'Voor onze mobiliteit moeten
we een erg hoge prijs betalen'
Boete voor auto
sloper Oosterland
Stichting Kleinnood helpt
midden- en kleinbedrijf
Brandweer pompt 400 kub
water in bouwput NMB-bank
Daling aantal verkeersslachtoffers stagneert
Bou 201 Adriana Maria
bergt brandende viskotter
Wester-
schouwse
commissie
abz
Zes gouden
medailles
voor slagers
echtpaar
uit Zierikzee
Rationele bedrijfsvoering grootste struikelblok
DONDERDAG 24 OKTOBER 1991 NR 25039
5
ZIERIKZEE - Het gaat niet goed met het terugdrin
gen van de verkeersonveiligheid. Dat concludeert
het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) in haar werkplan voor 1992. Landelijk ge
zien, zo stelt het ROVZ, stagneert de daling van het
aantal verkeersslachtoffers en in Zeeland gaat het
nog langzamer. ,,Voor onze mobiliteit moeten we een
erg hoge prijs betalen", aldus het ROVZ.
Jaarlijks komen er in ons land
zo'n 1400 mensen om in het ver
keer en worden door de politie
meer dan 50.000 gewonden ge
registreerd. Bovendien worden
lang niet alle ongelukken ge
meld bij de politie. Uit een on
derzoek van de Stichting Con
sument en Veiligheid zou vol
gens de ROVZ blijken dat het
werkelijk aantal verkeers
slachtoffers meer dan 430.000
bedraagt. In meer dan 211.000
gevallen zijn fietsers hierbij
betrokken.
Terugdringen
Sinds enkele jaren wordt aan
het terugdringen van de ver
keersonveiligheid gewerkt. De
actie -25 procent ging van start
en de doelstelling vart die actie
was om voor het jaar 2000 het
aantal verkeersslachtoffers
met 25 procent terug te dringen
ten opzichte van het aantal ver
keersslachtoffers in 1985.
In dat jaar vielen in Zeeland 44
verkeersdoden en 1038 gewon
den. Volgens het rekensomme
tje dat de regering hanteert zou
dat aantal in het jaar 2000 te
rug gebracht moeten zijn naar
minder dan 33 verkeersdoden
en minder dan 750 verkeersge-
wonden. In vijf jaar tijd is er
echter volgens het ROVZ nog
niet voldoende veranderd.
In 1990 werden door de politie
50 verkeersdoden en 1350 ver-
keersgewonden geregistreerd
in Zeeland. Het totaal aantal
verkeersslachtoffers ligt daar
mee zelfs een kleine 30 procent
hoger dan in het peiljaar '85.
Voor het ROVZ reden aan de
alarmbel te trekken. Men moet
zich bezinnen op het huidige
beleid en dat beleid vervolgens
aanscherpen en intensiveren.
Men tekent daar meteen bij
aan dat de noodzakelijke ver
betering van de verkeersveilig
heid alleen gerealiseerd kan
worden als alle partijen mee
doen.
Speerpunten
Ondanks de tegenvallende re
sultaten houdt de regering on
verkort vast aan de doelstel
ling dat het aantal verkeers
slachtoffers in het jaar 2000 25
procent lager moet zijn dan het
aantal verkeersslachtoffers in
1985. In het meerjarenplan ver
keersveiligheid (MPV) wordt
uitgegaan van een twee-spo-
renbeleid.
Aan de ene kant dient gewerkt
te worden aan een duurzaam
en veilig verkeers- en vervoers
systeem waarin de kans op on
gelukken een stuk kleiner is.
Een oplossing op de lange ter
mijn. Op korte termijn wil
men het aantal verkeersslacht
offers terugdringen door een
aantal wat men noemt speer
punten.
Extra aandacht wordt bijvoor
beeld gevraagd voor het rijden
onder invloed. Men vindt dat
de politie sneller moet over
gaan tot, al dan niet tijdelijk,
ontzegging van de rijbevoegd
heid. Ook moet actie worden
gevoerd om het dragen van de
autogordel te verbeteren. Het
is de bedoeling dat binnen af
zienbare tijd een draagplicht
van autogordels op de achter
bank afgekondigd wordt.
Maximum-snelheid
Een ander punt van zorg is de
overtreding van de maximum
snelheid. Relatief veel onge
lukken gebeuren op wegen
waar niet harder dan 80 kilo
meter per uur mag worden ge
reden. Vaak wordt die snel
heidsbeperking echter door de
automobilist aan de laars ge
lapt, en daar moet, zo vindt het
ROVZ, verandering in komen.
In de toekomst komt er waar
schijnlijk voor automobilisten
ook de verplichting om ook
overdag gedimd groot licht te
voeren. In bijvoorbeeld Zwe
den is dat al verplicht. Verder
wordt met de gedachte ge
speeld om vrachtwagens te
voorzien van snelheidsbegren
zers. In de toekomst kan gea
vanceerde elektronische appa
ratuur wellicht ook meehelpen
de veiligheid in het verkeer te
verhogen.
De verkeersveiligheid is, zo
stelt de ROVZ, niet alleen een
taak van de rijksoverheid. De
provincie Zeeland onderkent
dat en men heeft ook al aange
kondigd dat er in 1992 een pro
vinciale nota verkeersveilig
heid gepresenteerd wordt. De
provincie wil het voortouw ne
men waar het gaat om de vei
ligheid op 80-kilometer-wegen
en de veiligheid voor de fiet
sers.
Planmatig
In Zeeland doen alle gemeen
ten actief mee met de aktie -25
procent en onderschrijven
daarmee de taakstelling. Een
aantal gemeenten heeft een
planmatig en integraal ver
keers veiligheidsplan ontwik
keld. Alle gemeenten hebben
op basis van een ongevallen
analyse een (meerjarig) activi
teitenplan opgesteld.
Met andere woorden: men be
seft meer en meer dat het wer
ken aan de verkeersveiligheid
een zaak is waarbij men uit
moet kunnen gaan van een be
paald beleidsplan. „Bevorde
ring van de verkeersveiligheid
is een facetbeleid en raakt vele
sectoren in het gemeentelijk
beleid en in de gemeentelijke
organisatie. Een aanpak op ve
le fronten waarbij de inbreng
van verschillende disciplines
van essentiële betekenis is", al
dus het ROVZ. „Zo'n aanpak
vereist overleg en coödinatie".
Voor het jaar 1992 heeft het
ROVZ al een compleet draai
boek klaar liggen. De activitei
ten zijn steeds toegespitst op
de actualiteit. In de tijd bij
voorbeeld dat jongeren weer
op de fiets stappen om naar
school te gaan wordt de. actie
Wij gaan weer naar schóól ge
start. Rond de feestdagen start
een project over alcohol in het
verkeer en in de maanden sep
tember en november wordt
aandacht gevraagd voor de ac
tie Letten op landbouwtrek
kers.
Ruimtelijke ordening
Het ROVZ vraagt ook aan
dacht voor andere factoren. Zo
wordt gesteld dat het nog maar
al te vaak voorkomt dat er op
het gebied van de ruimtelijke
ordening fouten worden ge
maakt ten nadele van de ver
keersveiligheid. „Bijvoorbeeld
de aanleg van een school of
sportcomplex aan een zijde van
een drukke verkeersader en
een woonwijk aan de andere
zijde. „Mede in het kader van
het streven naar Duurzaam
Verkeersveilig zal bekeken
moeten worden hoe hier nog
structureler aandacht aan kan
worden gegeven".
Naast de reeds genoemde actie
punten staat er campagnes op
stapel om de veiligheid van
fietser en bromfietser te stimu
leren. Het gaat in de eerste
plaats om een inventariserend
onderzoek. Naar aanleiding
van de uitkomsten van dat on
derzoek verwacht men in 1992
met concrete plannen op dat
gebied te kunnen komen.
Aandacht ook voor de kwets
bare groepen onder de ver
keersdeelnemers. Aan de ene
kant gaat het om jongeren in
de leeftijd van 18 tot 23 jaar en
aan de andere kant wordt aan
dacht gevraagd voor de positie
van de ouderen in het verkeer.
In Overijssel is gestart met de
Perfect Driving Competition,
een competitie onder jongeren
waarbij beheerst en bewust ge
drag in het verkeer wordt be
loond. Wellicht dat iets derge
lijks ook in Zeeland opgestart
kan worden.
Een kwart van het aantal ver
keersdoden in Zeeland valt in
de leeftijdsklasse van 65 jaar
en ouder. Door de vergrijzing
zal die groep nog verder toene
men. „Extra activiteiten voor
deze zeer kwetsbare groep zijn
nodig", aldus het ROVZ. Hier
bij wordt gedacht aan bijscho
ling en informatieverschaf
fing.
Op 80-kilometerwegen vallen vier van de tien verkeersslachtoffers. (Archieffoto).
tó-liï "ïfc" fiéteste «Sflife
BRUINISSE/DEN HELDER -
Afgelopen dinsdagavond is 70
mijl ten noorden van Terschel
ling de boomkorkotter TX 9
Deo Juvante door brand zwaar
beschadigd. De zes opvarenden
werden opgepikt door helikop
ters van de Amerikaanse mari
ne en de Belgische visserskot-
ter Bou 201 onder commando
van Wim Maaskant uit Brui-
nisse. Woensdagavond werd de
Texelaar de haven van Den
Helder binnengesleept.
Tben de brand dinsdagavond
om 19.00 uur werd ontdekt
stond de machinekamer van de
Tfexelaar volledig in lichter
laaie. Pogingen van de beman
ning om de brand te blussen
mislukten. Enkele noodsigna
len werden daarna uitgezon
den waarop twee helikopters
en de Bou 201 te hulp schoten.
De opvarenden waren inmid
dels overgestapt in een red
dingsvlot. De brand breidde
uit naar het stuurhuis en de
kombuis zodat door de schip
per van de Bou 201 assistentie
werd ingeroepen van een blus-
vaartuig. Vanuit Denemarken
kwamen vuurbestrijders ter
plaatse om het brandende
schip te blussen. Ondertussen
werd de kotter door de Adriana
Maria op sleeptouw genomen.
Het konvooi arriveerde woens
dagavond rond 18.00 uur voor
de Helderse haven. De brand
laaide weer op zodat ook de
brandweer van Den Helder
voor assistentie werd opgeroe
pen. Tbr hoogte van de Veerha
ven in de marinestad werd het
Helderse korps de brand mees
ter, daarna werd de Tbxelse
kotter die in 1979 in Bruinisse
werd gebouwd als TX 36 Jan
van Tbon in Den Helder afge
meerd. Tbt middernacht bleef
de brandweer ter plaatse voor
nacontrole.
DEN HAAG - Minister Maij
(verkeer) is niet van plan met
voorstellen te komen voor een
parkeerbelasting op be
drijfsterreinen. Beweringen
van die aard van voorzitter J.
Kamminga van het Koninklijk
Nederlands Ondernemers Ver
bond (KNOV) zijn „onzin".
WILLEMSTAD - Het overleg
tussen Nederland, de Neder
landse Antillen en Aruba over
de staatkundige herstructure
ring van de Antillen zal pas in
januari 1992 worden gehouden.
VANCOUVER - De in Canada
levende Nederlandse oor
logsmisdadiger Jacob Luitjens
heeft indertijd ten onrechte het
Canadese staatsburgerschap
gekregen. Dit heeft het federa
le gerechtshof in Vancouver
woensdag uitgesproken. Het
vonnis betekent dat de in Ne
derland tot levenslang veroor
deelde Luitjens statenloos
wordt. Dit heeft de Nederland
se vertegenwoordiger van de
Canadese justitie mr. J. Rikhof
meegedeeld.
BURGH-HAAMSTEDE - Wij
ziging van het beleid betref
fende speelautomaten en de
begraafplaatsverordening.
Dat zijn agendapunten die aan
de orde komen tijdens de open
bare vergadering van de Wes-
terschouwse adviescommissie
algemene en bestuurlijke za
ken.
De commissie komt bijeen op
dinsdag 29 oktober in het ge
meentehuis te Burgh-Haamste-
de. Op de agenda staat verder
de verordening geldelijke ver
goeding raads- en commissiele
den, de aanschaf van nieuw
meubilair en het BBI-project.
Iedere belangstellende kan de
vergadering vanaf de publieke
tribune volgen. Aanvang 16.00
ZIERIKZEE - De Zierikzeese brandweer werd woensdagmiddag te hulp geroepen door de aanne
mer die bezig is met de bouw van een nieuw NMB-bankgebouw aan de Lange Nobelstraat te Zierik-
zee. Vanwege de droge zomer stond het grondwater nog zo laag dat het niet mogelijk bleek de bouw
put waarin de kelder en de kluis komen nat uit te graven. Volgens uitvoerder Ad Denisse moeten
die laatste graafwerkzaamheden in het grondwater gebeuren omdat anders het grondwater vanon
der de belendende percelen via de bodem naar de bouwput wordt getrokken. Dat zou gevaar ople
veren voor het verzakken van die omliggende huizen. „We hebben de damwand om de bouwput
voor de kelder in een droge periode geplaatst toen het grondwater heel laag stond". Daarom werd
de brandweer er bij gehaald om voldoende tegendruk te verkrijgen voor het grondwater in de om
geving. Men pompte ruim 400 kubieke meter water in het gat om voldoende tegendruk te creëren.
Een karwei waarmee men ruim twee uur bezig was. De komende periode wordt het laatste deel van
de kelder in het water verder uitgegraven waarna in het gat een 1,70 meter dikke laag onderwater-
beton wordt gestort. (Foto: Joop van Houdt).
OOSTERLAND - Gedeputeerde staten van Zeeland
hebben aan A. G. S. uit Oosterland een boete van
1500,- opgelegd wegens overtreding van de voor
schriften die verbonden zijn aan een eerder verleen
de af valstoffen wet vergunning. S. heeft een bedrijf
voor het bewaren en verwerken van autowrakken.
Dat blijkt uit een persbericht van de provincie.
Tijdens bezoeken op 14 en 16
oktober is door ambtenaren
van het bureau handhaving en
metingen van de directie mi
lieu en waterstaat van de pro
vincie geconstateerd dat moto
ren en motoronderdelen met
daarin olie of' olieresten wer
den opgeslagen in een contai
ner met een houten vloer. Tb-
ven s werden vaten met vloei
stoffen aangetroffen op plaat
sen waar evenmin bodembe-
schermende voorzieningen zijn
getroffen.
Daarnaast werden op het ter
rein delen van een tractor aan
getroffen van waaruit vloei
stoffen op of in de vloer kun
nen geraken. Over de contai
ners was een zeil gespannen
van waaruit regenwater op de
grond drupte, waardoor de olie
in de grond en daarmee in het
grondwater terecht zou kunnen
komen.
S. is volgens de provincie reeds
in juli dit jaar gewaarschuwd.
Hij had tot 9 oktober de tijd
om de overtredingen ongedaan
te maken. Uit de laatst gehou
den controle bleek dat nog
steeds sprake was van overtre
ding van de voorschriften. In
middels is uit een nieuwe con
trole gebleken dat nu wel aan
de voorschriften wordt vol
daan.
ZIERIKZEE - Tijdens interna
tionale wedstrijden die wer
den gehouden op de Slager-
vaktentoonstelling in Utrecht
heeft het echtpaar C. van Vel-
zen en A. C. van-.-yiglzen-
Verlaan uit Zierikzee zes gou
den en drie zilveren médailles
gewonnen.
Zowel de heer als mevrouw Van
Velzen zijn professioneel vak
slager. Zij wonnen gouden me
dailles voor hun vers vlees
schotel, een bruidsarrange
ment bestaande uit een bruids
taart van gemalen ham, petit
fours van hamtaart, een ge
schenkmand bestaande uit
vleesprodukten, hun runder
rookvlees en Zeeuwse boeren-
achterham. Een zilveren me
daille kreeg het echtpaar Van
Velzen voor hun Zeeuwse boe-
renleverworst, cornetbeef en
gekookte worst.
ZIERIKZEE - De meeste problemen in het midden-
en kleinbedrijf ontstaan niet door onvoldoende vak
kennis maar door een weinig rationele bedrijfsvoe
ring. Dat is de ervaring van de stichting Kleinnood,
een stichting die middelgrote en kleine bedrijven
adviseert bij het oplossen van problemen. Wat
Kleinnood is en doet kregen de leden van de Zierik
zeese Ondernemers Centrale dinsdagavond tijdens
de najaarsvergadering te horen van de heer Wijntjes,
consulent van de stichting in het Zeeuwse.
Het midden- en kleinbedrijf is
een belangrijk element van de
Nederlandse economie. Niet al
leen omdat meer dan de helft
van de werkgelegenheid in de
ze sector wordt gerealiseerd
maar vooral ook omdat juist in
deze sector een toename van de
werkgelegenheid wordt ver
wacht.
Het mag dan weliswaar goed
gaan met het midden- en klein
bedrijf, een aantal van hen
gaat echter ten gevolge van een
weinig rationele bedrijfsvoe
ring ten onder. Uit een onder
zoek van het adviesbureau Mc
Kinsay dat vorig jaar werd uit
gevoerd bleken vierduizend
van de in totaal vierhonderd
duizend middelgrote- en kleine
bedrijven problemen te heb
ben. Van die vierduizend kon
de Stichting Kleinnood er vijf
tienhonderd 38%) opvangen.
Om middelgrote en kleine be
drijven (tot maximaal honderd
werknemers), voor wie het in
schakelen van beroepsadvi
seurs vaak te duur is, te helpen
bij het oplossen van hun pro
blemen biedt Stichting Klein
nood soulaas. Een stichting die
gesponsord wordt door een
groot aantal bedrijven, waar
onder Shell en de RABObank
en die draait met vrijwilligers
die hun sporen in het bedrijfs
leven of in de juridische wereld
ruimschoots hebben verdiend.
Adviezen
Deze consulenten, de Stichting
Kleinnood telt er zo'n honderd
zeventig, geven ondernemers
uit het midden- en kleinbedrijf
gratis adviezen op administra
tief, financieel, organisato
risch of juridisch gebied. Met
name financiële problemen of
vragen op het gebied van de
marketingstrategie worden
aan de consulenten van Klein
nood voorgelegd, maar ook
problemen rond overname en
management komen aan bod.
Bedrijfsvoering
Volgens consulent Wijntjes ligt
het probleem meestal in de be
drijfsvoering. Vorig jaar kre
gen hij en zijn drie collega's die
samen de Stichting Kleinnood
in Zeeland vertegenwoordigen
vijftig gevallen te behandelen.
In negentig procent van die
probleemgevallen bleek de li
quiditeit van de onderneming
door een gebrekkige admi
nistratie in gevaar te zijn.
Daarnaast kregen Wijntjes en
de zijnen ook te maken met op
volgingsproblemen, een ver
keerd voorraadbeheer, kost
prijs-missers en een enkel fis
caal probleem.
Bij deze problemen werd door
Kleinnood snel en vooral ook
praktische hulp geboden en dit
alles zonder kosten voor de on
dernemer.
Geen concurrentie
De (mondelinge) adviezen die
Kleinnood geegt mogen echter
geen concurrentie vormen voor
de professionele adviesbu
reaus. Kleinnood helpt dan
ook alleen die bedrijven die
vanwege de kosten niet in staat
zijn een beroepsadviseur in te
schakelen. Voldoet het bedrijf
aan deze voorwaarde dan staan
de adviseurs van Kleinnood in
minder dan geen tijd op de
stoep.
Nadat de ondernemer zich bij
de Kamer van Koophandel en
Fabrieken in zijn regio heeft
aangemeld kan het contact met
Kleinnood binnen 48 uur tot
stand komen. In de meeste ge
vallen zijn een of twee bezoe
ken van de adviseur aan de on
derneming voldoende om de
ondernemer weer op het goede
spoor te helpen, maar soms
neemt de begeleiding meer tijd
in beslag. Hoe eerder Klein
nood echter wordt ingescha
keld des te eenvoudiger kan
het probleem bij de kop wor
den gepakt aldus Wijntjes.