Zeg 'ns eerlijk- zou u voor hetzelfde geld ook niet liever een originele uitlaat onder uw Fiat willen? NIEUWS aann MW' Landelijke campagne inzameling oplaadbare batterijen gestart v-a-f 168,- De Audi 100 TDI: een zuinige diesel met directe inspuiting berichten M ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 25 januari 1990 Nr. 24682 7 Door recycling kunnen kostbare grondstoffen teruggewonnen worden ZIERIKZEE - Gisteren, maandag, is een landelijke campagne begonnen voor de gescheiden inzameling van oplaadbare nikkel-cadmium (nicad) batterijen die na gebruik worden afgedankt. Doel van de actie is te voor komen dat deze batterijen met het milieubedreigende cadmium worden gestort of in verbrandingsovens terechtkomen. Door recycling kunnen kostbare grond stoffen voor hergebruik worden teruggewonnen. Dit heeft de Stichting Batterijen bekendgemaakt. De batterijen kunnen worden inge leverd bij de detailhandel en de ge meentelijke depots voor Klein Che misch Afval (KCA). Die depots gaan het afgedankte produkt apart van an dere typen batterijen aanbieden voor hergebruik. De batterijen zullen op milieuhygiënische wijze worden ver werkt in bestaande, buitenlandse recycling-fabrieken, onder andere in Frankrijk. Informatiepakket De campagne voorziet in voorlich tingsmateriaal aan de deelnemende inzamelpunten. Het informatiepak ket bevat stickers, posters, raamwerk voor advertenties, reglementen voor registratie en een instructie over de afvoer naar de gemeentelijke KCA- depots. Tbgelijk met de campagne wordt het nieuwe vignet „batterij bank" geïntroduceerd. Daaraan zijn de inzamelcentra te herkennen. Volgens de Stichting Batterijen zijn op dit moment al 1.500 inzamel punten aangesloten. Er zijn inmid dels 5.000 mogelijke deelnemers be naderd. Verwacht wordt dat het retoursysteem geleidelijk aan zal zijn uitgebreid tot circa 12.000 detail listen. De batterijen kunnen wórden inge leverd bij onder meer de elektrische vakhandel, de foto-, speelgoed- en ijzerhandel en grootwinkelbedrijven. De gemeenten zullen alle medewer king verlenen. De Stichting Batterij en heeft Sen projectbureau opgericht om het inzamelsysteem te coördine ren. Van daaruit worden de gemeen ten geïnformeerd over de inzamel punten in hun plaats en ontvangen de KCA-depots via hun gemeenten in structies over de behandeling en de aan- en afvoer van de nicad-batterij- en. Alle KCA-depots zullen de afge dankte batterijen gratis accepteren. Om het landelijk inzamelresultaat te kunnen meten, worden de aantal len ingezamelde batterijen, evenals de verkochte, op het projectbureau geregistreerd. Fabrikanten, importeurs, inbou- wers en distributeurs van batterijen, alsmede de detailhandel-organisaties en de milieudienst- en reinigingsbe- drijven zijn in de Stichting Batterij en vertegenwoordigd. De stichting ondertekende vorig jaar een gedragscode met de ministe ries van volkshuisvesting, ruimtelij ke ordening en milieubeheer en eco nomische zaken voor de aparte inzameling en verwérking van op laadbare nicad-batterijen. De aangesloten fabrikanten en im porteurs hebben zich reeds eerder verplicht hun produkten te voorzien van duidelijk herkenbare informatie voor de gebruiker. De campagne richt zich vooralsnog op de inzamelpunten en zal in de loop van dit jaar worden gevolgd door een publiekscampagne via publikaties in consumenten- en milieubladen en „Postbus 51". Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Benthuizen (deelge meente De Hoeksteen) (part-time) (Herv.-Geref.): D. van Arkel, kand. te Utrecht. Beroepen te Almkerk: G. J. van Beek te Bant-Rutten; te Ochten (toez.): C. D. Zonnenberg te Ben schop; te Odijk: S. J. Dingemanse te Schiermonnikoog. Gereformeerde Kerken Beroepen te Heinkenszand: drs. D. Luymes, kand. te Hengelo. Benoemd tot predikant van het Huis van Bewaring te Leeuwarden: dr. H. W. Vijver, 1.1. zendingspredi kant te Argentinië, verbonden aan de Kerk van Gauw-Terzooi, wonende te Leeuwarden, die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Ferwerd (part time): drs. F. A. A. Baarslag te Am sterdam-Noord (part-time); naar Zeist: F. J. Boer te Alphen aan den Rijn. Beroepbaarstelling: mw. P. Kwast, Kamerlingh Onnesweg 126, 1223 JM Hilversum, tel. 035-834399. Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Woerden: J. den Hoed te Rock Valley (USA). Beroepen te 's-Gravenzande: J. M. Kleppe te Rijssen; te Middelburg- Centrum: Th. van Stuijvenberg te Terwolde de Vecht. Bedankt voor Hoogeveen: A. B. van der Heiden te Doetinchem; voor Waarde: J. Mol te Werkendam. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Leerdam: L. W. van der Meij te Alphen aan den Rijn. mMit'mr*" De nieuwste telg uit Ingolstadt: Eerlijk gezegd: wij denken Voor de Uno 45/900 kost zo'n van wel. Om de simpele uitlaat u f 195,-. Inclusief reden dat u voor zo'n uitlaat 'n uiterst scherpe prijs betaalt. Voor zowel de Panda 34 als de 45 slechts f 168,-. Specifieke Fiat know-how. Vaste en zeer scherpe prijzen. Originele Fiat onderdelen. Vakkundig opgeleide monteurs. Klaar terwijl u wacht. BTW en montage. Plus 1 jaar garantie. Vergelijkt u die prijzen maar 'ns met die van een ander. Daar komt nog bij dat niemand uw Fiat beter kent dan een Fiat monteur. En ook bij uw Fiat garage geldt: klaar ter wijl u wacht. Dus niks namaak. Reken maar. Want er gaat niets boven een origineel Fiat onderdeel. AUTOBEDRIJF VAN DER WEKKEN B.V. ZIERIKZEE, DRIEKONINGENLAAN 1, TEL. 01110 - 1 22 12 ZIERIKZEE - Een zuinige diesel die ook nog eens prima rijprestaties levert. Dat is van toepassing op het nieuwste wapen dat Audi in de strijd gooit: de Audi 100 TDI. De autofabriek uit Ingolstadt is erin geslaagd een dieselmotor met directe inspuiting te maken die een laag brandstofverbruik combineert met hoge prestaties. Van nul tot honderd accelereert de Audi in 9,9 seconden en dat is zeker voor een die sel zeer snel te noemen. Volgens de fabriek zou de wagen een topsnelheid van 200 kilometer per uur moeten kunnen halen. De turbodieselmotor behoeft normaal gesproken geen voor- gloeien. Volgens Audi zou dat al leen nodig zijn als het kwik onder de min 10 graden daalt. De tijd dat een dieselmotor minachtend een 'knikkerbak' werd genoemd ligt ver achter ons. Dankzij een goede afdichting van het motorcompar timent dringt er volgens Audi maar zeer weinig motorgeluid door tot het interieur van de auto. Trucendoos De mensen van Audi hebben bij de constructie van de nieuwe 100 de trucendoos wijs opengetrok ken. De brandstofinspuiting wordt volledig elektronisch gere geld, op zich geen spectaculaire voorziening. Wel nieuw is het elektronisché gaspedaal dat in de Audi 100 TDI toegepast wordt. Net als voorheen bepaalt de be stuurder met de voet het aantal toeren dat de motor draait. Als er vlot opgetrokken moet worden trapt hij het gaspedaal diep in. Normaal wordt dit bevel langs mechanische weg doorgegeven aan de brandstofpomp. Bij de Au di gaat dat anders. Bij het elektronisch wordt de wens tot volgas onmid dellijk geregistreerd door het elektronische systeem. Daarbij wordt dan ook nog eens rekening gehouden met de belasting van de motor op dat moment. Daardoor is men er volgens Audi zeker van dat de motor ook bij plotselinge belastings- of toerentallenver- schillen niet rookt. Comfort en veiligheid Naast veel aandacht voor tech nische zaken in de nieuwe Audi ook aandacht voor veiligheid en comfort. De 100 TDI is geschoeid met brede 205/60 banden. Ge woontegetrouw is de wagen voor zien van voorwielaandrijving. Het remsysteem omvat schijfrem men voor en achter. Voor wordt de schijf inwendig geventileerd. De bestuurder heeft rembekrachtiger tot zijn beschikking. Dat de nieuwe Audi een rasech te kilometervreter is valt, naast andere zaken, af te lezen uit de tankinhoud van liefst 80 liter. Uitgaande van een constante snelheid van 120 kilometer per uur geeft dat een actieradius van bijna 1380 kilometer. De Audi 100 TDI is uitgerust met een vijfversnellingsbak. Stuurbekrachtiging is standaard. Goedkoop kan de nieuwe Audi niet genoemd worden. De goed koopste TDI kost 76.350,-. Ook voor wat betreft de wegenbe lasting is de Audi 100 TDI geen goedkope klant. De wagen weegt 1320 kilo. Uiteraard staat daar een zeer zuinig omspringen met die selbrandstof tegenover. De nieuwe Audi 100 TDI. Beursbericht Markt Goes dinsdag 23 januari 1990 Aardappelen Bintje, veldsgewas: directe levering 23 tot 26 cent per kg. 0 mm opwaarts, binnenlandse kwaliteitssortering 25 tot 27 cent per kg. Voeraardappelen 8 cent per kg. Exclusief BTW. Notering Rotterdamse beurs d.d. 22-1-90: 40-50 mm (huidvast) 22 tot 23 cent per kg; 50 mm opwaarts (huid- vast) 32V2 tot 33 cent per kg. Uien Zaaiuien: directe levering 28 tot 35 cent per kg. Exclusief BTW. Vlas Ongerepeld, op auto geleverd 30 tot 43 cent per kg. Afwijkende partijen 20 tot 29 cent per kg. Exclusief BTW. Granen, zaden en peulvruchten Prijzen per 100 kg en exclusief BTW. Brouwgerst 50,00 tot 53,00; gerst (uitmaal) 35,25; voergerst 38,50; tarwe (16% vocht) 39,00 tot 40,50; haver tot 34,25; erwten (kleine groene) 63,00 tot 66,00; ca- pucijners 70,00; karwij, prima door sneekwaliteit 132,50; Blauwmaan- zaad, prima doorsneekwaliteit 185,00; bruine bonen, vrij van halve en grond, 18% vocht, 160,00. Hooi en stro Prijzen per 1000 kg en exclusief BTW: Weidehooi 175,00 tot 225,00; weidehooi, 2e snede 160,00 tot 175,00; dijkhooi 140,00 tot 170,00; Veldbeemd 50,00 tot 95,00; tarwe- stro 75,00 tot 85,00; gerstestro 75,00 tot 100,00; bruine bonenstro tert 55,00; raaigras 50,00 tot 65,00. Paardenmarkt Den Bosch DEN BOSCH, 25-1. Aanvoer 82 stuks. Prijzen per stuk: Luxe paarden 2900-/ 3550; 2-jarige merries 2300- 2950; 2-jarige hengsten 1700- 3000; 1-jarige merries 1600-/ 2600; 1-jarige hengsten 1075-/ 1700; veu lens 975-/ 2025. Handel vlot, prijzen gelijk. Pony's 575-/ 1750; Shetlander merries 450-/ 825; Shetlander rui nen 450-f 825. Handel vlot, prijzen hoger. Slachtpaarden 4,55-/ 6,20 per kg gesl. gew. Handel vlot, prijzen gelijk. Baltic Sun, 5-2 verw. te Shatham Kaapgracht, 24-1 225 ono Salvador naar Santos Pacafic Peeress, 25-1 70 wzw Free town naar Nouadhibou Snoekgracht, 24-1 t.a. Kenitra De paden op, de lanen in VII 't Was wè even wenne in dat oute kot. Noe 't puntje bie 't paeltje kwam waere m'n toch eigelijk nie zukke echte trekkers. Nêêë, m'n adde tevee èrreg in 't onge mak, in dan zit je a fout. Bie d'n echten liefèbber speelt dat êêmae gin rolle. Die neem dat t'r aomae bie. Da's 'n dêêl van 't aeventuur wat 'n wil beléve. Bie 't kaele licht van de lampe adde m'n ons eige uutgeklêêd, naeda m'n de braebans-bonte gerdien- tjes adde dichtgetrokke. De vier rechtvaerdige stoe len waere bedolleve onder de klêêre: 't uutgaenspak in de wat wufte kampeerspulletjes. M'n zouwe d'r êêst nog ma 'n glas wien tegenan gooie, vóda m'n de nacht ingienge. Noe ja 'n glas 't wier 'n koffie- komme mï wien, glaezen waere d'r nie. 'k Kreeg anêêns begrip vó de buurman mit z'n kwak konjak in de koffiekomme! Vóda m'n nae de koesse gienge most 'k nog 's even deu 't raempje nae de weië kieke. Ier in dae brandde nog 'n lichje. De buurtjes waere oak in d'r tente. 't Was ardstikke stil. Boven de boamen, d'n émel, mit de zèllefde sterren as tuus. De boamen rekte d'r eige uut. Roerloos. Ze stonge zwaer in donker, as stille wachters, rond de weië. 't Nae bed gaen in zo'n ut bliek 'n lewaoiege bedoe ning. D'r is gin touwtje om op je rik 't licht uut te trekken. Nêêë, die knoppe zat bie de vódeure. Op de weg t'rug loap je dan vó zeker tegen 'n stoel op in vaolt 'r op taefel wat omme. Je weet niks van oe of wae; je bin as 'n katte in 'n vreemd pakuus. 'k Was be nauwd, dat êêl de weië wakker zou worre van 't schaeven van de stoelpööten over de planke-vloer. 'k Kreeg 'r 'n kleure van; 't leken wè oorlog. Nae m'n êsens nog 's gestööte t'èbben tegen 't ledikant boven m'n ööd was 'k eindelijk gestréke. Moeder de vrouwe ad van aol die diengen gin last g'ad. Die was bie 't lampelicht in d'r émelbed gedóke. Ma, zöès gezeid, toe'k êêmae lag a'k overa vrede mee. 'k Dienke dat 't van d'n émel kwam in die stille boamen. Aloewel, de slaep wou nie komme. Je zou toch zegge, j'ei dae 'n dikke drie-onderd kilometer gerééje, gesjouwd in buute geweest? 't Za de veandering van lucht wè wé- ze, docht 'k bie m'n eige. Jewanna ad van aol die zae- ken gin last. Die sliep as 'n róze. M'n waere 'n dik uure vérder, in ik zou net onder zeil gae, toe 'k 'docht dat 't lichtte. In warèntig, 'n stuitje laeter gromde de donder. Dat kon uutkomme, want de radio ad 's middags oak a gekraekt. 'k Lag m'n eige anêêns te verkneuteren: laet de buuë ma komme, wullie lègge goed, dae kan gin tente tegenop! Oe is. vö de weareld. 'n mens!? 't Duurde genêêns zö lang vódat de êêste dikke droppels nae benéé kwae- me. Toe 'k even laeter vó 't raempje stong schoot 'n blauw-witte bliksem lans d'n donkeren émel. De den nen lichtte groen in blienkend op. 't Waeter guisde uut d'n émel. As 't lichtte zag je ze op 't strek gespan ne tente-doek van de buren spettere. De felle wind déé de boamen buuge. Aole rust in vréde van de voor- aevend wier verscheurd in 'n hoos van waeter in wind, in 't geweld van de donder. Tjonge, 't kon ier aordig onwêêre! In, as je noe docht, dat 'r èrregens 'n lichje angieng? Wènêênt. 't Lag t'r'aomae roerloos bie, a was 't 'n kèrkof. 'k Most an vroeger dienke, an tuus. As t'r onwêêr op kwam zette, dan gieng m'n moeder wè nae buute. Dan stong de buurman oak mêêsta wè op de stoepc. Die most dan 't wieze woord spreke, dat 't wè af zou loape, of, dat 't kommend waeter was. Dan kon 't wè 's zwaer weer worre. Tjah, dan mos je 't bed uut in j'n eige anklêêje in, in stilte, de buuë over j'n éne laete gae. 'k Ad 'n êêle strenge gróötmoeder. De messen in aoles wat blonk most van taefel in, d'r wier gezwége. In d'n donder sprak Onzelievenêêr, in dan ad jie te zwiegen 't Bleef nie allêên bie zwiegen, 'k wier d'r zachjeséne op m'n dóód van. 'k Begon d'r oak nog bie te beven, van angst. Da's pas overgegae mit d'n oorlog. As de granaten in bommen rond j'éne klappe, allé. dae kom onwêêr ma bie kieke. Zó zulle oal die nieuwe generaosie-mènsen op de weië d'r oak wè over dienke. Ze bewóge gêên van ao- len ARJAON

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 7