Cees van de Voorde: één van de eerste toeristen op Schouwen Volgens ons beleef je alles intenser als je op de motor zit" A DE EERSTE TWEE WEKEN GRATIS n PAn^aooL ianviER ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE r VITRAGE VRAAGT DE AANDACHT GARDISETTE LOTUS CORDIMA CURDES f deurloo Op camping Blomshoeve in Burgh-Haamstede: Open toertocht van 370-kilometer met Motor Club Delta v FOTO VERSCHOORE NIEUWSBODE WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1991 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND BURGH-HAAMSTEDE - Cees Johannes van de Voorde mag met zijn kampeer-activiteiten, die hun wortels in de dertiger jaren hebben, tot één van de pioniers van het Zeeuwse toerisme gerekend wor den. Nu, enige caravans en tientallen jaren verder, is hij nog steeds een trouw bezoeker van camping Blomshoeve te Burgh-Haamstede. Van de Voorde kan zich de tijd nog levendig herinneren toen hij voor het eerst Schouwen- Duiveland bezocht. Zijn ouders hadden een winkel in Capelle aan de IJssel en aangezien ze thuis een groot gezin hadden werd hij gedurende de vakan ties op de boot naar Zierikzee gezet. Daar bracht hij dan zijn vakanties door bij familie. Toen Van de Voorde ouder werd, ging zijn broer bij de padvinderij en kocht een tent. Bij de boer ging men daarmee toen kamperen. Ook vrienden Cees van de Voorde komt al sinds de dertiger jaren op Schouwen- Duiveland op vakantie. (Foto: Joop van Houdt). van Van de Voorde en zijn broer werd aangepraat om mee te gaan kamperen op Schouwen- Duiveland. Bij een autohande laar werd een oude T-ford ge kocht voor veertig gulden.,,Er stond nog voor drie maanden wegenbelasting op dus we be sloten de auto te kopen, er mee te gaan kamperen en de auto na de vakantie weer te verko pen. We kochten een paar vlag gen waar we de Ford mee op tuigden en met een auto vol vrienden vertrokken we naar Zeeland. Herinneringen Van de Voorde herinnert zich nog als de dag van gisteren hoe ze met z'n allen het eiland on veilig maakten en de veld wachter de stuipen op het lijf jaagden. Van de Voorde be schouwt Schouwen-Duiveland dan ook als een provincie vol met goede herinneringen: ,,In de dertiger jaren stonden we met een tent bij een boer. 's Nachts liepen de koeien vaak genoeg tegen de touwen van de tent en dronken ze het water op waar we ver voor gelopen had den. Een gat in de grond met een autoband daarover diende als w.c. Heel wat anders dan nu in een luxe caravan met een koelkast binnen en een koelbox buiten maar toch had die tijd zijn charme", aldus Van de Voorde. In die tijd is de liefde voor Schouwen-Duiveland bij Van de Voorde geboren. Een liefde die hem altijd bij is gebleven en die ervoor zorgde dat hij al tijd weer terugkwam naar Schouwen-Duiveland. Ook de vroegere camping Blomshoeve heeft Van de Voorde samen met zijn vrienden mee mogen ma ken. Om met de meisjes in con tact te komen die op de cam ping verbleven, hadden ze zo hun eigen methodes: ,,Eén van de jongens had bij de bakker een pond bloem gekocht. 's Nachts was hij naar een tent waar een paar meisjes in slie pen, geslopen en had hij het pak bloem de tent in geschud, 's Morgens kwamen er vier sneeuwwitjes de tent uit ge kropen", vertelt Van de Voorde lachend. ,,Een andere keer be sloten we pannekoeken te gaan bakken. Toen we dat vertelden tegen een monteurtje die in Burgh-Haamstede werkte, vroeg deze om ook een paar pannekoeken bij hem te bren gen omdat hij die zo graag lust te. We stemden daarmee in en brachten het monteurtje een paar pannekoeken volgestopt met elastieken. Toen hij ze be gon op te eten was het lachen geblazen. Toen hij een hap nam, zei hij iets als: ,,Ie veerde in mun bek terug", vertelt Van de Voorde smakelijk. De tweede wereldoorlog ver oorzaakte een tijdelijke onder breking in de kampeer-activi teiten van Van de Voorde. Ge- De familie Van de Voorde op het Schouwse strand. durende de oorlog zat hij in In- dië. Na de oorlog, keerde hij weer terug naar Nederland en ging hij ook weer, met vrienden of met zijn broer, kamperen op Schouwen-Duiveland. In 1950 besloot Van de Voorde naar Australië te gaan. Na daar vier jaar verbleven te hebben, keer de hij ook hier weer vandaan terug naar Nederland. Na deze onderbreking, zette Van de Voorde zijn bezoek aan Schouwen-Duiveland voort en schafte hij ook zijn eerste cara- vantje aan. Tblkens als hij naar Schouwen-Duiveland terug keerde en in de verte de toren van Zierikzee zag opdoemen, begon zijn bloed al te kriebe len. ,,De natuur is hier prach tig; de polders en ook de Do meinen; de heuvelachtige bos sen en het strand", zo zegt Van de Voorde. Veel gevaren Schouwen-Duiveland be schouwt Van de Voorde meer als zijn geboortegrond dan Rot terdam. ,,Toen ik zeventien jaar was werd de Rotterdamse binnenstad gebombardeerd en dan raak je ontzaggelijk veel kwijt. Sindsdien vind ik Rot terdam lang niet zo gezellig meer. ,,Ik heb in mijn leven veel gevaren: ik ben op Cuba geweest nog voor Fidel Castro, ik ben in Australië en Brazilië geweest maar toch blijft Zee land altijd weer trekken". Zee land is zijn 'geboortegrond' vol met goede herinneringen. Toen hij onlangs een gedicht las in de Zierikzeesche Nieuwsbode over hoe Bruinisse vroeger was, herinnerde hij zijn groot vader weer die vrachtrijder was en ook vaak in Bruinisse kwam voor allerlei karweitjes: Mijn opa sliep graag en aan gezien zijn paard toch de weg wist en zo naar Bruinisse liep, deed hij graag een dutje op de kar. Een paar jongens hadden echter een keer zijn paard om gedraaid, dus toen hij wakker werd, stond hij weer in Zierik zee". Nu, drie caravans en tientallen jaren later, verblijft Van de Voorde nog steeds graag op Schouwen-Duiveland. Samen met zijn vriend, zit hij een gro ter deel van het jaar op Schouwen-Duiveland dan in Rotterdam; ,,Hier in Zeeland, heb je alles. De mensen zijn open, de horizon, de Domei- ZIERIKZEE - Bijna is het zover. De eerste open toertocht georganiseerd door Motor Club Delta vindt plaats op 15 september. Na vele weken van voorbereiden en puzzelen hebben de drijvende krachten achter deze toertocht, Martin de Roo en Han van den Ouden, uiteindelijk een toertocht uitgestippeld die met zijn driehonderdzeventig kilometer een hele dag in beslag gaat nemen. Alle soorten motoren zijn die dag vertegenwoordigd. De tocht voert door Nederland en Bel gië. Voor de begeleiding wordt gezorgd door leden van de motortoerclub. De motortoerclub heeft al een keer een toertocht gehouden, maar die was alleen voor de le den. De tocht van zo'n twee honderdtien kilometer werd met zoveel enthousiasme ont vangen dat de leiding besloot om een open toertocht te orga niseren. Dat dat meer inhoud dan alleen een landkaart pak ken en maar een eind wegstre pen werd Martin de Roo en Han van den Ouden al snel dui delijk. De beide motorliefheb bers hebben menig uurtje ach ter de kaart gezeten en ver scheidene keren zelf de tocht gemaakt voordat ze besloten tot de route zoals deze 15 sep tember gereden gaat worden. Rekening houden met De deelnemers aan de tocht worden onderverdeeld in vier groepen. Omdat deze vier groe pen tot aan de Belgische grens bij elkaar rijden en dus een aardige sliert motoren vormen moet er rekening gehouden worden met allerlei verkeerssi tuaties. ,,Je moet gaan letten op bruggen die openstaan. Als de brug net opengaat als de helft pas erover heen is dan moeten we zorgen dat we dege nen die achteraan komen niet kwijtraken. Met stoplichten hetzelfde verhaal. Ook komen we een paar spoorwegovergan gen tegen tijdens de toer", zo vertelt Martin de Roo. ,,Als je in je eentje rijdt hoef je met dat soort dingen geen rekening te houden". De vier groepen split sen zich na de grens en vormen pas weer in de buurt van Breda één groep. Een ander probleem waar men mee te maken krijgt is het tan ken. Met een groep die zo groot is neemt ook dat veel tijd in be slag. En hoewel het een ont spannende rit wordt, die zon dag, moet er wel degelijk reke ning gehouden worden met de tijd. Vandaar dat Martin en Han enkele tankstations heb ben bezocht met het verzoek of er achter elkaar getankt kan worden waarna er in één keer betaald kan worden. ,,Op die manier zal het tanken hoog stens een vijftien minuten in beslag nemen. Als we allemaal apart moeten gaan tanken en dan nog apart moeten gaan af rekenen loopt het hele tijdsche ma in de war", aldus Han van den Ouden. Tussenstops De toertocht is toegankelijk voor zowel doorgewinterde als beginnende motorrijders. Om de zoveel tijd is er een tus senstop waarbij iedereen even de benen kan strekken voor het volgende stuk. ,,We hebben rookstops, theestops en een lunchstop", aldus Martin de Roo. Gedurende de hele dag wordt er zeven en een half uur gereden en drie en een half uur gestopt. Alle stops worden gezamelijk gemaakt zodat er ook hiervoor van te voren enkele dingen be keken en besproken moesten worden. ,,Je kunt moeilijk zo maar ergens binnen stappen met vijftig man of meer en dan een lunch bestellen. Die men sen slaan op tilt", verklaart De Roo. Vandaar dat de beide mannen al weken van tevoren naar een geschikt etablisse ment hebben gezocht waar de koffie kan worden gedronken en waar de lunch kan worden gebruikt. De koffie wordt gebruikt in België. De lunch in Nederland. Veiligheid voor alles Han van den Ouden en Martin de Roo hebben de rit eerst zelf enkele malen op de motor ge maakt. Op die manier konden ze alle moeilijke punten die in de tocht voorkomen goed be kijken en daar dan, indien no dig, voor extra begeleiding zor gen door bijvoorbeeld iemand op een kruispunt neer te zetten die iedereen veilig over kan loodsen. „Want", zo vinden bei de mannen, "veiligheid gaat voor alles tijdens deze tocht". Om er zeker van te zijn dat ze geen dingen over het hoofd zien wordt alles zo pessimistisch mogelijk bekeken. „Als we ook maar denken dat op een bepaald punt problemen kun nen ontstaan wordt dat in de toerbeschrijving opgenomen", aldus Han van den Ouden. Omdat bij een pessimistische kijk ook pech hoort rijdt de he le toertocht een bezemwagen mee. „Die bezemwagen is voor namelijk voor pech onderweg, maar we hebben ook een deel nemer die een bepaald type motor heeft die maar een zeke re tankinhoud heeft en daar nemen we dus enkele liters benzine voor mee", legt Martin de Roo uit. En als de pech niet verholpen kan worden gaat de motor in de bus; als de berijder geen lift kan krijgen kan die ook meerijden. Solidariteit Toch lijkt dat laatste niet erg De twee organisatoren van de motortoertocht. (Foto: Joop van Houdt). waarschijnlijk, zo vertellen de beide fervente motorrijders. „Als er één groep solidair is met elkaar dan zijn het wel mo torrijders", zo vinden zij. „Als motorrijders elkaar tegenko men stekken ze altijd de hand op. Als ze zien dat iemand met pech staat helpen ze en kunnen ze niet helpen dan zorgen ze dat er hulp komt. Dus we we ten zeker dat als iemand pech krijgt met de motor en die niet gerepareerd kan worden die persoon bij iemand achterop kan". „Die goede band onderling zou nog wel eens voor enige verlen ging van de rookstops kunnen zorgen", zegt Han lachend. „Als motorrijders eenmaal over hun hobby aan de praat raken is de tijd snel vergeten", zo weet hij uit ervaring. „En omdat er verschillende typen motoren aan de toertocht mee kunnen doen zal er best heel wat afgekletst worden die dag". Maar ook dat hebben Martin en Han zoveel mogelijk proberen in te calculeren. Beide mannen hebben de tocht zelf tot nu toe twee keer op de motor en één keer met de auto gemaakt. Tijdens deze tochten hebben ze proberen uit de dok teren hoelang ze over bepaalde stukken deden. Op die manier zijn ze op een eindtijd geko men. Doordat ze hierbij alleen de toegestane snelheid hebben gereden zal er op bepaalde stukken speling ontstaan in de tijd. „Motorrijders kennende zal er op bepaalde rechte stuk ken zeker boven de toegestane snelheid gereden worden, maar daar mogen we niet van uitgaan omdat er ook minder ervaren rijders bijzitten", zo vertelt Martin de Roo. Han van den Ouden, beaamt dit. „We moeten zorgen dat ie dereen het kan bij houden. Wel is het zo dat het voor de onerva ren rijder een tocht waarbij hij of zij tot de uitersten zal moe ten gaan. Niet in gevaar, maar wel in doorzettingsvermogen", aldus Han. „De doorgewinter de motorrijder zal zich iets moeten inhouden om de begin ner de kans te geven om de groep bij te houden, maar ik denk niet dat dat zoveel proble men zal geven". Schitterend landschap De tocht voert door schitterend landschap. Dc Belgische en Ne derlandse Kempen staan be kend om hun natuurschoon en ook de motorrijders zullen dit aan het einde van de tocht vast beamen. Volgens Martin en Han geniet een motorrijder veel intensiever van het na tuurschoon dan iemand die in de auto zit. Vandaar dat zij bei den graag hun auto laten staan voor een ritje op de motor. „Je beleeft alles veel intensiever nen, en het strand als het mooi weer is, zijn perfect. Als je van uit de Randstad komt, en. je rijdt Zeeland op, dan is het net of je in een andere wereld komt", aldus Van de Voorde. Van de Voorde heeft op Schouwen-Duiveland veel zien veranderen. „Vroeger", herin nert hij zich, „bezochten alleen schoolkinderen het strand. De bevolking kwam nooit op het strand en liep de hele dag in zwarte kleren; wat dat betreft hebben de mensen wel een be paald evolutie ondergaan". Te druk Aan de andere kant zijn er nu veel mooie delen natuur volge bouwd. Bovendien is het in het seizoen veel te druk, volgens Van de Voorde. Hij vindt een bezoek aan Schouwen-Duive land in voor- en najaar dan ook het prettigst. Van de Voorde weet zich nog goed de opkomst van het toerisme te herinneren. Vooral vanaf 1955 werd het toe- 'risme veel massaler: de lonen gingen omhoog en de verbin dingen werder beter; „Ik kan me nog herinneren dat je op 'Zijpe zo'n vijf a zes uur op de pont moest wachten", zo zegt Van de Voorde. Ondanks het toegenomen toerisme en de mooie delen natuur die volge bouwd zijn, vindt Van de Voor de niet dat Schouwen- Duiveland zijn charme verlo ren heeft. Wel vindt hij dat het toerisme zo zachtjes aan terug gedrongen mag gaan worden. AMSTERDAM - Meer dan de helft van de Europese bevol king is duidelijk te dik. Daar mee riskeert zij hart- en vaat ziekten. Een campagne ter voorkoming en vermindering van lichaamsgewicht is daar om een dringende noodzaak. Advertentie dvies Er zijn veel manieren om inhoud te geven aan het begrip advies. Ons advies is gebaseerd op uw wensen en mogelijkheden. Binnen deze grenzen zetten wij de perfecte lijnen uit voor het creëren van uw nieuwe ruimte. Advertentie als je op de motor zit. Je ruikt alles veel beter. Vers gemaaid gras, boslucht, alles", zo ver telt Han. „Dat heeft af en toe natuurlijk ook een nadeel. Na melijk dat je verse gier ook dubbel zo erg ruikt", aldus Han lachend. Maar ook dat heeft volgens de beide mannen zo zijn charme. De mannen beleven heel wat plezier aan het uitzetten van de tocht, dat is duidelijk. Ook al neemt het heel wat werk in be slag. Naast het uitzetten van de rit is er namelijk ook nog het nodige papierwerk dat gedaan moet worden. „We zijn ook erg lang bezig met het maken van de toerbeschrijving. Het pro moten van de tocht door pos ters en advertenties neemt ook de nodige tijd in beslag", aldus Martin de Roo, die dit alles probeert te doen naast zijn werk als eigenaar en instruk- teur van rijschool Delta. Natuurlijk samen met Han van den Ouden, die het meeste van de papieren rompslomp op zich probeert te nemen, maar daar 'ondanks' zijn negen tot vijf baan bij de ABN-bank in Zie rikzee soms meer tijd aan kwijt is dan hij heeft. Inschrijven Alle typen motoren kunnen zich voor deze toerrit inschrij ven; off the road motoren, de gewone toerweg motoren, race motoren en de choppers. De motoren worden ingedeeld naar snelheid. „We zetten de ra cers maar een beetje achteraan, want anders moeten we ze steeds inhouden omdat daar zoveel power inzit. Als die even hun gas open trekken dan ver dwijnen ze al aan de horizon", aldus Martin de Roo lachend. Hij en Han van den Ouden rij den beiden op een chopper en zorgen tijdens de tocht voor het bijeenhouden van alle deelne- nemers. Martin voorop cn Han achteraan, de rij sluitend. Wie zich wil inschrijven kan dit doen door te bellen naar dc volgende nummers: Rijschool Delta, Venkelstraat te Zierik zee nummer 01110-15081 en Er na Stoel, Zuiddijkstraat 4 te Brouwershaven, 01119-1708. De kosten van deelname zijn dertig gulden voor de gehele dag; dit is inclusief consumtie- bonncn en de lunch. Martin en Han raden deelnemers echter aan om toch een klein bedrag aan Belgisch geld met zich mee te nemen voor noodgevallen. Ook wordt aangeraden om een paspoort mee te nemen. Martin:,,Het lijkt ons onwaar schijnlijk dat het paspoort no dig is, maar als er iets gebeurt, je weet het nooit, dan kunnen ze daar nu net moeilijk over doen als je het niet bij je hebt. Dat kun je dan maar beter zo voorkomen". Vrijdag 23 augustus brengen de gas- ten uit Hatfield een bezoek aan onze dansschool te Zierikzee. Belangstellenden zijn van harte welkom om een kijkje te nemen in onze mooie danszaal en te genieten van allerlei demonstraties waaronder ook de allernieuwste de White Emotion. KORTE NOBELSTR. 37-39 -J| ZIERIKZEE g g TELEFOON jgu INFORMATIE 01110-15425/01100-20176 Advertentie FOTO KLAAR Fl tggj KL lUÜRJ JZu winkelt' fotografievideo foto's in 1 uur klaar ZIERIKZEE - DAM 5 - TELEFOON 01110-12 796 Al bet nieuws van Schouwen-Duiveland in de bus. JA, ik wil een kwartaalabonnement f 45, jaarabonnement f 169, en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet. maar wacht eerst uw bericht af. naam adres postcode telefoon plaats: handtekening: Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee 1

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 1