RIJEXAMEN BLIJFT IN ZIERIKZEE stukken 7e Nieuwsbodereis 'Een dampend en vreeswekkend monster' BEURS-, MARRTBERIGTEN El. Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten Eindelijk is de beslissing gevallen.... De rijexamens BLIJVEN IN ZIERIKZEE. lar Schouwen- Duiveland (niet) één gemeente Onderzoekers vervuild water werken samen met Hongaren Maij: Transport sector eventueel compenseren voor rekening-rijden 6 Verbindingen met het oude Schouwen ZIERIKZEE - Er gaat bijna geen dag voorbij of er wordt hier en daar geschreven over het openbaar vervoer. De daarmee samenhangende problematiek is vaak voorpaginanieuws. Hoewel onze voorouders zich bij hun reizen en kleine tochtjes doorgaans moesten bedienen van weinig geriefelijke wagens of schepen hebben zij zich toch niet zo druk gemaakt over de frequentie van de verbindingen en de meest al lange tijdsduur. Alle ongemak ten spijt be schouwde men een reis binnen- of buitenlands meestal als een welkom verzetje; verder was er niet zoveel.... Windkracht en getijdestroom konden van grote invloed zijn op het verloop van de (vaar)tocht, die overigens zoveel mogelijk volgens een dienstregeling werd uitge voerd. Een overzicht van de diver se vervoermiddelen, die in 1850 de passagiers naar en van Zierikzee brachten, werd in de Nieuwsbode gepubliceerd. 'Buitenwereld' In de tweede helft van de vorige eeuw groeide de animo om ver schillende gebieden binnen het Zeeuwse 'eilandenrijk' te ontslui ten door betere verbindingen: „tussen 1860 en 1872 gonsde ons land van de spoorwegplannen. Er is toen gespeeld met de gedachte van een spoorlijn naar Brouwers haven..." (Westendorp Boerma). Zover is het nooit gekomen; wel deed in het jaar 1900 de stoom tram haar intrede op Schou- wen-Duiveland. Over het 'contact met de buiten wereld' in de eerste helft van de 19de eeuw staan slechts beperkte gegevens ten dienste hoewel die periode nog niet eens zó ver ach ter ons ligt. Het is alweer De Vos geweest die bij zijn uitvoerige en sfeervolle beschrijving van het jaar 1822 en de jaren er omheen ook het een en ander over het vroegere reizen heeft meegedeeld. Ondanks heel wat bezwaren ging het er buiten gewoon gemoedelijk toe: „wie uit het noorden of midden des lands naar Zeeland ging wist dat een langdurige tocht zijn deel was en hetlang samenzijn met medereizi gers bevorderde de wederzij dsche vertrouwelijkheid." Alleen met een beurtschip was Zierikzee te bereiken. Het eerder genoemde jaar 1822 viel nog juist binnen de 'zeiltijd' want pas in 1825 vertoonden zich de eerste stoomboten op de Oosterschelde. Tien gulden kostte de elf uur du rende tocht wan Rotterdam naar Middelburg met 'tussenstop' te Zierikzee. 'God verzoeken'.... Het was voor de kustbewoners wel even wennen, zo'n 'kleppe rend, dampend en zich snel bewe gend schip, in de oogen onzer voor ouders een vreeswekkend mon ster'... Zoals de eerste vliegtuigen en luchtschepen velen naar buiten lokten zo ging het ook bij het langsvaren van de (rader)stoom- boten. Toen het eerste rook uitbra kende schip het Zijpe passeerde waren dan ook zeer velen uit Zie rikzee derwaarts gelopen om van het indrukwekkende schouwspel kennis te nemen. Velen deden dat met gemengde gevoelens. De emoties laaiden hoog op wanneer we het relaas in de toonzetting van P. D. de Vos mogen geloven: „Sommigen schreiden, anderen stonden met de armen omhoog wegens het he meltergende dat een schip zich zonder behulp van wind dorst voort te bewegen; het was, zeiden eenigen, God verzoeken". Niettemin duurde het tot 1847 eer de verbinding tussen Zierik zee en Rotterdam rechtstreeks werd gevaren. Er was wel een an dere verbinding mogelijk maar dan wel iets gecompliceerder. Dan moest men zich vanuit Zierikzee over de weg naar Zijpe begeven en aldaar scheep gaan op de 'Ant werpse' of 'Gorkumsche boot'. Dil- ligences, 'groote gele wagens met drie paarden naast elkaar' zorg den voor dat luidruchtige, met schokken gepaard gaande vervoer. Het verder varen van Zijpe in de richting Antwerpen of Rotterdam moet in die tijd voor velen die met dilligences waren 'aangevoerd' een ware verademing zijn ge weest.... WIEBE KEIKES ArVAABT DSB ITOOMBOOT «TA1» ZXXBIKZXI, gedurende de maanden October en November 1850, fan Zierikzee Zondag 27,'s morg. 5 Woensdag 30, 8 Vrijdag 1, 10 2HX.IQI2VCX* Van Rotterdam Dingadag 29, *a moig. 10 wn» Donderdag 31, 31/* Zaturdag 2, 4 x>xsariT» AAlflEGGKfDl CORRESPONDERENDE OP DE STOOM BOOTEN AAN HET ZIJPE. Vertrek-uren van Zierikzee gedurende de maanden Oct. en Nor* - (Dienst tusschen Middelburg en Hotterdam.) Naar Middelburg: Zondag 27. roorg. 11 Dingsdag 29,'snamid. 1 Woensdag 30, 1 Vrijdag 1, *s raorg. 7 Naar Rotterdam: Zoodag 27, 'amorg. 7 Dingsdag 29, 6 Woensdag 30, 7% Vrijdag 1, 9 urea (Dienst tuiichen Vlitiingeo en Rotterdam.) Naar f lissin gen? I Naar Rotterdam Dingsdag 29.'s raorg. 11are. I Maandag 28, 'amorg. 8 orf* Zaturdag 2, 7 Vrijdag 1, 8Va (Dienst Amieitia.) Naar Antwerpen Maandag 28, 'amorg. 2'4 ure. Dingsdag 29, 3 Woensdag 30, A y2 Donderdag 31» 5 airassvpBxjzss tas vx rotaiasi MTisuia TB ZXSHIXUB, Tan den 24 October I860. Een overzichtelijke dienstregeling uit 1850. BRUSSEL - De maatregelen die de EG-commissie nam toen vijf jaar ge leden Afrikaanse varkenspest de Eu ropese varkensstapel teisterde waren een misslag. Dat concludeert de Eu ropese Rekenkamer in een speciaal verslag. Die maatregelen hebben veel teveel geld gekost, aldus de Rekenka- OOST-BERLIJN - De staatsveilig heidsdienst, de politieke politie in de DDR onder het vorige bewind, had in hat hartje van Oost-Berlijn de be schikking over 201 appartementen vanwaaruit ze de bevolking in de ga ten hield. Dit heeft een Oostberlijnse wethouder tegenover het persbureau ADN verklaard. DEN HAAG - SGP-fractieleider Van der Vlies vindt dat de vernieu wing van het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) geen breekijzer mag worden om het emancipatiebe leid dat het kabinet Lubbers-Kok voorstaat door te drukken. Van der Vlies stelt dit in vragen aan staatsse cretaris Wallage van onderwijst 318/F. Nogmaals een beeld van de watersnoodramp 1953 te Zierikzee. We kijken vanaf de Bagij- nestraat/hoek Rozemarijnstraat in de Breedstraat met op de achtergrond molen Den Haas van toen H. van Dijke. Het is een triest beeld van deze eens zo gezellige Breedstraat met recht vooruit een stukje van de Hoofdpoortstraat. Het verwoestende water heeft ook hier hard toegeslagen en bij de meeste woonhuizen waren de ramen stuk en deels dichtgespijkerd met planken. Het beetje water wat we hier nog op de straat zien staan is maar een klein plasje ten opzichte van een aantal dagen eerder in februari 1953. Links in het midden het begin van de Krepelstraat en rechts van de Schuttershof straat, waar net hoekhuis - zie foto - was ingestort. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. Na lang vergaderen en onderhandelen heeft het CBR besloten Zierikzee als oproepplaats te handhaven. De gezamenlijke RIJSCHOLEN VAN SCHOUWEN-DUIVELAND willen door deze publikatle dank uitspreken aan de medewerking die wij mochten ontvangen. Met dank aan: De inwoners van SCHOUWEN-DUIVELAND voor de handtekeningen-aktie. Mr. J. J. P. M. Asselbergs, voorzitter van de werkgroep. Burgemeesters en wethouders van Schouwen-Duiveland. D. D. J. van der Poel, direkteur gemeentewerken van Zie rikzee. J. T. Wesdorp, medewerker algemene zaken van Zierikzee Korps Rijkspolitie van Zierikzee A. Gerards, opperwachtmeester, verkeersspecialist M. H. Zweedijk, opperwachtmeester Rijkspolitie te Middel burg Mr. G. Nijland, advocaat te Zierikzee C.D.J.A., Christen Democratisch Jongeren Appel Van der Wekken, Fiat garage Kamer van Koophandel te Middelburg Gedeputeerde Staten van Zeeland G. de Oude, voorzitter rijscholen, kommissielid F. Blommaert, kommissielid, kontaktman gem. Zierikzee, aktiecomité D. Blommaert-Sorgedrager, notuliste J. F. v. Uden, perswoordvoerder J. Kort, penningmeester rijscholen M. W. de Roo, kommissielid, lid aktiecomité En een ieder die niet zijn genoemd, danken wij voor hun medewerking. De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge zonden stukken zijn bulten verantwoordelijkheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief schrijver, waarvan naam en adres bij de ledactie bekend moeten zijn. Hoewel de hoofdredacteur van de Zierikzeesche Nieuwsbode ook al daarover heeft geschreven, wil ik graag ook een duit in het zakje doen over de uitspraken van mevrouw Jor- ritsma (tegenspeelster van minister Maij-Weggen) en de heer Blikman, voorzitter van de kiesvereniging van de WD in Dreischor. Ze haalden maar weer eens het oude paard van stal. „Schouwen-Duiveland één ge meente". Waarom eigenlijk? Mevrouw Jor- ritsma kon het niet weten, maar Blik man moest het weten. Alles wat op ons eiland gezamenlijk kan worden gedaan door de zes gemeenten wordt ook gedaan. Daarvoor hoeft men dus niet één gemeente te worden. Wie heeft het eigenlijk bedacht dat één gemeente zoveel goedkoper zou worden om er te wonen (voor de dorpsgenoten). Maar het werkt wel. Mensen die niet nadenken maar nazeggen wat an deren beweren, verkondigen het als een hoge wijsheid. Maar alles wordt wel duurder als Schouwen-Duiveland één gemeente wordt. En wat betekent het voor de dorpsbewoners als men straks voor ieder wissewasje naar Zierikzee moet omdat men dat niet meer even kan regelen op het eigen gemeentehuis? Vooral voor niet-auto- bezitters en ouderen. Eén geme,ente op Schouwen-Duive land heeft straks net zoveel inwoners als enkele flatgebouwen in de grote steden. Denkt u dat een Haagse amb tenaar zich daardoor laat intimide ren? Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot heeft niet voor niets Bruinisse onge moeid gelaten bij de herindeling van gemeenten in de jaren zestig. Hij was een Zeeuw en wist veel van Zeeland. De waarheid dat de inwoner (lees de kiezer) het best gebaat is bij een klei ne gemeente begint nu ook tot de po litieke zetbazen door te dringen. Trouwens Rotterdam en Amsterdam wisten het eigenlijk al toen ze hun ge meente gingen verdelen in deelraden. Het gemeentebestuur dichter bij de kiezer. De jongste verkiezingsuitslag wat de opkomst betreft bewijst het nu. Kijk naar de opkomstcijfers in de steden en in de plattelandsgemeen ten. Na de oorlog als we via Roosendaal naar Rotterdam moesten, passeerden we iedere keer een bord met het op schrift: Hoeven blijve Hoeven. Het is een gemeente in Noord-Brabant. Ik wil die kreet gewijzigd overnemen: Bru moet Bru blijven. Straks met een nieuwe burgemeester die zich inzet voor zijn Bruenaren in landbouw en visserij als hun bestaan wordt be dreigd. Dat zijn we op Bru gewend. Die voor een grote gemeente is ver huize dan maar naar achter den ou- wendiek. Tbt de heer Blikman zou ik willen zeggen: „Blikman verruim je blik man". Met dank voor de plaatsing, S. A. Jumelet Az. Bruinisse Donderdagmorgen het was nog maar kwart voor zeven, wij kwamen nog maar weinig mensen tegen. Toch was Rinus met de bus al een uur op stap, om mensen van dorpen te halen, vlug en rap. Vanaf de garage nü naar Ouwer- en Nieuwerkerk, dan nog even Oosterland en Bruinisse was zijn werk. Nu was het niet ver meer, het was de Grevelingendam, daar moesten wij uitstappen, op de foto was het plan. Daarna gaan toeren, naar 'den Tol' in de Meern, daar stond koffie met gebak klaar, we lusten het geern. Nu een stuk Ruhrgebied, de rook steeg omhoog~ maar ook prachtige natuur, een lust voor het oog. Wij zijn op weg naar Olpe voor de lunch, je kon er bij krijgen, koffie of thee, dus geen punch. 's Middags rijden door 't natuurgebied Biedenkopf, het is daar zo prachtig, we hadden een bof. Eerst nog een tussenstop, dan op naar 't Hotel, daar aangekomen om vijf uur, dus dat ging wel. Over het Dorint-Hotel, niets dan lof en eer, maar dat wisten wij wel van een vorige keer. De andere dag naar Wilhelmshöge, 825 m hoog, het was er prachtig, wel fris maar wel droog. Wij dronken daar ook koffie, je kreeg er een kan, behalve de heer De Rijke, die moest Expresso, 't was niets man. In de grote plaats Kassei lunchen maar weer, het is maar drinken en eten, keer op keer. Na weer een heel eind te hebben gereden voor de thee, stapten al velen uit, maar dat viel toen niet mee, van de dochter mochten wij komen, wat een geluk, neen zei de moeder, blijf maar daar; das mij te druk. Maar niet getreurd, dan maar vlug naar 't Dorint, niemand die mopperde, wij waren allen goed gezind. Vlug je wat opknappen, dan nog wat winkelen gauw, je moet toch wat meebrengen, 't zij voor man of vrouw. Zaterdag het is weer al de dag van vertrek, die dagen ze vliegen, dus de koffers in het rek. Precies half tien, het afscheid is daar, op nu naar huis, je denkt, al aan 't volgend jaar. Eerst nog veel bergen, dus ook veel dalen, die moesten wii nemen om de snelweg te halen. Na heel veel kilometers te hebben gegaan, had je de grens, nu kon je je weer in het Nederlands verstaan. Na nog een tussenstop bij AC Rest. Zevenaar, dan op naar 't galtemaal, wat in Montfoort stond klaar. Het laatste traject, dat was naar het eiland weer, en dan maar hopen op een volgende keer. Nu rest ons nog te danken, de directies van, de Zierikzeesche Nieuwsbode, Van Oeveren, 't was hun plan. Niet in het minst onze Rinus, onze chauffeur, hij stelde ons ook nu weer niet teleur. Nogmaals allen hartelijk bedankt, en het beste toegewenst van onze kant. Fam. W. de Bil Mevr. Moerland LELYSTAD - Onderzoekers van rijkswaterstaat gaan nauw samen werken met Hongaarse collega's op het gebied van bodemvervuiling van meren. De samenwerking beft vooral betrekking op uitwisseling van we tenschappelijke kennis. De vervui ling van het Hongaarse Baltonmeer is vergelijkbaar met de vervuiling van het Ketelmeer in Flevoland. Dat zegt dr. ir. J. Leentvaar, directeur on derzoek bij de dienst binnenwateren van rijkswaterstaat. Een Hongaarse delegatie, onder wie de plaatsvervangend minister van het ministerie van milieu en wa terbeheer, dr. E. Zsuffa, heeft minis ter Maij-Weggen nadrukkelijk ge vraagd om bilaterale steun. Volgens Leentvaart is het Balatonmeer een toeristische trekpleister en zoeken de Hongaren naar een snelle oplossing. Naast geld wordt ook om advies ge vraagd. De samenwerking tussen Neder land en Hongarije op het gebied van waterbeheer en behandeling van af valwater vindt plaats in het kader van het zogenoemde memorandum of understanding dat een aantal jaren geleden al werd ondertekend. ZIERIKZEE - Als het niet lukt een technische methode te vinden om het beroepsgoederenvervoer buiten het rekening-rijden te houden, wil mi nister Maij-Weggen (verkeer) de sec tor fiscaal compenseren voor dc kos ten van deze vorm van elektronische tolheffing. De bewindsvrouw heeft dat toege zegd tijdens een vertrouwelijk ge sprek met de wegvervoerorganisaties NOB. KVO, PCB. NI WO en Neder lands Vervoer, aldus voorzitter Jon ker van laatstgenoemde organisatie Het ministerie van verkeer en water staat bevestigt deze uitspraak. Tijdens de behandeling van haar begroting in de Tweede Kamer zegde Maij het CDA al toe dat geprobeerd zal worden het wegvervoer vrij te stellen van het rekening-rijden. Een studie moet uitwijzen of dat tech nisch haalbaar is. Die studie vindt momenteel plaats. Wanneer zij af is is nog niet bekend, aldus het departe ment. Hoeveel voor eventuele fiscale compensatie voor het wegvervoer be schikbaar is en waar het geld van daan moet komen, kon het ministerie niet zeggen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 6