Scallywags, de noodlanding van
de Glider 283 nabij Dreischor
„Gevolgen voor inkomen veel erger
dan blijkt uit berekeningen LEI"
Getuigenverslag inwoners
Resultaat
oproep
ZLM uit zorgen over Europese voorstellen in „brandbrief
Aanrijding
op sluis bij
Bruinisse
Kop/staart
aanrijding
bij Bru
i
OONOERDAG 8 AUGUSTUS 1991 NR 24994
DREISCHOR - Zondag 17 september 1944, de vlieg
basis Down Anipney in Engeland, een uur of half-
tien 's morgens. Manschappen van het 14e peloton
van de 'D' Compagnie van het 7th (Galloway Battali
on The Kings Own Scottish Borderers arriveren in
vrachtwagens bij hun zweefvliegtuig. 'Scallywags'2)
was er met grote witte letters op de romp van het
zweefvliegtuig geschilderd naast 'chalknumber' 283.
Het peloton telt 26 man, inclusief de pelotonscom-
moandant Lieutenant W. G. 'Taffy' Beddoe en Ser
geant Hogwood. Nog 25 minuten voor het vertrek.
Het zweefvliegtuig, type HORSA, wordt nog gecon
troleerd door de piloten, Staff Sergeant Lovett en
zijn 2e piloot Sergeant Wilson, beiden van het 'E'
Squadron The Glider Pilot Regiment. Tot de lading
behoren tevens een handkar en een vouwfiets.
Het doel voor zweefvliegtuig
283 is de landingszone 'S', het
gebied ten noordwesten van de
boerderij de Reijerscamp vlak
bij Wolfheze. Het Operational
Record Book van het 48e Squa
dron RAF geeft aan dat de 23
vliegtuigen van dit squadron
binnen 18 minuten opstegen,
het eerste om 09.55 uur. Dakota
KG 364 steeg op om 10.05 uur.
de start van Flight Officer Tay
lor's Dakota met z'n sleep
HORSA 283 gaat perfect.
Ttemidden van tientallen ande
re sleepcombinaties wordt
koers gezet richting Neder
landse kust. Rond een uur of
twaalf komt het deels onder
water gelopen eiland Schou-
wen-Duiveland in zicht.
Nog geen tien minuten later
schreeuwt Staff Sergeant Lo
vett dat hij een noodlanding
moet gaan maken. Dakota KG
364 kampt met problemen.
Naast een motorstoring zijn er
moeilijkheden met de radio
verbindingen.
Lovett moet nu snel handelen
omdat grote delen van het ei
land onder water staan. Begin
1944 hadden de Duitsers eerst
het gebied geëvacueerd en
daarna geïnundeerd. Na een
maand of twee mochten de boe
ren van wie de landerijen niet
onder water waren gelopen te
rug om het land te bewerken.
Onder hen was de toen 31-
jarige boer Langeraad: ,,Die
zondag zag de lucht zwart van
de vliegtuigen. Met het mooie
weer zaten xve met dë boeren op
de dijk voor onze boerderij en
protïeerden we ze te tellen.
Plotseling haakte er een af en
cirkelde rond".
Corporal Andrew Trotter rea
geert gelaten op de melding
van de zweefvliegtuigpiloot.
De manschappen haken elkaar
de armen en wachten op de
klap van de landing.
Staff Sergeant Lovett landt
zijn HORSA zweefvliegtuig
achter de boerderij van Lange
raad, enkele kilometers ten
zuidoosten van Dreischor. Lan
ce Corporal Donald Heaton
weet zich te herinneren: ,,Het
eerste wat we zagen toen we uit
de glider sprongen en dekking
zochten langs een sloot was een
boerderij en een paar meisjes
die appels aan het plukken wa
ren. Lieutenant Beddoe riep de
piloten, sergeant Hogwood en
de sectie-commandanten bij el
kaar om de situatie te bespre
ken".
Kijken
Intussen waren er meer Neder
landers op de dijk komen kij
ken, onder hen de toen 25-
jarige Leen van der Werf en de
toen 19-jarige A. P. Verjaal.
Inmiddels had Lieutenant Bed
doe de sectie van Andrew Trot
ter op verkenning uitgestuurd
in westelijke richting. De heer
Langeraad: ,,We zagen de man
nen uit het vliegtuig springen
en dekking zoeken langs een
sloot. Na een korte tijd ging
een aantal op verkenning, an
deren kwamen onze richting
uit. De dreigende wapens ga
ven ons wel te denken! Iemand
kwam op het idee om met een
witte zakdoek te zwaaien. In
korte tijd waren ze bij ons.
Hun eerste vraag was of er
'Germans' waren.
Met een atlas konden we ze dui
delijk maken dat er op een af
stand van tien kilometer in
Brouwershaven een" kleine
groep Duitsers was. Het zou
meer dan een uur duren alvo
rens zij uit de richting van
Dreischor 3) hier zouden kun
nen zijn. Alleen de polderdij
ken waren begaanbaar".
Na een korte bespreking be
sluit Lieutenant Beddoe met
zijn peloton richting de boerde
rij de Jannetje Jacobahoeve te
gaan en zich daar in te graven.
Andrew Trotter herinnert zich
dat tijdens de verkenning die
hij met zijn secite uitvoerde, er
een gewapende politieman op
hen toekwam. Na een kort be
raad werd hij weggestuurd.
,,Wij dachten dt hij wel eens
voor de Duitsers zou kunnen
werken!"
Inmiddels hebben de man
schappen zich rond de boerde
rij Jannetje Jacobahoeve inge
graven. Andrew Trotter komt
terug en meldt zich bij Lieute
nant Beddoe en zegt dat hij
Duitsers heeft gezien die een
mortierstelling aan het graven
zijn aan de noordzijde van de
dijk. Lieutenant Beddoe stuurt
alle Nederlanders weg in de
richting van Dreischor. Van
hieruit volgen de Nederlanders
de gebeurtenissen.
Opnieuw overleg over de situa
tie; inmiddels is het een uur of
vier. Aan de noordzijde de dijk
en water, aan de oostzijde wa
ter, evenals aan de zuid- en
westzijde. Munitie voor een
paar uur. Een beslissing is
moeilijk te nemen.
Dan naderen de Duitsers langs
de noordzijde van de Zuiddijk.
Er wordt op het zweefvliegtuig
geschoten. De eerste Duitser
die zijn hoofd boven de dijk
uitsteekt sneuvelt direct; een
tweede raakt gewond. Er volgt
een vuurgevecht, waarbij nog
een tweede Duitser sneuvelt.
Het begint donker te worden
en dan besluit Lieutenant Bed
doe om nodeloos bloedvergie
ten te voorkomen en zich over
te geven. Sommigen accepteren
direct zijn besluit, anderen ge
ven slechts morrend toe.
Donald Heaton: ,,We verniel
den onze wapens, namen de
grendels eruit en stopten ze on
der de grond. Ik nam ook de te
lescoop van mijn geweer en
sloeg die kapot".
Een jonge Nederlander, die
was achtergebleven op de boer
derij, vroeg om een geweer. Er
was niemand gewond geraakt
van het 14e peloton.
De Duitersers namen het gehe
le peloton gevangen en mar
cheerden hen af in de richting
Zierikzee, waar ze de nacht in
een oude schuit moesten door
brengen. De Duitsers gaven de
heer Moermond, van een nabu
rige boerderij, opdracht om de
gesneuvelden af te voeren, het
geen hij deed met een paard en
wagen van een kennis van hem.
Andrew Trotter herinnert zich
dat ze, nadat ze krijgsgevangen
waren gemaakt, een gewonde
Duitser moesten meenemen.
Ook zal hij nooit vergeten dat
een oude vrouw hen appels
aanbood onder het afmarche
ren.
In de loop van de volgende
morgen gaat de heer Verjaal,
met nog een man of zes, terug
naar de Jannetje Jacobahoeve.
Ze vinden er munitie en een
vouwfiets. Door nieuwsgierig
heid gedreven lopen ze naar het
zweefvliegtuig. De heer Ver
jaal: ,,We klommen in het
zweefvliegtuig en ik ging ach
ter de stuurkolom zitten op de
plaats van de piloot. Lachend
riep ik de anderen toe: ieder
een betaald? Dan gaan we! Op
hetzelfde moment schoten de
Duitsers dwars door het zweef
vliegtuig heen. We sprongen er
direct uit met de handen om
hoog. We moesten op een rij
gaan staan. Ik dacht werkelijk
dat ze ons dood zouden schie
ten. We moesten onze papieren
laten zien. Ik had ze niet bij
mij en iemand anders moest ze
gaan halen. Daarna mochten
we weg".
Na dit voorval hebben de Duit
sers het zweefvliegtuig nog on
derzocht en vervolgens in
brand gestoken.
Ondervraagd
De gevangen genomen man
schappen worden afgevoerd
naar Amersfoort. Het is opval
lend dat ze daar al op 19 sep
tember aankomen.
Lieutenant Beddoe wordt ge
scheiden van z'n peloton en
wordt regelmatig onder
vraagd. Eenmaal wordt hij
zelfs drie dagen in eenzaam
heid opgesloteni Na verschil
lende krijgsgevangenkampen
moeten de gevangenen, omdat
de Geallieerden naderen, in ko-
lonne naar Moosberg in Beie
ren marcheren. Het is dan half
april.
Na ongeveer een uur wordt de
kolonne door Amerikaanse
jachtvliegtuigen beschoten.
Daarbij worden ongeveer zeven
man dodelijk getroffen en vele
anderen raken gewond. Nog
steeds vraagt Beddoe zich af
waarom de Amerikaanse pilo
ten de kolonne gehavende
krijgsgevangenen onder vuur
namen. Uiteindelijk wordt
Lieutenant TaffyBeddoe be
vrijd door Patton's troepen. Na
de oorlog emigreert hij naar
Nieuw Zeeland.
Corporal Andrew Trotter en
Sergeant Hogwood worden
naar Oostenrijk op transport
gezet en Trotter 'viert' zijn
twintigste verjaardag in een
krijgsgevangenkamp vlakbij
Innsbruck.
Lance Corporal Donald Heaton
komt uiteindelijk in Stalag IV
D bij Halle terecht. Hij wordt
bevrijd op 16 april 1945, wan
neer onderdelen van het le
Amerikaanse leger Leipzig be
reiken.
Van het 14 peloton overleed tij
dens krijgsgevangenschap Pri
vate Little. Hij werd begraven
op het Berlin War Cemetery.
ZIERIKZEE - Vorig jaar
werd op verzoek van de
auteur R. N. Sigmond
een oproep in de Zierik-
zeesche Nieuwsbode ge
plaatst. Sigmond zocht
en vond getuigen van de
noodlanding van een
Glider 283 nabij Drei
schor. Bij deze dankt hij
iedereen voor zijn mede
werking. In bijgaand ar
tikel is zijn speurtocht
afgedrukt.
1) Het 7th (Galloway) Battalion
The King's Own Scottish Bor
derers vormde samen met het
1st Battalion The Border Regi
ment en het 2nd Battalion The
Soutj Staffordshire Regiment
de 1st Airlanding Brigade, die
op zijn beurt weer een onder
deel vormde van de 1st (Bri
tish) Airborne Division.
2) 'Scallywags'. Het best op z'n
plaats is de omschrijving van
Andrew Trotter: ,,We were a
mixture of good, bad, caring,
selfish, but in the main we we
re the best platoon in 'D' Com
pany, we looked after our own.
Hence the name 'Scallywags'!
3) Op de Afdeling Voorlichting
van de gemeente Renkum be
vindt zich een klein glas-in-
lood raam, dat werd geschon
ken door de bevolking van
Dreischor als dank voor de
hulp van de gemeente Renkum
tijdens de Watersnoodramp in
1953. Ook is er in Dreischor een
Renkumstraat.
Verantwoording
Dit artikel kwam tot stand
dankzij de hulp van velen,
waarvoor mijn hartelijke
dank! De gegevens van het
zweefvliegtuig kreeg ik van
Luuk Buist uit Oosterbeek.
Via Engelse contacten lukte
het enkele inzittenden te ach
terhalen: Andrew Trotter en
Donald Heaton, van wie ik de
pelotonsfoto kreeg.
'Taffy' Beddoe correspondeer
de met mij vanuit Nieuw Zee
land.
Een redactioneel stukje in de
Zierikzeesche Nieuwsbode
hielp mij bij het zoeken naar
Nederlanders die de landing
gezien hadden. Acht interviews
volgden. Een speciaal woord
van dank voor mevrouw Van
der Zande, toen mejuffrouw
Van der Linden. Van haar
kreeg ik een origineel KOSB
baret embleem dat zij op 18
september 1944 langs de Zuid-
dijk had gevonden.
Robert Voskuil hielp mij bij de
interpretatie van de luchtfo
to's. Die kreeg ik van de Uni
versity of Keele in Engeland (4
november en 25 december 1944)
en van de Topografische Dienst
in Emmen (23 september 1944).
R. N. Sigmond
Het 14e Peleton DCompagnie 1 KOSB. Links bovenaan Cpl. A. Trotter. Voorste rij 2e van links L/Cpl D. Heaton, 5e van links Lt.
Beddoe en rechts naast hem Sgt. Hogwood. Foto genomen in Scarbourough, 1943. (Collectie auteur).
ZIERIKZEE - De ZLM stuurt een 'brandbrief' naar
het KNIX! en het Landbouwschap waarin zij haar
grote ongerustheid uitspreekt over de voorstellen
van de Europese Commissie. De brief is bedoeld als
ondersteuning en tevens als aanscherping van het
voorlopige Landbouwschapscommentaar. Volgens
ZLM-voorzitter H. C. van der Maas zet eventuele uit
voering van deze plannen de gehele Europese land
bouwsector op het spel. Hij zei dit tijdens de maan
delijkse hoofdbestuusvergadering in motel Goes.
Vanwege de verhuizing van de ZLM die dag kon noch
in het oude noch in het nieuwe Landbouwhuis verga
derd worden.
Zoals bekend zullen de door
MacSharry naar voren ge
brachte voorstellen een radica
le ommekeer in het Europese
landbouwbeleid betekenen;
van marktondersteuning naar
inkomensondersteuning. Voor
al de efficiënte bedrijven
(noordelijke lidstaten) dreigen
hiervan de dupe te worden. Als
gevolg hiervan zal de bedrijfs
ontwikkeling stagneren en de
mondiale concurrentiekracht
van de Europese landbou w ver
zwakken. De Verenigde Staten
van Amerika spinnen hier ga
ren bij: ,,De VS zullen hun
landbouw maximaal blijven
ondersteunen en zullen de ga
ten die de Europese landbouw
laten vallen graag opvullen,
terwijl bij letterlijke uitvoe
ring van het MacSharry-plan
de Europese agrarische sector
volledig zal verpauperen.
Het is onbegrijpelijk en onbe
hoorlijk dat de Europese be
leidsmakers met dit ondoor
dachte „slag in de Iucht"-plan
niet alleen het efficiënte voort
bestaan van een produktieve
Europese landbouw op het spel
zetten, maar dat ze daarmee
ook de toekomstige totale eco
nomische spankracht van de
EG op het spel zetten", aldus
Van der Maas.
Een ander bezwaar tegen de
„MacSharryplannen" is het fi
nanciële aspect. De Europese
landbouwcommissaris meent
met uitvoering van zijn „plat
telandsbeleidsplan" budgetair
voordeliger uit te zijn dan nu,
doch de ZLM heeft daar ernsti
ge twijfels over. De vrees be
staat dat na enkele jaren de
'compensatiekraan' volledig
dicht gedraaid wordt. Voorts
maakt invoering van de plan
nen een gigantisch controle
systeem noodzakelijk op de
uitvoeringsregels en toespa-
sing daarvan. „In plaats van
één ambtenaar per zes boeren
gaan we dan naar op elk dam-
hek een AID-er", zei de ZLM-
voorzitter sarcartisch.
Ervaring
Hij gaf te kennen de ervring te
hebben opgedaan dat uitvoe
ring van en controle op Europe
se maatregelen in sommige
(zuidelijke) lidsta'tcn veel min
der stringent is dan in Neder
land, waardoor de concurren
tiepositie van de Nederlandse
landbouw in Europa ook nog
eens verslechtert.
De berekeningen van het LEI,
zoals vorige week gepubliceerd
in enkele landelijke agrarische
bladen, zijn volgens Van der
Maas nog veel te optimistisch.
De gehanteerde percentages in
komensdaling hebben alleen
betrekking op de uitkomsten
van de betreffende produkties
en teelten. De bruto inkomens
daling per bedrijf zal minstens
twee keer zo hoog zijn. Voorts
negeert het LEI het zgn. ver
dringingseffect in de akker
bouw, welk effect een zeer ne
gatieve invloed kan hebben op
de prijsvorming van de „vrije"
produkten. Als kenmerkend
„detail'Van een vergeten re
kensom noemde hij ook nog
dat door voorliggende commis
sievoorstellen de teelt en pro-
duktie van gedroogde groen-
voeders (lucerne) totaal onmo
gelijk gemaakt zal worden.
Roodvlees
De extensiveringsvoorwaarde
van twee grootvee-eenheden
per ha voor compensatie in de
melkveehouderij en rundvlees
sector plaatst deze sectoren in
een extra ongunstige positie.
Voor de gespecialiseerde Ne
derlandse roodvleessector zal
deze extensiveringsvoorwaar
de de doodsteek betekenen, al
dus de ZLM-voorzitter.
Het ZLM-bestuur meent dat er
een goed alternatief voor de
plannen van de Europese Com
missie ligt in de vorm van het
voorstel van Copa; dat wil zeg
gen het fundamenteel in stand
houden van prijs- en markton-
dersteuning met een produk-
tiebeheersingssysteem, geba
seerd op een tweeprijzensy
steem, waartoe doeltreffend
het instrument van medever
antwoordelijkheidsheffing in
gezet dient te worden, zowel
voor de zuivel als voor graan
(bij het laatste gekoppeld aan
individueel vrijwillige braak
en/of ethanolproduktie).
In de brief dringt de ZLM er
sterkt op aan in Brussel de
aandacht op dit voorstel te
vestigen. Verder vraagt de
ZLM het Landbouwschap naar
wegen te zoeken om de Neder
landse politiek te doordringen
van de ernstige dreiging die de
Nederlandse landbouw en
platteland boven het hoofd
hangt.
Het hoofdbestuur van de ZLM
heeft in de vergadering beslui
ten genomen over een aantal
zaken, die tot de kerntaken van
de organisatie kunnen worden
gerekend en die betrekking
hebben op vernieuwingen in
produktie en vermarkting.
In de provincie Noord-Brabant
zijn door het provinciaal be
stuur en het Landbouwschap
voor gezamenlijke rekening in
een 50/50 verhouding opge
richt het Platform Agrarische
Markt Innovatie (PAMI) en de
Stuurgroep Landbouw en Mi
lieu (LAMI). Elk op eigen ter
rein zijn de inspanningen erop
gericht om de agrarische secto
ren te ondersteunen door ver
nieuwende mogelijkheden te
zoeken, zowel naar de markt
toe als naar het milieu.
Het hoofdbestuur is van oor
deel dat de ZLM daarin een me
deverantwoordelijkheid heeft
en deze dient te nemen. Het
voorstel van het dagelijks be
stuur om daarvoor de financië
le middelen beschikbaar te
stellen bestaande uit 10% van
het door het bedrijfsleven bij
te dragen gedeelte gedurende 4
jaren wordt unaniem overgeno
men.
In Zeeland functioneert de
Stichting Stimulering Plant
aardige Produktie (SSPP).
Daarin werken de drie Zeeuw
se Landbouw Organisaties sa
men en verleent het Provin
ciaal Bestuur van Zeeland een
aanvullende bijdrage van 50%
in de kosten van de stichting.
Wijzigingen in het personele
vlak zullen een stijging van de
kosten tot gevolg hebben. Het
hoofdbestuur is van oordeel,
dat het werk van de SSVp
moet worden voortgezet en dat
ook daarvoor een financieel
aandeel moet worden opge
bracht voor de tweede periode
van drie jaren.
Het hoofdbestuur bepleit na
drukkelijk om initiatieven op
deze terreinen zoveel mogelijk
in samenwerkingsvorm tussen
de landbouworganisaties ge
stalte te geven. In verband
daarmee is afgesproken dat de
eerst aangesprokene in Noord-
Brabant de daarmee belaste
medewerker van de NCB zal
zijn en in Zeeland zijn collega
van de SSPP.
Ifeneinde de bedrijfseconomi
sche basis van de schapenhou
derij te versterken is het Scha
penproject West- en Midden-
Nederland opgericht. Door de
landbouworganisaties in het
werkgebied wordt een startka
pitaal verstrekt in de vorm van
een rentedragende lening. In
verband met het afhaken van
enkele functionerende organi
saties is gevraagd aan de overi
ge organisaties de lening zoda
nig te verhogen, dat het gat van
de afhakende organisaties
wordt gedicht. De ZLM zal de
darvoor benodigde verhoging
van de lening met 12.500,- ver
strekken, zo heeft het hoofdbe
stuur besloten.
Door het Consulentschap
Landbouw en de Gewestelijke
Raad voor Noord Brabant van
het Landbouwschap is het ini
tiatief genomen om kavelruil
projecten te stimuleren. Daar
voor is een plan opgesteld
waaraan provinciale overheid
en de in Noord-Brabant functi
onerende landbouworganisa
ties op 50/50 basis in de finan
ciering deelnemen. Op basis
van verhouding van ledental
len van de organisaties zal de
ZLM 3.700,- per jaar bijdra
gen gedurende 3 jaren.
Onderwijs
De gezamenlijke landbouwor
ganisaties in Zuid-Nederland
hebben overleg gevoerd om te
komen tot één niet-vrijblij-
vend samenwerkingsverband
met betrekking tot het agra
risch onderwijs. Afname van
het aantal leerlingen en con
currentie tussen de oplei
dingsmogelijkheden maken
een samenwerking meer dan
wenselijk. Na bestuurlijke
goedkeuring van de uit
gangspunten kunnen verdere
afspraken tussen de organisa
ties in een convenant gestalte
krijgen. Het hoofdbestuur
meent dat deze eerste stap zeer
positief moet worden beoor-
deld. Er wordt groen licht ge
geven voor het uitwerken van
verdere voorstellen.
Voor de coördinatie van het
cursusonderwijs beschikt elke
provincie over een Provinciaal
Overleg Orgaan Cursusonder
wijs, waaraan een coördinator
is verbonden. Bezuinigingen
bij het ministerie van Land
bouw, Natuurbeheer en Visse
rij voorzien in het vervallen
van deze functie. In het geza
menlijk overleg tussen de land
bouworganisaties is afgespro
ken om te trachten één coördi
nator voor de drie zuidelijke
provincies te handhaven, ter
wijl de bestuurlijke POOC per
provincie blijft bestaan. Het
hoofdbestuur staat ook posi
tief tegenover deze samenwer
king en wacht belangstellend
de resultaten van verder over
leg af.
Ondanks de distelverordening
kan de akkerdistel zich over
het algemeen naar hartelust
vermeerderen. Met name op
overheidsgronden wordt het
met de bestrijding van distels
niet zo nauw genomen. Als ar
gumenten worden hiervoor ge
bruikt het kostenaspect en in
standhouding van bermflora
en -fauna. Door opschuiving
van het maaltijdstip komen
bermen en dergelijke maar één
keer per jaar voor klepelen in
aanmerking.
Voor de landbouw is het van
groot belang dat distels af
doende bestreden worden.
Grondgebruikers zijn hiertoe
ook verplicht, vanwege de dis
telverordening. Deze geldt in
zowel Zeeland als Noord-
Brabant. Het distelprobleem is
ook in het hoofdbestuur van de
ZLM aan de orde gesteld. On
der andere langs de A 59, de
snelweg tussen Zevenbergen en
Den Bosch (Maasroute) stikt
het van de distels.
Het hoofdbestuur roept de le
den op om in voorkomende ge
vallen de verantwoordelijke
instanties te wijzen op hun
plicht de distels te bestrijden,
en tevens het secretariaat van
de Gewestelijke Raad en zono
dig de landbouworganisaties
in kennis te stellen.
BRUINISSE - Twee personen
auto's werden aanzienlijk be
schadigd bij een botsing die
woensdagmiddag plaatsvond
op de parallelweg van de rijks
weg N-59 over de sluis bij Brui
nisse.
Het ongeluk gebeurde om on
geveer 14.00 uur toen B. van L.
uit Rotterdam en K. V. uit
Ooltgensplaat beiden de ver
smalling in de weg over de
sluis vanuit een verschillende
kant naderden. Van L. kwam
vanuit de richting Bruinisse en
zou de sluis zijn opgereden ter
wijl hij eigenlijk voorrang had
moeten verlenen aan de tege
moet komende auto. Er volgde
een frontale botsing waarbij
beide personenauto's aanzien
lijke materiele schade oplie
pen. Desondanks werd geen
van de inzittenden noemens
waardig gewond.
BRUINISSE - Woensdagmor
gen reden op de Rijksweg N-59
vlak voor de sluis bij Bruinis
se twee personenauto's op el
kaar bij een kop/staartaanrij-
ding.
Het ongeluk gebeurde om on
geveer 10.30 uur toen de brug
over de sluis openging. De file
auto's op de N-59 moest daar
door tot stilstand komen. F. V.
uit Ridderkerk had dat te Iaat
in de gaten. Hij reed achterop
zijn voorganger. Een personen
auto bestuurd door F. R. uit
Enschede. Door de koD/staart
aanrijding ontstond behoorlij
ke materiele schade Er waren
geen gewonden.
PESSE - Acht losgebroken
paarden hebben in de nacht
van woensdag op donderdag
grote consternatie veroorzaakt
in Drenthe.