Dansen is weer helemaal "in" Gulden vedel naar Corry Konings Succesvol danspaar zette eens ook eerste stapjes Zwoele Merengue getipt als nieuwste dansrage Kom (terug) op de dansvloer DE CHA-CHA-CHA "Step In", in de dansschool nieuwe stijl Hollandse muziek is goed dansbaar TON EN ANITA DOKMAN BLIKKEN TERUG WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1991 13 Trends verdringen klassiekers niet De hitsingle "Mooi was die tijd" heeft voor de zangeres Corry Konings ook 'na die tijd' een mooi vervolg gekregen. De populaire vertolkster van het Nederlandse lichte lied ontving van de Nederlandse Vereniging van Dansleraren de Gulden Vedel. Haar Nederlandstalige liederen werden in het afgelopen dansseizoen het meest gedraaid in de dansscholen. Hitparade "Dat Is zeker een imposant gezelschap vooral de jeugdige bezoekers horen graag de Nederlandse muziek die zij van de Top-40 kennenzegt secretaris David Simon van de stichting Holland Dance promotton, die de organisatie van de Gulden vedel in handen heeft 'Dansen op de tonen van de hitparade, dat is een kenmerk van de moderne dansschool. Dankzij een contract met de buma/stem- ra kunnen de NVD-dansscholen gebruik maken van het hele muziekrepertoire, want laten we niet vergeten, de Neder landse muziek biedt veel mogelijkheden om op te dansen, in de Nederlandstalige top-10 staat vaak heel goed dansbare muziek. Dat willen wij graag promoten onder de dansleraren. Dansen is voor iedere leeftijd... (foto: Frans Nijhof) Ouderen genieten van 't dansen Veel oudere dansers die na de dansschool hun 'danscarrière' en di ploma's in de wilgen hebben gehangen staan tegenwoordig voor dezelfde keuze als bijvoorbeeld de herintredende moeder in het arbeidsproces. Te oud? Te stijf? Afgeschreven? Uit de tijd? Welnee. Zwemmen, fietsen of autorijden verleer je toch ook niet? Bovendien, na het examen begint het pasf Kortom: veel ouderen (her)ontdekken het dansen. Bijvoorbeeld voor een avondje uit In de dansschool nieuwe stijl, dat zich steeds meer ontwikkelt tot een vrijetijdscen trum, waar men kan eten, drinken en dansen Een eigentijdse formule die aanslaat. Met name de groep tussen de 30 en 49 jaar haalt steeds vaker de beentjes van de vloer, zo blijkt uit onder zoek in deze leeftijdscategorie is 42 procent in de laatste vijf jaar naar dansles geweest. Ook ouderen zijn echter wel kom, naar leeftijd wordt niet gekeken Dansen kan immers ledereen (leren) Fitness Met het groeiende aantal alleenstaanden onder de ouderen Is het niet verwond er- lijk dat velen naast de behoefte aan beweging en fitness uit gezondheldso verwegingen de dansschool 2len als een trefpunt om nieuwe kennissen op te doen in een ontspannen sfeer in de ro kerige en lawaaierige discos of in de nachtclubs voelen ouderen zich niet meer thuis. Het leggen van serieuze, sociale contacten is bijna onmogelijk en het dansen al helemaal. Niet zelden hoopt men zelfs dat er iets duurzaams en moois voortbloeit uit een avondje d3nsen in de dansschool, zo verklapt 25 procent van de ouderen desgevraagd in een enquete! De gezelligheid die zij in de moderne danscentra wel vinden, Is dan ook een goed motief om het dansen (weer) op te pakken 0e nieuwe dansvormen disco, lambada en soca 2ljn voor ouderen onbekend, maar al gauw ontdekt men bij het eerste bezoekje (sinds lange tijd) aan de dansschool, dat het stijldansen weer razend populair is en het stoffige imago van zich af heeft geschud Moderne dansen komen en gaan maar de klassiekers blijven, moet men maar denken De zwoele en tegelijkertijd opzwepende klanken van de Lambada, Salsa en soca zijn inmiddels met de tropische winden grotendeels weggewaaid. Doch liefhebbers van sensuele, verleidelijke en harts tochtelijke tropische dansen storten zich op een nieuwe tropische dansvorm die de jongste rage dreigt te gaan worden: de Merengue. Natuurlijk speelt de moderne dansschool op de nieuwste ontwikkeling in en wordt de Merengue zodoende getipt als dansschool-hit van het komende seizoen. Onder de trendy dansen van de afgelo pen tien jaar valt de aanwezigheid van veel dansvormen op die elementen hebben van sexuele geladenheid, agres sieve dynamiek of een mix hiervan, voor beelden van de eerste categorie zijn de Lambada, salsa en van de laatste Soca. Niet toevallig zijn her dansen, die ont staan zijn in de ghetto s van de wereld, waar de jongeren aan de zelfkant van de maatschappij in buitenissige dansen één van de weinige mogelijkheden zagen om hun gevoelens te uiten. Terwijl van het ene continent datijns-Amerika) de sensu ele dansen zoals Lambada, Salsa naar Eu ropa overwaaiden, kwam uit de usa de dansen met meer dynamiek en agressie, zoals soca, Breakdancing en Rapping, Hip Hop en House. Al deze dansen vonden in gepolijste vorm hun weg naar het dan sende publiek In Europa, waar de dansscholen insprongen en doceerden aan leder die daarmee wilde experimen teren Klassieke dansen Trends komen en trends gaan. ook bij sommige dansen dus. Een aantal klassieke dansen heeft echter zijn waarde al bewezen en is niet meer weg te denken uit het repertoire van de dansschool. Dansen, die zijn geboren in oude en moderne tijden, op dit conti nent en op andere continenten want dansen is een wereldtaal Helaas werd voor 1962 wel hier en daar met een eigen dialect gesproken, waardoor de foxtrot in Japan nogal eens van maat of van pas verschilde met die uit Nederland bijvoor beeld. Na 1962 heeft de overkoepelende dansfederatie ICBD (international Council of Ballroom Dancing) een werelddans- programma samengesteld, dat tot doel had het dansprogramma van de dansscholen tot een eenheid te smeden. Tot het werelddansprogramma dat In de dansscholen wordt gedoceerd behoren nu tien dansvormen: de blues, foxtrot (quickstep), disco-fox. Engelse wal', Rum ba. Samba, weense Wals, Cha-Cha-Cha, Tango en Jive (Boogie-woogie, Rock and Roll). En de ontwikkelingen staan niet stil; in juni 1988 nog zijn bijvoorbeeld een aantal veranderingen uit de praktijk voorgesteld. Geen theoretisch priet praat, maar alleen die figuren en dansen die door dansers in de vrije tijd met enthousiasme en plezier worden beoe fend. Ohder auspiciën van de Nederlandse vereniging van Dansleraren en de swing ing World Dansscholen is een boekje verschenen waarin de werelddansen stap voor stap beschreven worden met danspasschema s erbij. Het werkje met de titel Dansen is een uitstekende handleiding voor de beginnende danser, waarmee men voor de dansles alvast kan oefenen. Het boekje is verkrijgbaar bij uitgeverij J.H. Gottmer/HJ. Becht, Postbus 160, 2060 ad in Bloemendaai en kost f 14.90 Corry Konings is de populairste Nederlandse artiest in de dansscholen, (foto: Govert de Roos) Met name de hitMooi was die tijd'' bleek een ijzersterke basis voor dit succes. Talloze dansparen hebben op dit num mer, dat weken lang niet weg was te slaan uit de top-40, hun eerste danspas sen leren 2etten. corry Konings schaart zich met deze onderscheiding (een gouden viooltje, hanger en oorkonde) onder een indrukwekkende rij van Ne derlandse artiesten, die allen met hun uitverkiezing bewijzen dat de vaderland se muziek uitstekend dansbaar is. De jaarlijks uit te reiken Gulden vedel werd eerder toegekend aan onder meer Lenny kuhr, conny Van den Bos, Lee Towers, Anita Meijer, Berdien Stenberg, Albert West, bzn, koos Alberts, Rene Froger en vof de Kunst. De swinging World Dansscholen stellen elke maand een danstop samen' uit de top 40 en de top 100 Alhoewel niet spe ciaal op Nederlandstalige muziek wordt geselecteerd, staan er meestal twee Nederlandse artiesten tussen, bat js al een aardige indicatie van de populariteit' van de Nederlandstalige muziek Na het dansseizoen geeft elke dans school een lijstje met drie Nederlandse artiesten, waarvan de muziek het meest is gedraaid op de dansschool. De artiest(e) met het hoogste aantal stem men wint de Gulden vedel Dansen is 't weer helemaal. Was het in de jaren zestig en zeventig not done' om naar dansles te gaan; te genwoordig 'kan' het niet alleen weer, maar ontdekken jongeren massaal het dansen en worden ook steeds meer ouderen herinnerd aan de Let's dance again-tijd. Vanaf de start van het dansseizoen zijn we kelijks weer honderdduizenden mensen actief op het parket van de dansscholen. De sleutelwoorden tot dit overweldigende succes zijn: de nieuwe levensstijl 2000 en de dansschool nieuwe stijl; moderne bedrij ven die zich ontwikkeld hebben tot vrijetijdscentra voor alle leeftijden. Centra die alert blijven inspringen op de nieuwste ontwikkelingen en steeds meer een mix worden van dansstudio, sportshop, modeboetiek, bar en cultureel centrum. ling en voor het hoofd. Dansen leidt tot een gevoel van welzijn, verhoogt het prestatievermogen en de creativiteit", zo concludeert prof. dr. Eduard David, hoofd van het fysiologisch instituut van de Universiteit van het duitse Witten. Oe- ze specialist op het gebied van hersenon derzoek stelde vast dat de hersenactivi- teit door het dansen, waarbij het hoofd het gehele lichaam laat bewegen, erg groot is. Dit in tegenstelling tot andere veel fitness-sporten. Die activiteit leidt tot een verhoogd coördinatiegevoel en een grotere creativiteit, prof. David: "Dansen geschiedt gecontroleerd, va nuit het hoofd. Dankzij de vele danspas sen en de verscheidenheid aan dansvor men en improvisatie wordt men geeste lijk aan het werk gezet. Al walsende bij voorbeeld zet de danser zijn rechterhelft van de hersenen aan het werk, de plaats waar de emotionele, zinnelijke en crea tieve zijden van de mens worden opge wekt. Een bijkomend voordeel is dat dansen tot op hoge leeftijd beoefend kan worden Dansen als medicijn Een andere conclusie is dat bij dansen zo wel lichaam als geest in harmonie samen gaan. Bevrijd van de dagelijkse, rationele zorgen krijgt creativiteit ruim baan; een hoog gewaardeerde eigenschap van daag de dag. vooral dit gevoelsaspect is heel belangrijk bij dansen Het fysieke contact bij het dansen werkt contactbe- vorderend, zelfs verleidelijk. Dansen met een geliefde in de armen, op maat met de muziek en tussen gelijkminnenden verhoogt de levensvreugde en laten agressie en stress als sneeuw voor de zon smelten. Dansen in plaats van medicijnen dus; een reden te meer om met dansen te beginnen. Prof. dr. David ziet niet voor niets in een dansje op een goed in het ge hoor liggende melodie en meeslepend ritme de beste manier om stress de baas te blijven. En stress is een van de oorza ken van de kostenexplosie in de gezond heidszorg, zoals men weet. Om al die goede eigenschappen naar bo ven te halen is naast plezier in het dansen zelf deskundige leiding vereist. Een ga rantie dat men die krijgt is het lidmaat schap van de dansschool bij de nvd (Nederlandse vereniging van Danslera ren). Deze vakorganisatie die is aangeslo ten bij de overkoepelende federatie fdo (Federatie Dansleraren organisaties) houdt namelijk de vakkennis van haar le den continu op een hoog peil. Onder meer door opleiding van nieuwe dansle raren of door studiedagen waar instruc teurs van naam en faam de nieuwste trends, technieken en ontwikkelingen overbrengen aan hun collega's. Kennis waarvan de amateurdanser weer profi teert in de dansschool. Bovendien orga niseert de nvd ieder jaar de Nationale Dansdag. Duizenden medaillisten uit het hele land komen dan uit in danswedstrij den voor de begeerde bronzen, zilveren en gouden medailles, ondanks het feit dat het wedstrijdelement bij de recrea tiedanser tijdens deze zogenaamde me- daltest niet voorop staat, nemen hon derduizenden recreatiedansers elk jaar deel aan deze test. omdat elk mens af en toe behoefte heeft aan een duwtje in de rug, nietwaar? Het behalen van de me- daltest blijkt een goede stimulans om door te gaan met dansen. Wie meer informatie wenst over dansen en de swinging World/NVD dansscholen, voordat het dansseizoen van start gaat, kan zich wenden tot de centrale infolijn van de dansscholen: 020-6478333. De Swinging World Dansscholen zijn te herkennen aan dit logo. Positief effect Diverse wetenschappers hebben zich ge bogen over het fenomeen dansen en zich verbaasd over de positieve fysieke en psychische effecten op de mens. Be vindingen die dansleraren natuurlijk al lang kenden uit de praktijk. Wie danst doet iets goeds voor de conditie van het lichaam: voor de bloedsomloop, de gew richten, het zenuwstelsel, de stofwisse- Dansen is weer helemaal in, in de dansschool nieuwe stijl. (foto.Frans Nijhof) De moderne dansschool heeft het stof fige imago van het oude dansinstituut, waar volgens strakke regels en oude ge bruiken de edele kunst van het dansen werd bijgebracht, allang van zich afge schud. Maatschappelijke status speelt geen rol en strenge regels welke kleding men wel, maar vooral wat men niet mocht dragen zijn er niet meer. ook zijn nieuwe leermethodes ontwikkeld, waar bij het accent ligt op ongedwongen en spelenderwijs leren dansen. De moderne dansschool springt daarnaast snel in op nieuwe ontwikkelingen. De trendy Lam bada en soca waren nog maar net over gewaaid naar het oude continent of de dansscholen hadden al speciale cursus sen ontwikkeld om maar een voorbeeld te noemen. Swingend leven De dansscholen nieuwe stijl gaan swin gend door het leven. Zij vormen geza menlijk een Swinging World, waar dansen, leven en lachen geen loze kreten zijn, maar belangrijke uitingen van een nieuwe generatie vrijetijdsbesteders. Swing is verbonden met de hele levensfi losofie van deze tijd Niet het slaafs vol gen van bestaande tradities, maar bewe ging en levensvreugde laten spreken door middel van creativiteit en improvi satie. Of dat nu het f unky-feeling is bij het disco-dansen of de swing bij latin- american. Geen wonder dat de papieren voor het dansen als de vrijetijdsbeste ding voor de komende jaren zo gunstig zijn. Alhoewel de danscursussen de bindende lijm blijft voor de dansschool, is dit insti tuut meer en meer een trefpunt voor jong en oud buiten het dansen om. Na het dansen is het niet afgelopen, men treft elkaar aan de bar; er zijn zelfs dag tochten te boeken bij de-dansschool. Al- die veranderingen zijn slechts mogelijk als de traditionele dansieraar ook mee gaat met de tijd. Hij of zij wordt meer een vnjetijdsinstructeur, die naast danstrai- ner en choreograaf ook manager is ge worden. De dansschool nieuwe stijl is nooit ver weg van u verwijderd, zij zijn te vinden in elke provincie en te herkennen aan het Swinging World/NVD logo. onder het motto: dansen, leven, lachen. Populair Een recente enquete maakt duidelijk waarom dansen tegenwoordig weer zo populair is. van de honderd jongeren tus sen de 16 en 20 jaar heeft 52% (één op de twee dus) in de laatste vijfjaar dansles ge had, tegenover 42% van de ouderen tus sen de 30 en 49 jaar. De zwaarwegendste redenen zijn het verlangen naar bewe ging en fitness (69%) en gezelligheid (53%), ook de afwisseling en ontspanning in het vrijetijdsuitgaan (respectievelijk 33% en 37%) zijn belangrijke motieven om dansen te leren of het weer op te pakken. Het sociale contact dat men bij- dansen gemakkelijk vindt is tenslotte eveneens een goede motivatie om de beentjes van de vloer te lichten voor 47% van de ondervraagden, die graag nieuwe kennissen wil maken of zelfs, zoals 26 pro cent, op zoek is naar nieuwe partner via het dansen Wat dansen zo uniek maakt is dat alhoewel alle genoemde motieven bijvoorbeeld in solo-sporten te vinden zijn, men bij dansen juist kiest voor sa men met anderen om te gaan. De veeige- bezigde uitdrukking "Dansen, plezier voor twee" heeft niets voor niets zoveel zeggingskracht, samenvattend kan je stellen dat fitness, gezelligheid en sociale contacten de belangrijkste motivaties vormen om de stap naar de dansschool te wagen. Velen dromen er op jonge leeftijd al van: hoe voelt het om top-amateurdanser of een geslaagd professional .te zijn? voor het Hilversumse danspaar Ton (21) en Anita Dokman (23) is die droom werkelijkheid geworden. Dit jaar nog sleepten zij voorde vierde achtereenvolgende maal de Nederlandse amateurtitel op het onderdeel Ballroom in de wacht, zo succesvol als zij zijn op wedstrijden, een ding hebben zij echter gemeen met de recreatiedansers: ooit zetten zij hun eerste passen in de dansschool. Broer en zus Dokman begonnen relatief laat met dansen, namelijk op respectie velijk tien- en twaalfjarige leeftijd zeker in vergelijking met landen zoals Engeland waar talentvolle 3- tot 5-jarigen. al de eerste pasjes zetten en die mede daarom tot de top van de danslanden behoort Anita. Wij zijn eigenlijk gaan dansen omdat onze ouders kort daarvoor, op dansles waren gegaan en met heel enthousiaste verhalen thuis kwamen opmerkelijk was voor die tijd dat er maar weinig jongeren op dansles gingen. Dansen was helemaal niet populair vervolgt Ton. zeker wanneer je het vergelijkt met nu, en ziet welke populariteit dansen geniet onder jongeren. Toen wij begonnen keek men er op de middelbare school zelfs wat vreemd tegenaan. Op dansschool Alberto in Hilversum waren wij zelfs het eerste jonge danspaar van de klas." Gelukkig trokken de Hilversummers zich daar niets van aan Al snel bleek dat zij veel talent hadden en na het behalen van alle mogelijke medailles betraden zij vijf jaar geleden de amateurrijeri der wed strijddansers. En met groot succes. inmiddels assisteren zij hun ouders, die dansschool Alberto -waar de danscarriè re van Ton en Anita begon- hebben overgenomen. Later willen zij de zaak overnemen Als geen ander kunnen zij daarom vertellen over dansen en dans scholen van knellende kledingvoorschriften was toen Ton en Anita begonnen met dansen bijna geen sprake meer Anita; sommige scholen hielden daar nog wel aan vast, maar de meesten waren al heel vrij wat kleding betreft. Wel werd er bijvoor beeld nog een stropdas verplicht gesteld op de vrijdagavond. "Alhoewel wij niet kunnen spreken over heel vroeger, merk je wel dat op de dansschool een en ander veranderd is", vult Ton aan "De lessen worden tegen woordig in een wat meer ontspannen sfeer gegeven en de oefenstof is geva rieerder en aangepast aan de wensen van het publiek. De muziek is ook met de tijd meegegroeid, dansen op de top-40 is nu heel gewild, van dansscholen wordt ook verwacht dat de modernste geiuids- en lichtapparatuur wordt aangeschaft die veel effecten kunnen genereren Maar de ambiance voor en na het dansen is het belangrijkste. Met name aan de aankleding van de danszaien wordt veel aandacht besteed, die moet veel sreer uitstralen." Een ding is zeker niet veranderd. Dansen Is en blijft een gezelligheidssport waar veel ruimte is voor sociale contacten. Anlta: "Bij het wedstrijddansen is er de nodige haat en nijd, wat veroorzaakt wordt door het competltielement. Maar daar kies je min of meer voor als je de top wil bereiken. Diegenen die dat willen kunnen lid worden van Öe club van wedstrijddansers. Bij het recreatiedan- sen speelt dit alles uiteraard niet. Talent zal op dansles niet gepusht worden en er wordt ook niet bewust op geselecteerd De medaltesten die de scholen afnemen moet je in dat licht ook zien als een zelfbevestiging, een schouderklopje. Het hoort erbij. Tot aan de hoogste klasse is het een soort natuurlijke selectie Degenen met talent en ambitie gaan zelf wel door. Ton: voor diegenen die alle klassen doorlopen hebben en geen wedstrijden willen dansen, organiseren de dansscholen onder meer de vrtje- dansavonden. die heel goed bezocht worden Het is natuurlijk niet zo dat je na de hoogste medaille uitgedanst bent Ook a» vanwege het verdwijnen van de vroegere danszalen en de onmogelijk held tot dansen in disco s, is er met name voor de groep boven 25 jaar behoefte aan ruimte waar men in gezellige sfeer kan blijven dansen. Het is een avondje uit Er zijn hier bijvoorbeeld mensen die al 20 jaar trouw komen dansen Ton en Anifa Dokman. (foto: Frans Nijhof) De Cha-cha-cha is een overmoedige dans. die tot Flirten verleidt. Hij komt oorspronkelijk uit Cuba, ontstond uit de Mambo en is één van de meest gedanste en geliefdste latijnsamerikaanse dansen. Maat en Tempo 4/4 maat en 32/34 maten per minuut Er komt telkens één pas op de eerste drie matendeien, de belde snelle cha- cha- passen worden op het vierce maatdeel gedanst Danshouding Latijnsamerikaanse danshouding. De dansrichting doet er niet veel toe, omdat de cha-cha-cha altijd op de plaats wordt gedanst. Belangrilk: de cha-cha-cha Is een vlotte dans Het is daarom raadzaam deze met zo klein mogelijke passen uit te voeren Basispas heer 1 rv pas zijwaarts 1 2 iv sluit aan bij rv 2 3 de rv op de plaats neerzetten 3 4 /5. iv pas zijwaarts en de rv sluit aan bij de Iv cha-cha 6. Iv pas zijwaarts 4 7 rv sluit aan bij de Iv 5 8 de iv op de plaats neerzetten 6 9 10. rv pas zijwaarts en de iv sluit aan bij de rv cha-cha De dame maakt dezelfde beweging en, maar in spiegelbeeld. I vwo vwo c f'i VMOVIIO z t W- W 44 -flö- «9 s CHACMA Z i CHACWA 3 Dankzij de tekst en dansschemas in "Dansen" kan men dansen in dê praktijk brengen Hier de Cha-Cha-Cha basispas (Bron "Dansen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 13