Verdeelde meningen over
herinrichting Weststraat
9
Eindelijk akkoord provincie
en rijk over oeververbinding
JA
SAMAN
BV
32b(
33&I
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
EVO blij met
oeververbinding
Westerschelde
Jacht in
Kop van
Schouwen
voorlopig
verboden
WA>
ffih
PÊ
BI LT
Weer prijs
't Staepel'of
in Renesse
GOED THUIS
IN HET NIEUWS VAN
SCHOUWEN-DUIVELAND
sc*ou*êï%Tiï?
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Bouw Eerste paal Maskers Overwinning
De aannemers in de regio maken zich zorgen De eerste paal voor het nieuwe onderkomen Leerlingen van de basisschool 't Kofschip zijn Een belangrijke overwinning van het da-
over de stakingsacties in de bouw. (Pag. 2). van de Zierikzeesche Kegelbond is geslagen. in de weer geweest met maskers. (Pag. 4). mesteam Delphi Mevo '80. (Pag. 7).
(Pag. 3).
DINSDAG 20 FEBRUARI 1990
146ste jaargang Nr. 24697
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
De beste manier om te behagen is de ander laten gel
den.
Gezegde
Advertentie
Voor:
Dakbedekking
Goten
naar:
Constructeurs/
Installateurs
Julianastraat 40
4301 NC Zierikzee
Telefoon 01110-12647
Zeeland verheugd over aanbod Maij-Weggen
ZIERIKZEE - De organisatie van
vervoerders en verladers EVO is blij
met het akkoord dat maandag is be
reikt tussen het ministerie van ver
keer en waterstaat en de provincie
Zeeland over de aanleg van een vaste
oeververbinding onder/over de Wes
terschelde (WOV). Een goede noord-
zuid-as ontbrak tot dusver en de
veerdiensten konden de stroom
vrachtwagens niet aan, aldus de
EVO.
ZIERIKZEE - Het ministerie van verkeer en water
staat en de provincie Zeeland hebben een akkoord be
reikt over de aanleg van de vaste oeververbinding Wes
terschelde (WOV). Het zal gaan om een brug-tunnelcom-
binatie. De minister heeft Zeeland een maximale jaar
lijkse bijdrage van 41,1 miljoen gulden hiervoor aange
boden. Dat is 11 miljoen meer dan de bijdrage die het vo
rige kabinet ter beschikking wilde stellen. Het geld
wordt tijdens de bouw voor 100 procent gecorrigeerd
voor inflatie, daarna voor 50 procent.
Verder hoeft geen BTW te worden
afgedragen. De provincie had eerder
al een jaarlijkse bijdrage van. 4 mil
joen uitgetrokken voor de WOV. Het
totale project gaat zo'n 800 miljoen
kosten.
Hét ministerie heeft dat meege
deeld. Gedeputeerde staten zijn vol
gens het ministerie akkoord met de
voorgestelde regeling, onder voorbe
houd dat provinciale staten ook ak
koord gaan.
Het akkoord betekent een door
braak in een discussie tussen rijk en
provincie die meer dan 30 jaar heeft
geduurd. Zeeland gaat nu op zoek
naar een private exploitatiemaat
schappij die de brug-tunnel gaat bou
wen.
Hiervoor zijn op dit moment in de
markt de Exploitatiemaatschappij
Westerschelde (een consortium van
Boskalis, Balast Nedam, Volker Ste-
vin, Hollandse Betongroep en enkele
Belgische aannemers) en de Tolbrug
Exploitatiemaatschappij (TBM),
waarin Hollandia Kloos, Grootint en
de Nationale Investeringsbank zit
ting hebben.
Het is nog niet duidelijk wanneer
de bouw van start gaat. Eerst moet er
nog duidelijkheid komen over het
tracé en moet er een milieu-effectrap
portage komen. Ook de bestem
mingsplannen moeten nog worden
gewijzigd. Dat zal volgens verkeer en
waterstaat in elk geval nog een paar
jaar duren.
Lijntje
Het CDA-Kamerlid Eversdijk rea
geerde enthousiast op het akkoord.
„Eindelijk wordt Zeeland weer se
rieus genomen, nadat het jarenlang
aan het lijntje is gehouden", zo meen
de hij. Het is volgens Eversdijk een
'goed compromis waarbij minister
Maij-Weggen van verkeer en water
staat haar nek heeft uitgestoken. Be
langrijk element in het akkoord is
volgens Eversdijk dat het ministerie
van verkeer en waterstaat bereid is
meer financiële lasten op zich te ne
men dan in het verleden het geval
was.
Kamerleden van PvdA en VVD wa
ren niet bereikbaar voor een reactie.
Het aanbod van minister Maij-Weg
gen voor de Westerschelde oeverver
binding is het beste dat ooit voorge
steld is. Dit zegt Commissaris van de
Koningin in Zeeland, dr. C. Boertien,
in een reactie. De minister heeft de
zaak volgens hem buitengewoon
voortvarend aangepakt. Boertien
verwacht dat de eerste schop voor de
verbinding over de Westerschelde
over ongeveer een jaar de grond in
kan. Voor die tijd moet nog een
milieu-effectrapportage opgesteld
worden. Daarnaast zal het provin
ciaal bestuur nog een definitieve
tracé-keuze moeten maken. Eventue
le wijzigingen en aanpassingen van
de infrastructuur zijn hiervan afhan
kelijk. De bouw van de verbinding
zal zo verwacht Boertien waarschijn
lijk vier a vijf jaar vergen.
De Westerschelde-verbinding is vol
gens de Zeeuwse Commissaris van de
Koningin vooral van belang voor de
ontsluiting van Zeeuws-Vlaanderen.
,,Nu zijn de mensen nog afhankelijk
van de veren. Die varen 's nachts en
bij dichte mist of storm niet". In het
kader van Europa 1992 vindt Boer
tien het bovendien belangrijk dat het
hele Deltagebied goed bereikbaar is.
De discussie over een Westerschel-
de-oeververbinding duurt al zo'n 25
jaar. ,,We hebben taai vast weten te
houden. Het tij begon te keren toen
de WOV in het laatste regeerakkoord
genoemd werd", zegt Boertien. Het
vorige kabinet sprak in verband met
goed nabuurschap met België de
voorkeur uit voor een tunnel variant.
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
Verkeerscommissie stelt advies uit
ZIERIKZEE - Over de herinrichting van de Zierikzeese
Weststraat tot een meer verkeersveilige straat is het laat
ste woord nog niet gezegd. Dat bleek maandagavond
toen een aantal bewoners uit de Weststraat commentaar
mocht leveren op het herinrichtingsplan voor deze
straat, dat door de dienst gemeentewerken is opgesteld
ten einde de verkeersveiligheid daar te verbeteren. Ver
deeldheid onder de aanwezigen over de gewenste oplos
sing plus enkele op de valreep ingezonden brieven maak
te het voor de verkeerscommissie onmogelijk om
diezelfde avond nog een advies over dit plan te geven.
Halverwege de Weststraat komt dan
een tweezijdige versmalling van de
rijbaan tot een breedte van 2,75 me
ter. Voor de fietsers is bij beide ver
smallingen een aparte strook van 1,35
meter bfeed gereserveerd. De schei
ding tussen fietspad en rijbaan wordt
door stenen verhogingen met reflec
terende houten palen aangegeven.
Zoals bekend heeft de bewoners
commissie Weststraat Veiliger het ge
meentebestuur verschillende keren
gewezen op de verkeersonveiligheid
in de Weststraat, veroorzaakt door de
hoge snelheden van het snelverkeer.
Daarnaast richt met name het zware
verkeer ook schade aan de woningen
aan, waardoor de woonfunctie af
neemt.
Ofschoon de Weststraat in 1993 aan
de beurt is voor reconstructiewerk
zaamheden is die verkeersoverlast
voor de gemeente aanleiding geweest
om een plan met tijdelijke maatrege
len op te stellen, dat aansluit op het
definitieve plan.
In het kort komen die tijdelijke
aanpassingen erop neer dat er in deze
toegangsweg tot het centrum twee
versmallingen worden aangebracht.
Bij de Westbrug wordt de weg aan de
noordkant versmald tot 3,50 meter.
Dergelijke versmallingen moeten
voorkomen dat de Weststraat als
racebaan wordt gebruikt. Volgens de
adjunct-directeur gemeentewerken C.
van der Linde is het al dan niet sla
gen van de doelstelling om de snel
heid van het snelverkeer terug te
brengen afhankelijk van tegenlig
gers. Op het moment dat er tegenlig
gers zijn zullen automobilisten en
vrachtwagenchauffeurs bij de ver
smallingen vaart moeten minderen.
Het plaatsen van borden om aan te
geven wie voorrang heeft ontried Van
der Linde. „Geadviseerd is om dat
aan de weggebruiker over te laten"
aldus de adjunct-directeur.
Ofschoon alle aanwezigen de
hoofddoelstelling, het terugbrengen
van de snelheden, onderschreven ble
ken de meningen maandagavond
nogal uiteen te lopen. Het bewoner
scomité Weststraat Veiliger had de
bewoners via een tekening geïnfor
meerd over en gevraagd naar dit
plan. Volgens G. A. Lupgens waren
38 van de 41 bewoners hierover bena
derd en hadden 25 zich positief over
dit herinrichtingsplan uitgelaten.
Maandagavond roerden ook de te
genstanders zich in de Trouwzaal.
„Voor mij behoeft er niets te gebeu
ren. Je weet van tevoren dat het een
doorgaande weg is en dan moet je
niet verwachten dat je er de rust van
een polderweg aantreft" aldus een
van de toehoorders. Kritiek werd
niet alleen op met name de tweezijdi
ge versmalling halverwege de West
straat geleverd, maar ook de bewo
nerscommissie werd bekritiseerd.
Deze zou niet namens de gehele West
straat kunnen spreken omdat deze
(mogelijk door opeenvolgende bewo
nerswisselingen) niet iedereen over
de kwestie zou hebben benaderd.
Uitlaatgassen
„Met deze maatregelen creëer je an
dere problemen" constateerde een
van de tegenstandsters. Haar angst
betrof ook de toename van de uitlaat
gassen die de wegversmallingen
(waardoor het verkeer meer tijd no
dig heeft voor het passeren van de
Weststraat) tot gevolg zullen hebben.
Daarnaast zal ook de parkeercapaci-
teit door de geplande versmallingen
^fnemen. Een zwaarwegend argu-
y ment,volgens haar, temeer daar de.
Weststraat vanwege de sociale contro
le een veilige parkeerplaats is.
Problemen werden ook verwacht
over de rijbaanbreedte. Ter plaatse
van de tweezijdige versmalling zal
die 2,75 meter bedragen terwijl el
ders de rijbaanbreedte gelijk blijft.
Volgens een van de critici zal dit ertoe
leiden dat twee passerende vrachtwa
gens gezien de straatbreedte bomen
zullen raken. „Met dit plan loopt u
vooruit op eenrichtingsverkeer dan
wel het uitbannen van het vrachtver
keer uit de binnenstad" aldus een
aanwezige. Van der Linde toonde aan
de hand van een schets aan dat het al
leen bij de versmallingen niet moge
lijk is om te passeren. Hetgeen in fei
te de kern van het plan is.
Het college zal zich dan ook bera
den om tot een voorstel voor (voorlo
pig) een versmalling te komen. Over
deze mogelijkheid zal ook de bewo
nerscommissie worden gepolst.
Een aantal verkeersremmende voorzieningen moet ervoor zorgen dat de verkeersoverlast in de Weststraat wordt be
perkt. (Foto: Joop van Houdt).
Brieven
Deze tot nu toe onbekende bezwa
ren plus het feit dat er door de tegen
standers van het plan op de valreep
enkele brieven zijn geschreven zorg
den voor onduidelijkheid en tot te
leurstelling dat dergelijke geluiden
nu pas te horen waren. „Sinds eind
'87 zijn we hiermee bezig en nu pas op
deze laatste avond hoor je de tegen
standers" sprak voorzitter J. van de
Brand teleurgesteld en ook burge
meester mr J. J. P. M. Asselbergs
vond het jammer dat dergelijke ge
luiden nu pas werden geuit. „Er is
met het opstellen van het plan en alle
vergaderingen al heel wat geld ver
knald. Dat is uw en mijn geld" sprak
hij scherp. Daarbij tekende Assel
bergs aan dat wanneer er niets ge
beurt er onrecht wordt gedaan aan de
vrij algemene gevoelens dat er iets
aan de snelheid moet worden gedaan.
Het feit dat noch het college noch
de leden van de verkeerscommissie
de brieven onder ogen hadden gehad
plus de nu geuite bezwaren maakten
het innemen van een standpunt door
de verkeerscommissie onmogelijk.
Het leek de commissie dan ook ver
standiger om de advisering uit te
stellen totdat meer inzicht in de grie
ven van enkele bewoners is gekregen.
Enquête
Een idee van de heren W.F. Spren-
gelmeijer (RU) en C. Legemaate
(CDA) om een enquête onder de bewo
ners te houden om zodoende een beter
beeld te krijgen werd door commis
sievoorzitter Asselbergs de grond in
geboord als zijnde een slechte zaak
voor de democratie omdat dit het ge
vaar heeft dat het al dan niet uitvoe
ren van dit herinrichtingsplan zou
niet meer zijn dan een aftreksomm'et-
je tussen het aantal voor -en tegen
standers. „U weet niet tot welke pre
cedenten dit kan leiden" waarschuw
de Asselbergs. die voorts voorstelde
dat het college opnieuw contact zal
hebben met de bewonerscommissie.
Tijdverlies is hierdoor onoverkome
lijk.
Behalve dat de commissie unaniem
van mening was dat het niet raad
zaam zou zijn om in een dergelijke
onduidelijke situatie een advies te
geven bleken de commissieleden wel
wat te voelen voor de suggestie van
een van de aanwezigen om het eerst
eens met een wegversmalling bij de
Westbrug te proberen.
BURGH-HAAMSTEDE - De
jacht in het natuurgebied Kop
van Schouwen blijft voorlopig
verboden. De door het ministe
rie van landbouw afgegeven
vergunning mag nog niet wor
den gebruikt. Dit heeft de
Raad van State bepaald.
De uitspraak is een overwin
ning voor de Vogelbescherming
en de Stichting Duinbehoud.
Door beroep aan te tekenen te
gen de vergunning kon de jacht
niet beginnen. Volgens de Na
tuurbeschermingswet is de ver
gunning pas van kracht als alle
bezwaren zijn behandeld. De
wildbeheereenheid op Schou-
wen-Duiveland en de jagers
vereniging KNJV wilden via
een uitspraak door de Raad
van State alsnog toestemming
krijgen met de jacht te begin
nen.
Via de door minister Braks
verleende vergunning is het
mogelijk om tot 1 september
1995 in het gebied onder andere
te jagen op ree, konijn, hout
snip, zwarte kraai en haas. De
jacht blijft verboden tot het
ministerie de lopende bezwa
renprocedure heeft afgehan
deld.
mmÊÉÊ
Verwachting tot woensdagavond:
Af en toe regen
Veel bewolking en vooral in de och
tend af en toe regen. Later van het
westen uit enkele opklaringen. Mini
mumtemperatuur omstreeks 10 gra
den. Middagtemperatuur ongeveer 12
graden. Matige, aan de kust en op het
IJsselmeer krachtige zuidwesten
wind.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m zaterdag 24 febr.:
Donderdag: Zonneschijn: 50%
Kans op neerslag: 10%
Min.temp.: 6 graden
Middagtemp.: 13 graden
Windkracht: zuid 4
Vrijdag: Zonneschijn: 50%
Kans op neerslag: 10%
Min.temp.: 7 graden
Middagtemp.: 14 graden
Windkracht: zuid 3
Zaterdag: Zonneschijn: 20%
Kans op neerslag: 30%
Min.temp.: 6 graden
Middagtemp.: 12 graden
Windkracht: zuidwest 4
ZON- EN MAANSTANDEN
21 febr. Zon op 07.43, onder 18.04
Maan op 06.00, onder 13.09
22 febr. Zon op 07.41, onder 18.06
Maan op 06.32, onder 14.27
Nieuwe Maan: 25 februari (09.54)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Een oud Oceaanfront bo
ven de Britse eilanden bereikt van
nacht de Noordzee. In de loop van de
ochtend trekt het via ons land naar
het oosten weg. Uit de bewolking valt
af en toe regen, maar grote hoeveelhe
den worden niet verwacht. De tempe
raturen blijven onveranderd hoog
voor de tijd van hét jaar.
Na een minimumtempartuur van
nacht van ongeveer 10 graden, wordt
het morgenmiddag ongeveer 12 gra
den. In de loop van de dag breekt de
bewolking en krijgen we vanuit het
westen een paar opklaringen. De zuid
tot zuidwestenwind ruimt naar zuid
west tot west en is matig, kracht 4,
aan de kust en op het IJsselmeer
krachtig, 6.
RENESSE - De openbare basis
school 't Staepel'of is voor de derde
keer in de prijzen gevallen met een
landelijke wedstrijd van het Pro-
duktschap voor Vis- en Visproduk-
ten. De school heeft hierover inmid
dels bericht ontvangen.
De groepen zeven en acht hadden de
opdracht gekregen een kijkdoos te
maken met de mosselvisserij als the
ma. En dat hebben ze dus met succes
gedaan. In 1984 won de school een
beeld en in 1987 een herinnerings
bord met een geldbedrag. Deze keer
is het een gevelsteen met daarin een
mossel. De steen zal op een later tijd
stip onthuld worden.
Maandag - Dinsdag - Donderdag - Vrijdag
al het nieuws van Schouwen-Duiveland bij u thuis met de Zierikzeesche Nieuwsbode!
En op woensdag gratis de Nieuwsbode Extra met alle informatie over het bedrijvige
leven op Schouwen-Duiveland.
VUL DIE BON DUS SNEL IN, OF NÓG SNELLER, BEL 01110-16551
>1
Naam
Adres
Postcode
Telefoon
Wij willen ook goed nieuws thuis,
en een gratis proefabonnement van
2 weken.
7IFRIK7FFS<Hrfl|
MiuwsBonr H
Plaats:
Handtekening:
Bon opsturen in gesloten envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode, antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee