WM
Blijf ski-blessures de baas
met goede conditie en
goede keuze van materiaal
iMËI
stoot
of volt
met uw
steunt
SPORTSTIJL SINKE
SUPER-SETS EXCLUSIEF
VOOR FIZZICK SPORTS
'n Geslaagde
wintersportvakantie begint
bij Autofit!
"Ik zou mijn kind
graag willen zien..."
UW WINTERSPORTSPECIALIST
VERKOOPT NU VERHUURSKIES
VAN AFGELOPEN SEIZOEN
TEGEN ZEER SCHERPE PRIJZEN!
VOOR DE SNELLE BESLISSERS
HONDERDEN GULDENS VOORDEEL
ALLE SKIES
ZIJN KLAAR VOOR GEBRUIK
EN ONDER VOLLEDIGE GARANTIE
OOK VOOR ONDERHOUD,
REPARATIES
EN VERHUUR UW ADRES:
POR THUIS DE
De tweede kofferruimte op het dak
ski- en/of dakkoffers
sneeuwkettingen
ski-imperials
J.A. V.D. GOESKADE 1 GOES TEL. 01100-31331
LAKENMAN OCHTMAN MAAKT VAKWERK VAN DRUKWERK.
NIEUWSBODE EXTRA 31 OKTOBER 1990
13
ZIERIKZEE - Bent u één van die honderdduizenden
Nederlanders die elk jaar met veel plezier op win
tersportvakantie gaat? Zorg dan dat het plezierig blijft
en dat u de vakantie niet door een (ernstige) blessure
vroegtijdig moet afbreken'. Breng voordat u gaat skiën
uw conditie op peil, houdt u aan de internationale piste-
regels en let er vooral op dat uw ski-materiaal, met name
de ski-bindingen, in orde is. Op die manier kunt u uw
kans op een blessure tot een minimum beperken.
Of we nu per trein, auto(bus) of met
het vliegtuig gaan: we hebben alle
maal hetzelfde doel voor ogen: een
gezonde en sportieve vakantie, waar
bij we zoveel mogelijk willen skiën.
Qijfers tonen aan dat we daarbij niet
te nemen, op de kunstski-banen. Hoe
eerder men de ski-techniek beheerst,
hoe minder de kans op blessures.
Maar niet alleen ski-ervaring, ook de
theorie over bepaalde begrippen en
het hoe en waarom van bepaalde be-
altijd zorgvuldig te werk gaan: één
op de twintig skiërs loopt tijdens de
ski-vakantie een blessure op. Dat het
hierbij niet alleen gaat om simpele
blessures zoals kneuzingen en blau
we plekken, maar ook om gebroken
benen en armen, gescheurde knieban
den of erger, bewijzen de speciale
'gipsvluchten' waarmee velen van
hen vroegtijdig naar huis moeten
worden vervoerd.
Blessures
Om een indruk te geven van de aard
van de blessures: twee tot vier pro
cent van de skiërs krijgt een ongeval
waarvoor medische behandeling ver
eist is. Uit een enquête, die werd ge
houden onder 275 mensen die een ski
blessure hadden opgelopen, bleek
dat meer dan de helft voor behande-
ling in het ziekenhuis moest worden
'opgenomen. Bij een groot aantal van
hen was zelfs een operatie noodzake
lijk. De meest voorkomende ski
letsels zijn: onderbeenfracturen,
bandletsels ter hoogte van de knie,
bandletsels van de duim en hoofdlet
sels. Deze cijfers en gegevens komen
uit onderzoek naar de oorzaak van
ski-blessures. Wie hebben nu de
meeste kans op het krijgen van een
ski-blessure? Dat blijken vooral jon
geren onder de twintig en volwasse
nen boven de veertig jaar te zijn. On
der hen zijn veel beginnende skiërs;
zij zijn voor zo'n zestig procent ver
antwoordelijk voor alle ongevallen.
Vaak missen zij de noodzakelijke ski
ervaring. Beginnende skiërs wordt
ook aangeraden om vooraf ski-lessen
wegingen, speelt een belangrijke rol
bij het voorkomen van blessures.
Een goede conditie
Ski-ongevallen worden vaak ver
oorzaakt door vermoeidheid. Het
grootste aantal ongevallen schijnt
voor te komen nadat iemand twee tot
vier uur heeft geskied. Het lichaam
wordt bij het skiën op een heel ande
re manier gebruikt dan in het dage
lijkse leven. Daarnaast mo^t het zich
ook nog eens aanpassen aan bijvoor
beeld andere klimatologische om
standigheden en hoogteverschillen.
Dit alles vraagt veel van het lichaam
en het is dan ook niet verwonderlijk
dat het sneller moe wordt en reserves
gaat aanspreken. Om ongelukken
door vermoeidheid te voorkomen is
het verstandig om, voordat men op
wintersport gaat, de conditie op peil
te brengen. Door ski-gymnastiek te
doen. Maar ook bijvoorbeeld wande
len, fietsen of zwemmen zijn prima
conditie-opbouwende oefeningen.
Tien internationale
piste-regels
Voor dë" meeste vakantiegangers be
tekent op vakantie zijn even de dage
lijkse sleur en beslommeringen ver
geten en vooral veel plezier maken.
Zo ook de wintersporter. Zolang dit
niet leidt tot onveiligheid op de piste
is er niets aan de hand. Tbch worden
er juist door zelfoverschatting, 'on
achtzaamheid, uitgelatenheid, alco
holgebruik en te hoge snelheden nog
al wat ongelukken veroorzaakt. Door
zulk gedrag zijn skiërs niet alleen een
gevaar voor zichzelf, maar ook voor
hun medeskiërs. Om in het dagelijks
verkeer geen ongelukken te veroorza
ken moet men zich aan de verkeersre
gels houden. Dit geldt ook voor op de
piste. Er bestaan tien simpele inter
nationaal bekende ski-regels. Maar
liefst twaalf procent van het aantal
ski-ongevallen komt voort uit het feit
dat skiërs deze regels niet kennen of
niet toepassen.
Het onbekend zijn met het gebruik
van ski-liften leidt ook vaak tot onge
lukken, met name bij kindei'en. Vaak
stoten zij het hoofd tegen de a'fsleep-
beugel van de ski-lift.
Geadviseerd wordt dan ook om
kinderen een helm te laten dragen.
Het dragen van zo'n helm vermindert
ook de kans op het oplopen van ern
stige blessures bij het skiën zelf.
De juiste ski's
en materiaal
Het eerste waar op gelet moet wor
den bij het huren of kopen van ski's,
is dat de ski's passen bij de ski
vaardigheid van de skiër. Er zijn drie
categoriën: L, A en S. Het is verstan
dig om zich bij de keuze te laten advi
seren door personeel van de ski
speciaalzaak of het verhuurbedrijf.
Dit geldt ook voor het afstellen van
de ski-bindingen. Er gebeuren nogal
veel ongelukken doordat ski
bindingen verkeerd zijn afgesteld of
vuil zijn. Dit terwijl ze juist ontwik
keld zijn om ongelukken te voorko
men! Ski-bindingen zitten tussen de
schoen en de ski en zorgen er voor
dat, bij een eventuele val, de ski los
schiet van de schoen. Daardoor komt
het been vrij en wordt het maken van
draaiingen en geforceerde bewegin
gen die breuken, bandletsel en ande
re blessures kunnen opleveren, voor
komen. Omdat het juist afstellen van
de binding o.a. samenhangt met het
lichaamsgewicht, is het noodzakelijk
om de bindingen elk jaar opnieuw
door de vakman te laten afstellen. De
gedachte: vorig jaar zat de binding
goed, dus nu zal dat ook wel het geval
zijn, gaat dus niet op. Het afstellen
kost 15y— en een complete onder
houdsbeurt 45,—, te verwaarlozen
bedragen als het gaat om veiligheid.
Ook moeten ski-bindingen al worden
schoongemaakt voordat men op de
ski's .stapt. Vuile bindingen kunnen
haperen op het moment dat ze nodig
zijn! Om te weten of het materiaal
van de ski's zelf aan de veiligheidsei
sen voldoet, is het IAS/GS en het ISO
keurmerk in het leven geroepen.
Staat een van deze keurmerken op de
ski's vermeld, dan kan men ervan
verzekerd zijn dat de ski's voldoen
aan de belangrijkste veiligheidsei
sen.
Stort op giro 50500
Ef
NEDERLANDSE STICHTING
VOOR LEPRABESTRIJDING
WibauLstraat 135,
1097 DN AMSTERDAM,
tel. 020-93 8973.
Lepra ral ons zéker een zorg zijn!
Epilepsiebestrijding:
Nationaal Epilepsie Fonds-
De Macht \an liet Kleine
tel. 10301660144. giro 34781
ZIËRIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DÉ KRANT VAN
SCHOUWEN-DUtVELAND
- J'-i
- - - n
ATOMIC PRESTIGE 417
doelgroep S/A met Atomic-binding
Performance komplete Atomic-sei met
verstelbare binding set van 885,- voor
FIZZICK SPORTS CQQ
WINNER-PRIJS
(bi|passende stokken. 39,50)
Voor exclusief
wintersportplezier!
WESTDIJK 36 - MIDDELHARNIS - TELEFOON 01870-6379
W
Grootste assortiment
in Zeeland.
Keuze uit meer dan 15
typen of modellen dakkoffers.
W.O. THULE, FABRI en KAMEI
St. Janstraat 3a-b, Middelburg g 01180-13532j