe- schermende voorzieningen zijn getroffen. Daarnaast werden op het ter rein delen van een tractor aan getroffen van waaruit vloei stoffen op of in de vloer kun nen geraken. Over de contai ners was een zeil gespannen van waaruit regenwater op de grond drupte, waardoor de olie in de grond en daarmee in het grondwater terecht zou kunnen komen. S. is volgens de provincie reeds in juli dit jaar gewaarschuwd. Hij had tot 9 oktober de tijd om de overtredingen ongedaan te maken. Uit de laatst gehou den controle bleek dat nog steeds sprake was van overtre ding van de voorschriften. In middels is uit een nieuwe con trole gebleken dat nu wel aan de voorschriften wordt vol daan. ZIERIKZEE - Tijdens interna tionale wedstrijden die wer den gehouden op de Slager- vaktentoonstelling in Utrecht heeft het echtpaar C. van Vel- zen en A. C. van-.-yiglzen- Verlaan uit Zierikzee zes gou den en drie zilveren médailles gewonnen. Zowel de heer als mevrouw Van Velzen zijn professioneel vak slager. Zij wonnen gouden me dailles voor hun vers vlees schotel, een bruidsarrange ment bestaande uit een bruids taart van gemalen ham, petit fours van hamtaart, een ge schenkmand bestaande uit vleesprodukten, hun runder rookvlees en Zeeuwse boeren- achterham. Een zilveren me daille kreeg het echtpaar Van Velzen voor hun Zeeuwse boe- renleverworst, cornetbeef en gekookte worst. ZIERIKZEE - De meeste problemen in het midden- en kleinbedrijf ontstaan niet door onvoldoende vak kennis maar door een weinig rationele bedrijfsvoe ring. Dat is de ervaring van de stichting Kleinnood, een stichting die middelgrote en kleine bedrijven adviseert bij het oplossen van problemen. Wat Kleinnood is en doet kregen de leden van de Zierik zeese Ondernemers Centrale dinsdagavond tijdens de najaarsvergadering te horen van de heer Wijntjes, consulent van de stichting in het Zeeuwse. Het midden- en kleinbedrijf is een belangrijk element van de Nederlandse economie. Niet al leen omdat meer dan de helft van de werkgelegenheid in de ze sector wordt gerealiseerd maar vooral ook omdat juist in deze sector een toename van de werkgelegenheid wordt ver wacht. Het mag dan weliswaar goed gaan met het midden- en klein bedrijf, een aantal van hen gaat echter ten gevolge van een weinig rationele bedrijfsvoe ring ten onder. Uit een onder zoek van het adviesbureau Mc Kinsay dat vorig jaar werd uit gevoerd bleken vierduizend van de in totaal vierhonderd duizend middelgrote- en kleine bedrijven problemen te heb ben. Van die vierduizend kon de Stichting Kleinnood er vijf tienhonderd 38%) opvangen. Om middelgrote en kleine be drijven (tot maximaal honderd werknemers), voor wie het in schakelen van beroepsadvi seurs vaak te duur is, te helpen bij het oplossen van hun pro blemen biedt Stichting Klein nood soulaas. Een stichting die gesponsord wordt door een groot aantal bedrijven, waar onder Shell en de RABObank en die draait met vrijwilligers die hun sporen in het bedrijfs leven of in de juridische wereld ruimschoots hebben verdiend. Adviezen Deze consulenten, de Stichting Kleinnood telt er zo'n honderd zeventig, geven ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf gratis adviezen op administra tief, financieel, organisato risch of juridisch gebied. Met name financiële problemen of vragen op het gebied van de marketingstrategie worden aan de consulenten van Klein nood voorgelegd, maar ook problemen rond overname en management komen aan bod. Bedrijfsvoering Volgens consulent Wijntjes ligt het probleem meestal in de be drijfsvoering. Vorig jaar kre gen hij en zijn drie collega's die samen de Stichting Kleinnood in Zeeland vertegenwoordigen vijftig gevallen te behandelen. In negentig procent van die probleemgevallen bleek de li quiditeit van de onderneming door een gebrekkige admi nistratie in gevaar te zijn. Daarnaast kregen Wijntjes en de zijnen ook te maken met op volgingsproblemen, een ver keerd voorraadbeheer, kost prijs-missers en een enkel fis caal probleem. Bij deze problemen werd door Kleinnood snel en vooral ook praktische hulp geboden en dit alles zonder kosten voor de on dernemer. Geen concurrentie De (mondelinge) adviezen die Kleinnood geegt mogen echter geen concurrentie vormen voor de professionele adviesbu reaus. Kleinnood helpt dan ook alleen die bedrijven die vanwege de kosten niet in staat zijn een beroepsadviseur in te schakelen. Voldoet het bedrijf aan deze voorwaarde dan staan de adviseurs van Kleinnood in minder dan geen tijd op de stoep. Nadat de ondernemer zich bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken in zijn regio heeft aangemeld kan het contact met Kleinnood binnen 48 uur tot stand komen. In de meeste ge vallen zijn een of twee bezoe ken van de adviseur aan de on derneming voldoende om de ondernemer weer op het goede spoor te helpen, maar soms neemt de begeleiding meer tijd in beslag. Hoe eerder Klein nood echter wordt ingescha keld des te eenvoudiger kan het probleem bij de kop wor den gepakt aldus Wijntjes.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 5