mSSmSBm Leed in en rond Zierikzee Renault 25 V6 Injection Plezierige soepele reiswagen DEURLOO B.V. EEN ANDERE AUTO KOPEN? Aantal gebruikers alarm voor bejaarden neemt toe Bttaeracljticljbetljael Nederlanders geven meer aan goede doelen Metro 'Red Hot' Metro 'Jet Black' BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! 05270-16991 PARIJS - Om de groeipotentie van de Nederlandse economie volledig te kunnen benutten mogen de lonen niet te veel stijgen. De regering moet daarom als compensatie de komende jaren de belasting en de premies voor de volksverzekeringen verder verla gen. Dit stelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ont wikkeling (OESO) in haar jaarlijkse econoinische beschouwing van Ne derland. LUXEMBURG - De Europese ver keersministers vinden het Oosten rijkse besluit om met ingang van 1 dcember het nachtelijk vrachtver keer op de Oostenrijkse wegen te ver bieden .onaanvaardbaar". Dat staat in een conclusie die de Europese Ver keersraad in Luxemburg heeft aange nomen. ZIER1KZEE - In het afgelopen jaar hebben in totaal 575 ouderen en ge handicapten gebruik gemaakt van de diensten van de Stichting Bejaar den (en Gehandicapten) Alarm Zee land. In vergelijking met begin '88 betekent dat een stijging van zo'n honderdvijftig abonnees. Dit ver meldt het jaarverslag van deze stich ting, die vanuit bejaardentehuis Ter Mantelinge werkt. Nog steeds blijkt de vraag naar een aansluiting op dit alarmsysteem voor ouderen toe te nemen. Medio maart '89 was het aantal abonnees van 575 opgelopen tot 615 klanten". De Stichting Bejaarden (en Gehandicap ten) Alarm Zeeland kon haar werk voortzetten en uitbreiden dankzij de inspanningen van de Maatschappelij ke Diensten in de regio's, waaronder ook de Federatie Maatschappelijke Dienstverlening op Schouwen-Duive- land en Sint Philipsland. en het Ge coördineerd Bejaardenwerk. Ook de inzet van de vrijwilligers, zo ver meldt het bestuur in zijn voorwoord, heeft het verzetten van veel werk mo gelijk gemaakt. Op Schouwen-Duiveland zijn in to taal 126 aansluitingen. In het afgelo pen jaar was er 45 keer sprake van alarm. De stichting is er voorts in geslaagd om de kosten per aansluiting op 195,- te handhaven. Boekhoudkun dig gezien heeft de stichting het jaar '88 afgesloten met een aanmerkelijk hoger saldo dan in '87. Daarbij moet wel worden aangetekend dat er nog betalingen moeten worden gedaan waardoor het saldo nog aanzienlijk zal verminderen. Subsidie Voor de' aanschaf van zenders heeft de"'Stichting drie jaar lang een in vesteringssubsidie ontvangen voor maximaal 300 zenders. Dat houdt in dat wanneer meer zenders nodig zijn, dit ten laste van de stichting komt. Ook moet de stichting ,,een potje ma ken" om in de toekomst de huidige zenders te vervangen. Spaanse veldtocht 1575-1576 ZIERIKZEE - Er zijn altijd twee partijen die moeten lijden tijdens strijd op het slagveld of bij belegering van steden en dorpen. In publikaties die vaak vele jaren na militaire operaties verschijnen wordt doorgaans veel aandacht ge schonken aan de uiteindelijke afloop. Succes en verlies wisselen elkaar af; slechts de definitieve uitslag telt. Meestal krijgen in de diverse geschriften de lotgevallen van de individuele soldaat aanmerkelijk minder aandacht. Ook het lijden van de plaatselijke bevolking wordt slechts aangestipt. In de periode dat het Spaanse le ger, bestaande uit Spanjaarden, Walen en Duitsers de stad Zierik zee in een ijzeren greep hield, is er. heel wat „afgeleden". Ons mede gevoel gaat vanzelfsprekend uit naar de burgers van Zierikzee (zij waren slachtoffers van de aanval lers) maar men kan zich evenzeer trachten te verdiepen in de doorstane ellende en ontberingen van de Spanjaarden en hun huur lingen. Ver van huis moesten zij zich staande proberen te houden in een kil en sompig landschap, dat ook nog eens extra onder wa ter was gezet.... Bestorming ,,Van bestorming (van Zierikzee) kon geen sprake zijn", schreef Westendorp Boerma, „alleen door honger was de stad tot overgave te dwingen". Men kan zich voorstel len dat het verblijf binnen de stad verre van aangenaam was. Bij toerbeurt moesten de ingezetenen wachtlopen en assistentie verle nen bij het opwerpen van de schansen. Vooral in het noordelijk deel van de stad waar soldaten waren ingekwartierd ontstonden geleidelijk chaotische toestanden. Het was een schrale troost dat ook de belegeraars (de Spanjaarden en hun trawanten) het verre van ge makkelijk hadden. De aanvoer van voedsel stagneerde, zodat men er nu en dan toe overging om van de aanwezige paarden een aantal te slachten en te consumeren. Geen wonder dat de over het alge meen uit zuidelijker en warmer streken afkomstige soldaten in groten getale ziek werden en door het eenzijdig voedsel aan scheur buik leden. Bovendien, dat gaf vaak de doorslag, hadden vele be legeraars al in geen jaar soldij ontvangen. Kronieken Verschillende Spanjaarden die tot de legerleiding behoorden en de barre veldtochten in de noorde lijke Nederlanden hadden over leefd, hebben tijdens de avond van hun leven veel van die enerveren de gebeurtenissen aan het papier toevertrouwd. Die Kronieken van Spaansche soldaten (later ver taald en uitgegeven door dr J. Brouwer) bieden ons een over het algemeen zeer authentiek relaas van hetgeen de Spanjaarden heb ben meegemaakt. De tocht naar en het beleg van Zierikzee krijgt in die geschriften ruime aandacht. Opwekkende lectuur is het uiter aard niet; zij geeft echter buiten gewoon veel belangwekkende in formatie over de Spaanse oorlogsavonturen op Schouwen eh Duiveland. Hun relaas laat zich lezen als een spannende avontu renroman.... Meer dan eens hebben de bele gerde inwoners van Zierikzee met hulp van buitenaf gepoogd om de ijzeren Spaanse ring te doorbre ken en wat meer lucht te krijgen. Ondanks betoonde heldhaftigheid en talrijke „huzarenstukjes" bleef gunstig resultaat achterwege. Uit eindelijk moesten de Zierikzeeë- naars het loodje leggen. Muiterij Wie mocht denken dat de Spaan se overwinnaars als helden met vliegende vaandels de veroverde stad zijn binnengetrokken heeft het mis. Het was in feite een tries te vertoning. Een Spaanse tijdge noot heeft in zijn kroniek geschre ven dat de Spanjaarden, de Walen en de Duitsers volkomen uitgeput waren en schamel gekleed. Boven dien: „de sterkste vijand dien de Spaansche legeroversten tegen over zich hadden was het gebrek aan geld" (Spaanse kroniek). El ders wordt er in een Spaans ge schrift op gewezen dat na het mor ren van de soldaten het muiten begint: „Als de soldij uitblijft moet een soldaat zijn geweten wel bezwaren en zijn leven wagen om te nemen wat voor de hand komt...". Deze veelzeggende uitspraak werd duidelijk bewaarheid na de beëindiging van het Zierikzeese beleg. De „overwinnaars" wensten niet langer op de toege zegde soldij te wachten en sloegen aan het muiten. Brandschattend en plunderend verlieten zij Zierik zee en het platteland van Schou wen om in zuidelijker streken hun heil te zoeken... Trieste herinne ring aan de strijd waren de gewon den, zowel aan Zierikzeese als aan Spaanse zijde. „Meester" Claes te Zierikzee had het er druk mee. Zo werd er een Spaanse soldaat als krijgsgevangene binnengebracht met zulke zware verwondingen dat hij het uiteindelijk niet heeft kunnen redden: „dees was ghe- scooten in zijn rechterscoerblat dattet tot zijn slyncker ocselen we- deruutquam; noch was hij ghe- scooten op sijn ruggen sijn rech- tersijde naest dit quam onder zijn rechterborst uut; noch was hij ghe- scooten in sijn rechtervoet; noch was hij seer verbrant zijn ghehe- len ruggen, zijn slynckerhant, zijn noese, noch hadde hij tot Noort- welle van den toren ghevallen". Laconiek staat er dan tenslotte: „desen starf den XlXen jannuua- rius (1576)". Wiebe Keikes Dantgene/Dlbeick aengaetoit Hcbeiueent* epjuettdjeyt banöc gemtttineccDc 5>paigs naeroenm zceiant/retöont tiae omtuinen tan Zincjcsec oen Xibeeoen ban 3ulto, Xrnoim 2D. MM C étytfttnt ütDe pjtacelijcke £taftt tjan ©etieflfc fc/bp tnp apictjtelümi tpa.nont/gepnozm oer Co. 3^ aieftept. Pamflet uit 1576, betrekking hebbend op de Spaanse muiterij na het be leg van Ziricxzee. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEUfiS - TEL. 01110-15255 ZIERIKZEE - De opbrengst van in zamelingsacties voor goede doelen was vorig jaar hoger dan in 1987. Dit blijkt uit het jaarverslag van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Van de 450 vermelde instellingen haalden er 150 samen 708 miljoen gulden. De 18 instellingen met meer dan tien miljoen gulden bereikten samen 490 miljoen gulden, 65 mil joen meer dan in 1987. Gemiddeld stopte de Nederlander vorig jaar 4,87 gulden in de collectebus, 40 cent meer dan het jaar daarvoor. De Friezen bleken met 8,19 gulden weer het royaalst. De Brabanders zijn van de laatste plaats verdreven door Limburg (3,32 gulden) en Zuid- Holland (3,81 gulden). Overigens maakt het collecteren met de bus nog nauwelijks twaalf procent uit van het totaal. Het meren deel wordt verkregen via giro en bank. Daardoor hebben de fondsen een bestand van trouwe gevers weten op te bouwen, maar de donateur of het lid is nog de meest stabiele bron van inkomsten, aldus het jaar verslag. Bij de draf- en rensport zag Ladbro- ke kans de inzet te verhogen van 107 naar 147 miljoen gulden, waardoor de netto opbrengst voor enkele goede doelen steeg van 19 naar 27 miljoen. Enkele andere fondsen die de op brengst aanzienlijk zagen stijgen zijn Foster Parents Plan (van 56 miljoen in 1987 naar 69 miljoen in 1988), Ko ningin Wilhelmina Fonds (van 50 mil joen naar 60 miljoen), St. Oecumeni sche Hulp (van 28 miljoen naar 44 miljoen), Unicef (van 26 miljoen naar 38 miljoen) en Novib (van 19 miljoen naar 31 miljoen). Bijzondere belangstelling voor gezondheid Het Centraal Bureau Fondsenwer ving, voorheen Centraal Archief voor het Inzamelingswezen, constateert een bijzondere belangstelling voor gezondheid. Van de bijna 12.000 afge geven collectevergunningen waren er meer dan 5.500 bestemd om de ge zondheid te bevorderen. Ook de inter nationale hulpverlening blijft zich in een grote belangstelling van het Ne derlandse publiek verheugen. De helft'van het totaal ingezamelde be drag was weer bestemd voor ontwik kelingswerk. Bij vijf rampen, onder meer in Bangladesh en Sudan, werk ten de verschillende hulporganisaties met een gironummer. Het is een open deur intrappen wanneer we het uitgebreid gaan hebben over het feit dat de Regie Renault een moeilijke tijd doormaakt. Men is daar echter hard mee bezig het imago weer op te vijzelen en deugli jk te gaan produceren. Een voorbeeld daarvan is deze grote Renault 25, die wat opgewaardeerd is. Het grootste verschil zit hem niet in het vergroten van de motorinhoud van 2664 cm3 naar 2849 cni3 zodat hij veel sneller zou zijn, Nee, deze ingreep heeft er toe bijgedragen dat mede door de nieuwe computer die het motorgedeelte stuurt, deze V6 enorm soepel is te berijden. Daadwerkelijk is het motorvermogen met 11% toegenomen maar wat wel een beetje merkbaar is, is dat het koppel (de trekkracht) met 7% is toegeno men. Dat resulteert in een enorm rijgemak én voorkomt tevens dat er veel teruggeschakeld moet worden. Natuurlijk is deze motor nu ook meteen geschikt om op loodvrije Eurosuper te draaien. Minder brandstofconsumptie Ondanks het vergroten van de motorin houd is de brandstofconsumptic afgeno men met een kleine 7%, De prestaties zijn zeer behoorlijk, zoals je voor zo'n soort automobiel mag verwachten. In cijfers uitgedrukt heeft deze 1275 kg wegende knaap er 9.2 sec voor nodig om met Huis- terend geweld vanuit stilstand op de 100 km/H te komen en de zescilindcr blijft zwijgend zijn krachtcxplosic leveren tot de snelheid van van 215 km/h is bereikt. En nogmaals, zonder een lawaaierig of storend gegrom aan het interieur door te geftrff Prettig is wel dat bij het uitaccclcrcrcn van een bocht cfcze vicrwielaandrijver weinig stuurreactics geeft. Deze 25 V6 Injection stuurt strak en zeker en er is gelukkig niet gekozen voor een weke vering maar een soepele en toch strakke, zodat de auto niet overmatig hangt in een bocht en ook bij vol accelereren in het donker schijnen de koplampen niet in de boomtoppen. De wcgligging in de bochten is ook prima en voelt zeker aan. wat niet in de laatste plaats ligt aan de Michclin banden, die breed en plat zijn. zodat de wagen stuurt als op rails, tenminste zolang de weg droog is. Op een nat wegdek moeten wc toch wat voorzichtiger worden met een al te zware voet want dan krijgen de voor wielen het wat moeilijker bij het accele reren in bochten en willen ze gaan door- spinnen met het gevolg dat deze fraaie 25 de buitenkant van dc bocht dreigt op te zoeken. Doch na gas loslaten, een natuur lijkc rcaktic als het fout dreigt te gaan. duikt onze 25 weer keurig dc binnenkant van dc bocht weer in. Het enige wat ik als hinderlijk ervaar is het geprononceerde rijwindgcluid bij hogere snelheden Zachte stoelen Zoals verwacht mag worden is dc Renault 25 Injection ruim van binnen en dc voor- stoelen doen aan of ze zo uit de huiskamer zijn gehaald Alleen waneer dc kennisma king wat lang duurt, dan krijg ik pijn in mijn rug want deze stoelen bieden onvol doende steun. Ze zijn te weck en te slap. zodat mijn rug tc weinig steun krijgt met toch vervelende gevolgen. Het uitzicht rondom is goed, alleen zitten dc ruitenwissers een beetje hoog op dc voorruit, zodat ze hinderlijk in beeld ko men. Deze hadden wel achter de motorkap weggewerkt kunnen worden, zoals zoveel gebeurd bij dergelijke auto's. Dc afwer king van het interieur is rustig en smaak vol, met een prettige stoelbekleding. Ook het dashbord-is overzichtelijk, zonder dat er meters en lampjes achter het stuur ver stopt worden. De bediening van de elek trische raamopeners is in het portier ge monteerd. Ook volledig elektrisch gaat het verstellen van de voorstoelen. waar van de bestuurdersstoel ook nog eens in hoogte is te verstellen. Uiteraard kunnen de twee buitenspiegels ook geheel elek trisch alle kanten opverstcld worden. Wat een leuk speeltje is, is dc op infrarood werkende afstandsbediening voor de por- tierslotcn, die dan tevens op of van alarm gaan, hetgeen weer te controleren is door dat de lichten even aan gaan. Dit systeem werkt zo feilloos, dat liet op grote afstand gebruikt kan worden, wat weer vreemde gezichten oplevert op een parkeerplaats. Conclusie Op een paar puntjes na is het een prettige reiswagen, die uitmunt door zijn motor, die zwijgend en met grote souplesse zijn werk doet. Wanneer u als extra een radio laat monteren af fabriek, dan hebt u een Eindhovens product, dat tot grote gcluids- produktie in staat is maar ook uitblinkt door het bedieningsgemak omdat aan het stuur alles te regelen is. Ook plezierig is dat met een eenvoudige knop op de rui- tcnwisscrhandel de boordcomputer in werking te stellen is. die dan midden op het dashbord aangeeft hoeveel kilometers er nog op dc aanwezige brandstof te rijden zijn. wat het gemiddelde verbruik is en nog wat gegevens. Trouwens, bij normaal gebruik met niet al tc veel stadsverkeer is een gemiddeld brandstofverbruik van I liter Eurosupcr op 9,6 km makkelijk haal baar. zo bleek tijdens dc testperiode, waar niet echt gereden werd of er een zuinig- hcidsmarathon tc winnen was. Jammer vind ik alleen dat er voor het op het tcstcx- emplaar aanw9zigc ABS ƒ.6.210.- extra betaald moet worden. Dal mag toch wel standaard zijn op een automobiel die voor ƒ.64.500,- in dc prijslijst staat. Prestaties Topsnelheid 215 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,2 sec. Gemiddeld brand stofverbruik tijdens de test I op 9,6 Euro- super. Geld ƒ64.200,- iricl. btw. Motorrijtuigenbe lasting van 824,- tot 858,- per jaar. Techniek Overlangs voorin geplaatste V6 mo tor. Cilinderinhoud 2849 cm3. Bo ring x slag 91 x 73 mm. Comprcssic- verhouding 9,5 I. Max. vermogen 115 kw bij'5400 omw/Min. Max. koppel 230 Nm bij 2500 omw/min. 2 bovenliggende nokkenassen. Elek tronische ontsteking, elektronische inspuiting Bosch LJ-Jetronic. Voor wielaandrijving. 5-versnellingsbak met achteruit. Wielophanging voor McPherson, schroefveren, wielop hanging achter onafhankelijk met schroefveren. Torsiestabilisator voor en achter. Schijfremmen voor en achter, diagonaal gescheiden, be krachtigd, met remdrukbegrenzer achter. Velgmaat 6J x 15. Banden maat 195/69 R 15. Besturing tand heugel. Lengte 465 cm, breedte 177.2 cm, hoogte 140,5 cm. Wielba sis 272,3 cm. Spoorbreedte voor 150 cm. achter 146 cm. Draaicirkcl ll.60m. Massa 1275 kg. Max. aan- hanggcwicht ongeremd 637 kg. ge remd 1500 kg. Inhoud brandstoftank 72 L. Austin Rover Nederland brengt een geli miteerd aantal speciale zeer sportieve Metro's uit: Metro 'Red Hot' en Metro 'Jet Black'. De Metro 'Red Hot 'Jet Black' is geba seerd op de Metro 1300 L (3 deurs) met katalysator en daarbij veel extra's zowel voor het interieur als het exterieur. Dc carrosseriekleur van de 'Red Hot' is vlammend rood' en van de 'Jet Black' is de carrosseriekleur 'zwart'.waarin ook bumpers en grille zijn uitgevoerd. De aë rodynamische wieldoppen zijn zil verkleurig en de achterzijruiten zijn uit- zwenkbaar. Het interieur is voorzien van zwarte stoelbekleding met rode rand en 'RedHot'c.q. 'Black Jet'logo. De hoofd steunen op de voorstoelen zijn gesloten. Hctdashbordkastje is verlicht. Uitgevoerd met een 3-spaaks stuurwiel en rode veilig heidsgordels. De speakers bevinden zich in de portieren. De prijs vaneen Metro 'Red Hot' c.q. 'Jet Black' bedraagt 18.995,— incl. BTW (Advertentie) in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.' 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 145.- 122,51 Bedrag Aflossing Rente 7.500,- 194,43 163,67 per mnd. per mnd. 10.500,- 269,75 226,62 11.000.- 220.- 0,89% 15.000.- 385,36 323,75 239,07 210,24 16000.- 320,- 0,89% 20.000,- 513,81 431,66 318,76 280,32 30.000,- 600.- 0,89% 40.000,- 1027.62 863,33 631,53 554.36 41.000.- 820,- 0,89% 60.000,- 947.30 831,53 50.000,- 1000.- 0,89% 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot ot caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bi) werkgever I 'Vlot en diskreet 'Rente fiskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden BEL NU FIN. BEMIDDELING ma-vrij van 09.00-19.00 uur. ik wil het volgende bedrag lenen: i i i O f 1.000.- I 3.000,- f 5.000,- I 7.000.- f 10.000,- D f 12.000.- Q 114.000,- 115.000.- D 118.000,- 120.000,- Ik wil terug betalen Naam f22.000,- f24.000,- f 25.000.- f 28.000,- D 130.000.- per maand (34.000.- 135.000.- 140.000,- 150.000,- 160.000,- Postc /woonplaats- Netto inkomen - Beroep Vult u dn» InformMteöon In. knip hem uM en stuur hem op In een geatoten envetoppe ronder postzegH een: Becem, Antwoordnummer 1602. 8300 WJ Emmetoord Wi| Muren u den een gratia offerte I I J

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 4