De troonrede 1990 l WATERSTANDEN Troonrede koningin 2 Leden van de Staten-Generaal, De inval van Irak in Koeweit is een flagrante schending van de interna tionale rechtsorde. De regering geeft uitvoering aan de mandatoire maat regelen van de Veiligheidsraad die moeten leiden tot een doeltreffend economisch embargo tegen Irak en heeft ter ondersteuning daarvan twee fregatten van de Koninklijke Marine naar de Golf-regio gezonden. De regering is zich bewust van de gevaren die aan deze missie verbon den zijn. De handhaving van de inter nationale rechtsorde weegt echter zwaar. Nederland kan niet afzijdig blijven. De regering voelt zich zeer betrokken bij de veiligheid van de Nederlanders die nog in Irak en Koe weit zijn. Onze gedachten gaan in het bijzonder uit naar hen en hun ver wanten. De crisis in de Golf-regio maakt duidelijk dat er nu - mede dankzij de verbeterde verhoudingen tussen Oost en West - voor de Verenigde Naties mogelijkheden zijn om verantwoor delijkheid te nemen. De inspanning is nu gericht op vrede en het respecte ren van de internationale rechtsorde. De rol van de Verenigde Naties is ech ter evenzeer nodig om gerechtigheid en solidariteit in de wereld te bevor deren. De verantwoordelijkheid voor ontwikkeling en welvaart moet ge stalte krijgen binnen de grenzen van een beheersbare groei en het behoud van het milieu. Kort na de Tweede Wereldoorlog werd de universele verklaring van de Rechten van de Mens opgesteld. Deze rechten hebben ook vandaag grote betekenis. Onderdrukking, onrecht en gebrek aan tolerantie moeten wor den bestreden. Het gaat juist om ont plooiing in vrijheid, met recht op ei gen cultuur en overtuiging, ingebed in respect en zorg voor elkaar. Deze idealen moeten ook richtsnoer zijn voor ons eigen land. Sociale en be stuurlijke vernieuwing, alsmede een wording van Europa zijn daarbij in onze democratie sleutelwoorden. Om deze idealen te verwezenlijken, zoekt de regering samenspraak en samen werking. In Europa beleven wij historische tijden. Vanaf 3 oktober zal er weer een Duitsland zijn. De deling van Eu ropa loopt ten einde. Het beleid is er op gericht de democratische en econo mische ontwikkelingen in Oost-Euro pa te steunen en aan te moedigen. Met het oog hierop is de Europese bank voor wederopbouw en ontwik keling opgericht. Nederland heeft het initiatief genomen tot een Europese samenwerking op energiegebied. De ze kan haar doorwerking hebben op tal van terreinen en in het bijzonder ook een krachtige impuls geven aan het milieubeleid in Europa. Hopelijk wordt nog dit jaar een overeenkomst ondertekend over de vermindering van conventionele strijdkrachten in Europa, daarnaast onderstreept ook de terugtrekking van Sovjet-troepen uit Oosteuropese landen de verheu gende verandering. Europa vraagt om een Europees veiligheidsbeleid. Dit zal echter moe ten gebeuren met behoud van de sa menwerking in Atlantisch verband, opdat een voortgezette betrokken heid van Noord-Amerika bij de vei ligheid van Europa verzekerd blijft. In de NAVO treedt de militaire func tie minder op de voorgrond, haar po litieke taak wint in het veranderde Europa daarentegen aan. belang. Het gaat daarbij om samenwerking in plaats van confrontatie. In ons land wordt een herstructure ring van de krijgsmacht en een daar mee gepaard gaande vermindering van de personeelssterkte voorbereid. De diensttijd zal met twee maanden worden verkort. Dit geldt voor alle dienstplichtigen die na 29 oktober in werkelijke dienst komen. Verdere in tegratie van de Europese Gemeen schap is geboden, nu ook met het oog op de situatie in Oost-Europa en de inbedding van het verenigde Duits land in nieuwe Europese structuren. Nationale bevoegdheden kunnen worden overgedragen aan organen van de Europese Gemeenschap in dien daarmee de doelmatigheid van het bestuur gediend is. Daarbij moet worden gezorgd voor de versterking van de positie van het Europese Par lement, ook in relatie tot de Europese Commissie. Dit zal aan de orde ko men in een intergouvernementele conferentie over de-Europese politie ke unie. De contouren van de interne markt beginnen steeds duidelijker zicht baar te worden, maar op bepaalde terreinen, zoals transport, milieu en financiële dienstverlening, zal nog een aanzienlijke inspanning worden gevergd. Bovendien moet het sociaal beleid uitgewerkt worden aan de hand van de vraag of een onderwerp op Euro pees, dan wel op nationaal niveau moet worden geregeld, en welk,e rol de sociale partners moeten spelen. Dat de landbouwuitgaven van de Eu ropese Gemeenschap weer sterk gaan groeien is zorgelijk. De ontwikkelin gen op de agrarische markten maken voortgaande aanpassing dan ook on ontkoombaar, mede om de internatio nale verhoudingen op het gebied van de handel in landbouwprodukten te verbeteren. Aanpassing is ook nodig om te ko men tot een land- en tuinbouw die uitgeoefend wordt met respect voor het milieu. Op 1 juli van dit jaar is de eerste fase ingegaan van de economi sche en monetaire unie. Voor een suc cesvolle intergouvernementele confe rentie die verder inhoud zal geven aan deze monetaire unie zal de rege ring zich inzetten. De Europees-politieke samenwer king krijgt steeds meer gestalte. Van daaruit probeert Nederland samen met de andere lidstaten ontwikkelin gen buiten de Europese Gemeen schap zo goed mogelijk te ondersteu nen. Dat geldt nu heel nadrukkelijk voor Zuid-Afrika, waar de ontwikke lingen bemoedigend en hoopgevend zijn. Voor het eerst is er een echte dia loog ontstaan. Nederland zal zich blijven inzetten voor de ontwikkelingslanden. Daar bij noemt de bestrijding van armoede een belangrijke plaats in. In de nota Ontwikkelingssamenwerking in de jaren negentig zal tevens aandacht worden gegeven aan initiatieven om te komen tot schuldvermindering. Daarbij blijft de bereidheid van schuldenlanden om hun beleid aan te passen een voorwaarde voor verbete ring van hun economische ontwikke ling. In deze nota zal ook de gezamen lijke verantwoordelijkheid voor het milieu een plaats krijgen. Duurzame ontwikkeling vraagt om een, nieuwe wereldomvattende strategie gericht op milieubehoud. Liberalisering van de wereldhan del en een goed multilateraal han delssysteem kunnen een positieve rol vervullen bij bestendige groei van de welvaart in de wereld. Het welslagen van de nieuwe Algemene overeen komst voor handel en tarieven - de zo genaamde Uruguay-ronde - is van mondiale betekenis. Onze economie toont groeikracht en mogelijkheden, zoals onder meer blijkt uit de toename van de werkge legenheid en het sterk gestegen aan tal vacatures, maar tegelijk zijn er bedreigingen en ernstige problemen. Zowel op het punt van de ontwikke ling van de loonkosten als dat van de resultaten van de ondernemingen is er weer reden tot zorg. Daarbij' komt dan nu de crisis in het Midden- Oosten. Waakzaamheid is geboden. De concurrentie uit het buitenland wordt steeds sterker. Dit eist voort durende aandacht en discipline, van overheid en bedrijfsleven. Dit is ook de kern van de nota Economie met open grenzen. Het is belangrijk door investeren onze samenleving en eco nomie sterker te maken. Beheersing van de loonkosten blijft essentieel met het oog op de werkge legenheid. Dit jaar is met de ontwik keling van de loonkosten de kritische grens bereikt. Een nieuwe ioon-prijs- spiraal moet vermeden worden. Be heersing van de loonkosten zal dan ook een van de centrale onderwerpen van overleg met sociale partners vor men. De verbetering van de contractlo nen van werknemers in de marktsec tor zal, mits verantwoord, ook in 1991 op overeenkomstige wijze kunnen doorwerken in de inkomens van wer kenden in de collectieve sector en van uitkeringsgerechtigden. Er zijn maatregelen getroffen voor een rede lijk evenwichtig gespreide koop krachtontwikkeling. Wel zal deze slechts bescheiden kunnen zijn, aan gezien ook een aantal essentiële pu blieke taken meer aandacht vergt. Gemeenschapsvoorzieningen ontle nen hun betekenis aan sociale en eco nomische motieven. Door de Europe se integratie zal een adequaat aanbod van publieke voorzieningen en infra structuur steeds meer bepalend zijn voor de internationale concurrentie kracht van de economie. Maar dit moet wel worden afgewogen tegen de lasten die daaruit voor de burgers voortvloeien. Bij deze afweging mag het probleem niet afgewenteld wor den op het financieringstekort en de staatsschuld. Jaar in, jaar uit is de staatsschuld in verhouding tot het nationale inkomen toegenomen en daarmee eveneens de renteverplich tingen van de rijksoverheid. Dat kan niet door blijven gaan. Daarom zal het financieringstekort verder om laag gebracht worden. Milieubeleid en economische groei zijn beide van belang en kunnen el kaar ondersteunen. De specifieke lig ging van Nederland en de structuur van onze economie noodzaken tot een vergaand milieubeleid. Met het uit brengen van het Nationaal Milieube leidsplan en de aanvulling daarop heeft de regering de lijnen uitgezet. Nu de behandeling hiervan in ge meen overleg met u achter de rug is, kan het komende jaar alle aandacht uitgaan naar Je uitvoering. De rege ring hecht ook aan het versterken van het milieubeleid in Europees ver band. Een voorbeeld daarvan is het Rijn-actieplan, dat zijn vruchten be gint af te werpen. Door uitvoering van het natuurbe leidsplan zal de versterking van het natuurbeleid gestalte krijgen. In veel ontwikkelingslanden is er een voort- schrijnende degradatie van het mi lieu. Daarom heeft Nederland, te za- men met andere landen, het initiatief genomen om een milieufaciliteit bin nen de Wereldbank op te richten. Veel mileuproblemen vragen een aanpak gericht op de lange termijn. Zo kan het afvalprobleem uiteindelijk al leen maar met hergebruik en preven tie worden opgelost. Een goed beheer van ons land vraagt ook dat wc grenzen stellen aan de negatieve effecten van verkeer en Vandaag traditiegetrouw de troonrede van koningin Bea trix, zoals ze die vandaag, dins dag, heeft uitgesproken in Den Haag. Elders in deze krant vindt u een selectie van het be- grotingsnieuws van het huidi ge kabinet. vervoer. Het uitgebrachte structuur schema heeft daartoe de aanzetten gegeven. Nederland heeft zijn wel vaart voor een groot deel te danken aan de ligging aan belangrijke ver keersaders. Goede bereikbaarheid is essentieel. Wij staan dus voor de taak intelligente en creatieve oplossingen te vinden. Om economische groei mo gelijk te maken en tegelijk het milieu te ontzien, moeten onze vervoermid delen zo schoon, zuinig, veilig en stil mogelijk zijn. Verbeteringen in de sfeer van het openbaar vervoer, het meer samenrijden in de auto en meer gebruik van de fiets zullen een bij drage leveren aan het terugdringen van onnodige automobiliteit. Een van de ernstigste effecten van de on geremde verkeersgroei en het gebrek aan discipline in het verkeer is het aantal doden en gewonden. Elk jaar 1500 doden en 50.000 gewonden. Het beleid ter verbetering van .de ver keersveiligheid zal daarom worden aangescherpt. De stormen van de afgelopen win ter hebben ons herinnerd aan de noodzakelijke aandacht voor onze kust. De regering heeft daarom de nodige middelen vrijgemaakt om de huidige kustlijn in stand te kunnen houden. Economische groei blijft onmis baar voor het verwezenlijken van werkgelegenheid voor een jaarlijkse toenemende beroepsbevolking. Dit is echter niet voldoende: een maat schappelijk evenwichtige groei is evenzeer noodzakelijk. Tb veel bur gers zijn financieel afhankelijk van een uitkering. Activerend arbeids marktbeleid en sociale vernieuwing moeten deze ontwikkeling, keren. In de tripartiete arbeidsvoorziening krijgt de medeverantwoordelijkheid van werknemers en werkgevers ge stalte. Aan die medeverantwoorde lijkheid zal ook concrete inhoud wor den gegeven waar het de arbeidson geschiktheid betreft. Het spookbeeld van een miljoen arbeidsongeschikten mag immers geen werkelijkheid wor den. Het toenemend besef in onze sa menleving dat de uitstoot van men sen uit het arbeidsproces niet langer op z'n beloop gelaten kar. worden, is verheugend. Voor de moeilijk plaatsbare werk lozen biedt het groter aantal vacatu res extra kansen. Deze te benutten is sociaal en economisch van grote bete kenis. De aard en omvang van de werk loosheid onder allochtonen zijn nog steeds dermate zorgwekkend dat maatregelen geboden zijn om de toe gankelijkheid van bedrijven en in stellingen voor minderheden te ver groten. Concrete gedachten daarom trent zijn voorgelegd aan de Stichting van de Arbeid. Kennis van de Neder landse taal is onmisbaar voor het ver krijgen van een zelfstandiger positie in de maatschappij; daarom is het verwerven van die kennis noodzake lijk. Scholing is belangrijk als ant woord op datgene wat de arbeids markt vraagt. In reactie op het rapport van de tijdelijke Adviescom missie Onderwijs-Arbeidsmarkt zal de regering spoedig nadere voorstel len doen om vorm te geven aan een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ook financieel, van overheid, sociale partners en onderwijsinstellingen. Het emancipatiebeleid heeft op diverse terreinen vooruitgang laten zien. Steeds meer herintredende vrouwen nemen in het arbeidsproces een gewaardeerde plaats in. Door uit breiding van kinderopvang en verlof regelingen zal het aantal vrouwen met jonge kinderen dat ouder- schapstaken met betaalde arbeid kan combineren verder toenemen. Over de vraag hoe de deelname van vrou wen aan de politiek en het openbaar bestuur verder gestimuleerd kan worden, zal aan de Emancipatieraad advies worden gevraagd. De regering heeft haar voornemen tot algehele herziening van de huidi ge Algemene Weduwen- en Wezenwet neergelegd in een voorstel voor een nieuwe algemene nabestaandenwet. In het voorstel wordt vorm gegeven aan een betere positie van weduwna- ren. Tegelijk wordt rekening gehou den met veranderende omstandighe den waar het betreft de deelname aan vrouwen aan het arbeidsproces. Sociale en bestuurlijke vernieu wing vullen elkaar aan. De verant woordelijkheden van overheden, maatschappelijke organisaties en burgers moeten zo met elkaar verbon den worden dat de sociale politiek betere resultaten oplevert. Te veel burgers staan aan de kant en er is te veel verspilling van menselijk talent. De regering wil gemeenten de gele genheid geven om in goed overleg met maatschappelijke organisaties en de burgers zelf keuzen te doen en aan be leid vorm te geven. Voorstellen voor een decentralisa tie van de bijzondere bijstand zijn on langs bij u ingediend. Hiermee krij gen gemeenten meer mogelijkheden om financiële noodsituaties te be strijden die het gevolg zijn van indi viduele omstandigheden. Dat over het kader van sociale vernieuwing met de organisaties van het bijzonder onderwijs overeenstemming is be reikt, is verheugend. Op basis daar van kunnen deze onderwijsinstellin gen op het lokale niveau deelnemen aan dit proces. Goed onderwijs vormt de burger. Opdat ieder zo goed moge lijke kansen krijgt, worden het spe ciaal onderwijs en het basisonder wijs dichter bij elkaar gebracht en wordt dc basisvorming in het voort gezet onderwijs voorgesteld. De mo tivatie en bekwaamheid van de vrouw en dc man voor de klas zijn van doorslaggevend belang voor de kwaliteit van het onderwijs. Daarom zullen maatregelen worden voorge steld om dc positie van het beroep van leraar te verbeteren. Op het ter rein van wetenschapsbeoefening acht dc regering de vorming van onder zoeksscholen - waar onderzoekers worden opgeleid - van wezenlijk be lang. Dat dc bestuurlijke grenzen in ons land niet meer overal toereikend zijn, wordt zichtbaar in de grote stedelijke gebieden. Problemen moeten daar op bovenlokaal niveau aangepakt kun nen worden. Voorstellen om hiertoe bestuurlijke voorzieningen te tref fen, zullen u binnenkort bereiken. Dc organisatie van de Rijksover heid zal worden doorgelicht. Om kwalitfeit en doelmatigheid te verho gen. zal de overheid alleen moeten doen wat echt nodig is, en dubbel werk moeten vermijden. Met de nieuw af te sluiten bestuurs akkoorden wordt de goede relatie tussen het rijk en de gemeenten Voortgezet. De regering hoopt dat ook met de provincies een bestuurs akkoord tot stand kan worden ge bracht. Met de vakorganisaties van over heidspersoneel werd voor de periode van 1 januari 1990 tot april 1991 een overeenkomst gesloten over het pak ket van arbeidsvoorwaarden. De kern van het nieuwe overlegstelsel is het vereiste dat zonder overeenstem ming met de vakorganisaties geen wijziging van arbeidsvoorwaarden mogelijk is. De regering is vastbeslo ten verder te gaan op de weg naar de centralisatie en marktconforme ar beidsverhoudingen. Wetgeving, bestuur en rechtspraak zijn nodig voor een evenwichtige be hartiging van algemene belangen en voor een eerlijke beslechting van ge schillen. De ontwikkeling van onze samenle ving heeft op het terrein van de rechtshandhaving echter tot een pa radoxale situatie geleid. Terwijl aan de ene kant voor steeds meer aspec ten van het maatschappelijk leven om regels wordt gevraagd, blijkt aan de andere kant dat de samenleving zich steeds minder aan regels wenst te houden. Mede daardoor raken de instellin gen van rechtshandhaving en recht spraak overbelast. De regering zal zich inspannen om het functioneren van ons rechtsstelsel te verbeteren en criminaliteit tegen te gaan. Een goed functionerende politie is voor de handhaving van de rechtsorde onont beerlijk. De reorganisatie van het po litiebestel is daarop gericht. Verster king van het Openbaar Ministerie en een ingrijpende reorganisatie van de rechterlijke macht zullen een betere taakvervulling van deze organen mo gelijk moeten maken. Nog deze maand zult u een nota over het gehele justitiebeleid ontvangen, waarin een plan van aanpak wordt geschetst. In de wetgeving zal meer accent worden gelegd op de gezamenlijke inspan ning van overheid en samenleving. In het algemene wetgevingsbeleid zal bijzondere aandacht worden besteed aan de handhaafbaarheid, alsmede aan de tijdige en juiste uitvoering van verdragen en van het recht van de Europese Gemeenschap. Het opkomen voor mensen met een kwetsbare positie is een belangrijk onderdeel van het wetgevingsbeleid. Een voorbeeld daarvan is het wets voorstel om ongelijke behandeling tegen te gaan. Een ander voorbeeld is het wetsvoorstel ter versterking van de rechten van patiënten en proefper sonen. Door ontwikkelingen in ver schillende delen van de wereld neemt de stroom van asielzoekers toe. Met zorg voor het behoud van de waarbor gen waaraan wij hechten, zullen voorstellen worden ontwikkeld door versnelling van de procedures in asielzaken. Wanneer mensen in onze samenle ving zijn ingeburgerd, vormt het ver krijgen van het Nederlanderschap een passende bevestiging daarvan. De regering zal een goed gebruik van deze mogelijkheden daartoe bevorde ren. De toename van onze bevolking, ook door gezinshereniging, asielver lening en andere vormen van migra tie, leidt ertoe dat ons land rond de jaarwisseling 15 miljoen inwoners zal hebben. Dat is eerder dan verwacht^ Deze ontwikkeling stelt nieuwe eisen op het gebied van onderwijs, ar beidsmarktbeleid en tal van voorzie ningen. Het is belangrijk dat een ie der zich niet alleen inwoner maar ook mede-burger weet en voelt. Dat vraagt enerzijds om tolerantie, an derzijds ook om het aanspreken op plichten. In de gezondheidszorg is steeds meer mogelijk, daardoor dringt zich de vraag of op alles wat kan, ook moet en mag. Dat is een discussie die niet alleen aan medici of etnici moet worden overgelaten, maar die maat schappelijk zal moeten worden ge voerd. Daarom is de Adviescommis sie Keuzen in de zorg geïnstalleerd. Bevorderd wordt dat het financie ringsstelsel voor de zorgsector per 1 januari 1991 zijn volgende fase in gaat. Dit betreft een operatie die het beeld van de gezondheidszorg de ko mende jaren zal veranderen. Voor ons allen is het een uitdaging de ouderen blijvend te betrekken bij de maatschappelijke ontwikkeling. Wij kunnen hun bijdrage daaraan niet missen. Daarmee moet rekening gehouden worden bij het beleid ten aanzien van het wonen, het inkomen, de gezondheidszorg en hun actieve deelname aan de samenleving. Naast aandacht voor nieuwe cultu rele ontwikkelingen is eerbied voor ons cultureel erfgoed een ereplicht, daarom wordt een 'Deltaplan voor het cultuurbehoud' ontwikkeld. In de 'nota volkshuisvesting in de jaren negentig' wordt aandacht be steed aan vergroting van verantwoor delijkheden van gemeenten en wo ningcorporaties om de voorraad betaalbare woningen en de financiële middelen zo goed mogelijk in te zet ten voor de huishoudens met lagere inkomens. Het beleid inzake de stadsvernieuwing blijft gericht op het wegwerken van achterstanden. In 1991 zullen - mede op basis van een evaluatie van hetgeen tot op heden is bereikt - voorstellen worden gedaan voor het beleid in de toekomst. Nederland is bereid de constitutio nele band met de Nederlandse Antil len en Aruba voort te zetten en deze relatie nieuwe impulsen te geven. Dat betreft allereerst het bestendigen van een constitutionele orde die geba- seert is op dc beginselen van vrij heid, recht en democratie; daarnaast een heroriëntatie van het hulpbeleid gericht op meer eigen verantwoorde lijkheid voor budget en economie. Leden van de Staten-Generaal, bestuurlijke en sociale vernieuwing zullen in het komende jaar veel van uw aandacht vragen, ter versterking van dc kwaliteit van en dc saamho righeid in onze samenleving. Ook dc internationale ontwikkelingen die aanleiding geven tot hoop en vrees zullen belangrijke beslissingen van u blijven vragen. Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op uw werk rust. Tot eind september Burgh-Haamstede Expositie aquarellen Cor Lieve. De Burght. Dagelijks tijdens kantoor uren. Tot en met 1 oktober Zierikzee Expositie fossiele beenderen uit de Oosterschelde. Stadhuismuseum. Maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Expositie Zeeuwse klederdrachtpop pen. Stadhuismuseum. Maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. T/m 29 september Burgh-Haamstede Expositie Kunst als proces (werk van zes» kunstenaars). Bewaerschole. Maandag t/m zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur. T/m zondag 21 oktober Neeltje Jans Foto-expositie Zeeland toen waters noodramp. Delta Expo. Dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Dinsdag 18 september Zierikzee Commissie welzijnsbeleid. Stadhuis. 19.30 uur. Bijeenkomst CPB over positie Zuid- afrikaanse vrouw. Zaal Gereformeer de kerk. 19.45 uur. Kerkwerve Begin nieuwe seizoen van bejaarden- soos Kerkwerve. In verenigingsge bouw 't Zuudènde. 14.30 uur. Burgh-Haamstede Commissie welzijn in gemeentehuis. 19.30 uur. Ledenvergadering van de NCVB, af deling Westerschouwen. In de zaal bij de Gereformeerde kerk te Haamste de. 19.45 uur. Brouwershaven Bejaardensoos Brouwershaven start nieuwe seizoen. Zaaltje kerk Boston plein. 14.30 uur. Bruinisse Diploma-uitreiking aan enkele leden van het brandweerkorps. In de brandweerkazerne. 20.00 uur. Woensdag 19 september Zierikzee Bijeenkomst NCVB afdeling ouderen in de zaal van het Hervormd Kerk centrum. 14.30 uur. Commissievergadering advies en bij stand in stadhuis. 16.30 uur. Algemene ledenvergadering van Kruisvereniging Schouwen-Duive- land in het wijkgebouw, ingang Gast huisboomstraat. 20.00 uur. Eerste vergadering van NCVB afde ling Zierikzee van het seizoen in bo venzaal van Gereformeerde kerk. 20.00 uur. Kerkwerve Ledenvergadering van de NCVB afde ling Kerkwerve in verenigingsge bouw 't Zuudènde. 19.45 uur. Burgh-Haamstede Commissievergadering grond- en pachtzaken in het gemeentehuis. 19.30 uur. Scharendijke Commissievergadering voor be zwaarschriften. In het gemeentehuis. 19.30 uur. Ouwerkerk Voorstelavond van ds. A. Otten van de Hervormde Kerk. In het dorps- huis. 19.30 uur. Nieuwerkerk Lingerieverkoop van stichting Adul- lam in de zaal van de Gereformeerde Gemeente. Van 19.30 tot 21.00 uur. Donderdag 20 september Zierikzee Verkoping Tryféna. In De Driehoek. Van 13.30 tot 20 30 uur. Thema-bijeenkomst ANBO in Pater noster. 14.00 uur. Bruinisse Ledenvergadering NCVB afdeling Bruinisse in het Nederlands Her vormd verenigingsgebouw. 19.45 uur. Afscheidsreceptie gemeentesecreta ris B. de Groot in dorpshuis, 20.00 uur. Zaterdag 22 september Brouwershaven Zeilwedstrijden op het Grevelingen- meer. Onderlinge wedstrijden WSV Brouwershaven. Winterkleding- en speelgoedbeurs. Blokkendoos. Van 9.30 tot 11.30 uur. Dreischor Zangavond in de Nederlandse Her vormde kerk door het Nederlands Hervormd Kerkkoor. 19.45 uur. Bruinisse Fancy-Fair van peuterspeelzaal dc Krukels. Verenigingsgebouw. 10.30 tot 17.00 uur. Zondag 23 september Zierikzee Samenkomst in kader van Vredes- week in RK-kerk. 19.00 uur. Nieuwerkerk Bcvestigings- en intrededienst van kandidate mevr. H. A. Klip in de Ne derlandse Hervormde kerk. 14.30 uur. Maandag 24 september Zierikzee Gemeenteraadsvergadering in stad huis. 19.30 uur. Dinsdag 25 september Kerkwerve Bejaardensoos in verenigingsgebouw 't Zuudènde. 14.30 uur. Burgh-Haamstede Bijeenkomst van Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwen afdeling Westerschouwen met Japanse bloem- sierkunst. In de Schutse. 14.00 uur. Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP. Roompot Buiten Wemeldinge Datum Hoogwater Laagwater tijd stand tijd stand 19 september 04.45 179 10.40 -115 17.00 164 23.00 -149 20 september 05.20 176 11.05 -114 17.30 169 23.30 -148 19 september 02.55 186 09.05 -113 15.10 171 21.25 -151 20 september 03.35 187 09.35 -116 15.45 178 22.00 -151 19 september 05.05 195 10.40 -123 17.25 179 22.50 -158 20 september 05.40 191 11.05 -123 18.00 180 23.20 -157 19 september 04.40 202 10.40 -129 16.55 189 23.00 -164 20 september 05.20 201 11.10 -130 17.30 195 23.35 -162 Springtij: 21 september Actuele informatie over afwijkingen: 06-91122353

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 2