'Ik vond het altijd heel leuk om mijn opa te helpen op de molen' (WANT DICHTERBIJ VINDJE GEEN VERZEMNGSfAArSCHAPPIJ.) Nieuwe brug geplaatst in krekengebied Ouwerkerk 7 Alcoholcon trole gaat volgens commandant wél door 4 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 23 november 1989 Nr. 24649 Gemeente Middenschouwen gaat paarden werden daar heel onrustig van". Na de watersnoodramp echter werd het tijdperk tram definitief afgeslo ten. De tram moest plaats maken voor de bus en de overbodige tram rails werd gesloopt, net als de meeste stations langs de lijn. Bij de herver kaveling werd de brede vaart die voor de molen langs liep gedempt. Bochti ge wegen werden rechtgetrokken. Stond de molen vroeger midden in het weiland, nu loopt de Elkerzeese- weg er vlak langs, Op zich niet on gunstig voor de molenaar, ware het niet dat het voor de molenaars steeds moeilijker werd het hoofd boven wa ter te houden. Concurrenten Zoals al eerder aangestipt kregen de molenaars er in de zestiger jaren geduchte concurrenten bij in de vorm van meelfabrieken. ,,Er zat geen toe komst meer in het molenaarsvak", al dus Coomans. ,,Mijn opa had eerder nog wel een elektrische maalderij tussen de molen en het woonhuis la ten bouwen om toch te kunnen malen als er geen wind stond", vertelt Coo mans. Die maalderij overigens bestaat nog steeds, al is er van het oorspron kelijke gebouw maar bar weinig overgebleven. Met de molen werd in 1960 ook de maalderij en het na de watersnoodramp gebouwde houten huis verkocht en de maalderij werd verbouwd tot café-restaurant. Ooit zijn er plannen geweest om niet alleen de verbouwde maalderij, maar ook de molen zelf om te toveren in een horecabedrijf. ,,Er had een dancing in moeten komen, maar zo ver is het nooit gekomen", aldus Coo mans. Of er nog andere, commerciële plannen met de molen zijn geweest is Coomans niet bekend. Wel weet hij dat het naastgelegen café-restauran,t behoorlijk wat verschillende huur ders heeft gekend. Verwaarloosd Tot een echt goede opknapbeurt voor de molen is het echter nooit ge komen. De molen begon steeds meer te verkommeren. Het ziet nu naar uit dat de gemeente Middenschouwen eindelijk ernst kan gaan maken met haar plan tot restauratie van de mo len. Een aantal jaren geleden al werd de molen op de lijst gezet en wist men ,bij het rijk geld los te weken voor de .restauratie. 1 Volgens de Rijksdienst voor Monu^ mentenzorg kost restauratie van de molen 180.000,-. „Ik denk dat er wel meer nodig zal zijn", aldus Coomans. Ook de gemeente houdt daar overi gens rekening mee. Het college van b en w van Midden schouwen is bereid voor de molen de 10.000,- te betalen die Ver-Zicht er- molen De Lelie kopen en restaureren ELKERZEE - „Ik hoop dat ze hem goed restaureren want ik vind een draaiendë molen gewoon heel mooi om te zien". Aan het woord is Bram Coomans uit Serooskerke. Hij is de kleinzoon van de laatste molenaar van De Lelie, A. S. Coomans. „Ik zat heel vaak bij mijn opa op de molen. Ik vond het heel leuk om met die zak ken te sjouwen en ik vind het ook doodzonde dat de molen al die jaren zo verwaarloosd is", aldus Coomans. Hij is blij met het nieuws dat de ge meente Middenschouwen de molen wil kopen en restaureren en hij hoopt dat de molen ooit weer zal draaien. „Dat moet kunnen, want het draaiwerk is nog helemaal com pleet". Coomans weet zich goed de tijd te herinneren dat zijn opa de scepter zwaaide over De Lelie. „Ik weet nog dat mijn opa altijd naar de lucht keek om te zien wat voor weer het zou wor den. Want een molenaar leeft met de wind. Er is niks ergers voor een mole naar dan windstilte, want dan kan er niet gewerkt worden en is er ook geen brood op de plank". IJsselsteentjes Molen De Lelie kent een bewogen geschiedenis. Coomans heeft zich er terdege in verdiept. Niet alleen om deel I en II van Scharendijke in oude ansichten te kunnen schrijven, rtiaar vooral ook omdat hij zeer geïnteres seerd is in het wel en wee van molens. „Dat is eigenlijk pas gekomen door verloedering van de molens", aldus Coomans. Hij doelt daarmee op de zestiger jaren waarin de meelfabrie ken in opkomst waren en veel mole naren het niet langer konden bolwer ken. Dat geldt ook voor de opa van Coo mans. Deze zette de wieken van de molen in 1960 stil. De molen werd verkocht aan de onroerend goed- maatschappij in Leidschendam die de molen nu aan de gemeente wil ver kopen. Molen De Lelie werd gebouwd in 1868 in opdracht van Comelis Mastenbroek. Het molenlichaam wordt opgetrokken uit IJsselsteen tjes. Na het overlijden van Masten broek wordt het molenaarsbedrijf nog een tijdje voortgezet door diens weduwe en dochter. In 1892 verkopen zij de molen aan C. A. van de Wate ring, arts te Haamstede. De volgende eigenaar in de rij is W. Dijkman, telg uit een roemrijk molenaarsgeslacht. „De Dijkmannen gingen echt tot de dood door met het molenaars vak", weet Coomans. Boeren- en bakkersgemaal Het boeren- en bakkersgemaal, zo als een molen in die tijd ook wel ge noemd werd, kreeg in 1920 weer een nieuwe eigenaar in de persoon van molenaar Johannes Geene uit Zierik- zee. Deze op zijn beurt verkocht de molen in 1925 aan Johannes van dei- Wekken, eveneens uit Zierikzee. De laatste in het rijtje is molenaar A. S. Coomans. Hij mag zich vanaf 1937 ei genaar van De Lelie noemen. „Het was toen gewoon een soort fa miliebedrijf. Mijn ooms werkten al lebei in de molen totdat ze zelf een gezin kregen. Want één gezin kon wel eten van de molen, maar drie gezin nen, dat werd een beetje teveel", al dus Coomans. Hij weet zich te herinneren dat zijn opa met paard en wagen de boeren in de omgeving afreed om het meel te bezorgen. „Iedereen kende de mole naar, want die kwam overal. Als mo lenaar was je in die tijd ook een soort praatpaal", aldus Coomans. Hij voegt daar aan toe dat molenaars wellicht tot de best geïnformeerde mensen op het toenmalige eiland behoorden. „Je hoorde als molenaar overal de nieuw tjes". Vrachtwagen Molenaar Coomans verruilde paard en wagen later voor een vrachtwagen. „Ik weet nog dat hij toen zelfs tot in Delft meel afleverde", aldus Coo mans. De markt was in die tijd nog goed voor een molenaar. Veel mensen bakten hun brood immers zelf en er waren er maar weinig die niet een klein lapje grond hadden waarop ze hun eigen groente en graan verbouw den. Het openbaar vervoer op Schou- wen-Duiveland gebeurde in die tijd middels de tram. Vlakbij De Lelie was de halte Eikerzee. „De tram bestuurders hadden er een handje van vlak voor de halte eens flink aan de stoomfluit te trekken. Mijn opa vond dat nooit zo geslaagd want de Een plaatje uit 1917. Links het bij de watersnoodramp in 1953 verloren gegane woonhuis. OUWERKERK - Op initiatief van de eigenaar van het krekengebied bij Ouwerkerk, Staatsbosbeheer is in het gebied een nieuwe houten brug geplaatst. Het 60 meter lange gevaarte is een van de oude brugdelen die vroeger in de werkhaven Schelphoek lagen. Wandelaars kunnen nu weer de oversteeek maken vanaf de Salvator- hoeve naar het. bos. Volgens een woordvoerder vanStaatsbosbeheer, L- van Os was de vervanging van de oude brug pas over enkele jaren ge pland. „We hebben het maar wat eer der gedaan omdat de oude brug nu al versleten en kapot was. Onder andere omdat de jeugd er nogal wat aan heeft vernield. De brug was onbe gaanbaar geworden doordat uit de bodem van de brug nogal wat balken waren gebroken". De werkzaamheden werden voor Staatsbosbeheer uitgevoerd door D. C. Beuzenberg uit Dreischor. Samen met yj,er medewerkers vervoerde hij het bi-ugdeel vanaf Serooskerke per vrachwagen naar Ouwerkerk. Daar werd het gevaarte in elkaar gezet en vervolgens op een houten constructie over het water naar zijn plaats gedre ven. Het 30 ton wegende gevaarte werd doorbij aangedreven door een 4pk motortje. Het is de bedoeling dat de oude brug die er nog naast ligt aanstaande zaterdag wordt gesloopt. De Lelie in Eikerzee is aan restauratie toe. De gemeente Middenschouwen hoopt in 1990 dit karwei aan te kunnen pakken. voor vraagt. Wat er na de restauratie met de molen gaat gebeuren is nog niet bekend. Als het aan Coomans ligt gaat hij weer draaien. „Ik zou best zelf molenaar willen zijn. Dat lijkt me heel leuk. Maar dan zou ik wel eerst het vak moeten leren", al dus Coomans. ZIERIKZEE - Hoewel het Openbaar Ministerie vervol ging van alcoholdelicten in het verkeer voorlopig niet ver volgt, is dat voor de politie op Schouwen-Duiveland geen re den om geen alcohol-controles uit te voeren. Groepscomman dant M. P. Lenselink heeft geen beleidsmatige actie on dernomen om wat de opspo ring betreft een ander beleid te voeren dan voorheen. Lenselink reageert hiermee op berichten als zou de politie haar alcoholcontroles gestopt zijn. Dit naar aanleiding van onduidelijkheid over de be trouwbaarheid van de adem- analyse-apparatuur. Binnen de diverse disciplines, die belast zijn met de alcoholcontrole en - vervolging, bestaat er veel on duidelijkheid' over de situatie. Door die onduidelijkheid zijn er volgens Lenselink verkeerde berichten in het nieuws geko men. Lenselink zegt goed te begrij pen, dat die onduidelijkheid er is; ook bij de politie. Maar Vol gens hem stappen er nog te veel mensen met een glaasje teveel in de auto. Hij vindt het een slechte zaak om vanwege de voorlopige terughoudendheid van het Openbaar Ministerie geen controles uit te voeren. Echt grote alcoholcontroles zijn los van de huidige situatie overigens uit de tijd aan het ra ken. Het effect van dergelijke grootscheepse acties is be perkt. Meer succes heeft de po litie met kleine prikacties op verschillende lokaties. Daar naast gaan de surveillances ge woon door en heeft de automo bilist daarmee ook kans om gepakt te worden. „Maar het is wel zo, dat ie mand die gepakt wordt, (voor lopig) niet vervolgd wordt. Het Openbaar Ministerie wacht het arrest van de Hoge Raad af". Wat Lenselink betreft kan er niemand straffeloos met een borrel op de auto in stappen. ALST MISGAAT IS DE ALGEMENE ZEE ERSNELBE Algen/ene Zeeuwse Mk Middelburg. Vraag uw verzekeringsadviseur. verzekeringen i 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 7