Bleyle IR, Extra inzet op alle fronten bij PTT tijdens kerstperiode J-A "^Vlieger Speciaal vervoer van minder- validen sterk punt Taxi Lemsom 30% korting S/ooft f 5,- korting Relatiegeschenken Kerststukjes maken Kerstaanbieding LINGERIE DIANE 35-jarig bestaan Taxi Lemsom Kerkwerve 19 DECEMBER 1990 EXTRA Verschijnt elke woensdag huis aan huis op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee Totale oplage 27.800 ex. Redaktie, advertentie-afdeling en administratie: Jannewekken 11, Zierikzee, Telefoon 01110-16551, Fax 01110-14315, Postadres: Postbus 1, 4300 AA Zierikzee Uitgave: Drukkerij Lakenman Ochtman bv, Zierikzee EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND KWALITEITSKLEURENFOTO'S KLAAR TERWIJL JE WINKELT! i H fotografie fotografie video foto's in 1 uur klaar FOTO VERSCHOORE Middelharnis - Goes - Middelburg - Vlissingen - Hulst - Zierikzee - Etten-Leur KODAK EXPRESS QUALITY CONTROL ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - December is voor PTT-Post een top-maand. De kerst nadert en heel Neder land stuurt aan familie, vrienden en kennissen een kerst en nieuwjaarsgroet. Vorig jaar werden er in Nederland 166 miljoen van deze groeten verstuurd, dit jaar rekent PTT-Post er op 172,6 miljoen van deze kaarten te moeten bezorgen. Dat betekent dat de postbestellers van Neder land zich op alle fronten extra moeten inzetten om al de ze kaarten op tijd bij de geadresseerde in de bus te krij gen. Wat daar allemaal voor komt kij ken wordt enigszins duidelijk na een bezoek aan het PTT-kantoor in Mid delharnis waar tijdens deze periode (meer dan 550.000 extra kaarten bin nen komen, verstuurd door de bewo ners van Goeree-Overflakkee. t Om deze 550.000 extra poststukken te verwerken moet het personeel van de PTT flink aanpoten. De klant ver wacht tenslotte dat hun verstuurt kaarten wel aankomen bij de gea dresseerde. Men verstuurd ze tenslot te niet voor niets. In steden wordt voor de streekpost steeds vaker ge bruik gemaakt van stadsvervoer. Kwaliteit „Een heel pakket van maatregelen moet ervoor zorgen dat PTT-Post haar kwaliteit en kwantiteit ook waarmaakt in de maand december. Wij, in Middelharnis, hebben er niet zo'n last van, maar de post-kantoren in de steden krijgen steeds meer con currentie van de stadsvervoer-bu- reaus". Dit vertelt G. Gertenbach, hij is momenteel hoofd van de sorteer- en bezorgafdelingen van Middelharnis en Oud-Beijerland, waar Middelhar nis sinds vorig jaar ('89) mee is ge clusterd. „Zij bezorgen de kaarten van de mensen sneller. Wij moeten voorkomen dat de klant de voorkeur geeft aan deze manier. En daar moet je dus wel wat extra's voor doen", zo vervolgt de bedrijfsleider. Enkele weken voor kerst worden de meeste kaarten al verstuurd. Ger tenbach vertelt dat de mensen dit jaar hun post veel eerder lijken te versturen. „We hpbben nu al veel meer post binnengekregen dan vorig jaar om deze tijd".,Al een tijd voor dat de kerstdrukte begint heeft het afdelingshoofd een lijst opgemaakt met de verwachtingen. De verwach tingen met betrekking tot de hoe veelheid post die in Middelharnis moet worden gesorteerd. Die lijst is verdeeld in drie perio den van een week. De eerste periode begon op 11 december. De verwach ting over heel Goeree-Overflakkee was voor die dag 34.922 poststukken. De uitkomst was 50.388 poststukken. Dat was 44.3 procent meer. De derde dag was een topdag voor de PTT in Middelharnis. Men verwachtte toen 41.623 stuka. De uitslag was 71.976 stuks. 72.9 pro- Advertentie wenst u prettige kerstdagen en een voorspoedig 1991 Verrenieuwstraat 6 Zierikzee - 01110-17148 cent meer, verrekend. PTT-Post Ne derland verwacht 16 december de meeste post binnen te krijgen. En wel ruim 25 miljoen stuks. Boven de nor male stroom post van rond de 17 mil joen stuks. Nederland is zeker niet zuinig met de kerst- en nieuwjaars groeten dit jaar. Het kantoor in Middelharnis moet over heel het eiland 's middags een voorlichting houden van de postbus sen om de aanvoer enigszins bij te kunnen houden. In verband met de speciale tarieven van vijftig cent voor kaarten en enveloppen staan er in de postkantoren kartonnen bussen. In deze bussen, die zijn verdeeld in streekpostbussen en overige kan men de kerstpost gooien die dan niet meer de gehele sortering door hoeven. Ook deze worden door de mannen van de PTT opgehaald. Daarna volgt de gehele verwerking van deze post. Tot kerst is er natuur lijk ook nog de grote hoeveelheid za- kelijke/bedrijfspost die binnen komt. De streekpost wordt door de afdeling Middelharnis zelf gesor teerd en gestempeld. Tijdens de nachtdienst worden in de drukke pe riode soms 20.000 poststukken (kaar ten en brieven) met de hand op de goede manier (met de zegel omhoog) in de stempelautomaat gedaan. Een weinig enerverende bezigheid, maar wel noodzakelijk. De overige post gaat via expeditie knooppunt Rotterdam. Wanneer het daar gesorteerd en gestempeld is haalt men het zelf op met de vracht wagen. Men moet wel vijf keer op en neer om alles in Middelharnis te krij gen. Alles komt binnen in postzak ken. Op de afdeling wordt de post on derverdeeld in 48-uurs post en 24-uurs post. Onder 48-uurs post verstaat men het drukwerk; onder meer de tv-gid- sen en de reclamepost. Dit is post die niet met spoed verzonden is en waar de zender een speciaal tarief voor be taald, goedkoper. De 24-uurs post wordt gesorteerd door de nacht dienst. Dat zijn dure uren en daarom sorteren zij de post die wel haast heeft. Deze wordt gesorteerd op pak jes en briefpost. De afdeling sortering in Middelhar nis werkt veelal op de postcode. Zij vertellen dat het daarom uiterst be langrijk is dat er een postcode op staat. Dat bespaart tijd en zorgt dat Advertentie direktie en medewerkers wensen u prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar KORT AUTOSCHADE Bannmklaan 8 4301 NN Zierikzee de brief of kaart sneller bij de gea dresseerde terecht komt. Er zijn ech ter nog steeds postbestellers van de oude stempel die hun gebied zo goed kennen dat zij geen postcode nodig hebben om te weten voor wie de post bestemd is. Eén zo iemand is Joh. Westhoeve uit Ouddorp. Hij werkt al jaren voor de PTT en vertelt dat het wel makke lijker is om te sorteren via de postco de, maar dat hij het nog wel kan zon der. „Toen ik begon als postbode werkten we nog niet met de postcode. Je was dan zo bekend in je gebied dat je wist wie waar woonde. Het was in het begin even wennen om te werken met de postcode, maar ik moet zeg gen dat het sneller gaat". Eén van de jongste werknemers van de afdeling is Adrie Vis uit Mid delharnis. Hij laat zien hoe het werkt met de postcode-sortering. En het gaat inderdaad razendsnel. Toch ver telt hij dat hij soms toch gebruik maakt van zijn kennis van zijn ge bied. Wanneer er een brief tussen zit die fout gecodeerd is moet hij zelf zien dat het fout is en het eventueel veranderen. Postcode Dat gaat in, een 'klein' gebied als dit nog net. In grotere steden is het haast niet te doen om fout gecodeerde poststukken bij de juiste zending te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat ge durende de maand december de post code minder wordt gebruikt. Eén op de zeven kaarten heeft geen postcode. Mensen sturen een kennis nog snel even een kaart, maar weten niet pre cies de postcode en gooien hem dus ftiaar zo op de bus. De kaart komt wel aan, maar bezorgt de mensen van de PTT wel heel wat extra werk. Na de sortering gaat alle post naar de verschillende bestelkantoren toe. Daar zitten de bestellers die de post voor hun wijken op komen halen, 's -Morgens om 6.45 uur weten zij al hoe veel post ze tè bezorgen hebben. Nu met de extra post kan men pas veel later de post gaan bezorgen. Waar door de mensen langer op hun post moeten wachten. Wat de uitspraak 'We doen ons best om dezelfde kwali teit en kwantiteit aan de klant te le veren gedurende deze drukke perio de' verduidelijkt. Afdelingshoofd Gertenbach ver telt dat men voor het extra werk dat de kerstperiode met zich mee brengt geen gebruik maakt van uitzend krachten. „De vaste werknemers en parttimers werken nu gewoon meer. Gelukkig hebben ze daar geen be zwaar tegen. En het is voor ons veel makkelijker omdat we niemand hoe ven in te werken". s Adrie Vis vertelt dat de sfeer voor kerst heel gezellig is op de afdeling. „Op de één of andere manier gaat al les die tijd veel gemoedelijker. Ieder een zet zich wat meer in. De nacht dienst die normaal om half zeven naar huis gaat is nu pas om half ne gen thuis. Iedereen zet zich een beetje extra in en zo redden we ons door d'e drukste periode". De sfeer op de afdeling is heel ge zellig. Er wordt net zo hard gedold als anders. Als men de mensen van de PTT zo bezig ziet zou men eigenlijk niet zeggen dat ze het zo druk heb ben. Maar menig thuisfront zal waar schijnlijk blij zijn als de kerst en oud en nieuw voorbij zijn. Er worden de nodige grapjes ge maakt door de nachtdienst wanneer deze twee uur later naar huis gaat dan gepland. „Moeder de vrouw zal nu toch wel uit bed zijn dus kan ik het rustig aan doen". Ondanks het feit dat deze mannen in de maand decem ber 550.000 stuks meer post bezorgen dan gewoonlijk, blijven ze toch nog lachen. Maar niet alleen de sorteringsafde ling heeft het veel drukker dan ge woonlijk. Ook de lokettisten moeten de nodige inzet tonen. Hoofd van de ze afdeling, C. J. Donkersloot vertelt dat men gedurende deze periode een stijging heeft van dertig tot veertig procent meer drukte. Veel extra werk komt door de verkoop van kerstze gels. „Door het gebruik van deze zegels kan de PTT nu duidelijker uitzoeken hoeveel kerstgroeten worden ver stuurd. Vroeger werd veel kerstpost verborgen, door de betaalde post. En voor de lokettist is het ook veel fij ner. Vroeger moest men altijd zoveel zegels van dat bedrag en zoveel zegels van dat bedrag. Dat was een heel ge pruts. Deze speciale kerstzegels zijn ook makkelijker in.de verkoop. Men sen zeggen sneller „geef maar een paar velletjes", „dat is voor ons weer gunstig", aldus Donkersloot. SEROOSKERKE - De Dorpsge meenschap Serooskerke heeft voor donderdag 20 december een middag gepland waarop men in het dorps huis kerststukjes kan maken. Deze doemiddag begint om 14.00 uur. Vier jaar geleden werd het maken van kerststukjes voor het eerst geor ganiseerd. Gezien de belangstelling ervoor is het inmiddels al een vaste prik geworden. Groen, kersttakken en oase zijn aanwezig. Kaarsen, bak jes en andere versierselen moeten de deelnemers zelf meenemen. Voor het mooiste kerstbakje wordt een prijs beschikbaar gesteld. Advertentie Bij aankoop 3 sloggie Dam 21. Zierikzee, 0III0-I247I KERKWERVE - In 1955 begon het echtpaar A en P. J. Lemsom uit Kerkwerve een taxi- en verhuur-bedrijf. Dit bedrijf bestaat nu alweer vijfendertig jaar en is in de laatste jaren fors gegroeid door de investeringen die de zoon van het echtpaar en zijn vrouw, Kees en Margo, heb ben gedaan. Zij hebben geïnvesteerd in speciale bussen voor het vervoer van minder-validen en gehandicapten. En door de extra service die zij geven hebben zij een trou we, vaste klantenkring opgebouwd. rust te stellen gaan onze chauffeurs altijd mee met de klant, wanneer de ze dat goed vindt natuurlijk. Op die manier hoeft er vanuit een rusthuis geen verpleegster mee. Dat is voor hen wat ontlasting en voor ons wat extra service. We blijven toch wach ten op de klant dus of we nu mee naar binnen gaan of buiten blijven wach ten", aldus Margo. Lemsom heeft verschillende soor ten vervoer: ziekenvervoer, groeps- vervoer, rouwauto's, trouwauto's, rolstoelvervoer, Schipholvervoer, dag en nacht-service en een autorijschool. Een gevarieerd bedrijf. Enkele jaren terug is het bedrijf begonnen met de rolstoelvervoer. Men heeft toen een rolstoelbus aangeschaft. meeste taxi's hebben we nu ook auto telefoons. Op die manier kunnen mensen onderweg ook nog de nodige telefoontjes plegen. Het zijn allemaal investeringen, maar je moet met je tijd meegaan vind ik. Anders kun je nooit blijven bestaan". Problemen met het blijven bestaan ,zijn,voor dit bedrijf nog niet aan de orde. Onlangs sloot het bédrijf een Communautair Vennootschap af voor de gemeente Bruinisse, zij heb ben daar een eigen bedrijfsleider, J. van Oeveren, die alles zo veel moge lijk alleen doet. En in 1989 begon men een vestiging in Zierikzee. De hoofdvestiging blijft echter in Kerk werve. Daar staan de meeste ver voersmiddelen en van daaruit wor den alle afspraken met de klanten gemaakt. Om de mensen nog verder tegemoet te komen is men ook begonnen met 24-uurs bereikbaarheid. „We zijn nu dag en nacht bereikbaar. En we mer ken duidelijk dat we hierdoor meer klanten hebben gekregen. Het is nu eenmaal zo dat wanneer iemand belt en geen gehoor krijgt deze naar een ander gaat bellen. Geef ze eens onge lijk. Men wil snel een taxi. En met de ze 24-uurs bereikbaarheid is dat mo gelijk", vertelt Margo. Rondritten Sinds kort organiseert Thxibedrijf Lemsom ook rondritten. Deze rond ritten zijn vooral interessant voor mensen die in een verzorgingshuis zitten en niet meer zo veel uit gaan en voor minder-validen. Margo Lemsom hoopt dat mensen die hun oude woon plaats weer eens willen zien zullen reageren op deze rondritten. „We zijn van plan om een soort mailing te ver spreiden in de huizen onder de bewo ners. Tfegen een kleine vergoeding kunnen ze dan een rondrit maken over Schouwen-Duiveland". Het bedrijf wil deze rondritten te gen een niet te hoge prijs organise ren. „We vinden dat de minder- validen toch al voor alles meer moe ten betalen. We willen geen geld slaan uit hun handicap, ze zijn al zo duur uit. Daarom hopen we de rond ritten, bij voldoende animo, tegen kostprijs te kunnen organiseren". „Het sterke punt van het bedrijf is het personeel,", verteld Margo Lem som. „We hebben twintig mensen die voor ons werken. Een deel fulltimers en een deel partimers. De partimers zijn merendeel huisvrouwen die een paar uur per dag voor ons rijden. Het belangrijkste van een goedlopend be drijf is een leuk team en dat hebben wij zeker", aldus Margo. Investering „Een stevige investering, maar wel noodzakelijk", vertelt Margo Lem som. „Het is voor minder-validen en gehandicapten toch al zo moeilijk om vervoer te vinden. Wij verzorgen ook het vervoer van mensen naar de dag behandeling en naar het ziekenhuis bijvoorbeeld". Margo vertelt dat de chauffeurs op de klanten wachten, wanneer deze naar een dokter of naar een afdeling moeten. „Mensen zijn vaak en beetje zenuwachtig en om hen een beetje ge- Advertentie Zuidweg 20a. Zonnemalre Taxibedrijf Lemsom zorgt ook voor eigen begeleiding. Wanneer de taxi-bus mensen van een psycho geriatrische afdeling naar een dagbe handeling brengt zorgt men van het bedrijf dat er iemand mee gaat die eventuele calamiteiten kan opvan gen. „Door dit soort kleine dingen blijven mensen bij je terug komen. Ze weten dat we aandacht aan hen besteden. Het zijn erg trouwe klan ten". Sinds een tijdje heeft het bedrijf ook eigen Schiphol-vervoer. Mensen kunnen vanuit Schouwen-Duiveland tegen een gereduceerd tarief naar het vliegveld vervoerd worden. „We ho pen in de loop van de tijd een soort lijn op te zetten, en ervoor te zorgen dat er een soort gecombineerd ver voer ontstaat", vertelt de eigenaresse. Schiphol „Dat mensen die om die en die tijd op Schiphol moeten zijn en uit Brui nisse komen en er zijn ook ménsen die omstreeks de zelfde tijd vanuit Haamstede gecombineerd naar Schiphol kunnen gaan. Op die ma nier druk je de prijs weer, maar dat komt wel. mensen moeten het nog le ren kennen". Sinds drie jaar is het bedrijf volle dig geautomatiseerd. „We hebben nu ook mobilofons in de wagens en in de Een deel van de taxi's, taxibussen en leswagens waar taxibedrijf Lemsom gebruik van maakt. (Foto: Joop van Houdt).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 1