ALS WE TOCH MAAR 120 MOGEN, LATEN WE DAN MAAR GENIETEN. Bollende zeilen op de stromen STREEKDICHTERS Isuzu Trooper, 4x4 luxe Mitsubishi Galant GLS Turbo Diesel Niet zo maar een Japanner Vrouw met uitkering werkte bij sociale dienst Bedrijfsleven niet in Raad van Commissarissen Autonieuws Oude schepen bij Schouwen-Duiveland ZIERIKZEE - De traditionele Deltaweek brengt ieder jaar opnieuw veel maritiem vertier op en bij de wateren van Schouwen-Duiveland. Vooral tegen het fraaie historische silhouet van Zierikzee ogen de tientallen fraaie zeiljachten bijzonder goed. Onwil lekeurig gaan de gedachten dan wel eens uit naar de taferelen van eeuwen geleden toen de schepen over het algemeen ingewikkelde tuigage eveneens een element van grote schoonheid opleverden. Het is derhalve voor de hand lig gend dat in die periode, toen men deze schilderachtigheid nog niet op de gevoelige plaat kon vastleg gen, bekwame scheepstekenaars zich hebben beijverd om het een en ander van die watertaferelen met potlood en penseel voor het nageslacht te vereeuwigen. Het heeft ons niet alleen een groot aantal junstwerken opgeleverd maar tevens een onvervangbaar stuk documentatie. Zo is het mo gelijk e<n indruk te krijgen van de vele uiteenlopende scheepsty- pen die in vroeger tijden de brede wateren rond Schouwen-Duive land hebben bevaren.... Het is boeiend te zien op hoeveel verschillende manieren de mari tieme tekenaars uit vroeger eeu wen het schip hebben weergege ven. De ene keer tijdens stormachtig weer met woelig wa ter, soms met hoge golven. Een an dere keer werd in de compositie juist de nadruk gelegd op heel stil en kalm weer. Schepen lagen dan „dromerig" te dienei^ op vrijwel vlak water. Van dit laatste vormt de fraaie waterverftekening door D. Kleyne een goed voorbeeld. Zijn tekening uit de tweede helft van de 18de eeuw werd als gravure uitgegeven met de toelichtende tekst: ,,Een Boeijer ten Anker op het Zype". M. P. de Bruin heeft dit interes sante gezicht destijds opgenomen in zijn ,,Aan de rede Zeeland aan de waterkant" (1975). De Bruyin gaf bij de prent een nadere toelich ting; hij schreef: „links een hoo- gaarsje met gestreken tuigage". En verder: „het schip rechts heeft niet de kenmerken van een boeier, doch lijkt eerder op een kotter met spiegel en zwaarden*'. Inder daad: öf de tekeing deugt niet he lemaal uit documentair oogpunt, öf het onderschrift is nier correct. Hoe dit zij, in ieder geval heeft Kleyne, die tal van andere schil derachtige watertaferelen heeft gemaakt, ons een aantrekkelijk „plaatje" nagelaten. Tijdgenoot Gerrit Groenewegen (1754-1826), een tijdgenoot van Kleyne, heeft eveneens een zeer groot aantal scheepstekeriingen geleverd, die voor een belangrijk deel in een bundel bijeen zijn gebracht en uit gegeven. Zijn „Verzameling van vierentachtig stuks Hollandsche schepen" (Rotterdam 1789) is voor de kennis van oude schepen on misbaar. In de rij van namen van befaam de scheepstekenaars mag de naam van Jacob Spin die van 1806-1875 leefde, niet ontbreken. Talrijke Zeeuwse schepen, ook afkomstig van Schouwen, zijn door hem met potlood en waterverf, als „por tret" vastgelegd. Naast de kostbare conterfeitsels op papier of doek zijn ook op schaal nagebouwde modellen on ontbeerlijk voor onze kennis van het historische scheepstype. Zie rikzee mag zich gelukkig prijzen een kostbare en omvangrijke ver zameling van dergelijke modellen te bezitten. Misschien wel het mooiste model van een Zierikzees schip dat bewaard is gebleven be vindt zich echter in het Neder lands Scheepvaart Museum te Amsterdam. Het is een uit 1769 daterend model,van een koopvaar- dijhoeker genaamd „het Welvaren van Zierikzee". Hoewel het is te betreuren dat dit kostbare stuk antiek zich elders bevindt is Zie rikzee sinds korte tijd in het ge lukkige bezit gekomen van een op schaal nagebouwde replica, dank zij geldelijke steun van de Slaven- kas. Het is waar wat F. van der Doe in zijn Herinneringen aan een maritiem verleden heeft gezegd: „We weten nu nauwkeurig hoe zo'n hoeker er uit heeft gezien"..... Wiebe Keikes Schepen ten anker op het Zijpe. Gravure naar een tekening door David Kleyne. Tweede helft 18de eeuw. UTRECHT - De acht vakbonden die zijn betrokken bij de fusie tussen de Postbank en de NMB en de beide ban ken hebben het protocol ondertekend waarin de arbeidsvoorwaarden voor de 23.000 werknemers zijn vastge legd. De dienstenbond CNV slikte op het laatste moment zijn bezwaren in tegen het moment waarop al het per soneel onder de banken-CAO gaat vallen. DEN HAAG - De politie heeft een 25-jarige inwoonster van Den Haag aangehouden op verdenking van uit keringsfraude. De vrouw had een uit kering maar werkte twee zomers als uitzendkracht onder valse naam bij de gemeentelijke sociale dienst waarvan zij de uitkering kreeg. Dit heeft een woordvoerder van de poli tie meegedeeld. De vrouw wiel door de mand nadat de toevallig langslopende chef personeelszaken van de sociale dienst haar voor het uitkeringsloket zag staan toen zij daar niet meer in dienst was. Toen kwam uit dat zij toij de dienst onder een valse naam had gewerkt. Zij had zich onder die naam bij het uitzendbureau ingeschreven. Valse naam Het uitzendbureau had de Haagse als administratieve kracht zowel in de zomer van '87 als die van vorig jaar naar de sociale dienst gestuurd. Op het moment dat de politie haar aanhield werkte ze onder een andere valse naam via een uitzendbureau op het ministerie van financien, waar ze toegang had tot vertrouwelijke stuk ken. Hoeveel uitkeringsgeld zij ten onrechte heeft ontvangen is niet be kend. MIDDELBURG - De Samenwer kende Kamers Van Koophandel in Zeeland hebben er hun teleurstelling over uitgesproken dat in de Raad van Commissarissen van de nv PZEM geen vertegenwoordigers uit het be drijfsleven zijn opgenomen. Omdat de PZEM een samenwer kingsverband is aangegaan met de energiemaatschappijen in Noord- Brabant en Limburg werden de statu ten opnieuw vastgesteld. De samen werkende Kamers van Koophandel drongen er bij het provinciaal be stuur van Zeeland op aan om de mo gelijkheid open te houden in de Raad van Commissarissen ook twee verte genwoordigers uit het bedrijfsleven op te nemen. Tben bleek dat een meerderheid van de Provinciale Staten hier niet voor voelde, hebben de Samenwer kende Kamers van Koophandel en Fabrieken in Zeeland zich tot het mi nisterie van Economische Zaken ge wend. Qua Vadis? Vroeger was de Nederlandse landbouw ingesteld op paarden. Vee zag men op de landerijen: stoere paarden - twee aan twee. Knikkende, trekkende paardekoppen, zwoegend in de vette klei. Achter de ploeg de stoere landman, zingend, jubelend en blij. Toen was het plezierig boeren: bezwete paarden, blauwe lucht. De meeuwen achter verse voren, een kreet, een schreeuw, een lach, een zucht. Als in de zomer in de weiden de paarden met hun veulens blij huppelend en springend de vroege lente brachten in de maand van mei. Als de witte wolken jaagden langs de helder blauwe lucht en de fijne lenteregens leven brachten in de vrucht. Als dan de landman op zijn akkers het leven zag van veldgewas dan was de landman op zijn velden gelukkig, blij en in zijn sas. Als de kalvers dartiend sprongen met de veulens in de wei dan riep hij dankbaar en gelukkig: ,,Dat is allemaal van mij!" Als de korenmaaiers maaiden - drie paarden kromden dan hun rug - ddn was er nog plezier aan leven; wij denken hieraan veel terug. Als dan de donkre donderwolken in d'oogsttijd kwamen aan de lucht dan vlogen snel de volle wagens met paarden, klepperend en vlug, de schuur in, die de volle garven opnam voor des landmans brood. De stoere werkers, zweet des aanschijns, dat was wat het leven bood. Nu leven we in moderne tijden: de tractor ronkt combine draait. De boeren werken zonder liefde voor de belasting, die maar graait. Er zijn vele boerderijen waar men heel geen vee op ziet: ,,Het is de tijd" zeggen de mensen, maar vooruitgang is het niet Thans zijn de boeren ambtenaren die op hun subsidie jacht niet meer dat voelen voor hun arbeid als het oudere geslacht. Neerlands landbouw met zijn schapen: opgeschroefde hoogconjunctuur. Als ze hun hart uit konden storten spotten ze met hun natuur. Is 't met de vechtlust van de landman dan nu helemaal gedaan? Neen, wij blijven toch nog vechten voor een redelijk bestaan. Als de mensen werklijk zagen wat de nieuwe toekomst biedt; „Je kunt het toch niet tegenhouden". „Waf geschied is, is geschied Toch wordt een oud gezegde waarheid: ,,En de boer, die ploegde voort", Hij zal altijd blijven werken - tot hij in zijn kleigrond smoort C. van Sluis Brouwershaven Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik- zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik- zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat onder het gedicht Op een gegeven moment is het ook voor een Japanse automobielfabrikant kiezen of delen. Nu is het wel zo dat wanneer je moet delende spoeling dun wordt en vandaar dan ook dat Mitsubishi gekozen heeft voor een heel ander imago. En ze zijn ambitieus die mannen van Mitsubishi want ze willen maar liefst op een zo kort mogelijke termijn bereiken dat de naam Mitsubishi in een adem genoemd wordt- met merken zoals Mercedes en BMW. Natuurlijk is zo'n ommezwaai van zo maar een Japanse auto naar deze toch wel exclusieve klasse niet zo simpel. Dat bewijst het gegeven dat Mitsubishi al vier jaar driftig in de weer is om langzaam maar wel heel zeker die richting op te gaan. Een i jzersterk voorbeeld dat ze op de goede weg zi jn, bewi jst de nieuwe Mitsubishi Galant serie, automobielen die al een bepaalde distinctie uitstralen en dat niet alleen maar het ook waar maken betreffende de uitmonstering, technische perfec tie en de afwerking van het geheel. Aangenaam verrast. Ik was dan ook bijzonder aangenaam ver rast toen ik tijdens een rij-impressie ge confronteerd werd met de eigenschappen- v un de nieuwe Galant GLS Turbo Diesel. Nu moet ik er onmiddellijk bij vertellen dat Mitsubishi met deze Turbo Diesel niet mee doet aan de race voor veel vermogen en hoge topsnclhcden. Nee. ze hebben door hef beperken van het vermogen be wust gekozen voor ccn lange levensduur en ccn zeer gunstig brandstofverbruik. Nu zou dit hij u misschien de indruk wekken dat deze Turbo Diesel als ccn slak over de weg gaat maar dat zou ook weer een mis vatting zijn. Want deze J.X liter 4-cilindcr motor zorgt voor een topsnelheid van 162 km/hen ccn acceleratie van 0 tot I00km/h in 14.5 sec. Cijfers waar Mitsubishi zich beslist niet voor hoeft te schamen wanneer we ons realiseren dat een Mercedes 190 D zonder een Turbo weliswaar maar met een 2-litcr motor een topsnelheid realiseert van 160 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in IX.l sec. En laten we eerlijk zijn. met on/c hedendaagse maximum snelheden zijn dc/.c prestaties meer dan voldoende. Ik had het er al even over dat bet verbruik gunstige waarden vertoonde en mij dunkt dat een gemiddeld verbruik van I op 14 gunstig is, zeker als we bef formaat van de auto in ogenschouw nemen. De lengte is namelijk 4.55 m. dc breedte ruim 1.69 m en dc hoogte 1.42 m. Weinig ruimte verloren. Er is duidelijk in het interieur optimaal gebruik gemaakt van dc buitcnafmctin- gen. /.o is er weinig ruimte verloren ge gaan aan technische componenten. Dc motoren de vijfversnellingsbak zijndwars voorin geplaatst en drijven de voorwielen aan, vandaar dat dc bestuurder cn zijn passagiers over meer dan voldoende ruimte beschikken. De voor/etels zijn ui teraard in ettelijke standen te verstellen, waardoor vrijwel iedereen ccn ideale zil kan crcccren in de goed gevormde stoelen. De bagageruimte heeft ccn inhoud va 400 liter en heelt achter dc armstcun van dc achterbank een luik. waardoor ook lange stukken zoals ski's cn dergelijke probleemloos kunnen worden vervoerd. Goed nagedacht is cr over het bedienings gemak In een oogopslag beeft dc be stuurder overzicht over het instrumcntcn- panccl maar ook dc bcdicmngsorgancn worden door dc bestuurder als vanzelf sprekend cn moeiteloos bespeeld. Voor kleine spullen zijn cr meer dan voldoende opbergruimtes. Builen hel dashboard kastje zi in cr kaaricnvakkcn in dc portie ren. ccn opbergvak onder dc passagiers- door Rein Leppink a Techniek Dwars voorin geplaatste vicrcilinder lijnmotor. Cilinderinhoud I795cm3. Boring x slag 80.6 x 88 nini.Com- prcsstcvcrhouding 22,2:1. Max. vermogen 55 Kw bij 45(H)omw/nun. Max. koppel 152 Nm bij 2500 omw/ min. Voorwielaandrijving. 5-Ver- sncllingsbak met achteruit. Wielop hanging voor onafhankelijk Mcl'hcr- son systeem, stabilisator, schroef- veren. Wielophanging achter torsie- lichaam met stabilisatorstang. schroefvcrcn Stuurinrichting tand heugel, bekrachtigd. Geventileerde schijfremmen voor. trommels ach ter. dubbel kruiselings gescheiden cn bekrachtigd. Banden 185/70 HR 14. Lengte 454 cm. breedte 169.5 cm. hoogte 142 cm. Wielbasis 260 cm. Spoorbreedte voor 146 cm. achter 145 cm. Massa 1180 kg Max. aan- hanggewicht geremd 1100 kg, on geremd 530 kg. Draaicirkel 10.6 m. Inhoud brandstoftank 60 liter. DE NIEUWE MITSUBISHI GALANT TURBO DIESEL/DE GESTAALDE PF.REEKTIE IMPORTEUR HARTNIBBR1G GREEVE BV. SASSfNHCM TCL 0?52266lil stoel, een muntenvakje cn een fors beme ten opbergvak onder het dashboard. Rustgevend. Het rijden met deze Galant Turbo Diesel is zoals je dat mag verwachten van een merk dat zichzelf op een hoger plan aan hel brengen is. rustgevend en comfortabel. Bij het wegrijden pakt de koppeling soepel aan en moeiteloos schakelend door de vijl versnellingen bereikt de/.e Galant GLS Turbo Diesel tevreden brommend de door de koetsier gewenste snelheid. Het weg en bochtengedrag is al evenmin proble matisch. Geen sterk overhellen in de bochten, vrijwel geen last van zijwind cn alleen wanneer het erg hard gaat in een bocht, verzet deze Galant zich enigszins tegen het nemen van die bocht. Inparkeren is ook al een (luitje van een cent middels de puik werkende stuurbekrachtiging. Kort cn goed. deze Mitsubishi Galant heeft echt de kwaliteiten in huis om zich te meten met zijn wat exclusievere Eurojicse broeders. Prestaties: Topsnelheid 162 km/h Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 14.5 sec. Gemiddeld brandstofverbruik I op 14 Geld: I 46.645. - incl. BTW Motorrijtuigenbelasting van I 1.213.-- tot f 1,242. -- per jaar Hellingen tot 61 r/r zijn dan voorde Troop- er geen probleem. Voor nog meer grip is ccn 40r/r limited slip differential als optie leverbaar.Het inschakelen van de vier- wielaandrijving kan rijdend gebeuren, mits de vrijloopnavcn ingeschakeld zijn. Bovendien is de schakeling van 4H naar 4L gesynchroniseerd. De Trooper kan worden geleverd met au tomatische of handbediende vrijloopna vcn; dc automatische bak alleen in kombi- natic met hand bediende vrijloopnavcn. De vorig jaar geïntroduceerde 2.6 liter benzine-injektiemotor is nu ook leverbaar met een automatische vierversnellingsbak met lock up: vermogen 84 kW/115 pk. Deze Trooper kan. indien gewensteen topsnelheid halen van 153 km p/u. Het koppel van J 95 nm stelt de Trooper in staat steile hellingen te beklimmen of een zware aanhangwagen/caravan te trekken (max. 3000 kg. geremd). De moderne 2.8 liter turbodiesel, met direkte inspuiting, levert 74 kw/l00pk. en springt zuinig met de brandstof om. gemiddeld 10,2 liter bij 100 km p/u. Bij een konstante snelheid van 90 km p/u heeft de Trooper TD een aktieradius van 800 km. Het koppel is aanzienlijk: 210 nm bij 2100 toeren per minuut. De Isuzu Trooper is standaard voorzien van .schijfremmen rondom en stuurbe krachtiging. De nieuwe automatische vierversnel lingsbak wordt uitsluitend geleverd in kombinatic met de 2.6i benzinemotor; de automaat is uitgerust mei een overdrive die d.nfi.v. een knopje op de selektie hen del kan worden uitgeschakeld. Daarnaast biedt de automaat ook nog de keuze tussen een Economy stand oor laag brandstofgebruikeneen Power stand voor optimale prestaties. Ook bij de automaat kan de vierwielaandrijvjng en de hoge/la ge gearing rijdend worden ingeschakeld. Het volledig Isuzu modelprogramma zo wel op grijs als op geel kenteken is lever baar via de Opel Dealerorgdnisatie. t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 8