Engelse familie wil onderzoek
naar eventueel gemaakte- fouten
Het doek is nu gevallen voor
golfbaan in Kop van Schouwen
KLIMAATINSTALLATIES
DEURLOO B.V.
Geen conclusies
Acolietencollege
bestaat
vijftig jaar
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 26 september 1989 Nr. 24616
3
Het is nog veel te vroeg om nu al
conclusies te trekken uit het dode
lijk ongeval, zoals zich dat afgelopen
weekeinde nabij Kerkwerve heeft
voorgedaan. Een ongeval, waarbij
overtollig grind op de weg de ver
moedelijke oorzaak is geweest.
Grind, dat was blijven liggen na
wegwerkzaamheden. Conclusies
trekken kan nog niet, vragen stellen
wel. Wegwerkzaamheden zijn actu
eel in dit jaargetijde en slik op de
weg ook. Wie is verantwoordelijk
voor de toestand op de wegen, wie
voert de controle uit en tot op welke
hoogte k^an de automobilist verant
woordelijk gesteld worden? Het zijn
vrageir, die na het noodlottige onge
val van afgelopen weekeinde drin
gend beantwoord dienen te worden.
Niet omdat familie van het slachtof
fer de mogelijkheden onderzoeken
voor gerechtelijke stappen, maar om
herhaling in de toekomst te voorko
men. Het gebeurt namelijk nog veel
te vaak, dat er door werkzaamheden
op de akkers slik op de weg terecht
komt. Het gebeurt ook te vaak, dat
de betreffende landbouwers het niet
opruimen. Vaak moet een klein bord
je met 'Pas op' een afdoende werking
hebben. Maar niet iedere automobi
list ziet deze hint. Er is immers geen
uniforme waarschuwing en ook de
plaats van de bordjes is afhankelijk
van de inventiviteit van de landbou
wer. In het geval van het voornoem
de ongeval betrof het geen slik, maar
grind. De bewegwijzering was abso
luut onvoldoende. Dat ïs een feit.
Blijft staan of er desondanks aan de
voorwaarden is voldaan en de voor-
waarden zo nodig aangepast dienen
te worden. Kort na het ongeval ech
ter is de bewegwijzering drastisch
aangepast met onder meer gevaren-
lichten. Ook het overtollige grind is
op verzoek van de politie wegge
haald. De situatie voor het ongeval
was dus niet veilig genoeg. Het moge
voor zich spreken, dat alle belang
hebbenden er de ernst van inzien en
een eerste prioriteit leggen bij het
onderzoeken van de te volgen proce
dures. Aan de automobilisten is ver
antwoording verschuldigd.
AvdW
DEN HAAG - Acht gemeenten,
waaronder Rotterdam en Den Haag,
draaien zelf op voor het niet tijdig
uitvoeren van de zogenoemde „voor-
deurdelersregeling". Een poging om
4,38 miljoen gulden te verhalen op
het ministerie van sociale zaken
strandde onlangs op een voor de acht
negatieve uitspraak in een Kroonbe-
roep.
UTRECHT - In het Tilburgse St.
Elisabeth-ziekenhuis is een methode
ontdekt die de kans op zwangerschap
na reageerbuisbevruchting kan ver
drievoudigen. Het succes van de me
thode ligt in een andere manier van
toedienen van hormonen voor de ei
genlijke reageerbuisbevruchting.
Dat heeft dr. M. Peeters, hoofd van
het IVF-laboratorium van het zieken
huis desgevraagd meegedeeld.
op de rem staan, waardoor ze in de
slip raken. Op de vraag of het bedrijf
vaker te maken heeft met dit soort
ongelukken zegt d'Hondt: „Gezien de
aantal keren dat wij een nieuw weg
dek aanbrengen is het aantal onge
lukken dat gebeurt te verwaarlozen".
Bij de procedure voor verbeteren
van het wegdek blijft volgens de
woordvoerder van de wegenbouw
maatschappij, er na het aanbrengen
van het split wel een beperkte hoe
veelheid split als restlaag op het weg
dek liggen. Dat moet er door het ge
motoriseerd verkeer ingereden
worden. Gebeurt dit niet, dan is de
duurzaamheid van de werkzaamhe
den minder. ,,Na een week wordt het
overtollige steenslag van de weg ge
veegd of gezogen". Op de vraag of er
voldoende aandacht gevestigd was op
het nieuw aangebrachte wegdek zegt
de d'Hondt: ,,Er waren volgens de
normen en standaarden bij dit werk
staande borden aangebracht".
Verantwoording-
De uiteindelijke verantwoordelijke
van de verkeersveiligheid van de we
gen is, zoals Katerberg liet weten, de
wegbeheerder. Dit geldt ook voor de
problemen die de weggebruiker de
komende tijd tegen zal komen. Door
het af en aan rijden naar de akkers
van landbouwvoertuigen, komen zo
wel de provinciale, als de gemeente
lijke, als de rijks- en waterschapswe-
gen onder te liggen met slik. Dat kan
levensgevaarlijke situaties opleve
ren. Volgens de wet zijn deze land
bouwers op het moment dat, ze de we
gen vervuilen, in overtredeing.
Provinciale Waterstaat wil tegen deze
vervuilers de komende maanden ac
tie gaan ondernemen, om zo te probe
ren de verkeersveiligheid te vergro
ten.
Ten aanzieii van deze vervuiling is
Provinciale Waterstaat voornemens
harder op te gaan treden tegen de
landbouwers die zich, volgens Kater-
berg, steeds meer toeëigenen. „De
boeren mogen in principe niks. Het
is verboden om lading op de weg ach
ter te laten". Het gegeven dat boeren
bordjes zetten met slipgevaar is vol
gens de ingenieur ook verboden.
Op het moment dat er geconsta
teerd wordt door de wegwerkers dat
een landbouwer de weg vervuild
heeft gaan zij naar de betreffende
boer en geven hem de kans om binnen
twee uur de rommel op te ruimen. Ge
beurt dit niet, dan komt de politie er
aan te pas. Als Provinciale Water
staat besluit de weg zelf schoon te
maken, wordt de rekening van de ge
maakte kosten, naar de desbetreffen
de boer gestuurd. „We willen naar
een systeem toe dat de landbouwer
weet, dat het verboden is wat hij
doet", aldus Katerberg.
Volgens de ingenieur van Provin
ciale Waterstaat is het voor landbou
wers best mogelijk om geen klei ach
ter te laten op de wegen. „Voordat de
landbouwers de weg op gaan kunnen
zij de voertuigen ook schoonmaken".
Dit kan volgens hem door met een
spade de klei van de voertuigen af te
steken, met een hoge drukspuit de
tractoren schoonspuiten of roosters te
plaatsen voordat ze de weg op gaan.
„Maar dat kost vaak extra mensen".
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255
NEW YORK - Minister Hans van
den Broek van buitenlandse zaken
heeft in New York de mogelijkheid
geopperd Oosteuropese landen als
Polen en Hongarije hulp te verlenen
uit de begroting voor ontwikkelings
samenwerking. Men moet een discus
sie over de vraag of een bepaald ge
deelte van de groei van de begroting
voor ontwikkelingssamenwerking
moet worden besteed voor program
ma's voor Oost-Europa, niet uit de
weg gaan, zo verklaarde hij na afloop
van een gesprek met zijn Hongaarse
collega, Gyula Horn. Beide ministers
wonen in New York het begin van de
algemene vergadering van de Ver
enigde Naties bij.
Vervolg van pagina 1
wegingen nodig. „De animo wordt
toch wat minder. Dus om het acolie
tencollege in de toekomst in stand te
houden zijn ook vrouwen nodig".
Een ander gevaar voor het mogt
lijk in de toekomst verdwijnen vai
het acolietencollege is volgens Win
Doeswijk het nog steeds dalende
aantal priesters. „Zolang hier in Zie-
rikzee een pastor is blijven er denk
ik ook acolieten. Maar als hij zou
wegvallen en we geen andere pastor
meer zouden krijgen denk ik dat de
kans groot is dat ook het acolieten
college verdwijnt. Want dan zouden
veel Eucharistievieringen moeten
worden vervangen door gebedsdien
sten. Diensten zonder priester waar
bij dus ook geen consecratie kan
plaatsvinden. Dat houdt in dat de
acolietenfunctie zoals die nu is eigen
lijk overbodig zou worden. Er zou
den bijna geen handelingen meer te
verrichten zijn. En over het algemeen
wordt tijdens een gebedsdienst geen
communie uitgereikt. Misschien is
het mogelijk een andere taak voor
acolieten te creëren als het zover zou
komen".
De reünie die zondag werd gehou
den ter gelegenheid van het vijftigja
rig bestaan van het acolietencollege
werd bezocht door bijna 60 van de 100
acolieten die in de afgelopen vijftig
jaar actief waren in de Zierikzeese
Katholieke kerk. „Ze kwamen uit het
hele land. Het is nog steeds een heel
hechte groep, dat merk je direct aan
de sfeer. Over tien jaar hopen we
weer een jubileum te vieren", aldus
Wim Doeswijk.
Naar aanleiding van hel ongeval op de Heuvelsweg:
ZIERIKZEE - De familie van de Engelse in Duitsland woonachtige vrouw, die afge
lopen vrijdag betrokken was bij het ongeluk op de Heuvelsweg met dodelijke afloop
van de passagier, heeft een advocaat in de armen genomen. Dit om te onderzoeken of
er door de betrokken instanties procedurele fouten gemaakt zijn. Mocht er nalatigheid
verweten kunnen worden door een van de betrokken instanties, dan schuwt de familie
van de vrouw het niet om een proces tegen hen aan te spannen.
Een gerechtelijk onderzoek zal uitwijzen of er door de betrokken instanties fouten gemaakt zijn, bij het herstellen
van het wegdek. (Foto: Joop van Houdt).
„De verkeersveiligheid van wegen
is de verantwoordelijkheid van de
wegbeheerder". Dit zijn de woorden
van ing J. B. Katerberg, hoofd dienst-
kring van Provinciale Waterstaat in
Zeeland. De wegbeheerder kan de
provincie, het waterschap, de ge
meente of het rijk zijn. „Als er bij
voorbeeld een vliegtuig op een pro
vinciale weg neerstort en er rijdt een
auto op, dan ligt de verantwoorde
lijkheid bij de provincie, want zij
moet zorgen dat de autobestuurder
veilig gebruik van de weg kan ma
ken", aldus Katerberg met een ietwat
extreem voorbeeld.
Bij die veiligheid hoort ook het
plaatsen van verkeersborden om de
weggebruiker er op te attenderen dat
hij/zij verkeersgevaarlijke situaties
nadert. Of dit naar behoren is ge
beurd ten aanzien van het gedeelte
bij de Heuvelsweg in Kerkwerve, is
de vraag. Op dit moment is er een ge
rechtelijk onderzoek gestart, óm te
bekijken of alles naar behoren ge
beurd is.
Heuvelsweg-
Het opknappen van het wegdek
aan de Heuvelsweg gebeurde, voorzo
ver het hoofd van de technische
dienst van de gemeente Midden-
schouwen, P. van Beveren kan over
zien, zoals in de meeste, gevallen een
wegdek wordt opgeknapt. „Dit ge
beurt in twee delen. Eerst wordt er
een slijtlaag aangebracht en daarna
wordt er een steenslag ingewalsd.
Het overtollige steenslag wordt na
ongeveer een week verwijderd. In de
situatie bij de Heuvelsweg is het
overtollige steenslag direct na het on
geluk verwijderd". Dit laatste 'ge
beurde na een tip van de politie.
De uitvoerder die het herstellen
van het wegdek voor zijn rekening
nam, is het bedrijf Van Dijck-Petit
uit Middelburg en Bergen op Zoom.
De geruchten die de ronde gaan dat
het bedrijf te veel steenslag zou heb
ben laten liggen op het wegdek
wordt door F. J. H. M. d'Hondt van
wegenbouwmaatschappij Van Dijck-
Petit tegengesproken. „Er blijft
nooit teveel steenslag liggen. Daar
zijn we te deskundig voor. Daar komt
bij dat het steenslag nauwkeurig per
mz wordt afgewogen", aldus
d'Hondt.
De laag steenslag of split die na het
walsen blijft liggen moet door het
verkeer in de slijtlaag gereden wor
den. Volgens d'Hondt gebeurt dit
soort ongelukken in wezen door een
schrikreactie. „Door de vaal^ grote
snelheid en de verrassing van de an
dere kleur die het wegdek heeft na
herstelling, gaan mensen vaak ineens
De Raad van State heeft 23 pagina's
nodig gehad om tekst en uitleg te ge
ven over haar definitieve beslissing.
Een besluit, dat hard is aangekomen
bij de golfliefhebbers. De stichting
heeft het conflict van de zijlijn moe
ten volgen, want het was de minister
van landbouw en visserij contra en
kele particulieren en organisaties als
de Zeeuwse Milieufederatie, Stad en
Lande, de Natuur- en Vogelwacht en
de Stichting Duinbehoud. De toe
stemming van de minister voor de
aanleg van de baan moest en zou van
tafel en zo geschiedde.
Met de beslissing van de Raad van
State is het doek definitief gevallen
voor een baan in de Kop van Schou
wen. De milieu- en natuurorganisa
ties hebben zwaarwegende motieven
aangedragen voor hun bezwaren en
die zijn door de Raad van State met
voornoemde uitslag op hun meritus
beoordeeld. Dat teleurstelling de
overhand heeft bij de initiatiefne
mers spreekt voor zich.
Aandeelhouders
Maar dat geldt ook voor de bijna
driehonderd aandeelhouders, die de
stichting telt. In de afgelopen jaren is
de belangstelling voor een baan in de
Westhoek sterk gegroeid. De aandeel
houders hebben allen 2500 gulden op
tafel moeten leggen en hun geduld
moest geruime tijd op proef worden
gesteld.
Maar zowel het geld als het geduld
hebben ze er voor over gehad. Toen
relatief kort geleden bekend werd,
dat er plannen ontwikkeld werden
voor een golfbaan in Bruinisse lever
de slechts een handjevol leden hun
aandelen in. De overigen wilden ver
der knokken voor een baan in de Kop
van Schouwen. Ondanks het feit, dat
er toen al aanwijzingen waren dat
een golfclub in Bruinisse op minder
bezwaren zou gaan stuiten. Daar
wordt - zoals werd verwacht - de
sport al weer even beoefend.
Zolang de aandeelhouders van de
Stichting Golf Schouwen-Duiveland
niet bijeen zijn geweest blijft het filo
soferen over wat er met de club gaat
gebeuren. Een aantal bestuursleden
heeft er na drieëneenhalf jaar geen
trek meer in. Maar belangrijker is
het om te weten hoe de aandeelhou
ders er over denken, want er zijn al
ternatieven.
Eén daarvan is een golfbaan op het
terrein van slot Moermond. De be
heerders van dit slot hebben inder
tijd de suggestie gedaan om het slot
als golflokatie aan te wijzen. Dat
werd door de stichting van de hand
gedaan, omdat eerst een uitspraak
moest worden gedaan over de Kop
van Schouwen. Het belang voor
Moermond is gelegen in de broodno
dige extra inkomsten, want het run
nen van een slot anno 1989 kost veel
geld.
Moermond
Toch is slot Moermond geen onaan
trekkelijk alternatief, want in de
wandelgangen hebben leden van de
milieu-organisaties de Stichting Golf
laten weten minder problemen te
hebben met Moermond dan met de
Kop van Schouwen. De organisaties
zouden zelfs claims laten vallen.
Maar de vraag is of de driehonderd
aandeelhouders het geduld kunnen
opbrengen. Een baan bij Moermond
kan weliswaar sneller gerealiseerd
worden, dat er" toch enkele jaren over
heen zullen gaan is meer dan aanne
melijk.
Het bestuur van de stichting zal de
leden die mogelijkheid naar alle
waarschijnlijkheid gaan voorleggen.
Een alternatief is de boeken sluiten
en ter ziele gaan. De aandeelhouders
krijgen dan hun centen terug minus
de gemaakte kosten. Hoeveel de
stichting heeft gespendeerd in de
laatste drieëneenhalf jaar is niet he
lemaal duidelijk. Er is een boerderij
aangekocht en ook een perceel grond.
Die moeten weer van de hand worden
gedaan. Pas dan is bekend wat de
werkelijke kosten zijn. Verwacht
wordt dat er minder dan 100.000 gul
den verloren is; het tijdens een aan
deelhoudersvergadering afgesproken
maximale risico-bedrag.
Met driehonderd aandeelhouders
heeft de stichting een vermogen van
750.000 gulden. Als er 100.000 gulden
opgegaan is, dan betekent dit per
aandeelhouder een verlies van ruim
330 gulden. Ervan uitgaande dat alle
aandeelhouders hun bijdrage hebben
overgemaakt en dat is niet het geval.
Een aantal moet nog over de brug ko
men.
En daarmee liggen er twee concrete
feiten op tafel. Eén: De aandeelhou
ders lieten bij de reële kansen van
een golfbaan in Bruinisse weten toch
in de Westhoek te willen blijven en
twee: Hun geduld is niet beloond,
sterker nog, het kost ze enkele hon
derden guldens. En daarmee is het de
vraag in hoeverre er onder de aan
deelhouders nog belangstelling be
staat voor een nieuw plan, een nieu
we, strijd.
Er is namelijk nog een mogelijk
heid. De leden van de Stichting Golf
Schouwen-Duiveland zouden zich
collectief kunnen aansluiten bij de
golfclub van Bruinisse. In de onder
handelingen is er voor beide winst te
boeken. De Bruse club krijgt een be
langrijke aanwas van bijzonder sterk
geïnteresseerde golfers en de zoge
naamde Westhoek-golfers kunnen in
die collectieve toetreding mogelijk
een korting afdwingen. Een korting,
die hun verlies in de strijd om een
baan in de Kop van Schouwen wel
licht compenseert.
Vragen
Een alternatief als Moermond, geld
terug of aansluiting zoeken bij Brui
nisse....het zijn vragen die in de ko
mende periode beantwoord moeten
gaan worden. Voorlopig overheerst
de teleurstelling over de uitspraak
van de Raad van State. Het milieu
heeft de slag gewonnen van de
golfsport. Een bedenkelijke slag ach
teraf. Een slag vol onduidelijkheden
Willen aandeelhouders nieuw avontuur aan?
BURGH-HAAMSTEDE - Met een niets aan duidelijk
heid te wensen overlatende uitspraak van de Raad van
State is het doek gevallen voor een golfbaan in de Kop
van Schouwen. Het hoogste rechtscollege in Nederland
heeft minister Braks teruggefloten en zijn in december
1987 gegeven toestemming voor de baan nietig ver
klaard. Hiermee is een (voorlopig?) einde gekomen aan
de Stichting Golf Schouwen-Duiveland, die drieëneen
half jaar in de weer is geweest voor de komst van een
golfbaan. Het spel is uit en de enige slag die geslagen is
komt van de milieu-organisaties. Of zijn er alternatie
ven?
De. omstreden, golfbaan bij Burgh-Haamstede komt er niet. (Archieffoto).
en onzekerheden voor de initiatiefne
mers. Die werden de afgelopen jaren
soms iets te snel en iets te vaak als
natuurbarbaren afgeschilderd en
compromissen van hun zijde werden
opzij geschoven.
De golf-stichting heeft het in de pu
blieke opinie ook behoorlijk zwaar te
verduren gekregen. Uitgerekend in
een tijd, dat termen als milieu en na
tuur (gelukkig maar) magische klan
ken hebben, is het moeilijk strijden.
Zelfs met een minister achter je, die
zijn adviesorgaan - de Natuurbe-
schermingsraad - negeert. Maar in de
mocratisch Nederland heeft de Raad
van State het laatste woord en dat is
maar goed ook. Al is het voor de golf
liefhebbers een hard gelag.
Aad van der Wouden
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Directie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redactie:
A. van der Wouden
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (van
18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941.
Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071,
12449. (niet voor bezorging)
Fotograaf (na 17.30 uur): 01112-1575
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 43,50; per jaar 1 166,00: losse
nummers f 0,80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een maand,
voor het einde van de lopende
abonnementsperiode schriftelijk bij
de Zierikzeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dinsdag.
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
59 cent per mm; „succesjes" (t/m 4
regels) f 6,60.
Contracttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
6% B.T.W.