Port Zélande voelt zich thuis aan Brouwersdam Sl-tifS" INSCHRIJVING NIEUWE CURSUS DAGELIJKS VAN 19.00-21.00 UUR DAn^CI-OOL JAnViE^f Belangstelling overtreft verwachtingen irrr r.rr.i>jfW NIEUWSBODE EXTRA Verschijnt elke woensdag huis aan huis op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee Totale oplage 27.800 ex. Redaktie, advertentie-afdeling en administratie: Jannewekken 11, Zierikzee, Telefoon 01110-16551, Fax 01110-14315, Postadres: Postbus 1, 4300 AA Zierikzee Uitgave: Drukkerij Lakenman Ochtman bv, Zierikzee EDITIE GOEREE-OVERFLAKKEE 5 SEPTEMBER 1990 KWALITEITSKLEURENFOTO'S KLAAR TERWIJL JE WINKELT! tUB fotografie fotografievideo foto's in 1 uur klaar FOTO VERSCHOORE Middelharnis - Goes - Middelburg - Vlissingen - Hulst - Zierikzee - Etten-Leur KODAK EXPRESS QUALITY CONTROL PORT ZÉLANDE - De eerste vuurdoop heeft het ha venstadje Port Zélande met vlag' en wimpel doorstaan. Afgezien van een paar beginnersfoutjes met betrekking tot de bakkerij en supermarkt en het feit dat de groen- aanplant zich door de hitte niet heeft gezet loopt alles prima, aldus algemeen manager Tino ZundorfPort Zé- lande draait wat hem betreft prima. En datzelfde zou gelden voor de bedrijven in de omgeving, waar door de gasten voor tien miljoen gulden per jaar wordt besteed. Doordat het de afgelopen maanden zo vreselijk warm was waren er veel meer mensen die een dagje richting zee gingen en het havenstadje als at tractie wilden bezoeken dan ver wacht. Deze aanloop werd echter zo groot dat eigen bewoners bijna geen ruimte meer hadden. Vandaar dat men besloot om een toegangsprijs te gaan heffen voor dagrecreanten. T, Zundorf; algemeen manager van Pórt Zelande. ,,Een erg onsympathieke regeling", aldus Zundorf. „Maar wel noodzake lijk. Er waren dagrecreanten die aan belden bij bewoners om te vragen hoe het huisje eruit zag van binnen. Of om te zeggen dat zij het huisje een maand later hadden gehuurd. Dat kan natuurlijk niet. Dat roept reac ties op bij de bewoners. Vandaar dat we besloten tot het heffen van een toegangsprijs van 7,50 per per soon". „Rijk zullen we daar niet van wor den. We zijn een bedrijf met een jaar omzet van ruim 60 miljoen dus daar hoeven we het niet voor te doen. Maar voor sommige mensen is die 7,50 re den genoeg om niet te komen en dat was de opzet, om de toeloop van dag recreanten af te zwakken", zo ver volgt Zundorf. Aanpassingen Ook de horeca en de winkels waren alleen ingesteld op de eigen bewoners waardoor zaken als de bakkerij en de supermarkt niet aan de hoge vraag konden voldoen. En met lege schap pen kwamen te zitten. Maar binnen kort worden er verschillende aanpas singen aangebracht om dit soort dingen weer op regel te brengen. Zo krijgt de supermarkt een sneller af- rekensysteem en krijgt de bakkerij er een extra kassa bij en krijgt men er 200 vierkante meter magazijnruimte bij. Een ander probleem waar het stad je mee te kampen kreeg tijdens de hitte was het feit dat het groen niet aansloeg. „We wilden alles er veel groener uit laten zien dan dit, maar woordde G. van der Wielen van het Zierikzees arbeidsbureau: „Er is al tijd een bepaald percentage aan per soneelsverloop. We kunnen nu nog niets zeggen, dat kan pas over een jaar ofzo". Het 'bedrijf is nu al weer naarstig op zoek naar nieuw personeel. Van de drieduizend mensen die enkele maanden geleden schreven naar de arbeidsbureaus konden er maar 250 aangenomen worden. Op de vraag of het dan niet mogelijk is om terug te kijken in het bestand van toen ant woordt Zundorf: „Het is niet juist om in files terug te gaan. Daar staan mensen in die maanden terug een baan zochten. Misschien zoeken zij al lang geen baan meer. Dat neemt al leen een hoop tijd in beslag. Ook ont breekt het hen dan vaak aan de juiste houding. Als ze zelf komen tonen ze hun motivatie". Het park doet het dus goed, af gaande op de woorden van algemeen manager Zundorf. Maar hoe denken anderen daar over zoals bijvoorbeeld de politie van de gemeente Goederee de. Zij waren in het begin niet bijster gelukkig met de plannen van het park. Men verwachtte problemen met zoveel extra mensen zonder dat er extra man politie bij moeht ko men. Plaatsvervangend groepscomman dant J. Kolff denkt daar intussen an ders over. „Het valt ons alles mee. We hebben bijna geen problemen in het park gehad. Natuurlijk zijn er wel wat dingen gepasseerd, zoals enkele inbraken, maar dat heeft niets te ma ken met het park. Meer met het feit dat waar mensen zijn problemen ont staan. Zo is dat. Daarbij heeft Port Zélande een particulier beveiligings bedrijf in de arm genomen om de openbare orde, onder meer met be trekking tot geluidsoverlast, in het stadje te verzekeren. Dus dat is voor ons geen extra werk", aldus Kolff. Bedrijvigheid „Wel is het natuurlijk zo dat er meer bedrijvigheid is op de Brou wersdam, maar we kunnen niet echt zeggen dat het extra werk dat we de afgelopen maanden daar aan hadden komt door Port Zélande. Er waren zo veel extra toeristen door de warmte", vervolgt hij. bijna alle aanplant is doodgegaan. Dus dat moeten we weer opnieuw doen in het voorjaar", aldus Zundorf. Liepen bepaalde dingen anders dan men had gepland door aspecten van buitenaf, één ding was perfect voorbereid. En dat was het aantrek ken van personeel. Toen men enkele maanden geleden begon met het werr ven van personeel in samenwerking met de arbeidsbureaus van Middel harnis en Zierikzee, stelde men vrij hoge eisen. In een vrij kort tijdsbestek hebben de arbeidsbureaus samen met de per soneelschef van Port Zélande het voor elkaar gekregen om 250 arbeids plaatsen in te vullen. Bij de werving en selectie van het personeel ging de voorkeur uit naar kandidaten uit de omgeving van Port Zélande. Scholing Daarnaast is gelet op een algemene kennis, sociale vaardigheden, uit straling en een gastvriendelijke in stelling. In het vervolgtraject hebben de arbeidsbureaus en Port Zélande zich ook gezamenlijk over de scho lingsprogramma's voor het personeel gebogen. Uitgangspunt voor de in tensieve'trainingsprogramma's is on der meer het zogenaamde Human Re source Management (HRM), de be drijfsfilosofie van Port Zélande. In deze scholing komt onder meer de nadruk te liggen op een grote mate van zelfstandigheid, betrokkenheid bij het welzijn van de gasten, een gastvriendelijke instelling en een zelfstandige werkhouding. De kosten van de noodzakelijke scholing wor den gezamenlijk gedragen door de ar beidsbureaus en Port Zélande. Tijdens de drukte van de afgelopen maanden kreeg ook het personeel zijn vuurdoop. Iets wat ze volgens Zundorf met vlag en wimpel hebben doorstaan. ,,De medewerkers hebben heel veel motivatie getoond. We heb ben bijna geen ziekteverzuim gehad en veel minder personeelsverloop dan we hadden verwacht. Daarbij spelen natuurlijk ook de voorwaar den die ons een aantrekkelijk werk gever maken". Uit de woorden van Zundorf blijkt niets van de negatieve geluiden over de arbeidsomstandig heden, die bij tijd en wijle toch de kop opsteken. ,,We geven ons personeel een specia le opleiding, hebben we goede secun daire arbeidsvoorwaarden, het perso neel heeft inspraak en er bestaan doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. We proberen zo veel mogelijk ons personeel vanuit ons eigen be drijf te halen". Ondanks het feit dat men enkele maanden terug driedui zend sollicitatiebrieven ontving heeft men nu alweer dringend behoefte aan personeel. Verloop Op de vraag of het systeem van de arbeidsbureaus dan misschien toch niet zo goed werkt als door de beide bureaus werd gesuggereerd ant- De belangstelling voor Port Zélande van dagrecreanten is zo groot dat men moest overgaan tot het heffen van toe gangsprijzen. Een groep die zeker blij is met de komst van het stadje zijn de onderne mers uit de omgeving. Zo heeft men bij Gran Dorado een klein onderzoek gehouden waaruit blijkt dat de inwo ners van Port Zélande dagelijks 12,- besteden in gelegenheden buiten Port Zélande. Dat is omgerekend ruim 10 miljoen per jaar. De bevolking in en uit de omgeving van Ouddorp reageert nochthans ook goed op het stadje. Dit komt volgens Zundorf door het feit dat men zich probeert te gedragen als een gast van Goeree-Overflakkee. ,,0p zondagen proberen we dingen te organiseren voor de bewoners om ze op die ma nier zoveel mogelijk uit de buurt van Ouddorp te houden. Zo proberen we de levensovertuiging van de bevol king te respecteren". Ook op het punt van de openingstij den van onder meer de discotheek zijn er nog een paar vragen. „Maar voorlopig houden we ons nog gewoon aan de voorgeschreven sluitingswet. We wisten van de sluitingsregeling af toen we hier kwamen, dus heeft het nu geen zin om daar over te zeuren. We willen ook geen uitgaanscentrum worden. Wat ons betreft mag iedereen naar andere gelegenheden buiten het stadje. We voelen absoluut niet de drang om onze gasten binnen de mu ren te houden. We laten ze in alles vrij. We organiseren natuurlijk wel evenementen, maar niemand is tot iets verplicht. En zo willen we dat voorlopig houden", aldus Zundorf. Rijkeren Port Zélande en haar bewoners voe len zich blijkbaar prima op hun ge mak aan de Brouwersdam. Het idee dat dit stadje alleen voor de 'rijkeren' onder ons is wordt door Zundorf om schreven als onzin. „We hebben keuze uit 15 verschillende prijsklassen". Van eenvoudig tot super-luxe en van tweepersoons tot kleine villa. Er is voor iedereen wel iets te vinden. Het stadje telt in totaal 722 woningen. Er zijn 15 verschillende typen. Mogelijkheden Al deze woningen zijn qua bouw ge schikt voor permanente bewoning. De villa's vallen op door hun design en extra comfort als bijvoorbeeld een sauna. Men hoeft niet alleen naar Port Zélande toe voor een vakantie, men heeft er ook diverse mogelijkhe den met betrekking tot het werk. Zo zijn er aan de havenpier 80 luxe hote lappartementen, die in combinatie met andere vergaderfaciliteiten in het stadje, ook gebruikt worden voor meerdaagse vergaderingen of semi nars. Op die manier kan men het za kelijke met het aangename vermen gen. Eén ding staat wel vast, men doet er bij Port Zélande alles aan om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken. MELIS SANT - Achttien bewoners van de Julianalaan in Melissant hebben gehoor gegeven aan de uitnodiging van burgemeester en wethouders van Dirksland om in de „Melishof" met hen van gedachten te wisselen over de reconstructie van het wegdek en het kappen en herplan ten van boinen aan de Julianalaan. Namens dc gémcente waren wet houder E. Eshuis; K. Adriaanse (ho venier); J. Groenendijk (opzichter buitendienst) en A. van der Linde (technisch medewerker weg- en wa terbouw) aanwezig. Ongeveer half september wordt be gonnen met de reconstructie van de Julianalaan; een voor Melissant Advertentie KORTE NOBELSTRAAT 37-39 ZIERIKZEE, TELEFOON 01110-15425 lüljiijJJLljLI1II I II1 LI.II'I'I Hl INFORMATIE 01110-15425 I 01100-20176 drukke weg met veel doorgaand ver keer. Acht jaar geleden heeft ook een reconstructie plaatsgevonden. Toen is getracht een fundering aan to Joggen die* de weg voldoende draagkracht zou geven „Een nieuwe weg moot ongeveer vijftien jaar voldoen, maar helaas blijkt hier het tegendeel", zo licht Es- huis dc bewoners toe. Nu is gekozen voor oen grondiger aanpak. Do weg wordt tachtig centimeter uitgegraven on gevuld met veertig centimeter zand, dertig centimeter hoogoven slakken, tien centimeter zand en daarop komen betonklinkers. Zwaar verkeer Deze hebben als voordeel dat ze goed op elkaar aansluiten en bij vric- zond weer minder glad zijn dan ande re steensoorten. Een bewoner, vroeg zich al of het mogelijk was dat er minder zwaar verkeer over de Julianalaan kon ko- Eshuis antwoordde dal er geen an dore weg in Melissant is die bijvoor beeld hot busvervoer goed aankan. „Alle grote bedrijven zijn aan de rand van het dorp. Het is echter niet te voorkomen dat cr toch zwaar ver keer over de Julianalaan komt. Maar het nieuwe wegdek zal ook de huidi ge overlast van trillingen in de wo ningen verminderen", daarnaast is het ook een zaak en verantwoording van de hele gemeente om de werkge legenheid in stand te houden. Ook een bus is onmisbaar in een dorp", zo vervolgt hij. Een andere bewoner voegde hier aan toe dot zeker niet alle verkeer uit Melissant geweerd moet worden. „Dan houd je een doods dorp over. Laat de gemeente maar zorgen voor een goede weg, en doen ze het niet goed, dan doen 2e het maar over. Daarvoor is het nooit te laat", sprak hij. De bomen aan de cvenzijde van de Julianalaan veroorzaken verschil lende problemen. Wortels Regelmatig ontvangt de gemeente hier klachten van bewoners over. Hun wortels zijn zo sterk uitgegroeid dat ze de stenen uit de straat duwen. De gemeente Dirksland is van plan een groot bedrag in deze totale recon structie te investeren. „Hoe jammer het ook is, toch moe ten de nog gezond uitziende bomen verwijderd worden. De wortels groei en in de rioleringen en beschadigen de water-, gas-, en electricileitsleidin- gcn. Het gaat de gemeente zetr aan het hart om juist deze bomen te kap pen", sprak Eshuis. I11 de brief aan de bewoners is ge steld dat hcrplanting dient plaats te vinden. De nieuw te planten boinen worden door de gemeente ter be schikking gesteld. De bewonecs kon den een keus maken uit zes boom soorten die niet de nadelen hebben van de huidige bomen. Hovenier Kees Adriaanse lichtte de eigenschappen van de bomen toe De gemeente Dirksland neemt in over weging het snoeien van de te herplan ten bomen in haar beheer te nemen. Uit de gehouden enquête is niet dui delijk gebleken of de te herplanten bomen wel of niet op de erfscheiding moeten komen. Tolerantie Ook werd niet unaniem voor een type boom gekozen. Verschillende ke ren was in de zaal „Laat de meerder heid maar beslissen" te horen. Eshuis orcludeerde hieruit dat er een grote tolerantie onder de aanwezigen was. Helaas was de meerderheid van de bewoners van de Julianalaan niet aanwezig zodat er geen beslissing kon worden genomen. Eshuis benadrukte dat de gemeen te zoekt naar een duurzame oplos sing. Tot lierplanting wordt pas over gegaan na overleg inct de bewoners. Het eindresultaat moet er zijn waar iedereen zich prettig en veilig bij voelt. Zowel bewoners, gebruikers als het gemeentebestuur. Een van de bewoners vertrouwt er op dat de gemeente dit project tot een goed einde zal brengen. Zo niet. dan doen ze het maar over. Eshuis hoopt dat wanneer de werkzaamheden klaar zijn iedereen zal zeggen: „Die boompjes, och dat is nog niet zo ver keerd". 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 1