'Ze kunnen die wateroverlast wel
voorkomen maar ze doen het niet'
'Ze moeten niet zo lang wachten
om die schuiven dicht te doen'
CENTRALE VERWARMING
DEURLOO BV.
Politie zoekt
contact met
betrokkene bij
aanrijding
Nieuwerkerk
Aanrijding
Oosterland
Noordwesterstorm
laat zijn sporen
wederom na
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS -TEL. pm0--16255
NIEUWERKERK - De politie zoekt
contact met een man die op zondag 25
februari met zijn auto was betrok
ken bij een aanrijding op de Kapelle-
weg te Nieuwerkerk.
Het ongeluk gebeurde op zondag 25
februari om 15.30 uur. De man, reed
met zijn auto per ongeluk over de
voet van een kind. Het dochtertje van
mevrouw De W. uit Nieuwerkerk. Na
de aanrijding ging de man mee in de
woning van de familie De W. om mo
gelijke schade te bespreken. Omdat
het allemaal met een sisser afgelopen
leek te zijn vertrok hij weer zonder
zijn naam bekend te hebben ge
maakt. Maar achteraf is gebleken dat
de voet van het meisje is gebroken. In
verband met de verzekering wordt
aan de bestuurder, die in een blauwe
Peugeot reed, verzocht zich alsnog te
melden bij de politie. Telefoon 01110-
14055.
OOSTERLAND - Op de kruising
Groenendaal/Burgemeester Van der
Havestraat te Oosterland kwamen
woensdag twee auto's in botsing.
Het ongeluk gebeurde om ongeveer
14.05 uur. Een landrover bestuurd
door D. van B. uit Renesse naderde
het kruispunt vanuit de Burgemees
ter Van der Havestraat en een perso
nenauto bestuurd door mevrouw A.
C. S. uit Oosterland vanuit het Groe-
nendaal. Bij het nemen van de bocht
kon A. C. S. de Landrover niet meer
ontwijken omdat die niet voldoende
links zou hebben gehouden. Beide
voertuigen werden bij de aanrijding
beschadigd, niemand werd gewond.
Onrust en boosheid vanwege sluitingsbeleid Stormvloedkering
BRUINISSE - „Nu hebben ze door die Stormvloedkering' het middel in handen om
wat te doen aan de wateroverlast en nu gebruiken ze het niet. Dat begrijp ik niet. Die
paar kubieke meter water minder in de Oosterschelde zijn heus niet slecht voor het mi
lieu. Als ik hoor en lees hoe ze praten over het waterpeil waarop de kering moet wor
den gesloten denk ik: Ze zullen wel net zo lang doorgaan tot we vandaag of morgen met
zo'n 80 man het Topshuis bezetten om zelf die knop in te drukken waardoor de schui
ven gaan zakken". H. Padmos uit Bruinisse is samen met zijn broer eigenaar van de
machinefabriek Padmos. Een familiebedrijf dal sinds 1930 aan de Bruse haven is ge
vestigd. Sinds de jaren zestig loopt het havenplateau, de werkvloer van het bedrijf, on-
dep water wanneer het waterpeil in de Oosterschelde stijgt tot boven 2,80 meter plus
NAP. De Stormvloedkering wordt pas bij 3,00 meter plus NAP gesloten.
De gebroeders Padmos: ,,Paar kubieke meter water minder heus niet slecht voor het milieu". (Foto: Joop van Houdt).
Het is dit jaar (in het twee maanden
oude 1990) al zeven keer gebeurd dat
Padmos zijn werknemers naar huis
moest sturen omdat een 'overstro
ming' het werken onmogelijk maak
te. „Tegenwoordig doe ik bij de ge
meente Bruinisse steeds mededeling
van wat het mij heeft gekost. Ik heb
25 mensen in diénst die mij ongeveer
70 gulden per uur kosten. Dus reken
maar waar dat op uit komt als ik die
een dag naar huis moet sturen".
Waterkering
Boven het havenplateau ligt het fa
brieksgebouw waar de machines en
onderdelen van machines worden ge
maakt die op het havenplateau met
behulp van heftrucks in boten wor
den gebouwd. „Om te voorkomen dat
het water ook op de fabrieksvloer
loopt hebben we om het fabrieksge
bouw een waterkering gemaakt. Die
moet in stelling worden gebracht, be
waakt en weer worden afgebroken.
Dat kost extra werkuren voor het
personeel".
Padmos is er inmiddels van over
tuigd dat het een vergissing was toen
het bedrijf in de jaren zestig vanaf de
dijk bij de Bruse haven verhuisde
naar de buitenkant van de haven.
,,Dat gebeurde omdat de haven van
Bruinisse werd aangepast en ver
bouwd. Mijn vader en broer die naar
het gemeentehuis gingen om inlich
tingen, kregen te horen dat de (nieu
we) vloer van het havenplateau op
een niveau van 3,20 meter plus NAP
zou komen. Daarom hebben we ons
bedrijf daar gevestigd. Hadden we
het maar nooit gedaan".
Padmos zegt dat omdat zijn hoop
op verbetering door de aanleg van het
Deltaplan ook de grond is ingeboord.
Eerst hadden we goede moed. We
dachten even geduld hebben want het
Deltaplan wordt in fases uitgevoerd.
Als de Stormvloedkering klaar is
wordt vanzelf de waterstand wat la
ger. Maar het blijkt toch anders te
4. zijn".
Verrast
Na een periode waarin in de Oos
terschelde geen extra hoge waterstan
den voorkwamen, werd Padmos de
afgelopen maanden keer op keer 'ver
rast' door overstromingen. „Verrast,
ja. Want het blijkt bij de overheid nog
steeds niet mogelijk om ons even te
waarschuwen wanneer er een hoge
waterstand op komst is. Dat moeten
we zelf maar proberen in te schatten
met natte vingerwerk. Terwijl ze bij
Rijkswaterstaat tot op de centimeter
nauwkeurig kunnen zien wat er gaat
gebeuren. Ik krijg de indruk dat. het
technisch heel goed mogelijk zou zijn
ons tijdig te waarschuwen als het ha
venplateau gaat overstromen, maar
dat men niet wil. Ze leggen wel de
verantwoording op onze nek, maar ze
weigeren mee te denken".
Met die verantwoording bedoelt
Padmos de verplichting die zijn be
drijf heeft om er voor te zorgen dat
geen schadelijke stoffen vanaf hpt
havenplateau in het Oosterschelde-
water terecht komen. ,,Als dat pla
teau overstroomt is het toch niet te
voorkomen dat gemorste olie en an
dere afvalstoffen mee spoelen met
het water".
Padmos wijst er op dat de overheid
op dit gebied ook de hand in eigen
boezem moet steken. ,,In verband
met de sanering van de havenbodem
staat nu op het havenplateau een tij
delijk rioleringstelsel. Toen het
Oosterscheldewater van de week
weer over de kade spoelde bleek de
riooltank daartegen niet bestand te
zijn en liep over. Nu is het wel geen
supertanker. Maar er liep toch zo'n
drie kubieke meter olie het water in.
Dan vind ik dat de gemeente zijn
werk beter moet doen door bij het
plaatsen van zo'n riooltank rekening
te houden met de mogelijkheid van
overstroming van het havenplateau.
Of dat ze de kering eerder moeten
sluiten natuurlijk".
Noodzakelijk
Dat laatste is volgens Padmos zon
der meer noodzakelijk. ,,Wij hadden
wel gedacht dat de overheid zoveel
verstand zou hebben dat ze ervoor
zou zorgen dat dit soort toestanden
tot het verleden zou behoren na de in
gebruikname van de Stormvloedke
ring. Ze hebben mij nog steeds niet
duidelijk kunnen maken wat het na
deel is van een lager sluitingspeil. In
de afgelopen drie jaar kwamen maar
af en toe hoge waterstanden voor. Ik
heb niemand van die milieumensen
horen uitleggen dat het milieu schade
opliep door die betrekkelijk lage wa
terstanden. Ik vraag mij ook af of het
milieu er erg door wordt benadeeld".
Dat laatste is volgens Padmos wel
het geval als het Oosterscheldewater
dat het havenplateau overstroomt de
olie en het andere afval dat zich daar
bevindt steeds meeneemt. ,,Er wordt
gewoon te veel geluld terwijl men
niet weet waar men eigenlijk mee be
zig is". Het zit Padmos dwars dat er
bij Rijkswaterstaat zo weinig begrip
is voor de problemen waarmee hij en
nog vier andere bedrijven die aan de
buitenzijde van de Bruse haven zijn
gevestigd kampen. „Als ze de kering
zouden sluiten wanneer het water op
het niveau komt van het havenpla
teau zouden ze een boel overlast en
vervuiling voorkomen".
Onrust en angst vanwege sluitingsbeleid Stormvloedkering
NIEUWERKERK - „Als we op televisie zien hoe ze erover staan te praten wanneer
de schuiven in de Stormvloedkering dicht gaan. Dan denken we: moet dat nu pas bij
een waterstand van drie meter. Dat ding is toch in de eerste plaats gemaakt voor de
veiligheid. Laten ze hem dan ook wat eerder dichtdoen. Dat zou voor de meeste oudere
mensen toch een hele geruststelling zijn". Het echtpaar P. Quist en A. E. Quist-van
Dienst uit Nieuwerkerk is 70 en 62 jaar oud. De afgelopen weken hebben zij heel wat
onrustige dagen en slapeloze nachten gehad. Dagen en nachten waarin de herinnerin
gen aan de watersnoodramp van 1953 weer boven kwamen. „Wind vinden wij ver
schrikkelijk. Er zit dan een onrust in je lichaam doordat je altijd het idee houdt dat
het weer kan gebeuren. Het water is zo machtig".
Uit bed in het water
De achterzijde van het gemeentehuis in Nieuwerkerk tijdens de dagen van de
ramp.
Kering voor vierde
heer gesloten
ZIERIKZEE - In de nacht van
woensdag op donderdag is weer een
korte maar hevige noordwester-
storm over ons land getrokken. Voor
al in het zuiden en zuidwesten liet hij
zijn sporen na in de vorm van kapot
te ramen en daken en omgevallen bo
men. De storm hield vooral huis tus
sen twaalf uur en een uur of drie in
de ochtend. De Zeeuwse dijken wer
den korte tijd gebeukt door een wind
van 11 Beaufort en opnieuw was eni
ge tijd dijkbewaking nodig. De
Stormvloedkering in de Oosterschel
de ging om half twee voor de vierde
keer in deze stormweek dicht.
Uiteindelijk werd rond vier uur bij
de Stormvloedkering een waterhoog
te gemeten van 3,35 meter boven
NAP. In Vlissingen was het hoogste
punt iets later 3,63 meter boven NAP.
Daarmee bleef de stand onder de ver
wachte vier »meter. Het tij was vol
gens woordvoerders van de Dienst
Deltakust Rijkswaterstaat en de
Stormvloedwaarschuwingsdienst in
Den Haag deze nacht ook eerder dan
verwacht gekenterd. De dijkbewa
king werd daarna opgeheven.
Talloze bomen in Zeeland (in Wes-
terschouwen is de brandweer tot
03.00 uur in de weer geweest), Noord-
Brabant, het zuiden van Zuid-
Holland, Limburg en ook Nijmegen
sneuvelden. Alle rijkspolitiekorpsen
daar meldden stormschade. In de
Rotterdamse haven sloegen schepen
van hun trossen en gingen kranen
aan de wandel. Het door de janua-
ristorm al zwaar gehavende dak van
het Sparfastadion moest opnieuw
een veer laten.
Op de rijkswegen waren door bui
en, gladheid en windstoten wat onge
vallen zonder ernstige gevolgen. Er
waren ongeveer twintig auto's bij be
trokken volgens de Algemene Ver
keersdienst. In Limburg moest de
weg Weert-Nederweert-Meijdel wor
den afgesloten omdat er twintig tot
dertig bomen overheen lagen. In de
vroege ochtend was die weg nog niet
vrij. Op de rijkswegen waren verder
geen blokkades.
Wel waren er weer wat vrachtwa
gens de dupe van het weer. Woensdag
avond laat zorgden twee vrachtwa
gens die gebotst waren op Rijksweg
20 bij Moordrecht voor problemen.
Om vijf uur 's morgens lag een
vrachtwagen op zijn kant in de berm
van de rijksweg van Utrecht naar
Amsterdam, ter hoogte van Breuke-
len. De Algemene Verkeersdienst in
Driebergen waarschuwde 's morgens
voor zware windstoten en gladheid.
De rijkspolitiekorpsen meldden
vooral in het noorden in het begin
van de ochtendspits enkele aanrij-
dinkjes door gladheid. De wind zat
tegen zeven uur in de west/noord-
west hoek en de windkracht was 8
Beaufort aan de kust in het zuid
westen en 9 in de rest van het land.
Hij zou nog verder afnemen volgens
het KNMI, maar in de loop van de
middag kan weer op meer wind wor
den gerekend.
i
Het echtpaar Quist is van mening
dat Rijkswaterstaat, bij de beslissing
over het waterpeil waarbij de kering
dicht gaat, te weinig rekening houdt
met de gevoelens van ouderen. Wij
zijn er van overtuigd dat die angst
voor wind en water er nog steeds in
zit bij het grootste gedeelte van de
mensen die de ramp hebben meege
maakt. „Wij weten zeker dat 90 pro
cent van de oude mensen veel liever
had gehad dat ze die Oosterschelde-
dam gewoon dicht hadden gemaakt
in plaats van de aanleg van die pijler-
dam. Dat stukje Oosterschelde kan
het milieu ook niet meer redden. En
nu moeten ze ik weet niet hoe lang er
over nadenken voor ze de schuiven in
de pijlerdam dichtdoen. Dat is wel
heel erg als het zulk weer is. Hij is er
toch voor gemaakt. Dan moeten ze
hem toch dicht doen. Wat geeft het
dat het water een poos een halve me
ter lager is. Wij hebben toch genoeg
meegemaakt in 1953".
Glashelder
Gebeurtenissen die het echtpaar
Quist nog glasheldèr voor de geest
staan. Onder de ongeveer 290 doden
die in Nieuwerkerk als gevolg van de
watersnoodramp waren te betreuren
bevond zich ook een aantal familiele-
i
den van het echtpaar. „Ooms, tantes,
neven en nichten. Maar je kreeg in
dertijd een schok door iedere naam
waarvan je hoorde dat hij of zij omge
komen was. Want vroeger kende ie
dereen in het dorp elkaar en leefde
met elkaar mee".
Zelf bracht het echtpaar Quist het
er levend af omdat het huisje waarin
zij nu al 45 jaar wonen aan de Hoge
Kerkstraat staat. Een van de hoogst
gelegen gedeeltes in het midden van
het dorp. Op 1 februari 1953 was het
echtpaar ongeveer 30 jaar en had een
dochtertje van vier jaar. „Het was
verschrikkelijk weer, maar niet zo
erg als we nu de afgelopen tijd heb
ben gehad hoor. We lagen gewoon te
slapen. Dat lukte toen nog, want je
was jong en wist niet wat er zou ko
men hè".
Zelfs door het luiden van de kerk
klok midden in de nacht sliep het
echtpaar heen. „We werden een poos
later wakker doordat we allemaal
mensen hoorden lopen buiten". Tben
ze van de overstroming hoorden ging
meneer Quist op weg om de ouders
van zijn vrouw te halen. „Die woon
den in een huisje langs de provinciale
weg. Daar waar de stoplichten bij
Nieuwerkerk staan". Zover kwam hij
niet. „Halverwege hoorde en zag ik
het water met donderend geweld als
een vloedgolf aankomen. Ik moest te
rug".
In het huis van het echtpaar Quist
kwam het water tot een hoogte van
ongeveer 1,60 meter. „Maar mijn ou
ders stapten vanuit hun bed zo in het
water dat tot op de bovenverdieping
van hun huis was gestegen", aldus
mevrouw Quist. Met behulp van een
vlot, dat werd gemaakt van balken-
hout van timmerman Tieleman,
slaagde haar echtgenoot er in het
oudere echtpaar en hun zoon via een
gat in het dak uit hun huis te halen en
over te brengen naar de Hoge Kerk
straat.
„We gingen met zijn allen op zolder
bij onze buren hiernaast die een ho
ger huis hadden. Daar zaten we met
zo'n 70 mensen. Heel veel mensen
kwamen naar de Hoge Kerkstraat
om hier wat veiligheid te zoeken. De
meeste huizen in de lager gelegen ge
bieden waaiden om als lucifersdoos
jes". Via kleine bootjes werden de
mensen later overgebracht naar een
kotter uit IJmuiden die buiten bij
'het gat van Ouwerkerk' lag om hen
te evacueren.
Mevrouw Quist verbleef een poosje
bij een arts in IJmuiden, maar me
neer Quist was na een week alweer
terug op Schouwen-Duiveland om te
helpen met het verstevigen van de
poldertussendijk het Beiersdijkje.
„Daarmee konden we voorkomen dat
het water zou overlopen naar Drei-
schor en Schuddebeurs". Later werk
te Quist ook mee aan het herstel van
andere dijken.
Niet aanzien
„Ik ben ook een paar keer door de
politie gevraagd om lijken van over
leden mensen te identificeren. Maar
dat heb ik maar een keer gedaan. Ik
kon het gewoon niet aanzien". Toen
het echtpaar een tijdelijke barak wo
ning kreeg toegewezen bij de Beiers-
dijk kon mevrouw Quist zich vanuit
haar evacuatie-adres weer bij haar
man voegen. „Ik ben nog nooit zo blij
geweest. Dat was een echt feest. Dat
je elkaar weer zag. Al die mensen van
Ouwerkerk en Nieuwerkerk. Er werd
onderling veel gepraat over de dingen
die waren gebeurd".
Nadat het gat bij Ouwerkerk, waar
de zee door de dijk heen brak, was
gedicht kon het echtpaar Quist weer
naar het eigen huis in Nieuwerkerk
terugkeren. „Dat was verschrikke
lijk, alles zat dik onder de modder en
stonk. Ik wilde niet meer terug.
Maar we hadden nog geluk, want er
waren genoeg mensen wiens huis er
helemaal niet meer stond". In die
tiid waren groepen jonge mensen uit
landen als Canada, Zweden, Noorwe
gen actief om te helpen met het weg
scheppen van de modder.
Na de herstelwerkzaamheden leef
de het echtpaar jarenlang met het
angstige idee dat opnieuw een wa
tersnoodramp kon plaatsvinden.
„Het water is zo machtig. Als dat
echt wil is er niets tegen te doen. We
hebben nu wel een Stormvloedke
ring. Maar de schuiven die daarin zit
ten kunnen ook weigeren. Of het wa
ter kan doorbreken naast die kering.
Over de duinen. Wij zijn piet de eni
gen die er zo over denken. We kennen
mensen die de afgelopen weken ver
schillende keren de hele nacht heb
ben opgezeten. Het is niet zo dat we
direkt denken dat de dijk zal door
breken. Maar toch zou er iets mis
kunnèn gaan waardoor weer een wa
tersnoodramp zou kunnen gebeuren".