Gewoon beter
in-vers-!
Redder Kees Schot (67) blikt
terug op zijn Burghsluis-tijd
Sparen voor gratis Mokken bij QUIST SUPER
Gouda's Glorie
Statubes
Beckers
Party Pack
1598
59
125
198
1685
350
395
139
179
198
245
179
575
249
205
198
198
198
198
149
195
195
Speciaal
vervoer voor
surfers
Nog nooit
van óórd
f saus
Schouder
Karbonade
Rib
Karbonade
Haas
Karbonade
Gevulde
Varkensfilet
Mooie
Bloemkool
4
MIDDELBURG - Een busdienst
gaat de komende zomermaanden een
surfpendel onderhouden tussen
Tilburg-Breda en de Brouwersdam.
Het vervoer vanuit Brabant naar dit
belangrijke surfgebied in Zeeland is
een onderdeel van het project Ver
keer en toerisme. Gedeputeerde sta
ten van Zeeland hebben laten weten
het project financieel te willen steu
nen.
Het terugdringen van het autover
keer, het toeristisch recreatief belang
en de verkeersveiligheid vormen de
hoofddoelstellingen van het plan. De
surfpendel is een particulier initia
tief. Het hiervoor in te zetten mate
rieel is dusdanig uitgerust dat (gratis
of voor een beperkte prijs) surfplan
ken meegenomen kunnen worden.
Het streven hierbij is de enorme over
belasting van de Brouwersdam, met
name in de zomermaanden, enigszins
tegen te gaan.
Uit hetzelfde oogpunt zal tussen de
verschillende campings in de Kop
van Schouwen en de dam ook een sur-
fexpress gaan rijden. Centraal in het
project staat de Zeeuwse strandex-
press van de Nederlandse Spoorwe
gen en de busmaatschappij ZWN. Ge
zinnen in Breda en Tilburg kunnen
bij strandweer een dagje Zeeland
boeken met als einddoel badplaatsen
op Walcheren of Zeeuws-Vlaanderen.
Voor de uitvoering van het project
Verkeer en toerisme is ook financiële
steun gevraagd aan de ministeries
van economische zaken en verkeer en
waterstaat.
Je óór vee praete over muljeu in he-
luudsoverlast. Dae mot natuurlijk 'n
bepaelde lijn volhd óre want 'n ie
der kan mê nie doe wat hoed is in z'n
eihe ööhen. Dae óór wel is zeit rehe-
re is vooruut zie, mê at 't mistig is kd-
je nie vaere kieke, in 't is nog a is
mistig.
Me zulle 'n paer opmaerkinhen
maeke over heluudshinder, want dat
speelt op Bru, of hae spele. Dae ei 'n
tied wist dan waere ier vier
durpssmeden, die zö at dat voor viel
aok buten moste waerke. Dienk mê
atter 'n iesderen band an 'n wiel van
n boerewaehen most. Dan kwame
dae vooraemers an te pas. De klap
pen waere nie van de locht of. Waere
d'r klachten? Nooit van öörd.
Bie de waerf, in andere butendiek-
se waerven, eije vö dien toen d'r
meer leven was as de leste jaeren
nooit niks oord. Noe bie verande-
rienhen motter 'n ein of schot kom-
me vö 't leven. Dat mot vö overlast
zae ze. Ik zou zae laete ze dat anzie,
atter laeter wat op doet, kd je nog
zie. Of zitte ze mee te vee senten?
Dae binne tummermanszaeken in
durp die ao misjienen, die öör je. Ei
je dae last van? Nooit van öörd. 'n
Mens kan aok te vobaerig weze, in
aje dan nog wat heluud öörd is dat zö
aerg d je 't heluud van d'n arbeid
öörd.
Noe nog over wat anders. Nae d'n
oorlog aoze nieuwe uzen zet op Bru
mee 'n vaerkenskot d'r bie. Dae is
nie vee hebruuk van maekt, want 't
uus slachten hieng d'r uut. De mén
sen waere uut keut. Noe ao ze 'n
paer jaer Zee die uzen op knapt.
De vaerkenskotten weg, mê d'n
boom ao ze laete lae. Dat kdje nog zie
aje deu de brandpad loopt. Waerom?
Ik vinde dit vooruutstrevend,
want atte ze laeter nog 'n keutje hae
auwe (at 't mag tenminste) dan lei
d'n boom a.
Laemen noe prebere mees z'n aolen
dan m'n nie van 't êne uuterste in 't
aore komme, want wie is dae bie
baet. Vroeher wierder a zeit, wat de
höhe heren wijzen, moet de mindere
prijzen. Mê brieng noe 'n k'ntoor-
mannetje is an z'n verstanddie lan-
he berekenienhen vö z'n eit, om iets
nie te doen wat volhens berêkenien-
hen wê mot op papier. Mê de praktijk
kan anders weze, in dae tussen kun
ne de moeilukheden ontstae. Zó as
aoltied wee mê ofwachten.
WULLUM
,Ji2UiW F8ÏL_
4 flakons a 750 ml.
pak 40 stuks
VERNIEUWD:
'Ultra Luiers
oranje super
36 stuks
maxi paars
32 stuks
Blue Band
Margarine
pakje 250 gram
hellema
Brosse Koeken 4AQ
div.smaken, 175 gram IL/v7
london quality
Pennywafels
2 pakken a 8 stuks
Cups Extra
Confiture
serv-a-portion,
10 stuks
Heineken
Pils
krat 24 flesjes
a 30 cl.
pyrogrill
Houtskool
8 liter
pyrogrill
Houtskool
Briketten
zak 2 kilo
pyroborg
Aanmaak
Blokjes
pak 28 stuks
Alte
Weintradition
3 literflessen
kempenaar voorgebakken
Wit
Stokbrood
200 gram
500 gram
500 gram
500 gram
595 695 745
Hlllll
Ontbijtspek
100 gram
Gekookte Worst
150 gram
Gegrilde
Achterham
100 gram
Kip/Kerry
Salade
150 gram
Worst en bier van Augustijn,
dat smaakt reuze fijn.
Bij aankoop van
Leverworst OQO
a 250 gram voor O
flesje AUGUSTIJN BIER
dagverse halfvolle
Vanille Yoghurt
Jonge
Uniekaas
500 gram
Rambol Noot
100 gram
VAN BAKKER VERWIJS:
Molenbrood
per stuk
UIT DE JAMIN-AFDELING:
Volkoren Biskwies
melkchocolade
waaiers ooq
per bundel
Zomermelange
woensdag
Gehakt Halfom Q>|Q
500 gram 040
Kuikenbouten 498
diverse soorten
per 100 gram
198
Uw GROENTESPECIALIST!
■XCIX1HJJ.-IIIUB
Kilo Tomaten
voor
Kilo Postelein
nu
Bospeen
nu voor
4 Witte
Grape Fruits
Komkommers
2 stuks
Chou Blanc
Salade
200 gram
Mexico
Salade
200 gram
per stuk
Zierikzee, Telefoon Ö1110 -12889
Oud-visser koos voor reddingsleven
BURGHSLUIS/THOLEN - De oudste nog in leven
zijnde schipper van de Koninklijke Zuid-Hollandse
Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen
(KZHMRS) woont in Tholen. Het is de nu 67-jarige Kees
Schot, die in 1965 zijn geboorteplaats verliet om kapitein
te worden op de reddingsboot de President Jan Leis.
Schot was enige tijd geleden betrokken bij de onthulling
van een monument op Burghsluis; een monument als
eerbetoon aan de redders van de maatschappij.
Kees Schot stamt, hoe kan het ook
anders, uit een vissersgeslacht. „Mijn
vader moest een keer voor de kanton
rechter komen omdat ik eigenlijk
nog drie maanden nar school moest.
Maar hij betaalde toen drie rijksdaal
ders boete en zo werd ik visser. Dat
heb ik gedaan tot 1965. Ik was garna-
lenvisser. De kotter, Tholen 1, dat was
onze boot. We waren met twee man
aan boord en 's zondagsnachts voeren
we altijd uit, zoals iedereen", vertelt
Schot.
En verder: „Maar in 1965 vond ik
het zo slecht in de visserij en je moest
zo hard werken voor je geld. dat ik,
toen ik een aanbod van de KZHMRS
kreeg, dat maar heb aangegrepen. De
kotter heb ik toen aan Piet Baay ver
kocht". „Toen ik ja gezegd had op de
vraag van inspecteur De Jong bete
kende dat wel. dat ik moest verhui
zen naar Burgh. Daar woonden we
naast de machinist van de reddings
boot. Wij waren de vaste bemanning
aan boord, maar als we moesten uit
varen waren er ook vrijwilligers bij.
Met zeven mensen waren we voltal
lig. Wij hadden trouwens vanaf 1972
de eerste vrouwelijke opstapper aan
boord, Corrie van der Haven. Ze was
verpleegkundige". Ze werd later be
kend als raadslid.
„Natuurlijk kon je als schipper
wel varen, maar je moest ook iets we
ten van EHBO. En ik kreeg ook ecu
brandweeropleiding. Nee, schadelij
ke stoffen en dergelijke nog niet, dat
was toen nog niet aan de orde. Dage
lijks ging ik rond acht uur naar dc
boot, voor onderhoud en zo. Eens per
maand werd ccen oefening gehou
den, dan probeerden we de boot hele
maal goed uit. Meestal gebeurde dat
in de geulen van dc Banjaard".
„Als kapitein van een reddingsboot
heb je een vreemde dienst. Soms heb
je een maand lang niets te doen en
dan weer ben je dagelijks in de weer.
Je bent altijd gebonden. Er was toen
namelijk nog geen oproepsysteem en
dus moest je in de buurt van de tele
foon blijven", aldus Schot. „Maar
eens in de maand hadden we een vrij
weekend", vult zijn vrouw aan.
Ook zij was sterk betrokken bij het
werk van haar man. Als er hulp gebo
den moest worden dan stond dc tele
foon roodgloeiend. Gelukkig was de
bemanning meestal snel bij elkaar
geroepen. „Of ik weieens bang was?
Eigenlijk nooit, maar ik was natuur
lijk als schippersvrouw en ik heb ver
trouwd op de deskLindighcid van m'n
man", vertelt mevrouw Schot. Dat
haar man in zijn bijna twintig jaar
durende loopbaan ongeveer vijfhon
derd mensen heeft gered, bekijkt ze
nogal nuchter. Kees Schot kreeg daar
voor wel een medaille van de maat
schappij. De grootste redding, die hij
in zijn logboek heeft is het weghalen
van een 23-koppige bemanning van
een sportvissersboot, waarvan dc
motor kapot ging.
Vervangen
Schot's schip was sinds 1930 gesta
tioneerd in Hock van Holland en
kwam in de jaren zeventig naar
Schouwen toe. in 1985 werd dc boot
vervangen door de Koningin Beatrix.
Dat nieuwe schip ligt nog steeds op
station bij Necltje Jans Dc Jan Le's
is teruggebracht naar Hoek van Hoi
land en staat daar op de wal, in feite
dus ook een monument voor de red
ders.
De reddingsboten op zie., hebben in
de loop van de eeuw natuurlijk een
ander karakter gekregen. Reddingen
na strandingen, zoals men heel vroe
ger meemaakte, waren voor kapitein
Schot niet meer aan de orde. Hij voer
met zijn bemanning meer in de zo
mermaanden uit, dan bij herfst- of
winterstormen. „Je hebt bijvoor
beeld vakantiegangers die voor dc
grap bellen. Dan ga je zoeken, daar
valt nu eenmaal niets tegen te doen.
Dc surfers en zwemmers vormen nu
een groot deel van de slachtoffers. Bij
hen spelen onderkoeling en angst een
hele grote rol".
Of de mensen altijd dankbaar wa
ren? Als een mens in paniek is, rea
geert hij dikwijls heel vreemd. We
hebben wcleens twee mensen van een
boot gebaald, die niet zeiden dat er
nog twee vrouwen aan boord waren!
Eén geval van dankbaarheid kan ik
wel noemen. Dat betreft een Belgi
sche meneer, die we uit een open
sloep hadden gered. Hij organiseert
af en toe modeshows en dan is de op
brengst bestemd voor dc reddings
maatschappij", vertelt Schot.
„Vele keren moet een reddingsboot
in het geweer komen door dc onkun
de van mensen. Want meer dan eens
gebeurden er bijna ongelukken om
dat dc benzine op was of omdat het
kompas niet in orde was" Maar red
dingen gebeuren niet altijd op het
water Dc boot werd ook wel geroe
pen bij gewonden op het strand. Dan
voer dc huisarts van Haamstede mee
en met een hulpboot die goed bij het
strand kon komen werd het slachtof
fer opgehaald. Men voer ermee naar
het punt, waar de ambulance klaar
stond. Ook met de misdaad kreeg de
bemanning te maken, want eens
moesten ze op hot strand bij de vuur
toren van Haamstede enkele perso
nen oppikken, die met een in Rotter
dam gestolen boot tegen een palenrij
waren gevaren.
De Stormvloedkering heeft weer
nieuwe gevaren gebracht voor alles,
wat zich in de directe omgeving van
dit staaltje van technisch vernuft be
vindt. Er staat namelijk een erg ster
ke stroming tussen dc pijlers. En al is
- ter voorkoming van ongelukken -
een veilighcidslijn aan beide zijden
van de dam aangebracht, toch ge
beurt er welccns wat. Dan moeten de
huidige redders in actie komen. Want
de bemanning is bereid om met de
zelfde inzet als al hun voorgangers
hulp te bieden.
Ongeval
Zo waren ze betrokken bij het tragi
sche ongeval met dc veerboot Harold
of Free Enterprise. Hoewel een red
dingsboot een vaste route heeft, komt
dc bemanning wel overal in actie
waar men nodig is. Voor Kees Schot
uit Tholen is het reddingswerk verle
den 'ijd. Hij gaat zo af en toe weer
een dagje mee vissen, want hot bloed
kruipt toch waar het niet gaan kan.