'Het mag niet zo zijn dat openbaar vervoer duurder wordt dan de auto' Jaaruitvoering Nut en Uitspanning trekt zo'n 120 muziekliefhebbers Betere kostenbeheersing en kritische blik op inzet materieel moet verlies ZWN ombuigen in winst 1 I Vier inbraken in weekend Ongeluk door gladheid Podium te klein voor Zonnemairse harmonievereniging Licht gewond door aanrijding Mishandeling in Renesse Vergadering bestuur Beatrix- school ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 18 FEBRUARI 1991 NR 24900 3 ZIERIKZEE - Een stijging van het aantal reizigers, maar een daling van de opbrengst uit de kaartver koop. Voeg daarbij de sterk gestegen brandstofprijs en een rijksbijdrage die niet in de pas loopt met de groei en het mag duidelijk zijn hoe het komt dat streekvervoersmaatschappij Zuid-West Nederland over 1990 een geschat verlies van enkele honderddui zenden guldens lijdt. Voor de ZWN-directie reden de hand aan de ploeg te slaan om dat verlies om te bui gen in een positief bedrijfsresultaat. Voor het tegenvallende be drijfsresultaat over 1990 van de streekvervoersmaatschappij is volgens directeur drs. G. J. M. Koelemij een aantal oorzaken aan te wijzen. Hij stelt aller eerst dat de bijdrage die men van het rijk ontvangt onvol doende is afgestemd op de groei van de ZWN. Een andere factor die zwaar op het budget van de streekvervoersmaat schappij drukt is de sterk gestegen brandstofprijs. Ver der wordt men geconfronteerd met een tegenvallende op brengst van de kaartverkoop aan reizigers. Keerzijde strippenkaart Dat laatste klinkt op het eerste gezicht wat vreemd, zeker als men weet dat het aantal ZWN- reizigers over 1990 met zo'n 4,3 procent is gestegen en men voor 1991 een verdere stijging van het reizigersaantal ver wacht. De verklaring is niette min vrij simpel. Men heeft van doen met de keerzijde van de strippenkaart. De strippenkaart werd, alweer een aantal jaren geleden, inge voerd. Gedachte achter deze nieuwe manier van betaling was onder meer dat bijvoor beeld een bus-reiziger uit Gro ningen ook in Zeeland met het openbaar vervoer zou kunnen reizen zonder ingewikkelde re kensommen. Verder zou de chauffeur verlost worden van de tijdrovende kaartverkoop in de bus en dat zou dan weer ten goede komen aan de snelheid en in het verlengde daarvan de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer. Nadeel van de strippenkaart, voor de streekvervoersmaat- schappijen althans, is dat de inkomsten uit de verkoop van de strippenkaart niet langer rechtstreeks in de kas vloeien. In de tijd voor de strippen kaart was het simpel. De op brengsten van de verschillende lijnen waren gemakkelijk na te gaan, maar met de invoering van de strippenkaart was dat verleden tijd. Nu wordt via een landelijke verdeelsleutel, afgaande op steekproeven, de opbrengst van de verkoop van strippen kaarten verdeeld over de ver schillende streekvervoers- maatschappijen en is het in theorie mogelijk dat een streekvervoersmaatschappij die reizigerswinst boekt dat niet gepaard ziet gaan aan een stijging van inkomsten uit de kaartverkoop. Verder zoeken Een situatie waar Koelemij niet onverdeeld gelukkig mee is. „Dat is ook een discussie die landelijk speelt. Er wordt ge zocht naar nieuwe technieken om een beter verband te bren gen tussen het aantal reizigers en de kaartverkoop". Onder tussen zoekt de ZWN naar an dere middelen om een finan cieel gezonde toekomst in zicht te krijgen. Allereerst zal kritisch gekeken moeten worden naar de kosten binnen het bedrijf. „We zijn al druk bezig met een betere kostenbeheersing", aldus Koe lemij. „Alle budgetten voor de verschillende afdelingen, voor 1991 worden nu al tot in detail geregeld. En we gaan ook kri tisch kijken naar de inzet van mensen en materieel". Koelemij onderkent dat er een spanningsveld bestaat tussen dat kritisch kijken naar inzet van mensen en materieel en het verder vervolmaken van de service richting reiziger. In 1990 startte de ZWN met de zo genaamde aansluitgarantie. In de praktijk houdt dat in dat de streekvervoersmaatschappij calamiteiten voorbehouden, haar reizigers op bepaalde lij nen garandeert dat ze bij het overstappen niet tot de onaan gename conclusie komen dat de bus die ze hadden moeten hebben al vertrokken is. Uitbreiding Loopt een bus vertraging op dan overlegt de chauffeur via de mobilofooninstallatie, stan daard op elke ZWN-bus, met de centrale verkeersleiding over te nemen stappen. Gaat het om enkele reizigers die hun aansluiting dreigen te missen dan wordt een taxi in geschakeld. Gaat het om meer reizigers dan wordt een extra bus ingezet. De aansluitgarantie werkt vol gens Koelemij uitstekend. „In het begin lagen de kosten wat hoger dan we verwacht had den, maar later heeft zich dat gestabiliseerd", aldus de ZWN- directeur. Natuurlijk zijn er al tijd mensen die ondanks alle inspanningen niet tevreden zijn met de manier van werken van de ZWNmaar over het al gemeen blijkt men tevreden. „Ik heb de indruk dat we erbij het publiek goed opstaan". Het is de bedoeling dat de aan sluitgarantie in de toekomst in het complete vervoersgebied van de ZWN gaat gelden. Koe lemij: „Wij zijn nu bezig met een evaluatie van de aansluit garantie en daarbij wordt ook de mening van chauffeurs ge hoord. Want voor hen betekent het een grotere druk". Snelheid Snelheid, comfort en betrouw baarheid zijn de drie zaken die volgens Koelemij van het grootste belang zijn voor een streekvervoersmaatschappij. „De bus moet minstens even snel zijn als de auto om aan trekkelijk te zijn. Als je de mensen uit hun auto wilt halen zul je sneller moeten zijn en goedkoper". Koelemij constateert dat met de diverse sneldiensten van de ZWN wat dat betreft uitste kend gescoord wordt. „Met de sneldienst sta je bijvoorbeeld met de bus sneller in Rotter dam dan met de auto. Zeker als je het parkeren meerekent". Het ligt, zo laat Koelemij we ten, in de bedoeling om het aantal sneldiensten in de toe komst verder uit te bouwen. Ook speelt men met het idee de tarieven voor die sneldiensten te verhogen. De klanten hebben recht op snelle service, maar daar mag men ook best iets meer voor be talen. Er moet tenslotte be hoorlijk wat geïnvesteerd wor den in de infra-structuur om een dergelijke snelle lijndienst mogelijk te maken. De aanleg van vrije busbanen kost mil joenen, en de aanpassing van verkeerslichtinstallaties dus danig dat de bus in het voor deel is ten opzichte van de auto kost ook een flinke duit. Maar het blijkt in de praktijk de moeite waard, zo blijkt uit het verhaal van Koelemij. Comfort Naast snelheid speelt zoals al aangestipt ook betrouwbaar heid en comfort een belang rijke rol. In het overgrote deel van het ZWN-materieel vindt men niet langer de skai- stoelbekleding. Dit kunstleer heeft plaats moeten maken voor stoffen bekleding: war mer in de winter en koeler in de zomer. Aan die stoffen bekleding kleeft wel het nadeel dat het meer onderhoud vergt dan skai. Skai kon met een simpele sopdoek schoongemaakt wor den maar voor het schoonhou den van de stoffen stoelen heeft de ZWN een gespeciali seerd bedrijf ingehuurd. Bijko mend gunstig effect van de stoffen stoelbekleding is wel weer dat men minder snel ge neigd blijkt tot vandalisme. Mits het financieel verant woord is wil de ZWN ook een aantal bussen uitrusten met dubbel glas. Voordeel is dat de ramen niet meer beslaan en de reiziger een vrij uitzicht naar buiten heeft. Het idee om de busreizigers koffie en een krantje aan te bieden spreekt Koelemij niet zo aan. „Dat hebben we geprobeerd, de ver koop van een krant in de bus, maar daar was niet zoveel be langstelling voor". Overheid Financieel gezien is de streek vervoersmaatschappij voor een deel afhankelijk van derden. Een hoge brandstofprijs is een zaak waar men geen enkele grip op heeft. Doorberekenen van de hogere brandstofprijs in de tarieven is uit den boze. Een andere factor is de bijdrage aan de streekvervoersmaat schappij en van de kant van de overheid. Volgens Koelemij laat de hoog te van die bijdrage te wensen over. „De rijksbijdrage blijft achter bij de groei van ons be drijf", aldus de ZWN-directeur. Hij zet zo zijn vraagtekens bij het regeringsbeleid met be trekking tot de mobiliteit. Au torijden wordt steeds duurder, maar er wordt ook flink bezui nigd op de bijdragen aan het openbaar vervoer. „En het mag natuurlijk niet zo zijn dat het openbaar vervoer duurder wordt dan de auto", aldus Koe lemij. Meer reizigers, maar minder inkomsten. ZIERIKZEE/BRUINISSE/ SEROOSKERKE - In het afge lopen weekend zijn op Schou- wen-Duiveland vier inbraken gepleegd. De totale schade be draagt naar schatting ruim 10.000,-. De heer v. d. M. uit Zierikzee deed bij de politie aangifte van inbraak in. zijn woning aan de Weststraat. Vermoedelijk tus sen 9.30 en 21.30 uur zijn de die ven via de achterzijde de wo ning binnengedrongen. Na het doorzoeken van de woning gin gen de dieven er met een mun tenverzameling ter waarde van ongeveer 5000,- vandoor. Zaterdag tussen 10.00 en 24.00 uur werd ingebroken in de wo ning van de heer S. uit Zierik zee. Zijn woning aan de Kram merstraat werd doorzocht en de dieven hebben diverse goe deren buitgemaakt. Het is niet bekend wat er precies ont vreemd is. In de nacht van za terdag op zondag werd inge broken in het clubgebouw van een golfclub in Bruinisse. De dieven verschaften zich toe gang tot het clubgebouw door de buitendeur te forceren. Een geldbedrag van naar schatting 500,- werd ontvreemd. In diezelfde nacht werd inge broken in een verkooppunt van visartikelen aan de Schelp- hoek bij Serooskerke. De die ven gooiden een ruit in en wis ten zo het verkooppunt binnen te dringen. Zij gingen er met drank en visartikelen met een gezamenlijke waarde van 4500,- vandoor. BRUINISSE - De auto van C. W. uit Zierikzee raakte zater dag beschadigd bij een aanrij ding. W. kwam met de schrik vrij. W. reed met zijn auto over de N59 in de richting van Rotter dam. Door plotselinge glad heid raakte hij in een slip en belandde met zijn voertuig in de sloot langs de parallelweg. De auto moest worden wegge sleept. ZONNEMAIRE - Het gaat goed met de Zonnemairse harmonievereniging Nut en Uitspanning. Niet al leen trekt een uitvoering van het muziekgezelschap steevast veel publiek, ook de animo om in Nut en Uitspanning te spelen is groot. Het podium in het dorpshuis te Zonnemaire moest zaterdag speciaal voor de jaaruitvoering van de harmonievereniging met losse podium-elementen vergroot worden om de 48 muzikanten plaats te bieden. De jaaruitvoering werd bijgewoond door naar schatting 120 muziek liefhebbers. Voorzitter St. Duinhouwer sprak in een kort openings woord voorafgaande aan de jaaruitvoering zijn vreugde uit over de onverwacht goede op komst van het publiek. „Ik was even bang dat er met die gladheid wat minder mensen zouden komen", aldus Duin houwer. De voorzitter blikte in zijn openingswoord kort terug op het jaar 1990 voor Nut en Uitspanning. Bijzonder geslaagd Het jaar 1990 is volgens Duin- houwer een bijzonder geslaagd jaar geweest voor de harmonie- vereniging. „We hebben 83 keer gerepeteerd en 20 keer opgetre den, maar we hebben ook nog heel wat- neven-activiteiten ontplooid", aldus Duinhouwer. Hij bracht onder meer de actie voor Polen onder de aandacht. „We hebben alles bij elkaar 73 hulppakketten samengesteld en dat vind ik een fantastisch resultaat voor een klein dorpje als het onze", aldus Duinhou wer. Ook het inzamelen van oud papier ten behoeve van Nut en Uitspanning verloopt voorspoedig. „In 1989 haalden we ongeveer 40.000 kilo op en nu kwamen we aan 63.000 kilo. Een ton moet haalbaar zijn als we een beetje ons best doen" aldus Duinhouwer. Hij ging vervolgens in op het wel en wee binnen de harmo- Enkele jonge muzikanten van Nut en Uitspanning in actie. (Foto: Marijke Folkertsma). nievereniging. Nut en Uitspan ning telt op dit momenf het niet geringe aantal van 63 le den. „Daarbij hebben we nog zeven mensen in opleiding", al dus de voorzitter. Ook de aanschaf van nieuwe uniformen werd door Duinhou wer aangehaald. Ook vier nieuwe instrumenten, wald hoorns, deden in 1990 hun in trede in Nut en Uitspanning. Uitgebreid programma Na dit verbale geweld werd het publiek in het Zonnemairse dorpshuis een uitgebreid pro gramma voorgeschoteld. Het spits werd afgebeten door de harmonie onder leiding van di rigent G. Voogt met de mars Washington Grays. In het daar op volgende klarinet-concert van J. van der Waart werd geso leerd door Ingrid Westerweel. Voor de eerste keer ook een bas-solo tijdens een concert van Nut en Uitspanning en wel door Jaap van Sas op bes-bas in Siebert's The Bombastic Bombardon. Na Glasnost en het swingende High Spirits volgde een optreden van de drumband onder leiding van M. C. M. Rievers. De drumband voerde een vier tal werken uit waaronder Mu sic for Band en een nieuw werk onder de titel Thunder March. Beide stukken van de hand van componist J. J. M. Stoffels. Na een korte pauze volgde tradi tiegetrouw een toneelspel op gevoerd door de eigen tone listen van Nut en Uitspanning. Commissaris Manus Onder de titel Commissaris Manus behandelde het stuk de lotgevallen van de Zonnemair se boerenzoon Manus Schiette- katte (Wim Hanse) die afreisde naar Amsterdam om daar poli tieagent te worden. Pa en moe Schiettekatte (Jaap van Sas en Jo Duinhouwer) verlaten op een goede dag het eiland om hun dappere zoon op te zoeken. Het toeval wil dat er juist op dat moment de gevaarlijke boef Pistolen Pietje (Jan Stoel) ontsnapt. Verwikkelingen alom en volop stof voor een gulle lach. De avond in het dorpshuis te Zonnemaire werd afgesloten met een groot bal na onder leiding van het Belgi sche dansorkest The Holly wood Combo. ZIERIKZEE - Bij een aanrij ding vrijdag raakte mevrouw B. M. uit Zierikzee licht ge wond. Haar auto raakte zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde tegen 10 uur 's ochtends toen M. met haar auto over de Nieuwe Kool- weg reed in de richting van Haamstede. Door de gladheid raakte zij de macht over het stuur kwijt en kwam met haar auto in de linkerberm terecht. Daarbij kwam de auto op de kop in de sloot terecht. De vrouw werd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd en ter observatie opgenomen. RENESSE - In de nacht van za terdag op zondag werd de heer v. G. uit Zierikzee in een horeca-gelegenheid in Renesse het slachtoffer van mishande ling. v. G. was met een aantal vrien den in een horeca-gelegenheid in Renesse en raakte daar ver zeild in een vechtpartij, v. G. kreeg een stukgeslagen bier glas in het gezicht en moest zich onder behandeling van een arts laten stellen. De poli tie stelt een onderzoek in. Een ieder die inlichtingen kan ver strekken wordt verzocht con tact op te nemen met de politie (01110-14055). GRONINGEN - De Hoge Raad heeft de klachten die de Rotter damse advocate mr. M. Deij en een van haar cliënten had inge diend tegen de Groninger rech ter mr. F. M. Wieland onge grond verklaard. De klachten betroffen het optreden van Wieland in zijn functie van persrechter tijdens het proces tegen de krakers van het Wol- ters Noordhoff-complex in de eerste week van juli vorig jaar. DEN HAAG - De PvdA staat groot verlies te wachten bij de komende verkiezingen voor provinciale staten. Coalitiege noot CDA blijft gelijkmatig scoren bij de kiezers. De grote winnaar wordt D66. Verwachting t/m vrijdag 22 febr. WEERSVOORUITZICHTEN Woensdag Zonneschijn 30% Kans op neerslag 20% Min.temp. -2 graden Mid.temp. 3 graden Windkracht zuid 4 Donderdag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 50% Min.temp. 1 graad Mid.temp. 5 graden Windkracht zuid 5 Vrijdag Zonneschijn 10% Kans op neerslag 70% Min.temp. 3 graden Mid.temp. 7 graden Windkracht zuidw. 6 ZON- EN MAANSTANDEN 19 febr. Zon op 07.48, onder 18.00 Maan op 08.55, onder Eerste Kwartier: 21 febr. (23.58) HET WEEROVERZICHT DE BILT - De temperatuur gaat ver der stijgen. De eerstkomende da gen zal dat nog niet zo snel gaan. De komende nachten kan het in het binnenland nog steeds gemakkelijk licht vriezen. Mist en nevel in combi natie met een smeltende sneeuw laag houden de temperatuur over dag voorlopig nog dicht bij het vriespunt. Later in de week veran dert dat als er een zuidwestenwind opsteekt. Een zuidwester die regen gaat brengen en die de temperatuur aan het eind van de week tot dicht bij de 10 graden laat stijgen. ZIERIKZEE - Het ontwikke lingsplan voor speciaal onder wijs aan moeilijk lerende kin deren. Dat wordt besproken tijdens de openbare vergade ring van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke re geling Beatrixschool. De ver gadering wordt gehouden in het schoolgebouw op vrijdag 22 februari om 15.30 uur. Op de agenda staat ook de voorlopige vaststelling van de rekening over 1989 en de vast stelling van de begroting 1991. Verder praat men over een prijsopgave van de Zuidhoek betreffende tuinonderhoud en een verhoging van de huur van het gebouw De Noordzelke aan De Kanterlaan 1. Ook komt de onderhoudsplanning van de gebouwen die bij de Beatrix school horen aan de orde, de aanschaf van meubilair en de benoeming van P. B. Kooiman tot adjunct-directeur in vaste dienst. De vergadering kan door iedere belangstellende worden bijgewoond. Uitgever B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman te Zierikzee. Directie D. L. van 't Leven. Hoofdredacteur A. van der Wouden Kantoor Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierik zee; telefoon: 01110-16551. Telefax 01110-14315. Lezersservice (bezorging) tot 20.00 uur 01110-17314. Woonhuisaansluitingen Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071, 01110-12449. (niet voor bezorging) Fotograaf (na 17.30 uur): 01112-1575 Abonnementen Per 3 maanden bij vooruitbetaling) f 45,00; per jaar f 169,00; losse nummers 1 1,00. De abonnementsprijzen zijn inclusief 6% B.T.W, Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementspe riode schriftelijk bij de Zierik- zeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dins dag, donderdag en vrijdag Inlevertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 11.30 uur Vrijdagkrant donderdag tot 11.30 uur Advertentietarieven Advertenties 01110-16551. 62 cent per mm; „supces- jes" (t/m 4 regels) f 6,80. Contracttarieven op aan vraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1991 | | pagina 3