Verdeelde meningen over herinrichting Weststraat 9 Eindelijk akkoord provincie en rijk over oeververbinding JA SAMAN BV 32b( 33&I DE ZIERIKZEESCHE COURANT EVO blij met oeververbinding Westerschelde Jacht in Kop van Schouwen voorlopig verboden WA> ffih PÊ BI LT Weer prijs 't Staepel'of in Renesse GOED THUIS IN HET NIEUWS VAN SCHOUWEN-DUIVELAND sc*ou*êï%Tiï? ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Bouw Eerste paal Maskers Overwinning De aannemers in de regio maken zich zorgen De eerste paal voor het nieuwe onderkomen Leerlingen van de basisschool 't Kofschip zijn Een belangrijke overwinning van het da- over de stakingsacties in de bouw. (Pag. 2). van de Zierikzeesche Kegelbond is geslagen. in de weer geweest met maskers. (Pag. 4). mesteam Delphi Mevo '80. (Pag. 7). (Pag. 3). DINSDAG 20 FEBRUARI 1990 146ste jaargang Nr. 24697 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) De beste manier om te behagen is de ander laten gel den. Gezegde Advertentie Voor: Dakbedekking Goten naar: Constructeurs/ Installateurs Julianastraat 40 4301 NC Zierikzee Telefoon 01110-12647 Zeeland verheugd over aanbod Maij-Weggen ZIERIKZEE - De organisatie van vervoerders en verladers EVO is blij met het akkoord dat maandag is be reikt tussen het ministerie van ver keer en waterstaat en de provincie Zeeland over de aanleg van een vaste oeververbinding onder/over de Wes terschelde (WOV). Een goede noord- zuid-as ontbrak tot dusver en de veerdiensten konden de stroom vrachtwagens niet aan, aldus de EVO. ZIERIKZEE - Het ministerie van verkeer en water staat en de provincie Zeeland hebben een akkoord be reikt over de aanleg van de vaste oeververbinding Wes terschelde (WOV). Het zal gaan om een brug-tunnelcom- binatie. De minister heeft Zeeland een maximale jaar lijkse bijdrage van 41,1 miljoen gulden hiervoor aange boden. Dat is 11 miljoen meer dan de bijdrage die het vo rige kabinet ter beschikking wilde stellen. Het geld wordt tijdens de bouw voor 100 procent gecorrigeerd voor inflatie, daarna voor 50 procent. Verder hoeft geen BTW te worden afgedragen. De provincie had eerder al een jaarlijkse bijdrage van. 4 mil joen uitgetrokken voor de WOV. Het totale project gaat zo'n 800 miljoen kosten. Hét ministerie heeft dat meege deeld. Gedeputeerde staten zijn vol gens het ministerie akkoord met de voorgestelde regeling, onder voorbe houd dat provinciale staten ook ak koord gaan. Het akkoord betekent een door braak in een discussie tussen rijk en provincie die meer dan 30 jaar heeft geduurd. Zeeland gaat nu op zoek naar een private exploitatiemaat schappij die de brug-tunnel gaat bou wen. Hiervoor zijn op dit moment in de markt de Exploitatiemaatschappij Westerschelde (een consortium van Boskalis, Balast Nedam, Volker Ste- vin, Hollandse Betongroep en enkele Belgische aannemers) en de Tolbrug Exploitatiemaatschappij (TBM), waarin Hollandia Kloos, Grootint en de Nationale Investeringsbank zit ting hebben. Het is nog niet duidelijk wanneer de bouw van start gaat. Eerst moet er nog duidelijkheid komen over het tracé en moet er een milieu-effectrap portage komen. Ook de bestem mingsplannen moeten nog worden gewijzigd. Dat zal volgens verkeer en waterstaat in elk geval nog een paar jaar duren. Lijntje Het CDA-Kamerlid Eversdijk rea geerde enthousiast op het akkoord. „Eindelijk wordt Zeeland weer se rieus genomen, nadat het jarenlang aan het lijntje is gehouden", zo meen de hij. Het is volgens Eversdijk een 'goed compromis waarbij minister Maij-Weggen van verkeer en water staat haar nek heeft uitgestoken. Be langrijk element in het akkoord is volgens Eversdijk dat het ministerie van verkeer en waterstaat bereid is meer financiële lasten op zich te ne men dan in het verleden het geval was. Kamerleden van PvdA en VVD wa ren niet bereikbaar voor een reactie. Het aanbod van minister Maij-Weg gen voor de Westerschelde oeverver binding is het beste dat ooit voorge steld is. Dit zegt Commissaris van de Koningin in Zeeland, dr. C. Boertien, in een reactie. De minister heeft de zaak volgens hem buitengewoon voortvarend aangepakt. Boertien verwacht dat de eerste schop voor de verbinding over de Westerschelde over ongeveer een jaar de grond in kan. Voor die tijd moet nog een milieu-effectrapportage opgesteld worden. Daarnaast zal het provin ciaal bestuur nog een definitieve tracé-keuze moeten maken. Eventue le wijzigingen en aanpassingen van de infrastructuur zijn hiervan afhan kelijk. De bouw van de verbinding zal zo verwacht Boertien waarschijn lijk vier a vijf jaar vergen. De Westerschelde-verbinding is vol gens de Zeeuwse Commissaris van de Koningin vooral van belang voor de ontsluiting van Zeeuws-Vlaanderen. ,,Nu zijn de mensen nog afhankelijk van de veren. Die varen 's nachts en bij dichte mist of storm niet". In het kader van Europa 1992 vindt Boer tien het bovendien belangrijk dat het hele Deltagebied goed bereikbaar is. De discussie over een Westerschel- de-oeververbinding duurt al zo'n 25 jaar. ,,We hebben taai vast weten te houden. Het tij begon te keren toen de WOV in het laatste regeerakkoord genoemd werd", zegt Boertien. Het vorige kabinet sprak in verband met goed nabuurschap met België de voorkeur uit voor een tunnel variant. Dit nummer bestaat uit 8 pagina's Verkeerscommissie stelt advies uit ZIERIKZEE - Over de herinrichting van de Zierikzeese Weststraat tot een meer verkeersveilige straat is het laat ste woord nog niet gezegd. Dat bleek maandagavond toen een aantal bewoners uit de Weststraat commentaar mocht leveren op het herinrichtingsplan voor deze straat, dat door de dienst gemeentewerken is opgesteld ten einde de verkeersveiligheid daar te verbeteren. Ver deeldheid onder de aanwezigen over de gewenste oplos sing plus enkele op de valreep ingezonden brieven maak te het voor de verkeerscommissie onmogelijk om diezelfde avond nog een advies over dit plan te geven. Halverwege de Weststraat komt dan een tweezijdige versmalling van de rijbaan tot een breedte van 2,75 me ter. Voor de fietsers is bij beide ver smallingen een aparte strook van 1,35 meter bfeed gereserveerd. De schei ding tussen fietspad en rijbaan wordt door stenen verhogingen met reflec terende houten palen aangegeven. Zoals bekend heeft de bewoners commissie Weststraat Veiliger het ge meentebestuur verschillende keren gewezen op de verkeersonveiligheid in de Weststraat, veroorzaakt door de hoge snelheden van het snelverkeer. Daarnaast richt met name het zware verkeer ook schade aan de woningen aan, waardoor de woonfunctie af neemt. Ofschoon de Weststraat in 1993 aan de beurt is voor reconstructiewerk zaamheden is die verkeersoverlast voor de gemeente aanleiding geweest om een plan met tijdelijke maatrege len op te stellen, dat aansluit op het definitieve plan. In het kort komen die tijdelijke aanpassingen erop neer dat er in deze toegangsweg tot het centrum twee versmallingen worden aangebracht. Bij de Westbrug wordt de weg aan de noordkant versmald tot 3,50 meter. Dergelijke versmallingen moeten voorkomen dat de Weststraat als racebaan wordt gebruikt. Volgens de adjunct-directeur gemeentewerken C. van der Linde is het al dan niet sla gen van de doelstelling om de snel heid van het snelverkeer terug te brengen afhankelijk van tegenlig gers. Op het moment dat er tegenlig gers zijn zullen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs bij de ver smallingen vaart moeten minderen. Het plaatsen van borden om aan te geven wie voorrang heeft ontried Van der Linde. „Geadviseerd is om dat aan de weggebruiker over te laten" aldus de adjunct-directeur. Ofschoon alle aanwezigen de hoofddoelstelling, het terugbrengen van de snelheden, onderschreven ble ken de meningen maandagavond nogal uiteen te lopen. Het bewoner scomité Weststraat Veiliger had de bewoners via een tekening geïnfor meerd over en gevraagd naar dit plan. Volgens G. A. Lupgens waren 38 van de 41 bewoners hierover bena derd en hadden 25 zich positief over dit herinrichtingsplan uitgelaten. Maandagavond roerden ook de te genstanders zich in de Trouwzaal. „Voor mij behoeft er niets te gebeu ren. Je weet van tevoren dat het een doorgaande weg is en dan moet je niet verwachten dat je er de rust van een polderweg aantreft" aldus een van de toehoorders. Kritiek werd niet alleen op met name de tweezijdi ge versmalling halverwege de West straat geleverd, maar ook de bewo nerscommissie werd bekritiseerd. Deze zou niet namens de gehele West straat kunnen spreken omdat deze (mogelijk door opeenvolgende bewo nerswisselingen) niet iedereen over de kwestie zou hebben benaderd. Uitlaatgassen „Met deze maatregelen creëer je an dere problemen" constateerde een van de tegenstandsters. Haar angst betrof ook de toename van de uitlaat gassen die de wegversmallingen (waardoor het verkeer meer tijd no dig heeft voor het passeren van de Weststraat) tot gevolg zullen hebben. Daarnaast zal ook de parkeercapaci- teit door de geplande versmallingen ^fnemen. Een zwaarwegend argu- y ment,volgens haar, temeer daar de. Weststraat vanwege de sociale contro le een veilige parkeerplaats is. Problemen werden ook verwacht over de rijbaanbreedte. Ter plaatse van de tweezijdige versmalling zal die 2,75 meter bedragen terwijl el ders de rijbaanbreedte gelijk blijft. Volgens een van de critici zal dit ertoe leiden dat twee passerende vrachtwa gens gezien de straatbreedte bomen zullen raken. „Met dit plan loopt u vooruit op eenrichtingsverkeer dan wel het uitbannen van het vrachtver keer uit de binnenstad" aldus een aanwezige. Van der Linde toonde aan de hand van een schets aan dat het al leen bij de versmallingen niet moge lijk is om te passeren. Hetgeen in fei te de kern van het plan is. Het college zal zich dan ook bera den om tot een voorstel voor (voorlo pig) een versmalling te komen. Over deze mogelijkheid zal ook de bewo nerscommissie worden gepolst. Een aantal verkeersremmende voorzieningen moet ervoor zorgen dat de verkeersoverlast in de Weststraat wordt be perkt. (Foto: Joop van Houdt). Brieven Deze tot nu toe onbekende bezwa ren plus het feit dat er door de tegen standers van het plan op de valreep enkele brieven zijn geschreven zorg den voor onduidelijkheid en tot te leurstelling dat dergelijke geluiden nu pas te horen waren. „Sinds eind '87 zijn we hiermee bezig en nu pas op deze laatste avond hoor je de tegen standers" sprak voorzitter J. van de Brand teleurgesteld en ook burge meester mr J. J. P. M. Asselbergs vond het jammer dat dergelijke ge luiden nu pas werden geuit. „Er is met het opstellen van het plan en alle vergaderingen al heel wat geld ver knald. Dat is uw en mijn geld" sprak hij scherp. Daarbij tekende Assel bergs aan dat wanneer er niets ge beurt er onrecht wordt gedaan aan de vrij algemene gevoelens dat er iets aan de snelheid moet worden gedaan. Het feit dat noch het college noch de leden van de verkeerscommissie de brieven onder ogen hadden gehad plus de nu geuite bezwaren maakten het innemen van een standpunt door de verkeerscommissie onmogelijk. Het leek de commissie dan ook ver standiger om de advisering uit te stellen totdat meer inzicht in de grie ven van enkele bewoners is gekregen. Enquête Een idee van de heren W.F. Spren- gelmeijer (RU) en C. Legemaate (CDA) om een enquête onder de bewo ners te houden om zodoende een beter beeld te krijgen werd door commis sievoorzitter Asselbergs de grond in geboord als zijnde een slechte zaak voor de democratie omdat dit het ge vaar heeft dat het al dan niet uitvoe ren van dit herinrichtingsplan zou niet meer zijn dan een aftreksomm'et- je tussen het aantal voor -en tegen standers. „U weet niet tot welke pre cedenten dit kan leiden" waarschuw de Asselbergs. die voorts voorstelde dat het college opnieuw contact zal hebben met de bewonerscommissie. Tijdverlies is hierdoor onoverkome lijk. Behalve dat de commissie unaniem van mening was dat het niet raad zaam zou zijn om in een dergelijke onduidelijke situatie een advies te geven bleken de commissieleden wel wat te voelen voor de suggestie van een van de aanwezigen om het eerst eens met een wegversmalling bij de Westbrug te proberen. BURGH-HAAMSTEDE - De jacht in het natuurgebied Kop van Schouwen blijft voorlopig verboden. De door het ministe rie van landbouw afgegeven vergunning mag nog niet wor den gebruikt. Dit heeft de Raad van State bepaald. De uitspraak is een overwin ning voor de Vogelbescherming en de Stichting Duinbehoud. Door beroep aan te tekenen te gen de vergunning kon de jacht niet beginnen. Volgens de Na tuurbeschermingswet is de ver gunning pas van kracht als alle bezwaren zijn behandeld. De wildbeheereenheid op Schou- wen-Duiveland en de jagers vereniging KNJV wilden via een uitspraak door de Raad van State alsnog toestemming krijgen met de jacht te begin nen. Via de door minister Braks verleende vergunning is het mogelijk om tot 1 september 1995 in het gebied onder andere te jagen op ree, konijn, hout snip, zwarte kraai en haas. De jacht blijft verboden tot het ministerie de lopende bezwa renprocedure heeft afgehan deld. mmÊÉÊ Verwachting tot woensdagavond: Af en toe regen Veel bewolking en vooral in de och tend af en toe regen. Later van het westen uit enkele opklaringen. Mini mumtemperatuur omstreeks 10 gra den. Middagtemperatuur ongeveer 12 graden. Matige, aan de kust en op het IJsselmeer krachtige zuidwesten wind. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m zaterdag 24 febr.: Donderdag: Zonneschijn: 50% Kans op neerslag: 10% Min.temp.: 6 graden Middagtemp.: 13 graden Windkracht: zuid 4 Vrijdag: Zonneschijn: 50% Kans op neerslag: 10% Min.temp.: 7 graden Middagtemp.: 14 graden Windkracht: zuid 3 Zaterdag: Zonneschijn: 20% Kans op neerslag: 30% Min.temp.: 6 graden Middagtemp.: 12 graden Windkracht: zuidwest 4 ZON- EN MAANSTANDEN 21 febr. Zon op 07.43, onder 18.04 Maan op 06.00, onder 13.09 22 febr. Zon op 07.41, onder 18.06 Maan op 06.32, onder 14.27 Nieuwe Maan: 25 februari (09.54) HET WEEROVERZICHT DE BILT - Een oud Oceaanfront bo ven de Britse eilanden bereikt van nacht de Noordzee. In de loop van de ochtend trekt het via ons land naar het oosten weg. Uit de bewolking valt af en toe regen, maar grote hoeveelhe den worden niet verwacht. De tempe raturen blijven onveranderd hoog voor de tijd van hét jaar. Na een minimumtempartuur van nacht van ongeveer 10 graden, wordt het morgenmiddag ongeveer 12 gra den. In de loop van de dag breekt de bewolking en krijgen we vanuit het westen een paar opklaringen. De zuid tot zuidwestenwind ruimt naar zuid west tot west en is matig, kracht 4, aan de kust en op het IJsselmeer krachtig, 6. RENESSE - De openbare basis school 't Staepel'of is voor de derde keer in de prijzen gevallen met een landelijke wedstrijd van het Pro- duktschap voor Vis- en Visproduk- ten. De school heeft hierover inmid dels bericht ontvangen. De groepen zeven en acht hadden de opdracht gekregen een kijkdoos te maken met de mosselvisserij als the ma. En dat hebben ze dus met succes gedaan. In 1984 won de school een beeld en in 1987 een herinnerings bord met een geldbedrag. Deze keer is het een gevelsteen met daarin een mossel. De steen zal op een later tijd stip onthuld worden. Maandag - Dinsdag - Donderdag - Vrijdag al het nieuws van Schouwen-Duiveland bij u thuis met de Zierikzeesche Nieuwsbode! En op woensdag gratis de Nieuwsbode Extra met alle informatie over het bedrijvige leven op Schouwen-Duiveland. VUL DIE BON DUS SNEL IN, OF NÓG SNELLER, BEL 01110-16551 >1 Naam Adres Postcode Telefoon Wij willen ook goed nieuws thuis, en een gratis proefabonnement van 2 weken. 7IFRIK7FFS<Hrfl| MiuwsBonr H Plaats: Handtekening: Bon opsturen in gesloten envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode, antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 1