Vervolging- illegale lozing Noordzee stelt niets voor STREEKDICHTERS Aanvang piekopvang en illegaal kamperen Opel Kadett GSi 2.0 Cabrio Genieten van frisse lucht EEN ANDERE AUTO KOPEN? Autonieuws BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! BEL NU 05270-16991 Evenhuis pleit voor voortzetting regiohulp Meest betrouwbare middenklasse auto I 6 door Rein Leppink Plezierigst rijden Het plezierigst rijden echter met zo'n ca- brio met de kap naar beneden is rustig toeren over secondaire wegen en gewoon genieten van het mooie weer. Een hele boel mensen denken trouwens datje alleen met een open auto kunt rijden als het weer dermate fraai en warm is dat de mussen dood van het dak vallen. Niets is minder waar want tk rijd open zolang hel maar niet regent. Is het een beetje fris, dan hup de zijramen omhoog, de kachel vol aan. de jaskraag omhoog en ook dan is er dat grote genieten. Er is trouwens nog een groot voordeel aan dat rustige rijden want dan gebruiken we maar I liter Eurosuper op 12 km. Gaan we er fors tegenaan, dan loopt dit zomaar op tot I op 9. De stuurman en zijn passagier hebben riant de ruimte in hun goed verstelbare en behoorlijk steun gevende /etels. Achterin is hel allemaal wat krapper bemeten. De zit is goed maar de beenruimte houdt niet over. De bagageruimte heelt ook enigs zins geleden onder de kapcontructie De inhoud daarvan is 290 liter maar mocht dit niet voldoende zijn. dan is die ruimte mid dels het gescheiden wegklappen van de "Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet 'Rente fiskaal aftrekbaar "Meestal kwijtschelding bij overlijden rnïïïn ma-vrij van 00.00-19.00 uur. TECHNIEK Overdwars voorin geplaatste vierci- linder lijnmotor. Cilinderinhoud 1998 cm3Boring x slag 86 x 86 mm. Compressieverhouding 9,2:1. Max. vermogen 85 kW bij 5400omw/min. Max koppel l70Nmbij 3000 omw/ min. Voorwielaandrijving. 5-Ver- snellingsbak met achteruit. Wielop hanging voor McPherson veerpoten met negatieve schuurstraal, stabili satorstang. Wielophanging achter achteras met verbondcnlangsarmen, miniblokvercn met progressieve werking, gasdruk schokdempers, stabilisatorstang. Besturing tand heugel. Remmen voor en achter schijven, voor geventileerd. Lengte 399,8 cm. breedte 166.3 cm, hoogte 138,5 cm. Wielbasis 252 cm. Spoorbreedte voor 140,6 cm, achter 140,6 cm. Draaicirkel Ï0.5 m In houd brandstoftank 52 I. Massa 1020 kg Max. aanhanggewicht geremd 1200 kg. pe vlagstaten die weinig öf geen ille gale lozers vervolgen: het Verenigd Koninkrijk en Noordwegen zijn geen haar beter, zo blijkt uit het onder zoek. Totaal werden 39 schepen uit deze landen betrapt, terwijl slechts drie keer een vervolging door deze landen werd ingesteld. Nederland slaat overigens evenmin een goed fi' guur: uit antwoorden op kamervra gen blijkt dat in Nederland nog nooit een Nederlands schip is bestraft voor illegale lozing. Als reden om de overtreders niet aan te pakken wordt meestal gebrek aan bewijs opgegeven. De werkgroep plaatst hier grote vraagtekens bij, omdat gewerkt wordt met zeer gea vanceerde apparatuur. ,,Het is tijd om niet langer de kool en de geit te sparen. Nederland moet internatio nale stappen nemen om de andere staten ertoe te brengen veel vaker tot vervolging over te gaan. Het bewijs dat Nederland daar meestal levert, moet daarbij voldoende zijn", meent de werkgroep. DRACHTEN - Staatssecretaris Evenhuis van economische zaken vindt dat een nieuw kabinet ook geld moet blijven reserveren voor regio naal beleid. ,,De ISP-gelden moeten een vervolg krijgen ter ondersteu ning van de zwakke regio's", zei Evenhuis in Drachten. Hij gaf daar het startsein van het miljoenenpro- ject op het Knobelsdorffplein in het centrum van Drachten. Voor in totaal 119 miljoen gulden verrijzen er winkels, kantoren, wo ningen, een parkeergarage en een busstation. Begin 1992 is de eerste fa se afgerond. Het Brouwse groen In Brouwershaven nam men een besluit, de beplanting moest er uit. Je kent het haast niet meer, de zaagmachine kwam er in 't geweer. Het groen op de wallen, moest allemaal vallen. Ook in het slingerbos, rooide men er op los. Het werk werd rigoreus uitgevoerd, boom na boom gevloerd. Het resultaat zien we allemaal, alles is nu kaal. Het slingerbos het was uniek, er waren bomen ziek. Die het stadje zo'n prachtig aanzicht gaven, t waar de herten in de luwte lagen. Het groen het was zo mooi, we missen nu de lentetooi. Maar dat kale land, is toch weer ingeplant. Met betere rassen, die in het landschap passen. De jeugd ging aan de slag, op de boomplantdag. Zij plantten 't eerste nieuwe groen, een stukje bosplantsoen. De boompjes en de struiken, we zien ze aarzelend ontluiken. Al duurt het wel een hele tijd, eens is het toch weer werkelijkheid. Als Slingerbos, Noord- en Zuidwal, weer prachtig groen wezen zal. Dan ken ik Brouwershaven weer, ons mooie stadje aan het Grevelingenmeer. C. J. Hoekman-de Vrieze Brouwershaven Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik- zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik- zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat bij voorkeur onder het gedicht, maar is in ieder geval bij de redactie bekend. in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500.- 145.- 122,51 Bedrag Aflossing Rente 7.500.- 194,43 163.67 per mnd. per mnd. 10.500.- 269.75 226,62 11.000.- 220.- 0.89% 15 000.- 385.36 323.75 239,07 210.24 16.000.- 320.- 0.89% 20.000.- 513.81 431.66 318,76 280.32 30.000.- 600.- 0.89% 40.000.- 1027.62 863.33 631.53 554.36 41 000.- 820.- 0.89% 60.000.- 947.30 831,53 "V. 50.000,- 1000.- 0.89% Ik wil het volgende bedrag lenen: I 1000,- 112 000,- f 22.000,- 134 000,- f 3 000,- Of 14.000,- 124.000,- (35.000,- 1 5.000,- D 115.000,- D 125.000,- D 140 000.- I 7 000,- f 18.000,- D 128.000,- O 150.000,- 110.000,- 120.000,- D 130 000,- 160.000,- ik wil terug betalen Naam per maand Postc /woonplaats- Tel Geb datum BeroepNetto inkomen Vuil u deze informatiebon In, knip hem uit en stuur hem op in een gesloten enveloppe zonde» postzegel ssn: Becsm, Antwoordnummer 1602. 6300 WJ Emmetoord Wl| sturen u dsn een gratis oflede Illegale olielozers op de Noordzee hebben weinig te vrezen voor represailles volgens een onderzoekswerkgroep (Foto: Joop van Houdt). Dit blijkt uit het onderzoek dat de werkgroep Noordzee heeft uitge voerd naar de vervolging van illegale afvallozingen op de Noordzee in de periode van 1982 tot 1988. De werk groep presenteerde de resultaten tij dens een persbijeenkomst in Den Haag. Niet alleen moesten opmerkelijk weinig overtreders zich voor de rech ter verantwoorden voor de illegale lo zingen, ook de straffen die zij daar voor kregen opgelegd zijn volgens de werkgroep „uitzonderlijk laag". „De boetes variëren van enkele honder den - tot enkele duizenden guldens. Het is duidelijk dat het in deze constellatie voor kapiteins van sche pen aantrekkelijker is de afgewerkte olie overboord te zetten dan deze af te geven aan de havenontvangstinstalla ties (HOI's) voor olie in de havens die zij aandoen", aldus de werkgroep. Zij pleit daarom voor een soort snelrechtprocedure, waardoor kapi teins of reders die illegaal olie heb ben geloosd in het Noordzeewater binnen enkele uren of dagen veroor deeld kunnen worden. Ook het econo mische voordeel dat de schepen heb ben doordat ze geen kosten hoeven te maken voor de afgifte van de olie moet wat de werkgroep betreft wor den „afgeroomd". Gratis De werkgroep Noordzee: „De afgif te aan de HOI's zou gratis moeten zijn. De kosten die hiermee gemoeid zijn, kunnen in de havengelden wor den verwerkt. Op deze manier be taalt elk schip deze kosten afhanke lijk van de hoeveelheid afval die het afgeeft. Dus ook als niets wordt afge geven". De werkgroep vindt dat Nederland veel vaker zelf moet overgaan tot de vervolging van schepen die zijn be trapt op illegale lozingen in de Ne derlandse territoriale wateren. Zodra ze een Nederlandse haven aandoen, moeten ze hiervoor worden aange pakt. De vlaggestaten zelf, die eigenlijk de schepen moeten aanpakken, blij ken over het algemeen weinig actie te ondernemen tegen de illegale lozers. Die - meestal goedkope - vlaggesta ten (zoals Panama, Cyprus en Libe ria) hebben daar geen enkel belang bij, omdat ze daardoor minder inte ressant worden als vlaggestaat. Dat kan een gevoelige financiële knauw opleveren, omdat de registratie van buitenlandse schepen een belang rijke bron van inkomsten vormt. Maar het zijn niet alleen de goedko- ZIERIKZEE - Als alle reguliere kampeerterreinen in Zeeland volledig bezet zijn, moet er geen extra capaciteit tijdelijk bij komen. Zeeland is dan vol. Voor hulp in nood zouden er alleen voorzieningen mogen worden getroffen om recreanten gedurende één nacht aan onderdak te helpen. Gedeputeerde staten van Zeeland adviseren de Zeeuwse gemeentebesturen deze regels als algemeen uitgangspunt te hanteren. Gs raden de gemeenten ook aan zelf de noodterreinen beschikbaar te stel len, bijvoorbeeld in een regionaal sa menwerkingsverband. Gebleken is dat particuliere overloopterreinen veelal oneigenlijk functioneren. In de praktijk komt het neer op een uit breiding van de reguliere kampeerca- paciteit. Ook de extra capaciteit op kampeerterreinen bij de boer, be doeld voor de piekopvang, wordt vol gens gs oneigenlijk gebruikt. Op de noodterreinen moet er dan streng de hand aan worden gehouden dat men maar één nacht blijft. Pas als er in de wijde omgeving geen plaatsje meer te vinden is, zouden de gemeen ten de noodterreinen moeten open stellen. Gs merken hierbij op dat ze ker overdag als regel kan worden doorverwezen naar kampeerterrei nen elders in de provincie. Om het illegaal kamperen terug te dringen geeft het provinciaal bestuur de Zeeuwse burgemeesters in overwe ging bij rijkspolitie en justitie aan te dringen op een strenge aanpak en waar nodig op gerichte acties. De bliksemacties van de politie van en kele jaren terug hebben zeer preven tief gewerkt. Het verheugt gedeputeerde staten dat er voor de Brouwersdam onlangs een werkgroep is ingesteld die zich zal buigen over maatregelen om het illegaal kamperen op de dam tegen te gaan. De maatregelen zouden nog dit seizoen effect moeten sorteren. Gs vinden het een taak van de VW's in Zeeland (waaronder de pro vinciale VW) om de recreant duide lijk te maken dat er alleen op de regu liere terreinen mag worden gekam peerd en dat Zeeland het principe huldigt 'vol is vol'. Bij voorkeur moet men dit al voor zijn vertrek naar Zee land weten. Als er in het hoogseizoen nog ruim te is, moet de informatie hierover snel en goed worden doorgegeven aan de recreant. In dit verband vinden gs het van belang dat de WV-kantoren in het hoogseizoen langer en ook tij dens het weekeinde zijn geopend. Ook met het toeristisch-recreatief in formatiesysteem „Zeeland-ZIEN" kan de recreant worden geïnfor meerd. Het is dan wel zaak dat de VW's èn het bedrijfsleven de nood zakelijke informatie steeds tijdig doorgeven. Gs verzoeken de Zeeuwse gemeentebesturen zowel de langere openstelling van de VW's - als 'be langrijkste actuele informatiebron' - te bevorderen als de tijdige doorgifte van gegevens waar mogelijk te stimu leren. Prestaties: Topsnelheid 198 km/h Ac celeratie van 0 lot 100 km/h in 10 sec. Gemiddeld brandstofverbruik I op 10.8 Geld: f49.572.» incl. BTW Motorrijtuigenbelasting van f537.» tot f 556.» per jaar. Werkgroep concludeert: achtcr/ctcls te vergroten tot 620 liter Hei onderstel is uiteraard aangepast aan het toch wel lorse vermogen. Hij gaat dan ook /oals het een uiterst sportieve auto mobiel betaamt, fenomenaal een bocht door. vrijwel neutraal met licht onderstuur in het grensgebied Gewoon een eerlijk en betrouwbaar bochten cn weggedrag heelt dc/c GSi Cabrio De remmen /i|n natuur lek ook op deze bi|/ondere prestaties bc rekend. Het zijn schijven rondom, waar van de voorste /i|n voorzien van koelslcu- vcn Het faaie dricspaaks stuurwiel ligt prettig in de hand. alleen mis je wel een stuurbekrachtiging want mede door de forse banden in de maat 185/65 HR 14 stuurt deze Cabrio knap zwaar. Uiteraard is ook dit probleem op tc lossen maar ja. zo'n stuurbekrachtiging kost wel weer f I X44.- Doch als er uiteindelijk toch f 49.572. - uitgegeven wordt voor zo'n sublieme rijmachinc. dan moet crtoch ook maar die f I X44.- voor een stuurbe krachtiging al kunnen ZIERIKZEE - De vervolging van kapiteins of reders die illegaal olie op de Noordzee hebben geloosd, stelt niets voor. Niet alleen de pakkans is gering, ook de kans dat ze daadwerkelijk worden vervolgd en uiteindelijk veroordeeld is slechts zeer gering. Van de totaal 323 illegale olielozingen die in de periode van 1982 tot 1988 bij de Internatio nale Maritieme Organisatie (IMO) werden gemeld, werd slechts 5,5 procent ook daad werkelijk beboet. Het begon allemaal zo heerlijk simpel bij de geboorte van onze automobielen. Het waren gewoon koetsjes, voorzien van een motor die een paar pk kon ophoesten en ziedaar, we hadden een automobiel die soms wel een snelheid van 35 km/h kon halen. Maar in die beginperiode van onze automobiel hadden al dit apparaten een ding gemeen. Je zat open en bloot op je stoeltje. Wat weer tot gevolg had - al naar gelang het weer - dat je of kletsnat werd of zwaar onder het stof ter plekke kwam. Men wapende zich tegen deze ongemakken middels dufTel.se jassen, motorbrillen. shawls, laarzen, petten en wat dies meer zij. Op een gegeven moment realiseerde men zich dat er best een huisje op het chassis gebouwd kon worden en ziedaar, de sedan was geboren. Doch een grote groep mensen bleef toch hunkeren naar het open rijden, waarbij je de snelheid beter beleefde. Ken linnen kap zorgde er voor dat - mocht het weer bar en boos worden - men toch nog enigszins droog zat. En zo ontstond de cabriolet en hij is gebleven tot de dag van vandaag en telt nog steeds een grote schare liefhebbers. Cabriolets zijn verhoudingsgewijs duur want die grote schare liefhebbers is heiaas niet zo groot dat ze in enorme aantallen geproduceerd kunnen worden. Meestal worden ze door gespecialiseerde bedrijfjes in kleine series gemaakt op een bestaand onderstel. gegeven dal dc (er beschikking staande 115 paardckrachten maar een gewicht van 1020 kg plus chauffeur en eventuele pas sagiers hoclt voor te sleuren Het zal u dan ook niet verwonderen dat de acceleratie van 0 tot I (X) km/h maar 10 sec vergt en dat de topsnelheid een hoogst illegale I9X km/h bedraagt Dat is allemaal natuurlijk wel leuk en aardig maar zowel met de kap open als met de kap dicht wordt het hij deze snelheden toch allemaal iets te la waaierig Maar goed. voor alle eventuali teiten is het natuurlijk makkelijk als er zoveel vermogen voorhanden is Neem maar even een krappe inhaalmanoeuvre, waarhij een snelle acceleratie levensred dend kan zijn Voorbeeld. Een voorbeeld van zo'n moderne cabriolet is dc Opel Kadett GSi 2.0 Cabriolet. Een goed voorbeeld zogezegd want deze ca brio combineert een enorme potentie met een groot bedieningsgemak En dan be doel ik met dat bedieningsgemak niet al leen dc handelingen om van A naar B te komen maar ook dc bediening van dc kap. Die cabriokap is namelijk binnen twee minuten te sluiten cn tc openen. Twee hendels rechts cn links boven de voorruit lossen, kap naar achteren klappen toi hij vergrendeld is. daarna het bcschcrmings- hocsjc er overheen cn de zaak is gepiept Weer sluiten san de/c handel gaal in om gekeerde .'Igorde. met dien verstande dal die hendels boven dc voorruit niet gelost maar gesloten moeten worden De minst pechgcvoelige auto in de popu laire middenklasse blijkt opnieuw een Mitsubishi te zijn. Uit dc pechstatistieken van de grote Westduitse automobiel club ADAC over het afgelopen jaar komt voor de zesde maal naar voren dat de Colt en Lancer het minst stil komen te staan. Het overzicht op basis van registratie van de Westduitse wegenwacht en gepubli ceerd in het maandblad 'ADAC Motor- welt*. is gebaseerd op modellen waarvan er minstens 10.000 per jaar (nieuw) wor den verkocht. De score over 1988 slaat evenwel op personenauto's die op kente ken zijn gezet in 1986. '87 en '88. dus niet alleen op splinternieuwe auto's. De grote mate van betrouwbaarheid van de Mitsubishi Colt en Lancer is sinds hel Dat er aan dc potentie van deze Kadett Cabrio niets mankeert, blijkt wel uit hel eerste ADAC-overzicht in 1976 bij voort during vastgesteld. Het jongste overzicht geeft in de middenklasse trouwens meer dere personenauto's van Japanse komaf te zien: 1. Mitsubishi Colt en Lancer. 2. Honda Civic, 3. Mazda 323. 4 Toyota Corolla. 5. Nissan Sunny. 6. Ford Escort en Orion Diesel, 7. VW Golf cn Jetta Diesel. De beoordeling van de ADAC wijst uit dat de betreffende Mitsubishi personenauto's vooral hoog scoren op het punt van tech niek. kwaliteit en uiteraard betrouwbaar heid. In de praktijk van het autorijden wordt bewezen dat betrouwbaarheid de beste aanbeveling voor toekomstige ko pers is. 1, - - K

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 6