Wiiiiliilliiiii
Er was eens....
Autobedrijf J.H. Braai
FIAT TEMPRA 1.6 I.E.
STATIONWAGON
Autobedrijf Legemaate
Citroen AX Axion nieuw
//////////////i
GOEDBtOEDAUT
NIEUW IN ONZE SHOWROOM
AUTOBEDRIJF VAN DER WEKKEN B.V.
MAZDA 626 HB 1.8
FORD FIESTA 1.4 CL
PEUGEOT 205 1.4 XS
PEUGEOT-TALBOT
AUTO VAN DE WEEK
Automobielbedrijf De Nobelpoort B.V.
ZIERIKZEESE DEALERS
MERKGARANTIE
BOVAG GARANTIE
APK GEKEURD
DEALERSERVICE
FINANCIERING MOGELIJK
DONDERDAG KOOPAVOND
VAN 19.00-21.00 UUR
Schouwen-Duivelanders vertellen over..
Schouwen-
Duivelanders
vertellen
Meer
aandacht
voor seksuele
problemen
Diesel
vrijdag
twee cent
goedkoper
Belang
stelling inter
nationale
vakbeurs
DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1991 NR 25015
5
standaard voorzien van o.a.:
STUURBEKRACHTIGING
GEDEELDE ACHTERBANK
NEERKANTELBARE ACHTERBUMPER
VERZINKTE CARROSSERIE
Prijzen vanaf: f 30.450,-!
inclusief btw, exclusief afleveringskosten)
ZIERIKZEE, DRIEKONINGENLAAN 1, TEL. OHIO -1 22 12
_y v_
nov. 1989, 52.500 km f 22.500,-
mei 1988, 47.00 km f 14.250,-
jan. 1988, 82.000 km, f 15.900,-
Boerenweg 4, Zierikzee, Telefoon 01110-12686 - Fax 12480
ROOD, 51.900 KM, 7-88
NU 16.950,-
40 GEBRUIKTE AUTO'S IN VOORRAAD
Grevelingenstraat 1-3,4301XZ Zierikzee. Telefoon (01110) 125 29.
net even anders dan die ander
Rood, ongekentekend, 0 km, te leveren met nieuw nummer
NU RIJKLAAR f 16.999,-
Zaterdag geopend van 8.00 tot 16.00 uur
PEUGEOT 205 XS 1.4
1988, granietmetalic
1988
nu voor f 17.500,-
PEUGEOT 405 1.6 GL
LPG, wit, 105.200 km
1988
nu voor f 19.995,-
FIAT TIPO DGT 1.6 I.E.
30-12-1989, oranje-rood met
abarth pakket, +46.000 km
van f 23.950,-
nu voor f 22.950,-
Oudeweg 2-6, Zierikzee, tel. 01110-14453, na 18.00 01114-1939
OUDEWEG 1 - 4301 TC ZIERIKZEE
TEL. 01110-14951 - TELEFAX 01110-15124
Zaterdag van 8 tot 4
NIEUWERKERK - Zo begint meestal een sprookje,
en daarmee wil ik zeggen dat dit reisverhaal naar
Polen geen sprookje is, maar pure werkelijkheid.
„Er was eens" een dag, dat ik Teo Heikamp in Zie
rikzee tegen het lijf liep, en we maakten een praatje.
Er was sprake van weer een hulpgoederentransport
naar Polen en er werd nog een chauffeur gezocht.
Daar ik zelf ook een Pools ge
zin heb geadopteerd en zo'n
beetje weet hoe het leven in Po
len is, had ik daar wel oren
naar. Het was wel eigen tijd
wat er in gestoken moest wor
den, dus heb ik vakantiedagen
opgenomen. De Stichting Zee
land helpt Polen had een trans
port georganiseerd op maan
dag 2 september j.l% naar de
plaats Grudziadz, noordelijk
in Polen.
,,Er was eens" een organisator,
die heette Jan Lipowski, uit
Vlissingen, en niet zo maar
één! De mentaliteit van ,,ikke,
ikke, de rest kan stikke" is
hem onbekend. Hij heeft in de
oude vismijn in Vlissingen een
arsenaal aan spullen bij elkaar
gebracht en heeft daarbij een
team van vrijwilligers, dat al
les sorteert onder de geniale
leiding van Nettie Wroblewski,
die alle kledingzakken sor
teert en van namen van zieken
huis of kindertehuis voorziet.
Al met al, een perfect team, dat
op de dag vóór vertrek ter
plaatse was om de vrachtwa
gens te laden. De vrachtwagen
van de Firma Volmer uit Vlis
singen was volgeladen met
honderden zakken met kleding
en daar kwamen nog drie
vrachtwagens bij, die geladen
moesten worden. Er was een
trailer beschikbaar gesteld
door Bakkerijgrondstoffenfa-
briek Zeelandia en een trekker
door DAF, Eindhoven. Een
Mercedes door Fa. Jan de Jon
ge uit Zierikzee en een Merce
des door Garage De Groene uit
Goes. Alles geheel gratis.
De trailer was volgeladen met
kleding, matrassen, kinder
bedjes, speelgoed, levensmid
delen enzovoort. De Mercedes,
met Jan Lipowzki, had een la
ding medicamenten ter waarde
van 50.000,—. De stichting
had 15.000,— opgebracht en
de resterende 35.000,— was te
danken aan ziekenhuizen en
apothekers in geheel Zeeland.
Ook ging er een complete ope
ratietafel met toebehoren mee,
zoals een elektrische pomp,
arm- en beensteunen. Alles
werd door lbo Heikamp
geïnstalleerd.
„Er was eens" een man in Oud-
Sabbinge. Bram van Weele is
zijn naam en hij is een 'ras biet
ser'. Dat is maar goed ook,
want zulke mensen moet je ge
woon hebben. Alles krijgt hij
voor elkaar. Zo krijgt en koopt
hij invalidenwagens, prothe
ses, draagbaars en alles wat
een ziekenhuis nodig heeft. En
dat is hard nodig, dat heb ik
zelf gezien. Daarbij is zijn
vrouw Jo een onmisbare hulp.
Weken en maanden is zij bezig
alles te sorteren, alleen het
bruikbare wordt meegenomen.
(Rommel hebben we niet no
dig). Alle kleding wordt uitge
zocht.
En zo gebeurde het dat in de
nacht van zondag op maandag,
de volgeladen vrachtwagens op
het terrein van de Koninklijke
NIEUWERKERK - In de in
cidentele rubriek Schou
wen-Duivelanders vertel
len, komen inwoners uit de
regio aan het woord, die
hun ervaringen in het bui
tenland willen delen met de
lezers van de Zierikzeesche
Nieuwsbode. Het staat een
ieder vrij een verhaal aan
de redactie op te sturen,
eventueel met afbeelding.
Daarbij gaat het niet zozeer
om de actualiteit, maar
meer om de inhoud. De ru
briek is nadrukkelijk niet
bedoeld voor vakantiever
halen. Vandaag een artikel
van Frans Janson uit Nieu-
werkerk, die tesamen met
anderen een hulpactie voor
Polen heeft opgezet.
Het eilandelijk transport gaat richting Polen.
Zeelandia te Zierikzee bij el
kaar kwamen. Chauffeurs en
hulpchauffeurs maakten ken
nis met elkaar. Mensen, zoals
Nico Goudswaard met zoon Ad
reden op de DAF (een tien met
een griffel voor hun rijstijl!).
Jan en Rinus Goudzwaard met
de Mercedes BB-90-YZ, Henk
Hillebrand en lbo Heikamp
met de Mercedes van Jan de
Jonge. Joop Stoel, Rinus Kriek
en Frans Janson fungeerden
als hulpchauffeurs. Later in de
nacht sloten nog bij ons aan Pe
ter Moerings en Tbm Kees met
de DAF combinatie van de Fir
ma Volmer. De overige perso
nen reden in personenauto's
vóór of achter de colonne. Zo
ging het richting Berlijn. In
middels was de zon ons komen
vergezellen en steeg de tempe
ratuur tot 26°.
Na een vermoeiende reis door
Polen kwamen we 's nachts aan
op onze bestemming, de plaats
Grudziadz. Bij de pastorie van
de plaatselijke kerk, kregen
we een voortreffelijke maaltijd
voorgeschoteld door kokkin
Adelle. Na een korte nachtrust
op toch wel goede bedden
(waarschijnlijk eerder ge
schonken door Nederland) kre
gen we ontbijt. Alle vrachtwa
gens werden zo gemanoeu
vreerd, dat ze gelost konden
worden in een tiental garage
boxen. Inmiddels waren er der
tig mannen aanwezig om te hel
pen lossen, alles met de bedoe
ling misschien een graantje
mee te kunnen pikken.
De eerste indruk van Polen vol
deed precies aan de verwach
ting die ik er van had. Vuil,
stoffig en oude voor-oorlogse
huizen. Ook het verkeer toont
geen greintje mentaliteit ten
opzichte van het milieu. Grote
rookpluimen uit iedere uitlaat
en vrachtwagens die bij ons
niet door de APK-keuring zou
den komen. Was het voorheen
rustig op straat, nu na afschaf
fing van de visumplicht is het^
een kermis van Trabantjes en
Lada's, alles in staat van slecht
onderhoud. Daar wij natuur
lijk niet naar Polen 'gegaan zijn
om te zien hoe het verkeer daar
is, geeft het toch een totaal
beeld van de situatie daar.
„Er was eens...." een zieken
huis, als je daar tenminste nog
van kunt spreken, waar we ma
trassen hebben gelost. Deze
werden door plaatsgebrek, zo
lang naast de los gestorte kolen
opgestapeld. Als goede gever
hebben we uiteraard de maat
regel genomen bevuiling te
voorkomen en alles afgedekt
met hoezen. Bekijks was er
ook genoeg door patiënten in
gestreepte pyama's en dat deed
me ergens aan denken. Het ver
plegend personeel is bijzonder
gedisciplineerd en goed gemo
tiveerd om het,» trieste werk te
doen met hun beperkte midde
len. Vandaar dat ze erg blij wa
ren met onze komst, nu hebben
ze weer een paar maanden
armslag. Iets geven is niet om
er wat voor terug te krijgen,
maar waag het niet om in een
ziekenhuis of klooster de
broodmaaltijd te weigeren.
Dus genoten wij een goed ver
zorgde koffietafel bij ons be
zoek aan paters en nonnen. De
meegenomen medicijnen wer
den zorgvuldig gedistribueerd
door Jan Lipowski. De totale
inhoud van de meegebrachte
goederen was 600 m3.
„Er was eens...." een kinderte
huis met lichamelijk- en
geestelijk gehandicapte kinde
ren. Die schrijnende aanblik
geeft je een stimulans om het
niet bij één keer te laten daar
goederen te brengen. Ook heb
ben we een stadsziekenhuis be
zocht met kankerpatiëntjes,
welke door de stichting voor
zien wordt van speciale medi
cijnen. Hierdoor is het sterfte
percentage met 50% gedaald.
Onnodig te zeggen, dat we hier
mee door moeten gaan. Ook
het klooster in Zwawiac heeft
deze reis een gave van God ge
kregen. Zo noemde de moeder
overste ons bezoek. Alles wat
bruikbaar is, werd in dank
aanvaard. Kinderen maken
van restjes gordijnstof en wol
prachtige kussens en poppen,
welke voor een vrijwillig be
drag gekocht kunnen worden.
Van dat geld wordt dan weer
eten gekocht. Al met al een be
levenis die grote indruk op mij
heeft gemaakt, al was het nog
zo ten hemel schreiend.
„Er was eens..." een stad ge
naamd Gdansk. We hebben er
wat rondgelopen. Een groot ge
deelte van de stad verkeert in
staat van ver voor de oorlog.
Meer hoef ik dus niet te zeggen.
De zigeuners tieren er welig
rond met bedelen en kaartspe
len. Bij iedere autostop staan
er tientallen kinderen om te
zien of er wat uit de koffer
komt. De scheepswerf van Wa
lesa staat weg te roesten, het
werkloosheidspercentage is
schrikbarend hoog. De hoofd
wegen zijn over het algemeen
redelijk berijdbaar. Langs de
hoofdwegen staan allerlei één-
manswinkeltjes met limonade,
thee en koffie. Deze mensen
wachten geduldig op een klant
en na een dag van 10 of 11 uren
hebben ze misschien ƒ2,— ver
diend.
„Er was eens..." een transport
naar Polen waar ik nog wel
drie dagen over kan vertellen,
maar ik zou zeggen ga er zelf
eens kijken en helpen.
De terugreis verliep vrij goed.
Twee uurtjes gestaan bij de
Poolse grens en in Duitsland
maar één auto kwijtgeraakt
(verkeerde afslag genomen).
Maar een kleinigheidje hou je
altijd, al speelde de vermoeid
heid natuurlijk een belang
rijke rol.
„Er was eens..." een gezellige
groep vrijwilligers en bedrij
ven die wat over hebben voor
de medemens en zo hoort het
ook. Bedankt Jan en echtgeno
te, Nettie en Rinus, Bram en Jo,
Tbm en Peter, Nico en Ad, lbo
en Henk, Jan, Rinus en Joop.
Tbt ziens bij een volgend trans
port.
Nieuwerkerk, Frans Janson
UTRECHT - Seksuele moei
lijkheden vormen bij één op de
drie cliënten van de Riagg's
(regionale instellingen voor
ambulante geestelijke gezond
heidszorg) een belangrijk on
derdeel van de problematiek.
Van deze groep vindt 40 pro
cent na afloop van de behande
ling dat er aan de seksuele pro
blemen te weinig aandacht is
besteed.
ROTTERDAM - Diesel wordt
vrijdag twee cent per liter
goedkoper. Dit hebben markt
leider Shell en de Novok, de
organisatie van vrije pomp
houders bekend gemaakt.
De adviesprijs aan de zelftank-
pomp komt hiermee op 117,6
cent per liter. De prijsverla
ging wordt voornamelijk ver
oorzaakt door de lagere koers
van de dollar.
UTRECHT - De internationale
tweejaarlijkse vakbeurs Eco-
tech voor afvalverwerking, re
cycling en milieubeheer zal dit
jaar weer meer bezoekers krij
gen dan voorgaande jaren. Dat
heeft de organisatie van Eco-
tech bekendgemaakt.
De beurs wordt gehouden van 5
tot 9 november in de Utrechtse
Jaarbeurs. In 1985 trok de
beurs 10.000 bezoekers, terwijl
dat aantal in 1989 was opgelo
pen tot 16.000 bezoekers uit 46
landen. De toenemende be
langstelling houdt verband
met een strengere regelgeving,
boetes, hinderwetvergunnin
gen en een aanscherping van de
richtlijnen van de Europese
Gemeenschap. Daardoor zien
bedrijven zich gedwongen hun
milieuproblemen onder con
trole te krijgen of hun af
valstromen in de toekomst te
blijven beheersen. Volgens
Ecotech is er in 1988 voor zo'n
twee miljard gulden in „het
milieu" omgezet. Volgens het
huidige overheidsbeleid kun
nen die bestedingen binnen
twintig jaar zelfs leiden tot ze
ven miljard gulden op jaarba
sis.
Als gevolg van de hoge graad
van industrialisatie, een grote
bevolkingsdichtheid en de in
tensieve akkerbouw en vee
houderij is er in Nederland
veel kennis en technologie be
schikbaar om de omvangrijke
milieuproblemen te kunnen
aanpakken. Tégen deze achter
grond heeft Ecotech zich ont
wikkeld tot een van de leiden
de Vakbeurzen op milieuge
bied, aldus Ecotech.