§3
'Commerciële belangen worden nu
opgeofferd voor paar zeehonden'
r DE EERSTE TWEE ~i
WEKEN GRATIS
ué
I 'krantvan schouwen -duivdand! j
Schouwen-Duiveland hoeft niet
op extra politie te rekenen
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Rederij Den Breejen zoekt naar alternatieve vaarroutes na sluiting Oliegeultje:
Ministerie houdt voet bij stuk
9
'Dergelijke besluit
vorming is voor
ondernemersleven
volstrekt onbegrijpelijk'
&2L&) f) -C
ZIERI
SCHE
NIEUWSBODE
DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1991 148e JAARGANG NR 25023 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
ZIERIKZEE - ,,Op deze manier gaat de lol er voor
ons behoorlijk af. Het wordt gewoon steeds moeilij
ker om leuke vaarroutes te maken". Dat zegt T. den
Breejen van Rederij Den Breejen uit Zierikzee. Hij
heeft onlangs van de afdeling rechtspraak van de
Raad van State te horen gekregen dat het Oliegeult
je, vlakbij de Stormvloedkering, voor zijn schip De
Stad Zierikzee verboden gebied is. Dat houdt voor
Den Breejen in dat hij, zo stelt hij, ernstig beknot
wordt in zijn vrijheid als ondernemer. ,,Als het echt
niet anders kan zal het er op uitdraaien dat we één
van de twee schepen zullen moeten verkopen".
Dit jaar is het precies tien jaar
geleden dat Den Breejen in Zie
rikzee voor zichzelf begon als
reder. Hij nam van Streekver-
voersmaatschappij Zuid-West
Nederland het schip de Stad
Zierikzee over. Met dat schip
werden door de ZWN rondvaar
ten op de Oosterschelde ver
zorgd. Er moest echter geld bij
en dat was ook de reden dat de
ZWN-directie besloot de boot
te verkopen. Den Breejen: 'We
begonnen toen met 6000 passa
giers per jaar. Dat zijn er nu
440.000".
Met sprongen
Vijf jaar na de start van zijn re
derij ging Den Breejen al op
zoek naar een tweede schip.
,,Ik heb steeds geprobeerd om
zoveel mogelijk in te spelen op
de wensen van de klant", aldus
Den Breejen. Het nieuwe schip
werd Christiaan B. gedoopt en
werd ingezet om vanaf voorma
lig werkeiland Neeltje Jans
rondvaarten over de Ooster
schelde te verzorgen.
In 1989 werd de oude Stad Zie
rikzee vervangen door een
nieuwe. ,,De oude Stad Zierik
zee was qua luxe niet meer up
to date", aldus Den Breejen. De
salons aan boord waren maar
1,92 meter hoog en het kwam
steeds vaker voor dat mensen
met hun hoofd tegen het pla
fond stonden. Het schip werd
ook te klein om echt grote ge-
zelschapppen plaats te kunnen
bieden".
Den Breejen ging op zoek naar
een schip dat meer mensen kon
herbergen terwijl de buitenaf
metingen, terwille van de ma
noeuvreerbaarheid, gelijk aan
of kleiner moesten zijn dan die
van de oude Stad Zierikzee.
Uiteindelijk resulteerde dat in
het laten bouwen van een nieu
we Stad Zierikzee die de Zie-
rikzeese reder veel meer moge
lijkheden bood. ,,In wezen is
alles mogelijk aan boord van
een schip", aldus Den Breejen.
,,De Stad Zierikzee is al een
keer een 'beleggingsschip' ge
weest, heeft gediend als varen
de expositieruimte en als va
rende radio-zender", vertelt
Den Breejen. De opsomming
van de reder is nog maar een
kleine greep uit het assorti
ment. Het schip wordt ge
bruikt voor bruiloften, perso
neelsfeesten, reünies en derge
lijke. Alles bij elkaar biedt de
Stad Zierikzee plaats aan 800
passagiers. Den Breejen be
perkt het aantal passagiers
échter het liefst tot 300 d 400.
,,Als het slecht weer is kunnen
ze dan allemaal binnen zitten
zonder dat ze op eikaars lip zit
ten", aldus de reder.
Beperkingen
Tot zover is het verhaal van Re
derij Den Breejen een succes
story. Tbch is het tienjarig be
staan van het bedrijf voor Den
Breejen vooralsnog geen reden
tot uitbundige feestvreugde.
Hij ziet zich geconfronteerd
met steeds meer beperkingen.
De (zee)kaart wordt erbij ge
haald als Den Breejen uitlegt
welke routes hij het liefst volgt
en welke problemen hij daar
bij tegenkomt.
Vanuit de haven van Zierikzee
volgt Den Breejen de kustlijn
van Schouwen-Duiveland via
de geul tussen zandplaat De
Roompot en de Schouwse kust.
„De wind komt overwegend
uit westelijke richting en dan
biedt die route beschutting",
aldus Den Breejen. „Bijna ie
der gezelschap dat ik aan
boord krijg wil een hapje eten
en dat is een heel belangrijk
onderdeel van mijn verdienste.
Eten serveren kan alleen als
het schip zo min mogelijk slin
gert. Op het open water tussen
Roggenplaat en Noord-Beve
land kan dat echt niet".
Op dit moment maakt Den
Breejen via het Oliegeultje de
oversteek naar de andere kant
van de Roompot. Via dat open
water tussen de Roompot en de
kust van Noord-Beveland
vaart hij dan weer terug naar
Zierikzee. ,,Dat houdt in dat
als ik niet meer door het Olie
geultje mag ik ter hoogte van
Burghsluis om zou moeten ke
ren en hetzelfde traject nog een
keer af zou moeten leggen. En
passagiers houden er niet van
om twee keer hetzelfde te
zien", aldus de reder.
Een andere route die Den Bree
jen gebruikt is die via de Oos
terschelde naar Bergen op
Zoom. Na een bezoek aan de
Brabantse stad gaat het via het
Schelde-Rijnkanaal tusen Tho-
len en Brabant via de Kram
mersluizen bij Bruinisse weer
terug naar de thuishaven. Op
dat 'Rondje Tholen' stuit Den
Breejen op twee obstakels: de
Krammersluis en de Bergen-
diepsluis.
,,De Krammersluis is altijd
een onzekere factor", stelt Den
Breejen. „Maar nu is de Ber-
gendiepsluis erbij gekomen en
die is alleen geschikt voor jach
ten. Dat houdt in dat ik met de
Stad Zierikzee alleen nog via
T. den Breejen. (Foto: Joop van Houdt).
het Schelde-Rijnkanaal bij
Bergen op Zoom kan komen.
En dan krijg je ook weer dat je
passagiers twee keer hetzelfde
te zien krijgen. Bovendien
duurt de tocht zo veel langer. Te
lang".
Een tocht naar Veere geeft, als
men 's avonds laat terug wil
naar huis, problemen omdat de
sluis na een bepaald tijdstip
gesloten wordt. En zo stapelen
de beperkingen zich op voor
Den Breejen. „Er blijft zo lang
zamerhand te weing vaarwater
over waarop ik uit de voeten
kan", aldus Den Breejen. De
capaciteit van de Stad Zierik
zee dreigt nu te groot te wor
den".
Verworven rechten
Den Breejen is zwaar teleur
gesteld door de uitspraak van
de afdeling rechtspraak van de
Raad van State. „Ik ben er al
tijd van uitgegaan dat ik ont
heffing zou krijgen", aldus Den
Breejen. Hij stelt dat door di
verse instanties ook steeds ge
zegd is dat het Oliegeultje voor
hem open zou blijven".
Het Oliegeultje wordt voor de
Stad Zierikzee taboe, maar de
Christiaan B., waarmee Den
Breejen vanaf Neeltje Jans
rondvaarten verzorgt op de
Oosterschelde, mag wel ge
bruik maken van het Olie
geultje. Den Breejen kan een
en ander niet zo goed met el
kaar rijmen. Hij rekent voor
dat de Christiaan B. jaarlijks
zo'n 1260 keer door het Olie
geultje vaart terwijl de Stad
Zierikzee gemiddeld- slechts
125 keer per jaar gebruik
maakt van het Oliegeultje. „En
ik denk dat ik niet eens aan die
125 keer kom", aldus Den Bree
jen.
Volgens de Zierikzeese reder
kunnen reders elders in Neder
land die met vergelijkbare be
perkingen opgezadeld worden
zich op verworven rechten be
noemen en uit hoofde daarvan
ontheffing krijgen. „En ik
krijg geen ontheffing terwijl
het Oliegeultje al sinds 1969 ge
bruikt wordt voor rondvaar
ten. Tben de oude Stad Zierik
zee nog door de ZWN geëxploi
teerd werd voer men ook al
door dat geultje".
Scheef
Eén van de belangrijkste rede
nen voor het afsluiten van het
Oliegeultje voor het scheep
vaartverkeer is bescherming
van de bescheiden zeehonden
populatie op de Roggenplaat.
Men is bang voor verstoring
van de zeehonden. Den Bree
jen: „Kijk, als daar nou hon
derd zeehonden zouden zitten
zou ik best genegen zijn wat
water in de wijn te doen. Maar
nu is het zo dat commerciële
belangen, en dan praat ik niet
alleen over mijn belangen,
maar ook over de belangen van
allerlei toeleveringsbedrijven,
opgeofferd worden voor een
paar zeehonden. Want ik moet
nog zien dat uit die vijf of zes
zeehonden een echte zeehon
denkolonie groeit".
ZIERIKZEE - Er komt op Schouwen-Duiveland geen
enkele politieman bij. Sterker nog, in de zomer
maanden moet de politie haar broodnodige verster
king elders uit Zeeland proberen te halen. Vanuit
den lande komt geen versterking meer. Ieder greint
je hoop, dat de gemeenten op Schouwen-Duiveland
misschien nog hadden op versterking, is hiermee
weggevaagd.
Dat is de conclusie, die de ge
meenten en de politie moeten
trekken uit het overleg met een
delegatie van top-ambtenaren
in het stadhuis van Zierikzee.
De burgemeesters van Schou
wen-Duiveland waren op aan
dringen van hun collega in Zie
rikzee, mr J. J. P. M. Assel-
bergs, ook aanwezig tijdens het
overleg.
Dat overleg werd enige weken
geleden door Asselbergs nog
enigszins hoopvol genoemd.
Het feit, dat een zware delega
tie vanuit Den Haag in Zierik
zee wilde komen praten, leed
perspectief te bieden. De mi
nister had al laten weten geen
belangstelling te hebben in een
bezoek aan Schouwen-Duive
land. De gemeenten hadden
hem graag kennis laten maken
met de enorme drukte in de zo
mermaanden.
Maar H. P. Wooldrik, hoofd van
de directie politie van het mi
nisterie van justitie, had de ge
meenten woensdagmiddag
niets te bieden. Hij erkende
weliswaar, dat het veertig per
sonen tellende korps op
Schouwen-Duiveland het niet
gemakkelijk heeft, maar zo
zijn er wat hem betreft nog wel
meer gebieden in den lande.
Star
De burgemeesters hebben na
afloop van de bespreking in
felle bewoordingen uitgehaald
naar het ministerieel beleid.
Groepscommandant M. P. Len
selink was donderdagmorgen
niet voor commentaar bereik
baar. Maar bekend is, dat ook
hij verre van gelukkig is met
de starre houding van 'Den
Haag'.
Geen effect
Het probleem van de poli
tiesterkte is evenals de proble
matiek rond de tolheffing op
de Zeelandbrug een item,
waarbij de politieke neuzen in
de regio dezelfde kant uitwij
zen. Maar het heeft tot op he
den geen effect gehad en top
ambtenaar Wooldrik hield de
gemeentebestuurders voor ner
gens op te rekenen wat de poli
tiesterkte betreft.
De gemeenten op Schouwen-
Duiveland hebben niet tegen
één probleem in de regio zoveel
actie ondernomen als voor de
politiesterkte. Menige brand
brief is naar Den Haag ge
stuurd en vanuit de diverse
fracties is niet zelden bij poli
tieke vrienden aangedrongen
op erkenning van de Schou-
wen-Duivelandse problemen.
Nu rest de politiek nog een be
zoek aan de vaste kamercom
missie voor politie.
De politiesterkte is juist van
wege de enorme stroom toe
risten in de zomermaanden te
beperkt gebleken. Het nog
geen 30.000 inwoners tellende
voormalige eiland, telt in de
zomermaanden een veelvoud
aan mensen. Met name de
Westhoek heeft veel 'extra in
woners' in de maanden juni, ju
li en augustus.
Ook consequenties
voor andere gemeenten
Maar dat heeft ook consequen
ties voor de andere gemeenten,
waar in de zomermaanden
geen politieman of vrouw te
zien is. En dat juist veroor
zaakt nogalwat ongerustheid
bij de inwoners, die lijdzaam
moeten toezien, dat de politie
veel van haar reguliere taken
(tijdelijk) moet afstoten voor
andere prioriteiten, zoals de
openbare orde in de Westhoek.
De natuur is zoals men haar nemen wil.
Musset
Buien
HET WEER
Veel bewolking en enkele buien,
mogelijk met onweer. In de mid-
dag van hel westen uit opklarin
gen. Minimumtemperatuur om
streeks 12 graden, middagtempe-
ratuur ongeveer 15 graden. Noord
westenwind, matig, kracht 3 of 4.
l;
OUDERLIJKE BIJDRAGE
De ouderlijke bijdrage aan het leerlingenvervoer spe
ciaal onderwijs werd te hoog berekend.
ACHT FOTOGRAFEN
In de Noordhavenpoort is een expositie van het werk
van acht fotografen uit de regio.
AFSCHEID
Na 40 jaar neemt S. Meerhof afscheid van de ge
meente Westerschouwen.
GOUD
De 12-jarige Anja Stouten uit Ouwerkerk won bij de na-
tinale D-spelen in Amsterdam twee keer goud.
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
Brief Ondernemerskring Schouwen-
Duiveland aan gs over tolheffing
Zeelandbrug
ZIERIKZEE - De -Ondernemerskring Schouwen-
Duiveland wil dat de provincie 'onverkort en on
voorwaardelijk' vasthoudt aan het statenbesluit
van vorig jaar inzake beëindiging van de tolheffing
voor de Zeelandbrug met ingang van 1 januari 1993.
Dat blijkt uit een brief van de ondernemerskring
aan het college van gedeputeerde staten van Zee
land.
De ondernemerskring zegt in
de brief met grote verbazing
kennis te hebben genomen van
het voornemen van het college
van gs om opheffing van de tol
heffing uit te stellen. „Het mo
ge duidelijk zijn dat een derge
lijke wijze van besluitvorming
voor het ondernemersleven op
Schouwen-Duiveland volstrekt
onbegrijpelijk overkomt", al
dus de ondernemerskring.
Beslissingen
De ondernemerskring stelt
vervolgens dat het bedrijfsle
ven niet alleen te maken heeft
met plannen en prognoses van
de kant van de provincie, maar
ook met beslissingen die geba
seerd zijn op feiten. „Op grond
waarvan verplichtingen op
korte, maar ook op langere ter
mijn worden aangegaan", al
dus de ondernemerskring.
„De manier waarop uw college
de eigen beslissing met betrek
king tot de tolheffing van tafel
veegt en vervangt door een die
een tegenovergesteld effect ten
gevolge heeft komt zeer onge
loofwaardig over", zo stelt de
ondernemerskring. Men kop
pelt daar de opmerking aan
vast dat het op die manier voor
ondernemers steeds moeilijker
wordt de consistentie van het
overheidsbeleid te peilen. „Dat
ondergraaft in hoge mate het
begrip dat overheid en be
drijfsleven voor elkaar beho
ren op te brengen met betrek
king tot de taken waarvoor ze
zich gesteld zien".
ROTTERDAM - Kinderen van
acht tot veertien jaar kunnen
op 6 oktober, de Nationale We
tenschapsdag, in het Rotter
damse Maritiem Museum
„Prins Hendrik" terecht. Van
daaruit kunnen zij aan een op-
drachtentocht meedoen.
Al het nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus.
JA, ik wil een kwartaalabonnement f 45,—
C jaarabonnement f 169,— i
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee I
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam I
adres
postcode: plaats:
telefoon handtekening:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie
Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee