Poldertracé Dammenweg
definitief van de baan
Joop van Houd
r
Bijna helft verkeersslachtoffers
in Zeeland zijn (brom)fietsers
Avontuurlijk!
TROUWREPORTAGE
I fotostudio 11
Boeren door de Kroon in het gelijk gesteld
Elf jongeren
bekeurd via
lik-op-stuk
beleid
LICHT UIT?
LICHT AAN!
Ontruiming
van camping
was unaniem
besluit
Nieuwe gemeen
tesecretaris
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ROVZ: Er moeten niet alleen meer maar ook veiligere
fietspaden komen
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 3 augustus 1990 Nr. 24788
Terwijl een week eerder nog ver
kondigd wordt, dat het toerisme in
Zeeland minder gepromoot moet
wor.den ('we zitten vol'), neemt de ge
meente Westerschouwen de promotie
voor eigen rekening.
Bent U die luie vakanties ook zo
beu? Zijn die spaarzame vrije week
jes niet spantiender in te vullen? Na
tuurlijk, kom naar de Westhoek toe.
U kunt op speelse wijze worden
overvallen door een lokale wethou
der, die U onder politiedwang van
het campingterrein afstuurt. Span
ning volop natuurlijk.
U mag tegen hem schelden en de
gemeente als onredelijk bestempe
len. Geeft allemaal niets, als U het
maar naar Uw zin hebt. Het is na
tuurlijk allemaal maar een spelletje.
U hoeft niet batig te zijn. Het gaat
immers om een plaatsvervangend
wethouder ruimtelijke ordening.
Ook de burgemeester (verantwoor
delijk voor de openbare orde en ja
renlang dé ruimtelijke ordening-
beleidsmaakster) zult U niet aantref
fen.
Zoals gezegd, het blijft speels en
echte bestuurlijke wijsheid doet er
niet toe. De zon schijnt en de recrea
tieve kassa's rinkelen.
Ja natuurlijk is het een goede
zaak, dat de gemeente Westerschou
wen de wildgroei aanpakt. Maar het
heeft weinig zin om dat in het topsei-
zoen te doen als alle media in den
lande de tijd hebben om het gebeu
ren in de Westhoek breed uit te me
ten. Problemen los je er niet mee op.
Maar U zult begrijpen, dat de ge
meente Westerschouwen (althans de
op dat moment verantwoordelijke
wethouder) niet zozeer bezig is ge
weest met het indammen van het il
legaal kamperen. Wel nee, het ging
louter en alleen om een promo
tiestunt. Westerschouwen, voor een
spannende én betaalbare vakantie
(je bent immers een paar dagen eer
der thuis dan verwacht). Wester
schouwen, waar een avontuurlijke
vakantie nog tot de mogelijkheden
behoort. AvdW
Ps. Zouden het échte politiemensen
geweest zijn, die met de wethouder
het campingterrein opstapten?
Advertentie
NOORDGOUWE
TELEFOON 01112-2178
BURGH-HAAMSTEDE - Er komt geen wegverbinding tussen de Stormvloedkering
en de Serooskerkseweg bij Haamstede via het zogenaamde poldertracé. De 20 omwo
nenden en de Zeeuwse Milieu Federatie, die bij de Kroon beroep hadden aangetekend
tegen aanleg van de weg, zijn in het gelijk gesteld. Dat houdt in dat de Kroon geen
goedkeuring verleent aan een deel van het eerder door de gemeente Westerschouwen
voor het gebied in kwestie vastgestelde bestemmingsplan.
Fase II is van de baan.
Van meet af aan is er veel verzet ge
weest tegen het plan om een directe
wegverbinding aan te leggen tussen
de weg over de Stormvloedkering en,
via de Serooskerkseweg, op de Dam-
menweg naar de Brouwersdam. Die
weg zou namelijk dwars door een
landbouwgebied aangelegd moeten
worden en dat vonden en vinden de
betrokken boeren een beetje al te gor
tig-
Geen gehoor
Eerder trok men al aan de bel bij
gedeputeerde staten van Zeeland,
maar daar vond men geen gehoor
voor de bezwaren. GS schaarde zich
achter het gemeentebestuur van Wes
terschouwen. De bezwaarmakers lie
ten zich echter niet ontmoedigen en
zochten het hogerop. Hun moeite is
nu beloond met de uitspraak van de
Kroon.
De bezwaren van de boeren richt
ten zich hoofdzakelijk tegen het ver
lies van landbouwgrond waardoor de
bedrijfsvoering volgens hen in ge
vaar zou komen.
De Zeeuwse Milieu Federatie stelt
dat de aanleg blijvende schade aan
het landschap aan /ou richten en te
kent daar meteen bij aan dat het hele
maal niet nodig is om de weg aan-te
leggen. De weg zou immers alleen
aangelegd worden als zou blijken dat
de Krayesteinweg, die nu als verbin
ding tussen Serooskerkseweg en
Stormvloedkering fungeert, meer
dan 14.000 motorvoertuigen per zou
moeten verwerken. En dat is volgens
de ZMF bij lange na niet liet geval en
men stelt dat het in de toekomst ook
niet zover zal komen.
Versnippering
De Kroon stelt in haar uitspraak
dat aanleg van de weg via het polder
tracé zou leiden tot een versnippering
van het agrarisch areaal. Men tekent
daarbij aan dat de nieuwe weg
slechts 400 tot 600 meter van de Kray
esteinweg af zou komen te liggen.
,',Het versnipper-effect wordt nog
versterkt door het feit dat een aantal
noord/zuid gerichte wegen het nieu
we trace kruisen en op de Kraystein-
weg uitmonden, waardoor voor de
landbouw zeer kleine .percelen reste
ren".
Verder wordt aangevoerd dat het
gebied tussen Krayesteinweg en de
duinen intensief voor recreatie
wordt gebruikt. .Zodat een verdere
penetratie van recreatieve activitei
ten door realisatie van het tracé niet
uitgesloten moet worden geacht,
juist als gevolg van de verkleining
van de agrarische percelen".
De tegenwerping dat de Kraye
steinweg gebruikt kan worden voor
het vervoer van' gevaarlijke stoffen
wordt door de Kroon afgedaan met
de opmerking dal er geen reden is om
aan te nemen dat het huidige trans
port van LPG over de Krayesteinwe-
geen vaak voorkomt. ,,Er is voorts
geen reden om te veronderstellen dat
dit vervoer in de komende jaren in
belangrijke mate zal toenemen".
Aantasting
Als de Krayesteinweg uitgebouwd
zou worden tot autoweg zou dat vol-
g&ns provinciale waterstaat het land
schap aantasten. De reactie van de
Kroon is vernietigend. „De aan
tasting van het landschap die dat met
zich meebrengt is te verkiezen boven
de aantasting die de aanleg van een
nieuwe weg met zich meebrengt".
Gesteld wordt verder dat de nood
zaak van een effectieve scheiding
tussen toeristisch verkeer en door
gaand verkeer, een argument dat pro
vinciale waterstaat voor de weg naar
voren brengt, niet aannemelijk is.
,,Het is niet duidelijk waarom voor
twee soorten verkeer, recreatief en
bestemmingsverkeer enerzijds en
doorgaand verkeer anderzijds over
een lengte van drie kilomter twee we
gen beschikbaar zouden moeten
zijn", aldus het oordeel van de Kroon.
De eindconclusie van de Kroon is dat
reconstructie van de Krayesteinweg
de voorkeur verdient boven aanleg
van de weg volgens het poldertracé.
Onder deze omstandigheden moet
aan de belangen van agrarische en
landschappelijke aard vooralsnog
meer gewicht worden toegekend dan
aan de betrekkelijke verbetering van
de verkeersmogelijkheden door aan
leg van het geprojecteerde tracé".
RENESSE - In de nacht van don
derdag op vrijdag hield de politie in
het centrum van Renesse elf jongeren
aan die zich op straat misdroegen.
Zij maakten zich schuldig aan di
verse overtredingen waaronder hin
derlijk gedrag door dronkenschap
en/of druggebruik. In het kader van
het lik-op-stuk beleid werden zij
meegenomen naar het bureau en kon
den direct een boete van 50, 90 of 120
gulden betalen.
Advertentie
BEL 01110-14739
(ÓÓK S AVONDS EN IN HET WEEKEND)
BURGH-HAAMSTEDE
Het besluit dat genomen werd
om camping In de Boègerd ge
deeltelijk te ontruimen is een
unaniem college besluit ge
weest. Bij het ter perse gaan
van de donderdag-krant was
burgemeester J. L. Niemants-
verdriet-Leenheer nog niet be
reikbaar voor commentaar op
de ontruiming. Op de vraag
wat zij vond van de ontrui
ming zegt zij: ,,Het is een be
sluit van burgemeester en wet
houders. Wat ik daar van vind
is niet van belang".
,,ïk onthoud mij van beant
woording". Het feit dat wet
houder G. J. W. van der Salm
de ontruiming samen met de
politie uitgevoerd heeft, is vol
gens de eerste burger, omdat
het college de taken verdeeld
heeft. ,,Het is jammer voor de
toeristen", laat zij verder nog
weten. Van der Salm laat des
gevraagd weten dat het een
unaniem besluit is van het col
lege. ,,De opzet is door wethou
der Veerhoek vorige week al
gemaakt".
,,Maar omdat er vrijdag nog
een uitspraak was van de Raad
van State, hebben wij hierop
gewacht, anders was Veerhoek
hier zelf bij geweest". De wet
houder van ruimtelijke orde
ning, Veerhoek, heeft inmid
dels vanuit zijn vakantieplaats
contact gehad met Van der
Salm. „Veerhoek was blij dat
we aan het structuurplan heb
ben vastgehouden en dat de
ontruiming geweldloos is ver
lopen".
Vervolg van pagina 1
meestal niet. ,,De één wordt vaak be
noemt, als de ander weggaat".
De functie op zich kende Wiesenek-
ker wel van zijn vorige baan, maar
voor hemzelf is deze nieuw. „Het is
voor mij nieuw werk, in een nieuwe
gemeente, dat is toch een hele berg.
Het zal voor mij ook aanpassen zijn",
aldus de gemeentesecretaris. Volgens
de gemeentewet is een gemeentese
cretaris verplicht om in de gemeente
te wonen waar hij of zij werkt.
„Ik woon nu gedurende twee we
ken in een pension in Scha rend ijke".
Tot die tijd is hij zpnder zijn vrouw
en kinderen in Middenschouwen. Na
die twee weken gaat hij in een zomer
huisje imSeharendijke wonen om op
3 september het huis in te gaan rich
ten aan de Klaverstraat, waar de fa
milie Wiesenekker gaat wonen.
„Om je functie goed uit te kunnen
voeren als gemeentesecretaris, moet
je feeling hebben met de bevolking,
je moet weten wat er bij de mensen
leeft", vertelt de gemeentesecretais
tot slot.
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Directie:
D. L. van 't Leven.
Hoofdredacteur:
A. van der Wouden
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Lezersservice:
Bezorging
tot 20.00 uur 01110-17314.
Woonhuisaansluitingen:
Redactie (na 17.30 uur): 01110-
15071, 01110-12449. (niet voor bezor
ging) -
Fotograaf (na 17.30 uur): 01112-1575
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 43,50; per jaar f 166,00; losse
nummers f 0,80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een maand,
voor het einde van de lopende
abonnementsperiode schriftelijk bij
de Zierikzeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Inlevertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 11.30 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 1130 uur
Advertentietarieven:
Advertenties 01110-16551.
60 cent per mm; „succesjes" (t/m 4
regels) f 6,80.
Contracttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
6% B.T.W.
smal of zijn ze onvoldoende afge
schermd van de rijbanen voor de
auto's. Eigenlijk zou de berm tussen
fietspad en rijbaan ruim vier meter
breed moeten, maar op Schouwen-
Duiveland zijn legio fietspaden
slecht door een strook van nog geen
twee meter gescheiden van de baan
waarover de auto's voórtsuizen.
Op andere plaatsen is bet fietspad
zelf te smal en er zijn ook verschil
lende fietspaden die én te smal zijn
én door een te smalle strook afge
scheiden worden van de rijbaan.
Een goed voorbeeld hiervan is het
fietspad langs de Vroonweg tussen
Renesse en Haamstede. Geen enkele
bescherming hebben de fietsers op de
Rampweg. De aanleg van een fiets
pad langs die weg staat op de dertien
de plaats van de prioriteitenlijst van
wegbeljeerder provinciale water
staat.
Recreatieverkeer
In het in 1987 geprescntcorde
fietspadenplan voor Zeeland worden
de fietsers en bromfietsers verdeeld
in twee groepen: zij die van woon
plaats naar school of werk fietsen en
zij die voor hun plezier de fiets pak
ken om Schouwen-Duiveland te ver
kennen. Een veelgebruikte route
door de eerste groep is het fietspad
tussen Zierikzee en Renesse. De re
creatieve fietser hoeft niet ergens op
tijd te zijn en neemt vaker polder-
weggetjes of fietst over kronkeldij-
ken.
Als over kwaliteitsverbetering
binnen Zeeland Vakantieland ge
praat wordt gaat het vaak over aeeo-
inodaties. Maar zelden springt men
op de bres voor de eenzame fietser.
„Eigenlijk een beetje raar", aldus
Lodder. „Eigenlijk hoort de aanleg
van nieuwe fietspaden en het verbete
ren van bestaande fietspaden ook bij
de kwaliteitsverbetering". Het ROVZ
is dan ook de mening toegedaan dat
er in de toekomst veel meer aandacht
moet komen voor de positie van fiet
ser en bromfietser. „Ik denk dat de
auto op Schouwen-Duiveland terug
gedrongen moet worden wil fietsen
en veilig alternatief wordt om je te
verplaatsen. Daar moet veel meer
aan gedaan worden".
TILBURG - Personeel van de Til-
burgsc gemeentepolitie, de dienst
luchtvaart van de rijkspolitie en ze
ventien burgers zijn uren lang op
zoek geweest naar een drachtige koe
die sinds dagen was verdwaald in een
maisveld.
Het koebeest, eigendom van een
Tilburgse boer met weiland belen
dend aan de hoge mais. zou met de
keizersnee verlost moeten worden.
Vandaar dat de dierenarts vreesde
voor het leven van het dier en van het
kalf.
Volgens Lodder heeft het niet al
leen te maken met een gebrek aan
veilige fietspaden in Zeeland maar
ook met de mentalieit van de overige
weggebruikers. Langs veel polderwe
gen zijn geen aparte fietspaden en de
wielrijders zijn dan overgeleverd aan
de wellevendheid van de passerende
automobilist. De een geeft de fietsers
volop ruimte terwijl de ander er ake
lig dicht langs zoeft.
„In het algemeen worden ongeluk
ken waar fietsers bij betrokken zijn
niet door die fietsers veroorzaakt".
Het kruispunt StolpwegLoensweg/Weststraat in Nieuwerkerk. Volgens de omwonenden een gevaarlijk kruispunt.
En zo zijn er nog veel meer op Schouwen-Duiveland.
ZIERIKZEE - „De aanleg van nieuwe fietspaden staat
bij ons niet voorop. Ik denk dat we vooral ook moeten
kijken of de bestaande fietspaden veilig zijn". Aan het
woord is Aart Lodder van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland (ROVZ). Het staat voor hem als
een paal boven water dat er iets moet gebeuren om de
veiligheid van fietsers en bromfietsers te verhogen. „In
Zeeland zi|n bijna de helft van de verkeersslachtoffers
fietsers en bromfietsers. Ik denk dat dat een probleem is
dat nogal onderschat wordt", aldus Lodder.
Zeeland springt er wat betreft de
verkeersveiligheid niet bepaald posi
tief uit in vergelijking met andere
provincies. De cijfers die Lodder
noemt zijn tamelijk onthutsend. Op
Schouwen-Duiveland zijn het de ge
meenten Duiveland en Zierikzee die
in negatieve zin opvallen.
Ruim de helft
Het ROVZ heeft het aantal ongeval
len op Schouwen-Duiveland in de pe
riode van 1984 tot 1988 opgetekend. In
de tijdsspanne gebeurden er in de ge
meente Zierikzee 153 ongelukken
waarbij in totaal 148 mensen gewond
raakten en 5 doden vielen. Meer dan
de helft van de slachtoffers, om pre
cies te zijn 56 procent, waren fietsers
en bromfietsers.
De gemeente Duiveland komt er
iets beter uit. Hier waS 46 procent
van de verkeersslachtoffers fietser of
bromfietser. Het percentage voor de
gemeente Brouwershaven is weer
iets lager: 43 procent.
In de gemeente Westerschouwen
werden tussen '84 en '88 151 mensen
het slachtoffer van een verkeersonge
val. Zesenvijftig van hen waren fiet
sers en bromfietsers en dat komt neer
op een percentage van 37 procent. In
Bruinisse en Middenschouwen valt
het mee. Niet alleen gebeuren daar
minder ongelukken maar ook wor
den hier minder vaak fietsers en
bromfietsers het slachtoffer van. In
Bruinisse gaat het om 20% en in Mid
denschouwen om 19 procent van het
totaal aantal verkeersslachtoffers.
Absolute 'koploper' in Zeeland is
Middelburg. Vierenzestig procent
van de verkeersslachtoffers zijn fiet
sers en bromfietsers. Het gemiddelde
percentage voor Zeeland ligt op 45
procent.
Mentaliteit
stelt Lodder. „Er wordt op sommige
wegen gewoon onverantwoord gere
den".
Het idee om een fietspad te combi
neren met langzaam verkeersweg is
volgens Lodder achterhaald. In de
praktijk blijkt dat dergelijke paral
lelwegen, zoals langs de N59 tussen
zierikzee en Bruinisse, vaak als slui
proute gebruikt worden. De automo
bilisten in kwestie rijden in de regel
niet keurig 50 maar (veel) harder.
Te smal
Vaak ook blijken fietspaden te