Schilderijen en objecten van Sayers bij Transartica Back to the future met Michael J. Fox Doktersvrouw in de jungle Werk van Constantin Guys in Vlissingen VS De eigen taal van kunstenaar Bas Sayers Commissariaat voor de Media onderzoekt bijdrage Sai,l aan NOS «OVERAL MEE CJP weer verkrijgbaar Radiodebuut ensemble Alteklein 6 ZIERIKZEE - „Mijn expositie is een vorm van commu nicatie met beeldtaal" zo karakteriseert Bas Sayers zijn schilderijen en objecten die van zondag 26 augustus tot en met zaterdag 15 september in de Noordhavenpoort (het onderkomen van stichting Transartica) te zien zijn. De officiële opening van deze expositie wqydt zaterdag 25 augustus door Gerard Brand om 20.00 uur verricht, terwijl de groep Nuovoshow/l'Afreak mecanique de ope ning een apart muzikaal tintje geeft. Schuivende planetenis een van de in het werk van Bas Sayers, dat tot en havenpoort. Bas Sayers, die zijn opleiding tot kunstenaar aan de kunstacademie HILVERSUM - Het Commissariaat voor de Media gaat onderzoeken of de bijdrage die de organisatoren van Sail Amsterdam hebben geleverd aan de NOS door de beugel kan. Een woordvoerster heeft dat desgevraagd meegedeeld. Sail heeft volgens ad junct-directeur televisie L. Kool van de NOS een deel van de facilitaire kosten die de NOS moest maken om het evenement op het scherm te bren gen voor zijn rekening genomen. Kool wilde niet precies kwijt om welk bedrag het gaat, maar hij liet doorschemeren dat het in de buurt van 250.000 gulden ligt. In ruil voor het aanbod om een deel van de facili teitenrekeningen te betalen krijgt Sail van de NOS de banden van de programma's om die verder te exploi teren. Het vergt volgens de woordvoerster van het commissariaat enig onder zoek om uit te maken of de NOS met deze transactie binnen de grenzen van de mediawet is gebleven. Vormen De wet biedt de mogelijkheid tot een aantal vormen van sponsoring van programma's. Bij culturele manifestaties bijvoor beeld mag onder bepaalde voorwaar den de naam van een sponsor van de gebeurtenis op televisie worden ge noemd. Hetzelfde is toegestaan bij te- levisieverslaggeving van sportge beurtenissen, mits het niet te nadrukkelijk gebeurt. Omroepen mogen niet zichzelf rechtstreeks la ten sponsoren, maar donaties zijn soms weer wel toegestaan. Ook is het mogelijk de rechten op programma's te verkopen aan derden. verschijnselen, die terug te vinden zijn met 15 september te zien is in de Noord- Sint Joost in Breda volgde, is geen man van woorden. ,,Er wordt al zo veel gezwamd zegt hij met een oog op allerlei wazige betogen over het we zen van de kunst". Bovendien vindt Sayers dat mensen (door de opvattin gen van anderen) te vaak gedwóngen worden bepaalde beelden mooi te vinden. Hij laat dat het liefste hele maal open. „Dubbel op" De werkstukken van Sayers spre ken voor wié daar voor open staat een duidelijke (beeld)taal. De schilderij en eh objecten alsnog verbaal toelich ten vindt hij dan ook dubbel op", toch laat hij na enig aandringen wel het een en ander los over zijn schilde rijen en objecten. Regelmatig trekt hij de vergelij king met de muziek, die ook zijn ei gen gevoelstaal heeft. „Mijn exposi tie is een manier van communicatie. Wanneer die beelden de toeschouwer iets doen en wanneer deze daardoor bepaalde associaties krijgt, dan is er sprake van communicatie. Als men sen echter niet de moeite willen ne men om daarvoor open te staan dan vind ik het ook goed" stelt de kunste naar uit Sirjansland nuchter vast. Concessies aan het brede publiek lijkt hij niet te willen doen. „Sommi gen willen niet eens kijken, maar dat kan ik me niet persoonlijk aantrek ken. Ik moet immers mijn eigen weg volgen" aldus Sayers voor wie oor spronkelijkheid in het werk essen tieel is. Sayers: „Ik maak mijn eigen werk en daar moet ik in geloven". In dat werk nemen fantasievormen zoals driehoeken, cirkels en vierkanten een belangrijke plaats in. Kleur (Say ers gebruikt in hoofdzaak heldere kleuren) en vorm roepen bij de toe- - schouwer associaties op. Zo doet een blauw met rode afbeelding denken aan een landschap terwijl cirkels vaak het idee van bewegende plane ten oproepen. Sayers: „Het zijn fanta sievormen die associaties oproepen met de realiteit". De titels die hij zijn werkstukken geeft, zoals Ik ben lie ver buiten en De dood overwint al les" sturen de associaties van de be zoekers overigens wel in een bepaal de richting. Objecten De laatste tijd richt Sayers zich meer op het vervaardigen van ruimte lijke objecten omdat hij hierin toch net iets meer van zichzelf kwijt kan dan in zijn schilderijen. Soms ont staan die objecten door gebruik ,te maken van oud materiaal zoals kran tepapier en steen. Niet alleen omdat hij het gebruik van eenvoudige en al ledaagse materialen leuk vindt maar ook - en daarin is de kunstenaar rea list - vanwege de kosten. Met behulp van voor het oog waar deloos materiaal ontstaan soms door gebruik te maken van ijzerdraad iele bouwsels, waarbij de cirkelvorm eveneens een belangrijke plaats in neemt. Soms ontstaat zo'n object in een keer, soms ook blijven bepaalde materialen eerst geruime tijd liggen waarna ze alsnog worden verwerkt. Gebrek aan inspiratie kent Sayers niet. Uit alles wat hij beleeft, leest en ziet put hij als kunstenaar de zo on ontbeerlijke inspiratie voor zijn af beeldingen en objecten. Een vaste werkwijze heeft Sayers niet. Het gebeurt dat het object „on der zijn handen" vorm krijgt en ook In 1874 vond in een voormalig ate lier van de fotograaf Nadar in Parijs een expositie plaats van dertig schil ders. Het was de eerste expositie van meerdere schilders die zich als groep impressionisten noemden. Er was werk te zien van onder andere Degas, Monet, Pissarro, Cézanne en Renoir. Op deze expositie was ook werk te zien van Constantin Guys. Guys, die op dat moment met name aquarellen en tekeningen maakte van het café- en nachtleven in Parijs van die tijd, was zeer bevriend met Nadar. De groep schilders, verenigd onder de naam „Impressionisten", kwam vaak bijeen. Guys en Nadar behoorden in leeftijd tot de ouderen van deze groep. Het werk van Constantin Guys werd door meerdere impressionisten O 1 9> - I O Korting op o.a. theaters, musea, films, tijdschriften, CD's ejj reizen. Het CJP is toor f 15,- verkrijgbaar bij theaters, KBN- banken en de VVV. Of bef 06-02.24.222. ZIERIKZEE - Het CJP (Cultureel Jongeren Paspoort) voor het seizoen 00/91 is er weer. Bij alle ABN- Banken, VVV's en theaters! Met het CJP maak je meer van je vrije tijd. Want het is dè Europese kortings kaart voor jongeren. Het CJP houdt je precies op de hoogte van wat er allemaal gebeurt; theatervoorstellingen, musea en con certen bijvoorbeeld. Bovendien kun je rekenen op korting bij veel biblio theken, filmhuizen, creativiteitscen tra en niet te vergeten de kunstuit leen. Ook thuis heb je plezier van je CJP. Zes maal per jaar krijg je het CJP- Magazine CULT thuisgestuurd. Met nieuws, interviews en achtergrondin formatie. Plus een uitgebreide evene mentenagenda en actuele aanbiedin gen van reizen,. CD's en boeken en tijdschriften. Vergeet nietje CJP mee te nemen als je naar het buitenland gaat. Het CJP met het nieuwe Euro pese logo is nu geldig in veertien Eu ropese landen! Bon je nog geen 26, koop dan nu een CJP. Hot is geldig van september tot september en kost 15,-. Heb je vragen, bel dan het lande lijk bureau CJP: 020-263345. kan het voorkomen dat hij eerst een schets van het te maken object maakt. Die schets wordt bij de prak tische uitvoering echter keer op keer bijgesteld. De expositie van Sayers wordt za terdag 25 augustus door zijn vriend Gerard Brand om 20.00 uur geopend. Een opening waaraan de muziek van Nuovoshow/l'Afreak mecanique een speciaal accent zal geven. Het werk van Sayers is tot en met zaterdag 15 september te zien in de Noordhaven poort en wel dagelijks (met uitzonde ring van maandag) van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. VLISSINGEN - Van 31 augustus tot 30 september 1990 zijn in het Stedelijk Museum Vlissingen, Bellamypark 19, werken te zien van de in Vlissingen ge boren Franse schilder Constantin Guys. Deze schilder, die in Nederland vrij onbekend is gebleven heeft de laatste tijd enige bekendheid gekregen door de roman van W. F. Hermans, Au pair. In dit boek komt de uit Vlissingen afkom stige au pair terecht bij een Franse Generaal, die een passie heeft voor en als gevolg daarvan een grote verzameling heeft van het werk van Constantin Guys. als inspiratiebron gebruikt; Guys zelf bleef liever onbekend. In het midden van de achttiende eeuw begon de maatschappij te ver anderen. De kunstcriticus en dichter Charles Baudelaire riep in 1846 al om schilderijen die „de heroïek van het moderne leven" weer konden geven. In 1863 verscheen uiteindelijk een ar tikel, waarin Baudelaire meent de schilder van het moderne leven te hebben gevonden: Constantin Guys. Constantin Guys zelf weigerde om de aandacht op zich zelf te vestigen. Baudelaire kreeg geen toestemming, om Guys naam voluit in het artikel te noemen. Deze houding van Constan tin Guys en het feit dat hij alleen maar tekeningen en aquarellen pro duceerde en geen schilderijen kan vei'klai'en waarom het werk van Guys, buiten Frankrijk onbekend is gebleven, ook al werd hij door veel bekende Franse impressionisten juist zeer bewonderd. In 1884 bood Constantin Guys een groot deel van zijn werk te koop aan aan het Parijse „Musée de Carnava- let". Hieronder bevonden zich met name tekeningen en aquarellen ge maakt in Parijs tussen 1860 en 1884. Het zijn werken die met name het nacht- en uitgaansleven uitbeelden, een inspiratiebron, die in het werk van veel impressionisten terug te vin den is. Het Stedelijk Museum Vlis singen heeft het bovengenoemde. Franse museum bereid gevonden cir ca derig werken uit haar collecte voor deze expositie af te staan. Daarnaast zullen er vijf nog nooit eerder getoon de werken uit een privé-collectie ge toond worden. De expositie, die georganiseerd wordt in het kader van het honderd jarig bestaan van het Stedelijk Mu seum Vlissingen, verwijst naar de eniige overzichtsexpositie in Neder land van het werk van Constantin Guys in 1954. Financieel wordt dc ex positie mogelijk gemaakt in het ka der van de jaarlijkse Zeeuwse Cul- tuurmaand. De expositie zal worden begeleid door publikatie, geschreven door Gil- da Persanti. Deze publikatie, in het Nederlands en in het Frans, telt onge veer 70 bladzijden, is ruim geïl lustreerd en gaat twintig gulden kos ten. ZIERIKZEE - Het jubileum jaar van ensemble Alteklein kan niet meer stuk nu het Schouwen-Duivelandse mu ziekgezelschap zondag voor het eerst op de radio te be luisteren is. Alteklein is te gast in het programma Op Del tahoogte van de Omroep Zee land dat tussen 11.00 en 13.00 uur wordt uitgezonden via Ra dio I. In Op Deltahoogte worden de schijnwerpers gericht op musi ci uit de regio. Alle genres ko men in dit programma van Omroep Zeeland aan bod. Voor de negen man en vrouw van Al teklein, die ook tijdens de af gelopen Tberistendagen weer voor een originele en swingen de muzikale noot zorgden is dit de eerste keer dat ze recht streeks via de radio te beluiste ren zijn. In totaal zullen ze in deze twee uur durende uitzen ding drie keer een kwartier spelen. Zoals het er nu naar uitziet zullen de Altekleiners zich enkel instrumentaal uitle ven. Advertentie Vrijdag- 24 augustus Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 17.30 uur Journaal. 17.40 uur Matlock, Amerikaanse ad- vocatenserie. 18.30 uur The Muppetshow. Gast: Sandy Duncan. 19.00 uur Journaal. 19.20 uur Blue revolution, 8-delige se rie over de betrekkingen tussen de mens en de zee. Afl. 3. 20.15 uur Boggle, spelprogramma. 20.45 uur Curieus, Carl Huybrechts ontvangt twee bekende Nederlan ders. 21.30 uur Inspecteur Morse, Engelse misdaadserie. Afl.: Moord op het eer ste gezicht (2). 22.20 uur Brandpunt, actualiteiten magazine. 23.00 uur Journaal. 23.10 uur Lekker weg. Vandaag: Het Rijk van Nijmegen. 23.35 uur Dodeskaden, Japanse speelfilm. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.00 uur Dieren van de Middelland se Zee, natuurdocumentaire. 16.30 uur TROS vrijdagmatinee: Ba chelor in paradise, Amerikaanse speelfilm. 18.12 uur De zeeëgel, natuurfilm. 18.20 uur Heathcliff Co, tekenfilm serie. 18.58 uur Tik tak, kleuterserie. 19.03 uur Familie Oudenrijn, serie. 19.28 uur Alf, Amerikaanse comedy serie. 20.00 uur Journaal. 20.27 uur Te land, ter zee en in de lucht, vandaag: Met glans van de schans. 21.25 uur 'Allo 'allo, Engelse comedy serie. Afl. 8. 21.55 uur Hollywood boulevard, film magazine. 22.30 uur In the heat of the night, po litieserie. 23.20 uur Journaal. Nederland 3 09.00,13.00 en 18.50 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 19.00 uur Sesamstraat. 19.15 uur Studio Sport. 20.00 uur Journaal. 20.20 uur Openings Festival Oude Muziek, fragmenten van de openings avond. 22.00 uur NOS-Laat, achtergrondin formatie. 22.30 uur Studio sport, met voetbal: samenvatting van de wedstrijd Roda JC-FC Twente. 22.50 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. BRT 1 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie. Afl. 86. 18.05 uur Plons, afl.: Plons en de soe- selpop. 18.10 uur Black beauty, 26-delige jeugdserie. Afl. 4. 18.35 uur Oproep der kabouters Spaans/Nederlandse tekenfilmserie. Afl.: De ballon. 19.00 uur Programma van de Socia listische Omroep. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Erendira, Frans/Mexi- caans/Westduitse speelfilm. 21.40 uur Powerboat racing, reporta ge van de Grote prijs van België: WK powerboat racing. 22.05 uur Verrassende vertellingen (Tales of the unexpected). Vandaag: De vreemdeling. Aansl. Paardenkoersen. 22.30 uur Nieuws. 22.45 uur Weerbericht. 22.50 uur Een jaar in Vietnam (Tour of Duty), 13-delige Amerikaanse. reeks. Afl. 12. 23.40 uur Coda, Ik schreef een brief aan jou, van Toon Tellegen. BRT 2 18.55 uur Nieuwskrant 19.00 uur Buren, Australische serie. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Van leven en overleven 1935-1945, 3-delige serie authentieke amateurfilms uit Vlaanderen, Frank rijk en Duitsland uit de jaren 1935- 1945. Deel 2. 20.30 uur Een goede eeuw kunst, 7 delige serie. Afl. 6. 20.55 uur Concert, Galaconcert door de laureaten van de Clara Haskil- wedstrijd 1989 vanuit Vevey in Zwit serland. KAATSHEUVEL - De Efteling houdt op 18 en 25 augustus „Russi sche avonden". Er zijn Russische clowns, Russische circusacts en Rus sische beren te zien. Ook is er Russi sche muziek en worden er Russische maaltijden geserveerd. De Russische avonden vormen de finale van de the matische optredens van 140 Russi sche artiesten. Dit alles is georgani seerd in samenwerking met het Staats Cultuur Instituut'van Moskou. Studenten van dit instituut zijn maanden in de weer geweest om de optredens voor te bereiden. AMSTERDAM - De Meervaart in Amsterdam-Osdorp is van 19 tot met 21 oktober het domein van het kind. Op 19 en 21 oktober vindt daar het vierde Wereld Kinderfestival plaats. Het motto is „Er is meer op deze we reld wat kinderen bindt dan wat kin deren scheidt". Op 20 oktober is er het kinderboekenweekfeest, de Am sterdamse afsluiting van de kinder boekenweek. Rondom de thema's „taal, mode en kleding" is er een pro gramma samengesteld van scholieren afgewisseld door professionele groe- pen. Ja: ZIERIKZEE - In de Concertzaal te Zierikzee draait zaterdag 25 en zondag 26 augustus de film Back to the future met in de hoofdrol Michael J. Fox. Ilij speelt zoals in de eerdere films de rol van Marty McFly en Seamus McFly. Bei de dagen begint de film (geschikt voor alle leeftijden) om 20.00 uur. Aan het eind van deel twee zagen^ we hoe de tijdmachine van Doe' Brown getroffen werd door de blik sem. Deze onvoorziene gebeurtenis leidde er toe, dat Doe terecht kwam in het jaar 1885. We zagen ook hoe Marty een brief van Doe kreeg, geda teerd 1 september 1885, waarin Doe schrijft dat hij kerngezond is en zich heeft gevestigd als smid. In deze film draait alles erom om weer terug te komen in dc huidige tijd. En dat moet dan ook nog binnen een bepaalde tijd. Met een auto moet een snelheid van 88 mijl per uur gereden worden om de tijdreiscircuits in werking te kunnen stellen. Maar hoe verder met een lekke ben zinetank 92 Omdat ze zijn overtuiging wilde de len, hadden ze dikwijls gesprekken gehad over het „waarom" van zijn werk in Afrika. Harry had gepro beerd zijn motieven duidelijk te ma ken. En nu, terwijl ze zo lag, vroeg ze zich af of zc er ooit iets van begrepen had. Misschien waren het niet meer dan worden voor haar gebleven. Maar er was iets, iets wat ze onbewust wist, maar waarvoor ze geen woorden vond. Er was iets specifiek anders in Harry's manier van leven, maar wat? Hadden haar moeder en Bob mis schien toch gelijk gehad? Kon een verwend meisje uit de betere kringen niet overgeplant worden naar het bui tenland zonder te verwelken? Maar waarom niet? Ze ergerde zich aan die eindeloze kringloop van haar gedach ten. waar ze uit probeerde te komen, maar die haar niettemin gevangen hield. „Waarom is het zo verschrikkelijk moeilijk?" zei ze in haar wanhoop hardop. „Alle anderen schijnen het te begrijpen, waarom ik niet?" Mis schien zat het in haar houding. Maar ze wilde immers zo graag gelukkig zijn? Dat was toch wat de meeste mensen verlangen in het leven, geluk kig zijn. Is dat dan verkeerd? Maar terwijl ze deze bittere vraag eruit slingerde wist Evelyn het ant woord. Het antwoord was er aldoor wel geweest, maar ze had het niet wil len zien. In al haar gesprekken met Harry legde hij altijd de nadruk op iets wat zij steeds ontweken had. Harry noemde het egoïstisch uit-zijn- op-geluk „hedonisme". Hij was over tuigd, dat het verkeerd was om moei te en pijn zoveel mogelijk te ontlo pen. Hoe had hij het ook weer gezegd? Half onwillig kwamen de woorden Evelyn weer voor de geest. Harry zei, dat hedonisten verdriet vermeden, dat stoïcijnen verdriet verdroegen en dat christenen het ver driet heiligden. Dat was het! In al hun gesprekken was dit niet tot haar doorgedrongen, omdat ze niet wist wat echt bitter verdriet was. Maar nu kende ze het. Voor de eerste keer in haar leven was het over haar gekomen op een wijze die niet te ont lopen was. Zelfs het verraad van Carl had haar dit indertijd niet geleerd. Dat verdriet was ze ontvlucht. Maar het graf van haar kindje kon ze en wilde ze niet ontvluchten! Overstelpt door verdriet begon ze te schreien. Ze had het weer willen ontvluchten. Ze was een hedonist ge weest, toen ze Harry had gedrongen in de beslissing weg te gaan. Maar ze wist, dat het verdriet nu deel van haar wezen was, onontkoombaar. Wat zou ze doen het dragen7 Dat was de stoïcijnse weg. Ze had gepro beerd het te dragen en ze had het niet gekund. Voor de baby geboren was, had ze de ogenblikken gehad waarin ze wist dat ze het leven hier alleen Door JENS LARSEN niet aankon. En nu was ze weer al leen! Maar de weg van de christen dat wat Harry altijd probeerde uit te leg gen was zo moeilijk te vinden en te begrijpen. Verdriet heiligen? Wat be tekende dat? Evelyn kwam cr niet uit. Haar hoofd deed pijn en ze stond op om zich wat te wassen en iets in te nemen. Toen ze daar stond, schoot er een gedachte door haar heen. Misschien had het te maken met wat Harry al tijd zei over hel offer. Wat had hij daarstraks nog gezegd voor hij naar het ziekenhuis ging7 ,.Nu doe je het sponlaanweg. vanzelf". Die woor den kwamen altijd' bij hem terug: vrijwillig of spontaanweg Maar misschien was dit belangrijk Evelyn gihg op de rand van het bed zitten en vergat een tablet te nemen, Het was alsof ze dit ondanks haar hoofdpijn, ondanks het snijdend ver drict moest uitdenken. Voor het eerst realiseerde ze zich, dat er mensen wa ren die verdriet aanvaardden als ze het ontmoetten op een weg, waarvan ze zeker waren dat ze die moesten gaan. Anderen, ontdekkingsreizi gers, zendelingen en soldaten, had den heel veel moeite en verdriet aan vaard omdat zc zeker waren van hun opdracht. Kon zij het niet7 Als in een droom liep Evelyn terug naar de slaapkamer. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 6