Afgesproken
(ouderen)werk
-Ready
envlucht
Westerschouwen
komt met
concept-nota ouderenbeleid
m
NIEUWSBODE
portret van de 16-
ie die aan SLE lijdt,
ïducatief extra.
Je Europese Markt,
m in Europa. Les 5.
Journaal
tudio sport journaal
NOS-laat, achter-
natie uit binnen- en
met om 23.00 uur
Vandaag.
Personeelsmanage-
15.
Nieuws voor doven
orenden.
Babel, wekelijkse
lef voor Turkse mi-
Samson, Samson en
ven dolle avonturen.
Iet Capitool, Ameri-
Irie.
Kwislijn.
Nieuws.
Tik tak, animatiese-
8.
Plons,
lir Alfred Jodocus
kenfilmserie. Afl. 14.
Ir Dusty, 12-delige
che jeugdserie. Afl. 6.
Buren, Australische
Paardenkoersen, rae-
m en programma-
Nieuws.
Kwislijn.
Zeg 'ns AAA, Neder-
imedyserie. Afl. 31.
De man van de am-
x, 13-delige Franse se-
'rangois Veile. Afl. 6.
jaraka-uitslagen.
Tien voor taal, tv-
,oren uit Vlaanderen
J-land strijden om de
Tien-trofee.
Op de koop toe, we-
onsumentenmagazine.
Kunst-Zaken.
Vandaag.
;wislijn.
Ineredibile, talkshow
ce waarin de actuali-
Jraal staat.
|r Coda. Leonard No-
t voor uit De gedroom-
ir, Geboortebewijs en
erklaringen. Vandaag:
Nieuwskrant
|r Mooi en meedogen-
nerikaanse serie. Afl.
ir Over mijn lijf, ge-
jismagazine.
ur Mededelingen en
Jma-overzicht.
Nieuws.
j- Kijk uit! Verkeerstip.
ir Ecologische tuinie-
>rie over de ecologische
1. 4.
ir Oogappel, magazine
ders over alles wat te
heeft met kinderen en
loeding.
ir Tofsport, reeks over
Issporten.
ur Grüsse aus Wien,
deel van een concert
le Koningin Elizabeth-
\nt werpen door het Ko-
l Filharmonisch Orkest
landeren en het BRT-
K.v. Emmerich Smola.
ady is de veldcom-
;peelt de ploeg een
ir) en SKV (Sleeu-
SKV aan te treden.
en bleek beduidend
,i de afwerking. Zo boog
le stand om naar 5-4.
larie van Goudoever
met een afstandsschot
:gen weer in evenwicht:
,t laatste kwartier was
voor SKV, wat resulteer-
5 en All-Ready bleef on-
ïd met Aege handen
terdag 6 april speelt All-
op sportpark Bannink
•ste thuiswedstrijd om
ur tegffli BKC.
ikerk; 6. W. Blom; 7. C. J-
mets; 8. L. J. v. d. Wielen;
Hoogervorst; 10. H. J.
11. H. v. Noorden; 12.
l'le; 13. C. v. d. Hoek; 14.
v. d. Kamp; 15. H. Berre-
16. W. v. d. Meulen; 17. M.
Ir; 18. L. J. de Bruin; 19.
rwest; 20. H. Slagboom.
Romijn.; 22. R. Krijger
A. Bakker; 24. C. v. DiJ-
J. IJsseldijk; 26. B.
oenisse; 27. Comb. Dane-
I; 28. J. Douwes; 29.
Snijders; 30. A. Bou-
31. J. v. Popering; 32. L.
ne; 33. Comb. Koster-
1; 34. J. den Hengst; 35. P-
irand; 36. A. Knop; 37. L.
zoets; 38. Comb. Knop-
tn; 39. W. Roggeband; 40.
iting; 41. B. A. de Bruin;
de Jonge; 43. Bram Hey-
VRIJDAG 5 APRIL 1991 NR 24926
Oofc op het gebied van de verkeersveiligheid is er binnen de gemeente Westerschouwen een aantal knelpunten. (Archieffoto).
BURGH-HAAMSTEDE
- Ouderen in staat
stellen op een
verantwoorde wijze in
hun eigen leefomgeving
te kunnen blijven
functioneren. Dat moet
volgens Afgesproken
(ouderen)werk, een
concept-nota voor het
ouderenbeleid in de
gemeente
Westerschouwen,
centraal staan in dat
ouderenbeleid. „Een
gemeentelijke overheid
heeft tot taak de
belangen van al haar
inwoners zo goed
mogelijk te behartigen.
Omdat ouderen een niet
te onderschatten deel
vormen van de burgers
lijkt aandacht voor
deze categorie op haar
plaats", aldus de nota.
„Ouderen hebben een
niet op waarde te
schatten hoeveelheid
kennis en vooral ook
levenservaring
opgebouwd. In de
maatschappij zien we
echter dat van deze
kennis en ervaring niet
of nauwelijks gebruik
wordt gemaakt. Het
tegenovergestelde lijkt
eerder te
geschieden
Als het aan de samenstellers
van de nota ligt komt vooral
daar verandering in.
Uitgangspunt is dat de
ouderen zelf in de
gelegenheid worden gesteld
mede vorm en inhoud te
geven aan het gemeentelijk
beleid op het gebied van het
ouderenwerk. Met tekent daar
meteen bij aan dat in de
gemeente Westerschouwen de
ouderen een steeds grotere
groep binnen de samenleving
worden. De bevolking van de
gemeente vergrijst en dat
proces is al jaren aan de
gang.
De ouderen nemen, zo wordt
in de concept-nota gesteld,
een bijzondere plaats in. Zij
hebben geen betaald werk
meer en hun plaats in de
maatschappij is mede
daardoor anders. Hun
behoeften zijn anders dan die
van de mensen die nog wel
actief zijn in het arbeidsleven.
Niet alleen hun behoeften,
maar ook hun mogelijkheden
zijn veranderd. Sommige
ouderen zijn minder mobiel
en iij dat opzicht min of meer
afhankelijk van anderen of in
ieder geval van de
voorzieningen die in een kern
aanwezig zijn.
De gemeente Westerschouwen
heeft in het verleden geen
speciaal ouderenbeleid
gevoerd. „De ouderen werden
als onderdeel van de totale
samenleving gezien", aldus de
nota. De tijden zijn echter
veranderd en die visie, zo
wordt onderkend, is
inmiddels achterhaald. Het
aantal ouderen is toegenomen
en bovendien zijn de ouderen
van nu mondiger en zich
bewust van hun rechten en
plichten. Een groep mensen
waar een gemeente niet
omheen kan en dat is ook
zeker niet wat met de
concept-nota beoogd wordt.
Als een rode draad door de
nota loopt het idee dat de
ouderen zelf hun wensen
kenbaar moeten maken. De
gemeente kan dan inspelen op
die wensen, maar dan niet ad
hoe, maar vanuit een
bepaalde visie op het
ouderenbeleid. De gemeente
moet voorwaarden scheppen
om te bereiken dat ouderen
op verantwoorde wijze zo
lang mogelijk zelfstandig
kunnen functioneren.
Een belangrijk onderdeel van
het ouderenbeleid moet
volgens de nota de
emancipatie van ouderen zijn.
„Nodig is een
emancipatieproces dat er op
gericht is ouderen een
gelijkwaardige positie te
laten innemen als andere
bevolkingsgroepen.
Activiteiten die dit
emancipatieproces kunnen
bevorderen zullen pi-ioriteit
moeten krijgen".
De situatie in de gemeente
Westerschouwen is voor wat
betreft de ouderen anders dan
Afgesproken (ouderen)werk; bibliotheek moet ook voor ouderen
interessant zijn. (Archieffoto).
die in de meeste anderen
gemeenten op Schouwen-
Duiveland. Niet alleen wonen
er ouderen die 'hun leven lang
gewerkt en gewoond hebben
in de Westhoek.
Westerschouwen herbergt ook
een fors aantal mensen die na
een groot deel van hun leven
elders in Nederland gewoond
en gewerkt hebben en hun
oude dag in alle rust in de
gemeente Westerschouwen
door willen brengen. „Deze
groep ouderen heeft over het
algemeen geen directe binding
met de gemeenten. De
omgeving, het woonklimaat is
voor deze groep aanleiding
zich hier te vestigen. Over heit
algemeen gaat het om
'welgestelde' ouderen die hun
tweede woning permanent
betrekken of een woning
kopen of laten bouwen".
Met andere woorden: de
vergrijzing is in
Westerschouwen naar alle
waarschijnlijkheid sterker
voelbaar dan in veel andere
gemeenten. Dat kan tot
problemen leiden met
bijvoorbeeld de huisvesting.
Niet alleen neemt het aantal
ouderen in de Schouwse
Westhoek toe, maar zij willen
ook zo lang mogelijk
zelfstandig blijven wonen. Er
zijn dus bejaardengeschikte
woningen nodig.
Volgens de nota ontbreekt het
in Westerschouwen aan
voldoende mogelijkheden
voor huisvesting van ouderen.
De bejaarden(geschikte)
woningen die er zijn dateren
uit de zeventiger jaren en
voldoen eigenlijk niet meer
aan de eisen van deze tijd.
„Het is wenselijk de
mogelijkheden na te gaan om
het wooncomfort van deze
woningen te verbeteren",
aldus de nota. De
mogelijkheden voor ouderen
zijn wat dat betreft, zo tekent
men daar meteen bij aan,
beperkt.
„Enerzijds is er zelfstandig
wonen in een eigen woning en
anderzijds het verzorgd
wonen in een verzorgingshuis
of aanleunwoning. Gebleken
is dat meerdere ouderen
belangstelling hebben voor
andere woonvormen. Hierbij
kan gedacht worden aan de
zogenaamde duo-woningen,
waarbij een grotere
gezinswoning wordt gebouwd
in combinatie met een
kleinere ouderenwoning",
aldus de nota. Ook het
groepswonen voor ouderen
passeert de revue. Om er
achter te komen hoe de
ouderen zelf het liëfst willen
wonen wordt in de nota de
suggestie gedaan hoe de in
oprichting zijnde Ouderen
Adviescommissie voor de
woningbouw zich zou kunnen
ontwikkelen tot een
commissie die gevraagd en
ongevraagd kan adviseren.
Zowel aan de gemeente als
aan een
woningbouwvereniging.
Een ander punt van zorg is
dat ouderen meer nog dan
andere bevolkingsgroepen
afhankelijk zijn van bepaalde
voorzieningen. Ouderen zijn
vaak minder mobiel. „Men is
aangewezen op
dienstverlening 'om de hoek'.
Met andere woorden: de
dorpswinkel, het (rijdend)
postkantoor en de bus zijn
voor ouderen mogelijk nog
belangrijker dan voor andere
bevolkingsgroepen. Het
probleem is dat die
voorzieningen mede door
vergrijzing juist dreigen te
verdwijnen waarmee dan de
leefbaarheid in een kern weer
bedreigd wordt. „Steeds weel
moeten alle zeilen bijgezet
worden om de leefbaarheid in
de kleine kernen in stand te
houden", zo wordt gesteld In
sommige gevallen is de
toekomst van de plaatselijke
school onzeker, heeft de
dorps-middenstand de
grootste moeite het hoofd
boven water te houden en in
het algemeen gesproken
neemt het
voorzieningenniveau af. Een
pasklare oplossing van dit
probleem wordt in de concept
nota ouderenbeleid niet
aangedragen. Wel wordt
gesteld dat het feit dat
ouderen juist afhankelijk zijn
van die voorzieningen de
noodzaak tot handhaving van
die voorzieningen nog eens
onderstreept.
Belangrijk voor ouderen is
ook de inrichting van het
verkeer. „Geconstateerd moet
worden dat het verkeer meel
is afgestemd op jongere
mensen dan op oude mensen.
Ons uitgangspunt is dat alle
burgers op een verantwoorde
manier aan het verkeer
moeten kunnen deelnemen".
Wat op dat gebied de
knelpunten zijn en hoe die
problemen moeten worden
aangepakt blijkt niet uit de
nota. De suggestie wordt
gedaan om aan de Stichting-
Welzijn Ouderen te vragen de
knelpunten op een rijtje te
zetten. Het openbaar vervoer
laat in de gemeente
Westerschouwen, zeker gezien
vanuit het belang van
ouderen, te wensen over.
„Hoewel dit probleem al
langer onze aandacht heeft
willen wij nogmaals de
mogelijkheden onderzoeken
om tot een beter openbaar
vervoers-netwerk te komen.
Ook zal bezien worden in
hoeverre er eilandelijk
aanvullend vervoer
gerealiseerd kan worden waar
ouderen op afroep gebruik
van kunnen maken".
Ook op een heel ander terrein
moet er volgens de nota een
en ander gebeuren en wel op
het gebied van vorming en
educatie. „Ons inziens dient
er eën gericht aanbod van
educatieve en vormende -
activiteiten te worden
samengesteld. Het doel van
dergelijke activiteiten dient
enerzijds te zijn het aanreiken
van middelen om zich
weerbaarder op te stellen in
de hedendaage maatschappij
en anderzijds het aanbieden
van mogelijkheden om zich
als oudere te kunnen
ontwikkelen en ontplooien",
aldus de nota. „De gemeente
dient te stimuleren dat
sociaal-culturele- en
educatieve instellingen een
aanbod ontwikkelen dat ook
voor ouderen interessant is".
Als voorbeeld van wat er zou
kunnen noemt men de
bibliotheek. Het
boekenbestand moet ook voor
ouderen aantrekkelijk zijn.
„Tevens achten wij het
gewenst dat vanuit de
bibliotheek speciaal aandacht
wordt besteed aan het
stimuleren van het leesgenot
onder ouderen".
Zoals al eerder aangestipt
loopt de opvatting dat de
ouderen zelf de richting aan
moeten geven waarin het
ouderenbeleid zich beweegt.
Die opvatting is ook weer
terug te vinden in het deel
van de nota dat handelt over
emancipatie. De
ouderenbonden kunnen
volgens de samenstellers van
de nota een belangrijke rol
spelen in de emancipatie. Men
tekent daar wel meteen bij
aan dat het nog maar de
vraag is of de ouderenbonden
voldoende zijn toegerust voor
deze taak. „Te overwegen is
om middelen vrij te maken
voor kadervorming en andere
activiteiten die de
emancipatie van ouderen kan
bevorderen en ondersteunen.
Tevens willen wij, voorzover
dit tot onze mogelijkheden
behoort, bevorderen dat
ouderen kunnen deelnemen
aan beleidsontwikkeling van
de dienstverlenende
instellingen die voor hen van
belang zijn". Wanneer in de
nota gesproken wordt van
emancipatie doelt men
daarmee niet alleen op
emancipatie van de oudere
mens, maar vooral ook op
emancipatie van de oudere
vrouw. Volgens de nota nemen
vrouwen ook onder ouderen
niet in alle opzichten een
gelijkwaardige positie in. „Zo
is het opvallend dat het
aantal vrouwen dat een
belangrijke bestuursfunctie
vervult aan de geringe kant
is", zo wordt geconcludeerd.
„Het is belangrijk dat een
ieder inziet, met name binnen
het ouderenwerk, dat er een
betere vertegenwoordiging
komt van vrouwen in
bestuurlijke functies. Mannen
gaan dikwijls anders met
onderwerpen om dan
vrouwen".
De ouderensociëteiten worden
in de nota omschreven als
belangrijke voorzieningen.
Voorzieningen waar niet
alleen de ouderen maar ook
de gemeente baat bij hebben.
Volgens de nota bestaat zowel
bij de bezoekers van de
ouderensociëteiten als hun
besturen de behoefte om
vaker open te zijn. „Wij
willen de mogelijkheden
onderzoeken om in die
behoefte te voorzien", aldus
de nota. Men tekent daar
meteen bij aan dat allereerst
gekeken zal moeten worden of
het financieel haalbaar is om
meer bijeenkomsten van
ouderensosen te organiseren.
Wil men het ouderenbeleid
zoals dat staat onschreven in
Afgesproken (ouderen)werk
nader gestalte kunnen geven
dan hangt daar voor de
gemeente Westerschouwen
uiteraard een prijskaartje
aan. In de nota wordt
aangekondigd dat
tegelijkertijd met de
behandeling van de nota in de
gemeenteraad van
Westerschouwen het voorstel
om jaarlijks 10.000,-
beschikbaar te stellen voor
het ouderenbeleid aan de
raadsleden wordt voorgelegd.
Een en ander komt aan de
orde tijdens een
inspraakbijeenkomst
woensdag 10 april in het
gemeentehuis te Burgh-
Haamstede. De
inspraakbijeenkomst begint
om 14.00 uur.
Ook in Westerschouwen zou gezocht moeten worden naar aanvullend 'openbaar' vervoer. (Archieffoto).