De hoogaars, een belangrijk visserschip in vroeger jaren agenda Reddingsakties kustwacht WATERSTANDEN WEEKENDSERV1CEDIENST DEURLOO B.V. Zierikzeese musea in 1987 en 1988 DE HUUR CV KETEL DEURLOO B.V. Mijmeringen langs de waterkant BRUINISSE - Tot de Tweede Wereldoorlog' bepaalden een groot aantal hoogaarzen het rivier- en havengebied van de Zeeuwse stromen en vissersplaatsen. In de loop der eeuwen zijn er vele honderden in Zeeland en Holland gebouwd voor de oester- en mosselvissers. Hoewel ook de boeier en bijvoorbeeld het Lemsterjacht- en de hengst voorkwamen als visserschip, bezat het merendeel van de vissers een hoogaars. Een handzaam schip, goede zeiler en in verhouding tot andere schepen redelijk goedkoop in aanschafprijs. In Mijmeringen langs de waterkant zijn al diverse vissers of opzieners van de visserijpolitie aan het woord geweest die het grootste deel van hun leven van een hoogaars doorbrachten. De hoogaars. nHMi De hoogaars, een typisch Zeeuws vissersscheepje. Volgens de encyclopedie is de hoog aars een typisch Zeeuws vissers scheepje. Althans de laatste eeuwen want de oorsprong van het model zou op de bovenlopen van Maas en Schel de liggen waar het als klein vracht scheepje gebruikt werd. Er waren toen nog geen stuwen op de Maas zo dat er vooral 's zomers bijna geen wa ter was om te varen. De weinig diep stekende hoogaars kon dan toch nog z'n vracht blijven vervoeren. Het zal juist die geringe diepgang zijn, een van de goede eigenschappen van de platbodem, die de Zeeuwse vissers moet hebben aangesproken. Langs de grote rivieren zou de hoogaars bezit BRUINISSE - De Nederlandse kustwacht voerde tot augustus dit jaar 643 reddingsacties uit op de Noordzee, de Waddenzee, het IJssel- meer en de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse stromen. Gedurende het gehele jaar 1988 wa ren er 771 acties. Er zit dus een beden kelijke stijging in. In zeventig pro cent van de gevallen gaat het om de recreatievaart, 372 pleziervaartuigen en 74 plankzeilers. Er waren in 1988 Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP Wemeldinge Springtij: 2 oktober Actuele informatie over afwijkingen: 06-91122353 Datum Hoogwater Laagwater tijd stand tijd stand 30 september 03.55 174 09.35 -115 16.05 167 21.55 -142 1 oktober 04.20 174 10.05 -119 16.25 171 22.25 -142 2 oktober 04.50 173 10.35 -123 17.00 173 22.55 -139 30 september 02.10 182 08.15 -117 14.30 173 20.35 -146 1 oktober 02.45 184 08.50 -122 14.55 179 21.05 -145 2 oktober 03.10 184 09.15 -124 15.25 183 21.35 -139 30 september 04.10 188 09.40 -125 16.25 177 21.55 -153 1 oktober 04.40 185 10.10 -131 16.50 180 22.25 -153 2 oktober 05.00 183 10.40 -134 17.10 181 23.00 -150 30 september 03.50 198 09.40 -131 16.00 191 22.05 -158 1 oktober 04.20 199 10.15 -135 16.30 196 22.35 -157 2 oktober 04.50 198 10.45 -138 17.00 198 23.05 -154 al naar gelang de naam van de bou wer heette. In 1915 bezat Bruinisse maar liefst een vloot van 123 schepen, waarvan het grootste gedeelte hoo gaarzen waren. Het is moeilijk te achterhalen waarom de vele Zeeuwse vissers nu juist de voorkeur gaven aan hoogaar zen want er waren voor- en nadelen aan het zeilen met de hoogaars. Vol gens J. Schot BWzn uit Zierikzee, die al eens over de hoogaars schreef in de Kroniek van de Zeemeermin, was vooral in vroegere eeuwen de geringe diepgang van grote betekenis. De vissers voeren toen nog over de slik ken van de Kreekrak naar Antwer pen met hun mosselen. Wie het on diepste lag kon het eerste naar Antwerpen met hun mosselen. Wie het ondiepste lag kon het eerste over de slikken en was eerst in Antwer pen. Was het traditie, dat de hoogaars zo ingeburgerd bleef in de Zeeuwse vis serijwereld, ging het over van vader op zoon? Andere modellen, zoals het Lemsterjacht, nestelden zich tussen de hoogaars maar die bleef wel de overhand houden. Wie anders dan de oudste generatie vissers, die is opge groeid tussen de zeilen, die sliep in het kot of in het vooronder, die roeide met de lompe zware roeiriemen als het windstil was of boomden om vooruit te komen, die vochten tegen of gebruik maakten van de soms gril lige natuurelementen en die ook de armoede aan de lijve hebben meege maakt, wie anders zouden over die volledige verdwenen periode in de visserijgeschiedenis van de mossel en oestervisserij kunnen vertellen? Vissers Flip Steketee, met een prachtig schilderij van een hoogaars in de ka mer: ,,De hoogaarzen waren vooral kenmerkend vanwege hun hand zaamheid. Ze waren makkelijk te zei len en om mee te werken". De oud opziener van de visserijinspectie heeft zowel op een hoogaars als een botter van de Visserijpolitie gevaren. Over de zeileigenschappen van de hoogaars is een gesprek met de 79- jarige Jaap de Ronde verhelderend. Hij groeide op als jongen op de hoog aars BRU 25 van z'n vader, samen met z'n broer Arjaan. Later kocht hun vader het Lemsterjacht dat als BRU 72 door het leven ging. Volgens De Ronde zijn er wel degelijk verschillen in zeil- en vaareigenschappen tussen beide schepen: ,,De hoogaars zeilde harder in de voordewindse rakken dan het Lemsterjacht maar die had weer als voordeel dat ze scherper en dus hoger aan de wind kon varen. Te gen wind, dus als er gelaveerd moest worden, liep het Lemsterjacht duide lijk weg bij de hoogaars. Maar de hoogaars had weer als voordeel dat er minder buiswater over kwam omdat ze ranker was". Hieruit blijkt wel dat er naast tra ditie veel persoonlijke voorkeur van de visser bestond over het type schip dat hij liet bouwen of tweede hands kocht. Al zal vaak de zwakke finan ciële positie van de visser een door slaggevende rol hebben gespeeld. Daar spreekt de opmerking van Jaap de Ronde boekdelen over: Een reisje mosselen in het begin van deze eeuw bracht soms nauwelijks 40 tot 50 gul den op. Daar moesten dan twee ge zinnen van leven, de knecht van wor den betaald. (In hun geval Arjaan Kik, oud-havenmeester van Bru) en moest het schip van worden onder houden. En dan had de familie De Ronde nog goede percelen onder Ouddorp en Brouwershaven. Maar ook had hij wel gezien dat soms de helft van de vracht overboord moest worden gezet als 's zomers door wind en tij de reis te lang duurde. Op de werflijst van Fop Smidt in Kinderdijk komt in 1775 al een hoog aars voor. Ook de Zeeuwse werven hadden klandizie aan de vissers. Dirk van Duivendijk in Tholen bouwde vanaf 1873 hoogaarzen voor onder andere Stoffel Jumelet, Wol- vert Jumelet, Renier de Waai, Ga- briël Jumelet en Levien de Waal, al len Bruse vissers. Door de eeuwen heen onderging ook de hoogaars veranderingen en vooral ook omdat er bepaalde wen sen van de opdrachtgever in verwerkt werden is het zeer moeilijk de werf te herkennen aan het schip. Hoogaarzen gebouwd voor vissers van Arnemui- den waren hoger geboeid dan voor mosselvissers omdat deze vanuit de zeearmen verder tegen de Noordzee visten. Lager boeisel betekende mak kelijker vissen of de manden met mosselen aan boord sjouwen. Kosten Zo rond de eeuwwisseling kostte een nieuwe eiken hoogaars ongeveer 1200,-. Voor het verven en leveren van de verf betaalde men 8,- terwijl het teren en perzennen 10,- kostte. Die 1200,- was dan inclusief de mast, de giek, hét roer, de zwaarden, de boegspriet, twee roeiriemen en vaarbomen. Een bekend zeilmaker voor de hoogaarzen was de firma De Korte uit Bruinisse. De oudste hoo gaarzen waren allen spriet-getuigd, de latere schepen waren allemaal uit gerust met een bazaantuig. Het spriettuig had als grote nadeel dat het niet vlug te reven of te verwijde ren was wat vooral onder de Arne- muidense vloot tot dodelijke scheeps rampen leidde als er plotseling veel wind op stak. Het spriettuig verdween dan ook van de schepen circa 1930. Ook de schepen zelf ondergingen verande ringen. Het kot, een klein verblijf voor de bemanning dat vlak voor de achterdogt, de zeilbank gebouwd was, verdween. Het werd als hinder lijk ervaren bij vissen en varen. Het vooronder werd geschikt gemaakt als bemanningsverblijf om een potje te koken en te slapen. Wie zich interesseert voor de recen te geschiedenis van de hoogaars doet er goed aan het boek van J. van Bey- len, de Hoogaars eens te lezen. Mid dels een bouwbeschrijving in het boek is het mogelijk een model van een hoogaars te bouwen, de TH 64 zo als die in 1907 bij Dirk van Duiven- dijk in Tholen werd gebouwd. De hoogaars, voor vele oud-vissers zal het siliouet van dit typische Zeeuwse vissersvaartuig nog glashelder op het netvlies te voorschijn kunnen worden gehaald. Na de oorlog verdwenen ze bijna radicaal van de Zeeuwse wate ren. IJzeren kotters met veel pk's kwamen daarvoor in de plaats. P. Kaatjes Pk'tjes die in de jaren '20 van deze eeuw in bescheiden aantal maar vooral gering in kracht in de hoo gaarzen werden ingebouwd. In hoofd zaak door de grondleggers van de Bruse machinefabrieken van Maas kant en Padmos. Industrie, Krom hout of ABC. Stoffel Jumelet schreef in z'n boek Bruinisse in de loop der eeuwen het volgende rijm op, een re clameplaat uit die tijd: Hou het zo niet langer uit; Wie nog langer op de zee wil vissen; Kan een motor niet meer missen; zet een Kromhout in uw schuit. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 van Zeeland hebben genomen en een specifiek vissersvaartuig zijn gewor den. Namen Volgens J. van Beylen in z'n boek De Hoogaars is het benamen van hoo gaarzen vrij ingewikkeld. Zo sprak men van een Kinderdijkse, een Arne- muidense hoogaars, een Oostduive- landse of platte Duivelander, een Tholense hoogaars terwijl men de- h oogaarzen die in Zeeuws- Vlaanderen werden gebouwd om schreef als ,,een hoogaars van De Klerk", of een Hoogaars van Verras, 88 loze meldeingen. In veertig geval len moest hulp worden verleend aan de berQepsvaart of de visserij. 43 keer moest een zieke of een persoon die ge wond geraakt was door een ongeval van boord worden gehaald. In de luchtvaart moest 21 keer bijstand worden verleend, er waren vijf nood landingen. Het zoeken naar een ver miste surfer kost de gemeenschap al gauw 10.000,— en als een helicopter wordt ingeschakeld een veelvoud van dat bedrag. ZIERIKZEE - Dezer dagen verscheen het door Minke van Meerten verzorgde jaarverslag van de Zierikzeese musea, opnieuw twee jaren in één verslag: 1987 en 1988. Wie belangstelling heeft voor het reilen en zeilen van het Stadhuismu seum en het Maritiem Museum zal bij lezing veel wetenswaardigs tegenkomen. Uit alles blijkt dat na jaren van allerlei wisselende activiteiten (vooral in de ze ventiger jaren) nu een periode is aangebroken waarin met grote voortvarend heid en zorgvuldigheid wordt gewerkt aan de het behoud van de collecties. Dit laatste is minstens even belangrijk als het verwerven van aanwinsten. Ten aanzien van de bezoekers aantallen kan worden opgemerkt dat deze enerzijds (Maritiem Mu seum) zeer bevredigend zijn, an derzijds (Stadhuismuseum) duide lijk teleurstellend. Het verschil is te groot: in '88 resp. 18.767 en 5.413! Het is dan ook niet verwonderlijk dat voorzitter mr. J. J. P. M. Assel-, bergs van de Museumadviescom missie zich heeft afgevraagd of ten aanzien van de behuizing van het Stadhuismuseum een andere op lossing gezocht zou moeten wor den, bijvoorbeeld door fusie met het Maritien Museum. In dit laat ste geval zou het Gravensteen de nodige aanpassingen én uitbrei ding moeten ondergaan... Textiel Het meest in het oog springend zijn in het jaarverslag de passa ges, gewijd aan conservering en restauratie van de uitgebreide tex- tielverzameling in het Stadhuis museum. Men kan niet zeggen dat er in het verleden geen aandacht aan is geschonken maar door een samenspel van ongunstige facto ren heeft de eerste' constuum- commissie onder de energieke lei ding van mevrouw R. M. de Mees- ter-Bolt slechts beperkte resulta ten kunnen boeken. Het is een goede zaak dat thans in fasen alle kledingstukken, merk-, letter- en stoplappen alsmede sluiermutsen en andere hoeden, mutsen en weefsels worden gereinigd, ont- schimmeld en waar nodig her steld. Dat gebeurt voor een deel in het gerenommeerde restauratie atelier,,De Tiendschuur" te Til burg. Ook intern vindt een zorg vuldige behandeling van de col lectie plaats waarbij met name Lydia Mol-Sipman zich bijzonder verdienstelijk maakt. Een integrale opsomming van alle in 1987 en 1988 verkregen aan winsten zou voor de lezers van de Nieuwsbode een vermoeide aan gelegenheid worden: enkele top stukken" dienen evenwel extra onder de aandacht te worden ge bracht. Tot deze categorie mag on getwijfeld de ocsterkijker van Fred(e)rik Cats worden gerekend, die in langdurig bruikleen van de Slavenkas werd verkregen alsme de de miniatuurportretjes van ge noemde Cats en diens echtgenote. Ook liet door N. Toxopcus ver vaardigde scheepsmodel ,,'t Wel- vacren der stad Zierikzee" (even eens langdurig hrkl. van de Sla venkas) vormt een belangwekken de verrijking van de maritieme verzameling. Als zeer waardevol mogen de ten geschenke ontvan gen werken van de schilder Jacob Huijbrecht Hollestein (1856-1920) worden aangemerkt. Het anonieme schilderij, voorstellende het beleg van Zie rikzee in 1576 - uit historisch en to pografisch oogpunt zeer boeiend - wordt momenteel gerestaureerd evenals de uiterst zeldzame laat- 16de eeuwse schilderijtjes, voor stellende de bouw van een haring buis. De ruimere openstellingstijden, met name van het Maritiem Mu seum, kunnen publieksvriende lijk worden genoemd en zullen ten aanzien van de bezoekersaantal len stimulerend kunnen werken. Publieksvriendelijk ziin onge twijfeld ook de verschillende me dewerkers van beide musea. Dat mevrouw A. M. C. de Crom-van Stee al zovele jaren seizoen na sei zoen ,,op vertrouwde wijze" het stadhuismuseum heeft .bemand" verdient terecht aparte vermel ding. Wiebe Keikes Stadhuis Zierikzee: als behuizing voor het museum ongemakkelijk voor medewerkers én publiek! De gehele maand september Zierikzee Expositie grafiek van Saskia Eggink bij de Amro Bank. Burgh-Haamstede De Burght. Expositie Monique Po lak. Dagelijks van 09.00-12.00 uur, 14.00-17.00 uur, 19.00-22.00 uur. Brouwershaven Expositie schilderijen H. Waleboer. Museum Vergulde Garnaal. Van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 14 .00 tot 17.00 uur. Op maandag 's middags niet ge opend. Tot en met 30 september Burgh-Haamstede Expositie aquarellen en tekeningen van Riky Schellart-van Deursen. Be- waerschole. Maandag t/m zaterdag van 13.30-16.30 uur. Vrijdag 29 september Zierikzee Tentoonstelling over Kenya in en bij De Driehoek. Toegankelijk van 10.00- 17.00 uur. Afsluiting projectweek Kenya met Afrikaanse avond in De Driehoek. Aanvang 19.00 utfr. Ledenvergadering Vogelvereniging Zang en Kleur. Huis van Nassau. 20.00 uur. Brouwershaven Inleveren spullen voor kledingbeurs bij Blokkendoos. 13.15-14.30 uur erf 19.30-20.30 uur. Nieuwerkerk Braamfeest bij obs De Dobbelsteen, van 8.30 tot 14.00 en van 19.00 tot 22.00 uur. Zaterdag 30 september Zierikzee Speciale echtparen dansavond in dansschool Kramer, toegang voor leerlingen en oud-leerlingen. 21.00 uur. Burgh-Haamstede Toneelspel De Speelse Ganzeveer obs. 19.30 uur. Brouwershaven Winterkleding- en speelgoedbeurs in Blokkendoos. 09.30-11.30 uur. Maandag 2 oktober Zierikzee Pools zangkoor treedt op in de Rooms-Katholieke kerk. 20.00 uur. Renesse Toneelspel De Speelse Ganzeveer obs. 19.30 uur. Begin seizoen bowlingvereniging Al les Om. Le Rabot. 20.00 uur. 'EHemeet Hoorzitting bloembakken Kuijer- damseweg in dorpshuis. 19.30 uur. Dinsdag 3 oktober Oosterland Verkoping van goederen door zen- dingskrans Bidt en Werkt in Ooster hof. Van 14.00 tot 17.00 uur en 19.00 tot 21.00 uur. Woensdag 4 oktober Zierikzee Start cursus EHBO. De Driehoek. 19.30 tot 21.30 uur. Start van gespreksavonden in de Ge reformeerde kerk, St. Domusstraat 35. Aanvang 20.00 uur. Vrijdag 6 oktober Kerkwerve Openbare bestuursvergadering reini gingsdienst, kantoor aan Ring. 9.00 uur. Zaterdag 7 oktober Burgh-Haamstede Seniorendag. De Schutse. 9.30 tot 17.00 uur. Bruinisse Indoordressuur manege de Korenzol der. Maandag 9 oktober Noordwelle Toneelspel De Speelse Ganzeveer in obs. 19.30 uur. Woensdag 11 oktober Zierikzee Kindertheater-atelier Zolderkolder. Zolder OBS Binnen de Veste. 13.30 tot 16.30 uur. Bijeenkomst afd. Schouwen van NBP in foyer Mondragon. 14.00 uur. Serooskerke Toneelspel De Speelse Ganzeveer in obs. 19.30 uur. Dinsdag 17 oktober Zierikzee Najaarsvergadering Zierikzeese On dernemerscentrale in Mondragon. 20.00 uur. Woensdag 25 oktober Zierikzee Kindertheater-atelier Zolderkolder Zolder OBS Binnen de Veste. 13.30 tot 16.30 uur Maandag 30 oktober Zierikzee Thema-avond hart- en vaatziekten. Huis van Nassau. 19.30 tot 21.30 uur Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL 01110-16255

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 2