Supercomputer verdringt
windtunnel bij ontwikkeling
van vliegtuigen
Lichtschip Texel
wordt ter
plekke gesloopt
Juridische stappen
tegen stofoverlast
door Hoogovens
Bouwondernemers
verwachten verlies
10.000 banen in 92
Alternatief WAO-plan VVD
Bestuurders willen
metro ondergronds
waterstanden
agenda
Lubbers in
november
langs EG-
hoofdsteden
2
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
WIJK AAN ZEE - Circa 200 inwoners van Wijk aan
Zee hebben maandagavond tijdens een emotionele
vergadering besloten juridische en andere stappen
te ondernemen tegen de grafietregens van Hoog
ovens. Raadsman P. Schiperus van de Dorpsraad
Wijk aan Zee heeft opdracht gekregen, een kort ge
ding of andere rechtsvorderingen voor te bereiden.
De Dorpsraad en de vereniging
Leefbaar Wijk aan Zee overwe
gen in kort geding een verbod
te eisen op het kiepen van ijzer-
mengers, zolang de daarvoor
gebruikte lokaties op het
Hoogoventerrein niet zijn over
dekt. Volgens de organisaties
is er geen sprake meer van in
cidenten", zoals Hoogovens
stelt, en is men ,,de valse belof
ten meer dan beu". De bewo
ners van Wijk aan Zee maakten
tijdens de vergadering ken
baar de overlast van Hoog
ovens na vier wolken grafiet en
twee wolken ijzerstof onder
geen beding nog langer te ac
cepteren.
Tijdens de bijeenkomst klon
ken oprpepen om zonodig har
de actie tegen het staalbedrijf
te voeren. Hoewel twee direc
tieleden van Hoogovens de ver
gadering voorhielden, dat de
overkapping van een aantal lo
katies wordt voorbereid, na
men de boze bewoners met dat
vooruitzicht geen genoegen.
Met name het circa 12 maanden
vergende nader onderzoek en
voorbereiding speelde bij die
verwerping een rol. De beide
belangenorganisaties zullen op
14 oktober met de provincie
Noord-Holland de vergun
ningsvoorwaarden van Hoog
ovens bespreken. Daarbij zal
de provincie om actieve steun
tegen de stofoverlast worden
gevraagd. Ook milieu-gedepu
teerde G. de Boer heeft maan
dag laten weten, de steeds te
rugkerende stofwolken beu te
zijn. Hij heeft medewerkers, na
de zesde stofregen in het afge
lopen weekeinde, opgedragen
maatregelen tegen de emissies
voor te bereiden. Hoogovens
stelt in antwoord daarop, dat
bij de stofincidenten alle wet
telijke en vergunningsvoor
schriften stipt in acht waren
genomen.
PETTEN - Een gespecialiseerd bedrijf begint woens
dag aan de sloop van het op de Hondsbossche Zeewe
ring bij Petten gestrande lichtschip Texel. Het in
stukken snijden en branden van het vaartuig zal en
kele weken vergen, zo heeft een woordvoerder van
het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme
Zaken (DGSM) woensdag meegedeeld.
Dinsdag is de laatste appara
tuur uit het schip gesloopt. Al
le nog bruikbare hoogwaardi
ge elektronica vertegenwoor
digt een waarde van circa een
miljoen gulden-. Daaronder is
ook veel meteorologische en
maritieme meetapparatuur
welke in eigen beheer is ver
vaardigd en vrijwel onvervang
baar is. Met tankwagens is
dinsdag circa 60 ton zeewater,
vermengd met een kleine hoe
veelheid olie uit de machineka
mer van het lichtschip ge
pompt. Uit de onbeschadigde
bunkertank kon 35 ton gasolie
worden opgezogen. Daarmee is
volgens de woordvoerder alle
resterende olie uit het wrak
verwijderd en het gevaar van
milieuvervuiling door lekkage
geweken. De Stichting Nauti
sche Monumenten in Den Hel
der heeft DGSM gevraagd, de
toren van het lichtschip in een
museum te mogen plaatsen. De
dienst heeft nog niet op het
verzoek gereageerd. Het licht
schip heeft sedert de stranding
enkele duizenden toeschou
wers getrokken.
DEN HAAG - In de bouw zullen volgend jaar zo'n
10.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat komt door
dat de overheid minder investeert in zowel wonin
gen als andere bouwwerken.
Dat verwacht H. Barth, voor
zitter van het Algemeen Ver
bond Bouwbedrijf (AVBB), de
overkoepelende organisatie
voor bouwondernemers. Een
globaal onderzoek naar de or
derportefeuilles van bouwbe
drijven wijst volgens hem uit
dat er sprake is van een „terug
gang". ,,Dat is dus wat anders
dan een lagere groei". De reces
sie in de bouw zal, naar de
AVBB-voorzitter vreest, lang
durig van aard zijn. Barth ge
looft niet dat de teruglopende
investeringen van de rijksover
heid zullen worden gecompen
seerd door hogere uitgaven van
de gemeenten, zoals in de mil
joenennota wordt gesteld. Hij
constateert dat de lagere over
heden in de tussenbalans flink
zijn gekort en geen geld meer
hebben voor investeringen.
Daarnaast houdt de AVBB-
voorzitter rekening met
„claims" van de bonden in ver
band met de kabinetsvoorstel
len voor en WAO en ziektewet.
„De loonkosten zullen zeker
niet beperkt blijven tot 3,75
procent, zoals het kabinet
meent. De totale kosten in de
bouw bestaan voor ongeveer 50
procent uit loonkosten.
Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP
ROOMPOT BUITEN
Datum
Hoogwater
Laagwater
tijd
stand
tijd
stand
9 oktober
04.15
176
09.55
-120
16.25
173
22.20
-143
10 oktober
04.50
172
10.30
-124
17.00
176
22.55
-137
9 oktober
02.20
191
08.35
-124
14.40
188
20.55
-147
10 oktober
03.00
187
09.10
-127
15.15
191
21.40
-140
9 oktober
04.40
189
10.00
-131
16.55
182
22.20
-153
10 oktober
05.20
182
10.35
-134
17.30
182
22.55
-147
9 oktober
04.10
202
10.05
-136
16.20
201
22.25
-158
10 oktober
04.45
198
10.35
-139
17.00
203
23.05
-152
WEMELDINGE
Springtij 10 oktober
Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353
DEN HAAG - Premier Lubbers
maakt in november een rond
reis langs de hoofdsteden van
de lidstaten van de Europese
Gemeenschap om te praten
met zijn collega's en de Franse
president Mitterrand. De pre
mier heeft dat geantwoord op
schriftelijke vragen van het
VVD-Tweede-Kamerlid Weis
glas over het echec van het Ne
derlandse EG-voorzitterschap
dat vorige week werd gedwon
gen zijn voorstel over de Euro
pese Politieke Unie in te trek
ken.
Het Nederlandse EG-voorzit
terschap zal „zich voluit inzet
ten" om op basis van de
Luxemburgse voorstellen de
onderhandelingen in Maas
tricht - waar op 9 en 10 decem
ber de EG-topconferentie
wordt gehouden - tot een posi
tief einde te brengen, aldus de
premier.
DEN HAAG - De VVD zal dinsdag tijdens het Ka
merdebat over de begroting '92 een alternatief indie
nen voor het WAO-plan van het kabinet. Dit voorziet
in een herkeuring van alle WAO'ers, ook de oude ge
vallen. Iedereen komt daardoor onder de verruimde
regels te vallen van het begrip passende arbeid. De
huidige WAO'ers van wie na de keuring komt vast te
staan dat zij niet meer kunnen werken, worden niet
gekort op hun uitkering.
De VVD brengt in haar alter
natief geen onderscheid aan
tussen mensen boven en onder
de 50 jaar. Die grens is volgens
de VVD juridisch niet te trek
ken en verhoogt de kans op
fraude met de WAO. Voor de
nieuwe gevallen wil de VVD de
duur van de WAO-uitkering
vaststellen op maximaal een
jaar of vijf.
770 miljoen meer
Uit een berekening van het
Centraal Planbureau blijkt dat
met het WD-voorstel in 1994
770 miljoen meer te bezuinigen
is dan met het plan van het ka
binet en op de lange termijn
wellicht 4 miljard. Fractielei
der Bolkesteip zei maandag
avond bij de presentatie van
het voorstel dat het VVD-
alternatief tegemoet komt aan
de bezwaren van vakbeweging
en een deel van de PvdA tegen
de plannen van het kabinet.
„Wellicht zijn er zaken te
doen". Het WAO-plan van de
VVD maakt deel uit van een
meer omvattend tegenvoorstel
van de grootste oppositiepartij
voor de begroting van het kabi
net. Kernpunten daaruit zijn
dat de lastenverzwaringen uit
de kabinetsplannen ongedaan
worden gemaakt door een ver
laging van belastingen en pre
mies. Hiertoe worden de over
heidsuitgaven nog verder ver
minderd dan het kabinet wil,
met 6 miljard in 1994. Ambte
naren volgen de loonstijging in
de bedrijven. De inflatiecorrec
tie wordt in het VVD-plan niet
beperkt en het hoge BTW-tarief
zou volgend jaar met een half
procent omlaag gaan.
Modaal
Uit de berekeningen van het
CPB blijkt dat vooral de beter
betaalde ambtenaren en de
mensen die twee keer modaal
verdienen er in koopkracht op
vooruitgaan ten opzichte van
het kabinetsbeleid. Voor de
overige groepen maakt het wei
nig of geen verschil. De VVD
wil de werkgelegenheid stimu
leren door onder meer het mi
nimumloon te verlagen met 30
procent. De CPB-berekeningen
tonen volgens de WD aan dat
met de VVD-voorstellen vol
gend jaar 10.000 mensen meer
aan een baan geholpen kunnen
worden. Dat zouden er op ter
mijn beduidend meer kunnen
worden, aldus de WD.
AMSTERDAM - Waarschijnlijk zullen onze klein
kinderen ook nog vliegen met de straalverkeers-
vliegtuigen zoals wij die kennen - alhoewel moder
ner - maar beslist niet met vliegende schotels. De
kennis over vliegtuigbouw neemt steeds minder
snel toe, ,,de technologie-curve vlakt af", heet het in
vakjargon. Maar aangezien stilstand achteruitgang
is, zijn vliegtuigbouwers toch voortdurend op jacht
naar nieuwe kennis. De vermindering van het
brandstofverbruik in nieuwe ontwerpen is daarbij
de voornaamste drijfveer. Daarvoor worden bij het
ontwerpen steeds vaker enorm krachtige computers
gebruikt.
Nederland had tot voor enige
jaren een achterstand op het
gebied van deze supercompu
ters. Maar die achterstand is nu
goeddeels ingehaald met de in
gebruikneming van dè NEC
SX-3 (van Japanse makelij) bij
het Nationaal Lucht- en Ruim
tevaart Laboratorium (NLR) in
de Noordoostpolder. Deze ma
chine, waarvan er nu op de hele
wereld zeventien zijn besteld,
kost ongeveer 20 miljoen gul
den. Hij verbruikt evenveel
energie als 1.600 lampen van
100 watt, en kan in één uur uit
rekenen waar de meest geavan
ceerde personal computer 15
jaar lang continu, dat wil zeg
gen 24 uur per dag, 365 dagen
per jaar, over zou doen.
Steeds langer mee
Door de afvlakkende technolo
gie-curve kunnen vliegtuigen
steeds langer mee; het duurt
steeds langer voordat de ken
nis zoveel is toegenomen, dat
dit de kostbare ontwikkeling
rechtvaardigt van een heel
nieuw vliegtuig. Ook is de af
zetmarkt voor vliegtuigen
steeds meer in beweging. Zo is
het succes van de Fokker 100
gebaseerd op een goede mark
tanalyse die een behoefte aan
vliegtuigen met honderd stoe
len blootlegde. Belangrijker
nog dan dat is te zorgen dat
vliegtuigen kunnen worden ge
leverd als die behoefte er daad
werkelijk is. „Supersnelle
computers als de nu in gebruik
genomen NEC SX-3 spelen
daar een grote rol in, omdat ze
helpen de tijd te verkorten tus
sen het moment waarop markt
onderzoek aantoont dat er be
hoefte is. aan een bepaald soort
vliegtuig en het moment waar
op het vliegt", legt ingenieur
W. Loeve, leider van de hoofd
afdeling Informatica van het
NLR uit.
Brandstofverbruik
Bovendien eisen klanten tegen
woordig voordat er nog maar
een nagel is geklonken dat het
vliegtuig aan bepaalde specifi
caties voldoet, met name waar
het gaat om het brandstofver
bruik. Alleen met uitputtende
en nauwkeurige berekeningen
kan een fabrikant zich indek
ken tegen het risico dat het
vliegtuig zwaarder is, meer
weerstand heeft en meer
brandstof verbruikt dan op ba
sis waarvan het is verkocht
„vanaf de tekentafel", aldus
Loeve
De computer kan de stroming
berekenen rondom bijvoor
beeld een vleugel, maar heeft
daar dan toch wel gauw een
dag voor nodig. Tbch is er dan
nog maar een betrekkelijk sim
pel, stilstaand „plaatje" be
schikbaar van de luchtstro
ming rond een bepaalde vorm
bij een constante snelheid.
Vliegtuigontwerpers zouden
graag willen weten hoe lucht
stroming rondom een nog niet
bestaand vliegtuig wordt beïn
vloed als de vorm van het
vliegtuig verandert doordat
het wielstel naar buiten komt,
de landingskleppen worden
uitgezet of de roeren bewegen.
Maar dat kah zelfs deze super
computer nog niet. In het ge
heugen van de computer wordt
een complete driedimensionale
„windtunnel"' beschreven met
daarin het model van een vlieg
tuig. Dat model wordt op een
beeldscherm zichtbaar als een
rooster dat is opgebouwd uit
elkaar kruisende lijnen. Op de
snijpunten in dit „reken-
rooster", dat zijn er al gauw 1,2
miljoen, berekent de computer
de luchtdruk en daaruit ont
staat een ruimtelijk beeld van
de luchtstroming. 1
Technische grens
Helaas stuiten vliegtuigont
werpers ook daarbij weer op
een grens in de vorm van een
afvlakkende technologie-
curve. De toename van de re
kensnelheid en geheugencapa
citeit van elke volgende gene
ratie supercomputers wordt
steeds kleiner vergeleken bij
de toename die een voorgaande
generatie computers nog wist
te behalen. Ook uit chips be
gint de rek te raken. In laatste
instantie komt dat doordat de
elektrische pulsen waarmee in
de chips wordt gerekend niet
sneller kunnen dan het licht.
Wie had ooit gedacht dat deze
„lichtbarrière", die voortvloeit
uit Einsteins relativiteitstheo
rie, nog een een groter pro
bleem zou worden voor vlieg
tuigontwerpers dan de geluids
barrière! Door de beperkte re
kencapaciteit van de huidige
supercomputer moet het aantal
snijpunten dan ook beperkt
blijven. Tussen deze meetpun
ten wordt dus niet gemeten.
Kleine, maar belangrijke
luchtwervelingen worden
daardoor niet in kaart ge
bracht. Stel dat het mogelijk is
een computer te ontwikkelen
die zo snel kan rekenen dat dit
wel mogelijk wordt, dan is het,
aldus ingenieur Loeve, „nog
maar de vraag of wij intelli
gent genoeg zijn om de wiskun
dige sommetjes te definiëren
die de computer daarvoor no
dig heeft".
Om de huidige supercomputer
zijn betrekkelijk simpele mo
mentopnamen van een vlie
gend vliegtuigmodel te laten
maken is niettemin een rekens
nelheid nodig van een miljard
bewerkingen per seconde. De
rekenformules die de computer
daarbij gebruikt, zijn ontleend
aan het echte windtunnelon-
derzoek. Uit de enorme brij ge
gevens die uit de computer
rolt, kunnen de wiskundigen
van het NLR patronen herken
nen die hen nopen tot het
bijstellen of verfijnen van hun
formules die zo nog ingewik
kelder worden zodat er een nog
snellere computer nodig is die
nog meer data uitspuwt waar
uit wder nieuwe verschijnselen
naar voren komen, enzovoorts.
Maar om de stroming echt vol
ledig te berekenen zou de re
kensnelheid een miljard maal
groter moeten worden, dus een
miljard maal een miljard be
werkingen per seconde. Zo
wordt bijvoorbeeld gespeurd
naar „de volmaakte vleugel".
Voor elke vleugel geldt dat de
prijs van de draagkracht die zij
levert, wordt uitgedrukt in
weerstand. Elke vliegtuigbou
wer streeft dus naar een vleu
gel die zoveel mogelijk draag
kracht levert bij een zo laag
mogelijke weerstand. Dan ver
bruikt het vliegtuig immers de
minste brandstof, het beste
verkoopargument vandaag de
dag. Een vermindering van de
weerstand met 10 procent van
een vliegtuig als de Fokker 100
levert een besparing op van 2,5
miljoen gulden per jaar voor
een bedrijf dat een vloot heeft
van 10 van zulke vliegtuigen,
zoals bijvoorbeeld Swissair.
Dat kan oplopen tot 100 mil
joen gulden of meer wanneer
het gaat om vloten waarin hom-
derden van dit soort vliegtui
gen vliegen, men denke aan
American Airlines of North
west Airlines. Zelfs als het om
procenten minder weerstand
gaat, kan dat al doorslagge
vend zijn voor de keuze van het
ene vliegtuigtype boven het an
dere; de winstmarges in de
luchtvaart zijn bijzonder klein.
Ontwerpen
Fokker heeft altijd een geluk
kige hand van ontwerpen ge
had, een goede „sound engi
neering judgement" zoals dat
heet, die relatief zuinige en de
gelijke vliegtuigen heeft opge
leverd. Maar met de huidige
astronomische kosten van
vliegtuigontwikkelaar is het
niet meer te verantwoorden om
blind te varen op wat toch een
soort wetenschappelijke intuï
tie is. Voor het verder „uitknij
pen" van de prestaties van een
vliegtuig kan kennis daarom
alleen nog per computer wor
den verzameld. Slechts met een
supercomputer is het mogelijk
de verschillende facetten van
het ontwerpen goed op elkaar
af te stemmen. Vroeger begon
de aerodynamicus met het be
denken van een goede vorm en
vervolgens gingen construc
teurs een constructie bedenken
binnen die vorm. Maar de
vorm kan wel eens heel on
gunstig zijn om er een goede en
stevige constructie in onder te
brengen. Dan wordt het vlieg
tuig bijvoorbeeld zwaarder
dan nodig of het wordt minder
sterk dan wenselijk. Veel beter
is het dan ook om alle vakdisci
plines gelijk te laten optrek
ken. Supercomputers stellen
specialisten in staat te volgen
Wat andere specialisten doen
met het ontwerp en wat het ef
fect is op het totale ontwerp. Er
zijn immers voorbeelden be
kend van vliegtuigen die een
zeer degelijke constructie had
den, een goede vleugelvorm
hadden, maar als „totaalcon
cept" een mislukking waren
doordat de - vanuit elk afzon
derlijk vakgebied voortreffe
lijke eigenschappen - niet op
elkaar waren afgestemd.
Inwendige constructie
Tfenslotte kunnen supercompu
ters niet alleen de uiterlijke
vorm van een vliegtuig in hun
geheugen laden en het gedrag
van de langsstromende lucht
berekenen, zij kunnen ook het
effect op de inwendige con
structie van het vliegtuig bere
kenen aan de hand van de
krachten die de langsstromen
de lucht op de buitenlant uitoe
fenen. Een vleugel buigt bij
voorbeeld door en verandert
daardoor van vorm. Die vorm
verandering is weer van in
vloed op het vlieggedrag, enzo
voorts en zo verder. De super
computer verschaft de vlieg
tuigontwerpers daarmee een
extra dimensie die ontbreekt
onderzoek aan massief houten
of metalen schaalmodellen in
windtunnels. Windtunnels, zo
voorspelt het NLR, zullen ech
ter blijven bestaan. Supercom
puters zullen worden gebruikt
bij het zoeken naar de juiste
vorm.
ROTTERDAM - Als er de komende tijd weer onge
lukken gebeuren op het bovengrondse metrotraject
in Rotterdam, weigeren de bestuurders daar nog te
rijden. Zij willen hiermee de gemeente onder druk
zetten om het bovengrondse traject Prins Alexander-
polder-Ommoord te veranderen in een ondergrondse
lijn. Een viaduct aanleggen kan ook een oplossing
zijn om een veilige situatie te krijgen, zo heeft
woordvoerder E. Hueting van verontruste metro
bestuurders bij het Rotterdamse openbaar
vervoerbedrijf RET maandagmiddag desgevraagd
meegedeeld.
plaatsen door middel van auto
matische halve overslagbomen
(ahobs), een voorstel dat de
RET begin november bij de ge
meente zal indienen, is volgens
de bestuurders onhaalbaar.
Verder 'eisen de bestuurders
dat er een bedrijfspsycholoog
wordt aangesteld. Dit om be
stuurders die betrokken zijn
geweest bij een ernstige aanrij
ding desgewenst te helpen. Na
dat vorige week voor de vierde
keer dit jaar een dodelijk
slachtoffer viel te betreuren op
een gelijkvloerse metro-over
steekplaats, is de maat vol bij
de metro-bestuurders. Zij ver
wijten de RET-directie nalatig
heid in het nemen van veilig-
heisdsmaatregelen en in de op
vang van bestuurders die wa
ren betrokken bij een metro
ongeval. Beveiliging van ge
vaarlijke metro-oversteek-
„Elke anderhalve minuut
komt er een metro langs, dus
moet het andere verkeer con
stant wachten. Dat keurt de ge
meente toch niet goed", zo ver
wacht Hueting. Volgens de be
stuurders helpen de voorlopige
maatregelen door de gemeente,
zoals beveiliging van de over
steekplaatsen door extra waar-
schuwingslichten en politietoe
zicht, niet.
T/m 31 oktober
Brouwershaven
Tentoonstelling Brouwersha
ven Berijmd; tentoonstelling
Zeeuwse klederdrachten en
Zeeuws houtsnijwerk. Mu
seum De Vergulde Garnaal,
Markt 5. Maandag t/m zater
dag 9.00-12.00 uur en 13.15-14.15
uur.
Tot en met 26 oktober
Burgh-Haamstede
Expositie Poppenhuizen. Be-
waerschole. Dagelijks van
13.30 tot 16.30 uur. (Behalve
zondags).
Dinsdag 8 oktober
Zierikzee
Informatiemiddag Advies
groep Woonbelangen Senioren
Schouwen-Duiveland. 13.30
uur.
Vergadering commissie finan
ciën, volkshuisvesting en in
formatiebeleid in raadzaal
stadhuis. 19.30 uur.
Kerkwerve
Soosmiddag in 't Zuudènde.
14.30 uur.
Bruinisse
Bijeenkomst Hervormde vrou
wengroep Helpt Elkander in
Hervormd verenigingsgebouw.
19.30 uur.
Woensdag 9 oktober
Zierikzee
Bijeenkomst NCVB. Neder
lands Hervormd Kerkcentrum.
14.30 uur.
Vergadering commissie open
bare werken en milieu in raad
zaal stadhuis. 19.30 uur.
Nieuwerkerk
Vergadering commissie alge
mene zaken in het gemeente
huis. 19.30 uur.
Bruinisse
Verkoping/rommelmarkt in In
't Opper. 14.00-17.00 uur en
18.30-20.00 uur.
Donderdag 10 oktober
Zierikzee
Ideeënbeurs peuterspeelzalen
en jeugdwerk. De Driehoek.
19.00 tot 22.30 uur.
Borstvoedingsinformatie
avond La Leche Leaugue.
Schouwenbank 111. 20.00 uur.
Vrijdag 11 oktober
Zierikzee
Theatersportwedstrijd Kiekie-
res in Concertzaal. 20.00 uur.
Bruinisse
Vergadering Stichting Welzijn
Ouderen in het dorpshuis.
14.00 uur.
Zaterdag 12 oktober
Zierikzee
Open dag Streekarchivariaat
Schouwen-Duiveland en Sint
Philipsland. Stadhuis. 10.00-
17.00 uur.
Muzikaal theaterstuk Chopin,
een piano-genie. Concertzaal.
20.00 uur.
Maandag 14 oktober
Brouwershaven
Tekenen samenwerkingsover
eenkomst zorgorganisaties en
HZO. Stadhuis. 14.30 uur.
Dinsdag 15 oktober
Zierikzee
Vakantie bijbelclub. Christelij
ke Gereformeerde kerk. 9.15
uur.
Woensdag 16 oktober
Zierikzee
Vakantie bijbelclub. Christelij
ke Gereformeerde kerk. 9.15
uur.
Brouwershaven
Hospitaalschip Henry Dunant
bezoekt Brouwershaven. Los-
wal. 14.00 uur.
Donderdag 17 oktober
Zierikzee
Vakantie bijbelclub. Christelij
ke Gereformeerde kerk. 9.15
uur.
Vrijdag 18 oktober
Zierikzee
Poppentheater Don Gionvanni.
Brogum. 20.00 uur.
Optreden marionettenspeler
Anton Anderle in jongerencen
trum Brogum. 20.00 uur.
Zaterdag 19 oktober
Zierikzee
Big Bam Boom Band. Brogum.
23.00 uur.
Zondag 20 oktober
Zierikzee
Concert Rodi Dean. Café de
Vlinder. 15.30 uur.
Dinsdag 22 oktober
Zierikzee
Najaars-ledenvergadering
ZOC. Mondragon. 20.00 uur.
Kcrkwcrvc
Soosmiddag
14.30 uur.
Vergadering
stuur
in 't Zuudènde.
Algemeen Be-
Reinigingsdienst
Schouwen-Duiveland. Kantoor
Rint 10. 16.00 uur.