mSSmSBm
Leed in en rond Zierikzee
Renault 25 V6 Injection
Plezierige soepele reiswagen
DEURLOO B.V.
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Aantal
gebruikers
alarm voor
bejaarden
neemt toe
Bttaeracljticljbetljael
Nederlanders
geven meer aan
goede doelen
Metro 'Red Hot' Metro 'Jet Black'
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
05270-16991
PARIJS - Om de groeipotentie van
de Nederlandse economie volledig te
kunnen benutten mogen de lonen
niet te veel stijgen. De regering moet
daarom als compensatie de komende
jaren de belasting en de premies voor
de volksverzekeringen verder verla
gen. Dit stelt de Organisatie voor
Economische Samenwerking en Ont
wikkeling (OESO) in haar jaarlijkse
econoinische beschouwing van Ne
derland.
LUXEMBURG - De Europese ver
keersministers vinden het Oosten
rijkse besluit om met ingang van 1
dcember het nachtelijk vrachtver
keer op de Oostenrijkse wegen te ver
bieden .onaanvaardbaar". Dat staat
in een conclusie die de Europese Ver
keersraad in Luxemburg heeft aange
nomen.
ZIER1KZEE - In het afgelopen jaar
hebben in totaal 575 ouderen en ge
handicapten gebruik gemaakt van
de diensten van de Stichting Bejaar
den (en Gehandicapten) Alarm Zee
land. In vergelijking met begin '88
betekent dat een stijging van zo'n
honderdvijftig abonnees. Dit ver
meldt het jaarverslag van deze stich
ting, die vanuit bejaardentehuis Ter
Mantelinge werkt.
Nog steeds blijkt de vraag naar een
aansluiting op dit alarmsysteem voor
ouderen toe te nemen. Medio maart
'89 was het aantal abonnees van 575
opgelopen tot 615 klanten". De
Stichting Bejaarden (en Gehandicap
ten) Alarm Zeeland kon haar werk
voortzetten en uitbreiden dankzij de
inspanningen van de Maatschappelij
ke Diensten in de regio's, waaronder
ook de Federatie Maatschappelijke
Dienstverlening op Schouwen-Duive-
land en Sint Philipsland. en het Ge
coördineerd Bejaardenwerk. Ook de
inzet van de vrijwilligers, zo ver
meldt het bestuur in zijn voorwoord,
heeft het verzetten van veel werk mo
gelijk gemaakt.
Op Schouwen-Duiveland zijn in to
taal 126 aansluitingen. In het afgelo
pen jaar was er 45 keer sprake van
alarm.
De stichting is er voorts in geslaagd
om de kosten per aansluiting op
195,- te handhaven. Boekhoudkun
dig gezien heeft de stichting het jaar
'88 afgesloten met een aanmerkelijk
hoger saldo dan in '87. Daarbij moet
wel worden aangetekend dat er nog
betalingen moeten worden gedaan
waardoor het saldo nog aanzienlijk
zal verminderen.
Subsidie
Voor de' aanschaf van zenders heeft
de"'Stichting drie jaar lang een in
vesteringssubsidie ontvangen voor
maximaal 300 zenders. Dat houdt in
dat wanneer meer zenders nodig zijn,
dit ten laste van de stichting komt.
Ook moet de stichting ,,een potje ma
ken" om in de toekomst de huidige
zenders te vervangen.
Spaanse veldtocht 1575-1576
ZIERIKZEE - Er zijn altijd twee partijen die moeten lijden tijdens strijd op
het slagveld of bij belegering van steden en dorpen. In publikaties die vaak vele
jaren na militaire operaties verschijnen wordt doorgaans veel aandacht ge
schonken aan de uiteindelijke afloop. Succes en verlies wisselen elkaar af;
slechts de definitieve uitslag telt. Meestal krijgen in de diverse geschriften de
lotgevallen van de individuele soldaat aanmerkelijk minder aandacht. Ook het
lijden van de plaatselijke bevolking wordt slechts aangestipt.
In de periode dat het Spaanse le
ger, bestaande uit Spanjaarden,
Walen en Duitsers de stad Zierik
zee in een ijzeren greep hield, is er.
heel wat „afgeleden". Ons mede
gevoel gaat vanzelfsprekend uit
naar de burgers van Zierikzee (zij
waren slachtoffers van de aanval
lers) maar men kan zich evenzeer
trachten te verdiepen in de
doorstane ellende en ontberingen
van de Spanjaarden en hun huur
lingen. Ver van huis moesten zij
zich staande proberen te houden
in een kil en sompig landschap,
dat ook nog eens extra onder wa
ter was gezet....
Bestorming
,,Van bestorming (van Zierikzee)
kon geen sprake zijn", schreef
Westendorp Boerma, „alleen door
honger was de stad tot overgave te
dwingen". Men kan zich voorstel
len dat het verblijf binnen de stad
verre van aangenaam was. Bij
toerbeurt moesten de ingezetenen
wachtlopen en assistentie verle
nen bij het opwerpen van de
schansen. Vooral in het noordelijk
deel van de stad waar soldaten
waren ingekwartierd ontstonden
geleidelijk chaotische toestanden.
Het was een schrale troost dat ook
de belegeraars (de Spanjaarden en
hun trawanten) het verre van ge
makkelijk hadden. De aanvoer
van voedsel stagneerde, zodat men
er nu en dan toe overging om van
de aanwezige paarden een aantal
te slachten en te consumeren.
Geen wonder dat de over het alge
meen uit zuidelijker en warmer
streken afkomstige soldaten in
groten getale ziek werden en door
het eenzijdig voedsel aan scheur
buik leden. Bovendien, dat gaf
vaak de doorslag, hadden vele be
legeraars al in geen jaar soldij
ontvangen.
Kronieken
Verschillende Spanjaarden die
tot de legerleiding behoorden en
de barre veldtochten in de noorde
lijke Nederlanden hadden over
leefd, hebben tijdens de avond van
hun leven veel van die enerveren
de gebeurtenissen aan het papier
toevertrouwd. Die Kronieken van
Spaansche soldaten (later ver
taald en uitgegeven door dr J.
Brouwer) bieden ons een over het
algemeen zeer authentiek relaas
van hetgeen de Spanjaarden heb
ben meegemaakt. De tocht naar
en het beleg van Zierikzee krijgt
in die geschriften ruime aandacht.
Opwekkende lectuur is het uiter
aard niet; zij geeft echter buiten
gewoon veel belangwekkende in
formatie over de Spaanse
oorlogsavonturen op Schouwen eh
Duiveland. Hun relaas laat zich
lezen als een spannende avontu
renroman....
Meer dan eens hebben de bele
gerde inwoners van Zierikzee met
hulp van buitenaf gepoogd om de
ijzeren Spaanse ring te doorbre
ken en wat meer lucht te krijgen.
Ondanks betoonde heldhaftigheid
en talrijke „huzarenstukjes" bleef
gunstig resultaat achterwege. Uit
eindelijk moesten de Zierikzeeë-
naars het loodje leggen.
Muiterij
Wie mocht denken dat de Spaan
se overwinnaars als helden met
vliegende vaandels de veroverde
stad zijn binnengetrokken heeft
het mis. Het was in feite een tries
te vertoning. Een Spaanse tijdge
noot heeft in zijn kroniek geschre
ven dat de Spanjaarden, de Walen
en de Duitsers volkomen uitgeput
waren en schamel gekleed. Boven
dien: „de sterkste vijand dien de
Spaansche legeroversten tegen
over zich hadden was het gebrek
aan geld" (Spaanse kroniek). El
ders wordt er in een Spaans ge
schrift op gewezen dat na het mor
ren van de soldaten het muiten
begint: „Als de soldij uitblijft
moet een soldaat zijn geweten wel
bezwaren en zijn leven wagen om
te nemen wat voor de hand
komt...".
Deze veelzeggende uitspraak
werd duidelijk bewaarheid na de
beëindiging van het Zierikzeese
beleg. De „overwinnaars"
wensten niet langer op de toege
zegde soldij te wachten en sloegen
aan het muiten. Brandschattend
en plunderend verlieten zij Zierik
zee en het platteland van Schou
wen om in zuidelijker streken hun
heil te zoeken... Trieste herinne
ring aan de strijd waren de gewon
den, zowel aan Zierikzeese als aan
Spaanse zijde. „Meester" Claes te
Zierikzee had het er druk mee. Zo
werd er een Spaanse soldaat als
krijgsgevangene binnengebracht
met zulke zware verwondingen
dat hij het uiteindelijk niet heeft
kunnen redden: „dees was ghe-
scooten in zijn rechterscoerblat
dattet tot zijn slyncker ocselen we-
deruutquam; noch was hij ghe-
scooten op sijn ruggen sijn rech-
tersijde naest dit quam onder zijn
rechterborst uut; noch was hij ghe-
scooten in sijn rechtervoet; noch
was hij seer verbrant zijn ghehe-
len ruggen, zijn slynckerhant, zijn
noese, noch hadde hij tot Noort-
welle van den toren ghevallen".
Laconiek staat er dan tenslotte:
„desen starf den XlXen jannuua-
rius (1576)".
Wiebe Keikes
Dantgene/Dlbeick aengaetoit Hcbeiueent*
epjuettdjeyt banöc gemtttineccDc 5>paigs
naeroenm zceiant/retöont tiae omtuinen
tan Zincjcsec oen Xibeeoen ban 3ulto,
Xrnoim 2D. MM
C étytfttnt ütDe pjtacelijcke £taftt tjan ©etieflfc
fc/bp tnp apictjtelümi tpa.nont/gepnozm
oer Co. 3^ aieftept.
Pamflet uit 1576, betrekking hebbend op de Spaanse muiterij na het be
leg van Ziricxzee.
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEUfiS - TEL. 01110-15255
ZIERIKZEE - De opbrengst van in
zamelingsacties voor goede doelen
was vorig jaar hoger dan in 1987. Dit
blijkt uit het jaarverslag van het
Centraal Bureau Fondsenwerving.
Van de 450 vermelde instellingen
haalden er 150 samen 708 miljoen
gulden. De 18 instellingen met meer
dan tien miljoen gulden bereikten
samen 490 miljoen gulden, 65 mil
joen meer dan in 1987. Gemiddeld
stopte de Nederlander vorig jaar 4,87
gulden in de collectebus, 40 cent
meer dan het jaar daarvoor.
De Friezen bleken met 8,19 gulden
weer het royaalst. De Brabanders zijn
van de laatste plaats verdreven door
Limburg (3,32 gulden) en Zuid-
Holland (3,81 gulden).
Overigens maakt het collecteren
met de bus nog nauwelijks twaalf
procent uit van het totaal. Het meren
deel wordt verkregen via giro en
bank. Daardoor hebben de fondsen
een bestand van trouwe gevers weten
op te bouwen, maar de donateur of
het lid is nog de meest stabiele bron
van inkomsten, aldus het jaar
verslag.
Bij de draf- en rensport zag Ladbro-
ke kans de inzet te verhogen van 107
naar 147 miljoen gulden, waardoor de
netto opbrengst voor enkele goede
doelen steeg van 19 naar 27 miljoen.
Enkele andere fondsen die de op
brengst aanzienlijk zagen stijgen zijn
Foster Parents Plan (van 56 miljoen
in 1987 naar 69 miljoen in 1988), Ko
ningin Wilhelmina Fonds (van 50 mil
joen naar 60 miljoen), St. Oecumeni
sche Hulp (van 28 miljoen naar 44
miljoen), Unicef (van 26 miljoen naar
38 miljoen) en Novib (van 19 miljoen
naar 31 miljoen).
Bijzondere belangstelling
voor gezondheid
Het Centraal Bureau Fondsenwer
ving, voorheen Centraal Archief voor
het Inzamelingswezen, constateert
een bijzondere belangstelling voor
gezondheid. Van de bijna 12.000 afge
geven collectevergunningen waren er
meer dan 5.500 bestemd om de ge
zondheid te bevorderen. Ook de inter
nationale hulpverlening blijft zich in
een grote belangstelling van het Ne
derlandse publiek verheugen. De
helft'van het totaal ingezamelde be
drag was weer bestemd voor ontwik
kelingswerk. Bij vijf rampen, onder
meer in Bangladesh en Sudan, werk
ten de verschillende hulporganisaties
met een gironummer.
Het is een open deur intrappen wanneer we het uitgebreid gaan hebben over het feit
dat de Regie Renault een moeilijke tijd doormaakt. Men is daar echter hard mee
bezig het imago weer op te vijzelen en deugli jk te gaan produceren. Een voorbeeld
daarvan is deze grote Renault 25, die wat opgewaardeerd is. Het grootste verschil
zit hem niet in het vergroten van de motorinhoud van 2664 cm3 naar 2849 cni3
zodat hij veel sneller zou zijn, Nee, deze ingreep heeft er toe bijgedragen dat mede
door de nieuwe computer die het motorgedeelte stuurt, deze V6 enorm soepel is te
berijden. Daadwerkelijk is het motorvermogen met 11% toegenomen maar wat
wel een beetje merkbaar is, is dat het koppel (de trekkracht) met 7% is toegeno
men. Dat resulteert in een enorm rijgemak én voorkomt tevens dat er veel
teruggeschakeld moet worden. Natuurlijk is deze motor nu ook meteen geschikt
om op loodvrije Eurosuper te draaien.
Minder brandstofconsumptie
Ondanks het vergroten van de motorin
houd is de brandstofconsumptic afgeno
men met een kleine 7%, De prestaties zijn
zeer behoorlijk, zoals je voor zo'n soort
automobiel mag verwachten. In cijfers
uitgedrukt heeft deze 1275 kg wegende
knaap er 9.2 sec voor nodig om met Huis-
terend geweld vanuit stilstand op de 100
km/H te komen en de zescilindcr blijft
zwijgend zijn krachtcxplosic leveren tot
de snelheid van van 215 km/h is bereikt.
En nogmaals, zonder een lawaaierig of
storend gegrom aan het interieur door te
geftrff
Prettig is wel dat bij het uitaccclcrcrcn van
een bocht cfcze vicrwielaandrijver weinig
stuurreactics geeft. Deze 25 V6 Injection
stuurt strak en zeker en er is gelukkig niet
gekozen voor een weke vering maar een
soepele en toch strakke, zodat de auto niet
overmatig hangt in een bocht en ook bij
vol accelereren in het donker schijnen de
koplampen niet in de boomtoppen. De
wcgligging in de bochten is ook prima en
voelt zeker aan. wat niet in de laatste
plaats ligt aan de Michclin banden, die
breed en plat zijn. zodat de wagen stuurt
als op rails, tenminste zolang de weg
droog is. Op een nat wegdek moeten wc
toch wat voorzichtiger worden met een al
te zware voet want dan krijgen de voor
wielen het wat moeilijker bij het accele
reren in bochten en willen ze gaan door-
spinnen met het gevolg dat deze fraaie 25
de buitenkant van dc bocht dreigt op te
zoeken. Doch na gas loslaten, een natuur
lijkc rcaktic als het fout dreigt te gaan.
duikt onze 25 weer keurig dc binnenkant
van dc bocht weer in. Het enige wat ik als
hinderlijk ervaar is het geprononceerde
rijwindgcluid bij hogere snelheden
Zachte stoelen
Zoals verwacht mag worden is dc Renault
25 Injection ruim van binnen en dc voor-
stoelen doen aan of ze zo uit de huiskamer
zijn gehaald Alleen waneer dc kennisma
king wat lang duurt, dan krijg ik pijn in
mijn rug want deze stoelen bieden onvol
doende steun. Ze zijn te weck en te slap.
zodat mijn rug tc weinig steun krijgt met
toch vervelende gevolgen.
Het uitzicht rondom is goed, alleen zitten
dc ruitenwissers een beetje hoog op dc
voorruit, zodat ze hinderlijk in beeld ko
men. Deze hadden wel achter de motorkap
weggewerkt kunnen worden, zoals zoveel
gebeurd bij dergelijke auto's. Dc afwer
king van het interieur is rustig en smaak
vol, met een prettige stoelbekleding. Ook
het dashbord-is overzichtelijk, zonder dat
er meters en lampjes achter het stuur ver
stopt worden. De bediening van de elek
trische raamopeners is in het portier ge
monteerd. Ook volledig elektrisch gaat
het verstellen van de voorstoelen. waar
van de bestuurdersstoel ook nog eens in
hoogte is te verstellen. Uiteraard kunnen
de twee buitenspiegels ook geheel elek
trisch alle kanten opverstcld worden. Wat
een leuk speeltje is, is dc op infrarood
werkende afstandsbediening voor de por-
tierslotcn, die dan tevens op of van alarm
gaan, hetgeen weer te controleren is door
dat de lichten even aan gaan. Dit systeem
werkt zo feilloos, dat liet op grote afstand
gebruikt kan worden, wat weer vreemde
gezichten oplevert op een parkeerplaats.
Conclusie
Op een paar puntjes na is het een prettige
reiswagen, die uitmunt door zijn motor,
die zwijgend en met grote souplesse zijn
werk doet. Wanneer u als extra een radio
laat monteren af fabriek, dan hebt u een
Eindhovens product, dat tot grote gcluids-
produktie in staat is maar ook uitblinkt
door het bedieningsgemak omdat aan het
stuur alles te regelen is. Ook plezierig is
dat met een eenvoudige knop op de rui-
tcnwisscrhandel de boordcomputer in
werking te stellen is. die dan midden op
het dashbord aangeeft hoeveel kilometers
er nog op dc aanwezige brandstof te rijden
zijn. wat het gemiddelde verbruik is en
nog wat gegevens. Trouwens, bij normaal
gebruik met niet al tc veel stadsverkeer is
een gemiddeld brandstofverbruik van I
liter Eurosupcr op 9,6 km makkelijk haal
baar. zo bleek tijdens dc testperiode, waar
niet echt gereden werd of er een zuinig-
hcidsmarathon tc winnen was. Jammer
vind ik alleen dat er voor het op het tcstcx-
emplaar aanw9zigc ABS ƒ.6.210.- extra
betaald moet worden. Dal mag toch wel
standaard zijn op een automobiel die voor
ƒ.64.500,- in dc prijslijst staat.
Prestaties
Topsnelheid 215 km/h. Acceleratie van 0
tot 100 km/h in 9,2 sec. Gemiddeld brand
stofverbruik tijdens de test I op 9,6 Euro-
super.
Geld
ƒ64.200,- iricl. btw. Motorrijtuigenbe
lasting van 824,- tot 858,- per jaar.
Techniek
Overlangs voorin geplaatste V6 mo
tor. Cilinderinhoud 2849 cm3. Bo
ring x slag 91 x 73 mm. Comprcssic-
verhouding 9,5 I. Max. vermogen
115 kw bij'5400 omw/Min. Max.
koppel 230 Nm bij 2500 omw/min. 2
bovenliggende nokkenassen. Elek
tronische ontsteking, elektronische
inspuiting Bosch LJ-Jetronic. Voor
wielaandrijving. 5-versnellingsbak
met achteruit. Wielophanging voor
McPherson, schroefveren, wielop
hanging achter onafhankelijk met
schroefveren. Torsiestabilisator voor
en achter. Schijfremmen voor en
achter, diagonaal gescheiden, be
krachtigd, met remdrukbegrenzer
achter. Velgmaat 6J x 15. Banden
maat 195/69 R 15. Besturing tand
heugel. Lengte 465 cm, breedte
177.2 cm, hoogte 140,5 cm. Wielba
sis 272,3 cm. Spoorbreedte voor 150
cm. achter 146 cm. Draaicirkcl
ll.60m. Massa 1275 kg. Max. aan-
hanggcwicht ongeremd 637 kg. ge
remd 1500 kg. Inhoud brandstoftank
72 L.
Austin Rover Nederland brengt een geli
miteerd aantal speciale zeer sportieve
Metro's uit: Metro 'Red Hot' en Metro
'Jet Black'.
De Metro 'Red Hot 'Jet Black' is geba
seerd op de Metro 1300 L (3 deurs) met
katalysator en daarbij veel extra's zowel
voor het interieur als het exterieur.
Dc carrosseriekleur van de 'Red Hot' is
vlammend rood' en van de 'Jet Black' is
de carrosseriekleur 'zwart'.waarin ook
bumpers en grille zijn uitgevoerd. De aë
rodynamische wieldoppen zijn zil
verkleurig en de achterzijruiten zijn uit-
zwenkbaar. Het interieur is voorzien van
zwarte stoelbekleding met rode rand en
'RedHot'c.q. 'Black Jet'logo. De hoofd
steunen op de voorstoelen zijn gesloten.
Hctdashbordkastje is verlicht. Uitgevoerd
met een 3-spaaks stuurwiel en rode veilig
heidsgordels. De speakers bevinden zich
in de portieren.
De prijs vaneen Metro 'Red Hot' c.q. 'Jet
Black' bedraagt 18.995,— incl. BTW
(Advertentie)
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.'
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
145.-
122,51
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500,-
194,43
163,67
per mnd.
per mnd.
10.500,-
269,75
226,62
11.000.-
220.-
0,89%
15.000.-
385,36
323,75
239,07
210,24
16000.-
320,-
0,89%
20.000,-
513,81
431,66
318,76
280,32
30.000,-
600.-
0,89%
40.000,-
1027.62
863,33
631,53
554.36
41.000.-
820,-
0,89%
60.000,-
947.30
831,53
50.000,-
1000.-
0,89%
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot ot caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bi) werkgever I
'Vlot en diskreet
'Rente fiskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
BEL NU
FIN. BEMIDDELING
ma-vrij van 09.00-19.00 uur.
ik wil het volgende bedrag lenen:
i
i
i
O f 1.000.-
I 3.000,-
f 5.000,-
I 7.000.-
f 10.000,-
D f 12.000.-
Q 114.000,-
115.000.-
D 118.000,-
120.000,-
Ik wil terug betalen
Naam
f22.000,-
f24.000,-
f 25.000.-
f 28.000,-
D 130.000.-
per maand
(34.000.-
135.000.-
140.000,-
150.000,-
160.000,-
Postc /woonplaats-
Netto inkomen -
Beroep
Vult u dn» InformMteöon In. knip hem uM en stuur hem op In een
geatoten envetoppe ronder postzegH een: Becem, Antwoordnummer
1602. 8300 WJ Emmetoord Wi| Muren u den een gratia offerte
I
I
J