Cees van de Voorde: één van de
eerste toeristen op Schouwen
Volgens ons beleef je alles
intenser als je op de motor zit"
A
DE EERSTE TWEE
WEKEN GRATIS
n
PAn^aooL ianviER
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
r
VITRAGE VRAAGT DE AANDACHT
GARDISETTE
LOTUS
CORDIMA
CURDES
f
deurloo
Op camping Blomshoeve in Burgh-Haamstede:
Open toertocht van 370-kilometer met Motor Club Delta
v
FOTO VERSCHOORE
NIEUWSBODE
WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1991
GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD
EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND
BURGH-HAAMSTEDE - Cees Johannes van de
Voorde mag met zijn kampeer-activiteiten, die hun
wortels in de dertiger jaren hebben, tot één van de
pioniers van het Zeeuwse toerisme gerekend wor
den. Nu, enige caravans en tientallen jaren verder, is
hij nog steeds een trouw bezoeker van camping
Blomshoeve te Burgh-Haamstede.
Van de Voorde kan zich de tijd
nog levendig herinneren toen
hij voor het eerst Schouwen-
Duiveland bezocht. Zijn ouders
hadden een winkel in Capelle
aan de IJssel en aangezien ze
thuis een groot gezin hadden
werd hij gedurende de vakan
ties op de boot naar Zierikzee
gezet. Daar bracht hij dan zijn
vakanties door bij familie.
Toen Van de Voorde ouder
werd, ging zijn broer bij de
padvinderij en kocht een tent.
Bij de boer ging men daarmee
toen kamperen. Ook vrienden
Cees van de Voorde komt al sinds de dertiger jaren op Schouwen-
Duiveland op vakantie. (Foto: Joop van Houdt).
van Van de Voorde en zijn broer
werd aangepraat om mee te
gaan kamperen op Schouwen-
Duiveland. Bij een autohande
laar werd een oude T-ford ge
kocht voor veertig gulden.,,Er
stond nog voor drie maanden
wegenbelasting op dus we be
sloten de auto te kopen, er mee
te gaan kamperen en de auto
na de vakantie weer te verko
pen. We kochten een paar vlag
gen waar we de Ford mee op
tuigden en met een auto vol
vrienden vertrokken we naar
Zeeland.
Herinneringen
Van de Voorde herinnert zich
nog als de dag van gisteren hoe
ze met z'n allen het eiland on
veilig maakten en de veld
wachter de stuipen op het lijf
jaagden. Van de Voorde be
schouwt Schouwen-Duiveland
dan ook als een provincie vol
met goede herinneringen: ,,In
de dertiger jaren stonden we
met een tent bij een boer. 's
Nachts liepen de koeien vaak
genoeg tegen de touwen van de
tent en dronken ze het water op
waar we ver voor gelopen had
den. Een gat in de grond met
een autoband daarover diende
als w.c.
Heel wat anders dan nu in een
luxe caravan met een koelkast
binnen en een koelbox buiten
maar toch had die tijd zijn
charme", aldus Van de Voorde.
In die tijd is de liefde voor
Schouwen-Duiveland bij Van
de Voorde geboren. Een liefde
die hem altijd bij is gebleven
en die ervoor zorgde dat hij al
tijd weer terugkwam naar
Schouwen-Duiveland. Ook de
vroegere camping Blomshoeve
heeft Van de Voorde samen met
zijn vrienden mee mogen ma
ken. Om met de meisjes in con
tact te komen die op de cam
ping verbleven, hadden ze zo
hun eigen methodes: ,,Eén van
de jongens had bij de bakker
een pond bloem gekocht.
's Nachts was hij naar een tent
waar een paar meisjes in slie
pen, geslopen en had hij het
pak bloem de tent in geschud,
's Morgens kwamen er vier
sneeuwwitjes de tent uit ge
kropen", vertelt Van de Voorde
lachend. ,,Een andere keer be
sloten we pannekoeken te gaan
bakken. Toen we dat vertelden
tegen een monteurtje die in
Burgh-Haamstede werkte,
vroeg deze om ook een paar
pannekoeken bij hem te bren
gen omdat hij die zo graag lust
te. We stemden daarmee in en
brachten het monteurtje een
paar pannekoeken volgestopt
met elastieken. Toen hij ze be
gon op te eten was het lachen
geblazen. Toen hij een hap
nam, zei hij iets als: ,,Ie veerde
in mun bek terug", vertelt Van
de Voorde smakelijk.
De tweede wereldoorlog ver
oorzaakte een tijdelijke onder
breking in de kampeer-activi
teiten van Van de Voorde. Ge-
De familie Van de Voorde op het Schouwse strand.
durende de oorlog zat hij in In-
dië.
Na de oorlog, keerde hij weer
terug naar Nederland en ging
hij ook weer, met vrienden of
met zijn broer, kamperen op
Schouwen-Duiveland. In 1950
besloot Van de Voorde naar
Australië te gaan. Na daar vier
jaar verbleven te hebben, keer
de hij ook hier weer vandaan
terug naar Nederland. Na deze
onderbreking, zette Van de
Voorde zijn bezoek aan
Schouwen-Duiveland voort en
schafte hij ook zijn eerste cara-
vantje aan. Tblkens als hij naar
Schouwen-Duiveland terug
keerde en in de verte de toren
van Zierikzee zag opdoemen,
begon zijn bloed al te kriebe
len. ,,De natuur is hier prach
tig; de polders en ook de Do
meinen; de heuvelachtige bos
sen en het strand", zo zegt Van
de Voorde.
Veel gevaren
Schouwen-Duiveland be
schouwt Van de Voorde meer
als zijn geboortegrond dan Rot
terdam. ,,Toen ik zeventien
jaar was werd de Rotterdamse
binnenstad gebombardeerd en
dan raak je ontzaggelijk veel
kwijt. Sindsdien vind ik Rot
terdam lang niet zo gezellig
meer. ,,Ik heb in mijn leven
veel gevaren: ik ben op Cuba
geweest nog voor Fidel Castro,
ik ben in Australië en Brazilië
geweest maar toch blijft Zee
land altijd weer trekken". Zee
land is zijn 'geboortegrond' vol
met goede herinneringen. Toen
hij onlangs een gedicht las in
de Zierikzeesche Nieuwsbode
over hoe Bruinisse vroeger
was, herinnerde hij zijn groot
vader weer die vrachtrijder
was en ook vaak in Bruinisse
kwam voor allerlei karweitjes:
Mijn opa sliep graag en aan
gezien zijn paard toch de weg
wist en zo naar Bruinisse liep,
deed hij graag een dutje op de
kar. Een paar jongens hadden
echter een keer zijn paard om
gedraaid, dus toen hij wakker
werd, stond hij weer in Zierik
zee".
Nu, drie caravans en tientallen
jaren later, verblijft Van de
Voorde nog steeds graag op
Schouwen-Duiveland. Samen
met zijn vriend, zit hij een gro
ter deel van het jaar op
Schouwen-Duiveland dan in
Rotterdam; ,,Hier in Zeeland,
heb je alles. De mensen zijn
open, de horizon, de Domei-
ZIERIKZEE - Bijna is het zover. De eerste open toertocht georganiseerd door
Motor Club Delta vindt plaats op 15 september. Na vele weken van voorbereiden
en puzzelen hebben de drijvende krachten achter deze toertocht, Martin de Roo
en Han van den Ouden, uiteindelijk een toertocht uitgestippeld die met zijn
driehonderdzeventig kilometer een hele dag in beslag gaat nemen. Alle soorten
motoren zijn die dag vertegenwoordigd. De tocht voert door Nederland en Bel
gië. Voor de begeleiding wordt gezorgd door leden van de motortoerclub.
De motortoerclub heeft al een
keer een toertocht gehouden,
maar die was alleen voor de le
den. De tocht van zo'n twee
honderdtien kilometer werd
met zoveel enthousiasme ont
vangen dat de leiding besloot
om een open toertocht te orga
niseren. Dat dat meer inhoud
dan alleen een landkaart pak
ken en maar een eind wegstre
pen werd Martin de Roo en
Han van den Ouden al snel dui
delijk. De beide motorliefheb
bers hebben menig uurtje ach
ter de kaart gezeten en ver
scheidene keren zelf de tocht
gemaakt voordat ze besloten
tot de route zoals deze 15 sep
tember gereden gaat worden.
Rekening houden met
De deelnemers aan de tocht
worden onderverdeeld in vier
groepen. Omdat deze vier groe
pen tot aan de Belgische grens
bij elkaar rijden en dus een
aardige sliert motoren vormen
moet er rekening gehouden
worden met allerlei verkeerssi
tuaties. ,,Je moet gaan letten
op bruggen die openstaan. Als
de brug net opengaat als de
helft pas erover heen is dan
moeten we zorgen dat we dege
nen die achteraan komen niet
kwijtraken. Met stoplichten
hetzelfde verhaal. Ook komen
we een paar spoorwegovergan
gen tegen tijdens de toer", zo
vertelt Martin de Roo. ,,Als je
in je eentje rijdt hoef je met dat
soort dingen geen rekening te
houden". De vier groepen split
sen zich na de grens en vormen
pas weer in de buurt van Breda
één groep.
Een ander probleem waar men
mee te maken krijgt is het tan
ken. Met een groep die zo groot
is neemt ook dat veel tijd in be
slag. En hoewel het een ont
spannende rit wordt, die zon
dag, moet er wel degelijk reke
ning gehouden worden met de
tijd. Vandaar dat Martin en
Han enkele tankstations heb
ben bezocht met het verzoek of
er achter elkaar getankt kan
worden waarna er in één keer
betaald kan worden. ,,Op die
manier zal het tanken hoog
stens een vijftien minuten in
beslag nemen. Als we allemaal
apart moeten gaan tanken en
dan nog apart moeten gaan af
rekenen loopt het hele tijdsche
ma in de war", aldus Han van
den Ouden.
Tussenstops
De toertocht is toegankelijk
voor zowel doorgewinterde als
beginnende motorrijders. Om
de zoveel tijd is er een tus
senstop waarbij iedereen even
de benen kan strekken voor het
volgende stuk. ,,We hebben
rookstops, theestops en een
lunchstop", aldus Martin de
Roo. Gedurende de hele dag
wordt er zeven en een half uur
gereden en drie en een half uur
gestopt.
Alle stops worden gezamelijk
gemaakt zodat er ook hiervoor
van te voren enkele dingen be
keken en besproken moesten
worden. ,,Je kunt moeilijk zo
maar ergens binnen stappen
met vijftig man of meer en dan
een lunch bestellen. Die men
sen slaan op tilt", verklaart De
Roo. Vandaar dat de beide
mannen al weken van tevoren
naar een geschikt etablisse
ment hebben gezocht waar de
koffie kan worden gedronken
en waar de lunch kan worden
gebruikt.
De koffie wordt gebruikt in
België. De lunch in Nederland.
Veiligheid voor alles
Han van den Ouden en Martin
de Roo hebben de rit eerst zelf
enkele malen op de motor ge
maakt. Op die manier konden
ze alle moeilijke punten die in
de tocht voorkomen goed be
kijken en daar dan, indien no
dig, voor extra begeleiding zor
gen door bijvoorbeeld iemand
op een kruispunt neer te zetten
die iedereen veilig over kan
loodsen. „Want", zo vinden bei
de mannen, "veiligheid gaat
voor alles tijdens deze tocht".
Om er zeker van te zijn dat ze
geen dingen over het hoofd zien
wordt alles zo pessimistisch
mogelijk bekeken. „Als we
ook maar denken dat op een
bepaald punt problemen kun
nen ontstaan wordt dat in de
toerbeschrijving opgenomen",
aldus Han van den Ouden.
Omdat bij een pessimistische
kijk ook pech hoort rijdt de he
le toertocht een bezemwagen
mee. „Die bezemwagen is voor
namelijk voor pech onderweg,
maar we hebben ook een deel
nemer die een bepaald type
motor heeft die maar een zeke
re tankinhoud heeft en daar
nemen we dus enkele liters
benzine voor mee", legt Martin
de Roo uit. En als de pech niet
verholpen kan worden gaat de
motor in de bus; als de berijder
geen lift kan krijgen kan die
ook meerijden.
Solidariteit
Toch lijkt dat laatste niet erg
De twee organisatoren van de motortoertocht. (Foto: Joop van Houdt).
waarschijnlijk, zo vertellen de
beide fervente motorrijders.
„Als er één groep solidair is
met elkaar dan zijn het wel mo
torrijders", zo vinden zij. „Als
motorrijders elkaar tegenko
men stekken ze altijd de hand
op. Als ze zien dat iemand met
pech staat helpen ze en kunnen
ze niet helpen dan zorgen ze
dat er hulp komt. Dus we we
ten zeker dat als iemand pech
krijgt met de motor en die niet
gerepareerd kan worden die
persoon bij iemand achterop
kan".
„Die goede band onderling zou
nog wel eens voor enige verlen
ging van de rookstops kunnen
zorgen", zegt Han lachend.
„Als motorrijders eenmaal
over hun hobby aan de praat
raken is de tijd snel vergeten",
zo weet hij uit ervaring. „En
omdat er verschillende typen
motoren aan de toertocht mee
kunnen doen zal er best heel
wat afgekletst worden die
dag". Maar ook dat hebben
Martin en Han zoveel mogelijk
proberen in te calculeren.
Beide mannen hebben de tocht
zelf tot nu toe twee keer op de
motor en één keer met de auto
gemaakt. Tijdens deze tochten
hebben ze proberen uit de dok
teren hoelang ze over bepaalde
stukken deden. Op die manier
zijn ze op een eindtijd geko
men. Doordat ze hierbij alleen
de toegestane snelheid hebben
gereden zal er op bepaalde
stukken speling ontstaan in de
tijd. „Motorrijders kennende
zal er op bepaalde rechte stuk
ken zeker boven de toegestane
snelheid gereden worden,
maar daar mogen we niet van
uitgaan omdat er ook minder
ervaren rijders bijzitten", zo
vertelt Martin de Roo.
Han van den Ouden, beaamt
dit. „We moeten zorgen dat ie
dereen het kan bij houden. Wel
is het zo dat het voor de onerva
ren rijder een tocht waarbij hij
of zij tot de uitersten zal moe
ten gaan. Niet in gevaar, maar
wel in doorzettingsvermogen",
aldus Han. „De doorgewinter
de motorrijder zal zich iets
moeten inhouden om de begin
ner de kans te geven om de
groep bij te houden, maar ik
denk niet dat dat zoveel proble
men zal geven".
Schitterend landschap
De tocht voert door schitterend
landschap. Dc Belgische en Ne
derlandse Kempen staan be
kend om hun natuurschoon en
ook de motorrijders zullen dit
aan het einde van de tocht vast
beamen. Volgens Martin en
Han geniet een motorrijder
veel intensiever van het na
tuurschoon dan iemand die in
de auto zit. Vandaar dat zij bei
den graag hun auto laten staan
voor een ritje op de motor. „Je
beleeft alles veel intensiever
nen, en het strand als het mooi
weer is, zijn perfect. Als je van
uit de Randstad komt, en. je
rijdt Zeeland op, dan is het net
of je in een andere wereld
komt", aldus Van de Voorde.
Van de Voorde heeft op
Schouwen-Duiveland veel zien
veranderen. „Vroeger", herin
nert hij zich, „bezochten alleen
schoolkinderen het strand. De
bevolking kwam nooit op het
strand en liep de hele dag in
zwarte kleren; wat dat betreft
hebben de mensen wel een be
paald evolutie ondergaan".
Te druk
Aan de andere kant zijn er nu
veel mooie delen natuur volge
bouwd. Bovendien is het in het
seizoen veel te druk, volgens
Van de Voorde. Hij vindt een
bezoek aan Schouwen-Duive
land in voor- en najaar dan ook
het prettigst. Van de Voorde
weet zich nog goed de opkomst
van het toerisme te herinneren.
Vooral vanaf 1955 werd het toe-
'risme veel massaler: de lonen
gingen omhoog en de verbin
dingen werder beter; „Ik kan
me nog herinneren dat je op
'Zijpe zo'n vijf a zes uur op de
pont moest wachten", zo zegt
Van de Voorde. Ondanks het
toegenomen toerisme en de
mooie delen natuur die volge
bouwd zijn, vindt Van de Voor
de niet dat Schouwen-
Duiveland zijn charme verlo
ren heeft. Wel vindt hij dat het
toerisme zo zachtjes aan terug
gedrongen mag gaan worden.
AMSTERDAM - Meer dan de
helft van de Europese bevol
king is duidelijk te dik. Daar
mee riskeert zij hart- en vaat
ziekten. Een campagne ter
voorkoming en vermindering
van lichaamsgewicht is daar
om een dringende noodzaak.
Advertentie
dvies
Er zijn veel
manieren om
inhoud te geven
aan het begrip
advies.
Ons advies is
gebaseerd op uw
wensen en
mogelijkheden.
Binnen deze
grenzen zetten wij
de perfecte lijnen
uit voor het
creëren van
uw nieuwe ruimte.
Advertentie
als je op de motor zit. Je ruikt
alles veel beter. Vers gemaaid
gras, boslucht, alles", zo ver
telt Han. „Dat heeft af en toe
natuurlijk ook een nadeel. Na
melijk dat je verse gier ook
dubbel zo erg ruikt", aldus
Han lachend. Maar ook dat
heeft volgens de beide mannen
zo zijn charme.
De mannen beleven heel wat
plezier aan het uitzetten van de
tocht, dat is duidelijk. Ook al
neemt het heel wat werk in be
slag. Naast het uitzetten van de
rit is er namelijk ook nog het
nodige papierwerk dat gedaan
moet worden. „We zijn ook erg
lang bezig met het maken van
de toerbeschrijving. Het pro
moten van de tocht door pos
ters en advertenties neemt ook
de nodige tijd in beslag", aldus
Martin de Roo, die dit alles
probeert te doen naast zijn
werk als eigenaar en instruk-
teur van rijschool Delta.
Natuurlijk samen met Han van
den Ouden, die het meeste van
de papieren rompslomp op zich
probeert te nemen, maar daar
'ondanks' zijn negen tot vijf
baan bij de ABN-bank in Zie
rikzee soms meer tijd aan
kwijt is dan hij heeft.
Inschrijven
Alle typen motoren kunnen
zich voor deze toerrit inschrij
ven; off the road motoren, de
gewone toerweg motoren, race
motoren en de choppers. De
motoren worden ingedeeld
naar snelheid. „We zetten de ra
cers maar een beetje achteraan,
want anders moeten we ze
steeds inhouden omdat daar
zoveel power inzit. Als die even
hun gas open trekken dan ver
dwijnen ze al aan de horizon",
aldus Martin de Roo lachend.
Hij en Han van den Ouden rij
den beiden op een chopper en
zorgen tijdens de tocht voor het
bijeenhouden van alle deelne-
nemers. Martin voorop cn Han
achteraan, de rij sluitend.
Wie zich wil inschrijven kan
dit doen door te bellen naar dc
volgende nummers: Rijschool
Delta, Venkelstraat te Zierik
zee nummer 01110-15081 en Er
na Stoel, Zuiddijkstraat 4 te
Brouwershaven, 01119-1708.
De kosten van deelname zijn
dertig gulden voor de gehele
dag; dit is inclusief consumtie-
bonncn en de lunch. Martin en
Han raden deelnemers echter
aan om toch een klein bedrag
aan Belgisch geld met zich mee
te nemen voor noodgevallen.
Ook wordt aangeraden om een
paspoort mee te nemen.
Martin:,,Het lijkt ons onwaar
schijnlijk dat het paspoort no
dig is, maar als er iets gebeurt,
je weet het nooit, dan kunnen
ze daar nu net moeilijk over
doen als je het niet bij je hebt.
Dat kun je dan maar beter zo
voorkomen".
Vrijdag 23 augustus brengen de gas-
ten uit Hatfield een bezoek aan onze
dansschool te Zierikzee.
Belangstellenden zijn van harte welkom om een kijkje
te nemen in onze mooie danszaal en te genieten van
allerlei demonstraties waaronder ook de allernieuwste
de White Emotion.
KORTE
NOBELSTR. 37-39 -J|
ZIERIKZEE g g
TELEFOON jgu
INFORMATIE 01110-15425/01100-20176
Advertentie
FOTO
KLAAR
Fl
tggj KL
lUÜRJ JZu
winkelt'
fotografievideo
foto's in 1 uur klaar
ZIERIKZEE - DAM 5 - TELEFOON 01110-12 796
Al bet nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus.
JA, ik wil een kwartaalabonnement f 45,
jaarabonnement f 169,
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet. maar wacht eerst uw bericht af.
naam
adres
postcode
telefoon
plaats:
handtekening:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee
1