Gewoon beter in-vers-! Redder Kees Schot (67) blikt terug op zijn Burghsluis-tijd Sparen voor gratis Mokken bij QUIST SUPER Gouda's Glorie Statubes Beckers Party Pack 1598 59 125 198 1685 350 395 139 179 198 245 179 575 249 205 198 198 198 198 149 195 195 Speciaal vervoer voor surfers Nog nooit van óórd f saus Schouder Karbonade Rib Karbonade Haas Karbonade Gevulde Varkensfilet Mooie Bloemkool 4 MIDDELBURG - Een busdienst gaat de komende zomermaanden een surfpendel onderhouden tussen Tilburg-Breda en de Brouwersdam. Het vervoer vanuit Brabant naar dit belangrijke surfgebied in Zeeland is een onderdeel van het project Ver keer en toerisme. Gedeputeerde sta ten van Zeeland hebben laten weten het project financieel te willen steu nen. Het terugdringen van het autover keer, het toeristisch recreatief belang en de verkeersveiligheid vormen de hoofddoelstellingen van het plan. De surfpendel is een particulier initia tief. Het hiervoor in te zetten mate rieel is dusdanig uitgerust dat (gratis of voor een beperkte prijs) surfplan ken meegenomen kunnen worden. Het streven hierbij is de enorme over belasting van de Brouwersdam, met name in de zomermaanden, enigszins tegen te gaan. Uit hetzelfde oogpunt zal tussen de verschillende campings in de Kop van Schouwen en de dam ook een sur- fexpress gaan rijden. Centraal in het project staat de Zeeuwse strandex- press van de Nederlandse Spoorwe gen en de busmaatschappij ZWN. Ge zinnen in Breda en Tilburg kunnen bij strandweer een dagje Zeeland boeken met als einddoel badplaatsen op Walcheren of Zeeuws-Vlaanderen. Voor de uitvoering van het project Verkeer en toerisme is ook financiële steun gevraagd aan de ministeries van economische zaken en verkeer en waterstaat. Je óór vee praete over muljeu in he- luudsoverlast. Dae mot natuurlijk 'n bepaelde lijn volhd óre want 'n ie der kan mê nie doe wat hoed is in z'n eihe ööhen. Dae óór wel is zeit rehe- re is vooruut zie, mê at 't mistig is kd- je nie vaere kieke, in 't is nog a is mistig. Me zulle 'n paer opmaerkinhen maeke over heluudshinder, want dat speelt op Bru, of hae spele. Dae ei 'n tied wist dan waere ier vier durpssmeden, die zö at dat voor viel aok buten moste waerke. Dienk mê atter 'n iesderen band an 'n wiel van n boerewaehen most. Dan kwame dae vooraemers an te pas. De klap pen waere nie van de locht of. Waere d'r klachten? Nooit van öörd. Bie de waerf, in andere butendiek- se waerven, eije vö dien toen d'r meer leven was as de leste jaeren nooit niks oord. Noe bie verande- rienhen motter 'n ein of schot kom- me vö 't leven. Dat mot vö overlast zae ze. Ik zou zae laete ze dat anzie, atter laeter wat op doet, kd je nog zie. Of zitte ze mee te vee senten? Dae binne tummermanszaeken in durp die ao misjienen, die öör je. Ei je dae last van? Nooit van öörd. 'n Mens kan aok te vobaerig weze, in aje dan nog wat heluud öörd is dat zö aerg d je 't heluud van d'n arbeid öörd. Noe nog over wat anders. Nae d'n oorlog aoze nieuwe uzen zet op Bru mee 'n vaerkenskot d'r bie. Dae is nie vee hebruuk van maekt, want 't uus slachten hieng d'r uut. De mén sen waere uut keut. Noe ao ze 'n paer jaer Zee die uzen op knapt. De vaerkenskotten weg, mê d'n boom ao ze laete lae. Dat kdje nog zie aje deu de brandpad loopt. Waerom? Ik vinde dit vooruutstrevend, want atte ze laeter nog 'n keutje hae auwe (at 't mag tenminste) dan lei d'n boom a. Laemen noe prebere mees z'n aolen dan m'n nie van 't êne uuterste in 't aore komme, want wie is dae bie baet. Vroeher wierder a zeit, wat de höhe heren wijzen, moet de mindere prijzen. Mê brieng noe 'n k'ntoor- mannetje is an z'n verstanddie lan- he berekenienhen vö z'n eit, om iets nie te doen wat volhens berêkenien- hen wê mot op papier. Mê de praktijk kan anders weze, in dae tussen kun ne de moeilukheden ontstae. Zó as aoltied wee mê ofwachten. WULLUM ,Ji2UiW F8ÏL_ 4 flakons a 750 ml. pak 40 stuks VERNIEUWD: 'Ultra Luiers oranje super 36 stuks maxi paars 32 stuks Blue Band Margarine pakje 250 gram hellema Brosse Koeken 4AQ div.smaken, 175 gram IL/v7 london quality Pennywafels 2 pakken a 8 stuks Cups Extra Confiture serv-a-portion, 10 stuks Heineken Pils krat 24 flesjes a 30 cl. pyrogrill Houtskool 8 liter pyrogrill Houtskool Briketten zak 2 kilo pyroborg Aanmaak Blokjes pak 28 stuks Alte Weintradition 3 literflessen kempenaar voorgebakken Wit Stokbrood 200 gram 500 gram 500 gram 500 gram 595 695 745 Hlllll Ontbijtspek 100 gram Gekookte Worst 150 gram Gegrilde Achterham 100 gram Kip/Kerry Salade 150 gram Worst en bier van Augustijn, dat smaakt reuze fijn. Bij aankoop van Leverworst OQO a 250 gram voor O flesje AUGUSTIJN BIER dagverse halfvolle Vanille Yoghurt Jonge Uniekaas 500 gram Rambol Noot 100 gram VAN BAKKER VERWIJS: Molenbrood per stuk UIT DE JAMIN-AFDELING: Volkoren Biskwies melkchocolade waaiers ooq per bundel Zomermelange woensdag Gehakt Halfom Q>|Q 500 gram 040 Kuikenbouten 498 diverse soorten per 100 gram 198 Uw GROENTESPECIALIST! ■XCIX1HJJ.-IIIUB Kilo Tomaten voor Kilo Postelein nu Bospeen nu voor 4 Witte Grape Fruits Komkommers 2 stuks Chou Blanc Salade 200 gram Mexico Salade 200 gram per stuk Zierikzee, Telefoon Ö1110 -12889 Oud-visser koos voor reddingsleven BURGHSLUIS/THOLEN - De oudste nog in leven zijnde schipper van de Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen (KZHMRS) woont in Tholen. Het is de nu 67-jarige Kees Schot, die in 1965 zijn geboorteplaats verliet om kapitein te worden op de reddingsboot de President Jan Leis. Schot was enige tijd geleden betrokken bij de onthulling van een monument op Burghsluis; een monument als eerbetoon aan de redders van de maatschappij. Kees Schot stamt, hoe kan het ook anders, uit een vissersgeslacht. „Mijn vader moest een keer voor de kanton rechter komen omdat ik eigenlijk nog drie maanden nar school moest. Maar hij betaalde toen drie rijksdaal ders boete en zo werd ik visser. Dat heb ik gedaan tot 1965. Ik was garna- lenvisser. De kotter, Tholen 1, dat was onze boot. We waren met twee man aan boord en 's zondagsnachts voeren we altijd uit, zoals iedereen", vertelt Schot. En verder: „Maar in 1965 vond ik het zo slecht in de visserij en je moest zo hard werken voor je geld. dat ik, toen ik een aanbod van de KZHMRS kreeg, dat maar heb aangegrepen. De kotter heb ik toen aan Piet Baay ver kocht". „Toen ik ja gezegd had op de vraag van inspecteur De Jong bete kende dat wel. dat ik moest verhui zen naar Burgh. Daar woonden we naast de machinist van de reddings boot. Wij waren de vaste bemanning aan boord, maar als we moesten uit varen waren er ook vrijwilligers bij. Met zeven mensen waren we voltal lig. Wij hadden trouwens vanaf 1972 de eerste vrouwelijke opstapper aan boord, Corrie van der Haven. Ze was verpleegkundige". Ze werd later be kend als raadslid. „Natuurlijk kon je als schipper wel varen, maar je moest ook iets we ten van EHBO. En ik kreeg ook ecu brandweeropleiding. Nee, schadelij ke stoffen en dergelijke nog niet, dat was toen nog niet aan de orde. Dage lijks ging ik rond acht uur naar dc boot, voor onderhoud en zo. Eens per maand werd ccen oefening gehou den, dan probeerden we de boot hele maal goed uit. Meestal gebeurde dat in de geulen van dc Banjaard". „Als kapitein van een reddingsboot heb je een vreemde dienst. Soms heb je een maand lang niets te doen en dan weer ben je dagelijks in de weer. Je bent altijd gebonden. Er was toen namelijk nog geen oproepsysteem en dus moest je in de buurt van de tele foon blijven", aldus Schot. „Maar eens in de maand hadden we een vrij weekend", vult zijn vrouw aan. Ook zij was sterk betrokken bij het werk van haar man. Als er hulp gebo den moest worden dan stond dc tele foon roodgloeiend. Gelukkig was de bemanning meestal snel bij elkaar geroepen. „Of ik weieens bang was? Eigenlijk nooit, maar ik was natuur lijk als schippersvrouw en ik heb ver trouwd op de deskLindighcid van m'n man", vertelt mevrouw Schot. Dat haar man in zijn bijna twintig jaar durende loopbaan ongeveer vijfhon derd mensen heeft gered, bekijkt ze nogal nuchter. Kees Schot kreeg daar voor wel een medaille van de maat schappij. De grootste redding, die hij in zijn logboek heeft is het weghalen van een 23-koppige bemanning van een sportvissersboot, waarvan dc motor kapot ging. Vervangen Schot's schip was sinds 1930 gesta tioneerd in Hock van Holland en kwam in de jaren zeventig naar Schouwen toe. in 1985 werd dc boot vervangen door de Koningin Beatrix. Dat nieuwe schip ligt nog steeds op station bij Necltje Jans Dc Jan Le's is teruggebracht naar Hoek van Hoi land en staat daar op de wal, in feite dus ook een monument voor de red ders. De reddingsboten op zie., hebben in de loop van de eeuw natuurlijk een ander karakter gekregen. Reddingen na strandingen, zoals men heel vroe ger meemaakte, waren voor kapitein Schot niet meer aan de orde. Hij voer met zijn bemanning meer in de zo mermaanden uit, dan bij herfst- of winterstormen. „Je hebt bijvoor beeld vakantiegangers die voor dc grap bellen. Dan ga je zoeken, daar valt nu eenmaal niets tegen te doen. Dc surfers en zwemmers vormen nu een groot deel van de slachtoffers. Bij hen spelen onderkoeling en angst een hele grote rol". Of de mensen altijd dankbaar wa ren? Als een mens in paniek is, rea geert hij dikwijls heel vreemd. We hebben wcleens twee mensen van een boot gebaald, die niet zeiden dat er nog twee vrouwen aan boord waren! Eén geval van dankbaarheid kan ik wel noemen. Dat betreft een Belgi sche meneer, die we uit een open sloep hadden gered. Hij organiseert af en toe modeshows en dan is de op brengst bestemd voor dc reddings maatschappij", vertelt Schot. „Vele keren moet een reddingsboot in het geweer komen door dc onkun de van mensen. Want meer dan eens gebeurden er bijna ongelukken om dat dc benzine op was of omdat het kompas niet in orde was" Maar red dingen gebeuren niet altijd op het water Dc boot werd ook wel geroe pen bij gewonden op het strand. Dan voer dc huisarts van Haamstede mee en met een hulpboot die goed bij het strand kon komen werd het slachtof fer opgehaald. Men voer ermee naar het punt, waar de ambulance klaar stond. Ook met de misdaad kreeg de bemanning te maken, want eens moesten ze op hot strand bij de vuur toren van Haamstede enkele perso nen oppikken, die met een in Rotter dam gestolen boot tegen een palenrij waren gevaren. De Stormvloedkering heeft weer nieuwe gevaren gebracht voor alles, wat zich in de directe omgeving van dit staaltje van technisch vernuft be vindt. Er staat namelijk een erg ster ke stroming tussen dc pijlers. En al is - ter voorkoming van ongelukken - een veilighcidslijn aan beide zijden van de dam aangebracht, toch ge beurt er welccns wat. Dan moeten de huidige redders in actie komen. Want de bemanning is bereid om met de zelfde inzet als al hun voorgangers hulp te bieden. Ongeval Zo waren ze betrokken bij het tragi sche ongeval met dc veerboot Harold of Free Enterprise. Hoewel een red dingsboot een vaste route heeft, komt dc bemanning wel overal in actie waar men nodig is. Voor Kees Schot uit Tholen is het reddingswerk verle den 'ijd. Hij gaat zo af en toe weer een dagje mee vissen, want hot bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 4