Drukke kerstvieringen op Schouwen-Duiveland JIKKEMIEN 4 i ft a J aerwisselienhe Ruim 40.000 deelnemers aan 'satelliet conferentie' Explo '91 ZIERIKZEE - Dinsdag sprak koningin Beatrix voor de radio haar kerst toespraak uit. Hieronder volgt de integrale tekst van die toespraak. „Met Kerstmis mogen wij de ge boorte vieren van Jezus Christus. Hij is het licht waarmee God de weg wil wijzen in een donkere wereld.Ook vandaag kunnen wij niet zonder dit licht. Angst en onzekerheid heersen bij mensen en volken. Na de ontspan ning tussen Oost en West kreeg de te genstelling tussen Noord en Zuid een nieuwe scherpte. In Europa kon wel iswaar een hoopvol kader worden ge schapen voor veiligheid en samen werking, maar tegelijkertijd werden in het Midden Oosten recht en vrede op het spel gezet. Waar nieuwe kan sen op vrede zo gauw al weer worden overschaduwd door machtsmis bruik,agressie en geweld, kan twijfel omslaan in vertwijfeling. Zij die ver antwoordelijkheid dragen in de in ternationale samenleving, staan voor dilemma's van een nauwelijks te pei len draagwijdte. Internationale dreigingen beheer sen het nieuws. Vraagstukken die minder aandacht krijgen, zijn even wel niet altijd minder dringend. De omgang met de natuur en met het le ven zélf stelt ons voor diep ingrijpen de dilemma's. Wij staan op de drem pel van een tijd waarin wetenschap en techniek vele beperkingen waar aan de mens scheen te zijn onderwor pen, kunnen overwinnen. Wij beheer sen technieken waarmee wij alles wat leeft kunnen beïnvloeden. Dit stelt de mensheid voor fundamentele vragen en verantwoordelijkheden. Vragen die wij niet voor ons uit mo gen schuiven, verantwoordelijkhe den die wij niet kunnen ontlopen,In de geschiedenis van de mensheid lag aanvankelijk de nadruk op het on derwerpen van een natuur die het menselijke bestaan beperkte en be lemmerde. Hieruit ontstond een voor uitgangsgeloof dat eerder gericht was op het overschrijden dan op het respecteren van grenzen. Vandaag gaat het niet zozeer om wat kèn, maar om wat mag en moet. Bij alle onderzoek en ontwikkeling staat meer op het spel dan de bevrediging van onze nieuwsgierigheid en de ver betering van ons fysieke bestaan. We zenlijk is de vraag of het uiteindelij ke doel beantwoordt aan onze op dracht de aarde te bewonen en te be waren. De wetenschap heeft veel goeds gebracht. Door de onthulling van geheimen over de opbouw van het leven worden wij in staat gesteld honger te bestrijden en ziekten te voorkomen. Kennis van de wijze waarop erfelijke eigenschappen bio logisch zijn vastgelegd en worden overgedragen, opent de mogelijkheid die eigenschappen ook te veranderen. Maar daarmee is tevens een grens be reikt die noopt tot bezinning. Moet alles wat kan, ook kunnen? Respect voor de natuur als onze partner in Gods schepping, is almoeilijk in overeenstemming te brengen met on ze hedendaagse leefwijze en onze ma nier van produceren. In hoog tempo dreigen bestaande plant- en diersoor ten uit te sterven en verstikken wij ons milieu. Respect voor de natuur is evenmin te rijmen met pogingen die ren - en straks misschien zelfs men sen - om te vormen tot door ons be dachte creaturen. Zal de mens door ingrepen in het le ven zélf werkelijk op den duur een betere schepping - en daarin een bete re mensheid - tot stand brengen? Wie zal beslissen wat beter is? En wie heeft het recht een ander mens te ont werpen naar eigen wens? Juist daar waar de wetenschap grenzen verlegt, wordt de vraag naar onze eigen inner lijke grenzen actueel. Nieuwe ont wikkelingen kunnen alleen dan wor den omgezet in welzijn voor mens en natuur als zij begrensd en beheerst worden door moraal en levensover tuiging.Kennis verrijkt en verruimt de mogelijkheid tot kiezen. Daarmee wordt evenwel de kans vergroot dat verkeerde keuzen worden gemaakt. Er bestaat gevaar van manipulatie en misbruik. Onmisbaar is een ethiek die grenzen stelt en die ook weet te bewaken. Bij alle voox*uitgang die de wetenschap de mensheid nog kan brengen ligt de toets uiteindelijk in de vraag of er ook sprake is van voor uitgang uit een oogpunt van bescha ving. Ethiek vormt het hart van elke cultuur. In onze vergaand geïndividu aliseerde samenleving zal ethiek toch niet louter een kwestie kunnen zijn van persoonlijke verantwoordelijk heid. Waar de waardigheid van het le ven op het spel staat, zal die verant woordelijkheid door een gemeenschap moeten worden gedra gen, een gemeenschap die niet alleen door wetten bijeen wordt gehouden, maar die ook berust op beschaving, cultuur en levensovertuiging. Levens overtuiging en geloof vinden soms eerder een uitdrukking in vragen dan in antwoorden. Juist de vragen die onbeantwoord blijven, verdiepen ons respect voor de schepping en onze eerbied voor het leven. Kritisch zul len wij de vele mogelijkheden die de menseljjke geest weet te ontwikke len, tegemoet moeten treden. Nieuwe grenzen zullen wij vooral in onze in nerlijke overtuiging moeten vinden, in een moraal die harmonie met de Schepper, de natuur, de medemens en de eigen ziel tot uitgangspunt neemt. Hierin liggen ook de grenzen aan het recht tot manipuleren met de Schep ping. Weten en weten liggen in el- kaars verlengde. Leven vanuit begin selen - dóórin is de mens uniek! Kerstmis onderstreept het wonder van de menselijke geboorte. De bron van leven blijft een mysterie. God heeft, zegt de Bijbel, de mens bijna goddelijk gemaakt. Bijna, dat wil zeggen: niet helemaal. Wij mensen zijn schepselen, niet de Schepper. Het leven zelf is tegelijk raadsel, gave en opgave. Wij weten niet. wdt leven is, alleen dat het gegeven is. Ook bij de geboorte van Jezus die wij in deze decembermaand vie ren,ligt in het gewone het wonder be sloten. Kerstmis leert ons wat werke lijk telt: het leven in al zijn eenvoud en waardigheid. Dit leven te respecte ren, in harmonie met de hele schep ping, is onze opdracht in de wereld. Ik wens U allen een goede Kerst mis!" H II uvt m Een bomvolle Nieuwe Kerk in Zierikzee. (Foto: Joop van Houdt). SCHOUWEN-DUIVE LAND - De barre weersom standigheden hadden niets met het kerstgevoel te ma- Een kijkje in de Nederlandse Hervormde kerk in Noordgouwe. (Foto: Joop van Houdt). ken dit jaar. De zo felbe geerde witte kerst bleef uit. In plaats daarvan viel de regen met bakken uit de lucht en zorgde een Zuid westerstorm voor een alles behalve behaaglijke tem peratuur. Maar in de ker ken was het op en top kerst. In alle dorpen waren de kerken op getuigd om op kerstavond (24 decem ber) het kerstfeest in te luiden. Dat gebeurde overal met muziek. Zoals in de Drie Koninginnenkerk te Noord- gouwe, waar voor de eerste keer een oecumenische dienst gehouden werd. Het interkerkelijk koor Adonai gaf acte de présence en datzelfde gold voor de plaatselijke muziekvereni ging Con Amore. Uit bijgaande foto's blijkt ook, dat de dienst in de Grote of Nieuwe Kerk van Zierikzee massaal bezocht werd. En toen werd het aftellen tot eerste kerstdag. Schaars Op kerstavond werden de horeca gelegenheden slechts schaars be zocht. De meesten zochten de huiselij ke gezelligheid op. Daar sprongen de meeste café's op in door de deuren op kerstavond te sluiten. Ook eerste kerstdag waren nog veel zaken geslo ten. Slecht weer Tweede kerstdag daarentegen gin gen meer mensen de straat op. Over dag nodigde het slechte weer hier niet echt toe uit, maar 's avonds - toen het stormachtige weer enigzins ging lig gen - werd het wat drukker op straat. Kerstmis 1990 zit er weer op cn in de winkels draait het de komende dagen om oliebollenbeslag en flessen cham pagne. Nog vier dagen en 1990 is over. Zonder da je d'r aerg in eit, is 't jaer wee uut, atte je dit leze nog 'n paer daehen. Dae is in dit jaer vee veranderd, meer as in tientalle jae- ren die achter ons lae. Polletieke wik nie doe, mê je mag toch wel is wat opmaerke. Pollietie- ke aerdverschuwinhen in Oost- Europa ao hrondihe veranderienhen in de machtsverhoudinhen tussen 't Óós ten in Westen tot hevolg aod. De kou- we oorlog zó atte ze dat noeme is minder óre. De sloop van de Berlijnse mure, die bienae daertig jaer bestaen eid, is dae 'n voorbeeld van. 't Iezere hur- dien is deu roest, in de beide Duitslanden binne verenigt. Wie ei dat ooit kunne dienke? Mê ja 't zd aoltied we wat bluve op aerde. M'n dochte 't oorlogsheweld is 'n aende wéke, noe zitte m'n wee mee de Holf. Wat zd dat óre? Wilder wete dat nie. Je zd dienke dae kom oorlog, in dan kom ter soms net wat anders. Overa rommel 't. Laemen nie te vee vertrouwen ao in de méns. Op 't ménselijk kunnen, in op ménselijke wie'sheid. Want dae kdje bedrohe mee uutkomme. M'n kunne voorspellinhen doe, mê dat kaje beter laete want 't komt licht anders uut as aje docht eit. Noe is 'n méns nog al is henehe om vaere vooruut te praeten of te dien ken. Noe bie de jaerwisselienhe dienkje wé is om dienhen die atte he- beurd binne. Eén voorbeeld, 'n man aode 'n bu- telandse reize maekt. Ie oade 't hoed nae z'n zin aod in zei dat doek volhend jaer wee, mê dae kwam heen volhend jaer mee. In m'n wete aole- maele zoon reize is enkele reis, dae binne heen retoeren vö. Kiek mê linhs je, misschien in de femielje,'d'r binne d'r dit jaer mee ons behonne, mê nie eindihd. 't Kan hauw hebeurd weze mee 'n méns, je oef dae nie ziek vö te wezen. M'n ao 'n hrote mond atter niks op doet mê wee doe t 'r wat op zitte we in onze schijter. In die ménsen die atte allene over bleve binne dienke dae mee zukke daehen over. Ik weet wê d'n énen kan beter tehen allene weze as d'n ao ren. Mê ik ao d'r a vee óre zae 't is wat in de winter. Aolfvuve de lampe an, éér at 't dan 's ochens aolf nehene is af ten uuthaet, vooral a je slecht kan slaepe. Zó ei ieder méns wê wat. Laemen öpe op 'n hoeije jaerwisselienhe in hezonde daehen. want dat is 'n ver- naem punt wê at weinig bie stille staen óórd. WULLUM Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 13.10 uur Gobble Gobble is verliefd, tekenfilm uit Wales. 13.34 uur Lawinelawaai, Amerikaan se speelfilm. 15.04 uur Christmas gift, compilatie van Disney animaties. 15.59 uur Jostiband zonder grenzen, documentaire over een tournee van dit orkest van geestelijk gehandicap ten. 16.23 uur Passage, gevarieerd mid dagprogramma. 17.30 uur Journaal. 17.40 uur Disney club, afwisselend Disneymagazine voor jong en oud. 18.30 uur Otmar Fischer, potret van deze wijnboer, burgemeester en do minee. 19.00 uur Journaal. 19.20 uur Dinges, spelprogramma waarin kinderen omschrijvingen van woorden geven die door volwassenen geraden moeten worden. Presentatie: Frank Masmeyer. 19.49 uur Ha, die pa, comedyserie. Afl. 7: Protest. 20.22 uur Passage to India, Engelse speelfilm uit 1984 van David Lean. 23.00 uur Journaal. 23.10 uur Ursul de Geer, praatpro gramma. 23.58 uur Nocturne, licht-klassieke muziek. 00.22 uur Huizen van Oranje: Kasteel Moersbergen. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 17.30 uur Journaal. 17.40 uur De wereld op een postzegel, 8-delige cursus filatelie. Afl. 3. 17.55 uur River journeys, documen taire serie over grote rivieren. Afl. 6. 18.55 uur Jackpot, spelprogramma. 19.25 uur T en T, Amerikaanse serie. 19.52 uur De TV Dokter, medische tips met dr. Ferdinand Zwaan. Herh. 20.00 uur Journaal. 20.27 uur Medisch Centrum West, se rie. Afl.: De vergissing. 21.34 uur De TV Dokter, medische tips van Ferdinand Zwaan. 21.35 uur Julia Andrews en Carol Burnett: Een reünie, special met deze comediennes. 22.30 uur De wondere wereld van de plastische chirugie, documentaire over 40 jaar plastische chirurgie in Nederland. 23.35 uur Katja en Mariëlle Labeque, concert van dit pianoduo met het Philharmonisch Orkest van Mün- chen. 00.25 uur Journaal. 00.30 uur Nieuws voor doven en slechthorenden Nederland 3 09.00, 13.00 en 18.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.00 uur Wind in de wilgen, Engelse animatieserie. 18.30 uur Sesamstraat. 18.45 uur Charlie Chaplin classics (2). 19.00 uur De jonge jaren van Charlie Chaplin, 13-delige dramaserie. Deel 2. 19.54 uur Uitzending van de VVD. 20.00 uur Journaal. 20.25 uur Jaaroverzicht journaal, sa menvatting van het nieuws van 1990. 22.00 uur Journaal 22.15 uur Studio sport journaal, actu ele informatie over de sport van van daag. 22.30 uur NOS-Laat, achtergrondin formatie. 23.00 uur De laatste oorlog? Spreker: Leon Wecke, polemoloog. 23.15 uur Un flic, Franse speelfilm. BRT 1 13.45 uur Diamond Awards Festival, Internationale muziekshow vanuit het Sportpaleis in Antwerpen. 14.55 uur Kinderen voor kinderen festival, wedstrijd voor kinderkoren uit Vlaanderen en Nederland. 16.00 uur Samson, Samson en Gert beleven dolle avonturen met de te kenfilms.' 17.30 uur Het Capitool, Amerikaanse serie. Aansl. Kwislijn. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie. Afl. 212. 18.05 uur Plons. Afl.: Plons en de kie vieten. 18.10 uur Postbus X, jeugdserie. 18.35 uur Oproep der kabouters Spaans/Nederlandse tekenfilmserie. 19.03 uur Buren, Australische serie. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur De wonderjaren, 52-delige Amerikaanse serie. Afl. 30. 20.35 uur Weekendfilm: De jonge Je zus, 2-delige Italiaanse tv-film. 22.10 uur Huizen kijken, reeks over bouwen, verbouwen en wonen. 22.25 uur Kunstzaken. Aansl. Paar- denkoersen. Aansl. Kwislijn. 22.30 uur Vandaag. 22.55 uur Winner, Amerikaanse speelfilm. 00.45 uur Coda, Grens, van Sylvia Plath, in een vertaling van Anneke Brassinga. BRT 2 18.30 uur Nieuwskrant. 18.35 uur Mooi en meedogenloos, afl. 85. 19.00 uur Programma van de Christen-Democratische Omroep. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Wereldoorlog II. Na sep tember '44, 42-delige serie over de ge beurtenissen na de bevrijding van ons land. Afl. 4. 21.30 uur Ten huize van... terugblik op de loopbaan van een prominente Vlaming. 22.20 uur De nacht, nachtelijke mo mentopname met Ingrid de Vos van uit het Memlingmuseum in het St.- Janshospitaal te Brugge. APELDOORN/DRIEBERGEN - Ruim 40.000 Europese jongeren ne men de komende dagen deel aan de evangelische 'satelliet-conferentie' Explo '91. De conferentie wordt ge houden op diverse plaatsen, die an derhalf uur per dag via de satelliet verbonden zijn met Lausanne, waar het startsein wordt gegeven voor een Zwitsers evangelisatie-jaar. Het zwaartepunt van de conferen tie ligt echter in Oost-Europa. In Le ningrad komen van donderdagavond tot en met oudejaarsdag ruim 10.000 jongeren bijeen. Ook in Roemenië (Timisoara) en Hongarije (Boedapest) is% de belangstelling groot. Met uit zondering Zwitserland (Lausanne), waar 7.000 jongeren worden ver wacht, gaat het in Westeuropese lan den om relatief kleine groepen deel nemers. Het Nederlandse Explo-comité heeft ervoor gekozen de toerustingsconferentie op tien ver schillende plaatsen te houden. Zo worden de kosten voor de onge veer 500 deelnemers gedrukt en is bo vendien de kans groter dat Explo '91 de start wordt van een groot aantal plaatselijke evangelisatie-activitei ten, zegt coördinator Arjan Treuren. Organisator van de conferentie, de Evangelische Alliantie, hoopt dat de jongeren na vijf dagen overtuigd zijn van de noodzaak om in eigen omge ving het Evangelie te verkondigen. „Daarvoor hoef je niet ver weg", al dus Treuren. En daarvoor hoeven ook geen grootschalige bijeenkomsten te worden gehouden. „Die grote, aan sprekende campagnes zijn wel leuk, maar je bereikt de mensen toch het beste van mens tot mens". De conferentie wil ook een aanzet geven voor een langdurige samenwer king tussen kerken en plaatselijke groepen op hetgelbied van evangeli satie. Met de organisatie van Explo '91 is dit doel op landelijk niveau al aardig bereikt, vindt Treuren. Het is voor het eerst dat zeven evangelische organisaties, waar onder Agape, Youth for Christ en Jeugd met een Opdracht, onder de paraplu van de Evangelische Alliantie zo gericht sa menwerken. Steek eens op, Wattól, ik hou niet van pijpen. Max tikte aan z'n pet. Bedankt ineens begon hij hai-d te lachen en keek de landheer olijk aan. Dat is noe óók wat, ik ebbe je knientjes achter ulder oortjes gekie teld en noe krieg ik nog een rokertje. Hij schudde zijn hoofd. Van julder soort mensen zal ik nooit gin ver stand kriege 't is vreemd. Nadat hij het puntje van de sigaar gebeten had en in z'n broekzak gestoken, om dat je dat in een herenhuis niet op de vloer kon laten vallen, stak hij aan, genoot even van de lekkere lucht en zei dan zakelijk: - Meneer ei weinig tied en ik ook, wat moet *t er noe gebeure? De baron was even overrompeld door het besliste optreden van de stroper. Ja kijk eens, dat pro ces tegen Simen Joosse is aan de gang en jij ik zal me in verbinding stel len met de rechtbank, dan hoor je er wel van. Max rees op. drukte zijn pet op zijin hoofd en zei met harde stem: Goed en wel. maar as Simen noe toch ge straft oort, dan betekent 't niks. dat ik icr geweest bin Hij was al bij de deur en draaide de knop om en meneer de bcron, dan is 't an de boswachters om mien te kriegen, ik wenste je 't beste. Hóhé, wacht is even wat be doel je, Wattèl° Dat ik d'r vandeur gae De ba ron was ook opgestaan en kwam naar Max toe. Ze keken elkander recht in de ogen. Ik vertrouwe dat meneer voor recht is, anders zulle de knienen en de patriezen goed moete maeke, wat an Simen Joosse misdreven oort. Je druft veel te zeggen, Wattèl, ik kan je laten opsluiten, zes maanden desnoods, voor je stropen, en nog een proces erbij wegens bedreiging. Dat kan natuurlik maer wat zou 't volk zegge van een land-eer, die nie rechtvaerdig is? De baron legde zijn hand op Max' schouder. Je bent een vreemde ke rel. Voor Joosse zal ik doen wat ik kan, in ieder geval beloof ik dat jij de straf zult krijgen. Max glunderde. Bedankt vor de booschap, meneer en de goeie mid- deg. Hij groette met zijn hand in de hoogte en beende door de lange gang war de knecht bedrijvig toeschoot. Voldaan aan zijn sigaar zuigend, die hij nu en dan uit zijn mond nam om het gouden bandje te bekijken, ging hij langs de binnenpaadjes naar het dorp. Jikkemien was bezig met babbe laars bakken, toen hij binnenkwam. Goeie dag, buurvrouwe. ik kom- me even zegge ik bin bie de beron geweest. Wat zei je jie Hij krabde onder zijn pet. Ja Door DIGNATE ROBBEHTZ 69 ik ebbe gezeid oe de vurke in de stele zat en noe oef jie nie meer te gevrae- gen of Simen z'n straffe kwietge- scholden kan ore. Zukke diengen is gin werk voor een vrommes. Ze rekte de babbelaars en legde ze op de met boter besmeerde tafel. Met een mes drukte ze er vierkantjes van, draaide die om en liet ze bekoelen. Wat dan noe, Max! Ik begriep d'r niks van. Wel wat mieter niks meer Simen is vrie en ik zal denkelik in 't spin-uus moete 't zal niet te be- taelen weze al die zonden van mien. Voor ze nog wat kon zeggen was hij de deur weer al uit. Op het tafelkastje stond de gele brief, die gisteren gekomen was. Over acht dagen moest Simen voor het gerecht komen. En nu zou hij mis schien toch niet gestraft worden en zij moest niet naar de baron gaan om te vragen of hij het voor deze eerste keer zo wilde laten. Ze had er al een hele dag over lopen denken, wat ze zou zeggen als ze daar kwam, of ze niet van schaamte bij de deur zou blijvemstaan, In het geitekot zat Simen op een balksmande; hij durfde niet in het dorp komen. De mensen zouden ach ter zijn rug praten en wijzen. Jikke mien haastte zich naar hem toe. Met z'n gezicht afgewend fluisterde hij naar haar ontroerde stem. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 4