Schilderijen en objecten
van Sayers bij Transartica
Back to the future
met Michael J. Fox
Doktersvrouw in de jungle
Werk van Constantin
Guys in Vlissingen
VS
De eigen taal van kunstenaar Bas Sayers
Commissariaat
voor de Media
onderzoekt
bijdrage Sai,l
aan NOS
«OVERAL
MEE
CJP weer
verkrijgbaar
Radiodebuut
ensemble
Alteklein
6
ZIERIKZEE - „Mijn expositie is een vorm van commu
nicatie met beeldtaal" zo karakteriseert Bas Sayers zijn
schilderijen en objecten die van zondag 26 augustus tot
en met zaterdag 15 september in de Noordhavenpoort
(het onderkomen van stichting Transartica) te zien zijn.
De officiële opening van deze expositie wqydt zaterdag
25 augustus door Gerard Brand om 20.00 uur verricht,
terwijl de groep Nuovoshow/l'Afreak mecanique de ope
ning een apart muzikaal tintje geeft.
Schuivende planetenis een van de
in het werk van Bas Sayers, dat tot en
havenpoort.
Bas Sayers, die zijn opleiding tot
kunstenaar aan de kunstacademie
HILVERSUM - Het Commissariaat
voor de Media gaat onderzoeken of
de bijdrage die de organisatoren van
Sail Amsterdam hebben geleverd
aan de NOS door de beugel kan. Een
woordvoerster heeft dat desgevraagd
meegedeeld. Sail heeft volgens ad
junct-directeur televisie L. Kool van
de NOS een deel van de facilitaire
kosten die de NOS moest maken om
het evenement op het scherm te bren
gen voor zijn rekening genomen.
Kool wilde niet precies kwijt om
welk bedrag het gaat, maar hij liet
doorschemeren dat het in de buurt
van 250.000 gulden ligt. In ruil voor
het aanbod om een deel van de facili
teitenrekeningen te betalen krijgt
Sail van de NOS de banden van de
programma's om die verder te exploi
teren.
Het vergt volgens de woordvoerster
van het commissariaat enig onder
zoek om uit te maken of de NOS met
deze transactie binnen de grenzen
van de mediawet is gebleven.
Vormen
De wet biedt de mogelijkheid tot
een aantal vormen van sponsoring
van programma's.
Bij culturele manifestaties bijvoor
beeld mag onder bepaalde voorwaar
den de naam van een sponsor van de
gebeurtenis op televisie worden ge
noemd. Hetzelfde is toegestaan bij te-
levisieverslaggeving van sportge
beurtenissen, mits het niet te
nadrukkelijk gebeurt. Omroepen
mogen niet zichzelf rechtstreeks la
ten sponsoren, maar donaties zijn
soms weer wel toegestaan. Ook is het
mogelijk de rechten op programma's
te verkopen aan derden.
verschijnselen, die terug te vinden zijn
met 15 september te zien is in de Noord-
Sint Joost in Breda volgde, is geen
man van woorden. ,,Er wordt al zo
veel gezwamd zegt hij met een oog op
allerlei wazige betogen over het we
zen van de kunst". Bovendien vindt
Sayers dat mensen (door de opvattin
gen van anderen) te vaak gedwóngen
worden bepaalde beelden mooi te
vinden. Hij laat dat het liefste hele
maal open.
„Dubbel op"
De werkstukken van Sayers spre
ken voor wié daar voor open staat een
duidelijke (beeld)taal. De schilderij
en eh objecten alsnog verbaal toelich
ten vindt hij dan ook dubbel op",
toch laat hij na enig aandringen wel
het een en ander los over zijn schilde
rijen en objecten.
Regelmatig trekt hij de vergelij
king met de muziek, die ook zijn ei
gen gevoelstaal heeft. „Mijn exposi
tie is een manier van communicatie.
Wanneer die beelden de toeschouwer
iets doen en wanneer deze daardoor
bepaalde associaties krijgt, dan is er
sprake van communicatie. Als men
sen echter niet de moeite willen ne
men om daarvoor open te staan dan
vind ik het ook goed" stelt de kunste
naar uit Sirjansland nuchter vast.
Concessies aan het brede publiek
lijkt hij niet te willen doen. „Sommi
gen willen niet eens kijken, maar dat
kan ik me niet persoonlijk aantrek
ken. Ik moet immers mijn eigen weg
volgen" aldus Sayers voor wie oor
spronkelijkheid in het werk essen
tieel is.
Sayers: „Ik maak mijn eigen werk
en daar moet ik in geloven". In dat
werk nemen fantasievormen zoals
driehoeken, cirkels en vierkanten
een belangrijke plaats in. Kleur (Say
ers gebruikt in hoofdzaak heldere
kleuren) en vorm roepen bij de toe-
- schouwer associaties op. Zo doet een
blauw met rode afbeelding denken
aan een landschap terwijl cirkels
vaak het idee van bewegende plane
ten oproepen. Sayers: „Het zijn fanta
sievormen die associaties oproepen
met de realiteit". De titels die hij zijn
werkstukken geeft, zoals Ik ben lie
ver buiten en De dood overwint al
les" sturen de associaties van de be
zoekers overigens wel in een bepaal
de richting.
Objecten
De laatste tijd richt Sayers zich
meer op het vervaardigen van ruimte
lijke objecten omdat hij hierin toch
net iets meer van zichzelf kwijt kan
dan in zijn schilderijen. Soms ont
staan die objecten door gebruik ,te
maken van oud materiaal zoals kran
tepapier en steen. Niet alleen omdat
hij het gebruik van eenvoudige en al
ledaagse materialen leuk vindt maar
ook - en daarin is de kunstenaar rea
list - vanwege de kosten.
Met behulp van voor het oog waar
deloos materiaal ontstaan soms door
gebruik te maken van ijzerdraad iele
bouwsels, waarbij de cirkelvorm
eveneens een belangrijke plaats in
neemt. Soms ontstaat zo'n object in
een keer, soms ook blijven bepaalde
materialen eerst geruime tijd liggen
waarna ze alsnog worden verwerkt.
Gebrek aan inspiratie kent Sayers
niet. Uit alles wat hij beleeft, leest en
ziet put hij als kunstenaar de zo on
ontbeerlijke inspiratie voor zijn af
beeldingen en objecten.
Een vaste werkwijze heeft Sayers
niet. Het gebeurt dat het object „on
der zijn handen" vorm krijgt en ook
In 1874 vond in een voormalig ate
lier van de fotograaf Nadar in Parijs
een expositie plaats van dertig schil
ders. Het was de eerste expositie van
meerdere schilders die zich als groep
impressionisten noemden. Er was
werk te zien van onder andere Degas,
Monet, Pissarro, Cézanne en Renoir.
Op deze expositie was ook werk te
zien van Constantin Guys. Guys, die
op dat moment met name aquarellen
en tekeningen maakte van het café-
en nachtleven in Parijs van die tijd,
was zeer bevriend met Nadar. De
groep schilders, verenigd onder de
naam „Impressionisten", kwam vaak
bijeen. Guys en Nadar behoorden in
leeftijd tot de ouderen van deze
groep. Het werk van Constantin Guys
werd door meerdere impressionisten
O
1
9> - I
O
Korting op o.a. theaters, musea, films,
tijdschriften, CD's ejj reizen. Het CJP is
toor f 15,- verkrijgbaar bij theaters, KBN-
banken en de VVV. Of bef 06-02.24.222.
ZIERIKZEE - Het CJP (Cultureel
Jongeren Paspoort) voor het seizoen
00/91 is er weer. Bij alle ABN-
Banken, VVV's en theaters! Met het
CJP maak je meer van je vrije tijd.
Want het is dè Europese kortings
kaart voor jongeren.
Het CJP houdt je precies op de
hoogte van wat er allemaal gebeurt;
theatervoorstellingen, musea en con
certen bijvoorbeeld. Bovendien kun
je rekenen op korting bij veel biblio
theken, filmhuizen, creativiteitscen
tra en niet te vergeten de kunstuit
leen.
Ook thuis heb je plezier van je CJP.
Zes maal per jaar krijg je het CJP-
Magazine CULT thuisgestuurd. Met
nieuws, interviews en achtergrondin
formatie. Plus een uitgebreide evene
mentenagenda en actuele aanbiedin
gen van reizen,. CD's en boeken en
tijdschriften. Vergeet nietje CJP mee
te nemen als je naar het buitenland
gaat. Het CJP met het nieuwe Euro
pese logo is nu geldig in veertien Eu
ropese landen!
Bon je nog geen 26, koop dan nu een
CJP. Hot is geldig van september tot
september en kost 15,-.
Heb je vragen, bel dan het lande
lijk bureau CJP: 020-263345.
kan het voorkomen dat hij eerst een
schets van het te maken object
maakt. Die schets wordt bij de prak
tische uitvoering echter keer op keer
bijgesteld.
De expositie van Sayers wordt za
terdag 25 augustus door zijn vriend
Gerard Brand om 20.00 uur geopend.
Een opening waaraan de muziek van
Nuovoshow/l'Afreak mecanique een
speciaal accent zal geven. Het werk
van Sayers is tot en met zaterdag 15
september te zien in de Noordhaven
poort en wel dagelijks (met uitzonde
ring van maandag) van 10.00 tot 12.00
uur en van 13.00 tot 16.00 uur.
VLISSINGEN - Van 31 augustus tot 30 september 1990 zijn in het Stedelijk
Museum Vlissingen, Bellamypark 19, werken te zien van de in Vlissingen ge
boren Franse schilder Constantin Guys. Deze schilder, die in Nederland vrij
onbekend is gebleven heeft de laatste tijd enige bekendheid gekregen door de
roman van W. F. Hermans, Au pair. In dit boek komt de uit Vlissingen afkom
stige au pair terecht bij een Franse Generaal, die een passie heeft voor en als
gevolg daarvan een grote verzameling heeft van het werk van Constantin
Guys.
als inspiratiebron gebruikt; Guys
zelf bleef liever onbekend.
In het midden van de achttiende
eeuw begon de maatschappij te ver
anderen. De kunstcriticus en dichter
Charles Baudelaire riep in 1846 al om
schilderijen die „de heroïek van het
moderne leven" weer konden geven.
In 1863 verscheen uiteindelijk een ar
tikel, waarin Baudelaire meent de
schilder van het moderne leven te
hebben gevonden: Constantin Guys.
Constantin Guys zelf weigerde om
de aandacht op zich zelf te vestigen.
Baudelaire kreeg geen toestemming,
om Guys naam voluit in het artikel te
noemen. Deze houding van Constan
tin Guys en het feit dat hij alleen
maar tekeningen en aquarellen pro
duceerde en geen schilderijen kan
vei'klai'en waarom het werk van
Guys, buiten Frankrijk onbekend is
gebleven, ook al werd hij door veel
bekende Franse impressionisten juist
zeer bewonderd.
In 1884 bood Constantin Guys een
groot deel van zijn werk te koop aan
aan het Parijse „Musée de Carnava-
let". Hieronder bevonden zich met
name tekeningen en aquarellen ge
maakt in Parijs tussen 1860 en 1884.
Het zijn werken die met name het
nacht- en uitgaansleven uitbeelden,
een inspiratiebron, die in het werk
van veel impressionisten terug te vin
den is. Het Stedelijk Museum Vlis
singen heeft het bovengenoemde.
Franse museum bereid gevonden cir
ca derig werken uit haar collecte voor
deze expositie af te staan. Daarnaast
zullen er vijf nog nooit eerder getoon
de werken uit een privé-collectie ge
toond worden.
De expositie, die georganiseerd
wordt in het kader van het honderd
jarig bestaan van het Stedelijk Mu
seum Vlissingen, verwijst naar de
eniige overzichtsexpositie in Neder
land van het werk van Constantin
Guys in 1954. Financieel wordt dc ex
positie mogelijk gemaakt in het ka
der van de jaarlijkse Zeeuwse Cul-
tuurmaand.
De expositie zal worden begeleid
door publikatie, geschreven door Gil-
da Persanti. Deze publikatie, in het
Nederlands en in het Frans, telt onge
veer 70 bladzijden, is ruim geïl
lustreerd en gaat twintig gulden kos
ten.
ZIERIKZEE - Het jubileum
jaar van ensemble Alteklein
kan niet meer stuk nu het
Schouwen-Duivelandse mu
ziekgezelschap zondag voor
het eerst op de radio te be
luisteren is. Alteklein is te
gast in het programma Op Del
tahoogte van de Omroep Zee
land dat tussen 11.00 en 13.00
uur wordt uitgezonden via Ra
dio I.
In Op Deltahoogte worden de
schijnwerpers gericht op musi
ci uit de regio. Alle genres ko
men in dit programma van
Omroep Zeeland aan bod. Voor
de negen man en vrouw van Al
teklein, die ook tijdens de af
gelopen Tberistendagen weer
voor een originele en swingen
de muzikale noot zorgden is dit
de eerste keer dat ze recht
streeks via de radio te beluiste
ren zijn. In totaal zullen ze in
deze twee uur durende uitzen
ding drie keer een kwartier
spelen. Zoals het er nu naar
uitziet zullen de Altekleiners
zich enkel instrumentaal uitle
ven.
Advertentie
Vrijdag- 24 augustus
Nederland 1
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
17.30 uur Journaal.
17.40 uur Matlock, Amerikaanse ad-
vocatenserie.
18.30 uur The Muppetshow. Gast:
Sandy Duncan.
19.00 uur Journaal.
19.20 uur Blue revolution, 8-delige se
rie over de betrekkingen tussen de
mens en de zee. Afl. 3.
20.15 uur Boggle, spelprogramma.
20.45 uur Curieus, Carl Huybrechts
ontvangt twee bekende Nederlan
ders.
21.30 uur Inspecteur Morse, Engelse
misdaadserie. Afl.: Moord op het eer
ste gezicht (2).
22.20 uur Brandpunt, actualiteiten
magazine.
23.00 uur Journaal.
23.10 uur Lekker weg. Vandaag: Het
Rijk van Nijmegen.
23.35 uur Dodeskaden, Japanse
speelfilm.
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.00 uur Dieren van de Middelland
se Zee, natuurdocumentaire.
16.30 uur TROS vrijdagmatinee: Ba
chelor in paradise, Amerikaanse
speelfilm.
18.12 uur De zeeëgel, natuurfilm.
18.20 uur Heathcliff Co, tekenfilm
serie.
18.58 uur Tik tak, kleuterserie.
19.03 uur Familie Oudenrijn, serie.
19.28 uur Alf, Amerikaanse comedy
serie.
20.00 uur Journaal.
20.27 uur Te land, ter zee en in de
lucht, vandaag: Met glans van de
schans.
21.25 uur 'Allo 'allo, Engelse comedy
serie. Afl. 8.
21.55 uur Hollywood boulevard, film
magazine.
22.30 uur In the heat of the night, po
litieserie.
23.20 uur Journaal.
Nederland 3
09.00,13.00 en 18.50 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden.
19.00 uur Sesamstraat.
19.15 uur Studio Sport.
20.00 uur Journaal.
20.20 uur Openings Festival Oude
Muziek, fragmenten van de openings
avond.
22.00 uur NOS-Laat, achtergrondin
formatie.
22.30 uur Studio sport, met voetbal:
samenvatting van de wedstrijd Roda
JC-FC Twente.
22.50 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
BRT 1
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik tak, animatieserie. Afl.
86.
18.05 uur Plons, afl.: Plons en de soe-
selpop.
18.10 uur Black beauty, 26-delige
jeugdserie. Afl. 4.
18.35 uur Oproep der kabouters
Spaans/Nederlandse tekenfilmserie.
Afl.: De ballon.
19.00 uur Programma van de Socia
listische Omroep.
19.25 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.30 uur Nieuws.
20.00 uur Erendira, Frans/Mexi-
caans/Westduitse speelfilm.
21.40 uur Powerboat racing, reporta
ge van de Grote prijs van België: WK
powerboat racing.
22.05 uur Verrassende vertellingen
(Tales of the unexpected). Vandaag:
De vreemdeling.
Aansl. Paardenkoersen.
22.30 uur Nieuws.
22.45 uur Weerbericht.
22.50 uur Een jaar in Vietnam (Tour
of Duty), 13-delige Amerikaanse.
reeks. Afl. 12.
23.40 uur Coda, Ik schreef een brief
aan jou, van Toon Tellegen.
BRT 2
18.55 uur Nieuwskrant
19.00 uur Buren, Australische serie.
19.25 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.30 uur Nieuws.
20.00 uur Van leven en overleven
1935-1945, 3-delige serie authentieke
amateurfilms uit Vlaanderen, Frank
rijk en Duitsland uit de jaren 1935-
1945. Deel 2.
20.30 uur Een goede eeuw kunst, 7
delige serie. Afl. 6.
20.55 uur Concert, Galaconcert door
de laureaten van de Clara Haskil-
wedstrijd 1989 vanuit Vevey in Zwit
serland.
KAATSHEUVEL - De Efteling
houdt op 18 en 25 augustus „Russi
sche avonden". Er zijn Russische
clowns, Russische circusacts en Rus
sische beren te zien. Ook is er Russi
sche muziek en worden er Russische
maaltijden geserveerd. De Russische
avonden vormen de finale van de the
matische optredens van 140 Russi
sche artiesten. Dit alles is georgani
seerd in samenwerking met het
Staats Cultuur Instituut'van Moskou.
Studenten van dit instituut zijn
maanden in de weer geweest om de
optredens voor te bereiden.
AMSTERDAM - De Meervaart in
Amsterdam-Osdorp is van 19 tot met
21 oktober het domein van het kind.
Op 19 en 21 oktober vindt daar het
vierde Wereld Kinderfestival plaats.
Het motto is „Er is meer op deze we
reld wat kinderen bindt dan wat kin
deren scheidt". Op 20 oktober is er
het kinderboekenweekfeest, de Am
sterdamse afsluiting van de kinder
boekenweek. Rondom de thema's
„taal, mode en kleding" is er een pro
gramma samengesteld van scholieren
afgewisseld door professionele groe-
pen.
Ja:
ZIERIKZEE - In de Concertzaal te Zierikzee draait zaterdag 25 en zondag
26 augustus de film Back to the future met in de hoofdrol Michael J. Fox. Ilij
speelt zoals in de eerdere films de rol van Marty McFly en Seamus McFly. Bei
de dagen begint de film (geschikt voor alle leeftijden) om 20.00 uur.
Aan het eind van deel twee zagen^
we hoe de tijdmachine van Doe'
Brown getroffen werd door de blik
sem. Deze onvoorziene gebeurtenis
leidde er toe, dat Doe terecht kwam
in het jaar 1885. We zagen ook hoe
Marty een brief van Doe kreeg, geda
teerd 1 september 1885, waarin Doe
schrijft dat hij kerngezond is en zich
heeft gevestigd als smid.
In deze film draait alles erom om
weer terug te komen in dc huidige
tijd. En dat moet dan ook nog binnen
een bepaalde tijd.
Met een auto moet een snelheid van
88 mijl per uur gereden worden om de
tijdreiscircuits in werking te kunnen
stellen.
Maar hoe verder met een lekke ben
zinetank
92
Omdat ze zijn overtuiging wilde de
len, hadden ze dikwijls gesprekken
gehad over het „waarom" van zijn
werk in Afrika. Harry had gepro
beerd zijn motieven duidelijk te ma
ken. En nu, terwijl ze zo lag, vroeg ze
zich af of zc er ooit iets van begrepen
had. Misschien waren het niet meer
dan worden voor haar gebleven. Maar
er was iets, iets wat ze onbewust wist,
maar waarvoor ze geen woorden
vond. Er was iets specifiek anders in
Harry's manier van leven, maar wat?
Hadden haar moeder en Bob mis
schien toch gelijk gehad? Kon een
verwend meisje uit de betere kringen
niet overgeplant worden naar het bui
tenland zonder te verwelken? Maar
waarom niet? Ze ergerde zich aan die
eindeloze kringloop van haar gedach
ten. waar ze uit probeerde te komen,
maar die haar niettemin gevangen
hield.
„Waarom is het zo verschrikkelijk
moeilijk?" zei ze in haar wanhoop
hardop. „Alle anderen schijnen het te
begrijpen, waarom ik niet?" Mis
schien zat het in haar houding. Maar
ze wilde immers zo graag gelukkig
zijn? Dat was toch wat de meeste
mensen verlangen in het leven, geluk
kig zijn. Is dat dan verkeerd?
Maar terwijl ze deze bittere vraag
eruit slingerde wist Evelyn het ant
woord. Het antwoord was er aldoor
wel geweest, maar ze had het niet wil
len zien. In al haar gesprekken met
Harry legde hij altijd de nadruk op
iets wat zij steeds ontweken had.
Harry noemde het egoïstisch uit-zijn-
op-geluk „hedonisme". Hij was over
tuigd, dat het verkeerd was om moei
te en pijn zoveel mogelijk te ontlo
pen. Hoe had hij het ook weer
gezegd? Half onwillig kwamen de
woorden Evelyn weer voor de geest.
Harry zei, dat hedonisten verdriet
vermeden, dat stoïcijnen verdriet
verdroegen en dat christenen het ver
driet heiligden. Dat was het!
In al hun gesprekken was dit niet
tot haar doorgedrongen, omdat ze
niet wist wat echt bitter verdriet was.
Maar nu kende ze het. Voor de eerste
keer in haar leven was het over haar
gekomen op een wijze die niet te ont
lopen was. Zelfs het verraad van Carl
had haar dit indertijd niet geleerd.
Dat verdriet was ze ontvlucht. Maar
het graf van haar kindje kon ze en
wilde ze niet ontvluchten!
Overstelpt door verdriet begon ze
te schreien. Ze had het weer willen
ontvluchten. Ze was een hedonist ge
weest, toen ze Harry had gedrongen
in de beslissing weg te gaan. Maar ze
wist, dat het verdriet nu deel van
haar wezen was, onontkoombaar.
Wat zou ze doen het dragen7 Dat
was de stoïcijnse weg. Ze had gepro
beerd het te dragen en ze had het niet
gekund. Voor de baby geboren was,
had ze de ogenblikken gehad waarin
ze wist dat ze het leven hier alleen
Door JENS LARSEN
niet aankon. En nu was ze weer al
leen!
Maar de weg van de christen dat
wat Harry altijd probeerde uit te leg
gen was zo moeilijk te vinden en te
begrijpen. Verdriet heiligen? Wat be
tekende dat? Evelyn kwam cr niet
uit. Haar hoofd deed pijn en ze stond
op om zich wat te wassen en iets in te
nemen.
Toen ze daar stond, schoot er een
gedachte door haar heen. Misschien
had het te maken met wat Harry al
tijd zei over hel offer. Wat had hij
daarstraks nog gezegd voor hij naar
het ziekenhuis ging7 ,.Nu doe je
het sponlaanweg. vanzelf". Die woor
den kwamen altijd' bij hem terug:
vrijwillig of spontaanweg
Maar misschien was dit belangrijk
Evelyn gihg op de rand van het bed
zitten en vergat een tablet te nemen,
Het was alsof ze dit ondanks haar
hoofdpijn, ondanks het snijdend ver
drict moest uitdenken. Voor het eerst
realiseerde ze zich, dat er mensen wa
ren die verdriet aanvaardden als ze
het ontmoetten op een weg, waarvan
ze zeker waren dat ze die moesten
gaan. Anderen, ontdekkingsreizi
gers, zendelingen en soldaten, had
den heel veel moeite en verdriet aan
vaard omdat zc zeker waren van hun
opdracht. Kon zij het niet7 Als in een
droom liep Evelyn terug naar de
slaapkamer.
(wordt vervolgd)