Expositie beeldende kunst dit biedt de beeldbuis Historisch gebouw centraal op opmerkelijke expositie Doktersvrouw in de jungle Kunstuitleen voert keurmerk in Tien kunstenaars lieten zich inspireren door Noordhavenpoort en omgeving 6 DEN HAAG - Minister Alders (ruimtelijke ordening) is bezorgd over de aantasting van het groene hart in de Randstad. Het beleid ge richt op het zoveel mogelijk ongerept laten van het groene hart heeft de af gelopen decennia nauwelijks effect gehad. Dat zei Alders in de Tweede Kamer tijdens het debat over de vier de nota ruimtelijke ordening. DEN HAAG - De Federatie Kunst uitleen voert half mei een keurmerk in voor professionele gesubsidieerde kunstuitleencentra zonder winstoog merk. De centra gaan een vignet ge bruiken dat staat voor een laagdrem pelige, betrouwbare instelling waar iedereen kunstwerken kan lenen en kopen. Dit heeft.de Federatie Kunstuitleen bekend gemaakt. Ze voert het keur merk in om de centra te onderschei den van de commerciële instellingen. De laatste jaren is een wildgroei te zien in kunstbemiddelingsbureaut jes, aldus de federatie. Bedoelde centra kennen een selec tiecommissie van deskundigen die op basis van kwaliteitscriteria de kunst werken kiest. Rechten en plichten van alle betrokken partijen zijn te vinden in reglementen die voor ieder een ter inzage zijn. Bij de federatie zijn 44 instellingen aangesloten met zeventig centra of vestigingspunten. Een tiental van soortgelijke centra is om de een of an dere reden niet bij de federatie aan gesloten. Verder opereren er in ons land rond dertig Art-lease-bedrijven en -be drijfjes. Tien van deze huurkoopon dernemingen bestaan al wat langer. MIDDELBURG - Van 4 mei tot 30 juni is in de expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst in Middelburg een tentoonstelling te zien van schilderijen van Cor van Dixhoorn. Op maandag 14 mei introduceert de Federatie Kunstuitleen een vignet waaraan het publiek professionele kunstuitleencentra zonder winstoogmerk kan herken nen. Dit vignet staat voor een laagdrempelige, betrouwbare instelling waar iedereen kunstwerken kan lenen en ko pen. In Middelburg mag de Stichting Beeldende Kunst het vignet voeren. Dit keurmerk geeft aan dat de instelling een selectiecommissie heeft die de collectie van de kunstuitleen samenstelt. In die commissie kiezen kunstenaars en deskundigen op basis van kwaliteit kunstwerken uit. De expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst is open van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. ZIERIKZEE - In en rond de Noordhavenpoort in Zierikzee is van 19 mei tot en met 17 juni aanstaande een tentoonstelling- te zien jjetiteld Traverse. Tien kunstenaars to nen werk dat zij maakten in het kader van een project rond het thema Noordhaven poort, geschiedenis en omgeving. Tijdens de opening van de expositie op zaterdag 19 mei om 16.00 uur brengt het bewegingstheater Movi-Actus uit Utrecht de voorstelling Contrast die speciaal voor deze gelegenheid is gemaakt. Het uitgangspunt voor het project Traverse is het oude poortgebouw in Zierikzee, dat er al zo'n vijf eeuwen staat, dat de sfeer ademt van een ver verleden en fantasieën oproept .over de Middeleeuwen. Ooit was er een bloeiende haven en maakte het poor tencomplex deel uit van de verdedi gingswerken van de stad. Enerzijds boden de bouwwerken de stad be scherming, anderzijds boden ze toe gang. Nu nog steeds is de poort in de eerste plaats een doorgang, vandaar de naam Traverse. Iedere deelnemer aan het project werkt op zijn of haar eigen wijze. De één is geboeid door het ,,oude", een ander door de structuur van het ge bouw, een derde door de omgeving en een vierde door de functie. José van der Valk is gefascineerd door de con structie van het dak van de poort: „door de draagconstructie, eeuwen geleden door mensenhanden ge bouwd. De kracht die die constructie uitstraalt inspireert mij. Het is. alsof je je in een schip bevindt. Het lijkt ook op een grote ribbenkast. De rib benkast van de Noordhavenpoort is mijn uitgangspunt voor het project". Ritme Voor de schilder Hans Richters is het ritme van de zware balken onder de houten overkapping aanleiding een aantal doeken in de ruimte te spannen. De directe ervaring van het schilderen is voor hem van wezenlijk belang. De Noordhavenpoort brengt Willem van Anraad op „gedachten over de tekenen en getuigenissen van vroeger tijden. De functie van derge lijke gebouwen als kruispunt van oorlogshandelingen en belegeringen overschaduwt de functie van de door gang". „De verwerking van deze ideeën is niet in romantische taferelen terug te vinden, maar in de weergave van verweerde „doorbloede" muren en de schilderachtige verwerking van de Noordhavenpoort zelf. Zo krijgt beleving een bijna abstracte vorm". Pieternel de Bruijn heeft een vastomlijnd uitgangspunt voor Tra verse gekozen: „Alles wat te maken heeft met heraldiek: wapenschilden, familiewapens, stadswapens". „De kleine ruimte waarin de schilden ko men te hangen bepaalt de vormen waarmee ik ze beschilder. Ieder schild vertelt een verhaal. Ik gebruik daarbij mijn eigen vormentaal en ontleen tevens vormen aan de plek die ik heb gekozen. Ik wil de ruimte helemaal volhangen: Een ruimte vol gehangen met schilden: „de blazoen kamer". Doorgang Voor Marijke Folkertsma is de poort in de eerste plaats een door gang: „Mijn werk in de poort is opge bouwd uit foto's. Foto's van de zee, die geen vaste vorm heeft maar toch altijd zee is, en van toevallige ogen blikken uit het leven op Schouwen- Duiveland. Daarnaast gebruik ik op het strand gevonden voorwerpen. De foto's gaan op in het grote geheel dat de achterste ruimte van de galerie in de poort toont. Het zijn momentopna mes die op zich zelf geen betekenis hebben en verdwijnen terwijl ze op gaan in het totaalbeeld". In zijn beschouwing van het poort gebouw richt Ton Lamper zijn blik op het verleden: „Het aspect verdedi ging en de poort als grens tussen bin nen en buiten". Hij gebruikt decora tieve patronen zoals ze in de poort aanwezig zijn en kleuren en tekens uit de heraldiek". Ton Lamper maakte de buitendeur tot onderdeel van totaalbeeld samen gesteld uit een aóntal etsen: Door het signaalachtige vorm- en kleurge bruik (in de etsen) wordt de deur ge markeerd. Als teken van de aanwe zigheid van een grens tussen binnen en buiten, hier en daar, beschutting en openheid". Lennie van Vugt combineert in haar werk diverse materialen, zoals hout en ijzer, maar ook allerhande voorwerpen. De samengestelde objec ten vertellen een eigen verhaal. Voor Traverse maakte Lennie van Vugt een aantal „visvazen", deze plaatst ze buiten de poort in een drietal nissen. Binnen wordt de poëzie en de ironie die haar werk kenmerkt zichtbaar in een samengesteld object voortgeko men uit een frappante gedachte over vissen en water. Mensen Mensen en menselijkheid vormen het thematisch uitgangspunt voor het werk van Simon Woudwijk. „De uit daging van deelname aan projecten als Traverse ligt grotendeels in het feit dat ik technisch en thematisch enigszins afwijk van de lijn die ik voor mezelf als vrij beeldend kunste naar (schilder) volg, zonder deze echt te verlaten". In een ruimtelijk object plaatst Simon een aantal krijgers rond een kom: een onbereikbare graal die de opponenten in zijn macht houdt, maar die de strijders nodig heeft om in balans te blijven. De vorm van de sculptuur verwijst naar een vestingswerk". De Vlaamse beeldhouwer Luc de Bruyne maakt voor Traverse een aantal vleermuizen die hij ophangt onder de overkapping van een van de imposante ruimtes in de poort. De vleermuizen hebben iets menselijks, zoals in zijn voeger beelden van mensfiguren, doet het uitgevreten plaatwerk denken aan aantasting en verval. De afdaling naar de kelder inge richt door Peter Jansen is een „afda ling in de sfeer van het onderbe wuste". In de kelder staat de Hertenbron, vijf herten van kera miek dragen een bekken, of graal, ge vuld met water. „In een schemerige gang klinkt het geluid van druppend water: er staat een keramische beel dengroep in een vijvertje: „De bron Mimir". Midden in de gang doemt de grafzerk van een ridder uit het duister op. Het schemerige licht is af komstig van een aantal lichtsculptu- ren gemaakt van keramiek en glas". In de oude haven voor het Noord- en Zuidhavenpoortcomplex zijn tenslot te nog twee objecten te zien. Willem van Anraad maakte een kinetisch ob ject, het verandert van vorm met het stijgen en zakken van het water on der invloed van de getijbeweging. Pe ter Jansen maakte een opstelling van palen en netten en een zeemeermin. Hij verbeeldt daarmee de oude Zeeuwse legende over vissers die in hun netten een zeemeermin hebben gevangen. Vrijdag 4 mei Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.55 uur Maria Callas, portret van deze operazangeres. Herh. 17.30 uur Journaal. 17.35 uur 100 jaar tekenfilm, teken- filmfestival 18.10 uur Kruispunt TV, religieus ma gazine. 19.00 uur Journaal. 19.15 uur Ieder graf heeft een gezicht, postuum portret van vier in de Greb- benlinie gesneuvelde soldaten in de meidagen van 1940. 19.45 uur Nationale herdenking op de Dam. 20.25 uur Redders in nood, tv-spel ge baseerd op ervaringen van mensen in W.O. II. 21.10 uur Ver van mijn bed show. 21.55 uur Glad ijs, spelprogramma gepresenteerd door Berend Boude- wijn. 22.20 uur Brandpunt, actualiteiten rubriek. 23.00 uur Journaal. 23.10 uur Lc dernier métro, Franse speelfilm. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 16.00 uur Dreamers, 3-delige serie van Uri Barbash. Afl. 2. 16.47 uur Billy Hotdog en Linda pre senteren TROS jeugdstation met om: 16.52 uur Heathcliff Co, tekenfilm serie. 17.24 uur Alf op Melmac (Animated Alf), tekenfilmserie. Afl. 12. 17.48 uur De bal is rond special, pro gramma waarin de beste jeugdkee pers van Nederland gekozen worden. 18.18 uur TROS popformule, live acts, nieuwe videoclips en de Natio nale Hitparade. 18.53 uur Tik Tak, Belgische kleuter serie. Afl. 35. 18.58 uur Dierenmanieren, dieren- programma. 19.38 uur Pathétique. 19.50 uur Nationale herdenking op de Dam. 20.25 uur Journaal 20.45 uur Kamp van hoop en wan hoop, Getuigen van Westerbork 1939- 1945, documentaire waarin overle venden van het concentratiekamp Westerbork een getuigenis afleggen. 21.55 uur Het dagboek van Anne Frank, toneelstuk in twee bedrijven. 00.20 uur Journaal. Nederland 3 08.55,13.00 en 17.50 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.00 uur Paspoort (Pasaport), weke lijks magazine in het Turks en het Nederlands. 18.30 uur Sesamstraat. 18.45 uur Jeugdjournaal. 18.55 uur Nationale herdenking, her denkingsbijeenkomst voor slachtof fers van WO II in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. ca. 19.30 uur Onbekend monument, documentaire over de massale vluht van de inwoners van Breda op 12 mei 1940. ca. 19.47 uur Nationale herdenking op de Dam, verslag van de herden king bij het Nationaal Monument. 20.25 uur Journaal 20.45 uur Avondvoorstelling: Spiri tuals met Jessye Norman en Kath leen Battle, negro-spirituals vanuit de Carnegie Hall in New York gezon gen door de sopranen Jessye Norman en Kathleen Battle, m.m.b. orkest en koor van de Metropolitan Opera o.l.v. James Levine. 22.00 uur NOS-Laat, actueel magazi ne. Presentatie: Charles Groennuij- sen. 22.45 uur De dageraad van de bevrij ding. Spreker: Jan Vis. 22.55 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. BRT 1 14.00 uur Schooltelevisie. 17.30 uur De woudlopers, Engelse se rie. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie. Afl. 249. 18.05 uur Postbus X, jeugdserie rond een mysterieuze weldoenersorganisa tie. Afl.: De UFO's komen. 18.35 uur David de kabouter, 26- delige serie. 19.00 uur Uitzending door derden, programma van de Liberale Televisie- en Radio-Omroep, 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Gevangen in het web (Kiss of the spider woman), Amerikaanse speelfilm. 22.00 uur Filmspot. achtergrondin formatie bij de filmactualiteit. 22.25 uur Kunst-zaken. 22.30 uur Nieuws. 22.45 uur Weerbericht. Aansl. Paar- denkoersen. 22.50 uur Tijd is geld, programma over mensen en geld. Presentatie: Paul d'Hoore. 23.00 uur Vrijdagnachtfilm: De zwar te spin (Black widow), Amerikaanse speelfilm. 00.40 uur Coda. Waarlijk, van Inge borg Bachmann, in een vertaling van Paul Beers en Isolde Quadflieg. BRT 2 18.40 uur Nieuwskrant. 18.45 uur Babel. Wekelijkse nieuws brief voor Marokkaanse migranten. 19.00 uur Buren (Neighbours), Aus tralische serie. Afl. 346. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur W.O. II. Een klein land in de wereldoorlog. Afl. 1. 21.00 uur Natuur, wat doe je ermee? 5- delige serie. Afl. 1: Opgespoten ter reinen. 21.25 uur Binnenskamers, Cellosona te van Debussy, uitgevoerd door Franse Springuel en Levente Kende, vanuit O.L.V.-Waver. OOST-SOUBURG - Met ingang van 1 mei hanteert Omroep Zeeland een nieuw programmaschema. De re gionale omroep is op Schouwen- Duiveland te beluisteren via 101.9 mhz op de FM en via de kabelfre quentie 87.6 mhz. Het programmaschema ziet er als volgt uit: zondag 11.03-13.00 uur: Op Deltahoogte (presentatie Jan Parent). Maandag, 12.07-12.58 uur: actualitei ten en achtergronden, 12.30 uur: weerpraatje, 12.32 uur: weekendre portage/lang interview, 12.53: de agenda (presentatie Jan Parent) Maandag, 17.07-17.58 uur: actuali teiten en achtergronden, 17.30 uur: weerpraatje, 17.32 uur: Van de Stad en van het Land, 17.53 uur: de agenda (presentatie Jan Parent) Dinsdag 12.07-12.58 uur: actualitei ten en achtegronden, 12.30 uur: weer praatje, 12.32 uur: Gast van de week, 12.53 uur de agenda (presentatie Bob Lagaaij). Dinsdag 17.07-17.58 uur: ac tualiteiten en achtergronden, 17.30 uur: weerpraatje, 17.32 uur: Natuur en milieu in Zeeland, 17.53: de agen da (presentatie Bob Lagaaij). Tuinbouwrubriek Woensdag, 12.07-12.58 uur: actuali teiten en achtegronden, 12.30 uur: weerpraatje, 12.32 uur: land- en tuin bouwrubriek, 12.53 uur: de agenda, (presentatie Rob van Hoek). Woens dag 17.07-17.58 uur: actualiteiten en achtergronden, 17.30 uur: weerpraat je, 17.32 uur streekeigene en dialec ten, 17.53 uur: agenda, (presentatie Rob van Hoek). Donderdag, 12.07 uur: actualiteiten en achtergronden, 12.30 uur: weer praatje. 12.32 uur: 'Gezond en wel' over gezondheid en welzijn. 12.53 uur: de agenda (presentatie Gerdi Preger). Donderdag 17.07-17.58 uur: actualitei ten en achtegronden, 17.30 uur: weer praatje, 17.32 uur: Zegt u 't maar, luisteraars reageren rechtstreeks op actuele ontwikkelingen, 17.53 uur: de agenda (presentatie Bob Lagaaij). Zeeuws Diep Vrijdag 12.07-12.58 uur: actualitei ten en achtergronden, 12.30 uur: weerpraatje, 12.32 uur: Uit: uit gaanstips voor het weekeinde, 12.53 uur: de agenda (presentatie Bob La gaaij). Vrijdag 17.07-17.58 uur: actua liteiten en achtergronden, 17.30 uur: weerpraatje, 17.32 uur: de agenda. 17.43 uur: Zeeuws Diep (waarin een forum terugkijkt op de week). (Pre sentatie Bob Lagaaij). Zaterdag 11.05-12.58 uur: Dag-Week! Informatief programma voor de vrije zaterdag gepresenteerd door Gerdi Preger. Eén van de werken unn kunstenaar Peter Jansen uit Zierikzee 30 De ambassadeur zou komen met een van de attachés, die op zich geno men had foto's te maken. Juist op tijd was de plantagedokter, samen met de assistent-bedrijfsleider en zijn vrouw, teruggekomen van verlof. En zo had Harry het ziekenhuis tijdig weer kunnen overdragen aan Dr. Rus kin, na uitvoerig over de epidemie ge rapporteerd te hebben. Harry's be jaarde vader had het paar zijn harte lijke gelukwensen en een geschenk gezonden, maar kon de lange reis niet maken om het huwelijk van zijn eni ge zoon bij te wonen. De enige dissonant was. dat Bob. zodra de tussendroogte begon, een jachtpartij in het binnenland had ge organiseerd en vrijwel onmiddellijk was vertrokken. Evelyn besefte hoe groot de slag was die ze hem had toe gebracht, maar ook dat ze hem dit niet had kunnen besparen. De middag voor de huwelijksdag pakten Evelyn en Harry, geholpen door Axel's huisjongens, hun per soonlijke bezittingen en huisraad in vrachten van ongeveer zestig pond Om tijd te sparen, pakten zij zelfs de geschonken die ze hadden gekregen al in. De voorgalerij van de Stuarts stond vol dozen en kleine koffers, die de mannen op hun hoofd zouden dra gen. en andere dingen, die in „kin- ja's" zouden worden vervoerd, man den met groene palmblaren bekleed, en op rug en schouders van de dragers vastgemaakt. De opvouwbare stoe len, tafel, veldbedden en andere grote stukken zouden, zorgvuldig vastge bonden met groene twijgen, apart ge dragen worden. De dubbele matras zou, in waterdicht canvas verpakt en aan een lange stok gehangen, door twee mannen over hun schouders worden gedragen. Ook het nieuwe hout fornuis en de petroleum-koel- kast moesten mee. Deze werden uit elkaar genomen en de zwaarste delen zouden beurtelings door twee dragers worden getorst. Niets mocht vergeten worden, want Evelyn's toekomstige huis lag een week reizen van de naastbijzijnde stad, waar men iets kon kopen. De dragers zeventig in totaal kwamen tegen de avond aan. Er wa ren acht dragers voor Evelyn's draagstoel en vier voor die van Har ry. al was Harry van plan het grootste deel van de weg te voet af te leggen. Ook Evelyn hoopte gedeelten van de weg te lopen. De anderen zouden de zware vrachten torsen. Ook Harry's beide bedienden waren meegekomen Saki. de Bassakok. een jongen van een jaar of twintig en Tom. een zeven- tienjarige knaap uit de kuststreek Toen Harry de mannen aan Evelyn voorstelde, was ze geboeid door hun vreemde voorkomen en hun eigen aardige taal Het waren allen leden van de Kpelle-stam. waaronder Har ry werkte. De meesten droegen alleen een katoenen lendendoek, sommigen bovendien een handgeweven poncho Door JENS LARSEN over de schouders. Maar er waren er ook, die als resultaat van hun aanra king met de westerlingen vol trots in de vreemdste afdankertjes rondlie pen. Meestal waren dezen het ook. die bijnamen droegen als Sixpence. Poor Boy, Try Best en Humbug. Van wege zijn karakter en zijn grote kracht en ook omdat hii wat neger- Engels sprak, werd Humbug als Eve lyn's persoonlijke lijfwacht en tolk aangewezen. Spoedig bemerkte Evelyn hoe aar dig en vrolijk deze wat woest uitzien de mannen waren. En hun levendig onderling gepraat vervulde dé lucht tot Harry, met Humburg als tolk. hun instructies gaf voor de volgende dag en Axel Hansen hun hun slaapplaat sen wees. Het huwelijk was op laat in de och tend gesteld om de gasten uit Monro via gelegenheid te geven naar de plantage te komen en om bruid en bruidegom in staat te stellen nog voor het vallen van de duisternis het dorp te bereiken, waar ze een hut zou den vinden om hun veldbedden op te slaan. Axel's woonkamer werd in een een voudige kapel veranderd en terwijl Evelyn in de hal wachtte tot Hansen's grammofoon de bruidsmars zou laten klinken, besefte ze na al deze dagen van roezige drukte ineens heel sterk hoe groot de stap was. die ze op het punt stond te ondernemen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 6