Speciale zomereditie 'Mensen lijken wat meer milieubewust te worden' Na de dood van de vader geboren Mosselzaad stekers uit Yerseke betrapt Camping- en strandpaviljoeneigenaar houdt strand Middenschouwen schoon STICHTING TER BEVORDERING VAN KOMISCHE EN KRITISCHE NOTEN De Ansichtkaart Het Terrasje Groeten Uit Het Concert Het Affiche DINSDAG 6 AUGUSTUS 1991 NR 24993 5 YERSEKE - Drie inwoners van Yerseke, D. M. (30), D. Z. (31) en J. M. (27) waren onlangs mid den in de nacht ieder met een auto met aanhanger van huis gereden, want ze werden al vroeg in de morgen om 2.00 uur door een lid van de Natuurve- reniging De Windbreker ge zien dat ze bezig waren mossel zaad af te steken van de strek dammen van de Hondsbosse zeewering in het Noord-Hol landse Petten. Ze hadden al 30 tonnen (3000 kilo) afgestoken en in zakken geladen, toen de gewaarschuwde politie hen ar resteerde en een verhoor af nam. Nadat ze allen een bekeu ring hadden gekregen, moch ten ze naar huis, maar het mos selzaad moest in zee worden teruggestort. Het afhalen van mosselzaad van kustverdedigingswerken was vroeger normaal, maar dan niet clandestien zoals nu, maar met toestemming van de beheerders van dijken, dam men of paalhoofden. Albert Gronen, vice-voorzitter van de Vereniging De Windbre ker was furieus over het ge beurde en een warm pleitbe zorger van de eidereenden en een fel opponent tegen de Zeeu wen, van wie hij zei: ,,Nou heb ben ze eerst de Waddenzee leeg geplunderd en nou beginnen ze de kust af te stropen4'. In arti kel tien van het Baggerregle- ment staat, dat men binnen honderd meter uit de kust niet mag spitten of steken naar schelpdieren. Zoals bekend, wordt de mossel door Rijkswaterstaat gebruikt als een soort barometer voor het kustwater. Op strategische plaatsen voor de vloedlijn van de Noord-Hollandse kust om te zien hoe verre het water is ver vuild. De mossel heeft daar voor een alarmsysteem inge bouwd gekregen. Hij sluit zich dan en staakt het filtreren van het water, zoals hij normaal doet, om het plankton op te vangen, waarvan hij leeft. Na de mossel slaat dan ook de mens alarm. NO 3 HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD De muzikale kaart van de week gaat niet naar iemand uit Zie- rikzee. Wel wordt de kaart be wust vanuit Zierikzee ge stuurd namelijk naar een leer ling van de Zeeuwse Muziek school. Het is mevrouw Jean- nette Breen uit Brouwersha ven. Tot voor kort speelde zij enthousiast klarinet. Maar een dag na haar A examen achtte de dokter het om gezondheids redenen beter om te stoppen met het klarinet-spelen. Van wege deze teleurstelling stuurt onze Stichting haar een bemoe digende muzikale kaart mede namens alle lezers van het Nootverband. Ellengard Jense Het kopje koffie op het terras van Concordia bleek een schot in de roos. Twintig jaar gele den kwam ze hier ook regelma tig. Maar dan om een nachtje te slapen als ze voor twee dagen op Schouwen-Duiveland les kwam geven. Het ene nachtje werd zeven nachten toen ze in 1971 intrek nam in de woning boven de Zeeuwse Muziekschool. En daar woont ze nog steeds. Sinds 1973 als regio-directrice: Ellengard Jense. Op haar muziekschool ontmoet ze mensen van korpsen die les- sen komen nemen, leden van koren die een extra uurtje aan stemvorming willen doen, aan komende popartiesten die een cursus lichte muziek volgen. Kortom als we het over 'Mu ziek in Zierikzee' hebben zijn we bij Ellengard Jense aan het juiste adres. Wat vindt Ellen gard van 'cultureel' Zierikzee? Het klinkt allemaal positief. ,,Het verenigingsleven bloeit, er wordt veel gemusiceerd op allerlei koren en korpsen en ook de muziekschool mag zich in een permanente belangstel ling verheugen. Maar..." zegt ze, ,,er zijn wel veel beoefe naars, maar weinig luiste raars". Een saxofoonleerling van een muziekschool tref je niet van zelf aan bij een saxofooncon cert en van de vele koorleden tref je maar een enkele aan bij Wij houden van ons stadje ons dierbaar Zierikzee en wie het mocht kleineren wij doen daaraan niet mee. Al is 't geen ville lumière, geen Londen of Berlijn geen Amsterdam of Brussel, Het mag er toch wel zijn. 'Aangeboden door de N.V. Zie- rikzeesehe Nieuwsbode' staat er boven de partituur van het 'Zierikzeesch Volkslied'. De dichter en componist is de heer M. A. Swenne, woonachtig in Ouwerkerk. Hij heeft het lied geschreven ergens tussen 1945 en 1953. 'Het was een ingeving' zegt hij door de telefoon. Op de vraag of het niet aardig is dat iemand uit Ouwerkerk het volkslied van Zierikzee ge schreven heeft antwoordt hij schouderophalend: 'Waarom ook niet?' In ieder geval is dit lied een passende inleiding voor onze derde aflevering in onze zomer- serie van muzikale bezoeken aan muzikale plaatsen. Vandaag is dat Zierikzee. Op een terras aan het Havenplein dronken we een kopje koffie met Elengard Jense en het con cert van de week was een orgel concert door de Nieuwe Kerk organist Rinus Verhage, die volgend jaar met het oog op de toeristen wellicht met het Zie- rikzeesche Volkslied kan af sluiten: ,,De vreemde die zich aanmeldt, dien haalt men blij de in, wordt daadlijk opgeno men als lid van 't groot gezin". Impressie van een orgelconcert Het was een gebogen gestalte. De armen breed uit op de kerk bank. Het hoofd er boven op. Van achteren zag je alleen wat kortgeknipt haar en twee rode schouderbandjes. Een wat jon ge gebogen figuur die de mu ziek uit het Kam en Van der Meulenorgel letterlijk over zich heen liet stromen. Even had ze maar gekeken. Het was aan het begin van het concert toen organist Rinus Verhage naar beneden was gekomen om iedereen welkom te heten. .Fantastisch dat u met dit war me weer gekomen bent," had hij gezegd en ook nog wat over een zak die aan het einde van de orgelbespeling voor je neus zou worden gehouden. Voor de restauratie of zoiets. Voor niets mocht je er in, maar voor niets kwam je er niet uit. Zodra de eerste tonen van Bach's Preludium en Fuga in G klonken zakte haar hoofd op haar armen. Met de ogen geslo ten lag ze daar, in zichzelf ge keerd, luisterend naar klanken die van dichtbij, of van heel ver kwamen als haar gedachten op de golven van het geluid hun eigen weg gingen. Ze zag niets. Ze zag geen uitges neden varkens, kippen en ko nijnen, schilderijtjes van Zie rikzee, creaties van textiel en alle andere getuigen van volks kunst die ter gelegenheid van de hobby-tentoonstelling te zien waren. Ze merkte niets van wat er om haar heen ge beurde. Tben moest ze opzij. Twee vriendelijke grijze dames kwa men tijdens de Kortjakje vari aties in haar bank zitten. Met een vaag gezicht schoof ze naar links om terstond weer in haar kokon te kruipen. Het was tijdens het concert een komen en gaan. De bewuste concertbezoekers, waaronder naar verhouding aardig wat 'eigen mensen' zaten 's mid dags om vier uur klaar. Maar de toevallige passanten scho ven even in een bank en gingen na kortere of langere tijd weer weg. Af en toe hoorde je: 'Mama!' ge volgd door een vermanend 'Sssst!' als een nieuwe familie even de neus om de deur van de kerk stak. Maar zij bleef liggen en wacht te geduldig af wat het volgende stuk muziek zou zijn: Tijdens het romatische Andante van Mendelssohn veranderde haar houding. Ze legde nu haar hoofd op de bank mt twee ge vouwen handen over haar nek.Zo bleef ze bijna de volle drie kwartier liggen. Zonder belangstelling voor de naam van het werk en voor wie het geschreven heeft. Het ging al leen om de ruimte en de sfeer, tot leven gebracht door de klanken van een orgel. Bij het laatste werk van Men delssohn vulden imposante or gelakkoorden de kerk lot in haar uithoeken. Het was Sona te no. 3 van Mendelssohn. Nu hief ze het hoofd wat op. Het gezicht omklemd door bei de handen staarde ze peinzend naar het monumentale front. Zodra het even wat zachter werd zonk ze weer weg in haar gebogen houding. Door het ap plaus begreep ze dat het con cert voorbij was. Ze richtte zich op, ging een beetje schuin zitten en klapte mee. Even maar. Als een van de eersten schoof ze weg, de kerk uit, haar eigen weg op, wie weet waarheen. Het was een gebogen gestalte, een onbekend meisje, met een onbekende naam en wellicht onbekende zorgen. Niemand heeft haar gesproken. Wellicht heeft alleen de muziek haar be reikt. De serie orgelconcerten is de Nieuwe Kerk is bijna voorbij. Als u deze krant vroeg krijgt kunt u vandaag (dinsdag) nog om 16.00 uur de organist Wim Boer beluisteren. Hij verzorgt de laatste bespeling in de zo- merserie. Eveneens ten bate van de restauratie van het Kam en Van der Meulen-orgel treedt op vrijdagavond 6 september een Engels jongerenorkest op: het Lincolnshire Youth Or chestra. De omgebouwde aardappelrooier. (Foto: Joop van Houdt). Weduwnaar een goed koorconcert. ,,En ver geet ook je collega's niet" om eraan toe te voegen: ,,Zou je er dat wel inzetten?" Toch is Ellengard niet ontevre den over het concertbezoek in Zierikzee. 'Uit in Zeeland' or ganiseert concerten die zich in een toenemende belangstelling mogen verheugen ,,en laten we natuurlijk 'Ars Musica' niet vergeten." Wat is het verschil tussen die twee? vraag ik droog. ,,Moet ik je dat nog gaan uitleggen?" antwoordt ze, maar vertelt toch geduldig dat Uit in Zeeland bekende namen trekt via een impress'ariaat en dat Ars Musica meer een po dium is voor uitvoerenden die een binding hebben met de streek of met de Zeeuwse Mu ziekschool. Binnenkort bestaat Ars Musica tien jaar. Een serie met een constant publiek, „hoewel er in het begin abbonnementhou- ders waren en we nu naar ver houding meer losse kaarten verkopen. Maar over het alge meen mogen we in Zierikzee best blij zijn met de opkomst bij concerten. In vergelijking met bijvoorbeeld Middelburg vals Zierikzee best positief uit." Vanzelf komt het gesprek op de Zeeuwse Muziekschool en de ontwikkelingen van de laatste tijd. Steeds meer volwassenen blijken de weg naar de muziek school te vinden. „Vaak pak ken ze de blokfluit of de piano weer op." Het laatste geldt niet voor de jeugd. In het grillige verloop van instrumentenkeuze lijkt het erop dat momenteel blok fluit, piano en kerkorgel aan de verliezende hand zijn. Twee andere instrumenten zijn 'in': saxofoon en het keyboard. De muziekschool £s niet stil blij ven staan, maar speelt in op de behoefte vanuit de maatschap pij, ook met instrumenten uit het lichtere genre, zoals drumstel en keyboard. Ook de lesvorm is aan het ver anderen. Door bezuinigingen heeft het privé-onderricht plaats gemaakt voor de 'ge combineerde' les. Aanvanke lijk alleen voor het A-niveau, maar vanaf september ook op het B-niveau krijgen leerlin gen in een wat langere tijd niet alleen maar samen les. Aanvankelijk leefden er veel bezwaren bij docenten die al tijd een leerling per les had den. Na enkele jaren weet El lengard Jense ook voordelen op te noemen: „Bij twee leer lingen stimuleert de een de an der. Ze vinden het vaak leuk om samen naar les te gaan en ze blijken handiger te worden in het samenspel dan voor heen." Vanaf Concordia wandelen we terug naar de muziekschool. Onderweg blijft het gesprek nog even doorgaan, over ge meentelijke subsidies aan con certen en over Ars Musica bij voorbeeld. „Weet je wat je ook nog even moet noemen? Dat het zo bijzonder is dat musici op zo'n positieve wijze samen kunnen werken. Dat is echt uniek bij ons." Ellengard Jense. (Foto: Marijke Folkertsma). strandbezoekers achterlaten op te ruimen. En vooral aan het eind van de dag kan dat een be hoorlijke hoeveelheid zijn. Meer toeristen Volgens De Jonge ligt dat voor al aan het feit dat steeds meer toeristen en dagjesmensen de weg naar het strand bij de Brouwersdam vinden. „De groep recreanten is groter ge worden, maar het lijkt er op dat de mensen zelf toch wat mi lieubewuster worden. Vroeger zag je veel meer lege plastic frisdrankflessen liggen. Die neemt men nu mee. Ook al om dat er tegenwoordig statiegeld op zit". geeft enkele bijzonderheden over het huwelijk Muilman- Mogge, dat goed wordt ge noemd. Beide echtelieden wa ren volgens de gouverneur van hun zoon 'verstandig en rede lijk'. Ook de verstandhouding tussen Muilman en zijn stief dochtertje bleek uitstekend, te zijn. Hij liet haar een legaat na wegens 'besondere liefdeblij ken'. Om nog even terug te komen op het boeiende portretstuk, ge schilderd door Numan:'Me- vrouw Van Collen (-Mogge) zit kant te klossen naast een com mode van Frans model. Ze is modieus gekleed en gekapt'. Mr Muilman overleefde zijn tweede echtgenote (overleden 1806). Hij stierf op 20 april 1812 te Amsterdam, maar werd te Haamstede begraven. Wiebe Keikes Ook was hij weduwnaar. Zijn vrouw Suzanna Cornelia Hart- sinck overleed in 1771 in het kraambed tijdens de bevalling van een tweeling. Evenals Su zanna Mogge met haar dochter tje, liet Hendrik Muilman zich kort na zijn tweede huwelijk portreteren met de tweeling; een dochtertje Cornelia en een Suzanne Cornelia Mogge van Haemstede (geb. 1753) met haar dochtertje Johanna Ferdinanda (geb. 1773). SCHARENDIJKE - Een of twee keer per dag wordt het stuk strand van de gemeente Middenschouwen in de bocht van de Brouwersdam bij Scharendijke schoongemaakt door een speciaal voertuig. Het is een omgebouwde aar dappelrooier die de bovenlaag van het strand bestaande uit zand met vuil oppakt en ver volgens zeeft. Het zand stroomt terug op het strand, het afval blijft hangen en wordt naar een container ge voerd. paviljoens die op het strand in de bocht van de Brouwersdam staan. Volgens chef afdeling fi nanciën van de gemeente Mid denschouwen A. de Jonge heeft de gemeente met hem een con tract gesloten voor het schoon houden van het hele Midden- schouwse strandgedeelte. De eigenaar van dit inventieve schoonmaakapparaat is J. F. A. van Baarle uit Scharendijke. Hij exploiteert de camping Duin en Strand en twee strand- Het gaat om een stuk strand van enkele honderden vierkan te meter. Van Baarle of een van zijn medewerkers rijdt daar dagelijks rond om het afval dat ZIERIKZEE - Een geschilderd portret uit lang ver vlogen tijden kan ons nader brengen tot de perso nen, die destijds zijn afgebeeld. Tenminste wanneer we weten wie het waren. In het rijksmuseum te Amster dam bevindt zich een fraai schilderij, gemaakt door Her- manus Numan (1744-1820). De aanvankelijke omschrijving luidde:,,Een dame met haar dochtertje". De kwaliteit van het kunstwerk was onmisken baar maar de betekenis ervan steeg aanmerkelijk nadat dui delijk was geworden wie de voorname vrouw en het kind voorstelden. Zeer aanzienlijke familie De kostbare kledij wees al in de richting van een zeer aan zienlijke familie en dat bleek na uitgebreid onderzoek ook zo te zijn. De 'achtergrond' van de geportreteerde dame, Suzanna Cornelia Mogge van Haemste de was triest. Ze werd geschil derd als weduwe met haar dochtertje Johanna Ferdinan da, dat na de dood van de vader was geboren. Suzanna Mogge (1753-1806), vrouwe van Haemstede en Koudekerke ('laatste van haar geslacht'), was in eerste echt gehuwd geweest met mr Ferdi nand van Collen (1741-1773). Na zijn overlijden op 14 november 1773 bleef de weduwe achter met haar dochtertje dat enkele maanden na de dood van haar echtgenoot was geboren. Op 21. juli 1776 hertrouwde Suzanna Cornelia Mogge te Amsterdam met mr Hendrik Muilman (1743-1812), een bekend Amster dams bankier. achterlijk zoontje dat jong overleed. De schilderijen waren derhalve 'gedenkstukken'; Teder der portretten vererfde naar de zij de van het afgebeelde kind. Jo hanna Ferdinanda van Collen huwde Salomon Rendorp en door het legaat Rendorp kwam het portretstuk in het rijksmu seum'. (Staring). Het dubbelportret van moeder en dochter is fraai en onge dwongen van compositie. Mr A. Staring van de Wildenborch heeft het in een studie over 'De Hollanders thuis' (1956) uitvoe rig beschreven. Deze auteur

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 5