Afgesproken (ouderen)werk -Ready envlucht Westerschouwen komt met concept-nota ouderenbeleid m NIEUWSBODE portret van de 16- ie die aan SLE lijdt, ïducatief extra. Je Europese Markt, m in Europa. Les 5. Journaal tudio sport journaal NOS-laat, achter- natie uit binnen- en met om 23.00 uur Vandaag. Personeelsmanage- 15. Nieuws voor doven orenden. Babel, wekelijkse lef voor Turkse mi- Samson, Samson en ven dolle avonturen. Iet Capitool, Ameri- Irie. Kwislijn. Nieuws. Tik tak, animatiese- 8. Plons, lir Alfred Jodocus kenfilmserie. Afl. 14. Ir Dusty, 12-delige che jeugdserie. Afl. 6. Buren, Australische Paardenkoersen, rae- m en programma- Nieuws. Kwislijn. Zeg 'ns AAA, Neder- imedyserie. Afl. 31. De man van de am- x, 13-delige Franse se- 'rangois Veile. Afl. 6. jaraka-uitslagen. Tien voor taal, tv- ,oren uit Vlaanderen J-land strijden om de Tien-trofee. Op de koop toe, we- onsumentenmagazine. Kunst-Zaken. Vandaag. ;wislijn. Ineredibile, talkshow ce waarin de actuali- Jraal staat. |r Coda. Leonard No- t voor uit De gedroom- ir, Geboortebewijs en erklaringen. Vandaag: Nieuwskrant |r Mooi en meedogen- nerikaanse serie. Afl. ir Over mijn lijf, ge- jismagazine. ur Mededelingen en Jma-overzicht. Nieuws. j- Kijk uit! Verkeerstip. ir Ecologische tuinie- >rie over de ecologische 1. 4. ir Oogappel, magazine ders over alles wat te heeft met kinderen en loeding. ir Tofsport, reeks over Issporten. ur Grüsse aus Wien, deel van een concert le Koningin Elizabeth- \nt werpen door het Ko- l Filharmonisch Orkest landeren en het BRT- K.v. Emmerich Smola. ady is de veldcom- ;peelt de ploeg een ir) en SKV (Sleeu- SKV aan te treden. en bleek beduidend ,i de afwerking. Zo boog le stand om naar 5-4. larie van Goudoever met een afstandsschot :gen weer in evenwicht: ,t laatste kwartier was voor SKV, wat resulteer- 5 en All-Ready bleef on- ïd met Aege handen terdag 6 april speelt All- op sportpark Bannink •ste thuiswedstrijd om ur tegffli BKC. ikerk; 6. W. Blom; 7. C. J- mets; 8. L. J. v. d. Wielen; Hoogervorst; 10. H. J. 11. H. v. Noorden; 12. l'le; 13. C. v. d. Hoek; 14. v. d. Kamp; 15. H. Berre- 16. W. v. d. Meulen; 17. M. Ir; 18. L. J. de Bruin; 19. rwest; 20. H. Slagboom. Romijn.; 22. R. Krijger A. Bakker; 24. C. v. DiJ- J. IJsseldijk; 26. B. oenisse; 27. Comb. Dane- I; 28. J. Douwes; 29. Snijders; 30. A. Bou- 31. J. v. Popering; 32. L. ne; 33. Comb. Koster- 1; 34. J. den Hengst; 35. P- irand; 36. A. Knop; 37. L. zoets; 38. Comb. Knop- tn; 39. W. Roggeband; 40. iting; 41. B. A. de Bruin; de Jonge; 43. Bram Hey- VRIJDAG 5 APRIL 1991 NR 24926 Oofc op het gebied van de verkeersveiligheid is er binnen de gemeente Westerschouwen een aantal knelpunten. (Archieffoto). BURGH-HAAMSTEDE - Ouderen in staat stellen op een verantwoorde wijze in hun eigen leefomgeving te kunnen blijven functioneren. Dat moet volgens Afgesproken (ouderen)werk, een concept-nota voor het ouderenbeleid in de gemeente Westerschouwen, centraal staan in dat ouderenbeleid. „Een gemeentelijke overheid heeft tot taak de belangen van al haar inwoners zo goed mogelijk te behartigen. Omdat ouderen een niet te onderschatten deel vormen van de burgers lijkt aandacht voor deze categorie op haar plaats", aldus de nota. „Ouderen hebben een niet op waarde te schatten hoeveelheid kennis en vooral ook levenservaring opgebouwd. In de maatschappij zien we echter dat van deze kennis en ervaring niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt. Het tegenovergestelde lijkt eerder te geschieden Als het aan de samenstellers van de nota ligt komt vooral daar verandering in. Uitgangspunt is dat de ouderen zelf in de gelegenheid worden gesteld mede vorm en inhoud te geven aan het gemeentelijk beleid op het gebied van het ouderenwerk. Met tekent daar meteen bij aan dat in de gemeente Westerschouwen de ouderen een steeds grotere groep binnen de samenleving worden. De bevolking van de gemeente vergrijst en dat proces is al jaren aan de gang. De ouderen nemen, zo wordt in de concept-nota gesteld, een bijzondere plaats in. Zij hebben geen betaald werk meer en hun plaats in de maatschappij is mede daardoor anders. Hun behoeften zijn anders dan die van de mensen die nog wel actief zijn in het arbeidsleven. Niet alleen hun behoeften, maar ook hun mogelijkheden zijn veranderd. Sommige ouderen zijn minder mobiel en iij dat opzicht min of meer afhankelijk van anderen of in ieder geval van de voorzieningen die in een kern aanwezig zijn. De gemeente Westerschouwen heeft in het verleden geen speciaal ouderenbeleid gevoerd. „De ouderen werden als onderdeel van de totale samenleving gezien", aldus de nota. De tijden zijn echter veranderd en die visie, zo wordt onderkend, is inmiddels achterhaald. Het aantal ouderen is toegenomen en bovendien zijn de ouderen van nu mondiger en zich bewust van hun rechten en plichten. Een groep mensen waar een gemeente niet omheen kan en dat is ook zeker niet wat met de concept-nota beoogd wordt. Als een rode draad door de nota loopt het idee dat de ouderen zelf hun wensen kenbaar moeten maken. De gemeente kan dan inspelen op die wensen, maar dan niet ad hoe, maar vanuit een bepaalde visie op het ouderenbeleid. De gemeente moet voorwaarden scheppen om te bereiken dat ouderen op verantwoorde wijze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen functioneren. Een belangrijk onderdeel van het ouderenbeleid moet volgens de nota de emancipatie van ouderen zijn. „Nodig is een emancipatieproces dat er op gericht is ouderen een gelijkwaardige positie te laten innemen als andere bevolkingsgroepen. Activiteiten die dit emancipatieproces kunnen bevorderen zullen pi-ioriteit moeten krijgen". De situatie in de gemeente Westerschouwen is voor wat betreft de ouderen anders dan Afgesproken (ouderen)werk; bibliotheek moet ook voor ouderen interessant zijn. (Archieffoto). die in de meeste anderen gemeenten op Schouwen- Duiveland. Niet alleen wonen er ouderen die 'hun leven lang gewerkt en gewoond hebben in de Westhoek. Westerschouwen herbergt ook een fors aantal mensen die na een groot deel van hun leven elders in Nederland gewoond en gewerkt hebben en hun oude dag in alle rust in de gemeente Westerschouwen door willen brengen. „Deze groep ouderen heeft over het algemeen geen directe binding met de gemeenten. De omgeving, het woonklimaat is voor deze groep aanleiding zich hier te vestigen. Over heit algemeen gaat het om 'welgestelde' ouderen die hun tweede woning permanent betrekken of een woning kopen of laten bouwen". Met andere woorden: de vergrijzing is in Westerschouwen naar alle waarschijnlijkheid sterker voelbaar dan in veel andere gemeenten. Dat kan tot problemen leiden met bijvoorbeeld de huisvesting. Niet alleen neemt het aantal ouderen in de Schouwse Westhoek toe, maar zij willen ook zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Er zijn dus bejaardengeschikte woningen nodig. Volgens de nota ontbreekt het in Westerschouwen aan voldoende mogelijkheden voor huisvesting van ouderen. De bejaarden(geschikte) woningen die er zijn dateren uit de zeventiger jaren en voldoen eigenlijk niet meer aan de eisen van deze tijd. „Het is wenselijk de mogelijkheden na te gaan om het wooncomfort van deze woningen te verbeteren", aldus de nota. De mogelijkheden voor ouderen zijn wat dat betreft, zo tekent men daar meteen bij aan, beperkt. „Enerzijds is er zelfstandig wonen in een eigen woning en anderzijds het verzorgd wonen in een verzorgingshuis of aanleunwoning. Gebleken is dat meerdere ouderen belangstelling hebben voor andere woonvormen. Hierbij kan gedacht worden aan de zogenaamde duo-woningen, waarbij een grotere gezinswoning wordt gebouwd in combinatie met een kleinere ouderenwoning", aldus de nota. Ook het groepswonen voor ouderen passeert de revue. Om er achter te komen hoe de ouderen zelf het liëfst willen wonen wordt in de nota de suggestie gedaan hoe de in oprichting zijnde Ouderen Adviescommissie voor de woningbouw zich zou kunnen ontwikkelen tot een commissie die gevraagd en ongevraagd kan adviseren. Zowel aan de gemeente als aan een woningbouwvereniging. Een ander punt van zorg is dat ouderen meer nog dan andere bevolkingsgroepen afhankelijk zijn van bepaalde voorzieningen. Ouderen zijn vaak minder mobiel. „Men is aangewezen op dienstverlening 'om de hoek'. Met andere woorden: de dorpswinkel, het (rijdend) postkantoor en de bus zijn voor ouderen mogelijk nog belangrijker dan voor andere bevolkingsgroepen. Het probleem is dat die voorzieningen mede door vergrijzing juist dreigen te verdwijnen waarmee dan de leefbaarheid in een kern weer bedreigd wordt. „Steeds weel moeten alle zeilen bijgezet worden om de leefbaarheid in de kleine kernen in stand te houden", zo wordt gesteld In sommige gevallen is de toekomst van de plaatselijke school onzeker, heeft de dorps-middenstand de grootste moeite het hoofd boven water te houden en in het algemeen gesproken neemt het voorzieningenniveau af. Een pasklare oplossing van dit probleem wordt in de concept nota ouderenbeleid niet aangedragen. Wel wordt gesteld dat het feit dat ouderen juist afhankelijk zijn van die voorzieningen de noodzaak tot handhaving van die voorzieningen nog eens onderstreept. Belangrijk voor ouderen is ook de inrichting van het verkeer. „Geconstateerd moet worden dat het verkeer meel is afgestemd op jongere mensen dan op oude mensen. Ons uitgangspunt is dat alle burgers op een verantwoorde manier aan het verkeer moeten kunnen deelnemen". Wat op dat gebied de knelpunten zijn en hoe die problemen moeten worden aangepakt blijkt niet uit de nota. De suggestie wordt gedaan om aan de Stichting- Welzijn Ouderen te vragen de knelpunten op een rijtje te zetten. Het openbaar vervoer laat in de gemeente Westerschouwen, zeker gezien vanuit het belang van ouderen, te wensen over. „Hoewel dit probleem al langer onze aandacht heeft willen wij nogmaals de mogelijkheden onderzoeken om tot een beter openbaar vervoers-netwerk te komen. Ook zal bezien worden in hoeverre er eilandelijk aanvullend vervoer gerealiseerd kan worden waar ouderen op afroep gebruik van kunnen maken". Ook op een heel ander terrein moet er volgens de nota een en ander gebeuren en wel op het gebied van vorming en educatie. „Ons inziens dient er eën gericht aanbod van educatieve en vormende - activiteiten te worden samengesteld. Het doel van dergelijke activiteiten dient enerzijds te zijn het aanreiken van middelen om zich weerbaarder op te stellen in de hedendaage maatschappij en anderzijds het aanbieden van mogelijkheden om zich als oudere te kunnen ontwikkelen en ontplooien", aldus de nota. „De gemeente dient te stimuleren dat sociaal-culturele- en educatieve instellingen een aanbod ontwikkelen dat ook voor ouderen interessant is". Als voorbeeld van wat er zou kunnen noemt men de bibliotheek. Het boekenbestand moet ook voor ouderen aantrekkelijk zijn. „Tevens achten wij het gewenst dat vanuit de bibliotheek speciaal aandacht wordt besteed aan het stimuleren van het leesgenot onder ouderen". Zoals al eerder aangestipt loopt de opvatting dat de ouderen zelf de richting aan moeten geven waarin het ouderenbeleid zich beweegt. Die opvatting is ook weer terug te vinden in het deel van de nota dat handelt over emancipatie. De ouderenbonden kunnen volgens de samenstellers van de nota een belangrijke rol spelen in de emancipatie. Men tekent daar wel meteen bij aan dat het nog maar de vraag is of de ouderenbonden voldoende zijn toegerust voor deze taak. „Te overwegen is om middelen vrij te maken voor kadervorming en andere activiteiten die de emancipatie van ouderen kan bevorderen en ondersteunen. Tevens willen wij, voorzover dit tot onze mogelijkheden behoort, bevorderen dat ouderen kunnen deelnemen aan beleidsontwikkeling van de dienstverlenende instellingen die voor hen van belang zijn". Wanneer in de nota gesproken wordt van emancipatie doelt men daarmee niet alleen op emancipatie van de oudere mens, maar vooral ook op emancipatie van de oudere vrouw. Volgens de nota nemen vrouwen ook onder ouderen niet in alle opzichten een gelijkwaardige positie in. „Zo is het opvallend dat het aantal vrouwen dat een belangrijke bestuursfunctie vervult aan de geringe kant is", zo wordt geconcludeerd. „Het is belangrijk dat een ieder inziet, met name binnen het ouderenwerk, dat er een betere vertegenwoordiging komt van vrouwen in bestuurlijke functies. Mannen gaan dikwijls anders met onderwerpen om dan vrouwen". De ouderensociëteiten worden in de nota omschreven als belangrijke voorzieningen. Voorzieningen waar niet alleen de ouderen maar ook de gemeente baat bij hebben. Volgens de nota bestaat zowel bij de bezoekers van de ouderensociëteiten als hun besturen de behoefte om vaker open te zijn. „Wij willen de mogelijkheden onderzoeken om in die behoefte te voorzien", aldus de nota. Men tekent daar meteen bij aan dat allereerst gekeken zal moeten worden of het financieel haalbaar is om meer bijeenkomsten van ouderensosen te organiseren. Wil men het ouderenbeleid zoals dat staat onschreven in Afgesproken (ouderen)werk nader gestalte kunnen geven dan hangt daar voor de gemeente Westerschouwen uiteraard een prijskaartje aan. In de nota wordt aangekondigd dat tegelijkertijd met de behandeling van de nota in de gemeenteraad van Westerschouwen het voorstel om jaarlijks 10.000,- beschikbaar te stellen voor het ouderenbeleid aan de raadsleden wordt voorgelegd. Een en ander komt aan de orde tijdens een inspraakbijeenkomst woensdag 10 april in het gemeentehuis te Burgh- Haamstede. De inspraakbijeenkomst begint om 14.00 uur. Ook in Westerschouwen zou gezocht moeten worden naar aanvullend 'openbaar' vervoer. (Archieffoto).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 5