Rutten: Voorwaarden voor
verdere groei scheppen
Belangrijke design-awards
voor nieuwe Opel Calibra
stukken
Asbest dat verwerkt is in auto's
gevaarlijk voor volksgezondheid
Brabants
Orkest
begeleidt
ballet
„Cinderella"
Aantal
personenauto's
gegroeid
tot 5.371.000
Geschokt
Bedankt
1
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag: 4 januari 1990 Nr. 24670
Econoom in nieuwjaarsrede vandaag
DEN HAAG - Beheersing van de overheidsuitgaven,
matiging van de lonen en een grotere deelname aan ar
beid zijn de komende vier jaar nodig om de „delicate ba
lans van het regeerakkoord" in stand te houden en de
economische groei op gang te houden. Gemakkelijke be
zuinigingsmogelijkheden zijn uitgeput. Behalve mis
schien op dfensie. Nieuwe meevallers om de eindjes aan
elkaar te kunnen knopen, liggen niet in de rede.
Bij drukké kruispunten komen ten gevolge van slijtage van de frietiematerialen hoge concentraties asbest in de
lucht.
ZIERIKZEE - Asbest is gevaarlijk voor de volksge
zondheid. Dat geldt ook voor het asbest dat in auto
onderdelen is verwerkt. Steeds meer nieuwe auto's wor
den daarom afgeleverd zónder dit gevaarlijke spul. Maar
dat neemt niet weg dat er nog miljoenen auto's rijden
waarmee het uitkijken is geblazen
Asbest is een materiaal dat vanwe
ge de hittebestendigheid en het isole
rend vermogen vooral in het verleden
veel industriële toepassingen kende.
Het gevolg is dan ook dat verontreini
gingen met deze stof bijna overal in
de buitenlucht zijn terug te vinden.
Meestal gaat het dan om zéér kleine
hoeveelheden waarvan onze gezond
heid geen schade hoeft te ondervin
den.
Dat gevaar is wel aanwezig als het
om hoge concentraties en bepaalde
vezelstructuren gaat. In dat geval ver
hoogt inademing de kans op long-,
borst- en buikvlieskanker. Een ern
stig risico waarvan onder andere ook
onze auto's, de veroorzakers zijn.
In de meeste autoVwerd asbest ver
werkt in remvoeringen en koppe
lingsplaten. Tengevolge van slijtage
komen er asbestvezels vrij. Gelukkig
is maar een klein gedeelte van deze
asbestvezels gevaarlijk voor de
volksgezondheid. Ma&r op sommige
plekken kunnen er te hoge concentra
ties in de lucht komen. Bijvoorbeeld
op drukke verkeerspunten met stop
lichten. Daar remmen de auto's en
daar trekken zij op, zodat daar ook de
meeste asbestvezels vrijkomen.
Asbestvezels hopen zich ook in de
remtrommels op en komen pas vrij
als remblokken of koppelingsplaten
worden vervangen of bijgesteld. Ver
vangen of bijstellen kunt u daarom
het beste laten doen bij officiële ga
rages. Daar zijn de monteurs goed
voorbereid om deze riskante klus op
te knappen.
Vanwege de strenge voorzorgsmaat
regelen en de speciale apparatuur lo
pen deze vaklieden weinig risico. De
ze zorgvuldige behandeling leidt
meestal wel tot een iets hogere reke
ning. Maar als dat de gezondheid ten
goede komt, kan dat geen bezwaar
zijn.
Afbreken
Asbest kan niet door de natuur
worden afgebroken. Als we dit mate
riaal blijven toepassen, komen er dus
steeds meer asbestvezels in het mi
lieu terecht.
De overheid heeft hier bezwaar te
gen. Daarom wil zij het gebruik van
asbest stopzetten. En dit geldt ook
voor de toepassing van asbest in rem-
systemen en koppelingsplaten. Te
meer omdat er nieuwe materialen
zijn ontwikkeld' die asbest in koppe
lingen en remsystemen uitstekend
kunnen vervangen. Deze nieuwe ma
terialen hebben bovendien een lange
re levensduur dan asbesthoudende
frictiematerialen. Wel is er een be
perkt prijsverschil tussen asbesthou
dende en asbestvrije materialen. Uw
garage kan u daar het beste over in
lichten.
Inmiddels is er door het ministerie
van milieubeheer (VROM) met een
groot aantal fabrikanten en impor
teurs van auto's duidelijke afspra
ken gemaakt. Sinds 1 juli 1989 wor
den door hen alleen nog auto's met
asbestvrije koppelingen en remmen
geïmporteerd of vervaardigd. Boven
dien maakt de overheid op het ogen
blik een wet voor asbest in auto's. In
de toekomst zullen auto's met asbest-
loze onderdelen dan ook asbestvrij
moeten blijven. Dus bij de eventuele
slijtage van asbestvrije remblokjcs
of koppelingsplaten, moeten deze
weer door asbestvrije blokjes en pla
ten vervangen worden.
BUKAREST - Het ondergrondse
tunnel-netwerk in Bukarest dat de
afgezette Roemeense dictator Ceause-
scu had laten aanleggen, werd in klei
ne gedeeltes gebouwd door diverse
bedrijven en door specialisten die
van elkaar niet wisten dat zij er aan
meewerkten. Dit om het geheim van
de plattegrond van het gangenstelsel
onder Bukarest geheim te houden.
Dit heeft een ingenieur verklaard die
deelnam aan het uitwerken van de
plannen.
Hebt u na 1 juli 1989 een auto van
een asbestvrij merk gekocht? Dan zit
u goed. En dat geldt ook voor van
sommige (Duitse, Japanse en Zweed
se) auto's die ook in het verleden al
asbestvrij werden afgeleverd. Bent u
niet in het bezit van een asbestvrije
auto, dan is het verstandig de volgen
de drie tips goed ter harte te nemen:
Koppelingen en remsystemen zijn
een stofnest van asbestvezels. Daar
moet u dus absoluut afblijven. Laat
het onderhoud en de reparatie over
aan vakmensen. Die weten hóe ze het
risico van inademing het best kunnen
voorkomen. BOVAG en vakbonden
hebben sedert kort de afspraak ge
maakt dat voor de vervanging van as
besthoudende materialen bij een on
derhoudsbeurt 75,- extra in
rekening wordt gebracht.
Dus als u asbesthoudende onderde
len steeds maar door asbesthoudende
onderdelen laat vervangen, kost u
dat ook steeds weer 75,-. Door de
eerstvolgende keer voor asbestloze
onderdelen te kiezen, hoeft u dit be-
drag maar één keer te betalen.
Ook in een aantal oudere auto's
kunnen asbesthoudende onderdelen
probleemloos worden vervangen
door asbestvrij materiaal.
Dus als uw auto er aan toe is, vraag
dan aan de garage of dat voor uw
auto ook mogelijk is.
Dan let u natuurlijk op de kwalitei
ten die de auto heeft. Maar houdt u
'dan óók rekening met het milieu en
de volksgezondheid. Daarbij hoort
niet alleen de geregelde driewegkata
lysator, maar ook de asbestvrije fric
tiematerialen zoals remmen en kop
pelingsplaten.
Dat schrijft secretaris-generaal van
het ministerie van economische za
ken prof. dr. F. W. Rutten in zijn tradi
tionele nieuwjaarsartikel in het eco-
nomenblad ESB dat vandaag, don
derdag, is verschenen. ,,The Dutch
disease" is weliswaar genezen, maar
nu moet er alles aan gedaan worden
om de economie „under full sail" te
houden. Het zal volgens hem niet een
voudig zijn de doelstellingen te berei
ken.
Goed uitgavenbeheer is volgens de
economische topadviseur van het ka
binet niet alleen nodig om verdere or
de op zaken te stellen bij de over
heidsfinanciën, maar ook om de kans
op extra ruimte voor lastenverlich
ting niet op voorhand te blokkeren.
Die is hard nodig om (bruto-)loonma-
tiging mogelijk te maken. De open
bare financiën zijn nog niet klemvast
onder controle. De „startbrief" van
minister Kok (financiën), waarin
nieuw beleid deels wordt uitgesteld
om tegenvallers te compenseren,
toont aan dat bij extra tegenwind al
snel problemen ontstaan. Het bud
gettaire jasje is niet ruim, aldus Rut
ten. De meevallers die ontstonden
toen de conjunctuurgolf zich omhoog
bewoog, zijn niet meer te verwachten.
Hij voorziet in het nieuwe jaar en
in nog toenemende mate in volgende
jaren, opwaartse druk op de bruto
lonen en daarmee doorkruising van
het kabinetsbeleid, waarin koppe
ling tussen lonen, ambtenarensala
rissen en uitkeringen is afgesproken.
Oorzaken zijn de forse looneisen voor
1990 en schaarste op de arbeidsmarkt
in de jaren daarna. Prof. Rutten
vindt dat de reeël beschikbare lonen
in 199.0 geen aanleiding vormen voor
forse looneisen. Eind januari zal op
de loonstrookjes het gunstige effect
van Oort blijken en dat kan een dem
pende werking hebben op de CAO-
uitkomsten. Rutten acht „zekere
bruto-loonsverhogingen" in de
markt- en collectieve sector verant
woord, maar kiest voor verbeterin
gen in de netto-sfeer via lastenver
lichting. Hij vindt dat de diverse
doelstellingen (koppeling, verster-
Nog voordat auto in produktie is genomen
ZIERIKZEE - Nog voordat de nieuwe Opel Cali
bra in produktie is genomen heeft de Duitse fabriek
al twee belangrijke design-awards gekregen voor
het nieuwe model. Zowel het Franse L'Automobile
als het Britse Autocar and Motors kenden hun jaar
lijkse ontwerpprijs toe aan de Calibra. De Calibra
stak daarmee de Mercedes SL, BMW 850 i, Citroën
XM en Ferrari 348 de loef af.
De jury's van beide vakbladen
waren van mening dat de Calibra
een perfecte combinatie van spor
tiviteit en elegantie is. Zij stellen
dat het alles bij elkaar om een
toonaangevend ontwerp gaat dat
niet §nel zal worden overtroffen.
Met de Calibra heeft Opel een
geheel nieuw coupé-model aan
haar lijn toegevoegd. Een coupé
met een in die prijsklasse wel
haast revolutionaire lage lucht-
weerstandscoëfficiënt: 0,26. Het
front van de Calibra is laag en sa
men met de schuin geplaatste
voorruit resulteert dat in een dui
delijke wigvorm van de carrosse
rie.
Opel claimt door een gladde af
werking van de zijpanelen en een
naadloze aansluiting van de rui
ten bij de carrosserie de laagste
luchtweerstand van alle produk-
tie-vierzitters ter wereld te heb
ben gerealiseerd.
De aspirant-koper van de Cali
bra heeft de keus uit twee moto
ren. De nieuwe Opel-coupé is ver
krijgbaar met naar keuze een
twee liter krachtbron met .acht
kleppen danwel een twee liter mo
tor met zestien kleppen. De jury
vat het zo samen: ,Het begrip
sport heeft een nieuwe betekenis
gekregen. Over tien jaar zal 1989
worden gezien als het jaar waarin
ontwerper Wayne Cherry en Opel
het begrip Sport-coupé een nieu
we definitie verleende".
king concurrentiepositie, werkgele
genheidsgroei en lagere lastendruk)
zich beter verzoenen door lastenbe-
perkingen, die het klimaat voor een
beheerste loonontwikkeling zoveel
mogelijk verbeteren.
Hij spreekt hierbij een sterke voor
keur uit voor een verdere verlaging
van de BTW, omdat de lonen heel ge
voelig zijn voor de prijsontwikke
ling. Bij een BTW-verlaging (of een
lager tarief in de eerste belasting
schijf) is bovendien geen sprake van
denivellering van inkomens. Uit
vrees hiervoor is lastenverlichting in
ons land omstreden, ondanks de in
ternationale overeenstemming onder
economen dat in Nederland lasten
verlichting is geboden.
Door de kwetsbare budgettaire si
tuatie kan lastenverlichting in latere
jaren een probleem vormen. Omdat
de ruimte die is uitgetrokken voor
een verdere BTW-verlaging (later in
deze kabinetsperiode) beperkt is en
bovendien door milieuheffingen te
niet wordt gedaan, moet via begro
tingsdiscipline de mogelijkheid voor
extra ruimte voor lagere lasten wor
den opengehouden. Om de werkgele-
genheidsdoelstelling (100.000 perso
nen per jaar aan het werk) waar te
maken, zal naast loonmatiging ook
aandacht aan het arbeidsaanbod
moeten worden geschonken. Als zich
jaarlijks 50.000 nieuwelingen op de
arbeidsmarkt melden, zal er een toe
nemend beroep op mensen die nu in
actief zijn (werklozen, arbeidsonge;
schikten en vrouwen) moeten worden
gedaan om de 100.000 vol te krijgen.
Rutten voorziet zelfs- een omslag in
de groei van het arbeidsaanbod naar
een vermindering.
Om te voorkomen dat het (tekort
aan) arbeidsaanbod de economische
groei op den duur zal belemmeren,
pleit hij voor het wegnemen van hin
demissen om het percentage Neder
landers dat werkt in lijn te brengen
met ons omringende landen. Een
vrouwvriendelijker belastinghef
fing, evenwicht tussen rechten en
plichten in de sociale zekerheid, scho
ling en a,fremming van groei van
WAO en VUT zijn daartoe instrumen
ten. Rutten vindt zowel regeerak
koord als sociale afspraken met
werkgevers en werknemers (gemeen
schappelijk beleidskader) nog onvol
doende uitgewerkt om de werkloos
heidsdoelstelling ook werkelijk
binnen bereik te brengen. Veel zal af
hangen van het „activerend ar
beidsmarktbeleid". De nieuwe ar
beidsvoorziening, met een eigen
verantwoordelijkheid voor sociale
partners, zal een belangrijke rol spe
len, zo verwacht hij.
Krapte
„Zonder dit beleid dreigt de para
doxale situatie van krapte op de ar
beidsmarkt en overmatige loonstij
ging in combinatie met een groot deel
van de bevolking die kan werken,
maar buiten het arbeidsproces
blijft", aldus Rutten. Voordeel van
een succesvolle omschakeling van
een beleid dat deelname aan arbeid
afremt naar een beleid dat het aan
moedigt, is dat de collectieve lasten
DEN BOSCH - Het Brabants Or
kest begeleidt de komende weken elf
keer het Scapino ballet bij de uitvoe
ring van het sprookje „Cinderella".
Het ballet is geschreven door choreo-
traaf Nils Christe. De muziek is van
ergej Prokofjev. De muzikale lei
ding is in handen van Ed Spanjaard.
Een woordvoerder van het Brabants
Orkest heeft dit meegedeeld.
Cinderella is in Nederland bekend
als het sprookje van Assepoester. Het
meisje dat een avond weet te ontsnap
pen uit haar leventje als huishoud-
sloofje. Christe heeft zijn versie van
Cinderella gebaseerd zowel op het
sprookje uit het boek van Moeder de
Gans als op het verhaal van de Ge
broeders Grimm. In het ballet wor
den klassieke en moderne danstech-
nieken afgewisseld.
„Cinderella" is tussen 20 januari en
4 februari onder andere te zien in
Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam,
Groningen, Tilburg, Breda en Den
Bosch.
COEVORDEN - Twee mannen, v^n
68 en 57 jaar uit Coevordcn, zijn door
de rijkspolitie in hun woonplaats
aangehouden op verdenking van ver
duistering van begrafenisgelden. De
beide uitvaartleiders hebben bekend
dat ze regelmatig na uitvaartdiensten
geld hebben ontvreemd uit collecte
bussen. Omdat de opbrengst van de
inzamelingen de laatste tijd sterk
was teruggelopen hadden een begra
fenisonderneming en de begrafenis
vereniging „De laatste eer", beide uit
de gemeente Coevorden, argwaan ge
kregen.
(premies en uitkeringen) erdoor ver
minderen.
De hoogste ambtenaar op economi
sche zaken staat in zijn artikel uit
voerig stil bij het „nieuwe Europa".
Hij verwacht voor ons land veel van
de vorming van een Economische en
Monetaire Unie (EMU), halverwege
de jaren '90. Nederland is er prak
tisch klaar voor, al moet het over
heidstekort nog verder omlaag. Rut
ten vindt dan ook dat ons land
andere partners, die zelf de centrale
rol willen spelen of zich minder snel
voorbereiden, over de streep moet
trekken.
Van de ontwikkelingen in Oost-
Europa verwacht hij niet zo snel eco
nomische impulsen. Die landen moe
ten eerst politiek op orde komen en
daarna hun economie gaan hervor
men en dat lijkt een grote opgave.
Euforie, met name over de mate
waarin de Bondsrepubliek Duits
land (en dus Nederland) kunnen pro
fiteren, is dan ook voorbarig.
DEN HAAG - Het aantal personen
auto's in Nederland is vorig jaar ge
groeid van 4.921.000 tot 5.371.000. Dat
staat in het jaarbericht Vervoerend
Nederland van het ministerie van
verkeer en waterstaat.
Uit dit overzicht blijkt verder dat
het aantal reizigerskilometers per
trein in 1989 steeg met 5 procent ten
aanzien van 1988. Het aantal perso-
nenkilometers per bus daalde echter
met 1 procent.
De aan- en afvoer in de Nederland
se havens groeide in 1989 met 6 pro
cent. Schiphol kreeg 3,5 miljoen pas
sagiers meer. Het grensoverschrij
dend wegvervoer groeide met ruim 10
procent, aldus het jaarbericht.
De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen
stukken in te korten Plaatsing betekent niet dat de
inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge
zonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van
de redactie en uitsluitend voor rekening van de briel-
schrijver, waarvan naam en adres bij de redactie
bekend moeten zijn.
Tten eerste moet ik opmerken dat na
een afwezigheid van 15 jaar uit Zie-
rikzee ik geschokt ben door de hoe
veelheid hondenstront die her en der
in Zierikzee gedeponeerd wordt.
De stad doet nu echt de naam
„STOEPESCHIETERS" eer aan. En
ik was daarom nog meer verbaasd na
het lezen van het artikel in de krant
d.d. 28 december.
Om te beginnen, bij opgevoede hon
den die er volgens zeggen 95% zijn,
heb ik er hoogstens 5% gesignaleerd.
Wel ben ik een heleboel honden te
gengekomen die hun eigenaren uit
lieten maar erg weinig (zoals het
hoort) tegenovergesteld. En na ver
schillende wandelingen door Zierik
zee kon ik al gauw zien dat het terug
roepen van honden ook veel te wen
sen overlaat. De hilarische opmer
king de schapen te trainen in plaats
van de honden moet eigenlijk als
practical joke gezien worden. Ik heb
in 15 jaar m Noorwegen met hond nog
nooit zoveel kolder gelezen als in ge
noemd artikel. In Noorwegen (dat ve
le malen groter en dunner bevolkt is
dan Nederland) mogen de honden
van april tot september ook niet
loslopen en de hond die dat toch doet
kan afgeschoten worden. Wel ging
mijn eigen hond op een schapenaf-
schrikcursus. Dit wordt in geheel
Scandinavië gedaan en het is erg sue
cesvol! Hier leert de hond onder an
dere om bang te zijn van het schaap.
Ook leerden wij daar om de uitwerp
selen van de hond te verwijderen.
Mijn verbazing was het grootst op
het Bolwerk alwaar ik genoeg stront
tegenkwam om de SAHARA TE BE
MESTEN.
Het argument dat honden aan de
lijn agressief worden is een farce. Wat
een hond agressief maakt is het geen
contact mogen hebben met zijn mede
honden. Wanneer een hond goed is
opgevoed moet het aan lijn lopen
geen problemen opleveren. Ik sluit af
met u allei>een gelukkig en „schooi,
nieuwjaar toe te wensen.
L. J. M. v. d. Kassteele
Helmond
We willen langs deze weg iedereen
bedanken die, na een oproep in de
kerken van Zierikzee, woensdag 27
december hun pakketten brachten in
de Gasthuiskerk.
Dankzij de medewerking van Zee-
landia konden er donderdag 28 de
cember ruim 800 pakketten in Vlaar-
dingen afgeleverd worden.
Vanuit Vlaardingen zijn de pakket
ten 1 januari richting Roemenië ge
bracht waar ze vandaag, donderdag 4
januari, hopen aan te komen.
Zonder medewerking van de Zie-
rikzeese supermarkten, die voor de
aanvoer van de nodige levensmidde
len geen moeite teveel was, was deze
actie nooit zo geslaagd als nu wel het
geval is.
Namens alle medewerkers haii<
lijk bedankt.