VAN ADEL Expositie in de N oordhavenpoort Tïiasicölciinir Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten 4 Reims Kunstraad: faciliteiten filmhuizen laten te wensen over Grafiek van Corneille in Oosterschelde- ziekenhuis 89/275. De naam Rust Roest heeft in Zierikzee al jaren lang een bekende klank. Op deze plaat nu echter eens geen gymnasten of korfballers van deze vereniging, maar een pittige wandelgroep. Van links naar rechts: A. Kristelijn, J. Stoutjesdijk, J. L. van den Houten, U. Berrevoets en S. de Vlieger. Onderste rij: J. Gilden, C. Viergever, J. N. Schults, M. de Puyt, K. de Oude en A. A Berrevoets. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754, Vervolg van pagina 1 Toch past Schregardus niet geheel in de traditie in de materieschilders die vooral expressionistisch te werk gingen. Nadat hij in zijn beginjaren het accent legde bij figuratieve kunst met een surrealistisch trekje is hij in de loop der jaren geleidelijk overge gaan op meer abstracte afbeeldingen waarin het accent meer ligt op kleur en vormgeving en hier en daar ook fi guratieve elementen terug te vinden zijn. Uit het werk van Schregardus spreekt een grote belangsteling voor archeologie en oosterse filosofie. Hierdoor ademen zijn werken sym boliek. Vaak ook staat de mens en zijn innerlijk centraal terwijl ook de natuur, en dan in het bijzonder de volmaaktheid van de natuur een be langrijke rol in zijn oeuvre vormt. Daarbij openbaart de kunstenaar een filosofie van streven naar harmonie en verinnerlijking, zonder dat hij de kijker met zijn levensvisie opzadelt. „Schilderijen zijn wat ze zijn. Ie dereen kan er wat anders uithalen" aldus de kunstenaar, die in zijn schil derwerken de harde realiteit toch wat verzachtend weergeeft, want in zijn visie kunnen ook schokkende zaken (bij voorbeeld de gevolgen, vervui ling) een zekere harmonie uitoefenen. Verzachtend is echter niet verhul lend, want voor wie door de fraaie kleurencombinaties heen kijkt en de symboliek van cirkels, vierkanten en lijnen begrijpt, blijkt het werk van Zeshonderd, jaar is de kathedraal van Reims. Gezeten in de zijarm van de kruisvorm laat ik zes eeuwen op me inwerken. Zelfs in de twintigste eeuw waarin humorloze wolken krabbers over een kathedraal heen kijken alsof hij riiet bestaat, maakt de ruimte een overweldigende iru- druk op de rondwandelende toe risten. Ranke pilaren reiken omhoog waar spitsbogen de beweging voort zetten en kapitelen, versierd met bloem- en plantmotieven, de vreugde omlijsten. Wat een indruk moet deze kerk op de kleine middeleeuwers hebben ge maakt. Temidden van de lage houten huisjes rees de kerk omhoog. Het duizelt je als je naar de voorgevel kijkt, de versieringen en de talloze beelden die niet meer het strakke uiterlijk hebben van voorgaande tij den zijn levende mensen in steen ge worden, gekleed in soepel vallende kleren met herkenbare gelaatstrek ken en houdingen. Het lijkt wel of ze zich hebben losgemaakt van de gevel en wie goed kijkt wordt aangeraakt door de vreugde. In elke kiosk is wel een kaart met een glimlachende en gel te krijgen. Twintia Franse koningen zijn hier gekroond. In de overvolle feestelijk versierde kathedraal zie ik de kleur rijke stoet weer binnenschrijden. De koning voorop en dan de hoogge- plaatsten, de edelen, allen met hun politiek, hun streven naar macht en de onvermijdelijke intriges. Wat heeft zo'n kerk allemaal niet meegemaakt. Een enorme brand in de vijftiende eeuw, een bombarde ment tijdens de Eerste Wereldoorlog toen Reims de bijnaam kreeg van ge martelde stad'. Geen huis was onbe schadigd gebleven. De Duitsers ge bruikten de kathedraal als lazaret en gooiden er maar liefst vijftiendui zend balen stro neer. Bijna driehon derd granaten troffen de kerk, maar de kathedraal staat er nog altijd, in volle glorie. Ik kijk omhoog naar de andere zij de van de kruisarm tegenover me. Hoog is een roosvenster aange bracht. Schregardus wél degelijk een verhaal te vertellen, zonder dat de kunste naar daarbij de kijker de les wil le zen. In het werk van de vroegere typo graaf speelt het gevoel en het verlan gen naar harmonie in de natuur en in het innerlijk van de mens een grote rol. Dat evenwicht is dan ook het grootste ideaal van Schregardus evenals het uitbannen van onverza digbaar materialisme en de verstoor de menselijke verhoudingen. Schre gardus is geen trendy kunstenaar die zich voegt naar de smaak van het bre de publiek maar een integer artiest, die een hoge prioriteit stelt aan het gevoel, maar daar ook weer geen slaaf van wil zijn. Kleurcombinatie De werken die deze maand in de Noordhavenpoort te zien zijn, zijn vrij recent en verschillen in die zin van eerdere werken door de kleur- composities. Waar Schregardus vroe ger vaak gebruik maakte van allerlei variaties in blauw, de kleur van on eindigheid, de hemel en het water, kiest hij nu meer voor een ruimer kleurgebruik met aparte combinaties als violet met oranje, oker met rood en turquoise. In tegenstelling tot eerdere werken hanteert Schregardus hierbij de tech niek van schrapen. Zand wordt daar- Door het zonlicht van buiten straalt een kleurenpracht de kerk in die niet in woorden te beschrijven is. Wellicht is dat symbolisch voor een gotische kathedraal. De ramen trans formeren het gewone zonlicht in een kleurenpracht die doet denken aan het laatste bijbelboek en die je daar om 'apocalyptisch' kunt noemen. Dat was ook de gedachte bij de bouw, zeshonderd jaar geleden. Wie een kathedraal binnen ging ontmoet te de hemel op aarde. Omringd en ge- lolkt door heiligen in steen kwam je in een zee van ruimte en licht. Terwijl ik naar het roosvenster staar breekt achter me het orgel uit in een verheven klankenspel. Twintigste-eeuwse muziek in moder ne klankkleuren vult de enorme ka thedraal. Het is de pracht van de Franse orgels en de majesteuze mu ziek die door de gewelven golft die je omhoog tillen en meevoeren in de on eindige beweging ingezet door de pi laren en spitsbogen. Op een gewoon Nederlands orgels klinkt deze orgel muziek van Messiaen in het geheel niet, maar alleen hier, in deze ruim te, begrijp je de klanken die evenals de kleuren van het roosvenster niet te omschrijven zijn. De combinatie van kleur, ruimte en eigentijdse klank ademt iets van eeuwigheid. Een jongetje rent voor me heen. Ik herken m'n zoontje van zes. Volwas senen gaan in zo'n ruimte zitten, maar voor kinderen werkt ruimte in spirerend om te gaan bewegen. Hij zwaait: 'Mooie kerk, hè! Waar is ma ma?' Ik wijs in de richting van het middenschip en ik zie twee beentjes van zes jaar huppelend tussen de vaste pilaren van zeshonderd. 's Middags zijn we van de hoge he mel diep onder de aarde gedaald. Het doel was dan ook wat aardser dan in de morgen. We bezochten een cham- pagnefabriek en zagen het hele pro ces vanaf de druivenoogst tot het drinken van de drank. Na het hoge licht van de kathe draal liepen we in duistere onder aardse gangen waar miljoenen fles sen jarenlang wachten tot de tijd daar is. De wijn die in het donker ivacht wordt tintelende vreugde- wijn. Champagne is een feestwijn, het bruist aan alle kanten. Aan het einde van de rondleiding mochten we zelfs het glas heffen. Wellicht is er tussen de vreicgdewijn champagne en de feestelijke kathedraal toch een overeenkomst. Is het toeval dat de uitvinder van de champagne....een monnik wasAu Revoir! MARZAS bij met kleurpigment in verschillen de lagen en van donker naar licht aangebracht. Met spijkers en messen begint dan het proces van schrapen, waardoor het schilderij reliëf krijgt. Het geheel wordt door het gebruik van hars duurzaam. Dat schrapen is niet alleen een techniek maar heeft ook een diepere betekenis bij Schre gardus, namelijk het blootleggen van het innerlijk door het van alle franje te ontdoen. Daarnaast heeft Schre gardus zich de laatste tijd ook toege legd op het vervaardigen van schilde rijen waarin objecten zijn verwerkt en waardoor voorwerp en achter grond enerzijds los van elkaar lijken te staan, maar op de een of andere manier toch ook weer een schilderij vormen. Het werk van Schregardus, waar voor met name in België groeiende belangstelling bestaat vormt samen met de beelden van de Belg Luc de Bruyne, docent aan de dependance van de Hamse Academie voor Schone Kunsten in Moerzeeke een boeiende expositie. Deze wordt zaterdag 5 augustus door de Belgische auteur en presentator van het BRT-kunstmaga- zine Stijl dr Jean-Pierre de Bruyn, die tevens directeur van de kunstaca demie van Hamme is, geopend. AMSTERDAM - De Amsterdamse Kunstraad vindt dat de faciliteiten voor de vertoning van kunstzinnige films in de hoofdstad te wensen over laten in vergelijking met die in ande re steden. In een beleidsadvies uitge bracht op verzoek van wethouder Luimstra van cultuur wordt daarom gepleit voor het verlenen van subsi-' die aan de theaters Desmet en het Amsterdams filmhuis Rialto. Een speciale commissie van d^ Kunstraad wijst er op dat vrijwel al le filmdoeken in Amsterdam worden geprogrammeerd door het kapitaal krachtige Cannon Concern. In 1988 gingen naar schatting twee miljoen mensen naar een bioscoop van Can non Cinemas. De tot het alternatieve filmcircuit behorende theaters Desmet en Rialto kregen vorig jaar respectievelijk 42.552 en 38.000 bezoe kers. In het alternatieve circuit wor den films vertoond die alleen ge maakt, gedistribueerd en vertoond kunnen worden met steun van subsi- dienten. Het gaat daarbij volgens de kunstraad om artistieke produkten die belangrijk zijn voor de ontwikke ling van het medium en die de steun van de overheid verdienen. De raad constateert dat het filmcir cuit vanaf het begin van de jaren ze ventig weliswaar veel bezoekers trok, maar vrijwel geheel door vrij willigers draaiende wordt gehouden: „Organisatie, comfort en ambiance raakten op den duur letterlijk en fi guurlijk versleten". De bijdrage van de gemeente Am sterdam beperkte zich tot nu toe tot het verlenen van een huur- en verbou wingssubsidie aan Rialto van 57.000 gulden per jaar en een „vrij krediet" van dit jaar 146.750 gulden ten behoe ve van subsidies aan nieuwe initiatie ven, retrospectieven en festivals. Budget De Kunstraad adviseert wethouder Luimstra Desmet en Rialto samen een budget van 60.000 gulden voor pu bliciteit te geven en daarnaast 60.000 gulden elk voor het aantrekken van een coördinator. Desmet heeft verder een verbouwingssubsidie van 380.000 gulden en een huursubsidie van 35.000 gulden nodig. De wethouder moet ook bij de gemeenteraad de con tinuering van het vrije krediet be pleiten. Theater Kriterion, dat niet tot het Cannon Concern behoort, had ook subsidie aangevraagd maar moet in de visie van de Kunstraad buiten de boot vallen. De plaats van Kriteri on binnen de Amsterdamse filmver toningsplaatsen is daarvoor ondanks een kwalitatief interessante pro grammering te onduidelijk, aldus het beleidsadvies. Woensdag' 2 augustus Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.30 uur Vrouw zijn, gevarieerd ma gazine voor de vrouw. Afl. 3. 16.00 uur Portraits of America, documentaire-serie, afl. 3. 16.50 uur Lassie, Amerikaanse serie. 17.15 uur Job en z'n pa. Presentatie: Leo de Vos. 17.30 uur Journaal. 18.30 uur Gestrand in het zand, 7- delige serie. Afl. 6. 19.00 uur Journaal. 19.16 uur Gospelmagazine, muziek programma. 19.45 uur Danger Bay, Canadese se rie. Afl.: Het overlevingskamp. 20.13 uur Als bloemen konden spre ken, gevarieerd programma over bloemenveilingen in Nederland t.g.v. het 75-jarig bestaan van de bloemen veiling Flora in Rijnsburg. 21.10 uur Zomeravondzangvierdaag- se, koor- en samenzangprogramma vanuit de Ned. Hervormde Kerk in Kapelle-Biezelinge. 21.55 uur De bergrede, vandaag: Zalig de vredestichters en de vervolgden. Herh. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Tijdsein, actualiteitenpro gramma. 23.10 uur Metro's van de wereld (Me tro's of the world), 3-delige serie over metrolijnen. Afl. 2. 23.40 uur Tenslotte, slotwoord door ds. D. Langhenkel uit Ermelo. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 17.00 uur The little princess, Ameri kaanse speelfilm. 18.35 uur Countdown special: U2, muziekprogramma. 19.25 uur Family Ties, Amerikaanse comedyserie. 20.00 uur Journaal. 20.28 uur Run the gauntlet, sportspektakel in een serie van vier afleveringen. Afl. 1. Herh. 21.15 uur Nieuwslijn, actualiteiten magazine. 21.45 uur Shakespeare: The merchant of Venice. Britse tv-film. 00.30 uur Journaal. Nederland 3 09.00,13.00 en 18.20 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 uur Sesamstraat. 18.45 uur De tijger Leopold, teken filmserie. afl. 2. 18.54 uur Robin Hood, jeugdserie. 19.46 uur Verhalenvertellers. Afl. 13. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur Avondvoorstelling: Cam ping, Nederlandse speelfilm. 22.02 uur Studio sport. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 17.00 uur Flipper, Amerikaanse serie. 17.25 uur Juke Box. 17.30 uur Webster, Amerikaanse se rie. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 249, herh. 18.05 uur Plons. Plons en de harmoni- ka. 18.10 uur Merlina, detective-serie voor kinderen. Afl. 47. 18.35 uur De tovenaar van Oz, Japan se animatieserie. 19.00 uur Levende aarde, 24-delige Britse serie van David Attenborough over het ontstaan van de aarde en het aardoppervlak. Afl. 18. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Een zaak voor twee, Duitse detective-serie. Aansl. Uitslagen Nationale Loterij. 21.30 uur Studebaker: Minder dan beloofd, Amerikaanse documentaire over opkomst en ondergang van de studebaker-auto. 22.25 uur Kunst-zaken. 22.30 uur Nieuws. Aansl. Paardenkoersen 22.45 uur Muurwerk. Film van Wolf gang Kolb op basis van de eerste cho reografie van Roxane Huilmand op muziek van Walter Hus. 23.15 uur Coda: „Maria van Magdala" van Christine D'Haen. BRT 2 19.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 797 19.23 uur Superkat en Supermuis, te kenfilmserie. Afl. 38. 19.28 uur Programma-overzicht 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Rondom de mensaarde, 14- delige serie over weer en klimaat. 20.50 uur De geest en de vorm (Spirit and form), 10-delige Japanse serie waarin de kunstcriticus Shuicki Kato toont hoe de Japanse cultuur ont staan en ontwikkeld is. Deel 2. 21.45 uur Verkeerstip. Donderdag 3 augustus Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 17.01 uur Neighbours, Australische serie. 17.24 uur Die rare radio (The nutty network), Amerikaanse tekenfilm. 17.30 uur Journaal. VARA's kindermenu: 17.41 uur Vooruit met de geit, serie. Afl. 9. 17.53 uur De avonturen van Teddy Ruxpin, tekenfilmserie. Herh. 18.15 uur De Freggels. 18.28 uur De smurfen, tekenfilmse rie. 18.41 uur Boes, tekenfilm. 19.00 uur Journaal. 19.18 uur Mijn familie en andere die ren, Engelse serie. Afl. 7. 19.48 uur Lingo, spelshow. 20.18 uur Golden Girls, Amerikaanse comedyserie. 21.06 uur Bergerac, Engelse politiese rie. 21.59 uur Op 't scherp van de snede, Engelse comedyserie. Afl. 6 (slot). 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Recht hebben en recht krij gen. 5-delige serie. Afl. 5 (slot). Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.20 uur Wachten op het wonder, do cumentaire over de geboorte van een gorilla in Apeldoorn. 16.46 uur King Kong, Amerikaanse speelfilm. 18.20 uur Guitarra, 8-delige serie over de geschiedenis van de gitaar. 18.45 uur David, de kabouter, teken filmserie. 19.05 uur Music masters, muziekquiz gepresenteerd door Ad Visser. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur Growing pains, Ameri kaanse comedyserie. Afl. 10. 21.00 uur Remembering Marilyn, do cumentaire over het leven van Mari lyn Monroe. 21.47 uur Leven met dwangneuroses, portret van 3 mensen die aan dwang- neurose lijden. 22.15 uur A table for five, Ameri kaanse speelfilm uit 1983 van Robert Lieberman. 00.12 uur Ontdek je plekje: Deventer. Herh. 00.27 uur Journaal. Nederland 3 09.00,13.00 en 18.20 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 uur Sesamstraat. 18.45 uur De tijger Leopold, 4-delige natuurserie. 18.55 uur Robin Hood, jeugdserie. 19.47 uur Verhalenvertellers, afl. 14. 20.00 uur Journaal 20.29 uur Droom en daad. Afl. 2: Bra zilië. 21.20 uur Bij machte, 4-delige infor matieve serie over macht. Afl. 4. 21.51 uur Een keur van Kylian, serie balletten van Jiri Kylian. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. BRT 1 17.00 uur Flipper, Amerikaanse jeugdserie. 17.25 uur Juke Box. 17.30 uur Webster, Amerikaanse se rie. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 250, herh. 18.05 uur Plons. Afl.: Plons en het verdwenen kuikentje. Herh. 18.10 uur Kung Fu, Amerikaanse se rie. 19.00 uur Wijn, 13-delige Engelse do cumentaireserie over de geschiedenis van de wijn. Afl. 9. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Buren, Australische serie. Afl. 161 en 162. 20.45 uur Panorama. 21.40 uur Chelworth, 8-delige Engelse serie. Afl. 5. 22.30 uur Nieuws. 22.45 uur Hulde aan Gregory Peck. Verslag van de uitreiking van de Life Achievement Award die dit jaar aan Gregory Peck werd uitgereikt. Met interviews en filmfragmenten. 00.05 uur Coda: Rêverie: opus 24 van Alexander Glazoenov door Rik Ver- cruysse, hoorn en Katrien Verbeke, piano. BRT 2 19.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 798. 19.23 uur Superkat en Supermuis. Te kenfilmserie. 19.28 uur Programma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Au Bouillon Beige. Blijspel van Walter van den Broeck. GOES - In samenwerking met de Stichting Holland Art Promotion is in augustus en september in het Oosterscheldeziekenhuis in Goes een verzameling grafische bladen van de kunstenaar Corneille te zien. Bij deze expositie zijn onderdelen uit de series April in Paris, Allegro en Purple Orchid te zien. Daarnaast bevat de expositie ook losse bladen grafiek zoals Musique du Printemps en Enchantement du Printemps. Het opmerkelijke is dat Corneille niet volgens een vooropgezet plan te werk gaat. Dit in tegenstelling tot de 19e eeuwse schilderkunst. Behalve gedreven door spontaniteit is Corneille (Cornelis van Beverloo) geïnspireerd door Paul Klee en de kleurenleer van Goethe. Tijdens zijn studietijd aan de Rijksacademie voor Beeldende kunst in Amsterdam in het begin van de jaren veertig was het toevoegen van zwart niet toegestaan. In 1948 manifesteert Corneille zich als een van de oprichters van de Ne- derlanse Experimentele Groep waar van ook Karei Appel, Eugene Brand- se, Constant Nieuwenhuis, Anton Rooskens en Theo Wolvencamp deel uitmaken. Zijn grote bekendheid ge niet Corneille door zijn lidmaatschap van de internationale COBRA-groep (Copenhagen, Brussel en Amster dam), een beweging waarvan hij in '48 een van de oprichters was. Hoewel Corneille een schilder pur sang is heeft hij zich ook als dichter ontwik keld. Zijn gedichten zijn gepubli ceerd in Reflex en in een COBRA- uitgave. Daarbij fungeerde de musi cus Charlie Parker voor hem (en ook voor iemand als Hugo Claus) als gro te inspiratiebron. LAS VEGAS - Benjamin Herrera Zuleta, een Colombiaanse cocaïne- baas die bekeand staat als de „Zwar te Cocaïnepaus" is in Las Vegas in de Verenigde Staten veroordeeld tot 40 jaar gevangenisstraf voor zijn aan deel in de smokkel van cocaïne ter waarde van ongeveer 36 miljoen gul den van Zuid-Amerika naar de VS. 42 Zwijgend stappen ze door. Een en kele boer die passeert, wenst harte lijk geluk en roemt de stuks vee. Min zaam en gestreeld neemt Casper die zoete woorden vol lof in zich op. De avond begint reeds te vallen, wanneer ze bij de grote ijzeren hek ken komen. Links op de betonnen pi laar staat: „RUIM"; rechts: „ZICHT": RUIMZICHT. Op het hek is een goudovertrokken koeiekop gesmeed. Het is stil hier, de stilte van deze omgeving iedere avond weer. Een en kele vogel klapwiekt boven de hoge bomen en wat kikkers kwaken, maar dat is dan ook alle lawaai. Stap, stap, gaan ze voort. De hoeven van de paarden ploffen loom neer in het mulle zand van de weg. „Ga maar naar binnen, vader", zegt Dingeman, „ik zal de peerden wel op stal zetten en voeren". Casper knikte instemmend. Hij is moe en zijn hoofd doet zeer van alle gepieker op deze dag. Jeroen wil maar geen ogenblik uit zijn gedach ten gaan. Dan staan ze even later voor de stal. Dingeman doet de deur open en wil de paarden bij de ruiven brengen Versijntje Jacoba hinnikt van genoe gen nu zij de stal ruikt en Baas schurkt behaaglijk. Het heerlijke ge voel van iedere boer wordt meester over de Van Adels, nu ze hun vee goed kunnen doen. Lang genieten kunnen ze daar niet van. Uit de achterdeeldeur is Jeroen Door FENAND VAN DEN OEVER naar voren geschoten. Niet behoed zaam, sluw sluipend, doch als een wild bloeddorstig beest. Casper van Adel, op weg naar de kamer, keert zich door het geluid daarvan om Hij kan even niet lo pen. De adem stokt hem in zijn keel gat Daar staat Jeroen, vlak voor Dingeman en hij dreigt. Niet als wel eer met woorden, maar erger, hon derdmaal erger. Zijn vuisten zijn tot knotsen gebald. Die dalen neer op de rug van Versijntje. Dingeman springt er tussenin. Eén vuist ontspant tot een vlakke hand en kruipt dralend omhoog, naar de keel van Dingeman. Wat wil Jeroen, die driftpoot? Casper van Adel sid dert. Hees hoort hij Jeroen gillen: „Zeg op, ga je nou hier vandaan, óf. óf, ik knijp je de strot toe Kalm. met strakke ogen, waarach ter de aandoening machtig werkt, ziet Dingeman zijn broer aan Hij zegt niets en doet niets. Maar Casper van Adel mag oud worden, hij is van andere aanleg. De drift en de weerpijn geven hem een si- monskracht. Hij loopt op Jeroen toe en smijt hem, van achter aangrijpend in één ruk op de grond. Met een stem, die zichzelf niet meer moester is, gebiedt Casper: „Ga naar je nest, dronken vod van een Jeroen!" En weer regeert hier het va der- woord over de grote Jeroen van Adel. Met een rode kleur op het gezicht gaat hij er bangig vandoor. Maar bij de deur, van waaruit hij ook zijn aan val deed, schijnt de haat hem weer brutaal te maken. Hij balt opnieuw de vuist en roept dreigend tot Dinge man: „Wacht maar, jou krijg ik wel Dingeman dreigt niet terug. Hij gaat naar binnen en verzorgt de twee paarden. Casper houdt even wacht op het erf; op zijn eigen erf moet Casper wachthouden! Wat later bij elkaar in de kamer, zit Casper hijgend in zijn stoel. Hij heeft felle bonzende hartkloppingen en voelt zich oververmoeid. Hij is vrese lijk bang nu, dat God hem temidden van zo'n benauwdheid zal wegnemen. De mensen mogen dan honderdmaal zeggen, dat Casper in de goeie koers, vaart, ze moesten eens weten, dat hij niet sterven dürft Casper van Adel zucht veel en hoest nog meer. Het enige wat hij de ganse avond zegt is: „Dingeman, jij slaapt vannacht maar hier, ik ga wel in jouw bed Hij geeft geen uitleg van het waaróm en waartóe. Als Dingeman zich even verzet zegt hij alleen: „Maar Ding, Jeroen zal toch zijn eigen vader niet willen ver moorden? Daarom is het begonnen. En wan neer Casper, kennend de woestheid van Jeroen, zelf daaraan twijfelt, laat hij er berustend op volgen: „En och, 't leven is toch zo bar zwaar thans en ik word oud, 't is geloof ik wèl, dat een mens ten ende sterft (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 4