Met 'n goede verhuizer kunt u rustig gaan slapen '{pa tlii 'Het gaat niet alleen om nu, het moet hier over 20 jaar ook nog leefbaar zijn' >U C a2UOlH BIEFSTUK POPULAIR Keurslagerij De Jonge DE ZIERIKZEESCHE COURANT Li flakkee expresse b\ Zeeland wil circuit voor Formule I WA> P£ Bltr ,.T .y- SUZUKI AUTOBEDRIJF ISTA Afrastering bij uitkijktoren %DELQ'^ ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE VRIJDAG 23 JUNI 1989 145ste jaargang Nr. 24562 Parkeren Ietsje meer Nieuwe hulzen Vis De plannen om het parkeerterrein achter de De nieuwe brandweergarage voor de Duive- Men wil in Oosterland een nieuw gebied bouw- Ook dit jaar wilde de vis niet bijten bij het Kre- Rooms-Katholieke kerk te Haamstede uit te landsa brandweer kost ruim 50.000 gulden rijp maken dat plaats biedt aan ongeveer vijftig kenkampioenschap dat in Ouwerkerk werd ge- breiden nemen vastere vorm aan. (Pagina 2). meer dan was voorzien. (Pagina 3). woningen. (Pagina 4). houden. (Pagina 9). WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Als mensen niet voor de toekomst zorgen, zullen ze weldra voor het heden moeten zorgen. Chinees spreekwoord Pleidooi Jan Midavaine voor auto-arm kustgebied: BURGH-HAAMSTEDE - Een auto-arm kustgebied. Dat is wat Jan Midavaine uit Burgh-Haamstede voor ogên staat. Als het aan hem ligt wordt er een systeem inge voerd waarbij recreanten die hun auto op camping of bungalowpark laten staan daar voor beloond worden middels een korting op de huurprijs. „Het is geen plan dat op korte termijn verwezenlijkt kan worden want er zit nogal wat aan vast. Maar het gaat niet alleen om nu. Schouwen-Duiveland moet ook over twintig jaar nog leefbaar zijn", aldus Midavaine. Midavaine beseft terdege dat er aan zijn plan haken en ogen zitten, maar aan de andere kant is hij er ook van overtuigd dat het uitvoerbaar is. Sleutelrol daarbij is weggelegd voor de vervoersmaatschappijen. „Daar hangt heel veel vanaf", aldus Midavaine. Een vertrouwd beeld in Renesse en veel andere badplaatsen in de zomermaandenverkeersdrukte. Verkeersdrukte die volgens Midavaine flink teruggedrongen kan worden. Achterliggende gedachte achter het idee van Midavaine is dat een auto- arm kustgebied belangrijk bij kan dragen tot de kwaliteit van een recreatie-gebied. ,,Het idee is eigen lijk ontstaan naar aanleiding van al lerlei gesprekken met recreanten", al dus Midavaine. Hij drijft in de Schouwse Westhoek een trampoline centrum en hij heeft er een gewoonte van gemaakt om een praatje aan te knopen met ouders wiens kroost zich vermaakt op de trampoline. Verkeersonveiligheid Wat volgens Midavaine in die ge sprekken vaak naar voren komt is de verkeersonveiligheid. ,,Ik hoor steeds vaker dat men het gevaarlijk vindt om bijvoorbeeld een kind al leen van de camping naar het dorp te laten fietsen. Je ziet hier ook dat er veel te hard gereden wordt. Het snel- verkeer laat zich totaal niets gelegen liggen aan de andere weggebruikers", aldus Midavaine. Hij stelt dat op plaatsen waar je maar vijftig mag soms 110 kilometer per uur gereden wordt. En dat is vol gens hem eerder regel dan uitzonde ring. Volgens Midavaine heeft dat gevoel van onveiligheid onder de recreanten nu al tot gevolg dat men uit gaat kij ken naar vakantiegebieden waar het rustiger toeven is. Daarom is het ook zo belangrijk dat we nu ingrij pen. En dan moeten er geen halve Advertentie maatregelen genomen worden", aldus Midavaine. Hij stelt dat kwaliteits verbetering van het grootste belang is wil men de klant vasthouden. Kwaliteitsverbetering Midavaine is ervan overtuigd dat als men daadwerkelijk de verkeers intensiteit op Schouwen-Duiveland terug kan dringen dat een aantal za ken ten goede komt. ,,Je hebt minder geluidsoverlast van auto's en ook minder milieuvervuiling. Het wordt veiliger op de weg en er zijn minder parkeerproblemen", stelt Midavaine. Hij ziet ook mogelijkheden om de kleine criminaliteit terug te dringen. „Je zou een soort thuis-breng-bus moeten hebben die cafébezoekers na een avondje stappen weer terug brengt naar de camping". Hij erkent dat een dergelijke rege ling het drankgebruik in de hand zou kunnen werken omdat men immers Advertentie JVIALSE 250 gram f 8,75 Noordstraat 45 Burgh-Haamstede """JJjjXl' Jjjf. i' 0 wmmMÊ Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-218 Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-2001 Kreeltstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-1316 Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-1362 3 4 kan heel goed omdat in de vakantie- tijd scholieren geen beroep doen op de trajecten naar de regionale hoofd steden". Niet alleen zou zo het rijden onder invloed terug gedrongen kunnen worden maar invoering van een thuis*breng-bus zou volgens Mida vaine zeker ook invloed hebben op de drukte op de weg. En dat zou dan weer ten gunste zijn van de verkeers veiligheid. Voortbordurende op die gedachte kan het instellen van een thuis-breng- bus volgens Midavaine ook invloed hebben op de werkdruk van de poli tiemensen. „Kijk, waar het om gaat is dat het 'vakantieplezier' verbeterd moet worden. Ik wil geen boeman zijn voor de automobilisten. Het hele plan heeft kwaliteitsverbetering voor.de recreant tot doel. En dan niet alleen op Schouwen-Duiveland, maar langs de hele Nederlandse kust", al dus Midavaine. Afstemming Hij stelt dat het eigenlijk weinig zin heeft om duizenden guldens uit te geven aan promotie. „Het gaat om kwaliteit. Je moet de voorzieningen afstemmen op de behoeften van de re creant. Het moet geen ad-hoc beleid zijn, maar een beleid dat gericht is op een mentaliteitsverandering", aldus Midavaine. Hij heeft op bescheiden schaal ook de mening van de recreant over zijn plan gevraagd en zijn conclusie daar uit is dat men best bereid is om de auto te laten staan. „Maar daar moet dan bijvoorbeeld een sterk verbeterd openbaar vervoer tegenover staan". „Het is heel belangrijk dat de be wegingsvrijheid van de recreant niet aangetast wordt", stelt Midavaine. Hij is met zijn plan de boer op gegaan en heeft het niet alleen naar verschil lende nieuwsmedia gestuurd maar ook naar de Zeeuwse Milieu Federa tie, Echte Nederlandse Fiets Bond, niet hoeft te rijden maar stelt daar te genover dat de uitgaanders geen spoor van vernielingen achter kun nen laten. De chauffeurs die deze diensten zouden moeten gaan rijden dienen volgens Midavaine dan wel vergezeld te zijn van een 'sociale bijrijder' die tot taak heeft te voorkomen dat de bus vernield of de chauffeur gemo lesteerd wordt. Het welslagen van dit onderdeel van het plan is in hoge ma te afhankelijk van de bereidheid van de streekvervoersmaatschappijen om hun dienstregelingen uit te breiden en niet alleen langer, maar ook vaker bussen te laten rijden. Pijler „Eén van de belangrijkste pijlers waar het plan op gebaseerd moet worden is het openbaar vervoer", al dus Midavaine. Er zouden .in zijn vi sie extra bussen ingezet moeten wor den in de zomermaanden. „En dat REIMERSWAAL - De ge meente Reimerswaal wil een circuit voor auto- en motor sport. Ook zou er ruimte voor watersporters moeten komen. Het plan komt uit de koker van de Stichting Ontwikke ling Nationaal Circuit (ONC), die eerder met ondermeer de lokatie Moerdijk kwam aan dragen. Die plaats werd door de overheid afgewezen. Zand- voort werd het circuit met de voorlopige A-status. Het gemeentebestuur van Reimerswaal, op Zuid-Beve land, en de provincie Zeeland zijn in principe voorstander van het eventueel aan te leggen circuit voor Formule I-races en wedstrijden op motoren. De plannen zijn door de Stichting ONC opgesteld in samenwer king met de Stichting Traficom (Trafic and Communication), die in het gebied een recreatie- en themapark wil aanleggen. De gemeente Reimerswaal maakt de voornemens volgen de week donderdag officieel bekend. Als plaats is gedacht aan een terrein ten oosten van het Schelde-Rijn-kanaal, met als uiterste grenzen die van Brabant en België. Hans Ernst, directeur van het circuitpark Zandvoort, haalt zijn schouders op voor de plannen. „Staatssecretaris Dees heeft ons de voorlopige A- status gegeven. We zijn hard bezig de voorwaarden in te vul len om die definitief te maken. De Stichting ONC komt steeds met andere lokaties. Moerdijk, Almere, een stratencircuit in Rotterdam. Alle suggesties zijn afgewezen. Ik begrijp niets van die zijdelingse excersities", aldus Ernst. Woordvoerders van WVC wa ren niet voor commentaar be reikbaar. De Stichting ONC wil pas op de persconferentie van volgende week donderdag officieel naar buiten treden met de plannen. ANWB, Stichting het Zeeuws Land schap en de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten. Tot nu toe heeft Midavaine alleen nog maar een reactie binnen van de RECRON. Deze organisatie van re- creatie-ondernemers laat zich in be ginsel positief uit over de plannen van Midavaine, maar tekent er met een bij aan dat een breed draagvlak nodig is om de plannen te kunnen realiseren. Ook de reacties van de recreanten die Midavaine opgetekend heeft zijn overwegend positief. De meeste men sen reageren enthousiast op het idee, maar men plaatst ook de nodige kanttekeningen. Eén van de dingen die in de reacties naar voren komt is dat men de auto best wil laten staan, maar er wel over wil kunnen beschikken als het bij voorbeeld slecht weer is en men een toertje wil maken. Veelzeggend aan de andere kant is de uitspraak van één van de recreanten: „De natuur is belangrijker dan de auto. Fietsen is gezond". Midavaine is er zich terdege van bewust dat er nog heel wat te doen valt voor de plannen daadwer kelijk gerealiseerd kunnen worden. „Ik wil voorlopig ook niets meer dan de discussie op gang brengen". Hoogste tijd „Het ideaal om een gedeelte kust strook wat betreft verkeersdrukte te laten evenaren met enkele autoloze waddeneilanden is niet haalbaar", stelt Midavaine. „Maar paal en perk stellen aan het gebruik van de auto is in het belang van recreant, autochto nen en uitbaters. Het is de hoogste tijd". Dit nummer bestaat uit 10 pagina's ■•M." Advertentie ALTO SWIFT CARRY SAMURAI VITARA Verwachting tot zaterdagavond: Wolkenvelden Wolkenvelden, ook af en toe zon. Overwegend droog. Minimumtempe ratuur ongeveer 14 graden. Middag- temperatuur omstreeks 19 graden. Matige noordwesten wind. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m dinsdag 27 juni: Zondag: Zonneschijn: 60% Kans op neerslag: 10% Min.temp.: 12 graden Middagtemp.: 24 graden Windkracht: variabel 3 Maandag: Zonneschijn: 50% Kans op neerslag: 10% Min.temp.: 14 graden Middagtemp.: 25 graden Windkracht; zuidwest 3 Dinsdag: Zonneschijn: 40% Kans op neerslag: 20% Min.temp.: 15 graden Middagtemp.: 22 graden Windkracht: zuidwest 3 ZON- EN MAANSTANDEN 24 juni Zon op 05.20, onder 22.04 Maan op 00.41, onder 11.19 25 juni Zon op 05.21, onder 22.04 Maan op 00.54, onder 12.44 26 juni Zon op 05.21, onder 22.04 Maan op 01.06, onder 14.08 - Laatste Kwartier: 26 juni ,(11-09) HET WEEKOVERZICHT DE BILT - Met een noordwesten wind, wordt een koufront aange voerd, dat vanmorgen over het mid den van de Noordzee lag. Zaterdag in de loop van de morgen passeert dit front. Veel activiteit zit er niet in, het blijft droog. Na de passage bouwt een rug van hogedruk op, waardoor het weer vanaf zondag een zonniger karakter'krijgt. De middagtempera- tuur komt morgen rond de 19 graden te liggen, met een matige noord westen wind. Na zaterdag loopt de temperatuur 's middags op tot om streeks 24 graden, met flinke zonnige perioden. BURGH-HAAMSTEDE - Het heeft even geduurd maar de renovatie van de uitkijktoren aan de Adriaan van der Weydeweg bij Burgh-Haamstede is ach ter de rug. Dat werd gisteren, donderdag, bekend gemaakt tijdens de verga dering van de commissie openbare werken van de gemeente Westerschou- wen. Op de vergadering van de commissie kwam een voorstel aan de orde om een krediet van f 3000,- beschikbaar te stellen voor het plaatsen van een af rastering rond de toren. Dit om te voorkomen dat het publiek vanaf het pla teauwaarop de toren gebouwd is het natuurgebied in gaat. Renovatie van de uitkijktoren bleek vorig jaar nodig omdat er betonrot geconstateerd was. De raad stelde toen voorde renovatie een krediet van 38.000 gulden beschikbaar. Nu is gebleken dat het karwei, inclusief het plaatsen van de afrastering zo'n 3000 gulden duurder uitpakt. De commissie had er geen enkele moeite mee en adviseert het college unaniem om het gevraagde krediet beschikbaar te stel len.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 1