NIEUWS OP WIELEN Recreatie-criminaliteit is het hoofdthema van serie videofilms ■itim Recreatiegebieden in trek bij ouderen Markt voor snoep en snacks groeit gestadig Volkswagen presenteert nieuwe serie Caravelle en Transporter Automobielbedrijf Slager B.V. Naar aanleiding van een onderzoek van dr Beke zijn er video's gemaakt voor bepaalde doelgroep Onderzoek Provinciale Planologische Dienst wijst uit: Uw partner voor betere service Met de motor voor de vooras 4 SCHARENDIJKE - Videofilms om de onderzoeken van dr. B. M. W. A. Beke te bege leiden. Dit was de opdracht die Remaco Advertising te Scharendijke meekreeg van Beke, die als criminoloog verbonden is aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Het onderwerp van de video-films heeft als hoofdthema: recreatiecriminaliteit. „Beke is van mening dat een videofilm de onderzoeken aanschouwelijk maken", aldus Paul Colijn van Remaco. Inmiddels zijn er drie films in een reeks van zes tot acht video's. De doelgroep waar de films zich op richten zijn politie, gemeente ambtenaren en pro vinciale overheid in de breedste zin. ,,In december 1988 hebben wij zelf contact opgezocht met Beke, om de onderzoeken op film te zetten", ver telt Colijn. Daarna zijn er gesprek ken gevoerd tussen Remaco en Beke hoe de video's het beste gemaakt kon den worden. ,,Beke wilde het groter aanpakken dan één film", laat Colijn weten. Volgens hem hoopte Beke al tijd maar, dat zijn rapporten gelezen werden en dat deze goed geïnterpre teerd werden. ,,Dat was voor hem de reden voor de keuze van de video film". Volgens Remaco is het statistisch aangetoond dat visuele boodschap pen beter blijven hangen dan iedere andere booodschap. Video is het middel voor de toekomst, daarom koos Beke ook voor dit middel". De criminoloog heeft onderzoek gedaan naar alcoholmisbruik,-ontmoediging en vandalisme. ,,In weze zijn deze on derwerpen niet in één film te zetten. Vandalisme bijvoorbeeld is te verde len in bepaalde vormen en groepen, die niet in één film te vangen zijn". ,,Wij hebben inmiddels een over eenkomst afgesloten met Beke, om meerdere films te maken". Er is één ZIERIKZEE - Bewoners van bungalowparken in re creatiegebieden in Zeeland zijn veelal grijs en genieten pensioen of een andere uitkering, ze zijn vermogend en mobiel, komen van buiten de provincie en houden van rust. Dit blijkt uit een onderzoek van de Provinciale Pla nologische Dienst in enkele „woongebieden met recrea tieve waarden" in de gemeenten Westerschouwen, Dom burg, Wissenkerke en Kortgene. De opzet van het onderzoek was een eerste indruk te krijgen van de her komst en aard van bewoners van per manent bewoonde woningen in deze bungalowparken. Het onderzoek kan dienen als ondersteuning van het pro vinciaal beleid dat onder meer be helst de vestiging van ouderen in Zee land te stimuleren. Het onderzoek verslag is gebaseerd op een enquête en al eerder verricht onderzoek. Slechts drie procent van de onder vraagden bleek jonger te zijn dan 35 jaar. De helft is ouder dan 55 en heeft een loopbaan achter zich. Het is kort om duidelijk dat deze woongebieden op ouderen een grote aantrekkings kracht hebben. In Westerschouwen scoort deze groep het hoogst met 55 procent, in andere gemeenten ligt het percentage ouderen rond de 48. Opvallend is ook dat 55 procent voorheen buiten Zeeland woonde. Neem je de 55-plussers, dan is het percentage van buiten Zeeland af- ZIERIKZEE Met uitzondering van dragees, koekjes en zoute biscuits nam de afzet van chocolade-artikelen, suikerwerk, banket en koek en hartige ver snaperingen vorig jaar toe. In totaal kocht Nederland Voor 4,77 miljard gul den aan versnaperingen, tegen 4,57 miljard in 1988 en 4,49 miljard in 1987. Daarvan liep gemiddeld 58,4 procent via de schappen van de levensmiddelen handel en 41,6 procent via de gespecialiseerde zaken, de benzinestations en de sigarenwinkelier. Deze cijfers zijn afkomstig van het Studiecentrum voor Snacks en Zoetwaren SSZ in Zeist. Daarbij zijn 51 fabrikanten aangesloten die al hun omzetgegevens centraal in de computer stoppen. Per hoofd van de bevolking werd vorig jaar 31 kilogram zoetwaren ver orberd, zo heeft SSZ uitgerekend. Toppers waren in de chocoladesector candybars (Raider, Balisto, Lila Pau se) met een omzet van 290 miljoen gulden en chocolaatjes en bonbons met 290 miljoen. Daar steekt de om zet van chocoladerepen met 185 mil joen gulden wat schamel tegen af, signaleert het studiecentrum. Bij het suikerwerk staat verpakte drop met een afzet van 232 miljoen gulden bovenaan en kauwgom met 178 miljoen gulden op de tweede plaats. Nederland kocht vorig jaar voor 70 miljoen gulden aan peper munt en dragees en voor 68 miljoen gulden aan snoep dat een heilzame uitwerking zou hebben op de keel. Bij de biscuits en wafels lijkt de groei eruit te zijn. Toch is de omzet nog altijd goed voor 290 miljoen gul den per jaar. Koekjes (354 miljoen), los banket (660 miljoen), gebak (784 miljoen) blijven naar de omzet in geld afgemeten het meest populair van alle zoete versnaperingen. Snij koek bleef goed voor 126 miljoen gul den. film gemaakt die de onderwerpen summier belicht. Daarnaast wordt op iedere band elke vorm van vanda lisme belicht. Dr Beke brengt zijn rapporten uit bij de Stichting Welzijn Publicatie. De auteursrechten van de films die Remaco maakt voor Beke, zijn ook aan deze stichting gegeven. „Het on derzoek van Beke is in opdracht van de Stuurgroep Bestuurlijke Preven tie en wordt betaald door onder ande re ministerie van Justitie, ministerie van Binnenlandse Zaken en ministe rie van Justitie. Verder zijn er een twintig-tal gemeenten in heel Neder land die participeren in het onder zoek en betalen daar in mee", vertelt Colijn. De gemeenten van Schouwen- Duiveland doen hier allemaal aan mee. Ontkenning ,,Bij de vraag of de gemeenten mee wilden werken en betalen, waren er gemeenteraden die vonden dat zij geen recreatiecriminaliteit kenden. Deze raadsleden zagen alleen het kostenplaatje wat het onderzoek moest kosten. Niet wat er per jaar be taald wordt aan herstel werkzaamhe den, naar aanleiding van vanda lisme". De vormen van recreatie-cri minaliteit die te zien zijn op de video film zijn niet opgezet, maar echt ge beurt. Zo is er een vechtpartijtje ge filmd in Renesse. „We stonden er met de camera bo- Paul Colijn: Videofilm is het middel van de toekomst. (Foto: Joop van Houdt). venop en dat is soms best bedrei gend", aldus de vrouw van Colijn, Trudy, die ook werkzaam is bij Re maco. ,,Er zijn veel opnames ge maakt in Renesse. In zo'n drukke vankantieplaats vindt je, als je zoiets zoekt datgene wat je kunt gebrui ken", aldus Colijn. Tijdens de opnames van de vecht scène hebben ze volgens het echtpaar geluk gehad. „We hadden een grote camera bij ons, wat er allemaal pro fessioneel uitzag. Tben we aan het op nemen waren, kwam er wel een dron ken man aan de camera staan te sjorren en zijn we bijna een micro foon van 1.500,00 kwijtgeraakt". De filmploeg is avonden met de politie op stap geweest. „We hebben veel me dewerking gekregen van de politie", vertelt Colijn. De drie films zijn in Barneveld voor de eerste keer gepresenteerd, waar ze volgens Colijn goed ontvan gen zijn. „In Barneveld is de landelij ke presentatie gehouden. Omdat veel Zeeuwse gemeenten ook meebetaald hebben aan het onderzoek, is er een aparte presentatie geweest in Middel burg". Volgens Colijn worden de films goed bekeken en is de bood schap duidelijk. „Het is fijn om te merken dat deze videofilm serieus genomen wordt. Het is vaak zo dat dit soort films gemaakt wordt met acteurs en de mening van de mensen is dan vaak dat zij deze wat overtrok ken vinden". De film van de Scharendijkse advertising-groep is niet te zien op tv. „De video is gemaakt voor een be paalde doelgroep, te weten politie, gemeente ambtenaren en de provin ciale overheid in de breedste zin". Trudy vult aan: „Het kan wel zijn dat ze er stukjes uit willen gebruiken". Een andere groep waarvoor de film gemaakt is, zijn de exploitanten van horeca gelegenheden en kampeerbe- drijven. „Exploitanten die affiniteit hebben met het recreatief produkt en die daar druk op kunnen uitoefenen". In de film is een voorbeeld te zien van drankgebruik op vakantie. Om een bungalowtent, wordt een muur opge trokken van kratjes bier. „Een exploitant kan hierop reage ren naar de betrokkenen toe", legt Colijn uit. In de film zijn zowel de re creatiecriminaliteit te zien als even tuele oplossingen. Zo is er bij een dis cotheek een bus die de bezoekers van de horecagelegenheid veilig naar een andere disco brengt. komstige bewoners nog hoger, name lijk 70 procent. Westerschouwen trekt de meeste 55-plussers uit andere pro vincies met 77 procent. Ruwweg een op de zeven bewoners die uit andere provincies afkomstig zijn, woonde eerder in Zeeland. Zij blijken hun tweede Zeeuwse leven graag in Dom burg door te brengen, daar vestigde zich althans de helft van deze groep mensen. Hoe hadden de Brabanders, Hol landers en andere Nederlanders Zee land leren kennen? De meest genoem de reden was voor de ouderen: vakantie. Voor de jongeren gold werk als de belangrijkste reden. En waar om vestigden zij zich in Zeeland? Dan bleek de omgeving de belangrijkste reden te zijn. Maar ook het soort wo ning en de ligging van de woning wer den vaak genoemd. Meer dan 55 procent van de oude ren woont in een woning van min stens twee ton en het autobezit is hoog. Veel huishoudens, overigens verhoudingsgewijs vaak tweeper soonshuishoudens, bezitten twee auto's. Ze zijn erg mobiel, maar de auto is er niet altijd van harte. Veel 55-plussers klaagden over het open baar vervoer en enkelen gaven zelfs aan een auto te hebben aangeschaft vanwege het slechte openbaar ver voer. Het zijn ook de ouderen die voor zieningen nabij het huis niet zo be langrijk vinden. Sterker nog, soms vinden ze recreatieve voorzieningen, bijvoorbeeld in de sfeer van uitgaans gelegenheid, ongewenst in verband met de onrust die ze met zich mee brengen. In de woongebieden die veel toeristische bewoning aantrekken zijn er vaak klachten over „teveel toe risten" en in Domburg over de men ging van permanent bewoonde wo ningen met woningen voor recreatief gebruik. Goed verzorgde omgeving Een algemene conclusie uit het on derzoek is dan ook dat ouderen voor al rust en een goed verzorgde omge ving van belang vinden. Voor de oudste leeftijdsgroepen worden de re creatieve woongebieden weer minder aantrekkelijk, zo blijkt uit het onder zoek. Verschillende ouderen dachten althans aan een verhuizing naar een woning die geschikter is voor oudere mensen. Advertentie De markt voor pinda's blijft fiks groeien van 173 miljoen in 1987 tot 198 miljoen vorig jaar. Zoute biscuits geven elk jaar zo'n drie miljoen prijs en kwamen vorig jaar uit op 73 mil joen gulden. De omzet van chips en sticks gaf vorig jaar een groei met tien procent te zien tot 229 miljoen gulden. Winst Op snoep zit een prima winstmar ge. Snoep draagt aanzienlijk bij in de brutowinst. SSZ komt als voorbeeld met de eigen cijfers van Albert Heijn. In de toptien van de bruto winstmar ge staan bij AH vleeswaren (34 pro cent), vers vlees (32 procent), direct gevolgd door zoetwaren met 29 pro cent. Ter vergelijking: op zuivel wordt een bruto winstmarge behaald va 19 procent, op koffie en thee is dat 12 procent en bij tabak elf procent. AH heeft er dan ook voor gekozen om veel vaker acties te houden met zoet waren dan met andere artikelen. Bij AH maken zoetwaren negen procent van de omzet uit en vijftien procent van de winst op slechts zes procent van de winkelruimte. Advertentie Poortdijkstraat 61-63 - Brouwershaven - Telefoon 01119-1344 BROUWERSHAVEN - Eind september stelt Volkswagen een nieuwe reeks auto's aan het publiek voor: de Caravelle voor de jaren negentig en een complete serie Transporters. Het meest in het oog lopende verschil tussen de 'oude' en de nieuwe Transporters is het feit dat de motor niet langer ach terin zit, maar voorin. Voor het eerst dus een 'Volks wagenbus' met een, zij het zeer korte, neus. De nieu we Transporters worden geleverd in tal van varianten. Veertig jaar geleden bracht Volkswagen haar eerste bedrijfs- busje op de markt en sinds die tijd is de Volkswagenbus een niet meer weg te denken verschijning op onder meer de Nederlandse we gen. De nieuwe jaren negentig mo dellen profiteren enerzijds van de 40-jarige ervaring met de roem ruchte voorganger, maar zijn toch vooral gericht op de toekomstige ontwikkelingen in de autotech niek. Ruimte Met de plaatsing van de motor voorin in plaats van achterin is de binnenruimte groter geworden terwijl de auto door zijn prakti sche buitenmaten relatief weinig ruimte vraagt in het verkeer. Volkswagen claimt voor de nieu we Transporters en Caravelles een luchtweerstandswaarde van 0,37 en dat is voor een dergelijke wa gen een heel fraai cijfer. Zoals al aangestipt is de nieuwe Transporter van Volkswagen in heel wat varianten te krijgen. Zo komt er een nieuwe pick-up, een pick-up met dubbele cabine en een gesloten bestelwagen op de markt. Daarnaast wordt ook een cabine gebouwd die alleen voorzien is van vooras, motor en aandrijving die bijvoorbeeld als basis in de kampeersector gebruikt kan wor den. Maar er is natuurlijk van al les mogelijk. Overigens is de nieu we Transporter leverbaar met een korte wielbasis (2,9 meter) en een lange wielbasis (3,3 meter) Techniek De nieuwe Transporter is eigen lijk maar in weinig te vergelijken met het oude model. Zo wordt in de nieuwe serie een vooras met dubbele dwarsdraagarmen met torsiestaafveren in de lengterich ting toegepast. Gevolg van die constructie is dat er veel meer beenruimte ontstaan is in de cabi ne. Verder wordt via een speciale constructie gezorgd voor veel bo demvrijheid. Daarmee houdt Volkswagen de mogelijkheid open om in de toekomst een vier- wielaangedreven versie van de Transporter op de markt te bren- g-en'. Volgens Volkswagen is verder de rijstabiliteit verbeterd, ook bij het remmen in de bochten. Ook het motorenaanbod voldoet aan de eisen voor een nieuwe genera tie voertuigen. Het motorenaan bod begint bij een 1.8 liter vierci- linder benzinemotor die 62 kw. levert. Katalysator Deze motor is niet standaard uitgerust met een katalysator, maar dat behoort wel tot de moge lijkheden. De 2,5 liter vijfcilinder inspuiter waarmee de Transporter ook uitgerust kan worden wordt geleverd met een geregelde drie weg katalysator. Voor wat betreft de diesels heeft de koper de keus uit een vier- en vijfcilinder zuig- dieselmotor van respectievelijk 1,9 en 2,4 liter. De nieuwe genera tie Volkswagens is standaard voorzien van een vijfversnellings bak. 1 t De nieuwe Volkswagen Transporter.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 4