Imago werkvoorzieningsschap strookt niet met realiteit Omwonenden Calandweg bezorgd over onveiligheid door razend verkeer Zaterdag 28 september houdt De Zuidhoek open huis Actiecomité naar gemeentebestuur toe met enquête Radar controles in de regio Bebakenings- lamp gestolen Speciemolen gestolen Inbraak in woningen Ouwerkerk Aanrijding auto en bromfietser I DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1991 NR 25019 5 ZIERIKZEE - Iemand die bij een werkvoorzienings schap zoals De Zuidhoek werkt, wordt in de publie ke opinie maar al te vaak beschouwd als een simpele ziel, die nog simpeler werk doet. Dit negatieve en ook onuitroeibare beeld over de werkvoorzienings schap en zijn werknemers is anno 1991 echter ver be zijden de waarheid. Zeker nu Nederland hevig dis cussieert over de kabinetsplannen rond WAO en Ziektewet, vormen de werkvoorzieningsschappen niet alleen het bewijs dat gehandicapte werknemers dankzij aangepast werk voor het arbeidsproces be houden kunnen blijven, maar tonen zij eveneens aan dat op deze manier ook een kwalitatief goed pro- dukt kan worden geleverd. Een produkt dat kan we dijveren met soortgelijke produkten gemaakt door het reguliere bedrijfsleven. Om dat negatieve imago van een werkvoorzieningsschap op te vijzelen, houdt De Zuidhoek zaterdag 28 september van 09.00 tot 12.00 uur open huis. Directeur drs. P. J. de Groot van de Zuidhoek acht het goed denk baardat de werkvoorzieningsschappen bedrijven in de toekomst gaan adviseren over aanpasingen op de werkvloer. (Archieffoto). ZIERIKZEE - De omwonenden van de Calandweg in Zierikzee maken zich grote zorgen over het dagelijks voorbij razende verkeer. Uit een woensdagavond ge presenteerde enquête blijkt 81% van de omwonen den de weg onveilig te vinden en 92% van de mensen vindt, dat er te hard gereden wordt. Voor een deel van de ondervraagden (58%) is er ook sprake van ge luidsoverlast. Zo'n dertig omwonenden kwa men woensdagavond naar de vergaderzaal van Beter Wonen om van de initiatiefnemers van de enquête G. M. van der Wie len en diens zoon Mart de resul taten aan te horen. Dat is een groot aantal mensen gezien het feit, Qat een gemeentelijke commissie vaak niet meer dan een handvol belangstellenden trekt. De aanwezigen waren het er roerend over eens, dat de eer tijds door de gemeente geno men maatregelen weinig tot geen effect hebben gehad. Op enkele delen is de weg ver smald, maar automobilisten zouden zich er niets van aan trekken. Volgens Van der Wie len meent de politie dat er van te hard rijden geen sprake is. De omwonenden denken er duidelijk anders over. De verkeersintensiteit op de Calandweg zou ook sterk toe genomen zijn na het afsluiten van de Scheepstimmerdijk. Van der Wielen:,,De mensen daar hebben ook recht op een veilige situatie, maar het heeft de drukte hier wel nadelig beïnvloed". Van der Wielen heeft op vier verschillende tijdstippen het aantal voertui gen geteld en kwam tot aantal len van 226, 268, 249 en 380 voertuigen per uur. Sluiproute De Calandweg wordt door veel automobilisten als sluiproute gebruikt om bij de rotonde te komen. En veel van die auto mobilisten nemen het met de snelheid niet zo nauw. Sommi gen beweerden woensdag- Een werkvoorzieningsschap, in de volksmond vaak sociale werkplaats genoemd, biedt geestelijk gehandicapten de mogelijkheid om met simpele - werkjes zoals enveloppen vou wen, wasknijpers maken en snoepjes verpakken de dag door te komen. Dit beeld leeft, ondanks alle ontwikkelingen die zich binnen de werkvoor zieningen hebben voltrokken, nog steeds bij het brede pu bliek Die ervaring van een wat negatief imago heeft ook drs P. J. de Groot, directeur van de SchouwemDuivelandse werk voorzieningsschap De Zuid hoek (Zierikzee). Hij was het die tijdens een vergadering van de Zierikzeese commissie so ciale zaken dit eenzijdige beeld over de werknemers van een werkvoorzieningsschap, onder avond, dat 's nachts snelheden van 140 kilometer gehaald wor den. Dat zullen uitzonderingen zijn, maar tegen de honderd ki lometer per uur wordt vaker gereden volgens de aanwezi gen. Ook het zwaar verkeer (bussen en vrachtwagens) zit de omwo nenden niet lekker. ,,De kopjes rammelen in de kast" en ,,de schilderijen hangen scheef" waren opmerkingen van aan wezigen om de situatie te schetsen. Wat de omwonenden betreft moet er dus snel iets gaan gebeuren. Wat precies, is ook hen nog niet duidelijk. Woensdagavond werd een groep van dertien mensen geformeerd om een brief op te stellen voor de ge meenteraad. Daarin moeten ook alternatieven geboden worden. De openbare basis school in deze buurt doet daar ook aan mee en heeft inmid dels contact met Veilig Verkeer Nederland. Tijdens de bijeenkomst werd besproken hoe de gemeente het beste benaderd kan gaan wor den. De resultaten van de en quête worden allereerst aan de aandacht van de commissiele den bracht. Gepasseerd station Op zich kan hij de relatie werk voorzieningsschap en geeste lijk gehandicapten wel plaat sen. Toen de werkvoorzienings schappen zo'n vijfendertig jaar geleden van de grond kwamen lag het accent vooral bij de zorgsector en de verstandelijk gehandicapten. Dit is echter al lang een gepasseerd station. De vakman die door slijtage- verschijnselen van lijf en leden zijn vak niet meer uit kan oefe nen of diegene die na een onge val niet meer in staat is om zijn oude. baan weer op te pakken; zij allen kunnen via aangepast werk bij een werkvoorzie ningsschap voor het arbeids proces worden behouden. Daarnaast biedt de Zuidhoek ook voor mensen die psychia trische hulp krijgen of hebben gehad een werkplaats. Deze groep is qua omvang nog steeds erg klein maar vertoont de laatste jaren wel een lichte stij ging- Slikken Ondanks het goede salaris (vergelijkbaar met de salaris sen in het reguliere bedrijfsle ven) en de aan de werknemer aangepaste werkomgeving is het volgens De Groot voor ve len nog steeds even slikken wanneer ze te horen krijgen dat ze aan de slag kunnen bij De Zuidhoek. ,,Die moeten toch even over een drempel heen". Is dit eenmaal gebeurd dan valt die aanvankelijke scepsis weg. Het aantal men- burgemeester .aangeboden, waarna een grote delegatie van de omwonenden de commissie verkeer wil gaan bijwonen. Bushalte Maar de omwonenden hebben er nog een probleem bijInmid dels is duidelijk geworden, dat de busmaatschappij ZWN haar halte op het Sas dreigt op te heffen als de buschauffeurs ge confronteerd gaan worden met ingrijpende snelheidsbeper- kende maatregelen, zoals drempels. Een groot deel van de bewoners van de Calandweg gebruiken die halte en zien het verdwijnen ervan als een strop. Maar - zo werd woensdagavond duidelijk - de veiligheid staat voorop en het is de gemeente, die de oplossing moet aandra gen, wellicht ook voor de bus halte. Van der Wielen, die zei alleen het initiatief te hebben willen nemen, sloot de verga dering na een uur af. Het plan is getrokken. Overigens werd tijdens de vergadering duide lijk, dat ook in de Mulock- straat en de Brauwstraat een handtekeningenactie gaande is tegen de verkeersoverlast. sen dat na een soort revalida- tieperiode bij de Zuidhoek weer naar het reguliere be drijfsleven doorstroomt, één van de taken van een werk voorzieningsschap, is dan ook op één hand te tellen. Afgelo pen jaar stroomden er drie door! Wachtlijst Of die eenzijdige beeldvor ming ook meespeelt in het feit dat De Zuidhoek tot nu toe niet of nauwelijks te maken heeft gehad met een wachtlijst durft De Groot niet te beweren. Het kan, zo zegt hij ook te maken hebben met onvoldoende varia tie in het werk dat De Zuid hoek aanbiedt. Naast een in dustrieel toeleveringsbedrijf bestaande uit metaalafdeling, een electro-montage gedeelte en een varia-afdeling voor inpak- en montagewerk be schikt De Zuidhoek ook over een afdeling groenverzorging. Hoe het oók moge zijn, een echt aanwijsbare reden voor het feit dat een rij wachtenden voor een plaatsje bij een werkvoor zieningsschap - een landelijk verschijnsel - op Schouwen- Duiveland onbekend is, heeft De Groot niet, al vermoedt hij gezien de twaalf tot vijftien duizend wachtenden op een plaatsje bij een werkvoorzie ningsschap dat ook op Schou- wen-Duiveland een aantal mensen nog in aanmerking komt voor een arbeidsplaats bij de Zuidhoek, ook al staan ze niet op de lijst. Wil het werkvoorzienings schap door het publiek nog weieens met een scheef oog worden bekeken, het bedrijfs leven beschouwt een organisa tie zoals De Zuidhoek meer als een serieuze partner. Dat is overigens niet altijd het geval geweest. Toen de werkvoorzie ningsschappen zich omwille van hun voortbestaan meer op de commerciële toer gingen, was met name in de groenvoor ziening het verwijt van concur rentievervalsing te horen. Dat was, zo merkt De Groot glimla chend op in een tijd dat het niet goed ging. De afgelopen jaren zijn dergelijke verwijten niet of nauwelijks meer gehoord en worden de werkvoorzienings schappen meer en meer als een volwaardige partner op de markt geaccepteerd, hetgeen zonder meer een positieve ont wikkeling is. Specialisatie Meer en meer breekt bij onder nemingen in de groenvoorzie ning het besef door dat de werkvoorzieningsschappen hierin de sterk arbeidsinten sieve werkzaamheden voor hun rekening kunnen nemen. Dergelijke werkzaamheden worden door deze bedrijven nu ook al uitbesteed aan de werk voorzieningsschappen. Een stukje specialisatie binnen de groenverzorging dus! Een ander bewijs van weder zijdse acceptatie vormt ook het feit dat de werkvoorzienings schappen, de grootste werkge ver in de groenvoorziening, sinds twee jaar aangesloten is bij de branche-organisatie voor grocnverzorgers. Iets dat voor die tijd onbespreekbaar was. En ook is Do Zuidhoek nu lid van de ondernemerskring Schouwen-Duiveland, iets dat volgens De Groot een jaar of tien terug haast ondenkbaar was. Hoe bedrijfsmatig een werk' voorzieningsschap zoals de Zuidhoek ook mag werken, een essentieel verschil blijft het werk zelf. In het reguliere be drijfsleven worden op basis van de te verrichten werk zaamheden mensen gezocht; bij De Zuidhoek (en de andere werkvoorzieningsschappen) staat de mens centraal. ,,We zoeken werk dat bij de werkne mers past, want bij ons preva leert het aan het werk houden van mensen" motiveert De Groot de werkwijze van de werkvoorzieningsschap. Gelet op de discussies over het aanpakken van het hoge ziek teverzuim in Nederland zal de ze aanpak in de toekomst waarschijnlijk ook in het regu liere bedrijfsleven ingeburgerd raken. De man of vrouw die fy siek of psychisch ziek wordt van zijn werk, kan met aange past werk of met deeltijdwerk in dienst blijven. Iets dat tot nu toe te weinig is geprobeerd. Bij dit proces is er voor de werk voorzieningsschappen volgens De Groot wellicht een nieuwe taak weggelegd, die van advi seur. Gezien hun jarenlange er varing in het zoeken en aanbie den van aangepast werk om de nog beschikbare capaciteiten van gehandicapte werknemers zo optimaal mogelijk te benut ten, kunnen deze werkvoorzie ningsschappen hierover waar devolle informatie verstrek ken, waarmee het reguliere be drijfsleven zeker zijn voordeel kan doen. Niet alleen kan met het zorgen voor aangepast werk worden voorkomen dat een werknemer via de ziektewet naar de WAO afvloeit (hetgeen de werkgever geld gaat kosten) maar ook komt dit het produkt ten goe de. Iemand die zich in zijn werkomgeving prettig voelt, is immers gemotiveerder, pres teert beter en is bovendien vaak minder ziek. Ziektever zuim houdt immers vaak ver band met de arbeidsomstan digheden en de sfeer in het be drijf. Ziekteverzuim Ook op dat punt kan De Zuid hoek tot voorbeeld dienen. Sinds jaar en dag kent deze Schouwen-Duivelandse werk voorzieningsschap het laagste percentage ziekteverzuim van de vijf Zeeuwse werkvoorzie ningsschappen en ook zit de Zuidhoek met een ziektever zuim percentage van 12 a 13% drie procent onder het lande lijk gemiddelde. Directeur De Groot wil aan die cijfers echter niet te veel waar de hechten al erkent hij dat ,,De Zuidhoek het aardig doet en serieus zoekt naar de oorza ken van het ziekteverzuim". Daarmee is het verhaal niet af want het verzuimpercentage hangt ook nauw samen met de samenstelling van de werkne mers van de werkvoorzienings schappen. Hierdoor zijn de per centages nogal wisselvallig. Open huis Speciaal om een breed publiek te laten zien dat de werkvoor zieningsschap De Zuidhoek een volwassen bedrijf is waar mensen met een lichamelijk, sociaal of geestelijk handicap via aangepast werk een bijdra ge leveren aan het arbeidspro ces houdt De Zuidhoek zater dag 28 september open huis. Tussen 09.00 en 12.00 uur zal er in het gebouw aan de Haven weg sprake zijn van een door deweekse bedrijvigheid. Wel licht ook een idee voor de on dernemers in de regio om eens te zien welke mogelijkheden er zijn voor aangepast werk! ZIERIKZEE - Deze week wer den in de regio verschillende snelheidscontroles gehouden door de politie. Er werden be hoorlijk wat processenverbaal uitgeschreven. Bij een controle dinsdag van half negen tot kwart over tien bij Moriaanshoofd werden 197 voertuigen gecontroleerd. Een entwintig automobilisten ble ken te hard te rijden. De hoogst gemeten snelheid was 105 kilo meter per uur. Ter plaatse geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Tussen half 11 en 11 uur werd net buiten de bebouwde kom van Zierikzee gecontroleerd. Van de 133 gecontroleerde voer tuigen bleken 34 te hard te rij den. De hoogst gemeten snel heid bedroeg 120 kilometer per uur. Een controle bij de Lange Blokweg, net binnen de be bouwde kom, bracht aan het licht dat van de 132 gecontro leerde voertuigen er 26 de daar geldende maximumsnelheid van 50 kilometer per uur aan hun laars lapten. De hoogst ge meten snelheid bedroeg hier 82 kilometer per uur. ZIERIKZEE - In de Evert- sestraat in Zierikzee werd deze week een bebakeningslamp gestolen. Voor de aannemer die daar met wegwerkzaamheden bezig is een schadepost van 150,- De politie wijst erop dat door het weghalen van een dergelijke lamp de verkeersveiligheid in gevaar gebracht wordt. BRUINISSE - D. uit Tholen deed namens een bouwbedrijf uit Tholen bij de politie aan gifte van diefstal van een spe ciemolen. De speciemolen werd deze week gestolen vanaf een ter rein bij de golfbaan.bij Bi^ui- nisse. De speciemolen verte genwoordigt een waarde van 550,- OUWERKERK - In de nacht van dinsdag op woensdag werd in Ouwerkerk ingebroken in drie woningen. Het betrof in alle gevallen wo ningen waarvan de bewoners op dat moment niet thuis wa ren. Uit de woning van W. aan de Baalpapenweg namen de dieven een portomonnaie met geld mee en een videocamera met toebehoren. Uit de woning van B. uit Zoetermeer aan de Koningin Julianastraat werd geld ontvreemd. De dieven ver schaften zich ook toegang tot de woning van B. aan de Zuid- straat te Ouwerkerk. Maar tot nu toe kon niét worden vastge steld dat ze daarbij ook wat meenamen. KERKWERVE - Op de Zwaardweg in de polder nabij Kerkwerve vond woensdag morgen een aanrijding plaats waarbij de 17-jarige bromfiets- bestuurder D. uit Scharendij- ke werd gewond. Het ongeluk gebeurde om on geveer 8.00 uur toen D. met zijn bromfiets over de Zwaardweg in de richting van de Provincia le weg reed. Hij werd inge haald door een personenauto die werd bestuurd door me vrouw V. uit Scharendijke. Op het moment dat de auto hem passeerde schrok D. daarvan zodanig dat hij een onverhoed se beweging maakte naar links. Daarbij kwam de brom fiets in aanraking met de auto waardoor D. met het voertuig onderuit ging. Hij liep daarbij schaafwonden op. De brom fiets werd zwaar beschadigd en de auto had wat krassen. SCHIEDAM - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt samen met de NOVEM, de Nederlandse maatschappij voor energie en milieu, en het ministerie van economische zaken aan een zo geheten kader-plan voor ener giebesparing in gemeenten. Het plan zal mogelijk rond de jaarwisseling klaar zijn.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 5