WM Blijf ski-blessures de baas met goede conditie en goede keuze van materiaal iMËI stoot of volt met uw steunt SPORTSTIJL SINKE SUPER-SETS EXCLUSIEF VOOR FIZZICK SPORTS 'n Geslaagde wintersportvakantie begint bij Autofit! "Ik zou mijn kind graag willen zien..." UW WINTERSPORTSPECIALIST VERKOOPT NU VERHUURSKIES VAN AFGELOPEN SEIZOEN TEGEN ZEER SCHERPE PRIJZEN! VOOR DE SNELLE BESLISSERS HONDERDEN GULDENS VOORDEEL ALLE SKIES ZIJN KLAAR VOOR GEBRUIK EN ONDER VOLLEDIGE GARANTIE OOK VOOR ONDERHOUD, REPARATIES EN VERHUUR UW ADRES: POR THUIS DE De tweede kofferruimte op het dak ski- en/of dakkoffers sneeuwkettingen ski-imperials J.A. V.D. GOESKADE 1 GOES TEL. 01100-31331 LAKENMAN OCHTMAN MAAKT VAKWERK VAN DRUKWERK. NIEUWSBODE EXTRA 31 OKTOBER 1990 13 ZIERIKZEE - Bent u één van die honderdduizenden Nederlanders die elk jaar met veel plezier op win tersportvakantie gaat? Zorg dan dat het plezierig blijft en dat u de vakantie niet door een (ernstige) blessure vroegtijdig moet afbreken'. Breng voordat u gaat skiën uw conditie op peil, houdt u aan de internationale piste- regels en let er vooral op dat uw ski-materiaal, met name de ski-bindingen, in orde is. Op die manier kunt u uw kans op een blessure tot een minimum beperken. Of we nu per trein, auto(bus) of met het vliegtuig gaan: we hebben alle maal hetzelfde doel voor ogen: een gezonde en sportieve vakantie, waar bij we zoveel mogelijk willen skiën. Qijfers tonen aan dat we daarbij niet te nemen, op de kunstski-banen. Hoe eerder men de ski-techniek beheerst, hoe minder de kans op blessures. Maar niet alleen ski-ervaring, ook de theorie over bepaalde begrippen en het hoe en waarom van bepaalde be- altijd zorgvuldig te werk gaan: één op de twintig skiërs loopt tijdens de ski-vakantie een blessure op. Dat het hierbij niet alleen gaat om simpele blessures zoals kneuzingen en blau we plekken, maar ook om gebroken benen en armen, gescheurde knieban den of erger, bewijzen de speciale 'gipsvluchten' waarmee velen van hen vroegtijdig naar huis moeten worden vervoerd. Blessures Om een indruk te geven van de aard van de blessures: twee tot vier pro cent van de skiërs krijgt een ongeval waarvoor medische behandeling ver eist is. Uit een enquête, die werd ge houden onder 275 mensen die een ski blessure hadden opgelopen, bleek dat meer dan de helft voor behande- ling in het ziekenhuis moest worden 'opgenomen. Bij een groot aantal van hen was zelfs een operatie noodzake lijk. De meest voorkomende ski letsels zijn: onderbeenfracturen, bandletsels ter hoogte van de knie, bandletsels van de duim en hoofdlet sels. Deze cijfers en gegevens komen uit onderzoek naar de oorzaak van ski-blessures. Wie hebben nu de meeste kans op het krijgen van een ski-blessure? Dat blijken vooral jon geren onder de twintig en volwasse nen boven de veertig jaar te zijn. On der hen zijn veel beginnende skiërs; zij zijn voor zo'n zestig procent ver antwoordelijk voor alle ongevallen. Vaak missen zij de noodzakelijke ski ervaring. Beginnende skiërs wordt ook aangeraden om vooraf ski-lessen wegingen, speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van blessures. Een goede conditie Ski-ongevallen worden vaak ver oorzaakt door vermoeidheid. Het grootste aantal ongevallen schijnt voor te komen nadat iemand twee tot vier uur heeft geskied. Het lichaam wordt bij het skiën op een heel ande re manier gebruikt dan in het dage lijkse leven. Daarnaast mo^t het zich ook nog eens aanpassen aan bijvoor beeld andere klimatologische om standigheden en hoogteverschillen. Dit alles vraagt veel van het lichaam en het is dan ook niet verwonderlijk dat het sneller moe wordt en reserves gaat aanspreken. Om ongelukken door vermoeidheid te voorkomen is het verstandig om, voordat men op wintersport gaat, de conditie op peil te brengen. Door ski-gymnastiek te doen. Maar ook bijvoorbeeld wande len, fietsen of zwemmen zijn prima conditie-opbouwende oefeningen. Tien internationale piste-regels Voor dë" meeste vakantiegangers be tekent op vakantie zijn even de dage lijkse sleur en beslommeringen ver geten en vooral veel plezier maken. Zo ook de wintersporter. Zolang dit niet leidt tot onveiligheid op de piste is er niets aan de hand. Tbch worden er juist door zelfoverschatting, 'on achtzaamheid, uitgelatenheid, alco holgebruik en te hoge snelheden nog al wat ongelukken veroorzaakt. Door zulk gedrag zijn skiërs niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor hun medeskiërs. Om in het dagelijks verkeer geen ongelukken te veroorza ken moet men zich aan de verkeersre gels houden. Dit geldt ook voor op de piste. Er bestaan tien simpele inter nationaal bekende ski-regels. Maar liefst twaalf procent van het aantal ski-ongevallen komt voort uit het feit dat skiërs deze regels niet kennen of niet toepassen. Het onbekend zijn met het gebruik van ski-liften leidt ook vaak tot onge lukken, met name bij kindei'en. Vaak stoten zij het hoofd tegen de a'fsleep- beugel van de ski-lift. Geadviseerd wordt dan ook om kinderen een helm te laten dragen. Het dragen van zo'n helm vermindert ook de kans op het oplopen van ern stige blessures bij het skiën zelf. De juiste ski's en materiaal Het eerste waar op gelet moet wor den bij het huren of kopen van ski's, is dat de ski's passen bij de ski vaardigheid van de skiër. Er zijn drie categoriën: L, A en S. Het is verstan dig om zich bij de keuze te laten advi seren door personeel van de ski speciaalzaak of het verhuurbedrijf. Dit geldt ook voor het afstellen van de ski-bindingen. Er gebeuren nogal veel ongelukken doordat ski bindingen verkeerd zijn afgesteld of vuil zijn. Dit terwijl ze juist ontwik keld zijn om ongelukken te voorko men! Ski-bindingen zitten tussen de schoen en de ski en zorgen er voor dat, bij een eventuele val, de ski los schiet van de schoen. Daardoor komt het been vrij en wordt het maken van draaiingen en geforceerde bewegin gen die breuken, bandletsel en ande re blessures kunnen opleveren, voor komen. Omdat het juist afstellen van de binding o.a. samenhangt met het lichaamsgewicht, is het noodzakelijk om de bindingen elk jaar opnieuw door de vakman te laten afstellen. De gedachte: vorig jaar zat de binding goed, dus nu zal dat ook wel het geval zijn, gaat dus niet op. Het afstellen kost 15y— en een complete onder houdsbeurt 45,—, te verwaarlozen bedragen als het gaat om veiligheid. Ook moeten ski-bindingen al worden schoongemaakt voordat men op de ski's .stapt. Vuile bindingen kunnen haperen op het moment dat ze nodig zijn! Om te weten of het materiaal van de ski's zelf aan de veiligheidsei sen voldoet, is het IAS/GS en het ISO keurmerk in het leven geroepen. Staat een van deze keurmerken op de ski's vermeld, dan kan men ervan verzekerd zijn dat de ski's voldoen aan de belangrijkste veiligheidsei sen. Stort op giro 50500 Ef NEDERLANDSE STICHTING VOOR LEPRABESTRIJDING WibauLstraat 135, 1097 DN AMSTERDAM, tel. 020-93 8973. Lepra ral ons zéker een zorg zijn! Epilepsiebestrijding: Nationaal Epilepsie Fonds- De Macht \an liet Kleine tel. 10301660144. giro 34781 ZIËRIKZEESCHE NIEUWSBODE DÉ KRANT VAN SCHOUWEN-DUtVELAND - J'-i - - - n ATOMIC PRESTIGE 417 doelgroep S/A met Atomic-binding Performance komplete Atomic-sei met verstelbare binding set van 885,- voor FIZZICK SPORTS CQQ WINNER-PRIJS (bi|passende stokken. 39,50) Voor exclusief wintersportplezier! WESTDIJK 36 - MIDDELHARNIS - TELEFOON 01870-6379 W Grootste assortiment in Zeeland. Keuze uit meer dan 15 typen of modellen dakkoffers. W.O. THULE, FABRI en KAMEI St. Janstraat 3a-b, Middelburg g 01180-13532j

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 13