Met 'n goede verhuizer
kunt u rustig gaan slapen
'{pa
tlii
'Het gaat niet alleen om nu, het moet
hier over 20 jaar ook nog leefbaar zijn'
>U C a2UOlH
BIEFSTUK
POPULAIR
Keurslagerij
De Jonge
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Li
flakkee expresse b\
Zeeland wil
circuit voor
Formule I
WA>
P£
Bltr
,.T .y-
SUZUKI
AUTOBEDRIJF
ISTA
Afrastering bij uitkijktoren
%DELQ'^
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
VRIJDAG 23 JUNI 1989
145ste jaargang Nr. 24562
Parkeren Ietsje meer Nieuwe hulzen Vis
De plannen om het parkeerterrein achter de De nieuwe brandweergarage voor de Duive- Men wil in Oosterland een nieuw gebied bouw- Ook dit jaar wilde de vis niet bijten bij het Kre-
Rooms-Katholieke kerk te Haamstede uit te landsa brandweer kost ruim 50.000 gulden rijp maken dat plaats biedt aan ongeveer vijftig kenkampioenschap dat in Ouwerkerk werd ge-
breiden nemen vastere vorm aan. (Pagina 2). meer dan was voorzien. (Pagina 3). woningen. (Pagina 4). houden. (Pagina 9).
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
Als mensen niet voor de toekomst zorgen, zullen ze
weldra voor het heden moeten zorgen.
Chinees spreekwoord
Pleidooi Jan Midavaine voor auto-arm kustgebied:
BURGH-HAAMSTEDE - Een auto-arm kustgebied. Dat is wat Jan Midavaine uit
Burgh-Haamstede voor ogên staat. Als het aan hem ligt wordt er een systeem inge
voerd waarbij recreanten die hun auto op camping of bungalowpark laten staan daar
voor beloond worden middels een korting op de huurprijs. „Het is geen plan dat op
korte termijn verwezenlijkt kan worden want er zit nogal wat aan vast. Maar het gaat
niet alleen om nu. Schouwen-Duiveland moet ook over twintig jaar nog leefbaar zijn",
aldus Midavaine. Midavaine beseft terdege dat er aan zijn plan haken en ogen zitten,
maar aan de andere kant is hij er ook van overtuigd dat het uitvoerbaar is. Sleutelrol
daarbij is weggelegd voor de vervoersmaatschappijen. „Daar hangt heel veel vanaf",
aldus Midavaine.
Een vertrouwd beeld in Renesse en veel andere badplaatsen in de zomermaandenverkeersdrukte. Verkeersdrukte
die volgens Midavaine flink teruggedrongen kan worden.
Achterliggende gedachte achter het
idee van Midavaine is dat een auto-
arm kustgebied belangrijk bij kan
dragen tot de kwaliteit van een
recreatie-gebied. ,,Het idee is eigen
lijk ontstaan naar aanleiding van al
lerlei gesprekken met recreanten", al
dus Midavaine. Hij drijft in de
Schouwse Westhoek een trampoline
centrum en hij heeft er een gewoonte
van gemaakt om een praatje aan te
knopen met ouders wiens kroost zich
vermaakt op de trampoline.
Verkeersonveiligheid
Wat volgens Midavaine in die ge
sprekken vaak naar voren komt is de
verkeersonveiligheid. ,,Ik hoor
steeds vaker dat men het gevaarlijk
vindt om bijvoorbeeld een kind al
leen van de camping naar het dorp te
laten fietsen. Je ziet hier ook dat er
veel te hard gereden wordt. Het snel-
verkeer laat zich totaal niets gelegen
liggen aan de andere weggebruikers",
aldus Midavaine.
Hij stelt dat op plaatsen waar je
maar vijftig mag soms 110 kilometer
per uur gereden wordt. En dat is vol
gens hem eerder regel dan uitzonde
ring.
Volgens Midavaine heeft dat gevoel
van onveiligheid onder de recreanten
nu al tot gevolg dat men uit gaat kij
ken naar vakantiegebieden waar het
rustiger toeven is. Daarom is het
ook zo belangrijk dat we nu ingrij
pen. En dan moeten er geen halve
Advertentie
maatregelen genomen worden", aldus
Midavaine. Hij stelt dat kwaliteits
verbetering van het grootste belang
is wil men de klant vasthouden.
Kwaliteitsverbetering
Midavaine is ervan overtuigd dat
als men daadwerkelijk de verkeers
intensiteit op Schouwen-Duiveland
terug kan dringen dat een aantal za
ken ten goede komt. ,,Je hebt minder
geluidsoverlast van auto's en ook
minder milieuvervuiling. Het wordt
veiliger op de weg en er zijn minder
parkeerproblemen", stelt Midavaine.
Hij ziet ook mogelijkheden om de
kleine criminaliteit terug te dringen.
„Je zou een soort thuis-breng-bus
moeten hebben die cafébezoekers na
een avondje stappen weer terug
brengt naar de camping".
Hij erkent dat een dergelijke rege
ling het drankgebruik in de hand zou
kunnen werken omdat men immers
Advertentie
JVIALSE
250 gram f 8,75
Noordstraat 45
Burgh-Haamstede
"""JJjjXl'
Jjjf.
i' 0
wmmMÊ
Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-218
Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-2001
Kreeltstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-1316
Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-1362
3
4
kan heel goed omdat in de vakantie-
tijd scholieren geen beroep doen op
de trajecten naar de regionale hoofd
steden".
Niet alleen zou zo het rijden onder
invloed terug gedrongen kunnen
worden maar invoering van een
thuis*breng-bus zou volgens Mida
vaine zeker ook invloed hebben op
de drukte op de weg. En dat zou dan
weer ten gunste zijn van de verkeers
veiligheid.
Voortbordurende op die gedachte
kan het instellen van een thuis-breng-
bus volgens Midavaine ook invloed
hebben op de werkdruk van de poli
tiemensen. „Kijk, waar het om gaat
is dat het 'vakantieplezier' verbeterd
moet worden. Ik wil geen boeman
zijn voor de automobilisten. Het hele
plan heeft kwaliteitsverbetering
voor.de recreant tot doel. En dan niet
alleen op Schouwen-Duiveland, maar
langs de hele Nederlandse kust", al
dus Midavaine.
Afstemming
Hij stelt dat het eigenlijk weinig
zin heeft om duizenden guldens uit te
geven aan promotie. „Het gaat om
kwaliteit. Je moet de voorzieningen
afstemmen op de behoeften van de re
creant. Het moet geen ad-hoc beleid
zijn, maar een beleid dat gericht is op
een mentaliteitsverandering", aldus
Midavaine.
Hij heeft op bescheiden schaal ook
de mening van de recreant over zijn
plan gevraagd en zijn conclusie daar
uit is dat men best bereid is om de
auto te laten staan. „Maar daar moet
dan bijvoorbeeld een sterk verbeterd
openbaar vervoer tegenover staan".
„Het is heel belangrijk dat de be
wegingsvrijheid van de recreant niet
aangetast wordt", stelt Midavaine.
Hij is met zijn plan de boer op gegaan
en heeft het niet alleen naar verschil
lende nieuwsmedia gestuurd maar
ook naar de Zeeuwse Milieu Federa
tie, Echte Nederlandse Fiets Bond,
niet hoeft te rijden maar stelt daar te
genover dat de uitgaanders geen
spoor van vernielingen achter kun
nen laten.
De chauffeurs die deze diensten
zouden moeten gaan rijden dienen
volgens Midavaine dan wel vergezeld
te zijn van een 'sociale bijrijder' die
tot taak heeft te voorkomen dat de
bus vernield of de chauffeur gemo
lesteerd wordt. Het welslagen van dit
onderdeel van het plan is in hoge ma
te afhankelijk van de bereidheid van
de streekvervoersmaatschappijen om
hun dienstregelingen uit te breiden
en niet alleen langer, maar ook vaker
bussen te laten rijden.
Pijler
„Eén van de belangrijkste pijlers
waar het plan op gebaseerd moet
worden is het openbaar vervoer", al
dus Midavaine. Er zouden .in zijn vi
sie extra bussen ingezet moeten wor
den in de zomermaanden. „En dat
REIMERSWAAL - De ge
meente Reimerswaal wil een
circuit voor auto- en motor
sport. Ook zou er ruimte voor
watersporters moeten komen.
Het plan komt uit de koker
van de Stichting Ontwikke
ling Nationaal Circuit (ONC),
die eerder met ondermeer de
lokatie Moerdijk kwam aan
dragen. Die plaats werd door
de overheid afgewezen. Zand-
voort werd het circuit met de
voorlopige A-status.
Het gemeentebestuur van
Reimerswaal, op Zuid-Beve
land, en de provincie Zeeland
zijn in principe voorstander
van het eventueel aan te leggen
circuit voor Formule I-races en
wedstrijden op motoren. De
plannen zijn door de Stichting
ONC opgesteld in samenwer
king met de Stichting Traficom
(Trafic and Communication),
die in het gebied een recreatie-
en themapark wil aanleggen.
De gemeente Reimerswaal
maakt de voornemens volgen
de week donderdag officieel
bekend. Als plaats is gedacht
aan een terrein ten oosten van
het Schelde-Rijn-kanaal, met
als uiterste grenzen die van
Brabant en België.
Hans Ernst, directeur van
het circuitpark Zandvoort,
haalt zijn schouders op voor de
plannen. „Staatssecretaris
Dees heeft ons de voorlopige A-
status gegeven. We zijn hard
bezig de voorwaarden in te vul
len om die definitief te maken.
De Stichting ONC komt steeds
met andere lokaties. Moerdijk,
Almere, een stratencircuit in
Rotterdam. Alle suggesties
zijn afgewezen. Ik begrijp niets
van die zijdelingse excersities",
aldus Ernst.
Woordvoerders van WVC wa
ren niet voor commentaar be
reikbaar. De Stichting ONC
wil pas op de persconferentie
van volgende week donderdag
officieel naar buiten treden
met de plannen.
ANWB, Stichting het Zeeuws Land
schap en de Vereniging tot Behoud
van Natuurmonumenten.
Tot nu toe heeft Midavaine alleen
nog maar een reactie binnen van de
RECRON. Deze organisatie van re-
creatie-ondernemers laat zich in be
ginsel positief uit over de plannen
van Midavaine, maar tekent er met
een bij aan dat een breed draagvlak
nodig is om de plannen te kunnen
realiseren.
Ook de reacties van de recreanten
die Midavaine opgetekend heeft zijn
overwegend positief. De meeste men
sen reageren enthousiast op het idee,
maar men plaatst ook de nodige
kanttekeningen.
Eén van de dingen die in de reacties
naar voren komt is dat men de auto
best wil laten staan, maar er wel over
wil kunnen beschikken als het bij
voorbeeld slecht weer is en men een
toertje wil maken. Veelzeggend aan
de andere kant is de uitspraak van
één van de recreanten: „De natuur is
belangrijker dan de auto. Fietsen is
gezond". Midavaine is er zich terdege
van bewust dat er nog heel wat te
doen valt voor de plannen daadwer
kelijk gerealiseerd kunnen worden.
„Ik wil voorlopig ook niets meer dan
de discussie op gang brengen".
Hoogste tijd
„Het ideaal om een gedeelte kust
strook wat betreft verkeersdrukte te
laten evenaren met enkele autoloze
waddeneilanden is niet haalbaar",
stelt Midavaine. „Maar paal en perk
stellen aan het gebruik van de auto is
in het belang van recreant, autochto
nen en uitbaters. Het is de hoogste
tijd".
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
■•M."
Advertentie
ALTO
SWIFT
CARRY
SAMURAI
VITARA
Verwachting tot zaterdagavond:
Wolkenvelden
Wolkenvelden, ook af en toe zon.
Overwegend droog. Minimumtempe
ratuur ongeveer 14 graden. Middag-
temperatuur omstreeks 19 graden.
Matige noordwesten wind.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m dinsdag 27 juni:
Zondag: Zonneschijn: 60%
Kans op neerslag: 10%
Min.temp.: 12 graden
Middagtemp.: 24 graden
Windkracht: variabel 3
Maandag: Zonneschijn: 50%
Kans op neerslag: 10%
Min.temp.: 14 graden
Middagtemp.: 25 graden
Windkracht; zuidwest 3
Dinsdag: Zonneschijn: 40%
Kans op neerslag: 20%
Min.temp.: 15 graden
Middagtemp.: 22 graden
Windkracht: zuidwest 3
ZON- EN MAANSTANDEN
24 juni Zon op 05.20, onder 22.04
Maan op 00.41, onder 11.19
25 juni Zon op 05.21, onder 22.04
Maan op 00.54, onder 12.44
26 juni Zon op 05.21, onder 22.04
Maan op 01.06, onder 14.08
- Laatste Kwartier: 26 juni ,(11-09)
HET WEEKOVERZICHT
DE BILT - Met een noordwesten
wind, wordt een koufront aange
voerd, dat vanmorgen over het mid
den van de Noordzee lag. Zaterdag in
de loop van de morgen passeert dit
front. Veel activiteit zit er niet in, het
blijft droog. Na de passage bouwt
een rug van hogedruk op, waardoor
het weer vanaf zondag een zonniger
karakter'krijgt. De middagtempera-
tuur komt morgen rond de 19 graden
te liggen, met een matige noord
westen wind. Na zaterdag loopt de
temperatuur 's middags op tot om
streeks 24 graden, met flinke zonnige
perioden.
BURGH-HAAMSTEDE - Het heeft even geduurd maar de renovatie van de
uitkijktoren aan de Adriaan van der Weydeweg bij Burgh-Haamstede is ach
ter de rug. Dat werd gisteren, donderdag, bekend gemaakt tijdens de verga
dering van de commissie openbare werken van de gemeente Westerschou-
wen. Op de vergadering van de commissie kwam een voorstel aan de orde om
een krediet van f 3000,- beschikbaar te stellen voor het plaatsen van een af
rastering rond de toren. Dit om te voorkomen dat het publiek vanaf het pla
teauwaarop de toren gebouwd is het natuurgebied in gaat. Renovatie van de
uitkijktoren bleek vorig jaar nodig omdat er betonrot geconstateerd was. De
raad stelde toen voorde renovatie een krediet van 38.000 gulden beschikbaar.
Nu is gebleken dat het karwei, inclusief het plaatsen van de afrastering zo'n
3000 gulden duurder uitpakt. De commissie had er geen enkele moeite mee en
adviseert het college unaniem om het gevraagde krediet beschikbaar te stel
len.