Zeg 'ns eerlijk-
zou u voor
hetzelfde geld
ook niet liever
een originele
uitlaat onder uw
Fiat willen?
NIEUWS
aann
MW'
Landelijke campagne inzameling
oplaadbare batterijen gestart
v-a-f 168,-
De Audi 100 TDI: een zuinige
diesel met directe inspuiting
berichten
M
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 25 januari 1990 Nr. 24682
7
Door recycling kunnen kostbare grondstoffen
teruggewonnen worden
ZIERIKZEE - Gisteren, maandag, is een landelijke
campagne begonnen voor de gescheiden inzameling van
oplaadbare nikkel-cadmium (nicad) batterijen die na
gebruik worden afgedankt. Doel van de actie is te voor
komen dat deze batterijen met het milieubedreigende
cadmium worden gestort of in verbrandingsovens
terechtkomen. Door recycling kunnen kostbare grond
stoffen voor hergebruik worden teruggewonnen. Dit
heeft de Stichting Batterijen bekendgemaakt.
De batterijen kunnen worden inge
leverd bij de detailhandel en de ge
meentelijke depots voor Klein Che
misch Afval (KCA). Die depots gaan
het afgedankte produkt apart van an
dere typen batterijen aanbieden voor
hergebruik. De batterijen zullen op
milieuhygiënische wijze worden ver
werkt in bestaande, buitenlandse
recycling-fabrieken, onder andere in
Frankrijk.
Informatiepakket
De campagne voorziet in voorlich
tingsmateriaal aan de deelnemende
inzamelpunten. Het informatiepak
ket bevat stickers, posters, raamwerk
voor advertenties, reglementen voor
registratie en een instructie over de
afvoer naar de gemeentelijke KCA-
depots. Tbgelijk met de campagne
wordt het nieuwe vignet „batterij
bank" geïntroduceerd. Daaraan zijn
de inzamelcentra te herkennen.
Volgens de Stichting Batterijen
zijn op dit moment al 1.500 inzamel
punten aangesloten. Er zijn inmid
dels 5.000 mogelijke deelnemers be
naderd. Verwacht wordt dat het
retoursysteem geleidelijk aan zal
zijn uitgebreid tot circa 12.000 detail
listen.
De batterijen kunnen wórden inge
leverd bij onder meer de elektrische
vakhandel, de foto-, speelgoed- en
ijzerhandel en grootwinkelbedrijven.
De gemeenten zullen alle medewer
king verlenen. De Stichting Batterij
en heeft Sen projectbureau opgericht
om het inzamelsysteem te coördine
ren. Van daaruit worden de gemeen
ten geïnformeerd over de inzamel
punten in hun plaats en ontvangen de
KCA-depots via hun gemeenten in
structies over de behandeling en de
aan- en afvoer van de nicad-batterij-
en. Alle KCA-depots zullen de afge
dankte batterijen gratis accepteren.
Om het landelijk inzamelresultaat
te kunnen meten, worden de aantal
len ingezamelde batterijen, evenals
de verkochte, op het projectbureau
geregistreerd.
Fabrikanten, importeurs, inbou-
wers en distributeurs van batterijen,
alsmede de detailhandel-organisaties
en de milieudienst- en reinigingsbe-
drijven zijn in de Stichting Batterij
en vertegenwoordigd.
De stichting ondertekende vorig
jaar een gedragscode met de ministe
ries van volkshuisvesting, ruimtelij
ke ordening en milieubeheer en eco
nomische zaken voor de aparte
inzameling en verwérking van op
laadbare nicad-batterijen.
De aangesloten fabrikanten en im
porteurs hebben zich reeds eerder
verplicht hun produkten te voorzien
van duidelijk herkenbare informatie
voor de gebruiker. De campagne richt
zich vooralsnog op de inzamelpunten
en zal in de loop van dit jaar worden
gevolgd door een publiekscampagne
via publikaties in consumenten- en
milieubladen en „Postbus 51".
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Benthuizen (deelge
meente De Hoeksteen) (part-time)
(Herv.-Geref.): D. van Arkel, kand. te
Utrecht.
Beroepen te Almkerk: G. J. van
Beek te Bant-Rutten; te Ochten
(toez.): C. D. Zonnenberg te Ben
schop; te Odijk: S. J. Dingemanse te
Schiermonnikoog.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Heinkenszand: drs. D.
Luymes, kand. te Hengelo.
Benoemd tot predikant van het
Huis van Bewaring te Leeuwarden:
dr. H. W. Vijver, 1.1. zendingspredi
kant te Argentinië, verbonden aan de
Kerk van Gauw-Terzooi, wonende te
Leeuwarden, die deze benoeming
heeft aangenomen.
Aangenomen naar Ferwerd (part
time): drs. F. A. A. Baarslag te Am
sterdam-Noord (part-time); naar
Zeist: F. J. Boer te Alphen aan den
Rijn.
Beroepbaarstelling: mw. P. Kwast,
Kamerlingh Onnesweg 126, 1223 JM
Hilversum, tel. 035-834399.
Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor Woerden: J. den Hoed
te Rock Valley (USA).
Beroepen te 's-Gravenzande: J. M.
Kleppe te Rijssen; te Middelburg-
Centrum: Th. van Stuijvenberg te
Terwolde de Vecht.
Bedankt voor Hoogeveen: A. B. van
der Heiden te Doetinchem; voor
Waarde: J. Mol te Werkendam.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Leerdam: L. W. van
der Meij te Alphen aan den Rijn.
mMit'mr*"
De nieuwste telg uit Ingolstadt:
Eerlijk gezegd: wij denken Voor de Uno 45/900 kost zo'n
van wel. Om de simpele uitlaat u f 195,-. Inclusief
reden dat u voor zo'n
uitlaat 'n uiterst scherpe
prijs betaalt. Voor zowel de
Panda 34 als de 45 slechts f 168,-.
Specifieke Fiat know-how.
Vaste en zeer scherpe prijzen.
Originele Fiat onderdelen.
Vakkundig opgeleide monteurs.
Klaar terwijl u wacht.
BTW en montage. Plus 1 jaar
garantie. Vergelijkt u die
prijzen maar 'ns met die van
een ander. Daar komt nog bij
dat niemand uw Fiat beter
kent dan een Fiat monteur.
En ook bij uw Fiat
garage geldt: klaar ter
wijl u wacht. Dus niks
namaak. Reken maar. Want er
gaat niets boven een origineel
Fiat onderdeel.
AUTOBEDRIJF VAN DER WEKKEN B.V.
ZIERIKZEE, DRIEKONINGENLAAN 1, TEL. 01110 - 1 22 12
ZIERIKZEE - Een zuinige diesel die ook nog eens
prima rijprestaties levert. Dat is van toepassing op
het nieuwste wapen dat Audi in de strijd gooit: de
Audi 100 TDI. De autofabriek uit Ingolstadt is erin
geslaagd een dieselmotor met directe inspuiting te
maken die een laag brandstofverbruik combineert
met hoge prestaties. Van nul tot honderd accelereert
de Audi in 9,9 seconden en dat is zeker voor een die
sel zeer snel te noemen. Volgens de fabriek zou de
wagen een topsnelheid van 200 kilometer per uur
moeten kunnen halen.
De turbodieselmotor behoeft
normaal gesproken geen voor-
gloeien. Volgens Audi zou dat al
leen nodig zijn als het kwik onder
de min 10 graden daalt. De tijd dat
een dieselmotor minachtend een
'knikkerbak' werd genoemd ligt
ver achter ons. Dankzij een goede
afdichting van het motorcompar
timent dringt er volgens Audi
maar zeer weinig motorgeluid
door tot het interieur van de auto.
Trucendoos
De mensen van Audi hebben bij
de constructie van de nieuwe 100
de trucendoos wijs opengetrok
ken. De brandstofinspuiting
wordt volledig elektronisch gere
geld, op zich geen spectaculaire
voorziening. Wel nieuw is het
elektronisché gaspedaal dat in de
Audi 100 TDI toegepast wordt.
Net als voorheen bepaalt de be
stuurder met de voet het aantal
toeren dat de motor draait. Als er
vlot opgetrokken moet worden
trapt hij het gaspedaal diep in.
Normaal wordt dit bevel langs
mechanische weg doorgegeven
aan de brandstofpomp. Bij de Au
di gaat dat anders.
Bij het elektronisch
wordt de wens tot volgas onmid
dellijk geregistreerd door het
elektronische systeem. Daarbij
wordt dan ook nog eens rekening
gehouden met de belasting van de
motor op dat moment. Daardoor
is men er volgens Audi zeker van
dat de motor ook bij plotselinge
belastings- of toerentallenver-
schillen niet rookt.
Comfort en veiligheid
Naast veel aandacht voor tech
nische zaken in de nieuwe Audi
ook aandacht voor veiligheid en
comfort. De 100 TDI is geschoeid
met brede 205/60 banden. Ge
woontegetrouw is de wagen voor
zien van voorwielaandrijving.
Het remsysteem omvat schijfrem
men voor en achter. Voor wordt de
schijf inwendig geventileerd. De
bestuurder heeft rembekrachtiger
tot zijn beschikking.
Dat de nieuwe Audi een rasech
te kilometervreter is valt, naast
andere zaken, af te lezen uit de
tankinhoud van liefst 80 liter.
Uitgaande van een constante
snelheid van 120 kilometer per
uur geeft dat een actieradius van
bijna 1380 kilometer.
De Audi 100 TDI is uitgerust
met een vijfversnellingsbak.
Stuurbekrachtiging is standaard.
Goedkoop kan de nieuwe Audi
niet genoemd worden. De goed
koopste TDI kost 76.350,-. Ook
voor wat betreft de wegenbe
lasting is de Audi 100 TDI geen
goedkope klant. De wagen weegt
1320 kilo. Uiteraard staat daar een
zeer zuinig omspringen met die
selbrandstof tegenover.
De nieuwe Audi 100 TDI.
Beursbericht Markt Goes
dinsdag 23 januari 1990
Aardappelen
Bintje, veldsgewas: directe levering
23 tot 26 cent per kg. 0 mm opwaarts,
binnenlandse kwaliteitssortering 25
tot 27 cent per kg. Voeraardappelen 8
cent per kg. Exclusief BTW.
Notering Rotterdamse beurs d.d.
22-1-90: 40-50 mm (huidvast) 22 tot 23
cent per kg; 50 mm opwaarts (huid-
vast) 32V2 tot 33 cent per kg.
Uien
Zaaiuien: directe levering 28 tot 35
cent per kg. Exclusief BTW.
Vlas
Ongerepeld, op auto geleverd 30 tot
43 cent per kg. Afwijkende partijen
20 tot 29 cent per kg. Exclusief BTW.
Granen, zaden en peulvruchten
Prijzen per 100 kg en exclusief
BTW. Brouwgerst 50,00 tot 53,00;
gerst (uitmaal) 35,25; voergerst
38,50; tarwe (16% vocht) 39,00 tot
40,50; haver tot 34,25; erwten
(kleine groene) 63,00 tot 66,00; ca-
pucijners 70,00; karwij, prima door
sneekwaliteit 132,50; Blauwmaan-
zaad, prima doorsneekwaliteit
185,00; bruine bonen, vrij van halve
en grond, 18% vocht, 160,00.
Hooi en stro
Prijzen per 1000 kg en exclusief
BTW: Weidehooi 175,00 tot 225,00;
weidehooi, 2e snede 160,00 tot
175,00; dijkhooi 140,00 tot 170,00;
Veldbeemd 50,00 tot 95,00; tarwe-
stro 75,00 tot 85,00; gerstestro
75,00 tot 100,00; bruine bonenstro
tert 55,00; raaigras 50,00 tot
65,00.
Paardenmarkt Den Bosch
DEN BOSCH, 25-1. Aanvoer 82
stuks. Prijzen per stuk: Luxe paarden
2900-/ 3550; 2-jarige merries 2300-
2950; 2-jarige hengsten 1700-
3000; 1-jarige merries 1600-/ 2600;
1-jarige hengsten 1075-/ 1700; veu
lens 975-/ 2025. Handel vlot, prijzen
gelijk.
Pony's 575-/ 1750; Shetlander
merries 450-/ 825; Shetlander rui
nen 450-f 825. Handel vlot, prijzen
hoger.
Slachtpaarden 4,55-/ 6,20 per kg
gesl. gew.
Handel vlot, prijzen gelijk.
Baltic Sun, 5-2 verw. te Shatham
Kaapgracht, 24-1 225 ono Salvador
naar Santos
Pacafic Peeress, 25-1 70 wzw Free
town naar Nouadhibou
Snoekgracht, 24-1 t.a. Kenitra
De paden op, de lanen in
VII
't Was wè even wenne in dat oute kot. Noe 't puntje
bie 't paeltje kwam waere m'n toch eigelijk nie zukke
echte trekkers. Nêêë, m'n adde tevee èrreg in 't onge
mak, in dan zit je a fout. Bie d'n echten liefèbber
speelt dat êêmae gin rolle. Die neem dat t'r aomae
bie. Da's 'n dêêl van 't aeventuur wat 'n wil beléve.
Bie 't kaele licht van de lampe adde m'n ons eige
uutgeklêêd, naeda m'n de braebans-bonte gerdien-
tjes adde dichtgetrokke. De vier rechtvaerdige stoe
len waere bedolleve onder de klêêre: 't uutgaenspak
in de wat wufte kampeerspulletjes. M'n zouwe d'r
êêst nog ma 'n glas wien tegenan gooie, vóda m'n de
nacht ingienge. Noe ja 'n glas 't wier 'n koffie-
komme mï wien, glaezen waere d'r nie. 'k Kreeg
anêêns begrip vó de buurman mit z'n kwak konjak in
de koffiekomme!
Vóda m'n nae de koesse gienge most 'k nog 's even
deu 't raempje nae de weië kieke. Ier in dae brandde
nog 'n lichje. De buurtjes waere oak in d'r tente. 't
Was ardstikke stil. Boven de boamen, d'n émel, mit
de zèllefde sterren as tuus. De boamen rekte d'r eige
uut. Roerloos. Ze stonge zwaer in donker, as stille
wachters, rond de weië.
't Nae bed gaen in zo'n ut bliek 'n lewaoiege bedoe
ning. D'r is gin touwtje om op je rik 't licht uut te
trekken. Nêêë, die knoppe zat bie de vódeure. Op de
weg t'rug loap je dan vó zeker tegen 'n stoel op in
vaolt 'r op taefel wat omme. Je weet niks van oe of
wae; je bin as 'n katte in 'n vreemd pakuus. 'k Was be
nauwd, dat êêl de weië wakker zou worre van 't
schaeven van de stoelpööten over de planke-vloer. 'k
Kreeg 'r 'n kleure van; 't leken wè oorlog. Nae m'n
êsens nog 's gestööte t'èbben tegen 't ledikant boven
m'n ööd was 'k eindelijk gestréke. Moeder de vrouwe
ad van aol die diengen gin last g'ad. Die was bie 't
lampelicht in d'r émelbed gedóke. Ma, zöès gezeid,
toe'k êêmae lag a'k overa vrede mee. 'k Dienke dat 't
van d'n émel kwam in die stille boamen. Aloewel, de
slaep wou nie komme. Je zou toch zegge, j'ei dae 'n
dikke drie-onderd kilometer gerééje, gesjouwd in
buute geweest? 't Za de veandering van lucht wè wé-
ze, docht 'k bie m'n eige. Jewanna ad van aol die zae-
ken gin last. Die sliep as 'n róze.
M'n waere 'n dik uure vérder, in ik zou net onder
zeil gae, toe 'k 'docht dat 't lichtte. In warèntig, 'n
stuitje laeter gromde de donder. Dat kon uutkomme,
want de radio ad 's middags oak a gekraekt. 'k Lag
m'n eige anêêns te verkneuteren: laet de buuë ma
komme, wullie lègge goed, dae kan gin tente tegenop!
Oe is. vö de weareld. 'n mens!? 't Duurde genêêns zö
lang vódat de êêste dikke droppels nae benéé kwae-
me. Toe 'k even laeter vó 't raempje stong schoot 'n
blauw-witte bliksem lans d'n donkeren émel. De den
nen lichtte groen in blienkend op. 't Waeter guisde
uut d'n émel. As 't lichtte zag je ze op 't strek gespan
ne tente-doek van de buren spettere. De felle wind
déé de boamen buuge. Aole rust in vréde van de voor-
aevend wier verscheurd in 'n hoos van waeter in
wind, in 't geweld van de donder. Tjonge, 't kon ier
aordig onwêêre! In, as je noe docht, dat 'r èrregens 'n
lichje angieng? Wènêênt. 't Lag t'r'aomae roerloos
bie, a was 't 'n kèrkof.
'k Most an vroeger dienke, an tuus. As t'r onwêêr
op kwam zette, dan gieng m'n moeder wè nae buute.
Dan stong de buurman oak mêêsta wè op de stoepc.
Die most dan 't wieze woord spreke, dat 't wè af zou
loape, of, dat 't kommend waeter was. Dan kon 't wè
's zwaer weer worre. Tjah, dan mos je 't bed uut in j'n
eige anklêêje in, in stilte, de buuë over j'n éne laete
gae. 'k Ad 'n êêle strenge gróötmoeder. De messen in
aoles wat blonk most van taefel in, d'r wier gezwége.
In d'n donder sprak Onzelievenêêr, in dan ad jie te
zwiegen 't Bleef nie allêên bie zwiegen, 'k wier
d'r zachjeséne op m'n dóód van. 'k Begon d'r oak nog
bie te beven, van angst.
Da's pas overgegae mit d'n oorlog. As de granaten
in bommen rond j'éne klappe, allé. dae kom onwêêr
ma bie kieke.
Zó zulle oal die nieuwe generaosie-mènsen op de
weië d'r oak wè over dienke. Ze bewóge gêên van ao-
len
ARJAON