ALS WE TOCH MAAR 120 MOGEN,
LATEN WE DAN MAAR GENIETEN.
Bollende zeilen op de stromen
STREEKDICHTERS
Isuzu Trooper, 4x4 luxe
Mitsubishi Galant GLS Turbo Diesel
Niet zo maar een Japanner
Vrouw met
uitkering
werkte bij
sociale dienst
Bedrijfsleven
niet in Raad van
Commissarissen
Autonieuws
Oude schepen bij Schouwen-Duiveland
ZIERIKZEE - De traditionele Deltaweek brengt
ieder jaar opnieuw veel maritiem vertier op en bij
de wateren van Schouwen-Duiveland. Vooral tegen
het fraaie historische silhouet van Zierikzee ogen de
tientallen fraaie zeiljachten bijzonder goed. Onwil
lekeurig gaan de gedachten dan wel eens uit naar de
taferelen van eeuwen geleden toen de schepen over
het algemeen ingewikkelde tuigage eveneens een
element van grote schoonheid opleverden.
Het is derhalve voor de hand lig
gend dat in die periode, toen men
deze schilderachtigheid nog niet
op de gevoelige plaat kon vastleg
gen, bekwame scheepstekenaars
zich hebben beijverd om het een
en ander van die watertaferelen
met potlood en penseel voor het
nageslacht te vereeuwigen. Het
heeft ons niet alleen een groot
aantal junstwerken opgeleverd
maar tevens een onvervangbaar
stuk documentatie. Zo is het mo
gelijk e<n indruk te krijgen van
de vele uiteenlopende scheepsty-
pen die in vroeger tijden de brede
wateren rond Schouwen-Duive
land hebben bevaren....
Het is boeiend te zien op hoeveel
verschillende manieren de mari
tieme tekenaars uit vroeger eeu
wen het schip hebben weergege
ven. De ene keer tijdens
stormachtig weer met woelig wa
ter, soms met hoge golven. Een an
dere keer werd in de compositie
juist de nadruk gelegd op heel stil
en kalm weer. Schepen lagen dan
„dromerig" te dienei^ op vrijwel
vlak water. Van dit laatste vormt
de fraaie waterverftekening door
D. Kleyne een goed voorbeeld.
Zijn tekening uit de tweede helft
van de 18de eeuw werd als gravure
uitgegeven met de toelichtende
tekst: ,,Een Boeijer ten Anker op
het Zype".
M. P. de Bruin heeft dit interes
sante gezicht destijds opgenomen
in zijn ,,Aan de rede Zeeland aan
de waterkant" (1975). De Bruyin
gaf bij de prent een nadere toelich
ting; hij schreef: „links een hoo-
gaarsje met gestreken tuigage".
En verder: „het schip rechts heeft
niet de kenmerken van een boeier,
doch lijkt eerder op een kotter
met spiegel en zwaarden*'. Inder
daad: öf de tekeing deugt niet he
lemaal uit documentair oogpunt,
öf het onderschrift is nier correct.
Hoe dit zij, in ieder geval heeft
Kleyne, die tal van andere schil
derachtige watertaferelen heeft
gemaakt, ons een aantrekkelijk
„plaatje" nagelaten.
Tijdgenoot
Gerrit Groenewegen (1754-1826),
een tijdgenoot van Kleyne, heeft
eveneens een zeer groot aantal
scheepstekeriingen geleverd, die
voor een belangrijk deel in een
bundel bijeen zijn gebracht en uit
gegeven. Zijn „Verzameling van
vierentachtig stuks Hollandsche
schepen" (Rotterdam 1789) is voor
de kennis van oude schepen on
misbaar.
In de rij van namen van befaam
de scheepstekenaars mag de naam
van Jacob Spin die van 1806-1875
leefde, niet ontbreken. Talrijke
Zeeuwse schepen, ook afkomstig
van Schouwen, zijn door hem met
potlood en waterverf, als „por
tret" vastgelegd.
Naast de kostbare conterfeitsels
op papier of doek zijn ook op
schaal nagebouwde modellen on
ontbeerlijk voor onze kennis van
het historische scheepstype. Zie
rikzee mag zich gelukkig prijzen
een kostbare en omvangrijke ver
zameling van dergelijke modellen
te bezitten. Misschien wel het
mooiste model van een Zierikzees
schip dat bewaard is gebleven be
vindt zich echter in het Neder
lands Scheepvaart Museum te
Amsterdam. Het is een uit 1769
daterend model,van een koopvaar-
dijhoeker genaamd „het Welvaren
van Zierikzee". Hoewel het is te
betreuren dat dit kostbare stuk
antiek zich elders bevindt is Zie
rikzee sinds korte tijd in het ge
lukkige bezit gekomen van een op
schaal nagebouwde replica, dank
zij geldelijke steun van de Slaven-
kas. Het is waar wat F. van der
Doe in zijn Herinneringen aan een
maritiem verleden heeft gezegd:
„We weten nu nauwkeurig hoe zo'n
hoeker er uit heeft gezien".....
Wiebe Keikes
Schepen ten anker op het Zijpe. Gravure naar een tekening door David Kleyne. Tweede helft 18de eeuw.
UTRECHT - De acht vakbonden die
zijn betrokken bij de fusie tussen de
Postbank en de NMB en de beide ban
ken hebben het protocol ondertekend
waarin de arbeidsvoorwaarden voor
de 23.000 werknemers zijn vastge
legd. De dienstenbond CNV slikte op
het laatste moment zijn bezwaren in
tegen het moment waarop al het per
soneel onder de banken-CAO gaat
vallen.
DEN HAAG - De politie heeft een
25-jarige inwoonster van Den Haag
aangehouden op verdenking van uit
keringsfraude. De vrouw had een uit
kering maar werkte twee zomers als
uitzendkracht onder valse naam bij
de gemeentelijke sociale dienst
waarvan zij de uitkering kreeg. Dit
heeft een woordvoerder van de poli
tie meegedeeld.
De vrouw wiel door de mand nadat
de toevallig langslopende chef
personeelszaken van de sociale
dienst haar voor het uitkeringsloket
zag staan toen zij daar niet meer in
dienst was. Toen kwam uit dat zij toij
de dienst onder een valse naam had
gewerkt. Zij had zich onder die naam
bij het uitzendbureau ingeschreven.
Valse naam
Het uitzendbureau had de Haagse
als administratieve kracht zowel in
de zomer van '87 als die van vorig
jaar naar de sociale dienst gestuurd.
Op het moment dat de politie haar
aanhield werkte ze onder een andere
valse naam via een uitzendbureau op
het ministerie van financien, waar ze
toegang had tot vertrouwelijke stuk
ken. Hoeveel uitkeringsgeld zij ten
onrechte heeft ontvangen is niet be
kend.
MIDDELBURG - De Samenwer
kende Kamers Van Koophandel in
Zeeland hebben er hun teleurstelling
over uitgesproken dat in de Raad van
Commissarissen van de nv PZEM
geen vertegenwoordigers uit het be
drijfsleven zijn opgenomen.
Omdat de PZEM een samenwer
kingsverband is aangegaan met de
energiemaatschappijen in Noord-
Brabant en Limburg werden de statu
ten opnieuw vastgesteld. De samen
werkende Kamers van Koophandel
drongen er bij het provinciaal be
stuur van Zeeland op aan om de mo
gelijkheid open te houden in de Raad
van Commissarissen ook twee verte
genwoordigers uit het bedrijfsleven
op te nemen.
Tben bleek dat een meerderheid
van de Provinciale Staten hier niet
voor voelde, hebben de Samenwer
kende Kamers van Koophandel en
Fabrieken in Zeeland zich tot het mi
nisterie van Economische Zaken ge
wend.
Qua Vadis?
Vroeger was de Nederlandse landbouw
ingesteld op paarden. Vee
zag men op de landerijen:
stoere paarden - twee aan twee.
Knikkende, trekkende paardekoppen,
zwoegend in de vette klei.
Achter de ploeg de stoere landman,
zingend, jubelend en blij.
Toen was het plezierig boeren:
bezwete paarden, blauwe lucht.
De meeuwen achter verse voren,
een kreet, een schreeuw, een lach, een zucht.
Als in de zomer in de weiden
de paarden met hun veulens blij
huppelend en springend de vroege lente
brachten in de maand van mei.
Als de witte wolken jaagden
langs de helder blauwe lucht
en de fijne lenteregens
leven brachten in de vrucht.
Als dan de landman op zijn akkers
het leven zag van veldgewas
dan was de landman op zijn velden
gelukkig, blij en in zijn sas.
Als de kalvers dartiend sprongen
met de veulens in de wei
dan riep hij dankbaar en gelukkig:
,,Dat is allemaal van mij!"
Als de korenmaaiers maaiden -
drie paarden kromden dan hun rug -
ddn was er nog plezier aan leven;
wij denken hieraan veel terug.
Als dan de donkre donderwolken
in d'oogsttijd kwamen aan de lucht
dan vlogen snel de volle wagens
met paarden, klepperend en vlug,
de schuur in, die de volle garven
opnam voor des landmans brood.
De stoere werkers, zweet des aanschijns,
dat was wat het leven bood.
Nu leven we in moderne tijden:
de tractor ronkt combine draait.
De boeren werken zonder liefde
voor de belasting, die maar graait.
Er zijn vele boerderijen
waar men heel geen vee op ziet:
,,Het is de tijd" zeggen de mensen,
maar vooruitgang is het niet
Thans zijn de boeren ambtenaren
die op hun subsidie jacht
niet meer dat voelen voor hun arbeid
als het oudere geslacht.
Neerlands landbouw met zijn schapen:
opgeschroefde hoogconjunctuur.
Als ze hun hart uit konden storten
spotten ze met hun natuur.
Is 't met de vechtlust van de landman
dan nu helemaal gedaan?
Neen, wij blijven toch nog vechten
voor een redelijk bestaan.
Als de mensen werklijk zagen
wat de nieuwe toekomst biedt;
„Je kunt het toch niet tegenhouden".
„Waf geschied is, is geschied
Toch wordt een oud gezegde waarheid:
,,En de boer, die ploegde voort",
Hij zal altijd blijven werken -
tot hij in zijn kleigrond smoort
C. van Sluis
Brouwershaven
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik-
zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid
hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of
meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik-
zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt
zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor
den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of
schrijfster staat onder het gedicht
Op een gegeven moment is het ook voor een Japanse automobielfabrikant kiezen of
delen. Nu is het wel zo dat wanneer je moet delende spoeling dun wordt en
vandaar dan ook dat Mitsubishi gekozen heeft voor een heel ander imago. En ze
zijn ambitieus die mannen van Mitsubishi want ze willen maar liefst op een zo kort
mogelijke termijn bereiken dat de naam Mitsubishi in een adem genoemd wordt-
met merken zoals Mercedes en BMW. Natuurlijk is zo'n ommezwaai van zo maar
een Japanse auto naar deze toch wel exclusieve klasse niet zo simpel. Dat bewijst
het gegeven dat Mitsubishi al vier jaar driftig in de weer is om langzaam maar wel
heel zeker die richting op te gaan.
Een i jzersterk voorbeeld dat ze op de goede weg zi jn, bewi jst de nieuwe Mitsubishi
Galant serie, automobielen die al een bepaalde distinctie uitstralen en dat niet
alleen maar het ook waar maken betreffende de uitmonstering, technische perfec
tie en de afwerking van het geheel.
Aangenaam verrast.
Ik was dan ook bijzonder aangenaam ver
rast toen ik tijdens een rij-impressie ge
confronteerd werd met de eigenschappen-
v un de nieuwe Galant GLS Turbo Diesel.
Nu moet ik er onmiddellijk bij vertellen
dat Mitsubishi met deze Turbo Diesel niet
mee doet aan de race voor veel vermogen
en hoge topsnclhcden. Nee. ze hebben
door hef beperken van het vermogen be
wust gekozen voor ccn lange levensduur
en ccn zeer gunstig brandstofverbruik. Nu
zou dit hij u misschien de indruk wekken
dat deze Turbo Diesel als ccn slak over de
weg gaat maar dat zou ook weer een mis
vatting zijn. Want deze J.X liter 4-cilindcr
motor zorgt voor een topsnelheid van 162
km/hen ccn acceleratie van 0 tot I00km/h
in 14.5 sec. Cijfers waar Mitsubishi zich
beslist niet voor hoeft te schamen wanneer
we ons realiseren dat een Mercedes 190 D
zonder een Turbo weliswaar maar met een
2-litcr motor een topsnelheid realiseert
van 160 km/h en een acceleratie van 0 tot
100 km/h in IX.l sec. En laten we eerlijk
zijn. met on/c hedendaagse maximum
snelheden zijn dc/.c prestaties meer dan
voldoende.
Ik had het er al even over dat bet verbruik
gunstige waarden vertoonde en mij dunkt
dat een gemiddeld verbruik van I op 14
gunstig is, zeker als we bef formaat van de
auto in ogenschouw nemen. De lengte is
namelijk 4.55 m. dc breedte ruim 1.69 m
en dc hoogte 1.42 m.
Weinig ruimte verloren.
Er is duidelijk in het interieur optimaal
gebruik gemaakt van dc buitcnafmctin-
gen. /.o is er weinig ruimte verloren ge
gaan aan technische componenten. Dc
motoren de vijfversnellingsbak zijndwars
voorin geplaatst en drijven de voorwielen
aan, vandaar dat dc bestuurder cn zijn
passagiers over meer dan voldoende
ruimte beschikken. De voor/etels zijn ui
teraard in ettelijke standen te verstellen,
waardoor vrijwel iedereen ccn ideale zil
kan crcccren in de goed gevormde stoelen.
De bagageruimte heeft ccn inhoud va 400
liter en heelt achter dc armstcun van dc
achterbank een luik. waardoor ook lange
stukken zoals ski's cn dergelijke
probleemloos kunnen worden vervoerd.
Goed nagedacht is cr over het bedienings
gemak In een oogopslag beeft dc be
stuurder overzicht over het instrumcntcn-
panccl maar ook dc bcdicmngsorgancn
worden door dc bestuurder als vanzelf
sprekend cn moeiteloos bespeeld. Voor
kleine spullen zijn cr meer dan voldoende
opbergruimtes. Builen hel dashboard
kastje zi in cr kaaricnvakkcn in dc portie
ren. ccn opbergvak onder dc passagiers-
door Rein Leppink
a
Techniek
Dwars voorin geplaatste vicrcilinder
lijnmotor. Cilinderinhoud I795cm3.
Boring x slag 80.6 x 88 nini.Com-
prcsstcvcrhouding 22,2:1. Max.
vermogen 55 Kw bij 45(H)omw/nun.
Max. koppel 152 Nm bij 2500 omw/
min. Voorwielaandrijving. 5-Ver-
sncllingsbak met achteruit. Wielop
hanging voor onafhankelijk Mcl'hcr-
son systeem, stabilisator, schroef-
veren. Wielophanging achter torsie-
lichaam met stabilisatorstang.
schroefvcrcn Stuurinrichting tand
heugel, bekrachtigd. Geventileerde
schijfremmen voor. trommels ach
ter. dubbel kruiselings gescheiden cn
bekrachtigd. Banden 185/70 HR 14.
Lengte 454 cm. breedte 169.5 cm.
hoogte 142 cm. Wielbasis 260 cm.
Spoorbreedte voor 146 cm. achter
145 cm. Massa 1180 kg Max. aan-
hanggewicht geremd 1100 kg, on
geremd 530 kg. Draaicirkel 10.6 m.
Inhoud brandstoftank 60 liter.
DE NIEUWE MITSUBISHI GALANT TURBO DIESEL/DE GESTAALDE PF.REEKTIE
IMPORTEUR HARTNIBBR1G GREEVE BV. SASSfNHCM TCL 0?52266lil
stoel, een muntenvakje cn een fors beme
ten opbergvak onder het dashboard.
Rustgevend.
Het rijden met deze Galant Turbo Diesel is
zoals je dat mag verwachten van een merk
dat zichzelf op een hoger plan aan hel
brengen is. rustgevend en comfortabel.
Bij het wegrijden pakt de koppeling soepel
aan en moeiteloos schakelend door de vijl
versnellingen bereikt de/.e Galant GLS
Turbo Diesel tevreden brommend de door
de koetsier gewenste snelheid. Het weg
en bochtengedrag is al evenmin proble
matisch. Geen sterk overhellen in de
bochten, vrijwel geen last van zijwind cn
alleen wanneer het erg hard gaat in een
bocht, verzet deze Galant zich enigszins
tegen het nemen van die bocht. Inparkeren
is ook al een (luitje van een cent middels
de puik werkende stuurbekrachtiging.
Kort cn goed. deze Mitsubishi Galant
heeft echt de kwaliteiten in huis om zich te
meten met zijn wat exclusievere Eurojicse
broeders.
Prestaties:
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 14.5
sec.
Gemiddeld brandstofverbruik I op 14
Geld:
I 46.645. - incl. BTW
Motorrijtuigenbelasting van I 1.213.-- tot
f 1,242. -- per jaar
Hellingen tot 61 r/r zijn dan voorde Troop-
er geen probleem. Voor nog meer grip is
ccn 40r/r limited slip differential als optie
leverbaar.Het inschakelen van de vier-
wielaandrijving kan rijdend gebeuren,
mits de vrijloopnavcn ingeschakeld zijn.
Bovendien is de schakeling van 4H naar
4L gesynchroniseerd.
De Trooper kan worden geleverd met au
tomatische of handbediende vrijloopna
vcn; dc automatische bak alleen in kombi-
natic met hand bediende vrijloopnavcn.
De vorig jaar geïntroduceerde 2.6 liter
benzine-injektiemotor is nu ook leverbaar
met een automatische vierversnellingsbak
met lock up: vermogen 84 kW/115 pk.
Deze Trooper kan. indien gewensteen
topsnelheid halen van 153 km p/u.
Het koppel van J 95 nm stelt de Trooper in
staat steile hellingen te beklimmen of een
zware aanhangwagen/caravan te trekken
(max. 3000 kg. geremd). De moderne 2.8
liter turbodiesel, met direkte inspuiting,
levert 74 kw/l00pk. en springt zuinig met
de brandstof om. gemiddeld 10,2 liter bij
100 km p/u. Bij een konstante snelheid
van 90 km p/u heeft de Trooper TD een
aktieradius van 800 km. Het koppel is
aanzienlijk: 210 nm bij 2100 toeren per
minuut.
De Isuzu Trooper is standaard voorzien
van .schijfremmen rondom en stuurbe
krachtiging.
De nieuwe automatische vierversnel
lingsbak wordt uitsluitend geleverd in
kombinatic met de 2.6i benzinemotor; de
automaat is uitgerust mei een overdrive
die d.nfi.v. een knopje op de selektie hen
del kan worden uitgeschakeld.
Daarnaast biedt de automaat ook nog de
keuze tussen een Economy stand oor laag
brandstofgebruikeneen Power stand voor
optimale prestaties. Ook bij de automaat
kan de vierwielaandrijvjng en de hoge/la
ge gearing rijdend worden ingeschakeld.
Het volledig Isuzu modelprogramma zo
wel op grijs als op geel kenteken is lever
baar via de Opel Dealerorgdnisatie.
t