6 Het Nederlands Pianosextet Het Nederlandss Pianosextet - in 1981 opgericht aan het Twents Conservatorium - bestaat uit: Benno Pierweijer (piano), Hanneke Zwart (fluit), Evert van Tright (hobo), Marius Hintzbergen (klarinet), Tbos Oldenkotte (fagot) en Miroslav Ricanek (hoorn). Het ensemble is binnen anderhalve maand tijd tweemaal te horen in de Zeeuwse concertzalen, met twee verschillende programma's. In Zierikzee wordt een programma gebracht met virtuoze hoogtepunten uit de klassiek-romantische muziekliteratuur. Werken van o.a. Mozart (Kwintet in Es KV 452), Beethoven (Kwintet in Es op. 16) en Francaix (L'Heure du Berger). In Middelburg wordt een schitterend programma uitgevoerd, dat een nieuw licht werpt op de Nederlandse kamermuziek van vóór de avantgarde-periode, met werken van o.a. Willem Pijper, Sem Dresden, Matthieu Geelen, Henk Badings en Leo Smit. Vrijdag 12 oktober - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 101. Stoelendans Voorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar door F. Act. Duur: ca. 70" minuten, geen pauze. De smaakmakende toneelgroep F Act waagt zich dit seizoen voor het eerst aan een produktie voor de jeugd: „Stoelendans", een intrigerende voorstèllipg waarin op een speelse manier wordt 'gefilosofeerd' over de eigen identiteit, de eigen plek in het leven. Koen wordt tien, krijgt zijn eigen stoel en danst vanaf nu mee in de Stoelendans, waarin ieder zijn/haar eigen stoel heeft. De, Stoel is van jou, maar tegelijkertijd ben jij ook van de Stoel. Want in deze Stoelendans-wereld geldt de regel: „Als je van je Stoel af gaat, ben je Stoelloos, daarna Doelloos en tenslotte weet je niet meer wie je bent". Eigenlijk een geruststellende r gedachte, want zolang je op je eigen Stoel zit, weet je precies wie je bent! De vraag „Wie ben ik?" bestaat dan niet meer, evenmin als de zoektocht naar het antwoord.- „Stoelendans" handelt oyer de drang naar vrijheid; rónï dé 'vraag' 'r „Wie ben ik?" opnieuw te mógen' stellen. Een voorstelling waarin we kennismaken met een wereld 'waarin de mens vergroeit met zijn stoel. Op de muziek van het draaiorgel voltrekt zich de ene absurde gebeurtenis na de andere. En wat te denken als het draaiorgel op hol slaat... Zaterdag 20 oktober - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 102. Waardenberg De Jong in hun kolderprogramma „Jool Hul". Gesteld op verfijnde humor? Op cabaret met een diepe boodschap? Op beschaafd vermaak? Bezwaar tegen grof taalgebruik? Of tegen smakeloze grappen? Blijft u dan vooral thuis wanneer dit inmiddels beruchte duo naar onze theaters komt. Want spraakwaterval Martin van Waardenberg en kontrabassist/dro'ogkomiek Wilfried de Jong doen nu juist dingen die niemand ooit in de schouwburg verwachten zou. Sinds de cabaret lichting van de „Nieuwe Lulligheid" is men inmiddels wel gewend aan vreemde sketches zonder clou en melige nonsensliedjes. Maar deze Rotterdamse lefgozertjes gaan nog heel wat verder: lijfelijk geweld, gooi- en smijtwerk, viesdoenerij met drank en voedsel, het maakt allemaal deel uit van hun dynamische en o zo anarchistische podium-act. Net als hun vorige programma's gaat ook „Jool Hul" (dit seizoen in reprise) nergens over en heeft het vrolijke tuig weer lak aan iedere theaterconventie, aan iedere afspraak van goede smaak. Waardenberg De Jong gedragen zich alsof hun wereld normaal is en de rest van de wereld gestoord. Daardoor ontstaat een avondje verpletterende bulldozer-humor, een dampende brij van robuust geprakte flauwekul, die zo onweerstandbaar leuk is dat zelfs een mummie erom zou lachen. Uit de pers: „Fantastische kolder" (Parool), „Superieure slapstick" (A.D.), „Klassehumor en surrealisme" (Volkskrant). Zaterdag 27 oktober - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 103. Show Boat musical van Jerome Kern op tekst van Oscar Hammerstein door de Goese Operette Vereniging. De Goese Operette Vereniging blijft verrassen. Het ene seizoen brengt men een opera comique („Hoffmann's vertellingen"), dan weer komt de onvervalste operette aan bod („De Graaf van Luxemburg") en nu is het de beurt aan een musical. En dat de GOV ook dat facet van muziektheater in de vingers heeft, bewees men al eerder met de succesvolle bewerking van „My fair lady". „Show Boat" is een klassieker; wie kent tenslotte niet het overbekende „01', Man River"? De geschiedenis speelt zich af in de 80-er jarep van de vorige eeuw toen boten als de „Cotton Blossom" op de Mississippi voeren. Kapitein Andy, eigenaar van deze show boat, bewaakt zijn dochter Magnolia als een vrek zijn schat. Maar Magnolia wordt verliefd op een beroepsacteur, verlaat tegen vaders wil het schip en trouwt met hem. Het huwelijk lijkt echter geen lang leven beschoren en i^a de geboorte van haar dochter verdient Magnolia in Chicago haar brood door in nachtclubs de liedjes te zingen die ze op de show boat van haar vader heeft geleerd. Als kapitein Andy zijn dochter mee terug neemt naar zijn boot, komt alles toch nog goed. Niet alleen treft ze daar haar berouwvolle echtgenoot maar er wacht haar ook een glanzende carrière als de nieuwe ster van de „Cotton Blossom". Zoals gebruikelijk worden koor en solisten weer muzikaal ondersteund door het ruim twintig man sterke Belgisch Begeleidingsorkest. De rol van Magnolia wordt gespeeld door Christa Biesemans, soliste bij de Vlaamse Opera. Zaterdag 3 november - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 104. dag, aan de eenzaamheid en aan de angst voor dreigende dementie. Met gekke fantasieën en slimme geheugenspelletjes houden ze hun hersens 'op scherp'. Vooral de bokkige Kuiper, stram van leden maar helder van geest, houdt zich staande met een wrang soort humor dat heel wat mensen op de kast jaagt. Maar dan begint zijn vriend Elbiirg plots wat vergeetachtig te worden.. Uit de pers: „Kraaykamp schittert', „Kraaykamp en Lutz aangrijpend grappig", „Zondagskinderen subliem toneel" „Fijnzinnig acteren van Kraaykamp en Lutz". Vrijdag 9 november - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 105. Jasperina de Jong in „Tbur de Chant". We kunnen er kort over zijn. „Tour de Chant" is een gevarieerd programma: liedjes, volop liedjes, maar ook gesproken teksten, uitbundige cabaretnummers naast poëtische Néderlandse chansons, een fraai toneelbeeld en een koffer vol visuele troeven. Geschreven door Ivo de Wijs (tekst) en Joop Stokkermans (muziek) en gebracht door een stralende vakvrouw, bijgestaan door een uitstekend driemans-orkest. Na een enthousiast ontvangen tournee van bijna 140 voorstellingen, met uitverkochte series in o.a. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, lag het voor de hand dat deze show dit Het Orlando Kwartet is een regelmatig opduikende naam binnen onze muziekprogrammering en dat is niet zo verwonderlijk: het ensemble wordt gerekend tot de meest vooraanstaande strijkkwartetten en staat dus immer borg voor hoge kwaliteit. vervangen door een eigen symboliek en muziek een belangrijke plaats toekennen. In feite moet dit 'zware', tragische stuk uiteindelijk een fysieke voorstelling worden, vol humor, zang, beweging en kijkplezier. Stoelendans Zondagskinderen Komedie van Bob Larbey met o.a. John Kraaykamp, Pieter Lutz en Simone Rooskens. Regie: Berend Boudewijn. John Kraaykamp overweegt dit seizoen een streep te zetten onder een schitterende toneelcarrière, en met welk stuk zou hij dat beter kunnen doen dan tfët vorig jaar zo stormachtig ontvangen „Zondagskinderen"? Dit is de mooiste rol, die ik tot nu toe gespeeld heb", zegt hij zelf. En wij zijn het zonder meer"met hem eens. „Zondagskinderen" speelt zich af in een bejaardentehuis waar twee oude vrienden, Kuiper en Elburg, proberen samen weerstand te bieden aan de gebreken van de oude seizoen zou worden geprolongeerd. En zo kan ook de rest, van Nederland alsnog genieten van Jasperina's grote talenten, voordat zij zich tijdelijk een paar jaartjes uit het theater terugtrekt. Uit de pers: „Jasperina de Jong is glorieus terug", „Jasperina op dreef in Tour de Chant", „Gestaalde perfectie", „Jasperina zingt weer juweeltjes", „Flonkerende Jasperina de Jong". Vrijdag 23 novmber - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 106. Het Orlando Kwartet John Harding (viool), Heinz Oberdorfer (viool), Ferdinand Erblich (altvfool), Stefan Metz (cello). Waardenberg en De Jong Jasperina de Jong Het kwartet debuteerde in 1976 en verwierf een jaar daarna de eerste prijs van het Internationale Carlo Jachino Concours voor Strijkkwartetten. In 1978 behaalde men de eerste prijs van het tweede Internationale Concours voor Stijkkwartetten van de Europese Radio Unie te Helsinki. Het Orlando Kwartet trad op in geheel Europa, maakte succesvolle tournees naar Amerika en reisde in 1985 voor het eerst naar Japan. Van de zeven grammofoonplaten die tot nu toe van het ensemble zijn verschenen werden er twee bekroond met de Grand Prix Internationale du Disque. Het Orlando Kwartet is initiatiefnemer van het Orlando Festival (een internationale kamermuziek-inferpretatiecursus voor beroepsmusici, vakdstudenten en amateurs), dat sinds 1982 jaarlijks in Rolduc gehouden wordt. Pér januari 1986 is het kwartet verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag om ensemblespel (kamermuziek) te .doceren. Hfun programma' vermeldt7" werken van Haydn (Strijkkwartet in G gri. op. 64/4), Britten (Strijkkwartet nr. 3 op. 94) en Beethoven (Strijkkwartet nr. 10 in Es gr.t. op. 74). Zaterdag 8 december - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 107. Stichting- Dansz in „Aardse Gangen". Stichting Dansz (opgericht in 1984) is het enige balletgezelschap dat Zeeland rijk is. Dit semi- professionele gezelschap van vergevorderde amateurs heeft inmiddels vijf avondvullende produkties gemaakt, die ook buiten de provincie te zien waren. Stichting Dansz, onder de artistieke leiding van balletpedagoge Lia Sorber, werkt bewust niet in één bepaalde richting maar wil een zo breed mogelijk scala van stijlen bestrijken: jazzdance, afro, klassiek ballet, moderne dans'en ook het vernieuwende ballet worden niet geschuwd. Ook in hun nieuwste produktie „Aardse Gangen" is variatie weer het trefwoord: zes uiteenlopende choreografieën van Lia Sorber, Ferdi Antersyn, Liliane Butler, Martine van Dijk en Vera Sorber, op muziek van o.a. Puccini, Peter Gabriel en Wim Mertens. Zaterdag 15 december - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 108. Boeren sterven van Franz Xaver Kroetz, 'door theatergroep Split. De Zeeuwse theatergroep Split heeft al meerdere malen van zich laten horen, in de provincie maar ook daarbuiten. Aanvankelijk speelde men produkties op basis van improvisaties, maar later koos men voor 'tekststukken' zoals „Vlees noch vis" (ook van Kroetz) cn „Tropenjaren" (van Adriaan van Dis). Nu dus opnieuw een stuk van Duitsland's succesvolste toneelschrijver sinds Brecht. In „Boeren sterven" staat het vluchtelingenprobleem centraal, niet op één bepaalde situatie toegespitst maar universeel verwoord. Net'als in de eerdere stukken van Kroetz, is ook hier het gevecht tussen realiteit en symboliek weer in alle hevigheid aanwezig. Zwaar aangezette scènes over de alledaagse werkelijkheid van een boerengezin worden zelfs duidelijk overvleugeld door symbolische, beeldende scènes. Split vindt dit een interessant gevecht en wil op zoek gaan naar theatrale middelen om een evenwicht te vinden tussen die twee uitersten. De groep zal daartoe o.a. zingen en met klanken werken naast gesproken tekst, de voorgeschreven beeldentaal Zaterdag 12 januari - foyer concertzaal Zierikzee - ab.nr. 109. The Deep River Quartet Nederlandse close harmony groep. Geïnspireerd door Amerikaanse 'vocal groups' uit de eerste helft van deze eeuw, laat The Deep River Quartet een traditionele manier van musiceren herleven. Het onverwoestbare repertoire van deze swingende groep strekt zich uit van de jaren '20 tot en met de jaren '50, van spirituals tot swing, van ragtime tot rhythm blues. In een smaakvol én swingend showprogramma wordt het publiek meegevoerd op een soort 'sentimental journey' naar de wortels van de hedendaagse popmuziek, met af en toe een knipoog naar legendarische voorgangers als The Ink Spots, The Mills 'Brotherts en The Golden Gate Quartet. En wij garanderen u dat het enthousiasme en de bühne-act van de heren aanstekelijk werkt. Wie kan er trouwens stil blijven zitten wanneer in de zaal klassiekers weerklinken als „When the saints go marchin' in", „Paper Doll" of „Blueberry Hill"? Met een prima geluidsinstallatie, sfeervolle belichting, schittèrende 'oversized' kostuums en een fikse dosis humor in hun podiumpresentatie, schept The Deep River Quartet een perfecte ambiance voor een avondje 'ouderwets' genieten van een muzikale show van internationale allure. Vrijdag 18 januari - concertzaal Zierikzee - ab.nr 110. topregisseur Jerzy Grzegorzewski zal het Henk van Ulsen ongetwijfeld lukken „De dood van Iwan Iljitsj" tot een inspirerende en sfeervolle theatergebeurtenis te maken. Zaterdag 26 januari - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 111. Bram Vermeulen met zijn tweede solo „Vriend Vijand". Bram Vermeulen was twaalf jaar Neerlands Hoop, bleef daarna muzikant, componist, dekorontwerper en werd schrijver, televisiemaker, presentator en acteur. Vorig jaar stond hij voor het eerst helemaal alleen op het toneel en bracht hij „Dans met mij", een goudeerlijk en ontwapenend programma. Want Bram Vermeulen is zeker niet bang om zich kwetsbaar op te stellen of zijn ziel op het podium bloot te leggen. Daar komt nog bij dat hij beschikt over een stem die zich per definitie prima leent voor een fikse portie melancholie. Kortom, Bram zingt zoals hij is: hartstochtelijk, schor en recht-door-zee. Met „Vriend Vijand" gaat hij verder op de reeds ingeslagen weg. Zingend, vertellend en spelend op zijn instrumenten. In de hoop dat u zich met zijn liederen en verhalen zult vermaken en u zichzelf (of tenminste uw beste vijand) erin zult herkennen. Vrijdag 8 februari - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 112. Dat had je g-edroomd Musical voor kinderen vanaf 7 jaar van Hetty Heyting door de Stichting Jeugdkomedie Amsterdam. Muziek: Joop Stokkermans, regie: Feike Boschma. Duur: ca. 100 minuten inclusief pauze. Er gaat geen dag voorbij of Liesje droomt over de dingen die ze overdag heeft meegemaakt. Iedereen die ze kent, komt ze tegen in haar dromen: haar vriendin die groter en sterker is dan zij, de jongen op de crossfiets waar Liesje stiekem een beetje verliefd op is, haar moeder met haar nieuwe vriend, maar ook allerlei malle types waarmee ze ontzettend kan lachen. Liesje's dromen helpen haar om de nare dingen die ze overdag soms meemaakt makkelijker aan te kunnen.... De Jeugdkomedie Amsterdam maakt al enkele jaren uiterst succesvolle jeugdmusicals (vorig seizoen „Kijk naar je eigen") en kiest daarbij steeds voor spannende en feestelijke voorstellingen met toneel, dans, poppen,, muziek, liedjes, geraffineerde decors en kostuums. Echte 'volwassen' theaterprodukties dus, waarmee uw kinderen gegarandeerd een heerlijke middag beleven. Zaterdag 16 februari - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 113. The Deep River Quartet De dood van Iwan Iljitsj toneelbewerking van Leo Tbltoi's novelle met Henk van Ulsen. Als er iemand in ons land bijzonder solotoneel kan maken, dat gekenmerkt wordt door zowel hoog literair als hoog artistiek niveau, dan is het Henk van Ulsen. Denkt u alleen maar eens terug aan de opzienbarende toneelversie van Gogol's meesterwerk „Dagboek van een gek". Tblstoi's onvergetelijke novelle beschrijft het aangrijpende stervensproces van Iwan Iljitsj Golowin. Op het hoogtepunt van zijn carrière bij het Hoog Gerechtshof wordt deze onverwacht geconfronteerd met de onvermijdelijke dood. Plotseling aangezet tot intensief nadenken, maakt hij de balans op van een leven dat ondanks uiterlijk succes leeg cn leugenachtig was. De relatie tot zijn gezinsleden is gestoord, het gebrek aan communicatie leidt tot een volledige innerlijke vereenzaming, dal alleen maar onderstreept wordt door de schokkende onverschilligheid van zijn artsen. Geruggcsteund door bewerker Cees van der Pluym en de Poolse De Stichting Kameropera Nederland De Stichting Kameropera Nederland wil opera toegankelijk maken voor een breed en vooral ook jeugdig publiek. De SKON bereikt dit door bekende opera's in korte versies in Nederlandse vertalingen uit te voeren en door te appelleren aa de fantasie van het publiek. Dat de groep bovendien grote aandacht besteedt aan het visuele aspekt, heeft u vorig seizoen wellicht zelf kunnen aanschouwen in hun verrukkelijke bewerking van „Die Zauberflöte". Niet voor niets is het gezelschap dit seizoen opnieuw te zien in de Zeeuwse theaters. In Zierikzee brengt men „Het Verhaal van de Soldaat", een bewerking van Stravinsky's bekende opera voor drie solisten en een instrumentaal ensemble. Het verhaal is gebaseerd op een Russisch sprookje, waarin een soldaat zijn viool ruilt voor een duivels boek. Wanneer de soldaat merkt dat hij hiermee ook zijn ziel verspeeld heeft, probeert hij zich weer van de duivel te bevrijden. Vrijdag 22 februari - concertzaal Zierikzee - ab.nr. 114.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 6