Engelse familie wil onderzoek naar eventueel gemaakte- fouten Het doek is nu gevallen voor golfbaan in Kop van Schouwen KLIMAATINSTALLATIES DEURLOO B.V. Geen conclusies Acolietencollege bestaat vijftig jaar ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 26 september 1989 Nr. 24616 3 Het is nog veel te vroeg om nu al conclusies te trekken uit het dode lijk ongeval, zoals zich dat afgelopen weekeinde nabij Kerkwerve heeft voorgedaan. Een ongeval, waarbij overtollig grind op de weg de ver moedelijke oorzaak is geweest. Grind, dat was blijven liggen na wegwerkzaamheden. Conclusies trekken kan nog niet, vragen stellen wel. Wegwerkzaamheden zijn actu eel in dit jaargetijde en slik op de weg ook. Wie is verantwoordelijk voor de toestand op de wegen, wie voert de controle uit en tot op welke hoogte k^an de automobilist verant woordelijk gesteld worden? Het zijn vrageir, die na het noodlottige onge val van afgelopen weekeinde drin gend beantwoord dienen te worden. Niet omdat familie van het slachtof fer de mogelijkheden onderzoeken voor gerechtelijke stappen, maar om herhaling in de toekomst te voorko men. Het gebeurt namelijk nog veel te vaak, dat er door werkzaamheden op de akkers slik op de weg terecht komt. Het gebeurt ook te vaak, dat de betreffende landbouwers het niet opruimen. Vaak moet een klein bord je met 'Pas op' een afdoende werking hebben. Maar niet iedere automobi list ziet deze hint. Er is immers geen uniforme waarschuwing en ook de plaats van de bordjes is afhankelijk van de inventiviteit van de landbou wer. In het geval van het voornoem de ongeval betrof het geen slik, maar grind. De bewegwijzering was abso luut onvoldoende. Dat ïs een feit. Blijft staan of er desondanks aan de voorwaarden is voldaan en de voor- waarden zo nodig aangepast dienen te worden. Kort na het ongeval ech ter is de bewegwijzering drastisch aangepast met onder meer gevaren- lichten. Ook het overtollige grind is op verzoek van de politie wegge haald. De situatie voor het ongeval was dus niet veilig genoeg. Het moge voor zich spreken, dat alle belang hebbenden er de ernst van inzien en een eerste prioriteit leggen bij het onderzoeken van de te volgen proce dures. Aan de automobilisten is ver antwoording verschuldigd. AvdW DEN HAAG - Acht gemeenten, waaronder Rotterdam en Den Haag, draaien zelf op voor het niet tijdig uitvoeren van de zogenoemde „voor- deurdelersregeling". Een poging om 4,38 miljoen gulden te verhalen op het ministerie van sociale zaken strandde onlangs op een voor de acht negatieve uitspraak in een Kroonbe- roep. UTRECHT - In het Tilburgse St. Elisabeth-ziekenhuis is een methode ontdekt die de kans op zwangerschap na reageerbuisbevruchting kan ver drievoudigen. Het succes van de me thode ligt in een andere manier van toedienen van hormonen voor de ei genlijke reageerbuisbevruchting. Dat heeft dr. M. Peeters, hoofd van het IVF-laboratorium van het zieken huis desgevraagd meegedeeld. op de rem staan, waardoor ze in de slip raken. Op de vraag of het bedrijf vaker te maken heeft met dit soort ongelukken zegt d'Hondt: „Gezien de aantal keren dat wij een nieuw weg dek aanbrengen is het aantal onge lukken dat gebeurt te verwaarlozen". Bij de procedure voor verbeteren van het wegdek blijft volgens de woordvoerder van de wegenbouw maatschappij, er na het aanbrengen van het split wel een beperkte hoe veelheid split als restlaag op het weg dek liggen. Dat moet er door het ge motoriseerd verkeer ingereden worden. Gebeurt dit niet, dan is de duurzaamheid van de werkzaamhe den minder. ,,Na een week wordt het overtollige steenslag van de weg ge veegd of gezogen". Op de vraag of er voldoende aandacht gevestigd was op het nieuw aangebrachte wegdek zegt de d'Hondt: ,,Er waren volgens de normen en standaarden bij dit werk staande borden aangebracht". Verantwoording- De uiteindelijke verantwoordelijke van de verkeersveiligheid van de we gen is, zoals Katerberg liet weten, de wegbeheerder. Dit geldt ook voor de problemen die de weggebruiker de komende tijd tegen zal komen. Door het af en aan rijden naar de akkers van landbouwvoertuigen, komen zo wel de provinciale, als de gemeente lijke, als de rijks- en waterschapswe- gen onder te liggen met slik. Dat kan levensgevaarlijke situaties opleve ren. Volgens de wet zijn deze land bouwers op het moment dat, ze de we gen vervuilen, in overtredeing. Provinciale Waterstaat wil tegen deze vervuilers de komende maanden ac tie gaan ondernemen, om zo te probe ren de verkeersveiligheid te vergro ten. Ten aanzieii van deze vervuiling is Provinciale Waterstaat voornemens harder op te gaan treden tegen de landbouwers die zich, volgens Kater- berg, steeds meer toeëigenen. „De boeren mogen in principe niks. Het is verboden om lading op de weg ach ter te laten". Het gegeven dat boeren bordjes zetten met slipgevaar is vol gens de ingenieur ook verboden. Op het moment dat er geconsta teerd wordt door de wegwerkers dat een landbouwer de weg vervuild heeft gaan zij naar de betreffende boer en geven hem de kans om binnen twee uur de rommel op te ruimen. Ge beurt dit niet, dan komt de politie er aan te pas. Als Provinciale Water staat besluit de weg zelf schoon te maken, wordt de rekening van de ge maakte kosten, naar de desbetreffen de boer gestuurd. „We willen naar een systeem toe dat de landbouwer weet, dat het verboden is wat hij doet", aldus Katerberg. Volgens de ingenieur van Provin ciale Waterstaat is het voor landbou wers best mogelijk om geen klei ach ter te laten op de wegen. „Voordat de landbouwers de weg op gaan kunnen zij de voertuigen ook schoonmaken". Dit kan volgens hem door met een spade de klei van de voertuigen af te steken, met een hoge drukspuit de tractoren schoonspuiten of roosters te plaatsen voordat ze de weg op gaan. „Maar dat kost vaak extra mensen". Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 NEW YORK - Minister Hans van den Broek van buitenlandse zaken heeft in New York de mogelijkheid geopperd Oosteuropese landen als Polen en Hongarije hulp te verlenen uit de begroting voor ontwikkelings samenwerking. Men moet een discus sie over de vraag of een bepaald ge deelte van de groei van de begroting voor ontwikkelingssamenwerking moet worden besteed voor program ma's voor Oost-Europa, niet uit de weg gaan, zo verklaarde hij na afloop van een gesprek met zijn Hongaarse collega, Gyula Horn. Beide ministers wonen in New York het begin van de algemene vergadering van de Ver enigde Naties bij. Vervolg van pagina 1 wegingen nodig. „De animo wordt toch wat minder. Dus om het acolie tencollege in de toekomst in stand te houden zijn ook vrouwen nodig". Een ander gevaar voor het mogt lijk in de toekomst verdwijnen vai het acolietencollege is volgens Win Doeswijk het nog steeds dalende aantal priesters. „Zolang hier in Zie- rikzee een pastor is blijven er denk ik ook acolieten. Maar als hij zou wegvallen en we geen andere pastor meer zouden krijgen denk ik dat de kans groot is dat ook het acolieten college verdwijnt. Want dan zouden veel Eucharistievieringen moeten worden vervangen door gebedsdien sten. Diensten zonder priester waar bij dus ook geen consecratie kan plaatsvinden. Dat houdt in dat de acolietenfunctie zoals die nu is eigen lijk overbodig zou worden. Er zou den bijna geen handelingen meer te verrichten zijn. En over het algemeen wordt tijdens een gebedsdienst geen communie uitgereikt. Misschien is het mogelijk een andere taak voor acolieten te creëren als het zover zou komen". De reünie die zondag werd gehou den ter gelegenheid van het vijftigja rig bestaan van het acolietencollege werd bezocht door bijna 60 van de 100 acolieten die in de afgelopen vijftig jaar actief waren in de Zierikzeese Katholieke kerk. „Ze kwamen uit het hele land. Het is nog steeds een heel hechte groep, dat merk je direct aan de sfeer. Over tien jaar hopen we weer een jubileum te vieren", aldus Wim Doeswijk. Naar aanleiding van hel ongeval op de Heuvelsweg: ZIERIKZEE - De familie van de Engelse in Duitsland woonachtige vrouw, die afge lopen vrijdag betrokken was bij het ongeluk op de Heuvelsweg met dodelijke afloop van de passagier, heeft een advocaat in de armen genomen. Dit om te onderzoeken of er door de betrokken instanties procedurele fouten gemaakt zijn. Mocht er nalatigheid verweten kunnen worden door een van de betrokken instanties, dan schuwt de familie van de vrouw het niet om een proces tegen hen aan te spannen. Een gerechtelijk onderzoek zal uitwijzen of er door de betrokken instanties fouten gemaakt zijn, bij het herstellen van het wegdek. (Foto: Joop van Houdt). „De verkeersveiligheid van wegen is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder". Dit zijn de woorden van ing J. B. Katerberg, hoofd dienst- kring van Provinciale Waterstaat in Zeeland. De wegbeheerder kan de provincie, het waterschap, de ge meente of het rijk zijn. „Als er bij voorbeeld een vliegtuig op een pro vinciale weg neerstort en er rijdt een auto op, dan ligt de verantwoorde lijkheid bij de provincie, want zij moet zorgen dat de autobestuurder veilig gebruik van de weg kan ma ken", aldus Katerberg met een ietwat extreem voorbeeld. Bij die veiligheid hoort ook het plaatsen van verkeersborden om de weggebruiker er op te attenderen dat hij/zij verkeersgevaarlijke situaties nadert. Of dit naar behoren is ge beurd ten aanzien van het gedeelte bij de Heuvelsweg in Kerkwerve, is de vraag. Op dit moment is er een ge rechtelijk onderzoek gestart, óm te bekijken of alles naar behoren ge beurd is. Heuvelsweg- Het opknappen van het wegdek aan de Heuvelsweg gebeurde, voorzo ver het hoofd van de technische dienst van de gemeente Midden- schouwen, P. van Beveren kan over zien, zoals in de meeste, gevallen een wegdek wordt opgeknapt. „Dit ge beurt in twee delen. Eerst wordt er een slijtlaag aangebracht en daarna wordt er een steenslag ingewalsd. Het overtollige steenslag wordt na ongeveer een week verwijderd. In de situatie bij de Heuvelsweg is het overtollige steenslag direct na het on geluk verwijderd". Dit laatste 'ge beurde na een tip van de politie. De uitvoerder die het herstellen van het wegdek voor zijn rekening nam, is het bedrijf Van Dijck-Petit uit Middelburg en Bergen op Zoom. De geruchten die de ronde gaan dat het bedrijf te veel steenslag zou heb ben laten liggen op het wegdek wordt door F. J. H. M. d'Hondt van wegenbouwmaatschappij Van Dijck- Petit tegengesproken. „Er blijft nooit teveel steenslag liggen. Daar zijn we te deskundig voor. Daar komt bij dat het steenslag nauwkeurig per mz wordt afgewogen", aldus d'Hondt. De laag steenslag of split die na het walsen blijft liggen moet door het verkeer in de slijtlaag gereden wor den. Volgens d'Hondt gebeurt dit soort ongelukken in wezen door een schrikreactie. „Door de vaal^ grote snelheid en de verrassing van de an dere kleur die het wegdek heeft na herstelling, gaan mensen vaak ineens De Raad van State heeft 23 pagina's nodig gehad om tekst en uitleg te ge ven over haar definitieve beslissing. Een besluit, dat hard is aangekomen bij de golfliefhebbers. De stichting heeft het conflict van de zijlijn moe ten volgen, want het was de minister van landbouw en visserij contra en kele particulieren en organisaties als de Zeeuwse Milieufederatie, Stad en Lande, de Natuur- en Vogelwacht en de Stichting Duinbehoud. De toe stemming van de minister voor de aanleg van de baan moest en zou van tafel en zo geschiedde. Met de beslissing van de Raad van State is het doek definitief gevallen voor een baan in de Kop van Schou wen. De milieu- en natuurorganisa ties hebben zwaarwegende motieven aangedragen voor hun bezwaren en die zijn door de Raad van State met voornoemde uitslag op hun meritus beoordeeld. Dat teleurstelling de overhand heeft bij de initiatiefne mers spreekt voor zich. Aandeelhouders Maar dat geldt ook voor de bijna driehonderd aandeelhouders, die de stichting telt. In de afgelopen jaren is de belangstelling voor een baan in de Westhoek sterk gegroeid. De aandeel houders hebben allen 2500 gulden op tafel moeten leggen en hun geduld moest geruime tijd op proef worden gesteld. Maar zowel het geld als het geduld hebben ze er voor over gehad. Toen relatief kort geleden bekend werd, dat er plannen ontwikkeld werden voor een golfbaan in Bruinisse lever de slechts een handjevol leden hun aandelen in. De overigen wilden ver der knokken voor een baan in de Kop van Schouwen. Ondanks het feit, dat er toen al aanwijzingen waren dat een golfclub in Bruinisse op minder bezwaren zou gaan stuiten. Daar wordt - zoals werd verwacht - de sport al weer even beoefend. Zolang de aandeelhouders van de Stichting Golf Schouwen-Duiveland niet bijeen zijn geweest blijft het filo soferen over wat er met de club gaat gebeuren. Een aantal bestuursleden heeft er na drieëneenhalf jaar geen trek meer in. Maar belangrijker is het om te weten hoe de aandeelhou ders er over denken, want er zijn al ternatieven. Eén daarvan is een golfbaan op het terrein van slot Moermond. De be heerders van dit slot hebben inder tijd de suggestie gedaan om het slot als golflokatie aan te wijzen. Dat werd door de stichting van de hand gedaan, omdat eerst een uitspraak moest worden gedaan over de Kop van Schouwen. Het belang voor Moermond is gelegen in de broodno dige extra inkomsten, want het run nen van een slot anno 1989 kost veel geld. Moermond Toch is slot Moermond geen onaan trekkelijk alternatief, want in de wandelgangen hebben leden van de milieu-organisaties de Stichting Golf laten weten minder problemen te hebben met Moermond dan met de Kop van Schouwen. De organisaties zouden zelfs claims laten vallen. Maar de vraag is of de driehonderd aandeelhouders het geduld kunnen opbrengen. Een baan bij Moermond kan weliswaar sneller gerealiseerd worden, dat er" toch enkele jaren over heen zullen gaan is meer dan aanne melijk. Het bestuur van de stichting zal de leden die mogelijkheid naar alle waarschijnlijkheid gaan voorleggen. Een alternatief is de boeken sluiten en ter ziele gaan. De aandeelhouders krijgen dan hun centen terug minus de gemaakte kosten. Hoeveel de stichting heeft gespendeerd in de laatste drieëneenhalf jaar is niet he lemaal duidelijk. Er is een boerderij aangekocht en ook een perceel grond. Die moeten weer van de hand worden gedaan. Pas dan is bekend wat de werkelijke kosten zijn. Verwacht wordt dat er minder dan 100.000 gul den verloren is; het tijdens een aan deelhoudersvergadering afgesproken maximale risico-bedrag. Met driehonderd aandeelhouders heeft de stichting een vermogen van 750.000 gulden. Als er 100.000 gulden opgegaan is, dan betekent dit per aandeelhouder een verlies van ruim 330 gulden. Ervan uitgaande dat alle aandeelhouders hun bijdrage hebben overgemaakt en dat is niet het geval. Een aantal moet nog over de brug ko men. En daarmee liggen er twee concrete feiten op tafel. Eén: De aandeelhou ders lieten bij de reële kansen van een golfbaan in Bruinisse weten toch in de Westhoek te willen blijven en twee: Hun geduld is niet beloond, sterker nog, het kost ze enkele hon derden guldens. En daarmee is het de vraag in hoeverre er onder de aan deelhouders nog belangstelling be staat voor een nieuw plan, een nieu we, strijd. Er is namelijk nog een mogelijk heid. De leden van de Stichting Golf Schouwen-Duiveland zouden zich collectief kunnen aansluiten bij de golfclub van Bruinisse. In de onder handelingen is er voor beide winst te boeken. De Bruse club krijgt een be langrijke aanwas van bijzonder sterk geïnteresseerde golfers en de zoge naamde Westhoek-golfers kunnen in die collectieve toetreding mogelijk een korting afdwingen. Een korting, die hun verlies in de strijd om een baan in de Kop van Schouwen wel licht compenseert. Vragen Een alternatief als Moermond, geld terug of aansluiting zoeken bij Brui nisse....het zijn vragen die in de ko mende periode beantwoord moeten gaan worden. Voorlopig overheerst de teleurstelling over de uitspraak van de Raad van State. Het milieu heeft de slag gewonnen van de golfsport. Een bedenkelijke slag ach teraf. Een slag vol onduidelijkheden Willen aandeelhouders nieuw avontuur aan? BURGH-HAAMSTEDE - Met een niets aan duidelijk heid te wensen overlatende uitspraak van de Raad van State is het doek gevallen voor een golfbaan in de Kop van Schouwen. Het hoogste rechtscollege in Nederland heeft minister Braks teruggefloten en zijn in december 1987 gegeven toestemming voor de baan nietig ver klaard. Hiermee is een (voorlopig?) einde gekomen aan de Stichting Golf Schouwen-Duiveland, die drieëneen half jaar in de weer is geweest voor de komst van een golfbaan. Het spel is uit en de enige slag die geslagen is komt van de milieu-organisaties. Of zijn er alternatie ven? De. omstreden, golfbaan bij Burgh-Haamstede komt er niet. (Archieffoto). en onzekerheden voor de initiatiefne mers. Die werden de afgelopen jaren soms iets te snel en iets te vaak als natuurbarbaren afgeschilderd en compromissen van hun zijde werden opzij geschoven. De golf-stichting heeft het in de pu blieke opinie ook behoorlijk zwaar te verduren gekregen. Uitgerekend in een tijd, dat termen als milieu en na tuur (gelukkig maar) magische klan ken hebben, is het moeilijk strijden. Zelfs met een minister achter je, die zijn adviesorgaan - de Natuurbe- schermingsraad - negeert. Maar in de mocratisch Nederland heeft de Raad van State het laatste woord en dat is maar goed ook. Al is het voor de golf liefhebbers een hard gelag. Aad van der Wouden Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L. van 't Leven. Chef-redactie: A. van der Wouden Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551. Telefax 01110-14315. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (van 18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941. Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071, 12449. (niet voor bezorging) Fotograaf (na 17.30 uur): 01112-1575 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 43,50; per jaar 1 166,00: losse nummers f 0,80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag. donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 59 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 6,60. Contracttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 3