'Het mag niet zo zijn dat openbaar
vervoer duurder wordt dan de auto'
Jaaruitvoering Nut en Uitspanning
trekt zo'n 120 muziekliefhebbers
Betere kostenbeheersing en kritische blik op inzet materieel moet verlies
ZWN ombuigen in winst
1 I
Vier
inbraken
in weekend
Ongeluk door
gladheid
Podium te klein voor Zonnemairse
harmonievereniging
Licht
gewond door
aanrijding
Mishandeling
in Renesse
Vergadering
bestuur
Beatrix-
school
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
MAANDAG 18 FEBRUARI 1991 NR 24900
3
ZIERIKZEE - Een stijging van het aantal reizigers,
maar een daling van de opbrengst uit de kaartver
koop. Voeg daarbij de sterk gestegen brandstofprijs
en een rijksbijdrage die niet in de pas loopt met de
groei en het mag duidelijk zijn hoe het komt dat
streekvervoersmaatschappij Zuid-West Nederland
over 1990 een geschat verlies van enkele honderddui
zenden guldens lijdt. Voor de ZWN-directie reden de
hand aan de ploeg te slaan om dat verlies om te bui
gen in een positief bedrijfsresultaat.
Voor het tegenvallende be
drijfsresultaat over 1990 van de
streekvervoersmaatschappij is
volgens directeur drs. G. J. M.
Koelemij een aantal oorzaken
aan te wijzen. Hij stelt aller
eerst dat de bijdrage die men
van het rijk ontvangt onvol
doende is afgestemd op de
groei van de ZWN. Een andere
factor die zwaar op het budget
van de streekvervoersmaat
schappij drukt is de sterk
gestegen brandstofprijs. Ver
der wordt men geconfronteerd
met een tegenvallende op
brengst van de kaartverkoop
aan reizigers.
Keerzijde strippenkaart
Dat laatste klinkt op het eerste
gezicht wat vreemd, zeker als
men weet dat het aantal ZWN-
reizigers over 1990 met zo'n 4,3
procent is gestegen en men
voor 1991 een verdere stijging
van het reizigersaantal ver
wacht. De verklaring is niette
min vrij simpel. Men heeft van
doen met de keerzijde van de
strippenkaart.
De strippenkaart werd, alweer
een aantal jaren geleden, inge
voerd. Gedachte achter deze
nieuwe manier van betaling
was onder meer dat bijvoor
beeld een bus-reiziger uit Gro
ningen ook in Zeeland met het
openbaar vervoer zou kunnen
reizen zonder ingewikkelde re
kensommen. Verder zou de
chauffeur verlost worden van
de tijdrovende kaartverkoop in
de bus en dat zou dan weer ten
goede komen aan de snelheid
en in het verlengde daarvan de
aantrekkelijkheid van het
openbaar vervoer.
Nadeel van de strippenkaart,
voor de streekvervoersmaat-
schappijen althans, is dat de
inkomsten uit de verkoop van
de strippenkaart niet langer
rechtstreeks in de kas vloeien.
In de tijd voor de strippen
kaart was het simpel. De op
brengsten van de verschillende
lijnen waren gemakkelijk na te
gaan, maar met de invoering
van de strippenkaart was dat
verleden tijd.
Nu wordt via een landelijke
verdeelsleutel, afgaande op
steekproeven, de opbrengst
van de verkoop van strippen
kaarten verdeeld over de ver
schillende streekvervoers-
maatschappijen en is het in
theorie mogelijk dat een
streekvervoersmaatschappij
die reizigerswinst boekt dat
niet gepaard ziet gaan aan een
stijging van inkomsten uit de
kaartverkoop.
Verder zoeken
Een situatie waar Koelemij
niet onverdeeld gelukkig mee
is. „Dat is ook een discussie die
landelijk speelt. Er wordt ge
zocht naar nieuwe technieken
om een beter verband te bren
gen tussen het aantal reizigers
en de kaartverkoop". Onder
tussen zoekt de ZWN naar an
dere middelen om een finan
cieel gezonde toekomst in zicht
te krijgen.
Allereerst zal kritisch gekeken
moeten worden naar de kosten
binnen het bedrijf. „We zijn al
druk bezig met een betere
kostenbeheersing", aldus Koe
lemij. „Alle budgetten voor de
verschillende afdelingen, voor
1991 worden nu al tot in detail
geregeld. En we gaan ook kri
tisch kijken naar de inzet van
mensen en materieel".
Koelemij onderkent dat er een
spanningsveld bestaat tussen
dat kritisch kijken naar inzet
van mensen en materieel en het
verder vervolmaken van de
service richting reiziger. In
1990 startte de ZWN met de zo
genaamde aansluitgarantie. In
de praktijk houdt dat in dat de
streekvervoersmaatschappij
calamiteiten voorbehouden,
haar reizigers op bepaalde lij
nen garandeert dat ze bij het
overstappen niet tot de onaan
gename conclusie komen dat
de bus die ze hadden moeten
hebben al vertrokken is.
Uitbreiding
Loopt een bus vertraging op
dan overlegt de chauffeur via
de mobilofooninstallatie, stan
daard op elke ZWN-bus, met de
centrale verkeersleiding over
te nemen stappen.
Gaat het om enkele reizigers
die hun aansluiting dreigen te
missen dan wordt een taxi in
geschakeld. Gaat het om meer
reizigers dan wordt een extra
bus ingezet.
De aansluitgarantie werkt vol
gens Koelemij uitstekend. „In
het begin lagen de kosten wat
hoger dan we verwacht had
den, maar later heeft zich dat
gestabiliseerd", aldus de ZWN-
directeur. Natuurlijk zijn er al
tijd mensen die ondanks alle
inspanningen niet tevreden
zijn met de manier van werken
van de ZWNmaar over het al
gemeen blijkt men tevreden.
„Ik heb de indruk dat we erbij
het publiek goed opstaan".
Het is de bedoeling dat de aan
sluitgarantie in de toekomst in
het complete vervoersgebied
van de ZWN gaat gelden. Koe
lemij: „Wij zijn nu bezig met
een evaluatie van de aansluit
garantie en daarbij wordt ook
de mening van chauffeurs ge
hoord. Want voor hen betekent
het een grotere druk".
Snelheid
Snelheid, comfort en betrouw
baarheid zijn de drie zaken die
volgens Koelemij van het
grootste belang zijn voor een
streekvervoersmaatschappij.
„De bus moet minstens even
snel zijn als de auto om aan
trekkelijk te zijn. Als je de
mensen uit hun auto wilt halen
zul je sneller moeten zijn en
goedkoper".
Koelemij constateert dat met
de diverse sneldiensten van de
ZWN wat dat betreft uitste
kend gescoord wordt. „Met de
sneldienst sta je bijvoorbeeld
met de bus sneller in Rotter
dam dan met de auto. Zeker als
je het parkeren meerekent".
Het ligt, zo laat Koelemij we
ten, in de bedoeling om het
aantal sneldiensten in de toe
komst verder uit te bouwen.
Ook speelt men met het idee de
tarieven voor die sneldiensten
te verhogen.
De klanten hebben recht op
snelle service, maar daar mag
men ook best iets meer voor be
talen. Er moet tenslotte be
hoorlijk wat geïnvesteerd wor
den in de infra-structuur om
een dergelijke snelle lijndienst
mogelijk te maken. De aanleg
van vrije busbanen kost mil
joenen, en de aanpassing van
verkeerslichtinstallaties dus
danig dat de bus in het voor
deel is ten opzichte van de auto
kost ook een flinke duit. Maar
het blijkt in de praktijk de
moeite waard, zo blijkt uit het
verhaal van Koelemij.
Comfort
Naast snelheid speelt zoals al
aangestipt ook betrouwbaar
heid en comfort een belang
rijke rol. In het overgrote deel
van het ZWN-materieel vindt
men niet langer de skai-
stoelbekleding. Dit kunstleer
heeft plaats moeten maken
voor stoffen bekleding: war
mer in de winter en koeler in
de zomer.
Aan die stoffen bekleding
kleeft wel het nadeel dat het
meer onderhoud vergt dan
skai. Skai kon met een simpele
sopdoek schoongemaakt wor
den maar voor het schoonhou
den van de stoffen stoelen
heeft de ZWN een gespeciali
seerd bedrijf ingehuurd. Bijko
mend gunstig effect van de
stoffen stoelbekleding is wel
weer dat men minder snel ge
neigd blijkt tot vandalisme.
Mits het financieel verant
woord is wil de ZWN ook een
aantal bussen uitrusten met
dubbel glas. Voordeel is dat de
ramen niet meer beslaan en de
reiziger een vrij uitzicht naar
buiten heeft. Het idee om de
busreizigers koffie en een
krantje aan te bieden spreekt
Koelemij niet zo aan. „Dat
hebben we geprobeerd, de ver
koop van een krant in de bus,
maar daar was niet zoveel be
langstelling voor".
Overheid
Financieel gezien is de streek
vervoersmaatschappij voor een
deel afhankelijk van derden.
Een hoge brandstofprijs is een
zaak waar men geen enkele
grip op heeft. Doorberekenen
van de hogere brandstofprijs in
de tarieven is uit den boze. Een
andere factor is de bijdrage
aan de streekvervoersmaat
schappij en van de kant van de
overheid.
Volgens Koelemij laat de hoog
te van die bijdrage te wensen
over. „De rijksbijdrage blijft
achter bij de groei van ons be
drijf", aldus de ZWN-directeur.
Hij zet zo zijn vraagtekens bij
het regeringsbeleid met be
trekking tot de mobiliteit. Au
torijden wordt steeds duurder,
maar er wordt ook flink bezui
nigd op de bijdragen aan het
openbaar vervoer. „En het mag
natuurlijk niet zo zijn dat het
openbaar vervoer duurder
wordt dan de auto", aldus Koe
lemij.
Meer reizigers, maar minder inkomsten.
ZIERIKZEE/BRUINISSE/
SEROOSKERKE - In het afge
lopen weekend zijn op Schou-
wen-Duiveland vier inbraken
gepleegd. De totale schade be
draagt naar schatting ruim
10.000,-.
De heer v. d. M. uit Zierikzee
deed bij de politie aangifte van
inbraak in. zijn woning aan de
Weststraat. Vermoedelijk tus
sen 9.30 en 21.30 uur zijn de die
ven via de achterzijde de wo
ning binnengedrongen. Na het
doorzoeken van de woning gin
gen de dieven er met een mun
tenverzameling ter waarde van
ongeveer 5000,- vandoor.
Zaterdag tussen 10.00 en 24.00
uur werd ingebroken in de wo
ning van de heer S. uit Zierik
zee. Zijn woning aan de Kram
merstraat werd doorzocht en
de dieven hebben diverse goe
deren buitgemaakt. Het is niet
bekend wat er precies ont
vreemd is. In de nacht van za
terdag op zondag werd inge
broken in het clubgebouw van
een golfclub in Bruinisse. De
dieven verschaften zich toe
gang tot het clubgebouw door
de buitendeur te forceren. Een
geldbedrag van naar schatting
500,- werd ontvreemd.
In diezelfde nacht werd inge
broken in een verkooppunt van
visartikelen aan de Schelp-
hoek bij Serooskerke. De die
ven gooiden een ruit in en wis
ten zo het verkooppunt binnen
te dringen. Zij gingen er met
drank en visartikelen met een
gezamenlijke waarde van
4500,- vandoor.
BRUINISSE - De auto van C.
W. uit Zierikzee raakte zater
dag beschadigd bij een aanrij
ding. W. kwam met de schrik
vrij.
W. reed met zijn auto over de
N59 in de richting van Rotter
dam. Door plotselinge glad
heid raakte hij in een slip en
belandde met zijn voertuig in
de sloot langs de parallelweg.
De auto moest worden wegge
sleept.
ZONNEMAIRE - Het gaat goed met de Zonnemairse
harmonievereniging Nut en Uitspanning. Niet al
leen trekt een uitvoering van het muziekgezelschap
steevast veel publiek, ook de animo om in Nut en
Uitspanning te spelen is groot. Het podium in het
dorpshuis te Zonnemaire moest zaterdag speciaal
voor de jaaruitvoering van de harmonievereniging
met losse podium-elementen vergroot worden om de
48 muzikanten plaats te bieden. De jaaruitvoering
werd bijgewoond door naar schatting 120 muziek
liefhebbers.
Voorzitter St. Duinhouwer
sprak in een kort openings
woord voorafgaande aan de
jaaruitvoering zijn vreugde uit
over de onverwacht goede op
komst van het publiek. „Ik
was even bang dat er met die
gladheid wat minder mensen
zouden komen", aldus Duin
houwer. De voorzitter blikte in
zijn openingswoord kort terug
op het jaar 1990 voor Nut en
Uitspanning.
Bijzonder geslaagd
Het jaar 1990 is volgens Duin-
houwer een bijzonder geslaagd
jaar geweest voor de harmonie-
vereniging. „We hebben 83 keer
gerepeteerd en 20 keer opgetre
den, maar we hebben ook nog
heel wat- neven-activiteiten
ontplooid", aldus Duinhouwer.
Hij bracht onder meer de actie
voor Polen onder de aandacht.
„We hebben alles bij elkaar 73
hulppakketten samengesteld
en dat vind ik een fantastisch
resultaat voor een klein dorpje
als het onze", aldus Duinhou
wer. Ook het inzamelen van
oud papier ten behoeve van
Nut en Uitspanning verloopt
voorspoedig. „In 1989 haalden
we ongeveer 40.000 kilo op en
nu kwamen we aan 63.000 kilo.
Een ton moet haalbaar zijn als
we een beetje ons best doen"
aldus Duinhouwer.
Hij ging vervolgens in op het
wel en wee binnen de harmo-
Enkele jonge muzikanten van Nut en Uitspanning in actie. (Foto: Marijke Folkertsma).
nievereniging. Nut en Uitspan
ning telt op dit momenf het
niet geringe aantal van 63 le
den. „Daarbij hebben we nog
zeven mensen in opleiding", al
dus de voorzitter.
Ook de aanschaf van nieuwe
uniformen werd door Duinhou
wer aangehaald. Ook vier
nieuwe instrumenten, wald
hoorns, deden in 1990 hun in
trede in Nut en Uitspanning.
Uitgebreid programma
Na dit verbale geweld werd het
publiek in het Zonnemairse
dorpshuis een uitgebreid pro
gramma voorgeschoteld. Het
spits werd afgebeten door de
harmonie onder leiding van di
rigent G. Voogt met de mars
Washington Grays. In het daar
op volgende klarinet-concert
van J. van der Waart werd geso
leerd door Ingrid Westerweel.
Voor de eerste keer ook een
bas-solo tijdens een concert
van Nut en Uitspanning en wel
door Jaap van Sas op bes-bas
in Siebert's The Bombastic
Bombardon. Na Glasnost en
het swingende High Spirits
volgde een optreden van de
drumband onder leiding van
M. C. M. Rievers.
De drumband voerde een vier
tal werken uit waaronder Mu
sic for Band en een nieuw werk
onder de titel Thunder March.
Beide stukken van de hand van
componist J. J. M. Stoffels. Na
een korte pauze volgde tradi
tiegetrouw een toneelspel op
gevoerd door de eigen tone
listen van Nut en Uitspanning.
Commissaris Manus
Onder de titel Commissaris
Manus behandelde het stuk de
lotgevallen van de Zonnemair
se boerenzoon Manus Schiette-
katte (Wim Hanse) die afreisde
naar Amsterdam om daar poli
tieagent te worden. Pa en moe
Schiettekatte (Jaap van Sas en
Jo Duinhouwer) verlaten op
een goede dag het eiland om
hun dappere zoon op te zoeken.
Het toeval wil dat er juist op
dat moment de gevaarlijke
boef Pistolen Pietje (Jan Stoel)
ontsnapt. Verwikkelingen
alom en volop stof voor een
gulle lach. De avond in het
dorpshuis te Zonnemaire werd
afgesloten met een groot bal na
onder leiding van het Belgi
sche dansorkest The Holly
wood Combo.
ZIERIKZEE - Bij een aanrij
ding vrijdag raakte mevrouw
B. M. uit Zierikzee licht ge
wond. Haar auto raakte zwaar
beschadigd.
Het ongeluk gebeurde tegen 10
uur 's ochtends toen M. met
haar auto over de Nieuwe Kool-
weg reed in de richting van
Haamstede. Door de gladheid
raakte zij de macht over het
stuur kwijt en kwam met haar
auto in de linkerberm terecht.
Daarbij kwam de auto op de
kop in de sloot terecht. De
vrouw werd per ambulance
naar het ziekenhuis vervoerd
en ter observatie opgenomen.
RENESSE - In de nacht van za
terdag op zondag werd de heer
v. G. uit Zierikzee in een
horeca-gelegenheid in Renesse
het slachtoffer van mishande
ling.
v. G. was met een aantal vrien
den in een horeca-gelegenheid
in Renesse en raakte daar ver
zeild in een vechtpartij, v. G.
kreeg een stukgeslagen bier
glas in het gezicht en moest
zich onder behandeling van
een arts laten stellen. De poli
tie stelt een onderzoek in. Een
ieder die inlichtingen kan ver
strekken wordt verzocht con
tact op te nemen met de politie
(01110-14055).
GRONINGEN - De Hoge Raad
heeft de klachten die de Rotter
damse advocate mr. M. Deij en
een van haar cliënten had inge
diend tegen de Groninger rech
ter mr. F. M. Wieland onge
grond verklaard. De klachten
betroffen het optreden van
Wieland in zijn functie van
persrechter tijdens het proces
tegen de krakers van het Wol-
ters Noordhoff-complex in de
eerste week van juli vorig jaar.
DEN HAAG - De PvdA staat
groot verlies te wachten bij de
komende verkiezingen voor
provinciale staten. Coalitiege
noot CDA blijft gelijkmatig
scoren bij de kiezers. De grote
winnaar wordt D66.
Verwachting t/m vrijdag 22 febr.
WEERSVOORUITZICHTEN
Woensdag Zonneschijn 30%
Kans op neerslag 20%
Min.temp. -2 graden
Mid.temp. 3 graden
Windkracht zuid 4
Donderdag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 50%
Min.temp. 1 graad
Mid.temp. 5 graden
Windkracht zuid 5
Vrijdag Zonneschijn 10%
Kans op neerslag 70%
Min.temp. 3 graden
Mid.temp. 7 graden
Windkracht zuidw. 6
ZON- EN MAANSTANDEN
19 febr. Zon op 07.48, onder 18.00
Maan op 08.55, onder
Eerste Kwartier: 21 febr. (23.58)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - De temperatuur gaat ver
der stijgen. De eerstkomende da
gen zal dat nog niet zo snel gaan.
De komende nachten kan het in het
binnenland nog steeds gemakkelijk
licht vriezen. Mist en nevel in combi
natie met een smeltende sneeuw
laag houden de temperatuur over
dag voorlopig nog dicht bij het
vriespunt. Later in de week veran
dert dat als er een zuidwestenwind
opsteekt. Een zuidwester die regen
gaat brengen en die de temperatuur
aan het eind van de week tot dicht
bij de 10 graden laat stijgen.
ZIERIKZEE - Het ontwikke
lingsplan voor speciaal onder
wijs aan moeilijk lerende kin
deren. Dat wordt besproken
tijdens de openbare vergade
ring van het algemeen bestuur
van de gemeenschappelijke re
geling Beatrixschool. De ver
gadering wordt gehouden in
het schoolgebouw op vrijdag
22 februari om 15.30 uur.
Op de agenda staat ook de
voorlopige vaststelling van de
rekening over 1989 en de vast
stelling van de begroting 1991.
Verder praat men over een
prijsopgave van de Zuidhoek
betreffende tuinonderhoud en
een verhoging van de huur van
het gebouw De Noordzelke aan
De Kanterlaan 1. Ook komt de
onderhoudsplanning van de
gebouwen die bij de Beatrix
school horen aan de orde, de
aanschaf van meubilair en de
benoeming van P. B. Kooiman
tot adjunct-directeur in vaste
dienst. De vergadering kan
door iedere belangstellende
worden bijgewoond.
Uitgever
B.V. Drukkerij v/h Lakenman
Ochtman te Zierikzee.
Directie
D. L. van 't Leven.
Hoofdredacteur
A. van der Wouden
Kantoor
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierik
zee;
telefoon: 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Lezersservice (bezorging)
tot 20.00 uur 01110-17314.
Woonhuisaansluitingen
Redactie (na 17.30 uur):
01110-15071, 01110-12449.
(niet voor bezorging)
Fotograaf (na 17.30 uur):
01112-1575
Abonnementen
Per 3 maanden
bij vooruitbetaling) f 45,00;
per jaar f 169,00;
losse nummers 1 1,00.
De abonnementsprijzen zijn
inclusief 6% B.T.W,
Opzeggingen dienen een
maand, voor het einde van
de lopende abonnementspe
riode schriftelijk bij de Zierik-
zeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dins
dag, donderdag en vrijdag
Inlevertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 11.30 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 11.30 uur
Advertentietarieven
Advertenties 01110-16551.
62 cent per mm; „supces-
jes" (t/m 4 regels) f 6,80.
Contracttarieven op aan
vraag.
De advertentieprijzen zijn
exclusief 6% B.T.W.