Vervolging- illegale lozing
Noordzee stelt niets voor
STREEKDICHTERS
Aanvang piekopvang
en illegaal kamperen
Opel Kadett GSi 2.0 Cabrio
Genieten van frisse lucht
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Autonieuws
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
BEL NU
05270-16991
Evenhuis pleit
voor
voortzetting
regiohulp
Meest betrouwbare middenklasse auto
I
6
door Rein Leppink
Plezierigst rijden
Het plezierigst rijden echter met zo'n ca-
brio met de kap naar beneden is rustig
toeren over secondaire wegen en gewoon
genieten van het mooie weer. Een hele
boel mensen denken trouwens datje alleen
met een open auto kunt rijden als het weer
dermate fraai en warm is dat de mussen
dood van het dak vallen. Niets is minder
waar want tk rijd open zolang hel maar
niet regent. Is het een beetje fris, dan hup
de zijramen omhoog, de kachel vol aan.
de jaskraag omhoog en ook dan is er dat
grote genieten. Er is trouwens nog een
groot voordeel aan dat rustige rijden want
dan gebruiken we maar I liter Eurosuper
op 12 km. Gaan we er fors tegenaan, dan
loopt dit zomaar op tot I op 9.
De stuurman en zijn passagier hebben
riant de ruimte in hun goed verstelbare en
behoorlijk steun gevende /etels. Achterin
is hel allemaal wat krapper bemeten. De
zit is goed maar de beenruimte houdt niet
over. De bagageruimte heelt ook enigs
zins geleden onder de kapcontructie De
inhoud daarvan is 290 liter maar mocht dit
niet voldoende zijn. dan is die ruimte mid
dels het gescheiden wegklappen van de
"Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente fiskaal aftrekbaar
"Meestal kwijtschelding bij overlijden
rnïïïn
ma-vrij van 00.00-19.00 uur.
TECHNIEK
Overdwars voorin geplaatste vierci-
linder lijnmotor. Cilinderinhoud
1998 cm3Boring x slag 86 x 86 mm.
Compressieverhouding 9,2:1. Max.
vermogen 85 kW bij 5400omw/min.
Max koppel l70Nmbij 3000 omw/
min. Voorwielaandrijving. 5-Ver-
snellingsbak met achteruit. Wielop
hanging voor McPherson veerpoten
met negatieve schuurstraal, stabili
satorstang. Wielophanging achter
achteras met verbondcnlangsarmen,
miniblokvercn met progressieve
werking, gasdruk schokdempers,
stabilisatorstang. Besturing tand
heugel. Remmen voor en achter
schijven, voor geventileerd.
Lengte 399,8 cm. breedte 166.3 cm,
hoogte 138,5 cm. Wielbasis 252 cm.
Spoorbreedte voor 140,6 cm, achter
140,6 cm. Draaicirkel Ï0.5 m In
houd brandstoftank 52 I. Massa 1020
kg Max. aanhanggewicht geremd
1200 kg.
pe vlagstaten die weinig öf geen ille
gale lozers vervolgen: het Verenigd
Koninkrijk en Noordwegen zijn geen
haar beter, zo blijkt uit het onder
zoek. Totaal werden 39 schepen uit
deze landen betrapt, terwijl slechts
drie keer een vervolging door deze
landen werd ingesteld. Nederland
slaat overigens evenmin een goed fi'
guur: uit antwoorden op kamervra
gen blijkt dat in Nederland nog nooit
een Nederlands schip is bestraft voor
illegale lozing.
Als reden om de overtreders niet
aan te pakken wordt meestal gebrek
aan bewijs opgegeven. De werkgroep
plaatst hier grote vraagtekens bij,
omdat gewerkt wordt met zeer gea
vanceerde apparatuur. ,,Het is tijd
om niet langer de kool en de geit te
sparen. Nederland moet internatio
nale stappen nemen om de andere
staten ertoe te brengen veel vaker tot
vervolging over te gaan. Het bewijs
dat Nederland daar meestal levert,
moet daarbij voldoende zijn", meent
de werkgroep.
DRACHTEN - Staatssecretaris
Evenhuis van economische zaken
vindt dat een nieuw kabinet ook geld
moet blijven reserveren voor regio
naal beleid. ,,De ISP-gelden moeten
een vervolg krijgen ter ondersteu
ning van de zwakke regio's", zei
Evenhuis in Drachten. Hij gaf daar
het startsein van het miljoenenpro-
ject op het Knobelsdorffplein in het
centrum van Drachten.
Voor in totaal 119 miljoen gulden
verrijzen er winkels, kantoren, wo
ningen, een parkeergarage en een
busstation. Begin 1992 is de eerste fa
se afgerond.
Het Brouwse groen
In Brouwershaven nam men een besluit,
de beplanting moest er uit.
Je kent het haast niet meer,
de zaagmachine kwam er in 't geweer.
Het groen op de wallen,
moest allemaal vallen.
Ook in het slingerbos,
rooide men er op los.
Het werk werd rigoreus uitgevoerd,
boom na boom gevloerd.
Het resultaat zien we allemaal,
alles is nu kaal.
Het slingerbos het was uniek,
er waren bomen ziek.
Die het stadje zo'n prachtig aanzicht gaven, t
waar de herten in de luwte lagen.
Het groen het was zo mooi,
we missen nu de lentetooi.
Maar dat kale land,
is toch weer ingeplant.
Met betere rassen,
die in het landschap passen.
De jeugd ging aan de slag,
op de boomplantdag.
Zij plantten 't eerste nieuwe groen,
een stukje bosplantsoen.
De boompjes en de struiken,
we zien ze aarzelend ontluiken.
Al duurt het wel een hele tijd,
eens is het toch weer werkelijkheid.
Als Slingerbos, Noord- en Zuidwal,
weer prachtig groen wezen zal.
Dan ken ik Brouwershaven weer,
ons mooie stadje aan het Grevelingenmeer.
C. J. Hoekman-de Vrieze
Brouwershaven
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik-
zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid
hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of
meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik-
zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt
zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor
den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of
schrijfster staat bij voorkeur onder het gedicht, maar is in ieder geval
bij de redactie bekend.
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500.-
145.-
122,51
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500.-
194,43
163.67
per mnd.
per mnd.
10.500.-
269.75
226,62
11.000.-
220.-
0.89%
15 000.-
385.36
323.75
239,07
210.24
16.000.-
320.-
0.89%
20.000.-
513.81
431.66
318,76
280.32
30.000.-
600.-
0.89%
40.000.-
1027.62
863.33
631.53
554.36
41 000.-
820.-
0.89%
60.000.-
947.30
831,53 "V.
50.000,-
1000.-
0.89%
Ik wil het volgende bedrag lenen:
I 1000,- 112 000,- f 22.000,- 134 000,-
f 3 000,- Of 14.000,- 124.000,- (35.000,-
1 5.000,- D 115.000,- D 125.000,- D 140 000.-
I 7 000,- f 18.000,- D 128.000,- O 150.000,-
110.000,- 120.000,- D 130 000,- 160.000,-
ik wil terug betalen
Naam
per maand
Postc /woonplaats-
Tel
Geb datum
BeroepNetto inkomen
Vuil u deze informatiebon In, knip hem uit en stuur hem op in een
gesloten enveloppe zonde» postzegel ssn: Becsm, Antwoordnummer
1602. 6300 WJ Emmetoord Wl| sturen u dsn een gratis oflede
Illegale olielozers op de Noordzee hebben weinig te vrezen voor represailles volgens een onderzoekswerkgroep (Foto:
Joop van Houdt).
Dit blijkt uit het onderzoek dat de
werkgroep Noordzee heeft uitge
voerd naar de vervolging van illegale
afvallozingen op de Noordzee in de
periode van 1982 tot 1988. De werk
groep presenteerde de resultaten tij
dens een persbijeenkomst in Den
Haag.
Niet alleen moesten opmerkelijk
weinig overtreders zich voor de rech
ter verantwoorden voor de illegale lo
zingen, ook de straffen die zij daar
voor kregen opgelegd zijn volgens de
werkgroep „uitzonderlijk laag". „De
boetes variëren van enkele honder
den - tot enkele duizenden guldens.
Het is duidelijk dat het in deze
constellatie voor kapiteins van sche
pen aantrekkelijker is de afgewerkte
olie overboord te zetten dan deze af te
geven aan de havenontvangstinstalla
ties (HOI's) voor olie in de havens die
zij aandoen", aldus de werkgroep.
Zij pleit daarom voor een soort
snelrechtprocedure, waardoor kapi
teins of reders die illegaal olie heb
ben geloosd in het Noordzeewater
binnen enkele uren of dagen veroor
deeld kunnen worden. Ook het econo
mische voordeel dat de schepen heb
ben doordat ze geen kosten hoeven te
maken voor de afgifte van de olie
moet wat de werkgroep betreft wor
den „afgeroomd".
Gratis
De werkgroep Noordzee: „De afgif
te aan de HOI's zou gratis moeten
zijn. De kosten die hiermee gemoeid
zijn, kunnen in de havengelden wor
den verwerkt. Op deze manier be
taalt elk schip deze kosten afhanke
lijk van de hoeveelheid afval die het
afgeeft. Dus ook als niets wordt afge
geven".
De werkgroep vindt dat Nederland
veel vaker zelf moet overgaan tot de
vervolging van schepen die zijn be
trapt op illegale lozingen in de Ne
derlandse territoriale wateren. Zodra
ze een Nederlandse haven aandoen,
moeten ze hiervoor worden aange
pakt.
De vlaggestaten zelf, die eigenlijk
de schepen moeten aanpakken, blij
ken over het algemeen weinig actie te
ondernemen tegen de illegale lozers.
Die - meestal goedkope - vlaggesta
ten (zoals Panama, Cyprus en Libe
ria) hebben daar geen enkel belang
bij, omdat ze daardoor minder inte
ressant worden als vlaggestaat. Dat
kan een gevoelige financiële knauw
opleveren, omdat de registratie van
buitenlandse schepen een belang
rijke bron van inkomsten vormt.
Maar het zijn niet alleen de goedko-
ZIERIKZEE - Als alle reguliere kampeerterreinen in Zeeland volledig bezet
zijn, moet er geen extra capaciteit tijdelijk bij komen. Zeeland is dan vol.
Voor hulp in nood zouden er alleen voorzieningen mogen worden getroffen
om recreanten gedurende één nacht aan onderdak te helpen. Gedeputeerde
staten van Zeeland adviseren de Zeeuwse gemeentebesturen deze regels als
algemeen uitgangspunt te hanteren.
Gs raden de gemeenten ook aan zelf
de noodterreinen beschikbaar te stel
len, bijvoorbeeld in een regionaal sa
menwerkingsverband. Gebleken is
dat particuliere overloopterreinen
veelal oneigenlijk functioneren. In de
praktijk komt het neer op een uit
breiding van de reguliere kampeerca-
paciteit. Ook de extra capaciteit op
kampeerterreinen bij de boer, be
doeld voor de piekopvang, wordt vol
gens gs oneigenlijk gebruikt.
Op de noodterreinen moet er dan
streng de hand aan worden gehouden
dat men maar één nacht blijft. Pas als
er in de wijde omgeving geen plaatsje
meer te vinden is, zouden de gemeen
ten de noodterreinen moeten open
stellen. Gs merken hierbij op dat ze
ker overdag als regel kan worden
doorverwezen naar kampeerterrei
nen elders in de provincie.
Om het illegaal kamperen terug te
dringen geeft het provinciaal bestuur
de Zeeuwse burgemeesters in overwe
ging bij rijkspolitie en justitie aan te
dringen op een strenge aanpak en
waar nodig op gerichte acties. De
bliksemacties van de politie van en
kele jaren terug hebben zeer preven
tief gewerkt.
Het verheugt gedeputeerde staten
dat er voor de Brouwersdam onlangs
een werkgroep is ingesteld die zich
zal buigen over maatregelen om het
illegaal kamperen op de dam tegen te
gaan. De maatregelen zouden nog dit
seizoen effect moeten sorteren.
Gs vinden het een taak van de
VW's in Zeeland (waaronder de pro
vinciale VW) om de recreant duide
lijk te maken dat er alleen op de regu
liere terreinen mag worden gekam
peerd en dat Zeeland het principe
huldigt 'vol is vol'. Bij voorkeur moet
men dit al voor zijn vertrek naar Zee
land weten.
Als er in het hoogseizoen nog ruim
te is, moet de informatie hierover
snel en goed worden doorgegeven aan
de recreant. In dit verband vinden gs
het van belang dat de WV-kantoren
in het hoogseizoen langer en ook tij
dens het weekeinde zijn geopend.
Ook met het toeristisch-recreatief in
formatiesysteem „Zeeland-ZIEN"
kan de recreant worden geïnfor
meerd. Het is dan wel zaak dat de
VW's èn het bedrijfsleven de nood
zakelijke informatie steeds tijdig
doorgeven. Gs verzoeken de Zeeuwse
gemeentebesturen zowel de langere
openstelling van de VW's - als 'be
langrijkste actuele informatiebron' -
te bevorderen als de tijdige doorgifte
van gegevens waar mogelijk te stimu
leren.
Prestaties: Topsnelheid 198 km/h Ac
celeratie van 0 lot 100 km/h in 10 sec.
Gemiddeld brandstofverbruik I op 10.8
Geld:
f49.572.» incl. BTW
Motorrijtuigenbelasting van f537.» tot f
556.» per jaar.
Werkgroep concludeert:
achtcr/ctcls te vergroten tot 620 liter
Hei onderstel is uiteraard aangepast aan
het toch wel lorse vermogen. Hij gaat dan
ook /oals het een uiterst sportieve auto
mobiel betaamt, fenomenaal een bocht
door. vrijwel neutraal met licht onderstuur
in het grensgebied Gewoon een eerlijk en
betrouwbaar bochten cn weggedrag heelt
dc/c GSi Cabrio De remmen /i|n natuur
lek ook op deze bi|/ondere prestaties bc
rekend. Het zijn schijven rondom, waar
van de voorste /i|n voorzien van koelslcu-
vcn Het faaie dricspaaks stuurwiel ligt
prettig in de hand. alleen mis je wel een
stuurbekrachtiging want mede door de
forse banden in de maat 185/65 HR 14
stuurt deze Cabrio knap zwaar. Uiteraard
is ook dit probleem op tc lossen maar ja.
zo'n stuurbekrachtiging kost wel weer f
I X44.- Doch als er uiteindelijk toch f
49.572. - uitgegeven wordt voor zo'n
sublieme rijmachinc. dan moet crtoch ook
maar die f I X44.- voor een stuurbe
krachtiging al kunnen
ZIERIKZEE - De vervolging van kapiteins of reders die illegaal olie op de Noordzee
hebben geloosd, stelt niets voor. Niet alleen de pakkans is gering, ook de kans dat ze
daadwerkelijk worden vervolgd en uiteindelijk veroordeeld is slechts zeer gering. Van
de totaal 323 illegale olielozingen die in de periode van 1982 tot 1988 bij de Internatio
nale Maritieme Organisatie (IMO) werden gemeld, werd slechts 5,5 procent ook daad
werkelijk beboet.
Het begon allemaal zo heerlijk simpel bij de geboorte van onze automobielen. Het
waren gewoon koetsjes, voorzien van een motor die een paar pk kon ophoesten en
ziedaar, we hadden een automobiel die soms wel een snelheid van 35 km/h kon
halen. Maar in die beginperiode van onze automobiel hadden al dit apparaten een
ding gemeen. Je zat open en bloot op je stoeltje. Wat weer tot gevolg had - al naar
gelang het weer - dat je of kletsnat werd of zwaar onder het stof ter plekke kwam.
Men wapende zich tegen deze ongemakken middels dufTel.se jassen, motorbrillen.
shawls, laarzen, petten en wat dies meer zij.
Op een gegeven moment realiseerde men zich dat er best een huisje op het chassis
gebouwd kon worden en ziedaar, de sedan was geboren. Doch een grote groep
mensen bleef toch hunkeren naar het open rijden, waarbij je de snelheid beter
beleefde. Ken linnen kap zorgde er voor dat - mocht het weer bar en boos worden -
men toch nog enigszins droog zat. En zo ontstond de cabriolet en hij is gebleven tot
de dag van vandaag en telt nog steeds een grote schare liefhebbers. Cabriolets zijn
verhoudingsgewijs duur want die grote schare liefhebbers is heiaas niet zo groot
dat ze in enorme aantallen geproduceerd kunnen worden. Meestal worden ze door
gespecialiseerde bedrijfjes in kleine series gemaakt op een bestaand onderstel.
gegeven dal dc (er beschikking staande
115 paardckrachten maar een gewicht van
1020 kg plus chauffeur en eventuele pas
sagiers hoclt voor te sleuren Het zal u dan
ook niet verwonderen dat de acceleratie
van 0 tot I (X) km/h maar 10 sec vergt en
dat de topsnelheid een hoogst illegale I9X
km/h bedraagt Dat is allemaal natuurlijk
wel leuk en aardig maar zowel met de kap
open als met de kap dicht wordt het hij
deze snelheden toch allemaal iets te la
waaierig Maar goed. voor alle eventuali
teiten is het natuurlijk makkelijk als er
zoveel vermogen voorhanden is Neem
maar even een krappe inhaalmanoeuvre,
waarhij een snelle acceleratie levensred
dend kan zijn
Voorbeeld.
Een voorbeeld van zo'n moderne cabriolet
is dc Opel Kadett GSi 2.0 Cabriolet. Een
goed voorbeeld zogezegd want deze ca
brio combineert een enorme potentie met
een groot bedieningsgemak En dan be
doel ik met dat bedieningsgemak niet al
leen dc handelingen om van A naar B te
komen maar ook dc bediening van dc kap.
Die cabriokap is namelijk binnen twee
minuten te sluiten cn tc openen. Twee
hendels rechts cn links boven de voorruit
lossen, kap naar achteren klappen toi hij
vergrendeld is. daarna het bcschcrmings-
hocsjc er overheen cn de zaak is gepiept
Weer sluiten san de/c handel gaal in om
gekeerde .'Igorde. met dien verstande dal
die hendels boven dc voorruit niet gelost
maar gesloten moeten worden
De minst pechgcvoelige auto in de popu
laire middenklasse blijkt opnieuw een
Mitsubishi te zijn. Uit dc pechstatistieken
van de grote Westduitse automobiel club
ADAC over het afgelopen jaar komt voor
de zesde maal naar voren dat de Colt en
Lancer het minst stil komen te staan.
Het overzicht op basis van registratie van
de Westduitse wegenwacht en gepubli
ceerd in het maandblad 'ADAC Motor-
welt*. is gebaseerd op modellen waarvan
er minstens 10.000 per jaar (nieuw) wor
den verkocht. De score over 1988 slaat
evenwel op personenauto's die op kente
ken zijn gezet in 1986. '87 en '88. dus niet
alleen op splinternieuwe auto's.
De grote mate van betrouwbaarheid van
de Mitsubishi Colt en Lancer is sinds hel
Dat er aan dc potentie van deze Kadett
Cabrio niets mankeert, blijkt wel uit hel
eerste ADAC-overzicht in 1976 bij voort
during vastgesteld. Het jongste overzicht
geeft in de middenklasse trouwens meer
dere personenauto's van Japanse komaf te
zien: 1. Mitsubishi Colt en Lancer. 2.
Honda Civic, 3. Mazda 323. 4 Toyota
Corolla. 5. Nissan Sunny. 6. Ford Escort
en Orion Diesel, 7. VW Golf cn Jetta
Diesel.
De beoordeling van de ADAC wijst uit dat
de betreffende Mitsubishi personenauto's
vooral hoog scoren op het punt van tech
niek. kwaliteit en uiteraard betrouwbaar
heid. In de praktijk van het autorijden
wordt bewezen dat betrouwbaarheid de
beste aanbeveling voor toekomstige ko
pers is.
1, - -
K