Europese verkiezingen belangrijker dan ooit Vrouwelijke Europarlementariërs zijn nog altijd een minderheid W=*\ 'Ja, we gaan dan toch de wethouders kiezen?' De politicus 6 NIET ALS U STEMT OP 15 JUNI (Europese verkiezingen) Emancipatiewerkster Ineke Sturm: ZIERIKZEE - Van de in totaal 518 afgevaardigden in het Europees Parlement is zestien procent vrouw en ook binnen de Europese Commissie geldt nog steeds de hege monie der mannen. ,,Ik stem dan ook op een vrouw, om dat ik vind dat de politieke arena een redelijke afspiege ling van de maatschappij moet zijn, waar tevens ook voldoende aandacht voor de belangen van vrouwen is", zegt Ineke Sturm, emancipatiewerkster op Schouwen- Duiveland. ,,Onze houding moet niet te klein zijn voor onze tijd". Dit schrijft hoogleraar Jan Tinbergen in zijn boek „Een leefbare aarde". Niet te klein naar ruimte, want krachten in de hele wereld bepalen onze toe komst. Niet te klein naar tijd, want nu reeds wordt de toekomst vastge legd voor tientallen jaren en we moeten de leefbaarheid voor onze kin deren en kleinkinderen en allen die na ons komen niet verspelen voor ons eigen belang in de eerste paar jaar. Vanuit Christen Democratische visie is de kern van het boek van Tin bergen een herkenbaar thema, omdat dit overeenkomt met een van de kernbegrippen van het CDA: Rentmeesterschap. Je moet over grenzen heen durven kijken en op langere termijnen be leid uitstippelen, waarbij de hoofddoelstelling „het behoud van de Schepping" dient te zijn. Dit vraagt van u en mij, ja van alle burgers een milieubewuste houding! Ook overheden hebben hierbij ieder hun eigen bevoegdheden en verant woordelijkheden. De milieu-taken van de provincie nemen in het kader van decentralisatie de laatste jaren sterk toe. Zo dient een provincie in navolging van het rijk b.v. een milieubeleids plan op te stellen, afvalstoffenplannen, bodemsaneringsplannen te ma ken. De aard en de omvang van de milieuproblemen worden echter steeds ingewikkelder en milieuvervuiling houdt niet bij de grens op. In Zeeland hebben we met grensoverschrijdende milieuproblemen te maken, bij b.v. de bescherming van de waterwingebieden op de grens met onze zuiderburen en bij de vervuiling van de Westerschelde. Deze en ook andere problemen kunnen we als provincie niet eigenhan dig oplossen, maar hier hebben we de hulp van een bovennationale over heid voor nodig. Een goed milieubeleid met een strenge regelgeving is trouwens een bij uitstek geschikt terrein om internationaal aan te pakken. Dit dit ook de mening is van zo'n vijftig CDA-vrouwen uit heel Neder land afkomstig, bleek toen wij onlangs als afsluiting van een cursus „Europa" een bezoek aan Brussel brachten. Tijdens de busreis moesten we, als een van de laatste opdrachten antwoord geven op de vraag welk beleid in de toekomst in Europa prioriteit dient te krijgen. Zonder het van elkaar van te voren te weten waren alle cursisten het erover eens dat milieu prioriteit dient te krijgen. Maatregelen ter bestrijding van vervuiling via water, maar ook via lucht en bodem, hebben echter slechts effect als alle aangesloten landen instemmen en zich gebonden weten aan de richtlijnen (wetten). Het is belangrijk om te weten welke mensen er zitting hebben in het Europees Parlement en welk beleid u van de rechtstreeks döor ons als burgers gekozen parlementsleden kunt verwachten. De Christen Democratische fracties in het Europarlement hebben een gezamenlijk verkiezingsprogramma opgesteld. 1 programma, daarmee sta je in Europa sterker, omdat er vanuit de verschillende bij de EG aan gesloten landen eenzelfde Christen Democratisch geluid klinkt over be langrijke thema's, als. milieubeleid, sociaal beleid (waaronder de gelij ke behandeling van mensen, ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid). Maar het Europees Parlement heeft, hoewel de bevoegdheden op wet gevend terrein uitgebreid zijn, mijns inziens nog onvoldoende bevoegd heden, om alle taken goed uit te kunnen voeren en internationale mi lieuproblemen effectief aan te kunnen pakken. Hiervoor is een sterk Europees Parlement nodig. Daarom is het nodig dat veel mensen op 15 juni a.s. gaan stemmen. Naarmate meer mensen hun stem uitbrengen, hebben we meer recht van spreken en te toetsen, of: wat goed is voor Europa: goed is voor Neder land, goed is voor Zeeland. L. NEDERHOED-ZIJLSTRA lid provinciale staten CDA Niet alleen om die verhouding man/vrouw binnen het Europees Par lement wat gelijk te trekken, maar ook met het oog op de beslissingen die het Europees Parlement in Straatsburg neemt gaat Ineke Sturm donderdag 15 juni beslist naar de stembus. „Die Europese verkiezin gen zijn heel belangrijk. Hoe ver van je bed dat Europees Parlement ook moge zijn, daar worden wél zaken be kokstoofd die je raken. Laten .we dan ook de goede mensen kiezen" moti veert de emancipatiewerkster het be lang dat zij aan deze Euro-verkiezin gen hecht. Wat merkt de doorsnee vrouw nu van het politieke spel dat in Straats burg of Brussel wordt gespeeld? Meer dan men zo op het eerste gezicht kan bevroeden. Door toedoen van de Eu ropese Gemeenschap moeten de lid staten hun wetgeving aan' de hand van richtlijnen (inmiddels zijn er zo'n tweeduizend van die richtlijnen door de EG uitgevaardigd) wat meer op één lijn brengen. Zo is-met het oog op de gelijke behandeling van mannen en vrouwén door de Europese Ge meenschap een vijftal richtlijnen uit gevaardigd, dat de verschillende lidstaten binnen een aantal jaren in de nationale wetgeving moet inpas sen. Dat is een jarenlang proces, waarbij Nederland zich nu niet direct als „de vlotste van het stel" mani festeert. Die gelijke behandeling van man nen en vrouwen moet niet alleen in het loon tot uitdrukking komen, maar ook in het arbeidsproces, de (wettelijke) sociale zekerheid, de be roepsregeling, de positie van de mee werkende vrouw bij zelfstandigen. Ook in de regeling voor zelfstandigen moet die gelijkheid duidelijk worden gemaakt. Dat brengt nogal wat bijstellingen en veranderingen met zich mee. Het principe van gelijk loon is in 1975 wettelijk geregeld in Nederland en ook wat de deelname aan het ar beidsproces betreft mag er niet lan ger onderscheid tussen man en vrouw worden gemaakt. Wat moeizamer verloopt die gelijkschakeling in de wettelijke sociale zekerheid. Halverwege de jaren tachtig werd het naar aanleiding van een EG-richt- lijn mogelijk dat een gehuwde vrouw in het vervolg een WWV-uitkering kreeg. Tbt die tijd had zij alleen recht óp een WW uitkering. „Juist op het gebied van de sociale zekerheid wa ren de verschillen tussen man en vrouw aanzienlijk. Zo was het tot voor kort niet uitzonderlijk dat ge huwde vrouwen bij sommige pensi oenfondsen uitgesloten waren van pensioen. Nu is dat onderscheid tus sen de sexen niet meer mogelijk" al dus Ineke Sturm. Dankzij de EG-richtlijnen mag er dan voor de Nederlandse vrouw het een en ander ten goede zijn gekeerd, de toekomst van een Verenigd Euro pa, dat in 1992 zijn beslag moet krij gen brengt ook een aantal bedreigin gen voor haar positie mee. Sturm: „Die eenwording in '92 is vooral eco nomisch van belang. Daarbij spelen ook sociale aspecten mee en juist die zullen van invloed zijn op de positie van de vrouw". Of die invloed nu positief of nega tief uit zal pakken voor de Neder landse vrouw is moeilijk in te schat ten. Aanvankelijk leefde bij de vrouwenbeweging de gedachte dat deze eenwording meer arbeidsplaat sen zou opleveren, waarvan ook de vrouwen zouden kunnen profiteren. „Het wegvallen van grenzen zou een extra duwtje kunnen zijn om de posi tie van vrouwen te verbeteren" stelt Sturm die haar mening over de ver meende zegeningen van de eenwor ding nu wat bijgesteld heeft. „De harmonisatie van sociale wet geving binnen de lidstaten wordt als argument gebruikt om bezuinigingen op de sociale zekerheid uit te voeren. Ook is nu de verwachting dat de een wording arbeidsplaatsen gaat kos ten. Dit gaat ten koste van vrouwen" aldus Sturm. Een andere kantteke ning die de emancipatiewerkster maakt is de flexibiliteit die door het wegvallen van de grenzen zou ont staan. Het gehele maatschappelijke leven draait in feite nog om het gezin. Vrouwen met een gezin zullen dan ook niet zo gemakkelijk een baan over de grenzen accepteren. Daarbij is het niet ondenkbeeldig dat vrou wen hun baan opgeven om hun man naar elders te volgen. Het opengooien van de grenzen brengt nog een ander gevaar met zich mee: dat van de hogere beroepseisen. Sturm: „De verwachting is dat er meer vraag komt naar de typische business-opleidingen a la Nijenrode. Een richting waarin vrouwen nog een duidelijke minderheid vormen. Al met al hebben mannen op dit punt toch betere perspectieven". Belandt de vrouw door die Europse eenwording dan in de gevarenzone? Ineke Sturm wil het niet zo een twee drie stellen. Naast bovengenoemde gevaren ziet zij toch ook wel pluspun ten aan dat wegvallen van de gren zen. Zeker wanneer het gelijktrekken van de sociale wetgeving in Europees verband ertoe leidt dat de sociale ze kerheid naar een hoger niveau wordt getild. Daarnaast wijst zij ook op de betekenis van de commissie voor de rechten van de vrouw, waarin een aantal Nederlandse Europarlementa riërs zoals Hedy d'Ancona (voorzit ter), Hanja May van Weggen (CDA), Ien van den Heuvel (PvdA), Nel van Dijk (Regenboogfractie), Jessica Larive-Groenendaal (VVD) en Elise Boot (CDA) zitting hebben. Door toe doen van deze commissie zijn onder andere die vijf richtlijnen voor een gelijke behandeling opgesteld en wordt sexueel geweld nu in Europees verband niet langer gezien als een persoonlijk probleem, maar als een uitvloeisel van ongelijke machtsver houdingen. Ofschoon die richtlijnen een eerste stap in de goede richting zijn meent Ineke Sturm dat er nog heel wat moet gebeuren. „We moeten de risico's van Europese eenwording goed in de ga ten houden, want aanpassingen aan andere lidstaten worden tot nu dus verre niet gebruikt om zaken als kin deropvang en ouderschapsverlof, za ken waarin Nederland achterloopt van de grond te krijgen". Geprobeerd is na te gaan in hoever re de voornoemde verkiezingen leven bij het publiek. Uiteraard mag de steekproef niet wetenschappelijk be naderd worden. Een vrouw uit Brou wershaven wist heel expliciet te mel den dat ze niet meegaat doen aan de verkiezingen en totaal geen interesse had in een Europees Parlement. Hier tegenover stond de reactie van een man uit Noordwelle die precies wist te vertellen dat half juni de Europese verkiezingen gehouden worden. Voor hem was het een uitgemaakte zaak dat hij. ging stemmen. „Als je stem recht hebt, moet je het gebruiken vind ik". Op de vraag of de komende verkie zingen iets met het open gaan van de grenzen in 1992 te maken hebben wist de Noordwellenaar te vertellen: „Ik denk dat deze zaken wel iets met el kaar te maken hebben. Tbnminste als de bevoegdheden van het Euro-parle ment uitgebreid worden, op dit mo ment zijn deze nog niet zo groot. Voor Schouwen-Duiveland zal het open gaan van de grenzen niet zo veel con sequenties hebben denk ik. Mis schien zal het toerisme nog toene men, maar daar zal hier op het eiland wat dat betreft wel wat aan gedaan moeten worden", aldus de Noordwel lenaar. Tachtig Een mevrouw uit Brouwershaven, die de respectabele leeftijd van tach tig jaar bereikt heeft wist ook te ver tellen dat er Europese verkiezingen waren. „Of het openstellen van de grenzen consequenties heeft voor Schouwen-Duiveland weet ik niet. Daar kan ik niet veel over zeggen. We kunnen er toch niets aan verande ren", aldus de vrouw uit Brouwersha ven. Het zal volgens haar wel veran deringen met zich mee brengen, maar welke weet ze niet. „De toekomst zal het moeten leren". Er waren tijdens de gesprekken die gevoerd zijn ook mensen, die zich to taal niet intereseerden voor de ko mende verkiezingen. Een inwoner van Scharendijke heeft laten weten niet op hoogte te zijn van verkiezin gen. „Ik heb daar geen enkel belang bij". Hetzelfde gold vooreen bewoner van Zierikzee. „Ik weet er niets van". Een man uit Sirjansland was wel op de hoogte van de komende Euro pese verkiezingen, maar had geen animo om te gaan stemmen. „Nee hoor, zo diep zit ik niet in de politiek. Ik laat het allemaal wel over me heen komen". Voor een inwoner uit Drei- schor daarentegen zijn de verkiezin gen wel belangrijk: „Dat Europa één wordt zal toch een keer moeten. Ne derland is een klein land en door mee te gaan stemmen krijgen wij als Ne derlanders de kans om mee te praten. Nederland is maar een klein land, dus dat is toch belangrijk. Hoe meer samenwerking met andere landen, hoe sterker we staan". Een vrouw uit Ouwerkerk was ook op de hoogte van de komende Europe se Parlementsverkiezingen en zag de belangrijkheid hiervan in. „Het heeft ook met Nederland te maken. Een consequentie van het open gaan van de grenzen kan zijn dat ons be lastingstelsel veranderd wordt. Een ander gevolg kan zijn dat buitenlan ders hier gemakkelijker vacatures op kunnen vullen en dat het voor ons ge makkelijker wordt om in het buiten land te gaan werken". De inwoonster van Ouwerkerk vindt het ergens wel positief dat de grenzen opengaan. „Je hoort er wel veel over, maar nog geen concrete dingen. Het is dan ook pas over drie jaar" Voor veel mensen uit de regio zal de vraag vooralsnog open blijven of ze wel of niet gaan stemmen. Het gege ven dat het de Europese verkiezingen zijn, staat voor een groot deel van de mensen te ver van hun bed om zich echt betrokken te voelen bij de stem ming op 15 juni. Daarbij komt dat er vanuit de overheid geen concrete plannen zijn ten aanzien van het openstellen van de grenzen, zodat er waarschijnlijk weinig betrokkenheid heerst bij de inwoners van het kleine landje aan de Noordzee De reactie van een Zierikzeeënaar zal dan te ver gelijken zijn met die van vele andere „Is het binnenkort Europese verkie zingen? Dan moet ik daar nog maar een keer over gaan lezen". \t0szssr\ - •»*-V»"5smmmmm Ineke Sturm. Onmondig in Europa, niet als u 15 juni stemt ZIERIKZEE - Meepraten in Europees verband. Voor velen is dat een „ver van je bed kwestie", een zaak die zich elders, in Straatsburg of in Brussel af speelt. Toch is dat niet helemaal juist, want door donderdag 15 juni naar de stembus te gaan om te stemmen voor het Europees parlement kan de door snee burger een (zij het bescheiden) woordje mee spreken in Europees verband. Deze Europese verkiezingen die dit jaar voor de derde keer worden gehouden, zijn met het oog op de eenwording van Europa in 1992 van groot belang. Maar ook zon der dat wegvallen van de grenzen spreekt de Europese Gemeen schap een woordje mee in het da gelijks leven. Zo wordt er door de lidstaten, en dat zijn er de laatste jaren aanzienlijk meer dan de oor spronkelijke „zes van Europa" sa mengewerkt op het gebied van handel, landbouw, milieu, de be strijding van de werkloosheid en de buitenlandse politiek en het naleven van de mensenrechten. Die Europese samenwerking is geen aangelegenheid van minis ters en goedbetaalde ambtenaren, zoals weieens wordt gesteld. Ook de Europeaan in de straat kan via het Europees Parlement invloed op deze zaken uitoefenen. Dit par lement waarin afgevaardigden van verschillende nationaliteiten zitting hebben, houdt toezicht op het bestuur van de Europese Ge meenschap. Dit gebeurt onder meer door het goed- of afkeuren van het huishoudboekje (de begro ting) van het Europees Parlement. In het verleden heeft dat ertoe ge leid dat er, dankzij het ingrijpen van de Europarlementariërs bin nen de begroting verschuivingen zijn opgetreden ten gunste van ontwikkelingshulp en steun voor achtergebleven gebieden. Regel matig ook heeft het EurQpees Par lement aanzienlijke bedragen ge reserveerd voor voedselhulp aan de Derde Wereldlanden. Daarnaast heeft het Europees Parlement via het bijstellen van wetsvoorstellen ook nogal wat in vloed op de veranderingen die na 1992 zullen optreden. De raad van ministers, waar de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt, zal bij zijn besluitvorming terdege rekening houden met het stand punt van het Europarlement. Door toedoen van het Europees Parlement zijn in de laatste jaren bovendien ook de eisen, waaraan voedsel en speelgoed in de Euro pese Gemeenschap moeten vol doen aanmerkelijk verzwaard. Een belangrijke taak van deze Europese volksvertegenwoordi ging betreft de functie van om X p fv budsman. Het Europees Parle ment waakt ervoor dat verzoek schriften en klachten van burgers over maatregelen van de Europse- se Gemeenschap naar behoren worden afgehandeld. Al met al is de invloed van het Europees Par lement groter dan de gemiddelde burger vermoedt. Door toedoen van het Europees Parlement is er binnen de Europese Gemeenschap de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan de gelijkstelling van de vrouw, het milieu en het weg werken van de landbouw-over- schotten. Zaken die stuk voor stuk doorwerken in de nationale wet geving. Ofschoon de invloed van het Eu ropees Parlement met name de laatste jaren groter is geworden en deze er beter dan voorheen in slaagt om toezicht op de Raad van Ministers en de Europese Com missie te houden kan het echter nog aanmerkelijk beter. Nog steeds heeft het Europees Parle ment bij voorbeeld niel dezelfde bevoegdheden als de Tweede Ka mer. Momenteel komt 15% van datge ne waar Nederlanders wettelijk aan gebonden zijn in Brussel tot stand. Dit betreft met name de re gelgeving voor de landbouw, de gelijkberechtiging van mannen en vrouwen en de kwaliteitseisen voor levensmiddelen. In de toe komst zal de invloed op de natio nale wetgeving vanuit Brussel duidelijker merkbaar worden. Krijgt het Europees Parlement niet meer bevoegdheden dan het momenteel heeft, dan betekent dit dat een aantal regels onvoldoende democratisch tot stand komt. Om die reden is het dan ook zaak om donderdag 15 juni te gaan stem men om daarmee duidelijk te ma ken dat de 320 miljoen Europea nen het werk en de taken van het Europees Parlement naar waarde schatten. Zeker met het oog op 1992 wanneer het Verenigd Europa een feit wordt, is het van belang dat het democratisch gehalte van de besluitvorming in Europees verband gewaarborgd en liever nog verbeterd wordt. In het Europees Parlement zit ten in totaal 518 afgevaardigden van verschillende politieke plui mage en nationaliteit. De belang rijkste politieke stromingen uit de Nederlandse politiek (socia listen, liberalen en christendemo craten) zijn hierin vertegenwoor digd. Andere politieke stromin gen binnen het Europees Parle ment zijn de EVP de Regenboog fractie, Communisten, do Europe se Rechtse Fractie en de fractie van Verenigde Europese Democra ten. Nederlandse stemmers kunnen donderdag 15 juni alleen op een van de vijfentwintig Nederlandse Europarlementariërs stemmen. Belangstelling voor Euro-parlement beperkt ZIERIKZEE - „Ja, ik weet dat er verkiezingen zijn bin nenkort. We gaan dan toch stemmen voor wethouders?". Dit was één van de reacties die verkregen werd na het houden van een telefonisch vraaggesprek door de redac tie van de Zierikzeesche Nieuwsbode. Er is een aantal vraaggesprekken gehouden naar aanleiding van de ver kiezing van het Europees Parlement die binnenkort ge houden wordt. K

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 6