Poldertracé Dammenweg definitief van de baan Joop van Houd r Bijna helft verkeersslachtoffers in Zeeland zijn (brom)fietsers Avontuurlijk! TROUWREPORTAGE I fotostudio 11 Boeren door de Kroon in het gelijk gesteld Elf jongeren bekeurd via lik-op-stuk beleid LICHT UIT? LICHT AAN! Ontruiming van camping was unaniem besluit Nieuwe gemeen tesecretaris ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ROVZ: Er moeten niet alleen meer maar ook veiligere fietspaden komen ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 3 augustus 1990 Nr. 24788 Terwijl een week eerder nog ver kondigd wordt, dat het toerisme in Zeeland minder gepromoot moet wor.den ('we zitten vol'), neemt de ge meente Westerschouwen de promotie voor eigen rekening. Bent U die luie vakanties ook zo beu? Zijn die spaarzame vrije week jes niet spantiender in te vullen? Na tuurlijk, kom naar de Westhoek toe. U kunt op speelse wijze worden overvallen door een lokale wethou der, die U onder politiedwang van het campingterrein afstuurt. Span ning volop natuurlijk. U mag tegen hem schelden en de gemeente als onredelijk bestempe len. Geeft allemaal niets, als U het maar naar Uw zin hebt. Het is na tuurlijk allemaal maar een spelletje. U hoeft niet batig te zijn. Het gaat immers om een plaatsvervangend wethouder ruimtelijke ordening. Ook de burgemeester (verantwoor delijk voor de openbare orde en ja renlang dé ruimtelijke ordening- beleidsmaakster) zult U niet aantref fen. Zoals gezegd, het blijft speels en echte bestuurlijke wijsheid doet er niet toe. De zon schijnt en de recrea tieve kassa's rinkelen. Ja natuurlijk is het een goede zaak, dat de gemeente Westerschou wen de wildgroei aanpakt. Maar het heeft weinig zin om dat in het topsei- zoen te doen als alle media in den lande de tijd hebben om het gebeu ren in de Westhoek breed uit te me ten. Problemen los je er niet mee op. Maar U zult begrijpen, dat de ge meente Westerschouwen (althans de op dat moment verantwoordelijke wethouder) niet zozeer bezig is ge weest met het indammen van het il legaal kamperen. Wel nee, het ging louter en alleen om een promo tiestunt. Westerschouwen, voor een spannende én betaalbare vakantie (je bent immers een paar dagen eer der thuis dan verwacht). Wester schouwen, waar een avontuurlijke vakantie nog tot de mogelijkheden behoort. AvdW Ps. Zouden het échte politiemensen geweest zijn, die met de wethouder het campingterrein opstapten? Advertentie NOORDGOUWE TELEFOON 01112-2178 BURGH-HAAMSTEDE - Er komt geen wegverbinding tussen de Stormvloedkering en de Serooskerkseweg bij Haamstede via het zogenaamde poldertracé. De 20 omwo nenden en de Zeeuwse Milieu Federatie, die bij de Kroon beroep hadden aangetekend tegen aanleg van de weg, zijn in het gelijk gesteld. Dat houdt in dat de Kroon geen goedkeuring verleent aan een deel van het eerder door de gemeente Westerschouwen voor het gebied in kwestie vastgestelde bestemmingsplan. Fase II is van de baan. Van meet af aan is er veel verzet ge weest tegen het plan om een directe wegverbinding aan te leggen tussen de weg over de Stormvloedkering en, via de Serooskerkseweg, op de Dam- menweg naar de Brouwersdam. Die weg zou namelijk dwars door een landbouwgebied aangelegd moeten worden en dat vonden en vinden de betrokken boeren een beetje al te gor tig- Geen gehoor Eerder trok men al aan de bel bij gedeputeerde staten van Zeeland, maar daar vond men geen gehoor voor de bezwaren. GS schaarde zich achter het gemeentebestuur van Wes terschouwen. De bezwaarmakers lie ten zich echter niet ontmoedigen en zochten het hogerop. Hun moeite is nu beloond met de uitspraak van de Kroon. De bezwaren van de boeren richt ten zich hoofdzakelijk tegen het ver lies van landbouwgrond waardoor de bedrijfsvoering volgens hen in ge vaar zou komen. De Zeeuwse Milieu Federatie stelt dat de aanleg blijvende schade aan het landschap aan /ou richten en te kent daar meteen bij aan dat het hele maal niet nodig is om de weg aan-te leggen. De weg zou immers alleen aangelegd worden als zou blijken dat de Krayesteinweg, die nu als verbin ding tussen Serooskerkseweg en Stormvloedkering fungeert, meer dan 14.000 motorvoertuigen per zou moeten verwerken. En dat is volgens de ZMF bij lange na niet liet geval en men stelt dat het in de toekomst ook niet zover zal komen. Versnippering De Kroon stelt in haar uitspraak dat aanleg van de weg via het polder tracé zou leiden tot een versnippering van het agrarisch areaal. Men tekent daarbij aan dat de nieuwe weg slechts 400 tot 600 meter van de Kray esteinweg af zou komen te liggen. ,',Het versnipper-effect wordt nog versterkt door het feit dat een aantal noord/zuid gerichte wegen het nieu we trace kruisen en op de Kraystein- weg uitmonden, waardoor voor de landbouw zeer kleine .percelen reste ren". Verder wordt aangevoerd dat het gebied tussen Krayesteinweg en de duinen intensief voor recreatie wordt gebruikt. .Zodat een verdere penetratie van recreatieve activitei ten door realisatie van het tracé niet uitgesloten moet worden geacht, juist als gevolg van de verkleining van de agrarische percelen". De tegenwerping dat de Kraye steinweg gebruikt kan worden voor het vervoer van' gevaarlijke stoffen wordt door de Kroon afgedaan met de opmerking dal er geen reden is om aan te nemen dat het huidige trans port van LPG over de Krayesteinwe- geen vaak voorkomt. ,,Er is voorts geen reden om te veronderstellen dat dit vervoer in de komende jaren in belangrijke mate zal toenemen". Aantasting Als de Krayesteinweg uitgebouwd zou worden tot autoweg zou dat vol- g&ns provinciale waterstaat het land schap aantasten. De reactie van de Kroon is vernietigend. „De aan tasting van het landschap die dat met zich meebrengt is te verkiezen boven de aantasting die de aanleg van een nieuwe weg met zich meebrengt". Gesteld wordt verder dat de nood zaak van een effectieve scheiding tussen toeristisch verkeer en door gaand verkeer, een argument dat pro vinciale waterstaat voor de weg naar voren brengt, niet aannemelijk is. ,,Het is niet duidelijk waarom voor twee soorten verkeer, recreatief en bestemmingsverkeer enerzijds en doorgaand verkeer anderzijds over een lengte van drie kilomter twee we gen beschikbaar zouden moeten zijn", aldus het oordeel van de Kroon. De eindconclusie van de Kroon is dat reconstructie van de Krayesteinweg de voorkeur verdient boven aanleg van de weg volgens het poldertracé. Onder deze omstandigheden moet aan de belangen van agrarische en landschappelijke aard vooralsnog meer gewicht worden toegekend dan aan de betrekkelijke verbetering van de verkeersmogelijkheden door aan leg van het geprojecteerde tracé". RENESSE - In de nacht van don derdag op vrijdag hield de politie in het centrum van Renesse elf jongeren aan die zich op straat misdroegen. Zij maakten zich schuldig aan di verse overtredingen waaronder hin derlijk gedrag door dronkenschap en/of druggebruik. In het kader van het lik-op-stuk beleid werden zij meegenomen naar het bureau en kon den direct een boete van 50, 90 of 120 gulden betalen. Advertentie BEL 01110-14739 (ÓÓK S AVONDS EN IN HET WEEKEND) BURGH-HAAMSTEDE Het besluit dat genomen werd om camping In de Boègerd ge deeltelijk te ontruimen is een unaniem college besluit ge weest. Bij het ter perse gaan van de donderdag-krant was burgemeester J. L. Niemants- verdriet-Leenheer nog niet be reikbaar voor commentaar op de ontruiming. Op de vraag wat zij vond van de ontrui ming zegt zij: ,,Het is een be sluit van burgemeester en wet houders. Wat ik daar van vind is niet van belang". ,,ïk onthoud mij van beant woording". Het feit dat wet houder G. J. W. van der Salm de ontruiming samen met de politie uitgevoerd heeft, is vol gens de eerste burger, omdat het college de taken verdeeld heeft. ,,Het is jammer voor de toeristen", laat zij verder nog weten. Van der Salm laat des gevraagd weten dat het een unaniem besluit is van het col lege. ,,De opzet is door wethou der Veerhoek vorige week al gemaakt". ,,Maar omdat er vrijdag nog een uitspraak was van de Raad van State, hebben wij hierop gewacht, anders was Veerhoek hier zelf bij geweest". De wet houder van ruimtelijke orde ning, Veerhoek, heeft inmid dels vanuit zijn vakantieplaats contact gehad met Van der Salm. „Veerhoek was blij dat we aan het structuurplan heb ben vastgehouden en dat de ontruiming geweldloos is ver lopen". Vervolg van pagina 1 meestal niet. ,,De één wordt vaak be noemt, als de ander weggaat". De functie op zich kende Wiesenek- ker wel van zijn vorige baan, maar voor hemzelf is deze nieuw. „Het is voor mij nieuw werk, in een nieuwe gemeente, dat is toch een hele berg. Het zal voor mij ook aanpassen zijn", aldus de gemeentesecretaris. Volgens de gemeentewet is een gemeentese cretaris verplicht om in de gemeente te wonen waar hij of zij werkt. „Ik woon nu gedurende twee we ken in een pension in Scha rend ijke". Tot die tijd is hij zpnder zijn vrouw en kinderen in Middenschouwen. Na die twee weken gaat hij in een zomer huisje imSeharendijke wonen om op 3 september het huis in te gaan rich ten aan de Klaverstraat, waar de fa milie Wiesenekker gaat wonen. „Om je functie goed uit te kunnen voeren als gemeentesecretaris, moet je feeling hebben met de bevolking, je moet weten wat er bij de mensen leeft", vertelt de gemeentesecretais tot slot. Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L. van 't Leven. Hoofdredacteur: A. van der Wouden Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551. Telefax 01110-14315. Lezersservice: Bezorging tot 20.00 uur 01110-17314. Woonhuisaansluitingen: Redactie (na 17.30 uur): 01110- 15071, 01110-12449. (niet voor bezor ging) - Fotograaf (na 17.30 uur): 01112-1575 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 43,50; per jaar f 166,00; losse nummers f 0,80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Inlevertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 11.30 uur Vrijdagkrant donderdag tot 1130 uur Advertentietarieven: Advertenties 01110-16551. 60 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 6,80. Contracttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W. smal of zijn ze onvoldoende afge schermd van de rijbanen voor de auto's. Eigenlijk zou de berm tussen fietspad en rijbaan ruim vier meter breed moeten, maar op Schouwen- Duiveland zijn legio fietspaden slecht door een strook van nog geen twee meter gescheiden van de baan waarover de auto's voórtsuizen. Op andere plaatsen is bet fietspad zelf te smal en er zijn ook verschil lende fietspaden die én te smal zijn én door een te smalle strook afge scheiden worden van de rijbaan. Een goed voorbeeld hiervan is het fietspad langs de Vroonweg tussen Renesse en Haamstede. Geen enkele bescherming hebben de fietsers op de Rampweg. De aanleg van een fiets pad langs die weg staat op de dertien de plaats van de prioriteitenlijst van wegbeljeerder provinciale water staat. Recreatieverkeer In het in 1987 geprescntcorde fietspadenplan voor Zeeland worden de fietsers en bromfietsers verdeeld in twee groepen: zij die van woon plaats naar school of werk fietsen en zij die voor hun plezier de fiets pak ken om Schouwen-Duiveland te ver kennen. Een veelgebruikte route door de eerste groep is het fietspad tussen Zierikzee en Renesse. De re creatieve fietser hoeft niet ergens op tijd te zijn en neemt vaker polder- weggetjes of fietst over kronkeldij- ken. Als over kwaliteitsverbetering binnen Zeeland Vakantieland ge praat wordt gaat het vaak over aeeo- inodaties. Maar zelden springt men op de bres voor de eenzame fietser. „Eigenlijk een beetje raar", aldus Lodder. „Eigenlijk hoort de aanleg van nieuwe fietspaden en het verbete ren van bestaande fietspaden ook bij de kwaliteitsverbetering". Het ROVZ is dan ook de mening toegedaan dat er in de toekomst veel meer aandacht moet komen voor de positie van fiet ser en bromfietser. „Ik denk dat de auto op Schouwen-Duiveland terug gedrongen moet worden wil fietsen en veilig alternatief wordt om je te verplaatsen. Daar moet veel meer aan gedaan worden". TILBURG - Personeel van de Til- burgsc gemeentepolitie, de dienst luchtvaart van de rijkspolitie en ze ventien burgers zijn uren lang op zoek geweest naar een drachtige koe die sinds dagen was verdwaald in een maisveld. Het koebeest, eigendom van een Tilburgse boer met weiland belen dend aan de hoge mais. zou met de keizersnee verlost moeten worden. Vandaar dat de dierenarts vreesde voor het leven van het dier en van het kalf. Volgens Lodder heeft het niet al leen te maken met een gebrek aan veilige fietspaden in Zeeland maar ook met de mentalieit van de overige weggebruikers. Langs veel polderwe gen zijn geen aparte fietspaden en de wielrijders zijn dan overgeleverd aan de wellevendheid van de passerende automobilist. De een geeft de fietsers volop ruimte terwijl de ander er ake lig dicht langs zoeft. „In het algemeen worden ongeluk ken waar fietsers bij betrokken zijn niet door die fietsers veroorzaakt". Het kruispunt StolpwegLoensweg/Weststraat in Nieuwerkerk. Volgens de omwonenden een gevaarlijk kruispunt. En zo zijn er nog veel meer op Schouwen-Duiveland. ZIERIKZEE - „De aanleg van nieuwe fietspaden staat bij ons niet voorop. Ik denk dat we vooral ook moeten kijken of de bestaande fietspaden veilig zijn". Aan het woord is Aart Lodder van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ). Het staat voor hem als een paal boven water dat er iets moet gebeuren om de veiligheid van fietsers en bromfietsers te verhogen. „In Zeeland zi|n bijna de helft van de verkeersslachtoffers fietsers en bromfietsers. Ik denk dat dat een probleem is dat nogal onderschat wordt", aldus Lodder. Zeeland springt er wat betreft de verkeersveiligheid niet bepaald posi tief uit in vergelijking met andere provincies. De cijfers die Lodder noemt zijn tamelijk onthutsend. Op Schouwen-Duiveland zijn het de ge meenten Duiveland en Zierikzee die in negatieve zin opvallen. Ruim de helft Het ROVZ heeft het aantal ongeval len op Schouwen-Duiveland in de pe riode van 1984 tot 1988 opgetekend. In de tijdsspanne gebeurden er in de ge meente Zierikzee 153 ongelukken waarbij in totaal 148 mensen gewond raakten en 5 doden vielen. Meer dan de helft van de slachtoffers, om pre cies te zijn 56 procent, waren fietsers en bromfietsers. De gemeente Duiveland komt er iets beter uit. Hier waS 46 procent van de verkeersslachtoffers fietser of bromfietser. Het percentage voor de gemeente Brouwershaven is weer iets lager: 43 procent. In de gemeente Westerschouwen werden tussen '84 en '88 151 mensen het slachtoffer van een verkeersonge val. Zesenvijftig van hen waren fiet sers en bromfietsers en dat komt neer op een percentage van 37 procent. In Bruinisse en Middenschouwen valt het mee. Niet alleen gebeuren daar minder ongelukken maar ook wor den hier minder vaak fietsers en bromfietsers het slachtoffer van. In Bruinisse gaat het om 20% en in Mid denschouwen om 19 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers. Absolute 'koploper' in Zeeland is Middelburg. Vierenzestig procent van de verkeersslachtoffers zijn fiet sers en bromfietsers. Het gemiddelde percentage voor Zeeland ligt op 45 procent. Mentaliteit stelt Lodder. „Er wordt op sommige wegen gewoon onverantwoord gere den". Het idee om een fietspad te combi neren met langzaam verkeersweg is volgens Lodder achterhaald. In de praktijk blijkt dat dergelijke paral lelwegen, zoals langs de N59 tussen zierikzee en Bruinisse, vaak als slui proute gebruikt worden. De automo bilisten in kwestie rijden in de regel niet keurig 50 maar (veel) harder. Te smal Vaak ook blijken fietspaden te

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 3