704
Weg vrij voor ZWN-bussen over
verbrede Kadeweg in Zierikzee
„Sociale doelstelling blijft
in de toekomst gegarandeerd"
UI
kindervoetenweek
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Luctor et
Submergo
G. J. M. Koelemij: Gemeenschapsgeld hier goed besteed''
Voorzitter Asselbergs tijdens jubileum De Zuidhoek:
S3 ploegstoffen
Controle van
vrachtwagens
Grevelingendam
Diefstal
uit woning
WAt
Wjh
pa
Natuurorganisaties in het gelijk
gesteld
Randweg rond Renesse is
definitief van de baan
Z1ERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Loods Industrieterrein Barken Zaalvoetbal
Rijkswaterstaat krijgt geen toestemming voor Duiveland wil een industrieterrein voor lokale Zierikzeese Barken op zee; de tragiek van het In de zaalvoetbalcompetitie zijn nog drie ploe-
de bouw van een loods. (Pagina 2). bedrijven. (Pagina 3). stranden. (Pagina 5). gen ongeslagen. (Pagina 9).
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1990
147ste jaargang Nr. 24820
WAARIN OPGENOMEN
[1797 - 1869)
Zelfs de dichtste grens van de toekomst is onbe
naderbaar.
Louis Couperus
ZIERIKZEE -.Wij op Schou-
wen-Duiveland zien de Zee-
Iandbrug niet als een pro
bleem met de infrastructuur
maar als een bestuurlijk pro
bleem. Wat ons betreft mag u
het onderspit delven". Dat was
de reactie van burgemeester
mr. J. J. P. M. Asselbergs van
Zierikzee op uitlatingen van
gedeputeerde J. D. de Voogd
(VVD) gisteren, donderdag, tij
dens een bijeenkomst in 's
Landskamer. Asselbergs intro
duceerde staande de vergade
ring de lijfspreuk Luctor et
Submergo die wat hem betreft
kan gelden voor het provin
ciaal bestuur.
De Voogd bracht de kwestie
Zeelandbrug ter sprake in een
toespraak ter gelegenheid van
de openstelling van de verbre
de Kadeweg in Zierikzee. Hij
stelde dat 1990 voor wat betreft
de brugverbinding een histo
risch jaar is. ,,In december be
staat de brug 25 jaar en wij wil
len dat sober vieren", aldus De
Voogd.
Hij voegde daar aan toe dat
1990 ook het jaar van 'het grote
debat' zal zijn. Volgens De
Voogd draait het in feite alle
maal om de vraag of de lening
van de provincie aan de brug-
maatschappij al dan niet te
rugbetaald moet worden.
,,Dat zal van grote invloed
zijn op het tijdstip waarop de
brug tolvrij wordt", aldus De
Voogd. En passant zei de gede
puteerde het zeer te betreuren
dat het poldertracé van de weg
die de Stormvloedkering recht
streeks met de Dammenweg
"had moéten verbinden' defini
tief van de baan is. ,,Het is dui
delijk dat de Krayesteinweg
niet helemaal geschikt is om de
verkeersstroom goed te ver
werken", aldus De Voogd. Hij
kondigde aan dat verder ge
zocht zal worden naar een al
ternatief voor de Krayestein
weg.
ZIERIKZEE - Vanaf vandaag, vrijdag 28 september, worden bezoekers van Cornelia-
stichting en het Zweedse Rode Kruis Ziekenhuis in Zierikzee door streekver-
voersmaatschappij ZWN voor de deur van genoemde instellingen afgezet. „Het ge
meenschapsgeld is hier goed besteed", aldus ZWN-directeur drs. G. J. M. Koelemij
gisteren, donderdag, in een korte toespraak ter ere van de officiële openstelling van
de verbrede Kadeweg. Gedeputeerde J. D. de Voogd verrichtte samen met dijkgraaf A.
P. de Haan de openingshandeling.
UTRECHT - Een ruime meerder
heid van de leden van de Landelijke
Huisartsenvereniging (LHV) heeft
zich geschaard achter het plan voor
continue bereikbaarheid. Dit Heeft
een woordvoerster van de LHV na af
loop van de ledenvergadering meege
deeld.
Voorafgaande aan de opening
kwam een aantal genodigden bijeen
in 's Landskamer. het gebouw waar
het Waterschap Schouwen-Duiveland
zetelt. Dijkgraaf A. P. de Haan legde
uit wat de rol van het waterschap in
de verbreding van de Kadeweg is ge
weest en schetste in het kort de voor
geschiedenis.
Eindelijk
De dijkgraaf stelde allereerst vast
dat er ruim vijf jaar overheen gegaan
is voordat woorden omgezet werden
in daden. A. Schouw, directeur van de
Corneliastichting, richtte toen een
verzoek tot de toenmalig directeur
van de ZWN, wijlen J. Deïst. Het ver
zoek luidde of de bus voortaan niet
even langs de Corneliastichting kon
rijden.
,,Ik dacht heel naïef dat dat een
kwestie van veranderen van de
dienstregeling was", aldus Schouw.
,,Ik had geen idee dat er zoveel aan
vast zat".
Van de kant van de ZWN reageerde
men negatief op het verzoek. Het zou
betekenen dat de bussen om zouden
moeten rijden en dat zou dan weer
tijdverlies betekenen. Maar men gaf
het niet op. Het idee werd geboren om
de route te verleggen en de bussen via
de Emil Sandströmweg en de Kade
weg te sturen. Maar ook dat idee leed
schipbreuk: te smal, luidde het oor
deel van de ZWN.
Toen begon, zo bleek uit het relaas
van De Haan, een briefwisseling tus
sen de ZWN en de eigenaar/beheer
der van de Kadeweg: het waterschap.
„Het waterschap antwoordde toen
dat verbreden van een weg geen wa-
terschapstaak was en de ZWN had
daar alle begrip voor", aldus De
Haan. Hetgeen niet betekende dat er
definitief een streep onder het plan
werd gezet.
De provincie werd erbij gehaald en
men begon druk op het waterschap
uit te oefenen. Uiteindelijk rolde er
een plan uit de bus om de Kadeweg te
verbreden. Zowel waterschap als
provincie en gemeente zouden het sa
men betalen.
Dijkgraaf De Haan: „Onder de be
zielende leiding van gedeputeerde De
Voogd werd steeds meer aandrang
uitgeoefend op het waterschap en uit
eindelijk bereikten de verschillende
partijen in december 1989 overeen
stemming". Op 11 juni '90 werd op
dracht tot verbreding van de weg ge
geven. „Al met al een lange voorge
schiedenis", aldus De Haan. „Maar
nu is een wezenlijk onderdeel'van de
samenleving beter bereikbaar gewor
den".
Volwassen
Gedeputeerde De Voogd stelde in
een korte toespraak dat een en ander
het gevolg is van 'een stukje verant
woordelijkheid van volwassen be
stuurders'. Hij voegde daar aan toe
dat ziekenhuis en Corneliastichting
niet alleen voor bezoekers, maar ook
voor bewoners en patiënten beter be
reikbaar zijn geworden. „Het is een
tastbaar blijk van een goede samen
werking", aldus De Voogd.
ZWN-directeur Koelemij hield het
kort. Hij benadrukte dat nu de nieu
we haltes er zijn daar ook ruim
schoots ruchtbaarheid aan gegeven
moet worden. „Iedereen moet het
weten", aldus Koelemij.
Burgemeester mr. J. J. P. M. Assel-
Dit nummer bestiiat uit 10 pagina's
ZIERIKZEE - De voorzitter van werkvoorzieningsschap De Zuidhoek, mr J. J. P. M.
Asselbergs liet er tijdens de viering van het 35-jarig jubileum geen enkele twijfel over
bestaan: „De sociale doelstelling van De Zuidhoek blijft in de toekomst gegarandeerd,
boven de decentralisatie". De decentralisatie heeft tot gevolg dat de gemeenten van
Schouwen-Duiveland moeten gaan meebetalen aan het werkvoorzieningsschap. Een
verandering die volgens Asselbergs wel vraagt om een nieuwe maniervan werken, van
een ander beleidsplan. „Maar het bestuur blijft de komende tijd werken om De Zuid
hoek voor de regio te behouden", aldus de voorzitter.
de toekomst zijn geen bedreiging
maar een uitdaging. Maar De Zuid
hoek is een sterk bedrijf, wc leveren
onze produkten op tijd en we leveren
kwaliteit'De Groot: „We hebben re
gelmatig moeten inspelen op veran
deringen, maar we blijven werk aan
bieden aan mensen die in hel
bedrijfsleven niet meer aan de bak
komen".
„De Zuidhoek is eigenlijk een fa
miliebedrijf". Zo schetste Asselbergs
het werkvoorzieningsschap. „De
werknemers voelen zich betrokken
bij het bedrijf, iets wat te merken is
aan het lange dienstverband van de
Advertentie
verschillende
gordijnstoffen
vindt u inde
werknemers", vertelde Asselbergs.
Hiermee doelde hij op W. C. de Feiter
die tijdens de feestmiddag zijn 25-'
jarig jubileum vierde, op M. Mes, die
het 12'/i-jarig jubileum vierde en op
A. den Boer die na 20 jaar afscheid
nam van zijn collega's door gebruik
te maken van de VUT-regeling. „Ook
als gemeentebestuur kunnen we
dankbaar zijn voor zo'n kerngezond
bedrijf", aldus Asselbergs, die tevens
burgemeester is van Zierikzee.
Werkplaats
f
bi
kollektie bij
't lange uus
interieurvormgeving
die zich onderscheidt
van anderen
havenpark 26-28
zierikzee 01110-13727 I
De Zuidhoek werd 23 september
1955 opgericht onder de naam Stich
ting Werkplaats Schouwen-Duive
land. „In 1976 werden de statuten van
de gemeenten gewijzigd en werd te
vens de naam veranderd in De Zuid
hoek. En nog maar twee jaar geleden
werd de zelfstandigheid van De Zuid
hoek gegarandeerd met medewer
king van de provincie", haalde de
voorzitter een stukje geschiedenis op.
Van kleuterschool de Wevershoek
werd verhuisd naar de Manhuisstraat
en vandaaruit vertrok het Werkvoor
zieningsschap naar het industrieter
rein van Zierikzee. Een volgens As
selbergs terechte verhuizing. „Wij
zijn evengoed als de anderen en even
waardig aan collega's van andere be
drijven".
In de beginjaren werd er gestart
met zo'n tien werknemers. „Nu zijn
er dit zo'n 160. Dat is een gigantische
toename". Een toename waar vol
gens Asselbergs uit blijkt dat De
Zuidhoek in toenemende mate een
levenskrachtig bedrijf is. „De finan
ciële situatie van het bedrijf kan uit
stekend genoemd worden. De provin
cie heeft de beslissing genomen De
Zuidhoek zelfstandig te maken, een
beslissing die we waar moeten ma
ken", aldus de voorzitter.
Directeur drs P. J. de Groot wilde
tijdens de feestmiddag niet alleen in
het verleden, maar zeker in de toe
komst kijken „Het heeft gen zin om
in het jaar 2025 te kijken hoe het dan
met De Zuidhoek gaat, in de komen
de jaren zit er ontwikkeling in de
WSW", vertelde De Groot. (Wet Socia
le Werkvoorziening, red). „Deze ont
wikkelingen hangen samen met ver
anderingen. zo zijn er de sociale
verzekeringen, maar ook dc Golf
crisis die zich nu afspeelt, is hier
nauw bij betrokken", aldus De Groot.
De ontwikkelingen omtrent de
budget-financiering zijn volgens de
directeur nog in een pril stadium en
de gevolgen van de plannen om WA-
Oers opnieuw te integreren in het be
drijfsleven zijn volgens hem nog niet
te overzien.
Uitdaging
Over één zaak was De Groot echter
heel duidelijk: „De veranderingen in
BRUINISSE - Bij een controle van
vrachtwagens, donderdagmorgen op
de Grevelingendam nabij Bruinissc
bleek dat een groot gedeelte van de
aangehouden wagens in overtreding
was tegen dc rijtijdenwet.
De controle werd uitgevoerd door
de stagegrocp van de Rijkspolitie
Schouwen-Duiveland in samenwer
king met de rijksverkeersinspectie.
In totaal werden 20 vrachtauto's ge
controleerd. Tegen zes chauffeurs
moest proces-verbaal worden opge
maakt vanwege overtredingen tegen
de rijtijdenwet. Die chauffeurs reden
dus al veel te lang achter elkaar in
hun vrachtwagen. Een zevende
proces-verbaal werd uitgeschreven
omdat een vrachtwagen (met bieten)
was overbeladen.
RENESSE - In dc vroege morgen
van woensdag op donderdag werd in
gebroken in dc woning van M. O. uit
Renesse. Dc dieven gingen er van
door met een videorecorder cn een
geldbedrag van ongeveer 500 gulden.
De woning van M. O. staat aan de
Jan Willem Frisoweg te Repesse.
Donderdagmorgen vroeg, terwijl M.
O. lag te slapen, verschaften onbe
kenden zich via de achterdeur toe
gang tot de woning. Omdat daarbij
geen sporen van braak zijn gevonden
is het mogelijk dat de achterdeur niet
op slot was. De insluipers doorzoch
ten de gehele benedenverdieping van
het huis en namen de videorecorder
en geld mee.
BlW
Gedeputeerde J. D. de Voogd (rechts) maakte samen met dijkgraaf A. P. de Haan de weg vrij voor de bus. (Foto: Joop
van Houdt).
--bergs sprak met grote voldoening
over het feit dat de Kadeweg nu dan
toch eindelijk verbreed is. „Ik hecht
eraan om ook de naam van de vorige
dijkgraaf, M. J. Steui; te noemen. Hij
heeft zijn nek uitgestoken in zijn po
gingen om het verbreden van de Ka
deweg er bij het waterschap toch door
te krijgen".
Verwachting tot zaterdagavond:
Wolkenvelden
Veel bewolking en vrijwel overal
droog. Minimumtemperatuur om
streeks 7 graden, middagtempera-
tuur ongeveer 16 graden. Zwakke tot
matige wind, uit zuidwest tot zuid
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m dinsdag 2 okt.
Zondag: Zonneschijn: 1(YJ
Kans op neerslag: 50/r
Min.temp.: 8 graden
Middagtemp.: 16 graden
Wind: zuid 3
Maandag: Zonneschijn: 10r/r
Kans op neerslag: 60r/r
Min.temp.: 8 graden
Middagtemp.: 16 graden
Wind: variabel 3
Dinsdag: Zonneschijn: 10r/r
Kans op neerslag: 507r
Min. tem p.: 8 graden
Middagtemp.: 15 graden
Wind: variabel 3
ZON- EN MAANSTANDEN
29 sept. Zon öp 07.37, onder 19.23
Maan op 17.23, onder 01.02
30 sopt. Zon op 06.39, onder 18.20
Maan op 16.41, onder 02.18
1 okt. Zon op 06.40, onder 18.18
Maan op 16.57, onder 02.37
- Volle Maan: 4. okt. (13.02)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Ondanks de nabijheid
van een hogedrukgobied, lijkt het
weer de komende dagen toch een
enigzins somber karakter te krijgen.
Doordat het hoog net iets te ver ligt,
kunnen uitlopers van Oceaanstorin
gen ons land bereiken. Er is in het al
gemeen dan ook veel bewolking. Het
blijft morgen nog wel vrijwel overal
droog. De minimumtemperatuur
vannacht ligt rond de 7 graden, de
middagtemperatuur morgen wordt
ongeveer 16 graden. De wind is zwak
tot matig, en komt uit zuidwest tot
zuid. Zondag laat de zon het ook zo
goed als afweten, de kans op wat re
gen of motregen neemt dan toe.
Advertentie
Volgende week
Bord
Na al dit verbale geweld begaf het
gezelschap zich per (ZWN)bus naar de
Kadeweg. Daar onthulde De Voogd
samen met De Haan een wegbreed
bord waarop alle namen van de in
stanties die zich hebben ingezet voor
het verbreden van de Kadeweg. Daar
op worden de laatste obstakels weg
gehaald en was de weg naar de Corne
liastichting en het Zweedse Rode
Kruis Ziekenhuis vrij.
bij:
I /schoenen/
Nieuwstr. 7 Bruinisse
Telefoon 01113-2058
RENESSE - De Randweg rond Renesse is defini
tief van de baan. De Raad van State heeft de natuur
beschermingsorganisaties, die een Kroonprocedure
aangespannen hadden tegen de aanleg, in het gelijk
gesteld. Volgens de uitspraak van de Raad van State
mag de gemeente Westerschouwen alleen gebruik
maken van bestaande wegen om een einde te maken
aan de verkeersproblemen in en rond Renesse.
Voor dc gemeente Westerschou
wen betekent het dat men terug
naar af moet. Voor de gemeente is
het temeer teleurstellend daar het
plan voor dc Randweg er niet dan
na veel discussie en onderhande
lingen met grondeigenaren geko
men is.
De natuurbeschermers zijn zeer
content met de uitspraak van dc
Raad van State. Volgens hen zou
aanleg van de Randweg rond Re
nesse een ernstige aantasting van
dc natuur betekenen.
Zij vinden dat het oplossen van
verkeersproblemen niet ten koste
mag gaan van de natuur. Dc Raad
van State heeft zich nu wat dat be
treft achter hen geschaard. Een
oplossing zou kunnen zijn het om
leiden van het verkeer over Roe-
landsweg, Lage Zoom en Helle-
weg. Genoemde wegen zouden
dan wel verbreed moeten worden.