Imago werkvoorzieningsschap
strookt niet met realiteit
Omwonenden Calandweg bezorgd over
onveiligheid door razend verkeer
Zaterdag 28 september houdt De Zuidhoek open huis
Actiecomité naar gemeentebestuur toe met enquête
Radar
controles
in de regio
Bebakenings-
lamp
gestolen
Speciemolen
gestolen
Inbraak in
woningen
Ouwerkerk
Aanrijding
auto en
bromfietser
I
DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1991 NR 25019
5
ZIERIKZEE - Iemand die bij een werkvoorzienings
schap zoals De Zuidhoek werkt, wordt in de publie
ke opinie maar al te vaak beschouwd als een simpele
ziel, die nog simpeler werk doet. Dit negatieve en
ook onuitroeibare beeld over de werkvoorzienings
schap en zijn werknemers is anno 1991 echter ver be
zijden de waarheid. Zeker nu Nederland hevig dis
cussieert over de kabinetsplannen rond WAO en
Ziektewet, vormen de werkvoorzieningsschappen
niet alleen het bewijs dat gehandicapte werknemers
dankzij aangepast werk voor het arbeidsproces be
houden kunnen blijven, maar tonen zij eveneens aan
dat op deze manier ook een kwalitatief goed pro-
dukt kan worden geleverd. Een produkt dat kan we
dijveren met soortgelijke produkten gemaakt door
het reguliere bedrijfsleven. Om dat negatieve imago
van een werkvoorzieningsschap op te vijzelen,
houdt De Zuidhoek zaterdag 28 september van 09.00
tot 12.00 uur open huis.
Directeur drs. P. J. de Groot van de Zuidhoek acht het goed denk
baardat de werkvoorzieningsschappen bedrijven in de toekomst
gaan adviseren over aanpasingen op de werkvloer. (Archieffoto).
ZIERIKZEE - De omwonenden van de Calandweg in
Zierikzee maken zich grote zorgen over het dagelijks
voorbij razende verkeer. Uit een woensdagavond ge
presenteerde enquête blijkt 81% van de omwonen
den de weg onveilig te vinden en 92% van de mensen
vindt, dat er te hard gereden wordt. Voor een deel
van de ondervraagden (58%) is er ook sprake van ge
luidsoverlast.
Zo'n dertig omwonenden kwa
men woensdagavond naar de
vergaderzaal van Beter Wonen
om van de initiatiefnemers van
de enquête G. M. van der Wie
len en diens zoon Mart de resul
taten aan te horen. Dat is een
groot aantal mensen gezien het
feit, Qat een gemeentelijke
commissie vaak niet meer dan
een handvol belangstellenden
trekt.
De aanwezigen waren het er
roerend over eens, dat de eer
tijds door de gemeente geno
men maatregelen weinig tot
geen effect hebben gehad. Op
enkele delen is de weg ver
smald, maar automobilisten
zouden zich er niets van aan
trekken. Volgens Van der Wie
len meent de politie dat er van
te hard rijden geen sprake is.
De omwonenden denken er
duidelijk anders over.
De verkeersintensiteit op de
Calandweg zou ook sterk toe
genomen zijn na het afsluiten
van de Scheepstimmerdijk.
Van der Wielen:,,De mensen
daar hebben ook recht op een
veilige situatie, maar het heeft
de drukte hier wel nadelig
beïnvloed". Van der Wielen
heeft op vier verschillende
tijdstippen het aantal voertui
gen geteld en kwam tot aantal
len van 226, 268, 249 en 380
voertuigen per uur.
Sluiproute
De Calandweg wordt door veel
automobilisten als sluiproute
gebruikt om bij de rotonde te
komen. En veel van die auto
mobilisten nemen het met de
snelheid niet zo nauw. Sommi
gen beweerden woensdag-
Een werkvoorzieningsschap, in
de volksmond vaak sociale
werkplaats genoemd, biedt
geestelijk gehandicapten de
mogelijkheid om met simpele -
werkjes zoals enveloppen vou
wen, wasknijpers maken en
snoepjes verpakken de dag
door te komen. Dit beeld leeft,
ondanks alle ontwikkelingen
die zich binnen de werkvoor
zieningen hebben voltrokken,
nog steeds bij het brede pu
bliek
Die ervaring van een wat
negatief imago heeft ook drs P.
J. de Groot, directeur van de
SchouwemDuivelandse werk
voorzieningsschap De Zuid
hoek (Zierikzee). Hij was het
die tijdens een vergadering van
de Zierikzeese commissie so
ciale zaken dit eenzijdige beeld
over de werknemers van een
werkvoorzieningsschap, onder
avond, dat 's nachts snelheden
van 140 kilometer gehaald wor
den. Dat zullen uitzonderingen
zijn, maar tegen de honderd ki
lometer per uur wordt vaker
gereden volgens de aanwezi
gen.
Ook het zwaar verkeer (bussen
en vrachtwagens) zit de omwo
nenden niet lekker. ,,De kopjes
rammelen in de kast" en ,,de
schilderijen hangen scheef"
waren opmerkingen van aan
wezigen om de situatie te
schetsen. Wat de omwonenden
betreft moet er dus snel iets
gaan gebeuren.
Wat precies, is ook hen nog niet
duidelijk. Woensdagavond
werd een groep van dertien
mensen geformeerd om een
brief op te stellen voor de ge
meenteraad. Daarin moeten
ook alternatieven geboden
worden. De openbare basis
school in deze buurt doet daar
ook aan mee en heeft inmid
dels contact met Veilig Verkeer
Nederland.
Tijdens de bijeenkomst werd
besproken hoe de gemeente het
beste benaderd kan gaan wor
den. De resultaten van de en
quête worden allereerst aan de
aandacht van de commissiele
den bracht.
Gepasseerd station
Op zich kan hij de relatie werk
voorzieningsschap en geeste
lijk gehandicapten wel plaat
sen. Toen de werkvoorzienings
schappen zo'n vijfendertig jaar
geleden van de grond kwamen
lag het accent vooral bij de
zorgsector en de verstandelijk
gehandicapten. Dit is echter al
lang een gepasseerd station.
De vakman die door slijtage-
verschijnselen van lijf en leden
zijn vak niet meer uit kan oefe
nen of diegene die na een onge
val niet meer in staat is om zijn
oude. baan weer op te pakken;
zij allen kunnen via aangepast
werk bij een werkvoorzie
ningsschap voor het arbeids
proces worden behouden.
Daarnaast biedt de Zuidhoek
ook voor mensen die psychia
trische hulp krijgen of hebben
gehad een werkplaats. Deze
groep is qua omvang nog steeds
erg klein maar vertoont de
laatste jaren wel een lichte stij
ging-
Slikken
Ondanks het goede salaris
(vergelijkbaar met de salaris
sen in het reguliere bedrijfsle
ven) en de aan de werknemer
aangepaste werkomgeving is
het volgens De Groot voor ve
len nog steeds even slikken
wanneer ze te horen krijgen
dat ze aan de slag kunnen bij
De Zuidhoek. ,,Die moeten
toch even over een drempel
heen". Is dit eenmaal gebeurd
dan valt die aanvankelijke
scepsis weg. Het aantal men-
burgemeester .aangeboden,
waarna een grote delegatie van
de omwonenden de commissie
verkeer wil gaan bijwonen.
Bushalte
Maar de omwonenden hebben
er nog een probleem bijInmid
dels is duidelijk geworden, dat
de busmaatschappij ZWN haar
halte op het Sas dreigt op te
heffen als de buschauffeurs ge
confronteerd gaan worden met
ingrijpende snelheidsbeper-
kende maatregelen, zoals
drempels. Een groot deel van
de bewoners van de Calandweg
gebruiken die halte en zien het
verdwijnen ervan als een strop.
Maar - zo werd woensdagavond
duidelijk - de veiligheid staat
voorop en het is de gemeente,
die de oplossing moet aandra
gen, wellicht ook voor de bus
halte. Van der Wielen, die zei
alleen het initiatief te hebben
willen nemen, sloot de verga
dering na een uur af. Het plan
is getrokken. Overigens werd
tijdens de vergadering duide
lijk, dat ook in de Mulock-
straat en de Brauwstraat een
handtekeningenactie gaande is
tegen de verkeersoverlast.
sen dat na een soort revalida-
tieperiode bij de Zuidhoek
weer naar het reguliere be
drijfsleven doorstroomt, één
van de taken van een werk
voorzieningsschap, is dan ook
op één hand te tellen. Afgelo
pen jaar stroomden er drie
door!
Wachtlijst
Of die eenzijdige beeldvor
ming ook meespeelt in het feit
dat De Zuidhoek tot nu toe niet
of nauwelijks te maken heeft
gehad met een wachtlijst durft
De Groot niet te beweren. Het
kan, zo zegt hij ook te maken
hebben met onvoldoende varia
tie in het werk dat De Zuid
hoek aanbiedt. Naast een in
dustrieel toeleveringsbedrijf
bestaande uit metaalafdeling,
een electro-montage gedeelte
en een varia-afdeling voor
inpak- en montagewerk be
schikt De Zuidhoek ook over
een afdeling groenverzorging.
Hoe het oók moge zijn, een echt
aanwijsbare reden voor het feit
dat een rij wachtenden voor
een plaatsje bij een werkvoor
zieningsschap - een landelijk
verschijnsel - op Schouwen-
Duiveland onbekend is, heeft
De Groot niet, al vermoedt hij
gezien de twaalf tot vijftien
duizend wachtenden op een
plaatsje bij een werkvoorzie
ningsschap dat ook op Schou-
wen-Duiveland een aantal
mensen nog in aanmerking
komt voor een arbeidsplaats
bij de Zuidhoek, ook al staan
ze niet op de lijst.
Wil het werkvoorzienings
schap door het publiek nog
weieens met een scheef oog
worden bekeken, het bedrijfs
leven beschouwt een organisa
tie zoals De Zuidhoek meer als
een serieuze partner. Dat is
overigens niet altijd het geval
geweest. Toen de werkvoorzie
ningsschappen zich omwille
van hun voortbestaan meer op
de commerciële toer gingen,
was met name in de groenvoor
ziening het verwijt van concur
rentievervalsing te horen. Dat
was, zo merkt De Groot glimla
chend op in een tijd dat het niet
goed ging. De afgelopen jaren
zijn dergelijke verwijten niet
of nauwelijks meer gehoord en
worden de werkvoorzienings
schappen meer en meer als een
volwaardige partner op de
markt geaccepteerd, hetgeen
zonder meer een positieve ont
wikkeling is.
Specialisatie
Meer en meer breekt bij onder
nemingen in de groenvoorzie
ning het besef door dat de
werkvoorzieningsschappen
hierin de sterk arbeidsinten
sieve werkzaamheden voor
hun rekening kunnen nemen.
Dergelijke werkzaamheden
worden door deze bedrijven nu
ook al uitbesteed aan de werk
voorzieningsschappen. Een
stukje specialisatie binnen de
groenverzorging dus!
Een ander bewijs van weder
zijdse acceptatie vormt ook het
feit dat de werkvoorzienings
schappen, de grootste werkge
ver in de groenvoorziening,
sinds twee jaar aangesloten is
bij de branche-organisatie voor
grocnverzorgers. Iets dat voor
die tijd onbespreekbaar was.
En ook is Do Zuidhoek nu lid
van de ondernemerskring
Schouwen-Duiveland, iets dat
volgens De Groot een jaar of
tien terug haast ondenkbaar
was.
Hoe bedrijfsmatig een werk'
voorzieningsschap zoals de
Zuidhoek ook mag werken, een
essentieel verschil blijft het
werk zelf. In het reguliere be
drijfsleven worden op basis
van de te verrichten werk
zaamheden mensen gezocht;
bij De Zuidhoek (en de andere
werkvoorzieningsschappen)
staat de mens centraal. ,,We
zoeken werk dat bij de werkne
mers past, want bij ons preva
leert het aan het werk houden
van mensen" motiveert De
Groot de werkwijze van de
werkvoorzieningsschap.
Gelet op de discussies over het
aanpakken van het hoge ziek
teverzuim in Nederland zal de
ze aanpak in de toekomst
waarschijnlijk ook in het regu
liere bedrijfsleven ingeburgerd
raken. De man of vrouw die fy
siek of psychisch ziek wordt
van zijn werk, kan met aange
past werk of met deeltijdwerk
in dienst blijven. Iets dat tot nu
toe te weinig is geprobeerd. Bij
dit proces is er voor de werk
voorzieningsschappen volgens
De Groot wellicht een nieuwe
taak weggelegd, die van advi
seur. Gezien hun jarenlange er
varing in het zoeken en aanbie
den van aangepast werk om de
nog beschikbare capaciteiten
van gehandicapte werknemers
zo optimaal mogelijk te benut
ten, kunnen deze werkvoorzie
ningsschappen hierover waar
devolle informatie verstrek
ken, waarmee het reguliere be
drijfsleven zeker zijn voordeel
kan doen.
Niet alleen kan met het zorgen
voor aangepast werk worden
voorkomen dat een werknemer
via de ziektewet naar de WAO
afvloeit (hetgeen de werkgever
geld gaat kosten) maar ook
komt dit het produkt ten goe
de. Iemand die zich in zijn
werkomgeving prettig voelt, is
immers gemotiveerder, pres
teert beter en is bovendien
vaak minder ziek. Ziektever
zuim houdt immers vaak ver
band met de arbeidsomstan
digheden en de sfeer in het be
drijf.
Ziekteverzuim
Ook op dat punt kan De Zuid
hoek tot voorbeeld dienen.
Sinds jaar en dag kent deze
Schouwen-Duivelandse werk
voorzieningsschap het laagste
percentage ziekteverzuim van
de vijf Zeeuwse werkvoorzie
ningsschappen en ook zit de
Zuidhoek met een ziektever
zuim percentage van 12 a 13%
drie procent onder het lande
lijk gemiddelde.
Directeur De Groot wil aan die
cijfers echter niet te veel waar
de hechten al erkent hij dat
,,De Zuidhoek het aardig doet
en serieus zoekt naar de oorza
ken van het ziekteverzuim".
Daarmee is het verhaal niet af
want het verzuimpercentage
hangt ook nauw samen met de
samenstelling van de werkne
mers van de werkvoorzienings
schappen. Hierdoor zijn de per
centages nogal wisselvallig.
Open huis
Speciaal om een breed publiek
te laten zien dat de werkvoor
zieningsschap De Zuidhoek
een volwassen bedrijf is waar
mensen met een lichamelijk,
sociaal of geestelijk handicap
via aangepast werk een bijdra
ge leveren aan het arbeidspro
ces houdt De Zuidhoek zater
dag 28 september open huis.
Tussen 09.00 en 12.00 uur zal er
in het gebouw aan de Haven
weg sprake zijn van een door
deweekse bedrijvigheid. Wel
licht ook een idee voor de on
dernemers in de regio om eens
te zien welke mogelijkheden er
zijn voor aangepast werk!
ZIERIKZEE - Deze week wer
den in de regio verschillende
snelheidscontroles gehouden
door de politie. Er werden be
hoorlijk wat processenverbaal
uitgeschreven.
Bij een controle dinsdag van
half negen tot kwart over tien
bij Moriaanshoofd werden 197
voertuigen gecontroleerd. Een
entwintig automobilisten ble
ken te hard te rijden. De hoogst
gemeten snelheid was 105 kilo
meter per uur. Ter plaatse geldt
een maximumsnelheid van 80
kilometer per uur.
Tussen half 11 en 11 uur werd
net buiten de bebouwde kom
van Zierikzee gecontroleerd.
Van de 133 gecontroleerde voer
tuigen bleken 34 te hard te rij
den. De hoogst gemeten snel
heid bedroeg 120 kilometer per
uur. Een controle bij de Lange
Blokweg, net binnen de be
bouwde kom, bracht aan het
licht dat van de 132 gecontro
leerde voertuigen er 26 de daar
geldende maximumsnelheid
van 50 kilometer per uur aan
hun laars lapten. De hoogst ge
meten snelheid bedroeg hier 82
kilometer per uur.
ZIERIKZEE - In de Evert-
sestraat in Zierikzee werd deze
week een bebakeningslamp
gestolen.
Voor de aannemer die daar met
wegwerkzaamheden bezig is
een schadepost van 150,- De
politie wijst erop dat door het
weghalen van een dergelijke
lamp de verkeersveiligheid in
gevaar gebracht wordt.
BRUINISSE - D. uit Tholen
deed namens een bouwbedrijf
uit Tholen bij de politie aan
gifte van diefstal van een spe
ciemolen.
De speciemolen werd deze
week gestolen vanaf een ter
rein bij de golfbaan.bij Bi^ui-
nisse. De speciemolen verte
genwoordigt een waarde van
550,-
OUWERKERK - In de nacht
van dinsdag op woensdag werd
in Ouwerkerk ingebroken in
drie woningen.
Het betrof in alle gevallen wo
ningen waarvan de bewoners
op dat moment niet thuis wa
ren. Uit de woning van W. aan
de Baalpapenweg namen de
dieven een portomonnaie met
geld mee en een videocamera
met toebehoren. Uit de woning
van B. uit Zoetermeer aan de
Koningin Julianastraat werd
geld ontvreemd. De dieven ver
schaften zich ook toegang tot
de woning van B. aan de Zuid-
straat te Ouwerkerk. Maar tot
nu toe kon niét worden vastge
steld dat ze daarbij ook wat
meenamen.
KERKWERVE - Op de
Zwaardweg in de polder nabij
Kerkwerve vond woensdag
morgen een aanrijding plaats
waarbij de 17-jarige bromfiets-
bestuurder D. uit Scharendij-
ke werd gewond.
Het ongeluk gebeurde om on
geveer 8.00 uur toen D. met zijn
bromfiets over de Zwaardweg
in de richting van de Provincia
le weg reed. Hij werd inge
haald door een personenauto
die werd bestuurd door me
vrouw V. uit Scharendijke. Op
het moment dat de auto hem
passeerde schrok D. daarvan
zodanig dat hij een onverhoed
se beweging maakte naar
links. Daarbij kwam de brom
fiets in aanraking met de auto
waardoor D. met het voertuig
onderuit ging. Hij liep daarbij
schaafwonden op. De brom
fiets werd zwaar beschadigd en
de auto had wat krassen.
SCHIEDAM - De Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
(VNG) werkt samen met de
NOVEM, de Nederlandse
maatschappij voor energie en
milieu, en het ministerie van
economische zaken aan een zo
geheten kader-plan voor ener
giebesparing in gemeenten.
Het plan zal mogelijk rond de
jaarwisseling klaar zijn.