Dansen is weer helemaal "in"
Gulden vedel naar Corry Konings
Succesvol danspaar
zette eens ook eerste stapjes
Zwoele Merengue getipt
als nieuwste dansrage
Kom (terug) op de dansvloer
DE CHA-CHA-CHA
"Step In", in de dansschool nieuwe stijl
Hollandse muziek is goed dansbaar
TON EN ANITA DOKMAN BLIKKEN TERUG
WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1991
13
Trends verdringen klassiekers niet
De hitsingle "Mooi was die tijd" heeft voor de zangeres Corry Konings ook 'na die tijd' een mooi vervolg
gekregen. De populaire vertolkster van het Nederlandse lichte lied ontving van de Nederlandse
Vereniging van Dansleraren de Gulden Vedel. Haar Nederlandstalige liederen werden in het afgelopen
dansseizoen het meest gedraaid in de dansscholen.
Hitparade
"Dat Is zeker een imposant gezelschap
vooral de jeugdige bezoekers horen
graag de Nederlandse muziek die zij van
de Top-40 kennenzegt secretaris David
Simon van de stichting Holland Dance
promotton, die de organisatie van de
Gulden vedel in handen heeft 'Dansen
op de tonen van de hitparade, dat is een
kenmerk van de moderne dansschool.
Dankzij een contract met de buma/stem-
ra kunnen de NVD-dansscholen gebruik
maken van het hele muziekrepertoire,
want laten we niet vergeten, de Neder
landse muziek biedt veel mogelijkheden
om op te dansen, in de Nederlandstalige
top-10 staat vaak heel goed dansbare
muziek. Dat willen wij graag promoten
onder de dansleraren.
Dansen is voor iedere leeftijd...
(foto: Frans Nijhof)
Ouderen genieten van 't dansen
Veel oudere dansers die na de dansschool hun 'danscarrière' en di
ploma's in de wilgen hebben gehangen staan tegenwoordig voor
dezelfde keuze als bijvoorbeeld de herintredende moeder in het
arbeidsproces. Te oud? Te stijf? Afgeschreven? Uit de tijd? Welnee.
Zwemmen, fietsen of autorijden verleer je toch ook niet? Bovendien,
na het examen begint het pasf Kortom: veel ouderen (her)ontdekken
het dansen.
Bijvoorbeeld voor een avondje uit In de
dansschool nieuwe stijl, dat zich steeds
meer ontwikkelt tot een vrijetijdscen
trum, waar men kan eten, drinken en
dansen Een eigentijdse formule die
aanslaat. Met name de groep tussen de
30 en 49 jaar haalt steeds vaker de
beentjes van de vloer, zo blijkt uit onder
zoek in deze leeftijdscategorie is 42
procent in de laatste vijf jaar naar dansles
geweest. Ook ouderen zijn echter wel
kom, naar leeftijd wordt niet gekeken
Dansen kan immers ledereen (leren)
Fitness
Met het groeiende aantal alleenstaanden
onder de ouderen Is het niet verwond er-
lijk dat velen naast de behoefte aan
beweging en fitness uit gezondheldso
verwegingen de dansschool 2len als een
trefpunt om nieuwe kennissen op te
doen in een ontspannen sfeer in de ro
kerige en lawaaierige discos of in de
nachtclubs voelen ouderen zich niet
meer thuis. Het leggen van serieuze,
sociale contacten is bijna onmogelijk en
het dansen al helemaal. Niet zelden
hoopt men zelfs dat er iets duurzaams en
moois voortbloeit uit een avondje
d3nsen in de dansschool, zo verklapt 25
procent van de ouderen desgevraagd in
een enquete!
De gezelligheid die zij in de moderne
danscentra wel vinden, Is dan ook een
goed motief om het dansen (weer) op te
pakken 0e nieuwe dansvormen disco,
lambada en soca 2ljn voor ouderen
onbekend, maar al gauw ontdekt men bij
het eerste bezoekje (sinds lange tijd) aan
de dansschool, dat het stijldansen weer
razend populair is en het stoffige imago
van zich af heeft geschud Moderne
dansen komen en gaan maar de
klassiekers blijven, moet men maar
denken
De zwoele en tegelijkertijd opzwepende klanken van de Lambada,
Salsa en soca zijn inmiddels met de tropische winden grotendeels
weggewaaid. Doch liefhebbers van sensuele, verleidelijke en harts
tochtelijke tropische dansen storten zich op een nieuwe tropische
dansvorm die de jongste rage dreigt te gaan worden: de Merengue.
Natuurlijk speelt de moderne dansschool op de nieuwste ontwikkeling
in en wordt de Merengue zodoende getipt als dansschool-hit van het
komende seizoen.
Onder de trendy dansen van de afgelo
pen tien jaar valt de aanwezigheid van
veel dansvormen op die elementen
hebben van sexuele geladenheid, agres
sieve dynamiek of een mix hiervan, voor
beelden van de eerste categorie zijn de
Lambada, salsa en van de laatste Soca.
Niet toevallig zijn her dansen, die ont
staan zijn in de ghetto s van de wereld,
waar de jongeren aan de zelfkant van de
maatschappij in buitenissige dansen één
van de weinige mogelijkheden zagen om
hun gevoelens te uiten. Terwijl van het
ene continent datijns-Amerika) de sensu
ele dansen zoals Lambada, Salsa naar Eu
ropa overwaaiden, kwam uit de usa de
dansen met meer dynamiek en agressie,
zoals soca, Breakdancing en Rapping, Hip
Hop en House. Al deze dansen vonden in
gepolijste vorm hun weg naar het dan
sende publiek In Europa, waar de
dansscholen insprongen en doceerden
aan leder die daarmee wilde experimen
teren
Klassieke dansen
Trends komen en trends gaan. ook bij
sommige dansen dus. Een aantal
klassieke dansen heeft echter zijn
waarde al bewezen en is niet meer weg
te denken uit het repertoire van de
dansschool. Dansen, die zijn geboren in
oude en moderne tijden, op dit conti
nent en op andere continenten want
dansen is een wereldtaal Helaas werd
voor 1962 wel hier en daar met een eigen
dialect gesproken, waardoor de foxtrot
in Japan nogal eens van maat of van pas
verschilde met die uit Nederland bijvoor
beeld. Na 1962 heeft de overkoepelende
dansfederatie ICBD (international Council
of Ballroom Dancing) een werelddans-
programma samengesteld, dat tot doel
had het dansprogramma van de
dansscholen tot een eenheid te smeden.
Tot het werelddansprogramma dat In de
dansscholen wordt gedoceerd behoren
nu tien dansvormen: de blues, foxtrot
(quickstep), disco-fox. Engelse wal', Rum
ba. Samba, weense Wals, Cha-Cha-Cha,
Tango en Jive (Boogie-woogie, Rock and
Roll). En de ontwikkelingen staan niet stil;
in juni 1988 nog zijn bijvoorbeeld een
aantal veranderingen uit de praktijk
voorgesteld. Geen theoretisch priet
praat, maar alleen die figuren en dansen
die door dansers in de vrije tijd met
enthousiasme en plezier worden beoe
fend.
Ohder auspiciën van de Nederlandse
vereniging van Dansleraren en de swing
ing World Dansscholen is een boekje
verschenen waarin de werelddansen
stap voor stap beschreven worden met
danspasschema s erbij. Het werkje met
de titel Dansen is een uitstekende
handleiding voor de beginnende danser,
waarmee men voor de dansles alvast kan
oefenen. Het boekje is verkrijgbaar bij
uitgeverij J.H. Gottmer/HJ. Becht,
Postbus 160, 2060 ad in Bloemendaai en
kost f 14.90
Corry Konings is de populairste Nederlandse artiest in de dansscholen,
(foto: Govert de Roos)
Met name de hitMooi was die tijd'' bleek
een ijzersterke basis voor dit succes.
Talloze dansparen hebben op dit num
mer, dat weken lang niet weg was te
slaan uit de top-40, hun eerste danspas
sen leren 2etten. corry Konings schaart
zich met deze onderscheiding (een
gouden viooltje, hanger en oorkonde)
onder een indrukwekkende rij van Ne
derlandse artiesten, die allen met hun
uitverkiezing bewijzen dat de vaderland
se muziek uitstekend dansbaar is. De
jaarlijks uit te reiken Gulden vedel werd
eerder toegekend aan onder meer Lenny
kuhr, conny Van den Bos, Lee Towers,
Anita Meijer, Berdien Stenberg, Albert
West, bzn, koos Alberts, Rene Froger en
vof de Kunst.
De swinging World Dansscholen stellen
elke maand een danstop samen' uit de
top 40 en de top 100 Alhoewel niet spe
ciaal op Nederlandstalige muziek wordt
geselecteerd, staan er meestal twee
Nederlandse artiesten tussen, bat js al
een aardige indicatie van de populariteit'
van de Nederlandstalige muziek
Na het dansseizoen geeft elke dans
school een lijstje met drie Nederlandse
artiesten, waarvan de muziek het meest
is gedraaid op de dansschool. De
artiest(e) met het hoogste aantal stem
men wint de Gulden vedel
Dansen is 't weer helemaal. Was het in de jaren zestig en zeventig not done' om naar dansles te gaan; te
genwoordig 'kan' het niet alleen weer, maar ontdekken jongeren massaal het dansen en worden ook
steeds meer ouderen herinnerd aan de Let's dance again-tijd. Vanaf de start van het dansseizoen zijn we
kelijks weer honderdduizenden mensen actief op het parket van de dansscholen. De sleutelwoorden tot
dit overweldigende succes zijn: de nieuwe levensstijl 2000 en de dansschool nieuwe stijl; moderne bedrij
ven die zich ontwikkeld hebben tot vrijetijdscentra voor alle leeftijden. Centra die alert blijven inspringen
op de nieuwste ontwikkelingen en steeds meer een mix worden van dansstudio, sportshop, modeboetiek,
bar en cultureel centrum.
ling en voor het hoofd. Dansen leidt tot
een gevoel van welzijn, verhoogt het
prestatievermogen en de creativiteit",
zo concludeert prof. dr. Eduard David,
hoofd van het fysiologisch instituut van
de Universiteit van het duitse Witten. Oe-
ze specialist op het gebied van hersenon
derzoek stelde vast dat de hersenactivi-
teit door het dansen, waarbij het hoofd
het gehele lichaam laat bewegen, erg
groot is. Dit in tegenstelling tot andere
veel fitness-sporten. Die activiteit leidt
tot een verhoogd coördinatiegevoel en
een grotere creativiteit, prof. David:
"Dansen geschiedt gecontroleerd, va
nuit het hoofd. Dankzij de vele danspas
sen en de verscheidenheid aan dansvor
men en improvisatie wordt men geeste
lijk aan het werk gezet. Al walsende bij
voorbeeld zet de danser zijn rechterhelft
van de hersenen aan het werk, de plaats
waar de emotionele, zinnelijke en crea
tieve zijden van de mens worden opge
wekt. Een bijkomend voordeel is dat
dansen tot op hoge leeftijd beoefend
kan worden
Dansen als medicijn
Een andere conclusie is dat bij dansen zo
wel lichaam als geest in harmonie samen
gaan. Bevrijd van de dagelijkse, rationele
zorgen krijgt creativiteit ruim baan; een
hoog gewaardeerde eigenschap van
daag de dag. vooral dit gevoelsaspect is
heel belangrijk bij dansen Het fysieke
contact bij het dansen werkt contactbe-
vorderend, zelfs verleidelijk. Dansen met
een geliefde in de armen, op maat met
de muziek en tussen gelijkminnenden
verhoogt de levensvreugde en laten
agressie en stress als sneeuw voor de zon
smelten. Dansen in plaats van medicijnen
dus; een reden te meer om met dansen
te beginnen. Prof. dr. David ziet niet voor
niets in een dansje op een goed in het ge
hoor liggende melodie en meeslepend
ritme de beste manier om stress de baas
te blijven. En stress is een van de oorza
ken van de kostenexplosie in de gezond
heidszorg, zoals men weet.
Om al die goede eigenschappen naar bo
ven te halen is naast plezier in het dansen
zelf deskundige leiding vereist. Een ga
rantie dat men die krijgt is het lidmaat
schap van de dansschool bij de nvd
(Nederlandse vereniging van Danslera
ren). Deze vakorganisatie die is aangeslo
ten bij de overkoepelende federatie fdo
(Federatie Dansleraren organisaties)
houdt namelijk de vakkennis van haar le
den continu op een hoog peil. Onder
meer door opleiding van nieuwe dansle
raren of door studiedagen waar instruc
teurs van naam en faam de nieuwste
trends, technieken en ontwikkelingen
overbrengen aan hun collega's. Kennis
waarvan de amateurdanser weer profi
teert in de dansschool. Bovendien orga
niseert de nvd ieder jaar de Nationale
Dansdag. Duizenden medaillisten uit het
hele land komen dan uit in danswedstrij
den voor de begeerde bronzen, zilveren
en gouden medailles, ondanks het feit
dat het wedstrijdelement bij de recrea
tiedanser tijdens deze zogenaamde me-
daltest niet voorop staat, nemen hon
derduizenden recreatiedansers elk jaar
deel aan deze test. omdat elk mens af en
toe behoefte heeft aan een duwtje in de
rug, nietwaar? Het behalen van de me-
daltest blijkt een goede stimulans om
door te gaan met dansen.
Wie meer informatie wenst over dansen
en de swinging World/NVD dansscholen,
voordat het dansseizoen van start gaat,
kan zich wenden tot de centrale infolijn
van de dansscholen: 020-6478333.
De Swinging World Dansscholen
zijn te herkennen aan dit logo.
Positief effect
Diverse wetenschappers hebben zich ge
bogen over het fenomeen dansen en
zich verbaasd over de positieve fysieke
en psychische effecten op de mens. Be
vindingen die dansleraren natuurlijk al
lang kenden uit de praktijk. Wie danst
doet iets goeds voor de conditie van het
lichaam: voor de bloedsomloop, de gew
richten, het zenuwstelsel, de stofwisse-
Dansen is weer helemaal in, in de dansschool nieuwe stijl. (foto.Frans Nijhof)
De moderne dansschool heeft het stof
fige imago van het oude dansinstituut,
waar volgens strakke regels en oude ge
bruiken de edele kunst van het dansen
werd bijgebracht, allang van zich afge
schud. Maatschappelijke status speelt
geen rol en strenge regels welke kleding
men wel, maar vooral wat men niet
mocht dragen zijn er niet meer. ook zijn
nieuwe leermethodes ontwikkeld, waar
bij het accent ligt op ongedwongen en
spelenderwijs leren dansen. De moderne
dansschool springt daarnaast snel in op
nieuwe ontwikkelingen. De trendy Lam
bada en soca waren nog maar net over
gewaaid naar het oude continent of de
dansscholen hadden al speciale cursus
sen ontwikkeld om maar een voorbeeld
te noemen.
Swingend leven
De dansscholen nieuwe stijl gaan swin
gend door het leven. Zij vormen geza
menlijk een Swinging World, waar
dansen, leven en lachen geen loze kreten
zijn, maar belangrijke uitingen van een
nieuwe generatie vrijetijdsbesteders.
Swing is verbonden met de hele levensfi
losofie van deze tijd Niet het slaafs vol
gen van bestaande tradities, maar bewe
ging en levensvreugde laten spreken
door middel van creativiteit en improvi
satie. Of dat nu het f unky-feeling is bij het
disco-dansen of de swing bij latin-
american. Geen wonder dat de papieren
voor het dansen als de vrijetijdsbeste
ding voor de komende jaren zo gunstig
zijn.
Alhoewel de danscursussen de bindende
lijm blijft voor de dansschool, is dit insti
tuut meer en meer een trefpunt voor
jong en oud buiten het dansen om. Na
het dansen is het niet afgelopen, men
treft elkaar aan de bar; er zijn zelfs dag
tochten te boeken bij de-dansschool. Al-
die veranderingen zijn slechts mogelijk
als de traditionele dansieraar ook mee
gaat met de tijd. Hij of zij wordt meer een
vnjetijdsinstructeur, die naast danstrai-
ner en choreograaf ook manager is ge
worden. De dansschool nieuwe stijl is
nooit ver weg van u verwijderd, zij zijn te
vinden in elke provincie en te herkennen
aan het Swinging World/NVD logo. onder
het motto: dansen, leven, lachen.
Populair
Een recente enquete maakt duidelijk
waarom dansen tegenwoordig weer zo
populair is. van de honderd jongeren tus
sen de 16 en 20 jaar heeft 52% (één op de
twee dus) in de laatste vijfjaar dansles ge
had, tegenover 42% van de ouderen tus
sen de 30 en 49 jaar. De zwaarwegendste
redenen zijn het verlangen naar bewe
ging en fitness (69%) en gezelligheid
(53%), ook de afwisseling en ontspanning
in het vrijetijdsuitgaan (respectievelijk
33% en 37%) zijn belangrijke motieven
om dansen te leren of het weer op te
pakken. Het sociale contact dat men bij-
dansen gemakkelijk vindt is tenslotte
eveneens een goede motivatie om de
beentjes van de vloer te lichten voor 47%
van de ondervraagden, die graag nieuwe
kennissen wil maken of zelfs, zoals 26 pro
cent, op zoek is naar nieuwe partner via
het dansen Wat dansen zo uniek maakt is
dat alhoewel alle genoemde motieven
bijvoorbeeld in solo-sporten te vinden
zijn, men bij dansen juist kiest voor sa
men met anderen om te gaan. De veeige-
bezigde uitdrukking "Dansen, plezier
voor twee" heeft niets voor niets zoveel
zeggingskracht, samenvattend kan je
stellen dat fitness, gezelligheid en sociale
contacten de belangrijkste motivaties
vormen om de stap naar de dansschool
te wagen.
Velen dromen er op jonge leeftijd al van: hoe voelt het om top-amateurdanser of een geslaagd
professional .te zijn? voor het Hilversumse danspaar Ton (21) en Anita Dokman (23) is die droom
werkelijkheid geworden. Dit jaar nog sleepten zij voorde vierde achtereenvolgende maal de Nederlandse
amateurtitel op het onderdeel Ballroom in de wacht, zo succesvol als zij zijn op wedstrijden, een ding
hebben zij echter gemeen met de recreatiedansers: ooit zetten zij hun eerste passen in de dansschool.
Broer en zus Dokman begonnen relatief
laat met dansen, namelijk op respectie
velijk tien- en twaalfjarige leeftijd zeker
in vergelijking met landen zoals Engeland
waar talentvolle 3- tot 5-jarigen. al de
eerste pasjes zetten en die mede daarom
tot de top van de danslanden behoort
Anita. Wij zijn eigenlijk gaan dansen
omdat onze ouders kort daarvoor, op
dansles waren gegaan en met heel
enthousiaste verhalen thuis kwamen
opmerkelijk was voor die tijd dat er
maar weinig jongeren op dansles gingen.
Dansen was helemaal niet populair
vervolgt Ton. zeker wanneer je het
vergelijkt met nu, en ziet welke
populariteit dansen geniet onder
jongeren. Toen wij begonnen keek men
er op de middelbare school zelfs wat
vreemd tegenaan. Op dansschool
Alberto in Hilversum waren wij zelfs het
eerste jonge danspaar van de klas."
Gelukkig trokken de Hilversummers zich
daar niets van aan Al snel bleek dat zij
veel talent hadden en na het behalen van
alle mogelijke medailles betraden zij vijf
jaar geleden de amateurrijeri der wed
strijddansers. En met groot succes.
inmiddels assisteren zij hun ouders, die
dansschool Alberto -waar de danscarriè
re van Ton en Anita begon- hebben
overgenomen. Later willen zij de zaak
overnemen Als geen ander kunnen zij
daarom vertellen over dansen en dans
scholen
van knellende kledingvoorschriften was
toen Ton en Anita begonnen met dansen
bijna geen sprake meer Anita; sommige
scholen hielden daar nog wel aan vast,
maar de meesten waren al heel vrij wat
kleding betreft. Wel werd er bijvoor
beeld nog een stropdas verplicht gesteld
op de vrijdagavond.
"Alhoewel wij niet kunnen spreken over
heel vroeger, merk je wel dat op de
dansschool een en ander veranderd is",
vult Ton aan "De lessen worden tegen
woordig in een wat meer ontspannen
sfeer gegeven en de oefenstof is geva
rieerder en aangepast aan de wensen
van het publiek. De muziek is ook met de
tijd meegegroeid, dansen op de top-40 is
nu heel gewild, van dansscholen wordt
ook verwacht dat de modernste geiuids-
en lichtapparatuur wordt aangeschaft
die veel effecten kunnen genereren
Maar de ambiance voor en na het dansen
is het belangrijkste. Met name aan de
aankleding van de danszaien wordt veel
aandacht besteed, die moet veel sreer
uitstralen."
Een ding is zeker niet veranderd. Dansen
Is en blijft een gezelligheidssport waar
veel ruimte is voor sociale contacten.
Anlta: "Bij het wedstrijddansen is er de
nodige haat en nijd, wat veroorzaakt
wordt door het competltielement. Maar
daar kies je min of meer voor als je de top
wil bereiken. Diegenen die dat willen
kunnen lid worden van Öe club van
wedstrijddansers. Bij het recreatiedan-
sen speelt dit alles uiteraard niet. Talent
zal op dansles niet gepusht worden en er
wordt ook niet bewust op geselecteerd
De medaltesten die de scholen afnemen
moet je in dat licht ook zien als een
zelfbevestiging, een schouderklopje. Het
hoort erbij. Tot aan de hoogste klasse is
het een soort natuurlijke selectie
Degenen met talent en ambitie gaan zelf
wel door. Ton: voor diegenen die alle
klassen doorlopen hebben en geen
wedstrijden willen dansen, organiseren
de dansscholen onder meer de vrtje-
dansavonden. die heel goed bezocht
worden Het is natuurlijk niet zo dat je na
de hoogste medaille uitgedanst bent
Ook a» vanwege het verdwijnen van de
vroegere danszalen en de onmogelijk
held tot dansen in disco s, is er met name
voor de groep boven 25 jaar behoefte
aan ruimte waar men in gezellige sfeer
kan blijven dansen. Het is een avondje
uit Er zijn hier bijvoorbeeld mensen die
al 20 jaar trouw komen dansen
Ton en Anifa Dokman.
(foto: Frans Nijhof)
De Cha-cha-cha is een overmoedige dans. die tot Flirten verleidt.
Hij komt oorspronkelijk uit Cuba, ontstond uit de Mambo en is één
van de meest gedanste en geliefdste latijnsamerikaanse dansen.
Maat en Tempo
4/4 maat en 32/34 maten per minuut
Er komt telkens één pas op de eerste
drie matendeien, de belde snelle cha-
cha- passen worden op het vierce
maatdeel gedanst
Danshouding
Latijnsamerikaanse danshouding. De
dansrichting doet er niet veel toe,
omdat de cha-cha-cha altijd op de
plaats wordt gedanst. Belangrilk: de
cha-cha-cha Is een vlotte dans
Het is daarom raadzaam deze met zo
klein mogelijke passen uit te voeren
Basispas
heer
1 rv pas zijwaarts 1
2 iv sluit aan bij rv 2
3 de rv op de plaats neerzetten 3
4 /5. iv pas zijwaarts en de rv sluit
aan bij de Iv cha-cha
6. Iv pas zijwaarts 4
7 rv sluit aan bij de Iv 5
8 de iv op de plaats neerzetten 6
9 10. rv pas zijwaarts en de iv sluit
aan bij de rv cha-cha
De dame maakt dezelfde beweging
en, maar in spiegelbeeld.
I vwo vwo c
f'i VMOVIIO z t
W- W 44
-flö- «9
s CHACMA Z i
CHACWA 3
Dankzij de tekst en dansschemas in
"Dansen" kan men dansen in dê
praktijk brengen Hier de Cha-Cha-Cha
basispas
(Bron "Dansen