„De auto en automobilist zijn
concreet te pakken als zondebok"
Nazaten echtpaar Jumelet
ontmoeten elkaar in Bru
DE EERSTE TWEE
WEKEN GRATIS
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
GARDISETTE
LOTUS
CORDIMA
CURDES
deurloo
Pro Auto als belangenbehartiger van automobilist
Familie-reünie
Cursus wijn-
makersclub
Voor
lichtings
bijeenkomst
kinder
opvang
Vogeldag
Schiesser
Lingerie
Diane
Herfst
vakantie
puzzeltocht
Hamertje Tik
Su P-PPhf
FOTO VERSCHOORE
u
-I
I
NIEUWSBODE -XTRA
WOENSDAG 16 OKTOBER 1991
GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN DUIVELAND
VITRAGE VRAAGT DE AANDACHT
Zienkzee - Havenplein 3
lel 01110-15951
ZIERIKZEE - „Het ongenuanceerde anti-autobeleid van de Nederlandse rege
ring leidde in begin 1990 tot de oprichting van de Stichting Pro Auto. Het aantal
begunstigers was eind 1990 ruim 5000. Er zijn in Nederland 5,5 miljoen autobe
zitters. Er is dus nog veel werk te doen". Zo luidt de inleiding van een introduc
tie-formulier dat de Stichting Pro Auto verspreidt onder auto-rijdend Neder
land. Intussen zijn we bijna weer een jaar verder en telt de stichting ruim 6000
leden. Volgens Wim Kruikemeyer, één van de actieve leden van de stichting, zijn
dit er nog lang niet genoeg. „Het is in Nederland nog steeds zo dat je met min
stens een half miljoen mensen moet zijn wil je enigszins indruk maken", zo ver
klaart hij. Op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland zijn er al een paar
leden, maar er kunnen er nog veel meer bij. Werk aan de winkel voor Pro Auto
dus.
De 24-jarige Wim Kruikemey
er, momenteel nog woonachtig
in Ooltgensplaat, legt zelf jaar
lijks heel wat kilometers af
Wim Kruikemeyer uit Ooltgensplaat is zeer actief bezig om de
Stichting Pro Auto aan meer leden te helpen. (Foto: Joop van
Houdt).
met zijn auto. Vorig jaar haalde
hij met gemak de zeventigdui
zend. Tijdens deze ritten heeft
hij één en ander meegemaakt
met betrekking tot de veilig
heid en de voorzieningen hier
voor. Deze ervaringen gebruikt
hij nu voor zijn 'bij'-werk
zaamheden als één van de re
dacteuren van het kersverse le
denblad van de Stichting Pro
Auto: Signaal. De bedoeling is
dat dit blad vier keer per jaar
uit komt en dat hierin de laat
ste ontwikkelingen met be
trekking tot de auto en zijn be
stuurder in komen te staan. En
dan gaat het hierbij ook om de
nieuwe ontwikkelingen in het
regeringsbeleid. Want zoals
Wim Kruikemeyer opmerkt:
,,Ze vinden telkens weer iets
nieuws om de automobilist nog
verder uit te melken".
Zelf de das om
Manieren waarmee Nederland
zich de das om doet, zo vindt
Pro Auto. Kruikemeyer legt
één en ander nader uit. „De re
gering schiet niets op met het
anti-autobeleid. Nederland is
een transportland. Een goede
functionering van de economie
in Nederland kan alleen door
goede transportmogelijkhe
den. En de regering is hard aan
het werk om die mogelijkhe
den naar de knoppen te helpen.
Neem nu de plannen om snel
heidsbegrenzers in vrachtwa
gens te plaatsen.
Hierdoor moeten de vrachtwa-
genchaffeurs langer achter het
stuur om even ver te komen.
Omdat hun baas toch verwacht
dat hetzelfde werk geleverd
wordt moeten de chauffeurs
langer van huis en dat levert
weer geïrriteerdheid op. Iets
wat de veiligheid niet ten goe
de komt", zo verklaart Kruike
meyer.
„En neem nu de capaciteit van
de vrachtwagens. Als deze
maar tachtig kilometer per uur
mogen rijden, hoe moet dat
dan als een zwaar beladen
truck bij internationaal trans
port in de bergen moet rijden?
Dat haalt zo'n wagen niet meer.
Hij heeft er niet de nodige po
wer meer voor. Kijk, voor de
regering is het makkelijk om
vanalles te verzinnen, maar het
moet wel reëel blijven. Het
moet te realiseren zijn".
Niét anti-milieu
Volgens de jonge Kruikemeyer
bestaan er veel misverstanden
over de ideeën van Pro Auto.
„We zijn absoluut geen anti
milieu-beweging. We zijn er
ook voor dat de auto's van ka
talysators worden voorzien om
de uitstoot van schadelijke
stoffen te verminderen. Maar
men moet niet altijd de auto de
schuld geven van milieuvervui
ling", zo vindt hij. Zo maakt de
stichting in een rapport, waar
in gebruik wordt gemaakt van
informatie van onder meer
Stichting Weg, TNO, BOVAG,
RAI en NS, duidelijk dat lang
niet alle milieu-verontreini
ging afkomstig is van auto's.
Indien de nadelen voor de pro-
duktie van auto's en benzine
uit de industrie en het raffina-
geproces in aanmerking wor
den genomen, komt het percen
tage van het verkeer in de zure
regen op circa negen a tien pro
cent. Zestig procent van de to
tal e vervuiling, bestaande uit
ammoniak, stikstofoxiden en
zwaveloxide, is uit het buiten
land afkomstig. De overige
veertig procent komt uit ons ei
gen land. De veroorzakers van
deze veertig procent uitstoot in
Nederland zijn: intensieve vee
teelt circa twintig procent; ver
keer de genoemde negen pro
cent, industrie circa vijf pro
cent, centrales circa vier pro
cent, raffinaderijen circa twee
procent en een 'overig' van
twee procent (hiervoor gaat
men er onder meer van uit dat
iedere verbranding kooldioxi
de oplevert). In het ontstaan
van pet broeikaseffect heeft
het verkeer een aandeel van 17
procent, volgens het rapport en
komt hiermee op de derde
plaats van kooldioxide-
uitstoters. Industrie en centra
les staan respectievelijk op de
eerste en tweede plaats.
Auto-industrie
Volgens Kruikemeyer wordt er
ook door de auto-industrie zelf
veel gedaan aan de verminde
ring van de milieuvervuiling
door auto's. „De auto-industrie
werkt zelf hard aan de verbete
ring van katalysators en komt
ook steeds meer met recycling-
programma's. Op die manier
probeert men milieu-vriende
lijker te produceren. De auto
industrie doet haar best om de
auto schoner, zuiniger en stil
ler te krijgen. Wij van Pro Auto
vinden dat iedereen een steen
tje moet bijdragen aan de ver
betering van het milieu, maar
men moet wel reëel blijven.
Het gaat tenslotte iedereen
aan. En omdat de automobilist
een makkelijke zondebok is
moet men niet met zijn allen
alleen bij hem de oplossing
zoeken door ze het leven en rij
den onmogelijk te maken", al
dus Kruikemeyer.
Volgens hem heeft de stichting
ook moeite met de valse gege
vens die door de regering wor
den verstrekt, waardoor de
auto aïs zwart schaap naar vo
ren komt. „Inspelend op de
angstgevoelens van het pu
bliek wordt het milieu mis
bruikt voor een duidelijk anti-
autobeleid", zo constateert
Wim Kruikemeyer. Naar zijn
mening wordt de automobilist
grondig uitgemolken, zoge
naamd omdat zij veel geld kos-
ten aan de regering. „Wat men
zich niet realiseert is dat er van
het binnengehaalde geld maar
een klein percentage daadwer
kelijk voor de verbetering van
bijvoorbeeld het wegennet
wordt gebruikt", zo vertelt hij.
„De staat incasseert jaarlijks
12,6 miljard gulden van de au
tomobilist, maar daarvan
komt maar 2,6 miljard terug
naar de auto. De overige tien
miljoen wordt in de 'algemene
pot' gestopt".
Klein percentage
Uit een rapport van de Stich
ting Weg blijkt dat van iedere
gulden welke direct op het ver
keer via de belastingen wordt
geheven het rijk maar 19,6 cent
daadwerkelijk aan de aanleg
van wegen en het onderhoud
daarvan bèsteedt; een heel
klein percentage. Ook de stel
ling dat Nederland wordt geas
falteerd ten behoeve van de
auto klopt volgens de stichting
absoluut niet. „Nederland be
staat, buiten de bebouwde
kom, maar voor ongeveer twee
en een half procent uit asfalt.
Dat is als je nagaat dat er vijf
miljoen automobilisten zijn, in
Nederland, niet veel", zo vindt
Wim Kruikemeyer, hiermee
één van de dingen waar Pro
Auto moeite mee heeft ver
woordend.
Dat het autoverkeer nadelige
aspecten heeft voor het milieu
wil Pro Auto niet ontkennen,
maar zij vindt het onterecht
om deze als vijand nummer
één te brandmerken.
Om hier op een doeltreffende
manier iets aan te kunnen doen
heeft Stichting Pro Auto, vol
gens Wim Kruikemeyer veel
meer actieve leden nodig. „We
willen niet een stichting wor
den van blokkades en rotte eie
ren gooiende mensen. We wil
len gewoon op een rustige,
maar trefzekere manier aan ie
dereen duidelijk maken dat er
wel degelijk mogelijkheden
zijn om tegen de plannen van
de regering in te gaan. Dit met
betrekking tot het nog meer
uitmelken van de automobi
list". Iedereen kan lid worden
van de stichting. Ook als ie
mand niet als actief lid te boek
wi-1 staan, maar wel lid wil
worden van de stichting om de
ze hiermee financieel te steu
nen, kan dat. De kosten zijn
minimaal 25 gulden per jaar.
Hiervoor krijgt men onder
meer vier keer per jaar het
blad Signaal in de bus. Voor
nadere informatie over de
stichting en aanmeldingen kan
men terecht bij het volgende
adres: Stichting der belangen
behartiging van de automobi
list, Postbus 5795, 3008 AT Rot
terdam. Ifelefoon: 01864-3175 of
01720-20748. Fax: 01862-3428.
Als het aan Wim Kruikemeyer
ligt zou iedere automobilist lid
moeten zijn van een stichting
als Pro Auto. „Mensen hebben
geen idee wat er met hun be
taalde wegenbelasting ge
beurt. De stichting maakt deze
en andere zaken duidelijk. Er
zijn belangenbehartigende ver
enigingen voor milieuliefheb
bers, wij stellen daar een be
langenbehartigende stichting
voor autogebruikers tegen
over".
BRUÏNISSE - Zo'n drieënnegentig nazaten van het
echtpaar Jumelet-De Ruyter troffen elkaar afgelo
pen week in het restaurant aan de Grevelingendam.
Dit met het doel om de familiebanden weer wat aan
te halen en vooral ook om gezellig bij te kletsen. Een
opzet die volgens S. A. Jumelet Az helemaal slaag
de.
De naam Jumelet is onverbre
kelijk verbonden met Bruinis-
se. Daar begint op 18 juli 1902
dan ook het verhaal van de Ju-
meletten die elkaar afgelopen
week ontmoetten. Op die zo
merdag gaven Jan Jumelet Hz
en Pieternella de Ruyter Jd el
kaar het jawoord. De bruide
gom was zoals een echte Jume
let betaamt mosselschipper. Zo
rond de eeuwwisseling was na
genoeg elke Jumelet mossel-
schipper, zoals toen de gebrui
kelijke benaming van dit zo
nauw met de natuur verbonden
beroep was.
Kinderschaar
In de loop der jaren werd het
echtpaar Jumelet-De Ruyter
regelmatig verblijd met gezins
uitbreiding. Achtereenvolgens
volgden Maria, Jan, Hendrina,
Jannetje, Hein en Jaantje. Van
hen zijn alleen Hendrien de
Koning-Jumelet; Jannetje
Jumelet-Jumelet en Adriana B.
de Graaff-Jumelet nog in le
ven.
Hoewel het voor de hand lag
dat de kinderen Jumelet ook
een bestaan als mosselschipper
zouden kiezen, koos zoon Jan
voor een bestaan als bakker.
Geplaagd door bakkerseczeem
kwam hij uiteindelijk toch
weer aan boord van een mos-
selkotter terecht.
Het gezin Jumelet-De Ruyter
bleef in Bru wonen, totdat ze
evenals vele anderen in januari
1944 gedwongen werden om te
evacueren. Het gezin keerde te
rug maar in '47 en '53 vertrok
Adriana Jumelet met haar man
(De Graaff) naar het Noord-
Brabantse Goirle.
In 1953 moest het gezin
Jumelet-De Ruyter ten gevolge
van de Watersnoodramp op
nieuw Bruinisse verlaten. Een
maal dat Bru weer droog was
gelegd keerden Maria Jumelet
gehuwd met Leen van den Berg
en Hein Jumelet die inmiddels
getrouwd was met Nienke
Steegstra niet meer naar het
vissersdorp terug. Hein Jume
let vestigde zich in Harlingen
waar hij als mosselkweker
meer perspectieven dacht te
hebben.
De oudste zoon uit het gezin
van Maria Van den Berg-
Jumelet, dat in Ter Aar woon
de, keerde terug naar de ge
boortegrond van zijn voorvade
ren, waar hij als leerling typo
graaf werk vond bij de Zierik-
zeesche Nieuwsbode. Wel honk
vast bleken Jan Jumelet ge
huwd met Cato Westphal-Qua-
dekker, Hendrien de Koning-
Jumelet en haar gezin te zijn.
Later ook zou het gezin De
Graaff-Jumelet uit Goirle zich
opnieuw in Bruinisse vestigen.
Al deze afstammelingen van
het echtpaar Jumelet-De Ruy
ter, voor zover nog in leven,
troffen elkaar afgelopen week
in Bruinisse. Volgens de overle
veringen zouden er wel zo'n
honderd vijf tig kunnen komen.
Het waren er uiteindelijk
drieënnegentig. Voor sommi
gen was het een.weerzien met
de verwanten en voor sommi
gen was het ook een kennisma
king met familieleden die men
nog niet eerder had ontmoet.
Een aantal achterkleinkinde
ren en achter-achter kleinkin
deren ontbrak bij deze Jume-
let-happening omdat ze een
voudigweg nog te jong zijn
voor dergelijke bijeenkom
sten. Daarnaast ontbraken ook
Tbeuw dé Koning, Jan Jumelet
sz en Marco Jumelet Hz, die in
de bloei van hun leven overle
den.
Verschillende Jumelet-telgen,
zoals Kaals Jumelet (zoon van
Hein Jumelet), Johannes van
den Berg en Maria Jumelet die
getrouwd is met Cohen Stuart
hebben hun horizon verlegd en
wonen respectievelijk in Afri
ka, Canada en Jeruzalem.
Daarnaast komt men Jumelet
ook tegen in Azië (Japan) en
Australië.
Frappant
Opmerkelijk is dat in de zo
nauw met de mosselvangst ver
bonden familie Jumelet nu nog
slechts enkele mosselkwekers
te vinden zijn. Alleen Henk en
Peter Jumelet uit het Friese
Midlum die met hun kotter, de
Harlingen 27 het bedrijf van
hun vader voortzetten en Stef
Jumelet die met de Bru 39 mos
selen naar Yerseke vervoert
zijn in de voetsporen van hun
voorvaderen getreden.
*S-i-
Ml
Alle Jumeletten verzamelen! Ruim negentig nazaten van het echtpaar Jumelet-de Ruyter kwamen
naar Bru, voor een reünie.
ZIERIKZEE - Bij voldoende
deelname is de amateur wijn-
makersclub Luctor et Fcrmcn-
to voornemens te Zierikzee een
cursus wijn- en biermaken en
conserveren vruchtsappen te
gaan houden.
Hiertoe staat er voor vrijdag 18
oktober een voorlichtings
avond op het programma in het
gebouw De Driehoek, aanvang
20.00 uur.
ZIERIKZEE - De gemeenten
Westerschouwen, Midden-
schouwen, Brouwershaven,
Duiveland en Zierikzee hou
den woensdag 23 oktober een
gezamenlijke voorlichtingsbij
eenkomst over bedrijfsgerich
te kinderopvang. Deze bijeen
komst wordt gehouden in de
commissiekamer van het stad
huis van Zierikzee en begint
om 10.00 uur.
De gemeenten zijn in het kader
van de Stimuleringsmaatregel
Kinderopvang '91-'93 verplicht
om voor 1 november een voor
lichtingsbijeenkomst over kin
deropvang voor bedrijven en
instellingen te houden. Doel
hiervan is het verstrekken van
informatie over deze bedrijfs
gerichte kinderopvang. Daar
naast wordt beoogd om tijdens
het overleg te inventariseren
wat de behoefte van de bedrij
ven aan kinderopvang is (het
gewenste aantal kindplaatsen).
De gemeenten in de regio die
aan de kinderopvang deelne
men (alle gemeenten met uit
zondering van Bruinisse) doen
dit met een bijeenkomst in Zie
rikzee. Deze bijeenkomst is be
doeld voor vertegenwoordigers
van bedrijven cn instellingen.
Meer informatie over deze bij
eenkomst is verkrijgbaar bij
mevrouw C. Hart, welzijns-
ambtenaar in Zierikzee. tele
foon 01110-13151.
BREDA - Op 19 en 20 oktober
staat het Turfschip in Breda in
het teken van de strip. Er is een
stripbeurs, stripfilms, stripte
kenaars en striptentoonstel-
ling. De toegang is 7,50 per
persoon.
ZIERIKZEE - Op Schouwen-
Duiveland organiseren de
Jeugd Natuur- en Vogelwacht
en de werkgroep schoolbiolo-
gie op de nationale vrije vogel
dag (zaterdag 19 oktober) een
excursie naar de Zuidhoekin-
lagen, waar onlangs een vogel
hut werd geplaatst.
Voor informatie en opgave kan
gebeld worden naar 03404-
17317. Vandaaruit worden loka
le contactpersonen doorgege
ven. De nationale vrije vogel
dag wordt door de landelijke
vogelbescherming opgezet met
lokale natuurorganisaties. Ver
der zijn er in Zeeland activitei
ten in Oostburg, Oost-Sou
burg, Phillipine en Tholen.
Advertentie
Feeling Schiesser
Pyjama. 100% katoen
Lingerie
Nachtkleding
Dusters
Dam 21
Zierikzee
Tel. 01110-12471
ZIERIKZEE - Tijdens de
herfstvakantie (van 14 tot en
met 18 oktober) kunnen kinde
ren via de VVV-Zierikzee deel
nemen aan een puzzeltocht.
De puzzeltocht voert hen door
het centrum van Zierikzee. De
tocht is bedoeld voor kinderen
vanaf 8 jaar. Zij kunnen dage
lijks tussen 10.00 en 17.00 uur
op het VVV-kantoor terecht
vooreen formulieraan de hand
waarvan zij de tocht kunnen lo
pen.
ELLEMEET - De Werkgroep
Dorp EUemeet begint woens
dag 23 oktober weer met de
knutselclub Hamertje Tik.
Deze club begint om 14.00 uur
met het werken met verschil
lende materialen. Zo kan er
worden getekend of geschil
derd of kunnen sieraden, mas
kers. en lampions worden ge
maakt. Hamertje Tik richt zich
op kinderen van 4 tot 12 jaar.
Advertentie
Advertentie
tUflRgm JE
rinkelt' j-
fotograf
fotografie video
foto's in 1 uur klaar
ZIERIKZEE - DAW 5 - TELEFOON 01110-12796
Al het nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus.
JA, ik wil een kwartaalabonnement a f 45,—
jaarabonnement a f 169,
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
~1
naam
adres
postcode
telefoon
plaats:
handtekening:
2T Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
CD Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee