„De auto en automobilist zijn concreet te pakken als zondebok" Nazaten echtpaar Jumelet ontmoeten elkaar in Bru DE EERSTE TWEE WEKEN GRATIS ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE GARDISETTE LOTUS CORDIMA CURDES deurloo Pro Auto als belangenbehartiger van automobilist Familie-reünie Cursus wijn- makersclub Voor lichtings bijeenkomst kinder opvang Vogeldag Schiesser Lingerie Diane Herfst vakantie puzzeltocht Hamertje Tik Su P-PPhf FOTO VERSCHOORE u -I I NIEUWSBODE -XTRA WOENSDAG 16 OKTOBER 1991 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN DUIVELAND VITRAGE VRAAGT DE AANDACHT Zienkzee - Havenplein 3 lel 01110-15951 ZIERIKZEE - „Het ongenuanceerde anti-autobeleid van de Nederlandse rege ring leidde in begin 1990 tot de oprichting van de Stichting Pro Auto. Het aantal begunstigers was eind 1990 ruim 5000. Er zijn in Nederland 5,5 miljoen autobe zitters. Er is dus nog veel werk te doen". Zo luidt de inleiding van een introduc tie-formulier dat de Stichting Pro Auto verspreidt onder auto-rijdend Neder land. Intussen zijn we bijna weer een jaar verder en telt de stichting ruim 6000 leden. Volgens Wim Kruikemeyer, één van de actieve leden van de stichting, zijn dit er nog lang niet genoeg. „Het is in Nederland nog steeds zo dat je met min stens een half miljoen mensen moet zijn wil je enigszins indruk maken", zo ver klaart hij. Op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland zijn er al een paar leden, maar er kunnen er nog veel meer bij. Werk aan de winkel voor Pro Auto dus. De 24-jarige Wim Kruikemey er, momenteel nog woonachtig in Ooltgensplaat, legt zelf jaar lijks heel wat kilometers af Wim Kruikemeyer uit Ooltgensplaat is zeer actief bezig om de Stichting Pro Auto aan meer leden te helpen. (Foto: Joop van Houdt). met zijn auto. Vorig jaar haalde hij met gemak de zeventigdui zend. Tijdens deze ritten heeft hij één en ander meegemaakt met betrekking tot de veilig heid en de voorzieningen hier voor. Deze ervaringen gebruikt hij nu voor zijn 'bij'-werk zaamheden als één van de re dacteuren van het kersverse le denblad van de Stichting Pro Auto: Signaal. De bedoeling is dat dit blad vier keer per jaar uit komt en dat hierin de laat ste ontwikkelingen met be trekking tot de auto en zijn be stuurder in komen te staan. En dan gaat het hierbij ook om de nieuwe ontwikkelingen in het regeringsbeleid. Want zoals Wim Kruikemeyer opmerkt: ,,Ze vinden telkens weer iets nieuws om de automobilist nog verder uit te melken". Zelf de das om Manieren waarmee Nederland zich de das om doet, zo vindt Pro Auto. Kruikemeyer legt één en ander nader uit. „De re gering schiet niets op met het anti-autobeleid. Nederland is een transportland. Een goede functionering van de economie in Nederland kan alleen door goede transportmogelijkhe den. En de regering is hard aan het werk om die mogelijkhe den naar de knoppen te helpen. Neem nu de plannen om snel heidsbegrenzers in vrachtwa gens te plaatsen. Hierdoor moeten de vrachtwa- genchaffeurs langer achter het stuur om even ver te komen. Omdat hun baas toch verwacht dat hetzelfde werk geleverd wordt moeten de chauffeurs langer van huis en dat levert weer geïrriteerdheid op. Iets wat de veiligheid niet ten goe de komt", zo verklaart Kruike meyer. „En neem nu de capaciteit van de vrachtwagens. Als deze maar tachtig kilometer per uur mogen rijden, hoe moet dat dan als een zwaar beladen truck bij internationaal trans port in de bergen moet rijden? Dat haalt zo'n wagen niet meer. Hij heeft er niet de nodige po wer meer voor. Kijk, voor de regering is het makkelijk om vanalles te verzinnen, maar het moet wel reëel blijven. Het moet te realiseren zijn". Niét anti-milieu Volgens de jonge Kruikemeyer bestaan er veel misverstanden over de ideeën van Pro Auto. „We zijn absoluut geen anti milieu-beweging. We zijn er ook voor dat de auto's van ka talysators worden voorzien om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Maar men moet niet altijd de auto de schuld geven van milieuvervui ling", zo vindt hij. Zo maakt de stichting in een rapport, waar in gebruik wordt gemaakt van informatie van onder meer Stichting Weg, TNO, BOVAG, RAI en NS, duidelijk dat lang niet alle milieu-verontreini ging afkomstig is van auto's. Indien de nadelen voor de pro- duktie van auto's en benzine uit de industrie en het raffina- geproces in aanmerking wor den genomen, komt het percen tage van het verkeer in de zure regen op circa negen a tien pro cent. Zestig procent van de to tal e vervuiling, bestaande uit ammoniak, stikstofoxiden en zwaveloxide, is uit het buiten land afkomstig. De overige veertig procent komt uit ons ei gen land. De veroorzakers van deze veertig procent uitstoot in Nederland zijn: intensieve vee teelt circa twintig procent; ver keer de genoemde negen pro cent, industrie circa vijf pro cent, centrales circa vier pro cent, raffinaderijen circa twee procent en een 'overig' van twee procent (hiervoor gaat men er onder meer van uit dat iedere verbranding kooldioxi de oplevert). In het ontstaan van pet broeikaseffect heeft het verkeer een aandeel van 17 procent, volgens het rapport en komt hiermee op de derde plaats van kooldioxide- uitstoters. Industrie en centra les staan respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Auto-industrie Volgens Kruikemeyer wordt er ook door de auto-industrie zelf veel gedaan aan de verminde ring van de milieuvervuiling door auto's. „De auto-industrie werkt zelf hard aan de verbete ring van katalysators en komt ook steeds meer met recycling- programma's. Op die manier probeert men milieu-vriende lijker te produceren. De auto industrie doet haar best om de auto schoner, zuiniger en stil ler te krijgen. Wij van Pro Auto vinden dat iedereen een steen tje moet bijdragen aan de ver betering van het milieu, maar men moet wel reëel blijven. Het gaat tenslotte iedereen aan. En omdat de automobilist een makkelijke zondebok is moet men niet met zijn allen alleen bij hem de oplossing zoeken door ze het leven en rij den onmogelijk te maken", al dus Kruikemeyer. Volgens hem heeft de stichting ook moeite met de valse gege vens die door de regering wor den verstrekt, waardoor de auto aïs zwart schaap naar vo ren komt. „Inspelend op de angstgevoelens van het pu bliek wordt het milieu mis bruikt voor een duidelijk anti- autobeleid", zo constateert Wim Kruikemeyer. Naar zijn mening wordt de automobilist grondig uitgemolken, zoge naamd omdat zij veel geld kos- ten aan de regering. „Wat men zich niet realiseert is dat er van het binnengehaalde geld maar een klein percentage daadwer kelijk voor de verbetering van bijvoorbeeld het wegennet wordt gebruikt", zo vertelt hij. „De staat incasseert jaarlijks 12,6 miljard gulden van de au tomobilist, maar daarvan komt maar 2,6 miljard terug naar de auto. De overige tien miljoen wordt in de 'algemene pot' gestopt". Klein percentage Uit een rapport van de Stich ting Weg blijkt dat van iedere gulden welke direct op het ver keer via de belastingen wordt geheven het rijk maar 19,6 cent daadwerkelijk aan de aanleg van wegen en het onderhoud daarvan bèsteedt; een heel klein percentage. Ook de stel ling dat Nederland wordt geas falteerd ten behoeve van de auto klopt volgens de stichting absoluut niet. „Nederland be staat, buiten de bebouwde kom, maar voor ongeveer twee en een half procent uit asfalt. Dat is als je nagaat dat er vijf miljoen automobilisten zijn, in Nederland, niet veel", zo vindt Wim Kruikemeyer, hiermee één van de dingen waar Pro Auto moeite mee heeft ver woordend. Dat het autoverkeer nadelige aspecten heeft voor het milieu wil Pro Auto niet ontkennen, maar zij vindt het onterecht om deze als vijand nummer één te brandmerken. Om hier op een doeltreffende manier iets aan te kunnen doen heeft Stichting Pro Auto, vol gens Wim Kruikemeyer veel meer actieve leden nodig. „We willen niet een stichting wor den van blokkades en rotte eie ren gooiende mensen. We wil len gewoon op een rustige, maar trefzekere manier aan ie dereen duidelijk maken dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om tegen de plannen van de regering in te gaan. Dit met betrekking tot het nog meer uitmelken van de automobi list". Iedereen kan lid worden van de stichting. Ook als ie mand niet als actief lid te boek wi-1 staan, maar wel lid wil worden van de stichting om de ze hiermee financieel te steu nen, kan dat. De kosten zijn minimaal 25 gulden per jaar. Hiervoor krijgt men onder meer vier keer per jaar het blad Signaal in de bus. Voor nadere informatie over de stichting en aanmeldingen kan men terecht bij het volgende adres: Stichting der belangen behartiging van de automobi list, Postbus 5795, 3008 AT Rot terdam. Ifelefoon: 01864-3175 of 01720-20748. Fax: 01862-3428. Als het aan Wim Kruikemeyer ligt zou iedere automobilist lid moeten zijn van een stichting als Pro Auto. „Mensen hebben geen idee wat er met hun be taalde wegenbelasting ge beurt. De stichting maakt deze en andere zaken duidelijk. Er zijn belangenbehartigende ver enigingen voor milieuliefheb bers, wij stellen daar een be langenbehartigende stichting voor autogebruikers tegen over". BRUÏNISSE - Zo'n drieënnegentig nazaten van het echtpaar Jumelet-De Ruyter troffen elkaar afgelo pen week in het restaurant aan de Grevelingendam. Dit met het doel om de familiebanden weer wat aan te halen en vooral ook om gezellig bij te kletsen. Een opzet die volgens S. A. Jumelet Az helemaal slaag de. De naam Jumelet is onverbre kelijk verbonden met Bruinis- se. Daar begint op 18 juli 1902 dan ook het verhaal van de Ju- meletten die elkaar afgelopen week ontmoetten. Op die zo merdag gaven Jan Jumelet Hz en Pieternella de Ruyter Jd el kaar het jawoord. De bruide gom was zoals een echte Jume let betaamt mosselschipper. Zo rond de eeuwwisseling was na genoeg elke Jumelet mossel- schipper, zoals toen de gebrui kelijke benaming van dit zo nauw met de natuur verbonden beroep was. Kinderschaar In de loop der jaren werd het echtpaar Jumelet-De Ruyter regelmatig verblijd met gezins uitbreiding. Achtereenvolgens volgden Maria, Jan, Hendrina, Jannetje, Hein en Jaantje. Van hen zijn alleen Hendrien de Koning-Jumelet; Jannetje Jumelet-Jumelet en Adriana B. de Graaff-Jumelet nog in le ven. Hoewel het voor de hand lag dat de kinderen Jumelet ook een bestaan als mosselschipper zouden kiezen, koos zoon Jan voor een bestaan als bakker. Geplaagd door bakkerseczeem kwam hij uiteindelijk toch weer aan boord van een mos- selkotter terecht. Het gezin Jumelet-De Ruyter bleef in Bru wonen, totdat ze evenals vele anderen in januari 1944 gedwongen werden om te evacueren. Het gezin keerde te rug maar in '47 en '53 vertrok Adriana Jumelet met haar man (De Graaff) naar het Noord- Brabantse Goirle. In 1953 moest het gezin Jumelet-De Ruyter ten gevolge van de Watersnoodramp op nieuw Bruinisse verlaten. Een maal dat Bru weer droog was gelegd keerden Maria Jumelet gehuwd met Leen van den Berg en Hein Jumelet die inmiddels getrouwd was met Nienke Steegstra niet meer naar het vissersdorp terug. Hein Jume let vestigde zich in Harlingen waar hij als mosselkweker meer perspectieven dacht te hebben. De oudste zoon uit het gezin van Maria Van den Berg- Jumelet, dat in Ter Aar woon de, keerde terug naar de ge boortegrond van zijn voorvade ren, waar hij als leerling typo graaf werk vond bij de Zierik- zeesche Nieuwsbode. Wel honk vast bleken Jan Jumelet ge huwd met Cato Westphal-Qua- dekker, Hendrien de Koning- Jumelet en haar gezin te zijn. Later ook zou het gezin De Graaff-Jumelet uit Goirle zich opnieuw in Bruinisse vestigen. Al deze afstammelingen van het echtpaar Jumelet-De Ruy ter, voor zover nog in leven, troffen elkaar afgelopen week in Bruinisse. Volgens de overle veringen zouden er wel zo'n honderd vijf tig kunnen komen. Het waren er uiteindelijk drieënnegentig. Voor sommi gen was het een.weerzien met de verwanten en voor sommi gen was het ook een kennisma king met familieleden die men nog niet eerder had ontmoet. Een aantal achterkleinkinde ren en achter-achter kleinkin deren ontbrak bij deze Jume- let-happening omdat ze een voudigweg nog te jong zijn voor dergelijke bijeenkom sten. Daarnaast ontbraken ook Tbeuw dé Koning, Jan Jumelet sz en Marco Jumelet Hz, die in de bloei van hun leven overle den. Verschillende Jumelet-telgen, zoals Kaals Jumelet (zoon van Hein Jumelet), Johannes van den Berg en Maria Jumelet die getrouwd is met Cohen Stuart hebben hun horizon verlegd en wonen respectievelijk in Afri ka, Canada en Jeruzalem. Daarnaast komt men Jumelet ook tegen in Azië (Japan) en Australië. Frappant Opmerkelijk is dat in de zo nauw met de mosselvangst ver bonden familie Jumelet nu nog slechts enkele mosselkwekers te vinden zijn. Alleen Henk en Peter Jumelet uit het Friese Midlum die met hun kotter, de Harlingen 27 het bedrijf van hun vader voortzetten en Stef Jumelet die met de Bru 39 mos selen naar Yerseke vervoert zijn in de voetsporen van hun voorvaderen getreden. *S-i- Ml Alle Jumeletten verzamelen! Ruim negentig nazaten van het echtpaar Jumelet-de Ruyter kwamen naar Bru, voor een reünie. ZIERIKZEE - Bij voldoende deelname is de amateur wijn- makersclub Luctor et Fcrmcn- to voornemens te Zierikzee een cursus wijn- en biermaken en conserveren vruchtsappen te gaan houden. Hiertoe staat er voor vrijdag 18 oktober een voorlichtings avond op het programma in het gebouw De Driehoek, aanvang 20.00 uur. ZIERIKZEE - De gemeenten Westerschouwen, Midden- schouwen, Brouwershaven, Duiveland en Zierikzee hou den woensdag 23 oktober een gezamenlijke voorlichtingsbij eenkomst over bedrijfsgerich te kinderopvang. Deze bijeen komst wordt gehouden in de commissiekamer van het stad huis van Zierikzee en begint om 10.00 uur. De gemeenten zijn in het kader van de Stimuleringsmaatregel Kinderopvang '91-'93 verplicht om voor 1 november een voor lichtingsbijeenkomst over kin deropvang voor bedrijven en instellingen te houden. Doel hiervan is het verstrekken van informatie over deze bedrijfs gerichte kinderopvang. Daar naast wordt beoogd om tijdens het overleg te inventariseren wat de behoefte van de bedrij ven aan kinderopvang is (het gewenste aantal kindplaatsen). De gemeenten in de regio die aan de kinderopvang deelne men (alle gemeenten met uit zondering van Bruinisse) doen dit met een bijeenkomst in Zie rikzee. Deze bijeenkomst is be doeld voor vertegenwoordigers van bedrijven cn instellingen. Meer informatie over deze bij eenkomst is verkrijgbaar bij mevrouw C. Hart, welzijns- ambtenaar in Zierikzee. tele foon 01110-13151. BREDA - Op 19 en 20 oktober staat het Turfschip in Breda in het teken van de strip. Er is een stripbeurs, stripfilms, stripte kenaars en striptentoonstel- ling. De toegang is 7,50 per persoon. ZIERIKZEE - Op Schouwen- Duiveland organiseren de Jeugd Natuur- en Vogelwacht en de werkgroep schoolbiolo- gie op de nationale vrije vogel dag (zaterdag 19 oktober) een excursie naar de Zuidhoekin- lagen, waar onlangs een vogel hut werd geplaatst. Voor informatie en opgave kan gebeld worden naar 03404- 17317. Vandaaruit worden loka le contactpersonen doorgege ven. De nationale vrije vogel dag wordt door de landelijke vogelbescherming opgezet met lokale natuurorganisaties. Ver der zijn er in Zeeland activitei ten in Oostburg, Oost-Sou burg, Phillipine en Tholen. Advertentie Feeling Schiesser Pyjama. 100% katoen Lingerie Nachtkleding Dusters Dam 21 Zierikzee Tel. 01110-12471 ZIERIKZEE - Tijdens de herfstvakantie (van 14 tot en met 18 oktober) kunnen kinde ren via de VVV-Zierikzee deel nemen aan een puzzeltocht. De puzzeltocht voert hen door het centrum van Zierikzee. De tocht is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar. Zij kunnen dage lijks tussen 10.00 en 17.00 uur op het VVV-kantoor terecht vooreen formulieraan de hand waarvan zij de tocht kunnen lo pen. ELLEMEET - De Werkgroep Dorp EUemeet begint woens dag 23 oktober weer met de knutselclub Hamertje Tik. Deze club begint om 14.00 uur met het werken met verschil lende materialen. Zo kan er worden getekend of geschil derd of kunnen sieraden, mas kers. en lampions worden ge maakt. Hamertje Tik richt zich op kinderen van 4 tot 12 jaar. Advertentie Advertentie tUflRgm JE rinkelt' j- fotograf fotografie video foto's in 1 uur klaar ZIERIKZEE - DAW 5 - TELEFOON 01110-12796 Al het nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus. JA, ik wil een kwartaalabonnement a f 45,— jaarabonnement a f 169, en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. ~1 naam adres postcode telefoon plaats: handtekening: 2T Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. CD Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 1