6
Het Nederlands
Pianosextet
Het Nederlandss Pianosextet - in
1981 opgericht aan het Twents
Conservatorium - bestaat uit: Benno
Pierweijer (piano), Hanneke Zwart
(fluit), Evert van Tright (hobo),
Marius Hintzbergen (klarinet), Tbos
Oldenkotte (fagot) en Miroslav
Ricanek (hoorn). Het ensemble is
binnen anderhalve maand tijd
tweemaal te horen in de Zeeuwse
concertzalen, met twee
verschillende programma's.
In Zierikzee wordt een programma
gebracht met virtuoze hoogtepunten
uit de klassiek-romantische
muziekliteratuur. Werken van o.a.
Mozart (Kwintet in Es KV 452),
Beethoven (Kwintet in Es op. 16) en
Francaix (L'Heure du Berger).
In Middelburg wordt een
schitterend programma uitgevoerd,
dat een nieuw licht werpt op de
Nederlandse kamermuziek van vóór
de avantgarde-periode, met werken
van o.a. Willem Pijper, Sem
Dresden, Matthieu Geelen, Henk
Badings en Leo Smit.
Vrijdag 12 oktober - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 101.
Stoelendans
Voorstelling voor kinderen vanaf 8
jaar door F. Act. Duur: ca. 70"
minuten, geen pauze.
De smaakmakende toneelgroep F
Act waagt zich dit seizoen voor het
eerst aan een produktie voor de
jeugd: „Stoelendans", een
intrigerende voorstèllipg waarin op
een speelse manier wordt
'gefilosofeerd' over de eigen
identiteit, de eigen plek in het
leven.
Koen wordt tien, krijgt zijn eigen
stoel en danst vanaf nu mee in de
Stoelendans, waarin ieder zijn/haar
eigen stoel heeft. De, Stoel is van
jou, maar tegelijkertijd ben jij ook
van de Stoel. Want in deze
Stoelendans-wereld geldt de regel:
„Als je van je Stoel af gaat, ben je
Stoelloos, daarna Doelloos en
tenslotte weet je niet meer wie je
bent".
Eigenlijk een geruststellende
r gedachte, want zolang je op je eigen
Stoel zit, weet je precies wie je
bent! De vraag „Wie ben ik?"
bestaat dan niet meer, evenmin als
de zoektocht naar het antwoord.-
„Stoelendans" handelt oyer de
drang naar vrijheid; rónï dé 'vraag' 'r
„Wie ben ik?" opnieuw te mógen'
stellen.
Een voorstelling waarin we
kennismaken met een wereld
'waarin de mens vergroeit met zijn
stoel. Op de muziek van het
draaiorgel voltrekt zich de ene
absurde gebeurtenis na de andere.
En wat te denken als het draaiorgel
op hol slaat...
Zaterdag 20 oktober - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 102.
Waardenberg
De Jong
in hun kolderprogramma „Jool
Hul".
Gesteld op verfijnde humor? Op
cabaret met een diepe boodschap?
Op beschaafd vermaak? Bezwaar
tegen grof taalgebruik? Of tegen
smakeloze grappen? Blijft u dan
vooral thuis wanneer dit inmiddels
beruchte duo naar onze theaters
komt.
Want spraakwaterval Martin van
Waardenberg en
kontrabassist/dro'ogkomiek Wilfried
de Jong doen nu juist dingen die
niemand ooit in de schouwburg
verwachten zou. Sinds de cabaret
lichting van de „Nieuwe
Lulligheid" is men inmiddels wel
gewend aan vreemde sketches
zonder clou en melige
nonsensliedjes. Maar deze
Rotterdamse lefgozertjes gaan nog
heel wat verder: lijfelijk geweld,
gooi- en smijtwerk, viesdoenerij
met drank en voedsel, het maakt
allemaal deel uit van hun
dynamische en o zo anarchistische
podium-act.
Net als hun vorige programma's
gaat ook „Jool Hul" (dit seizoen in
reprise) nergens over en heeft het
vrolijke tuig weer lak aan iedere
theaterconventie, aan iedere
afspraak van goede smaak.
Waardenberg De Jong gedragen
zich alsof hun wereld normaal is en
de rest van de wereld gestoord.
Daardoor ontstaat een avondje
verpletterende bulldozer-humor, een
dampende brij van robuust
geprakte flauwekul, die zo
onweerstandbaar leuk is dat zelfs
een mummie erom zou lachen.
Uit de pers: „Fantastische kolder"
(Parool), „Superieure slapstick"
(A.D.), „Klassehumor en
surrealisme" (Volkskrant).
Zaterdag 27 oktober - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 103.
Show Boat
musical van Jerome Kern op tekst
van Oscar Hammerstein door de
Goese Operette Vereniging.
De Goese Operette Vereniging blijft
verrassen. Het ene seizoen brengt
men een opera comique
(„Hoffmann's vertellingen"), dan
weer komt de onvervalste operette
aan bod („De Graaf van
Luxemburg") en nu is het de beurt
aan een musical. En dat de GOV
ook dat facet van muziektheater in
de vingers heeft, bewees men al
eerder met de succesvolle
bewerking van „My fair lady".
„Show Boat" is een klassieker; wie
kent tenslotte niet het overbekende
„01', Man River"? De geschiedenis
speelt zich af in de 80-er jarep van
de vorige eeuw toen boten als de
„Cotton Blossom" op de Mississippi
voeren. Kapitein Andy, eigenaar
van deze show boat, bewaakt zijn
dochter Magnolia als een vrek zijn
schat. Maar Magnolia wordt
verliefd op een beroepsacteur,
verlaat tegen vaders wil het schip
en trouwt met hem.
Het huwelijk lijkt echter geen lang
leven beschoren en i^a de geboorte
van haar dochter verdient Magnolia
in Chicago haar brood door in
nachtclubs de liedjes te zingen die
ze op de show boat van haar vader
heeft geleerd. Als kapitein Andy
zijn dochter mee terug neemt naar
zijn boot, komt alles toch nog goed.
Niet alleen treft ze daar haar
berouwvolle echtgenoot maar er
wacht haar ook een glanzende
carrière als de nieuwe ster van de
„Cotton Blossom".
Zoals gebruikelijk worden koor en
solisten weer muzikaal ondersteund
door het ruim twintig man sterke
Belgisch Begeleidingsorkest. De rol
van Magnolia wordt gespeeld door
Christa Biesemans, soliste bij de
Vlaamse Opera.
Zaterdag 3 november - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 104.
dag, aan de eenzaamheid en aan de
angst voor dreigende dementie. Met
gekke fantasieën en slimme
geheugenspelletjes houden ze hun
hersens 'op scherp'. Vooral de
bokkige Kuiper, stram van leden
maar helder van geest, houdt zich
staande met een wrang soort humor
dat heel wat mensen op de kast
jaagt. Maar dan begint zijn vriend
Elbiirg plots wat vergeetachtig te
worden..
Uit de pers: „Kraaykamp schittert',
„Kraaykamp en Lutz aangrijpend
grappig", „Zondagskinderen
subliem toneel" „Fijnzinnig acteren
van Kraaykamp en Lutz".
Vrijdag 9 november - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 105.
Jasperina de Jong
in „Tbur de Chant".
We kunnen er kort over zijn. „Tour
de Chant" is een gevarieerd
programma: liedjes, volop liedjes,
maar ook gesproken teksten,
uitbundige cabaretnummers naast
poëtische Néderlandse chansons,
een fraai toneelbeeld en een koffer
vol visuele troeven. Geschreven
door Ivo de Wijs (tekst) en Joop
Stokkermans (muziek) en gebracht
door een stralende vakvrouw,
bijgestaan door een uitstekend
driemans-orkest.
Na een enthousiast ontvangen
tournee van bijna 140
voorstellingen, met uitverkochte
series in o.a. Amsterdam,
Rotterdam en Den Haag, lag het
voor de hand dat deze show dit
Het Orlando Kwartet is een
regelmatig opduikende naam
binnen onze muziekprogrammering
en dat is niet zo verwonderlijk: het
ensemble wordt gerekend tot de
meest vooraanstaande
strijkkwartetten en staat dus immer
borg voor hoge kwaliteit.
vervangen door een eigen
symboliek en muziek een
belangrijke plaats toekennen.
In feite moet dit 'zware', tragische
stuk uiteindelijk een fysieke
voorstelling worden, vol humor,
zang, beweging en kijkplezier.
Stoelendans
Zondagskinderen
Komedie van Bob Larbey met o.a.
John Kraaykamp, Pieter Lutz en
Simone Rooskens. Regie: Berend
Boudewijn.
John Kraaykamp overweegt dit
seizoen een streep te zetten onder
een schitterende toneelcarrière, en
met welk stuk zou hij dat beter
kunnen doen dan tfët vorig jaar zo
stormachtig ontvangen
„Zondagskinderen"? Dit is de
mooiste rol, die ik tot nu toe
gespeeld heb", zegt hij zelf. En wij
zijn het zonder meer"met hem eens.
„Zondagskinderen" speelt zich af in
een bejaardentehuis waar twee oude
vrienden, Kuiper en Elburg,
proberen samen weerstand te
bieden aan de gebreken van de oude
seizoen zou worden geprolongeerd.
En zo kan ook de rest, van
Nederland alsnog genieten van
Jasperina's grote talenten, voordat
zij zich tijdelijk een paar jaartjes
uit het theater terugtrekt.
Uit de pers: „Jasperina de Jong is
glorieus terug", „Jasperina op dreef
in Tour de Chant", „Gestaalde
perfectie", „Jasperina zingt weer
juweeltjes", „Flonkerende
Jasperina de Jong".
Vrijdag 23 novmber - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 106.
Het Orlando Kwartet
John Harding (viool), Heinz
Oberdorfer (viool), Ferdinand
Erblich (altvfool), Stefan Metz
(cello).
Waardenberg en De Jong
Jasperina de Jong
Het kwartet debuteerde in 1976 en
verwierf een jaar daarna de eerste
prijs van het Internationale Carlo
Jachino Concours voor
Strijkkwartetten. In 1978 behaalde
men de eerste prijs van het tweede
Internationale Concours voor
Stijkkwartetten van de Europese
Radio Unie te Helsinki.
Het Orlando Kwartet trad op in
geheel Europa, maakte succesvolle
tournees naar Amerika en reisde in
1985 voor het eerst naar Japan. Van
de zeven grammofoonplaten die tot
nu toe van het ensemble zijn
verschenen werden er twee
bekroond met de Grand Prix
Internationale du Disque.
Het Orlando Kwartet is
initiatiefnemer van het Orlando
Festival (een internationale
kamermuziek-inferpretatiecursus
voor beroepsmusici, vakdstudenten
en amateurs), dat sinds 1982
jaarlijks in Rolduc gehouden wordt.
Pér januari 1986 is het kwartet
verbonden aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag om
ensemblespel (kamermuziek) te
.doceren.
Hfun programma' vermeldt7" werken
van Haydn (Strijkkwartet in G gri.
op. 64/4), Britten (Strijkkwartet nr.
3 op. 94) en Beethoven
(Strijkkwartet nr. 10 in Es gr.t. op.
74).
Zaterdag 8 december - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 107.
Stichting- Dansz
in „Aardse Gangen".
Stichting Dansz (opgericht in 1984)
is het enige balletgezelschap dat
Zeeland rijk is. Dit semi-
professionele gezelschap van
vergevorderde amateurs heeft
inmiddels vijf avondvullende
produkties gemaakt, die ook buiten
de provincie te zien waren.
Stichting Dansz, onder de artistieke
leiding van balletpedagoge Lia
Sorber, werkt bewust niet in één
bepaalde richting maar wil een zo
breed mogelijk scala van stijlen
bestrijken: jazzdance, afro, klassiek
ballet, moderne dans'en ook het
vernieuwende ballet worden niet
geschuwd.
Ook in hun nieuwste produktie
„Aardse Gangen" is variatie weer
het trefwoord: zes uiteenlopende
choreografieën van Lia Sorber,
Ferdi Antersyn, Liliane Butler,
Martine van Dijk en Vera Sorber, op
muziek van o.a. Puccini, Peter
Gabriel en Wim Mertens.
Zaterdag 15 december - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 108.
Boeren sterven
van Franz Xaver Kroetz, 'door
theatergroep Split.
De Zeeuwse theatergroep Split
heeft al meerdere malen van zich
laten horen, in de provincie maar
ook daarbuiten. Aanvankelijk
speelde men produkties op basis
van improvisaties, maar later koos
men voor 'tekststukken' zoals
„Vlees noch vis" (ook van Kroetz)
cn „Tropenjaren" (van Adriaan van
Dis).
Nu dus opnieuw een stuk van
Duitsland's succesvolste
toneelschrijver sinds Brecht. In
„Boeren sterven" staat het
vluchtelingenprobleem centraal,
niet op één bepaalde situatie
toegespitst maar universeel
verwoord. Net'als in de eerdere
stukken van Kroetz, is ook hier het
gevecht tussen realiteit en
symboliek weer in alle hevigheid
aanwezig. Zwaar aangezette scènes
over de alledaagse werkelijkheid
van een boerengezin worden zelfs
duidelijk overvleugeld door
symbolische, beeldende scènes.
Split vindt dit een interessant
gevecht en wil op zoek gaan naar
theatrale middelen om een
evenwicht te vinden tussen die twee
uitersten. De groep zal daartoe o.a.
zingen en met klanken werken
naast gesproken tekst, de
voorgeschreven beeldentaal
Zaterdag 12 januari - foyer
concertzaal Zierikzee - ab.nr. 109.
The Deep River Quartet
Nederlandse close harmony groep.
Geïnspireerd door Amerikaanse
'vocal groups' uit de eerste helft
van deze eeuw, laat The Deep River
Quartet een traditionele manier van
musiceren herleven. Het
onverwoestbare repertoire van deze
swingende groep strekt zich uit van
de jaren '20 tot en met de jaren '50,
van spirituals tot swing, van
ragtime tot rhythm blues.
In een smaakvol én swingend
showprogramma wordt het publiek
meegevoerd op een soort
'sentimental journey' naar de
wortels van de hedendaagse
popmuziek, met af en toe een
knipoog naar legendarische
voorgangers als The Ink Spots, The
Mills 'Brotherts en The Golden Gate
Quartet. En wij garanderen u dat
het enthousiasme en de bühne-act
van de heren aanstekelijk werkt.
Wie kan er trouwens stil blijven
zitten wanneer in de zaal
klassiekers weerklinken als „When
the saints go marchin' in", „Paper
Doll" of „Blueberry Hill"?
Met een prima geluidsinstallatie,
sfeervolle belichting, schittèrende
'oversized' kostuums en een fikse
dosis humor in hun
podiumpresentatie, schept The Deep
River Quartet een perfecte
ambiance voor een avondje
'ouderwets' genieten van een
muzikale show van internationale
allure.
Vrijdag 18 januari - concertzaal
Zierikzee - ab.nr 110.
topregisseur Jerzy Grzegorzewski
zal het Henk van Ulsen
ongetwijfeld lukken „De dood van
Iwan Iljitsj" tot een inspirerende en
sfeervolle theatergebeurtenis te
maken.
Zaterdag 26 januari - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 111.
Bram Vermeulen
met zijn tweede solo „Vriend
Vijand".
Bram Vermeulen was twaalf jaar
Neerlands Hoop, bleef daarna
muzikant, componist,
dekorontwerper en werd schrijver,
televisiemaker, presentator en
acteur.
Vorig jaar stond hij voor het eerst
helemaal alleen op het toneel en
bracht hij „Dans met mij", een
goudeerlijk en ontwapenend
programma. Want Bram Vermeulen
is zeker niet bang om zich
kwetsbaar op te stellen of zijn ziel
op het podium bloot te leggen. Daar
komt nog bij dat hij beschikt over
een stem die zich per definitie
prima leent voor een fikse portie
melancholie. Kortom, Bram zingt
zoals hij is: hartstochtelijk, schor en
recht-door-zee.
Met „Vriend Vijand" gaat hij
verder op de reeds ingeslagen weg.
Zingend, vertellend en spelend op
zijn instrumenten. In de hoop dat u
zich met zijn liederen en verhalen
zult vermaken en u zichzelf (of
tenminste uw beste vijand) erin zult
herkennen.
Vrijdag 8 februari - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 112.
Dat had je g-edroomd
Musical voor kinderen vanaf 7 jaar
van Hetty Heyting door de
Stichting Jeugdkomedie
Amsterdam. Muziek: Joop
Stokkermans, regie: Feike Boschma.
Duur: ca. 100 minuten inclusief
pauze.
Er gaat geen dag voorbij of Liesje
droomt over de dingen die ze
overdag heeft meegemaakt.
Iedereen die ze kent, komt ze tegen
in haar dromen: haar vriendin die
groter en sterker is dan zij, de
jongen op de crossfiets waar Liesje
stiekem een beetje verliefd op is,
haar moeder met haar nieuwe
vriend, maar ook allerlei malle
types waarmee ze ontzettend kan
lachen. Liesje's dromen helpen haar
om de nare dingen die ze overdag
soms meemaakt makkelijker aan te
kunnen....
De Jeugdkomedie Amsterdam
maakt al enkele jaren uiterst
succesvolle jeugdmusicals (vorig
seizoen „Kijk naar je eigen") en
kiest daarbij steeds voor spannende
en feestelijke voorstellingen met
toneel, dans, poppen,, muziek,
liedjes, geraffineerde decors en
kostuums. Echte 'volwassen'
theaterprodukties dus, waarmee uw
kinderen gegarandeerd een
heerlijke middag beleven.
Zaterdag 16 februari - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 113.
The Deep River Quartet
De dood van
Iwan Iljitsj
toneelbewerking van Leo Tbltoi's
novelle met Henk van Ulsen.
Als er iemand in ons land bijzonder
solotoneel kan maken, dat
gekenmerkt wordt door zowel hoog
literair als hoog artistiek niveau,
dan is het Henk van Ulsen. Denkt u
alleen maar eens terug aan de
opzienbarende toneelversie van
Gogol's meesterwerk „Dagboek van
een gek".
Tblstoi's onvergetelijke novelle
beschrijft het aangrijpende
stervensproces van Iwan Iljitsj
Golowin. Op het hoogtepunt van
zijn carrière bij het Hoog
Gerechtshof wordt deze onverwacht
geconfronteerd met de
onvermijdelijke dood. Plotseling
aangezet tot intensief nadenken,
maakt hij de balans op van een
leven dat ondanks uiterlijk succes
leeg cn leugenachtig was. De relatie
tot zijn gezinsleden is gestoord, het
gebrek aan communicatie leidt tot
een volledige innerlijke
vereenzaming, dal alleen maar
onderstreept wordt door de
schokkende onverschilligheid van
zijn artsen.
Geruggcsteund door bewerker Cees
van der Pluym en de Poolse
De Stichting Kameropera
Nederland
De Stichting Kameropera
Nederland wil opera toegankelijk
maken voor een breed en vooral ook
jeugdig publiek. De SKON bereikt
dit door bekende opera's in korte
versies in Nederlandse vertalingen
uit te voeren en door te appelleren
aa de fantasie van het publiek. Dat
de groep bovendien grote aandacht
besteedt aan het visuele aspekt,
heeft u vorig seizoen wellicht zelf
kunnen aanschouwen in hun
verrukkelijke bewerking van „Die
Zauberflöte".
Niet voor niets is het gezelschap dit
seizoen opnieuw te zien in de
Zeeuwse theaters. In Zierikzee
brengt men „Het Verhaal van de
Soldaat", een bewerking van
Stravinsky's bekende opera voor
drie solisten en een instrumentaal
ensemble.
Het verhaal is gebaseerd op een
Russisch sprookje, waarin een
soldaat zijn viool ruilt voor een
duivels boek. Wanneer de soldaat
merkt dat hij hiermee ook zijn ziel
verspeeld heeft, probeert hij zich
weer van de duivel te bevrijden.
Vrijdag 22 februari - concertzaal
Zierikzee - ab.nr. 114.