Rutten: Voorwaarden voor verdere groei scheppen Belangrijke design-awards voor nieuwe Opel Calibra stukken Asbest dat verwerkt is in auto's gevaarlijk voor volksgezondheid Brabants Orkest begeleidt ballet „Cinderella" Aantal personenauto's gegroeid tot 5.371.000 Geschokt Bedankt 1 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag: 4 januari 1990 Nr. 24670 Econoom in nieuwjaarsrede vandaag DEN HAAG - Beheersing van de overheidsuitgaven, matiging van de lonen en een grotere deelname aan ar beid zijn de komende vier jaar nodig om de „delicate ba lans van het regeerakkoord" in stand te houden en de economische groei op gang te houden. Gemakkelijke be zuinigingsmogelijkheden zijn uitgeput. Behalve mis schien op dfensie. Nieuwe meevallers om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, liggen niet in de rede. Bij drukké kruispunten komen ten gevolge van slijtage van de frietiematerialen hoge concentraties asbest in de lucht. ZIERIKZEE - Asbest is gevaarlijk voor de volksge zondheid. Dat geldt ook voor het asbest dat in auto onderdelen is verwerkt. Steeds meer nieuwe auto's wor den daarom afgeleverd zónder dit gevaarlijke spul. Maar dat neemt niet weg dat er nog miljoenen auto's rijden waarmee het uitkijken is geblazen Asbest is een materiaal dat vanwe ge de hittebestendigheid en het isole rend vermogen vooral in het verleden veel industriële toepassingen kende. Het gevolg is dan ook dat verontreini gingen met deze stof bijna overal in de buitenlucht zijn terug te vinden. Meestal gaat het dan om zéér kleine hoeveelheden waarvan onze gezond heid geen schade hoeft te ondervin den. Dat gevaar is wel aanwezig als het om hoge concentraties en bepaalde vezelstructuren gaat. In dat geval ver hoogt inademing de kans op long-, borst- en buikvlieskanker. Een ern stig risico waarvan onder andere ook onze auto's, de veroorzakers zijn. In de meeste autoVwerd asbest ver werkt in remvoeringen en koppe lingsplaten. Tengevolge van slijtage komen er asbestvezels vrij. Gelukkig is maar een klein gedeelte van deze asbestvezels gevaarlijk voor de volksgezondheid. Ma&r op sommige plekken kunnen er te hoge concentra ties in de lucht komen. Bijvoorbeeld op drukke verkeerspunten met stop lichten. Daar remmen de auto's en daar trekken zij op, zodat daar ook de meeste asbestvezels vrijkomen. Asbestvezels hopen zich ook in de remtrommels op en komen pas vrij als remblokken of koppelingsplaten worden vervangen of bijgesteld. Ver vangen of bijstellen kunt u daarom het beste laten doen bij officiële ga rages. Daar zijn de monteurs goed voorbereid om deze riskante klus op te knappen. Vanwege de strenge voorzorgsmaat regelen en de speciale apparatuur lo pen deze vaklieden weinig risico. De ze zorgvuldige behandeling leidt meestal wel tot een iets hogere reke ning. Maar als dat de gezondheid ten goede komt, kan dat geen bezwaar zijn. Afbreken Asbest kan niet door de natuur worden afgebroken. Als we dit mate riaal blijven toepassen, komen er dus steeds meer asbestvezels in het mi lieu terecht. De overheid heeft hier bezwaar te gen. Daarom wil zij het gebruik van asbest stopzetten. En dit geldt ook voor de toepassing van asbest in rem- systemen en koppelingsplaten. Te meer omdat er nieuwe materialen zijn ontwikkeld' die asbest in koppe lingen en remsystemen uitstekend kunnen vervangen. Deze nieuwe ma terialen hebben bovendien een lange re levensduur dan asbesthoudende frictiematerialen. Wel is er een be perkt prijsverschil tussen asbesthou dende en asbestvrije materialen. Uw garage kan u daar het beste over in lichten. Inmiddels is er door het ministerie van milieubeheer (VROM) met een groot aantal fabrikanten en impor teurs van auto's duidelijke afspra ken gemaakt. Sinds 1 juli 1989 wor den door hen alleen nog auto's met asbestvrije koppelingen en remmen geïmporteerd of vervaardigd. Boven dien maakt de overheid op het ogen blik een wet voor asbest in auto's. In de toekomst zullen auto's met asbest- loze onderdelen dan ook asbestvrij moeten blijven. Dus bij de eventuele slijtage van asbestvrije remblokjcs of koppelingsplaten, moeten deze weer door asbestvrije blokjes en pla ten vervangen worden. BUKAREST - Het ondergrondse tunnel-netwerk in Bukarest dat de afgezette Roemeense dictator Ceause- scu had laten aanleggen, werd in klei ne gedeeltes gebouwd door diverse bedrijven en door specialisten die van elkaar niet wisten dat zij er aan meewerkten. Dit om het geheim van de plattegrond van het gangenstelsel onder Bukarest geheim te houden. Dit heeft een ingenieur verklaard die deelnam aan het uitwerken van de plannen. Hebt u na 1 juli 1989 een auto van een asbestvrij merk gekocht? Dan zit u goed. En dat geldt ook voor van sommige (Duitse, Japanse en Zweed se) auto's die ook in het verleden al asbestvrij werden afgeleverd. Bent u niet in het bezit van een asbestvrije auto, dan is het verstandig de volgen de drie tips goed ter harte te nemen: Koppelingen en remsystemen zijn een stofnest van asbestvezels. Daar moet u dus absoluut afblijven. Laat het onderhoud en de reparatie over aan vakmensen. Die weten hóe ze het risico van inademing het best kunnen voorkomen. BOVAG en vakbonden hebben sedert kort de afspraak ge maakt dat voor de vervanging van as besthoudende materialen bij een on derhoudsbeurt 75,- extra in rekening wordt gebracht. Dus als u asbesthoudende onderde len steeds maar door asbesthoudende onderdelen laat vervangen, kost u dat ook steeds weer 75,-. Door de eerstvolgende keer voor asbestloze onderdelen te kiezen, hoeft u dit be- drag maar één keer te betalen. Ook in een aantal oudere auto's kunnen asbesthoudende onderdelen probleemloos worden vervangen door asbestvrij materiaal. Dus als uw auto er aan toe is, vraag dan aan de garage of dat voor uw auto ook mogelijk is. Dan let u natuurlijk op de kwalitei ten die de auto heeft. Maar houdt u 'dan óók rekening met het milieu en de volksgezondheid. Daarbij hoort niet alleen de geregelde driewegkata lysator, maar ook de asbestvrije fric tiematerialen zoals remmen en kop pelingsplaten. Dat schrijft secretaris-generaal van het ministerie van economische za ken prof. dr. F. W. Rutten in zijn tradi tionele nieuwjaarsartikel in het eco- nomenblad ESB dat vandaag, don derdag, is verschenen. ,,The Dutch disease" is weliswaar genezen, maar nu moet er alles aan gedaan worden om de economie „under full sail" te houden. Het zal volgens hem niet een voudig zijn de doelstellingen te berei ken. Goed uitgavenbeheer is volgens de economische topadviseur van het ka binet niet alleen nodig om verdere or de op zaken te stellen bij de over heidsfinanciën, maar ook om de kans op extra ruimte voor lastenverlich ting niet op voorhand te blokkeren. Die is hard nodig om (bruto-)loonma- tiging mogelijk te maken. De open bare financiën zijn nog niet klemvast onder controle. De „startbrief" van minister Kok (financiën), waarin nieuw beleid deels wordt uitgesteld om tegenvallers te compenseren, toont aan dat bij extra tegenwind al snel problemen ontstaan. Het bud gettaire jasje is niet ruim, aldus Rut ten. De meevallers die ontstonden toen de conjunctuurgolf zich omhoog bewoog, zijn niet meer te verwachten. Hij voorziet in het nieuwe jaar en in nog toenemende mate in volgende jaren, opwaartse druk op de bruto lonen en daarmee doorkruising van het kabinetsbeleid, waarin koppe ling tussen lonen, ambtenarensala rissen en uitkeringen is afgesproken. Oorzaken zijn de forse looneisen voor 1990 en schaarste op de arbeidsmarkt in de jaren daarna. Prof. Rutten vindt dat de reeël beschikbare lonen in 199.0 geen aanleiding vormen voor forse looneisen. Eind januari zal op de loonstrookjes het gunstige effect van Oort blijken en dat kan een dem pende werking hebben op de CAO- uitkomsten. Rutten acht „zekere bruto-loonsverhogingen" in de markt- en collectieve sector verant woord, maar kiest voor verbeterin gen in de netto-sfeer via lastenver lichting. Hij vindt dat de diverse doelstellingen (koppeling, verster- Nog voordat auto in produktie is genomen ZIERIKZEE - Nog voordat de nieuwe Opel Cali bra in produktie is genomen heeft de Duitse fabriek al twee belangrijke design-awards gekregen voor het nieuwe model. Zowel het Franse L'Automobile als het Britse Autocar and Motors kenden hun jaar lijkse ontwerpprijs toe aan de Calibra. De Calibra stak daarmee de Mercedes SL, BMW 850 i, Citroën XM en Ferrari 348 de loef af. De jury's van beide vakbladen waren van mening dat de Calibra een perfecte combinatie van spor tiviteit en elegantie is. Zij stellen dat het alles bij elkaar om een toonaangevend ontwerp gaat dat niet §nel zal worden overtroffen. Met de Calibra heeft Opel een geheel nieuw coupé-model aan haar lijn toegevoegd. Een coupé met een in die prijsklasse wel haast revolutionaire lage lucht- weerstandscoëfficiënt: 0,26. Het front van de Calibra is laag en sa men met de schuin geplaatste voorruit resulteert dat in een dui delijke wigvorm van de carrosse rie. Opel claimt door een gladde af werking van de zijpanelen en een naadloze aansluiting van de rui ten bij de carrosserie de laagste luchtweerstand van alle produk- tie-vierzitters ter wereld te heb ben gerealiseerd. De aspirant-koper van de Cali bra heeft de keus uit twee moto ren. De nieuwe Opel-coupé is ver krijgbaar met naar keuze een twee liter krachtbron met .acht kleppen danwel een twee liter mo tor met zestien kleppen. De jury vat het zo samen: ,Het begrip sport heeft een nieuwe betekenis gekregen. Over tien jaar zal 1989 worden gezien als het jaar waarin ontwerper Wayne Cherry en Opel het begrip Sport-coupé een nieu we definitie verleende". king concurrentiepositie, werkgele genheidsgroei en lagere lastendruk) zich beter verzoenen door lastenbe- perkingen, die het klimaat voor een beheerste loonontwikkeling zoveel mogelijk verbeteren. Hij spreekt hierbij een sterke voor keur uit voor een verdere verlaging van de BTW, omdat de lonen heel ge voelig zijn voor de prijsontwikke ling. Bij een BTW-verlaging (of een lager tarief in de eerste belasting schijf) is bovendien geen sprake van denivellering van inkomens. Uit vrees hiervoor is lastenverlichting in ons land omstreden, ondanks de in ternationale overeenstemming onder economen dat in Nederland lasten verlichting is geboden. Door de kwetsbare budgettaire si tuatie kan lastenverlichting in latere jaren een probleem vormen. Omdat de ruimte die is uitgetrokken voor een verdere BTW-verlaging (later in deze kabinetsperiode) beperkt is en bovendien door milieuheffingen te niet wordt gedaan, moet via begro tingsdiscipline de mogelijkheid voor extra ruimte voor lagere lasten wor den opengehouden. Om de werkgele- genheidsdoelstelling (100.000 perso nen per jaar aan het werk) waar te maken, zal naast loonmatiging ook aandacht aan het arbeidsaanbod moeten worden geschonken. Als zich jaarlijks 50.000 nieuwelingen op de arbeidsmarkt melden, zal er een toe nemend beroep op mensen die nu in actief zijn (werklozen, arbeidsonge; schikten en vrouwen) moeten worden gedaan om de 100.000 vol te krijgen. Rutten voorziet zelfs- een omslag in de groei van het arbeidsaanbod naar een vermindering. Om te voorkomen dat het (tekort aan) arbeidsaanbod de economische groei op den duur zal belemmeren, pleit hij voor het wegnemen van hin demissen om het percentage Neder landers dat werkt in lijn te brengen met ons omringende landen. Een vrouwvriendelijker belastinghef fing, evenwicht tussen rechten en plichten in de sociale zekerheid, scho ling en a,fremming van groei van WAO en VUT zijn daartoe instrumen ten. Rutten vindt zowel regeerak koord als sociale afspraken met werkgevers en werknemers (gemeen schappelijk beleidskader) nog onvol doende uitgewerkt om de werkloos heidsdoelstelling ook werkelijk binnen bereik te brengen. Veel zal af hangen van het „activerend ar beidsmarktbeleid". De nieuwe ar beidsvoorziening, met een eigen verantwoordelijkheid voor sociale partners, zal een belangrijke rol spe len, zo verwacht hij. Krapte „Zonder dit beleid dreigt de para doxale situatie van krapte op de ar beidsmarkt en overmatige loonstij ging in combinatie met een groot deel van de bevolking die kan werken, maar buiten het arbeidsproces blijft", aldus Rutten. Voordeel van een succesvolle omschakeling van een beleid dat deelname aan arbeid afremt naar een beleid dat het aan moedigt, is dat de collectieve lasten DEN BOSCH - Het Brabants Or kest begeleidt de komende weken elf keer het Scapino ballet bij de uitvoe ring van het sprookje „Cinderella". Het ballet is geschreven door choreo- traaf Nils Christe. De muziek is van ergej Prokofjev. De muzikale lei ding is in handen van Ed Spanjaard. Een woordvoerder van het Brabants Orkest heeft dit meegedeeld. Cinderella is in Nederland bekend als het sprookje van Assepoester. Het meisje dat een avond weet te ontsnap pen uit haar leventje als huishoud- sloofje. Christe heeft zijn versie van Cinderella gebaseerd zowel op het sprookje uit het boek van Moeder de Gans als op het verhaal van de Ge broeders Grimm. In het ballet wor den klassieke en moderne danstech- nieken afgewisseld. „Cinderella" is tussen 20 januari en 4 februari onder andere te zien in Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam, Groningen, Tilburg, Breda en Den Bosch. COEVORDEN - Twee mannen, v^n 68 en 57 jaar uit Coevordcn, zijn door de rijkspolitie in hun woonplaats aangehouden op verdenking van ver duistering van begrafenisgelden. De beide uitvaartleiders hebben bekend dat ze regelmatig na uitvaartdiensten geld hebben ontvreemd uit collecte bussen. Omdat de opbrengst van de inzamelingen de laatste tijd sterk was teruggelopen hadden een begra fenisonderneming en de begrafenis vereniging „De laatste eer", beide uit de gemeente Coevorden, argwaan ge kregen. (premies en uitkeringen) erdoor ver minderen. De hoogste ambtenaar op economi sche zaken staat in zijn artikel uit voerig stil bij het „nieuwe Europa". Hij verwacht voor ons land veel van de vorming van een Economische en Monetaire Unie (EMU), halverwege de jaren '90. Nederland is er prak tisch klaar voor, al moet het over heidstekort nog verder omlaag. Rut ten vindt dan ook dat ons land andere partners, die zelf de centrale rol willen spelen of zich minder snel voorbereiden, over de streep moet trekken. Van de ontwikkelingen in Oost- Europa verwacht hij niet zo snel eco nomische impulsen. Die landen moe ten eerst politiek op orde komen en daarna hun economie gaan hervor men en dat lijkt een grote opgave. Euforie, met name over de mate waarin de Bondsrepubliek Duits land (en dus Nederland) kunnen pro fiteren, is dan ook voorbarig. DEN HAAG - Het aantal personen auto's in Nederland is vorig jaar ge groeid van 4.921.000 tot 5.371.000. Dat staat in het jaarbericht Vervoerend Nederland van het ministerie van verkeer en waterstaat. Uit dit overzicht blijkt verder dat het aantal reizigerskilometers per trein in 1989 steeg met 5 procent ten aanzien van 1988. Het aantal perso- nenkilometers per bus daalde echter met 1 procent. De aan- en afvoer in de Nederland se havens groeide in 1989 met 6 pro cent. Schiphol kreeg 3,5 miljoen pas sagiers meer. Het grensoverschrij dend wegvervoer groeide met ruim 10 procent, aldus het jaarbericht. De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen stukken in te korten Plaatsing betekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge zonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de briel- schrijver, waarvan naam en adres bij de redactie bekend moeten zijn. Tten eerste moet ik opmerken dat na een afwezigheid van 15 jaar uit Zie- rikzee ik geschokt ben door de hoe veelheid hondenstront die her en der in Zierikzee gedeponeerd wordt. De stad doet nu echt de naam „STOEPESCHIETERS" eer aan. En ik was daarom nog meer verbaasd na het lezen van het artikel in de krant d.d. 28 december. Om te beginnen, bij opgevoede hon den die er volgens zeggen 95% zijn, heb ik er hoogstens 5% gesignaleerd. Wel ben ik een heleboel honden te gengekomen die hun eigenaren uit lieten maar erg weinig (zoals het hoort) tegenovergesteld. En na ver schillende wandelingen door Zierik zee kon ik al gauw zien dat het terug roepen van honden ook veel te wen sen overlaat. De hilarische opmer king de schapen te trainen in plaats van de honden moet eigenlijk als practical joke gezien worden. Ik heb in 15 jaar m Noorwegen met hond nog nooit zoveel kolder gelezen als in ge noemd artikel. In Noorwegen (dat ve le malen groter en dunner bevolkt is dan Nederland) mogen de honden van april tot september ook niet loslopen en de hond die dat toch doet kan afgeschoten worden. Wel ging mijn eigen hond op een schapenaf- schrikcursus. Dit wordt in geheel Scandinavië gedaan en het is erg sue cesvol! Hier leert de hond onder an dere om bang te zijn van het schaap. Ook leerden wij daar om de uitwerp selen van de hond te verwijderen. Mijn verbazing was het grootst op het Bolwerk alwaar ik genoeg stront tegenkwam om de SAHARA TE BE MESTEN. Het argument dat honden aan de lijn agressief worden is een farce. Wat een hond agressief maakt is het geen contact mogen hebben met zijn mede honden. Wanneer een hond goed is opgevoed moet het aan lijn lopen geen problemen opleveren. Ik sluit af met u allei>een gelukkig en „schooi, nieuwjaar toe te wensen. L. J. M. v. d. Kassteele Helmond We willen langs deze weg iedereen bedanken die, na een oproep in de kerken van Zierikzee, woensdag 27 december hun pakketten brachten in de Gasthuiskerk. Dankzij de medewerking van Zee- landia konden er donderdag 28 de cember ruim 800 pakketten in Vlaar- dingen afgeleverd worden. Vanuit Vlaardingen zijn de pakket ten 1 januari richting Roemenië ge bracht waar ze vandaag, donderdag 4 januari, hopen aan te komen. Zonder medewerking van de Zie- rikzeese supermarkten, die voor de aanvoer van de nodige levensmidde len geen moeite teveel was, was deze actie nooit zo geslaagd als nu wel het geval is. Namens alle medewerkers haii< lijk bedankt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1990 | | pagina 5