ZEKERHEID IS GEWOON TE KOOR IN MIDDELBURG. Ballonvaart in Nederland heeft steeds vaker met forse tegenwind te kampen Actie Kinderpostzegels gaat nog lang niet met pensioen WEEHRVIKNST DEURLOO B.V. i Behandeling klachten- vluchten onvoldoende Algemem Zeeuwse Aantal klachten neemt aanzienlijk toe Ondanks 65-jarige leeftijd A 2 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Advertentie verzekeringen ZEEUWS ZEKER. Vraag uw verzekeringsadviseur. DEN HAAG - De behandeling van klachten over vliegtuiglawaai is volstrekt onvoldoende. Er zou een gratis landelijk 06-nummer moeten komen, waar mensen met hun klachten terecht kunnen. Ook moet er een goede klachtenprocedure worden ontwik keld, en is het hoog tijd dat er geluidszones rond luchtvaartterreinen komen. Dat zijn de conclusies van de Nationale Ombudsman, mr. drs. M. Oosting, in een donder dag verschenen rapport. Hij heeft op eigen initiatief een on derzoek gehouden naar de mel ding en afhandeling van klach ten.. Oosting zal.zijn bevindin gen rapporteren aan de minis ters Ma ij van verkeer en' water staat en Tbr Beek yan defensie. Oosting constateert dat er veel mis is met de manier waaropv de overheid omgaat met klach ten over geluidsoverlast door vliegtuigen. Klachten worden nu voornamelijk geregi streerd; verder gebeurt er wei nig tot niets mee. Ook is het volgens Oosting onduidelijk wanneer er nu precies sprake is van ontoelaatbare overlast voor burgers. In 1990 klaagden enkele dui zenden mensen vele duizenden keren over geluidsoverlast door vliegtuigen. Ze deden dat bij daarvoor aangewezen mi lieucommissies, waarvan er ,acht zijn in ons land. De com missies zijn ingesteld voor on- DEN HAAG - De Tweede Ka mer heeft grote twijfels over 1 augustus 1992 als de invoe ringsdatum van het zogenoem de formatiebudgetsysteem". Volgens de kamer moet er voor de invoering van dit systeem, dat de scholen in het basison derwijs en het voortgezet on derwijs veel meer vrijheid geeft bij de inrichting van hun personeelsbestand, nog zo veel worden geregeld dat die datum nu al niet meer haalbaar lijkt. der meer Schiphol, Zestienho ven, Eelde, Zuid:Limburg en voor kleinere vliegvelden als Hilversum en Lelystad. Het ministerie van defensie heeft een dergelijke commissie ingesteld voor het vliegveld Eindhoven, en wil dat ook doen voor andere militaire, vliegvelden. De commissies moeten de klachten verwerken en vragen beantwoorden over geluidsoverlast door vliegtui gen. Oosting merkt op dat de commissies echter slechts dienst doen als meldpunt, waar de klachten worden gere gistreerd. De commissies heb ben geen bevoegdheid iets met de klacht te doen. Van een be hoorlijke klachtbehandeling is volgens hem geen sprake. Oosting meent ook dat voor burgers onduidelijk is bij wel ke instantie ze terecht kunnen met klachten. Hij pleit voor een landelijk 06-nummer, zoals dat al bestaat voor klachten over militair luchtvaartver- keer, en een behoorlijke klachtprocedure, waarbij kla gers geïnformeerd worden over de uitkomst van een ingesteld onderzoek. Oosting wijst er ook op dat de ministers van verkeer en wa terstaat en defensie voor de 31 vliegvelden in ons land geen geluidszone hebben vastge steld, waarbuiten de geluids overlast door vliegtuigverkeer een bepaalde grens niet mag overschrijden. De bewindslie den zijn dat volgens artikel 25 van de luchtvaartwet wel ver plicht. Hij dringt dan ook aan op haast bij het vaststellen van de zones. Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP Datum Hoogwater Laagwatcr tijd stand tijd stand ZIERIKZEE 7 september 03.25 176 09.30 -126 15.50 157 21.50 -155 8 september 04.20 185 10.15 - 123 16.35 164 22.40 -158 9 september 05.05 186 10.50 - 120 17.15 169 23.15 -157 ROOMPOT BUITEN 7 september 01.45 175 08.00 -122 14.05 158 20.25 -154 8 september 02.30 191 08.40 - 124 14.45 172 21.00 -161 9 september 03.05 200 09.15 - 124 15.20 183 21.40 -163 BRUINISSE 7 september 03.45 186 09.25 -134 16.10 168 21.45 - 162 8 september 04.40 199 10.10 -132 17.00 179 22.30 - 166 9 september 05.25 202 10.45 - 129 17.40 185 23.10 -166 WEMELDINGE 7 september 03.20 196 09.35 -139 15.50 179 21.55 - 168 8 september 04.10 206 10.15 -138 16.30 189 22.40 -172 9 september 04.50 210 10.55 -135 17.10 196 23.20 -172 Springtij 10 september Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353 ZIERIKZEE - ,,In die wei gaan we landen. Daar zijn geen dieren die we aan het schrikken kunnen brengen", klinkt het gedecideerd uit de mond van ballonpi loot Adrie Spierenburg uit Weesp na een vaart van een uur over het groene Twentse land. Terwijl de zon deze avond in een donkerrode gloed afscheid neemt zakt de ballon tot vlak boven de bomen die de landerijen omzomen. Als we over de bosrand varen zet Spierenburg de brander aan en stijgen we in hoog tem po. ,,Ik had dat paard eerst niet gezien. We zoeken nu een plek je waar we minder storen", licht de de ballonvaarder zijn onverwachte actie toe. Voor Adrie Spierenburg en zijn collega-piloten is er alle reden zich strikt aan regels te hou den. Immers, hun doen en laten wordt - vooral door boeren - scherp in de gaten gehouden. Steeds vaker klagen landbou wers over het gedrag van de ballonvaarders. Bij de Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie waren halver wege dit jaar al zestig klachten ingediend, evenveel als in het hele jaar 1990. De protesten hebben onder meer betrekking op schade aan landerijen, ver oorzaakt tijdens landingen. Ook komt het voor dat koeien, paarden en varkens zo schrik ken van ballonnen dat ze op tilt raken en zich verwonden. En het ontbreekt volgens de klagers ook wel eens aan een correcte afhandeling van de schade. Vooral in het midden van het land heeft de ballon vaart met forse tegenwind te kampen: de piloten voelen er doorgaans niets voor het Gooi meer over te steken en beslui ten daarom in de Eempolder te landen. Schouwspel Het komt voor dat op mooie avonden zo'n zeven ballonnen in een bepaald weiland neerko men. Voor de toeschouwer een prachtig schouwspel, maar voor veehouders niet altijd even aangenaam. Gesteund door de standsorganisaties proberen de boeren het aantal ballonvaarten terug te drin gen. Tevens hebben ze hun klachten bij de politie gedepo neerd die ze op haar beurt aan het openbaar ministerie in het arrondissement Utrecht heeft doorgespeelde Met oog op dje vervolging van de ballonvaarders heeft de offi cier justitie de Dienst Lucht vaart van de rijkspolitie ge vraagd om een rapport over de problematiek van de ballon vaart. De overtredingen van de piloten komen aan de orde tij dens een zitting van de kanton rechter. Hoewel slechts een klein aan tal ballonvaarders zich aan wangedrag schuldig maakt is er voor de Dienst Luchtvaart van de rijkspolitie voldoende aanleiding met de Rijks Lucht vaartdienst (RLD) na te gaan op welke wijze uitwassen in het vervolg zijn te voorkomen. Woordvoerder A. de Jong van de Dienst Luchtvaart: ,,Er is te weinig juridisch instrumenta rium om de piloten te controle ren. We denken daarom aan de verplichting van een soort ta chograaf aan boord die de hoogte en de snelheid meet. Aan de hand van een schijf is te zien of men buiten zijn boekje is gegaan. Ook bekijken we de mogelijkheid van een verplich te WA-verzekering voor ballon vaarders." De problemen rond de ballon vaart worden in verband ge bracht met de explosieve groei van deze sport. Tfelde Neder land aan het eind van de jaren zeventig nog een handjevol bal lonvaarders, op dit moment zijn dat er al 85. Het aantal ge registreerde ballonnen is in die periode gestegen, van negen tot 153. Klachten Jaarlijks worden er in Neder land circa 6.000 ballonvaarten gemaakt. ,,Als je dat aantal af zet tegen de hoeveelheid klach ten, dan is er eigenlijk nauwe lijks sprake van een problema tiek. Maar dat neemt niet weg dat elk incident er één teveel is dat de ballonvaart zich ter dege moet aantrekken," zegt Rien Jurg, ballonvaarder te Henge lo. Hij heeft inmiddels duizend vaarten achter de rug. Dat de ballonvaart zo'n grote vlucht neemt heeft vooral een com merciële achtergrond: ,,Met een ballon kun je de naamsbe kendheid van je bedrijf vergro ten, want zo'n ding in de lucht trekt altijd veel bekijks. Een ballon biedt tevens de moge lijkheid je relaties een exclu sief uitstapje aan te bieden," vertelt H. Groningen van Festo, een onderneming die is gespecialiseerd in automatise ring en gereedschappen. Om aandacht te trekken laten bedrijven de meest opvallende ballonnen maken. Zo is er een exemplaar in de vorm van een ijsco. Onder invloed van de commercie U§eft de ballon vaart het karakter van puur liefhebberij verloren; het va ren met reclameballonen levert vaak meer dan een aardige bij verdienste op. Voor steeds meer piloten is het zelfs hun hoofdinkomeri. Rien Jurg is één van hen. Vloot Zijn bedrijf telt een vloot van veertien ballonnen. Daarnaast verkoopt de Hengeloër ballon nen én heeft ze in onderhoud. Voor Adrie Spierenburg, direc teur van een fotobedrijf, is het ballonvaren „vooral een vrije tijdsbesteding". Hij raakte in de ban van de sport toen hij in een ballon over de Alpen mee voer om foto's te maken voor de KRO, laat Adrie weten als we op circa honderd meter hoogte in alle rust over Twente varen. Mensen wuiven, honden blaffen tegen de ballon. Via de portofqpn geeft Adrie de positie door aan de bemanning van de auto die ons straks na de landing zal oppikken. Wat maakt voor hem het ballonva ren zo aantrekkelijk? „Het avontuur. Elke vaart is anders: de ene keer ga je over een bos rijke streek, dan weer boven de polders, een stad of de Alpen. En het weer kan ook verschil len. Je weet daarom nooit pre cies waar de wind je heen brengt." Om te voorkomen dat de bal lonvaart in stormachtig weer belandt heeft ze zichzelf intus sen de nodige beperkingen op gelegd - als aanvulling op de wettelijke voorschriften. De gedragsregels, zoals die zijn opgesteld door de afdeling bal lonvaart van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor De ballonvaart spreekt tot de verbeelding, maar de vaarders krijgen steeds vaker klachten op hun bord van met name ver ontruste boeren. de Luchtvaart (KNVvL) behel zen onder meer het keurig af handelen van eventuele schade, het vragen van toestemming om met de volgauto een wei in te rijden, het links laten liggen van natuurgebieden en het voe ren van een registratienum mer. Ook dienen de ballonvaarders zonodig gebruik te maken van „de koebrander" die minder lawaai maakt dan de hoofd brander. En er gaan altijd wat cadeautjes mee voor eigenaar of pachter van het land waar de ballon landt. Ballonpiloot Adrie Spierenburg: „Tbn slotte kom je ongenood bij iemand op bezoek." Juist bij grote evenementen, zoals Twente Ballooning, is het volgens organisator Rien Jurg van belang overlast te voorko men: „We beperken het deelne mersveld - 28 ballonnen is het maximum. Maken er geen wed strijd van om te voorkomen dat het er te wild toe gaat. En we letten er ook op wie meedoet; wildebrassen nodigen we niet uit." Om boeren te informeren neemt Jurg hen mee de lucht in en houdt voorlichtingsbijeen komsten. De piloten krijgen een brief mee die ze na de lan ding aan de landbouwer afge ven en waarin begrip wordt ge vraagd voor de landing op hun terrein. Via een speciale tele foonlijn kunnen de landeigena ren en pachters hun klachten spuien. Op de briefing drukt Rien Jurg de ballonvaarders telkens op het hart de regels in acht te houden. De Dienst Luchtvaart van de rijkspolitie waardeert de in spanningen van de ballonorga nisaties om de uitwassen aan te pakken, maar woordvoerder De Jong stelt tegelijk vast dat niet alle piloten zich aan de af spraken houden: „Er zijn nog steeds ballonvaarders die zich bijvoorbeeld niets aantrekken van de afspraak om het aantal opleidingen te beperken. Maar zij moeten wel beseffen dat de ballonvaart niet gebaat is bij een voordurende groei. Het Nederlandse luchtruim is nu eenmaal beperkt en zal door vliegverboden boven stil- tegebieden nog kleiner wor den." In het belang van de bal lonvaart zouden de piloten, die voortdurend brokken maken, door hun organisatie moeten worden geroyeerd, vindt H. van Groningen van het bedrijf Festo. Hij meent dat de spon sors van ballonnen evenmin vrijuit gaan, als ze - om puur commerciële reden - een ballon de lucht in sturen, terwijl het weer dat eigenlijk niet toelaat. „Staat er een harde wind, dan kan dat leiden tot ruwe landin gen - met het risico van vernie lingen", zegt Van Groningen, wiens bedrijf strenge regels heeft opgesteld voor het varen met zijn ballon. Van Gronin gen: „Wij doen zaken met boe ren en willen dus geen tramme lant met hen." „Gisteravond kwam ik in het weiland van een boze boer terecht", vertelt piloot Adrie Spierenburg op het moment dat hij de landing inzet. Over de ontvangst hoeft hij zich deze keer geen zorgen te maken, want die is uiterst hartelijk. Volgauto De boerin regelt zelf de lan ding: zwaaiend en roepend di rigeert ze ons naar een weiland waar we - nagenoeg gelijktij dig met nog zes ballonnen - neerkomen. De volgauto mag de wei in om de opgevouwen ballon, mand, branders en be manning op te halen. Spieren burg sommeert het toerennend publiek de wei te verlaten. „De boer wil niet dat u hier komt", roept hij. Even later zitten de ballonvaarders en hun passa giers gezellig keuvelend bijeen in de keuken van de boerenfa milie. Het is tijd de door de pi loten meegebrachte flessen champagne te ontkurken ZIERIKZEE - Iedereen van onder de veertig moet het zich wel kunnen herinneren: wie heeft niet als kind meegedaan aan de kinderpostzegelactie. Zo snel als je kan vanuit school zoveel mogelijk deuren langs om zoveel mogelijk kaarten en zegels te verko pen. Oma's, opa's, ooms en tantes waren gewillige slachtoffers. Die kunnen ook nu weer hun hart opha len. Ruim 300.000 schoolkinderen trekken 25 september weer langs de deuren met envelop pen om tussen de zes en zeven miljoen gulden op te halen voor de jaarlijkse Kinderpost zegelactie. Het is een „giganti sche" operatie, aldus directeur M. de Haan. Hoewel de kinde ren doorgaans geen problemen ondervinden bij het ophalen van het geld, heeft de Stichting Kinderpostzegels dit jaar voor het eerst in overleg met de poli tie een aantal aanbevelingen gedaan om de risico's zoveel mogelijk te beperken, vertelt hij. Overvallen Vorig jaar werd een kind over vallen door een volwassene, een incident. Zoiets gebeurt bij hoge uitzondering, stelt De Haan. „Meestal gaat het 300.000 keer goed, en we hopen dat dat dit jaar ook zo is." Er kwamen wel tegen de tien brie ven van scholen binnen met vragen omtrent de veiligheid. Ook een aantal medezeggen schapsraden van scholen vroeg inlichtingen. „Daarom zijn we dit jaar te ra de gegaan bij de deskundigen van de politie op het gebied van misdaadpreventie. We kre gen een aantal boeren-gezond- verstand-adviezen." In het krantje dat bij de start van de actie op scholen wordt ver spreid, staat hoe de kinderen zo veilig mogelijk kunnen mee doen; in groepjes gaan en niet in het donker bijvoorbeeld. De Kinderpostzegelcampagne viert dit jaar haar jubileum. Voor de 65ste keer - met een on derbreking van drie jaar in de laatste Wereldoorlog - worden de kinderpostzegels uitgege ven. De scholenactie bestaat ook al sinds 1946. Dit jaar doen circa 7600 scholen mee, iets meer dan vorig jaar, toen een paar scholen afhaakten. De lichte daling komt vooral doordat er minder basisscho len zijn, aldus De Haan. Ook is het soms te belastend voor le raren door de grotere klassen. Tbch bestaat er ook kritiek. Een schooldirecteur van een school die is gestopt, somt zijn klachten op: de spullen worden niet op tijd geleverd, er worden teveel of te weinig kaarten en zegels afgeleverd, scholen hou den zich niet altijd aan de starttijd waardoor kinderen soms voor niets aan de deur staan, de papieren zak is van inferieure kwaliteit (als het even regent dondert al dat geld eruit), de kinderen moeten met geld over straat en het gebeurt dat andere kinderen daarach ter aangaan, ze krijgen gezeur aan de deur van mensen die be weren helemaal niet te hebben besteld, etcetera. Klachten over te late leverin gen, teveel of te weinig kaar ten, komen wel eens binnen. „Maar die 300.00 kinderen slui ten gemiddeld tien transacties. Dan gaat er af en toe wel eens iets mis. Klachten betreffen vooral administratieve zaken. Dat is het risico bij zo'n grote operatie. Zodra we een klacht binnenkrijgen, proberen we er iets aan te doen en zoveel mo gelijk te corrigeren. Het pro bleem is dat er in korte tijd 7000 pakjes moeten worden verzonden. Dat er dan wel eens iets gebeurt, is onvermijdelijk. We hebben een hele ploeg extra mensen aan het werk in het magazijn en achter de telefoon. De eerste dag van de actie krij gen we tot laat in de avond ver zoeken binnen." Toename De Haan noemt vooral de toe name van het aantal giro betaalkaarten een probleem. Het bleek dat die niet snel ver werkt werden door de PTT. Voor veel scholen was dat lastig, want die hadden het geld wel ingeleverd, maar het werd niet afgeschreven. Dit jaar heeft de bank beloofd dat het sneller zal gebeuren, aldus De Haan. Ook aan de „zak" is dit jaar wat veranderd. De Nederland se Vereniging van Enveloppen- fabrikanten heeft een „mooie" bestelenvelop met laklaagje gemaakt die goed bestand is te gen de regen. Tussen de eerste hectische actiedag en de afleve ring van de zegels zit zes we ken. „Het is een redelijk won der als er dan twee perronnen met posttreinen klaar staan. We checken hier alles dubbel om de ellende zo klein moge lijk te houden. Bovendien zijn veel leraren ook bereid ons daarmee te helpen." Een ander probleem voor de stichting is dat steeds meer fondsen, zoals Unicef, zich ook op scholen richten. „Scholen gaan dan keuzes maken, daar om moeten we onze positie ver sterken en vooral wijzen op de massaliteit van onze actie", al dus een medewerkster. De Haan vindt dat de actie bij uit stek één is die op scholen moet plaatsvinden. Hij wijst op het traditionele motto 'Door het kind, voor het kind'. „Juist in de schoolsituatie doe je ook iets in de educatieve sfeer en stimuleer je het ver antwoordelijkheidsgevoel van kinderen." Het gaat uiteinde lijk om de honderden kinder hulp- en jeugdwelzijnprojecten in binnen- en buitenland. Vorig jaar bracht de actie ruim 9,5 miljoen gulden op voor kinde ren in Nederland en voor bui tenlandse projecten zes mil joen. „Als we een winkel zou den hebben, zouden in de etala ge geen zegels en kaarten lig gen, maar deze projecten." September Zierikzee Expositie schilderijen N. Ne- lisse-Jumelet. Corneliastich- ting. Van 10.00 tot 17.00 uur. Goes Expositie Op Water Gebouwd, Vesten van Goes, dagelijks ge opend. Van 10 tot en met 14 september Zierikzee Expositie van Alie Mol, porse leinen poppen in De Eenhoorn. 11.00 tot 17.00 uur. Vrijdag 6 september Zierikzee Feestavond 80 jaar Nutstuin- grond. Huis van Nassau. 20.00 uur. John Adams zingt John Den ver. Concertzaal. 20.00 uur. Lincolnshire Youth Orchestra. Nieuwe Kerk. 20.00 uur. Burgh-Haamstede Kamermuziekconcert in Rid derzaal Slot Haamstede. M.m.v. Ann Vancoillie (viool) en Jan Vande Weghe (piano). 20.30 uur. Bruinisse Zangkoor Poolse Nachtegalen. Nederlandse Hervormde kerk. 20.00 uur. Zaterdag 7 september Zierikzee Seizoensopening jongerencen trum Brogum met optreden van Jan Paul van der Meij Band. 23.00 uur. Haamstede Open huis nieuwe ZWN- stalling van 10.00 tot 17.00 uur. Noordwelle Kamermuziekconcert in Cor- neliuskerk. M.m.v. het Schu mann Ensemble. 20.00 uur. Dreischor Musi Voca concert met Schelde- loodsenkoor en brass band Apollo in Ned. Herv. kerk Dreischor. 20.00 uur. Bruinisse Braderie Scouting bij de mu ziektent. Bij slecht weer in het verenigingsgebouw. Van 10.00 tot 12.00 uur. Brouwershaven Oud papier ophalen. Kem Brouwershaven. Vanaf 09.30 uur. Maandag 9 september Zierikzee Vergadering commissie ruim telijke ordening in de raadzaal van het stadhuis. 19.30 uur. Commissievergadering onder wijs in grote commissiekamer stadhuis. 19.30 uur. Dinsdag 10 september Zierikzee Open dag Werkgroep Schoolbi- ologie Natuur- en Vogelwacht. Maarstraat 12. Van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur. Tussen Kunst Kitsch-middag afdeling Schouwen NBvP in restaurant Mondragon. 14.00 Zonnemaire Oud papier ophalen. Vanaf 18.30 uur. Donderdag 12 september Zierikzee Borstvoedingsinformatie avond. Schouwenbank 111. 20.00 uur. Vrijdag 13 september Neeltje Jans Werkbezoek Ondernemers- kring Schouwen-Duiveland aan Dienstkring Deltakust Rijkswaterstaat. 15.30 uur. Zaterdag 14 september Zierikzee Officiële overhandiging ANWN-informatiepaneel. Vis markt. 10.30 uur. Brouwershaven Sint Nicolaaskerk open voor bezoek in kader Open Monu mentendag. Kerkgebouw toe gankelijk tussen 10.00 en 16.00 uur. Woensdag 18 september Brouwershaven Lezing over leven van vrouwen uit Nepal en Burkina Faso door mevrouw G. van Elsac- ker-Brandt in het Tbnnenma- gazijn voor NBvP-Brouwers- haven. 20.00 uur. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF 3CHUDDE8EURS TEL. 01110-16255

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 2