Gevarieerd werk van Lies
Stok-Smith in Dikke Toren
Twee broers;
één grafmonument
Skoda Favorit 136 L
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Trouwauto van het Jaar
Fiat Tipo:
1989
6
4
Autonieuws
J Adres-
BEL NU
05270-16991
Een gezinsauto voor een favoriete prijs
Van het merk Skoda kun je niet zeggen dat de modellen vaak gewisseld worden,
maar als er dan wat veranderd wordt, dan komen ze ook met een compleet nieuw
ontwerp. Met de komst van de Favorit heeft men in Tsjechoslowakije de hulp
ingeroepen van Westerse know how. Zo is Bertone verantwoordelijk voor het
ontwerp en is Porsche te hulp gekomen bij enkele technische constructies. Het
enige dat niet nieuw is aan deze Favorit is de motor want dit is de motor die ook in
de Skoda 130 zit, een betrouwbare, goedmoedige motor die alleen is aangevuld met
een katalysator maar toch zijn eigen vermogen heeft behouden.
door Rein Leppink
(Advertentie)
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
145,-
122,51
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500.-
194,43
163.67
per mnd.
per mnd.
10.500.-
269.75
226.62
11.000,-
220,-
0.89%
15.000.-
385,36
323,75
239,07
210,24
16.000,-
320,-
0,89%
20.000.-
513,81
431.66
318.76
280,32
30.000,-
600,-
0.89%
40.000,-
1027.62
863,33
631.53
554.36
41 000.-
820,-
0,89%
60.000.-
947.30
831,53 '°%s
50.000.-
1000,-
0,89%
i Ik wil het volgende bedrag lenen:
I I 1.000,- a 112.000,- 122.000,- 134.000,-
O f 3.000,- Dl 14.000,- 0 124.000,- D 135.000,-
Dl 5.000,- Dl 15.000,- 125.000,- (40.000,-
I 7 000,- 118.000,- 128.000,- 150.000,-
J 110.000,- 120.000,- Dl30.000,- D 160.000,-
W Ik wil terug betalen per maand
Naam-
I Postc /woonplaats
I JetGeb datum
BeroepNeflo inkomen
I Vult u «Je» infocmetletoon In. knip hem uit en «tuur hem op In een
peeMen enveloppe rond»* poetzegel een Decern, Antwoordnummer
1602, 6300 WJ Emmeloord Wl| «turen u dan een gmtt» offerte
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogell|k
"Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente fiskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
ma-vrij van 09.00-19.00 uur,
1704 besloten tot verkoop van hun
heerlijkheden was de ambachts
heerlijkheid Dreischor daar ook
bij. Deze werd op vrijdag 5 sep
tember van dat jaar publiek ver
kocht. Voor een bedrag van meer
dan tweeduizend carolusguldens
(een voor die tijd respectabel be
drag) werd mr. Jan Daniëlsz. Oc-
kers(s)e eigenaar. Van dat moment
af liet hij zich vanzelfsprekend
voorstaan op zijn nieuw verwor
ven waardigheid; hij noemde zich
Heer van Dreischor.
Jan of Johan Daniëlsz. Ockersse
was in 1668 te Hoorn (waar hij 30
september was gedoopt) geboren
als zoon van mr. Daniël #ckersse
en Catharina van der Have. Deze
Daniël was o.m. raadsheer ter Ad
miraliteit van Hollands Noorder
kwartier. Op een keer, onderweg
zijnde van Hoorn naar Zierikzee,
overleed hij op 28 september 1680
plotseling te Rotterdam. Hij was
een vermogend man; zijn nalaten
schap bedroeg bijna een half mil
joen!
Geen wonder dat ook de kinde
ren welgesteld waren. Jan Da
niëlsz., de latere Heer van Drei
schor, oefende veel invloed uit in
Zierikzee door een opeenstapeling
van ambten en functies: raad
(1705-1721; 1728-1742); burgemees
ter (1716 en 1730); thesausier (1711-
1714; 1717-1720); weesmeester
(1707-1709; 1717 en 1731); heemraad
van Schouwen (1710); overdeken
van het Vleeshouwersgilde (1710-
1721); overdeken van het Manden-
makersgilde (1710-1721); raad in
het Hof van Holland (1721-1728). In
1697 was hij bovendien schepen
van de stad Hoorn geweest.
Zijn gehuwde broer Cornelis Oc
kersse heeft geen deel uitgemaakt
van de stedelijke regering van Zie
rikzee maar was gedurende enige
jaren commissaris van de Vier
Bannen van Duiveland en land
rechter van Schouwen.
In zijn kwaliteit als gedeputeer
de ter Staten-Generaal vertoefde
Cornelis Ockersse nog al eens in
Den Haag. Hij overleed daar vrij
onverwacht op 4 januari 1728. Dit
overlijden was voor zijn broer
Jan, Heer van Dreischor aanlei-
.ding om in een zijkapel van de
kerk te Dreischor een indrukwek
kend grafmonument te doen op
richten zowel voor Cornelis als
voor hemzelf. Toen ook voor hem
het einde kwam (1 november 1742)
werd zijn stoffelijk omhulsel uit
Zierikzee naar Dreischor vervoerd
om in de ambachtshëerlijke graf
kelder te worden bijgezet. Vere
nigd in dit majestueuze graf zou
den de beide Öckersse's - zonder
nageslacht gebleven - toch in de
herinnering van de Schouwse be
volking kunnen blijven voortle
ven.
Niet ver van hun fraaie graftom
be werd in 1756 opnieuw een in
drukwekkend monument opge
richt; ditmaal in opdracht van en
ter nagedachtenis van hun oom
zegger mr. Pieter Mogge. Zoals de
Oranjes rusten iri Delft, de Nas-
saus in Breda en Leeuwarden zo
rusten de Zierikzeese regenten Oc
kersse en Mogge te Dreischor
Wiebe Keikes
Schilderijen en bijouterieën in de Dikke Toren. (Foto: Joop van Houdt).
Zijde-schilderijen van non-figuratief tot stillevens
ZIERIKZEE - Ze kan zeer lyrisch en verrukt over haar
werk vertellen en dat zorgt voor een heel andere kijk op
de schilderijen en andere kunstwerken van Lies Stok-
Smith, die tot en met vrijdag 2 juni in de Zierikzeese
Dikke Toren exposeert. Haar werk is zeer gevarieerd van
opzet en kleur, dat hangt in lijsten, die door haar man
zijn vervaardigd. De schilderijen zijn soms surrea
listisch, een beetje non-figuratief, maar ook abstract of
gevormd tot een stilleven.
,,Ik loop in het bos, zie wat schors
en elvenboompjes en dan heb ik weer
een idee", antwoordt ze op de vraag
waar ze haar inspiratie vandaan
haalt. De Rotterdamse is 59 jaar en is1
op latere leeftijd pas tot de ontdek
king gekomen dat ze „aardig" kon
schilderen. Haar vrije uren, waarin
ze wegwijs werd gemaakt in de schil-
derkunst, bracht ze. door bij .de
derlandse volksschilder Jacques
Zuiderma.
Haar werk was voor Zuiderma van
die kwaliteit, dat hij ze vroeg om do
cente te worden bij de Volksuniversi
teit in Rotterdam. Uit haar relaas
blijkt dat ze niet over één nacht ijs
ging en daarom precies alle technie
ken onder de knie wilde hebben,
voordat ze een poging voor de klas
deed. „Ik wil een cursist kunnen ver
tellen, als hij iets fout doet, wat hij
dan precies fout doet", aldus Lies
Stok.
Ondertussen legde zij~zicii toe op
het beschilderen van zijde en dat is
ondertussen haar „vaste techniek"
geworden. Door zelfstudie, literatuur
en inspirerend Frankrijk is ze uitge
groeid tot een fenomeen in haar eigen
werk, dat nog in beperkte mate door
anderen wordt uitgevoerd. Nadat ze
alles onder de knie had stapte ze naar
de Volksuniversiteit, waar ze nu al
weer enige jaren les geeft.
Zijde
Voordat ze aan een doek begint,
spant ze de zijde altijd rondom een
houten raam. Bij het schilderen ge
bruikt ze zeer dunne zijde-verf. „Het
is net zo dun als ecoline-verf". Soms
werkt ze vrij uit de hand en soms
werkt ze met gutta, dat dient om het
uitlopen van de dunne verf tegen te
gaan. Het kan gezien worden als het
potlood van een schilder, die zijn eer
ste „aantekeningen" op het doek zet.
Naast het beschilderen van doeken,
maakt ze ook decoratief werk, zoals
sjaals, blouses en broches. Soms wil
ze ook nog wel eens aardewerk be
schilderen. Werken doet ze meestal 's
avonds" laat en vaak nog tot het begin
van de nacht. „Dan gaat er geen tele-
'foon of deurbel, zodat ik rustig kan
werken", luidt haar motivatie om
niet overdag te schilderen. Haar werk
wordt tot en met vrijdag 2 'juni ten
toongesteld.
Voorname families op Schouwen
De Fiat Tipo, uitgeroepen tot Auto van het
Jaar 1989, is nu ook gekozen tot Trouw
auto van het jaar 1989. En eep serie van
vijf van deze Tipo's wordt dan de Trouw-
stoet van het Jaar 1989. Dit is het resultaat
van een uniek initiatief van de gezamen
lijke Fiat-dealers in Nederland: ieder paar
dat dit jaar in het huwelijk treedt, kan de
tocht van huis naar gemeentehuis en/of
kerk maken in een Tipo Trouwstoet.
De gezamenlijke Fiat-dealers in Neder
land bieden thans aan ieder bruidspaar de
mogelijkheid een Tipo Trouwstoet te for
meren bestaande uit drie a vijf witte Fiats
Tipo DGT. Deze auto's worden verhuurd
voor het bijzondere bruidstarief van
25,- per auto per huwelijk (excl.
BTW.). Een Tipo Trouwstoet van vijf
auto's kost dus slechts 125,- (excl.
BTW), met de zekerheid dat het bruids
paar in de Trouwauto van het Jaar 1989
rijdt.
Aan de Tipo Trouwauto van het Jaar is nog
een extra activiteit verbonden: alle bruids
paren wordt verzocht een foto van hun
huwelijk, vanzelfsprekend met de witte
Tipo's erop, bij de dealer in te leveren. Op
deze manier doet iedereen mee aan een
fotowedstrijd, waarvan de uitslag rond de
jaarwisseling bekend zal worden gemaakt
en waaraan fantastische prijzen zijn ver
bonden.
De bruidsparen die van deze Tipo Trouw-
auto's gebruik willen maken, kunnen de
witte Tipo's 's ochtends bij de Fiat-dealers
ophalen, en brengen de auto's hier na de
voltrekking van het huwelijk in-gemeen-
tehuis en/kerk voor 18.00 uur weer terug.
Indien een huwelijk wordt gesloten voor
11.00 uur 's ochtends, dan staan dc Tipo
Trouwauto's al de vorige avond vanaf on
geveer 16.00 uur gereed.
Alle informatie over de Tipo Trouwstoet
wordt verstrekt door dc plaatselijke Fiat-
dealer
DREISCHOR - Dreischor is onmiskenbaar het
mooiste ringdorp van Schouwen-Duiveland. De
middeleeuwse kerk die er centraal staat werd meer
dan eens door verval en door onoordeelkundige res
tauratie bedreigd. Gelukkig heeft men tijdig de on
vervangbare historische schoonheid van dit bouw
werk ingezien. Na de laatstgehouden omvangrijke
herstelwerkzaamheden prijkt de kerk weer in volle
luister. Het is goed toeven in die kerk. Niet alleen
vanwege de bekoorlijkheden van het royaal beme
ten bedehuis maar evenzeer door de prachtige graf
kapel die zich onder het zelfde kerkdak bevindt.
De tombe ter nagedachtenis van Jan (Johan) en Cornelis Ockers(s)e in
de kerk te Dreischor.
De mens van vandaag krijgt
hier de kans om even uit de jachti
ge wereld rondom terug te treden
en bij de indrukwekkende graf
monumenten voor de gebroeders
Ockers(s)e en voor Pieter Mogge te
mijmeren over vergankelijkheid
en vergane glorie
Geld maakt veel mogelijk. Dat
wisten onze voorouders ook al.
Verschillende voorname families
op Schouwen, die met handel en
bedrijf en niet te vergeten koop
vaart en visserij grotë sommen
geld hadden verdiend wilden
daarna graag hun status verho
gen.
Toen de Staten van Zeeland in
ruitenwisser-bediening waar tevens de
wis/was inrichting voor de achterruit aan
zit. Alleen deze achterwisser is wel een
extra! Het uitzicht rondom is prima en de
carrosserie is ondanks zijn schuin aflo
pende neus overzichtelijk, zodat je tijdens
het parkeren gemakkelijk de hele auto
kunt overzien. Een leuk grapje dat stan
daard aanwezig is, zijn de van binnenuit
verstelbare koplampen en gezien de laad
ruimte kan dit nog wel eens van pas ko
men. De kofferruimte is zowiezo al groot
en makkelijk te bereiken zonder drempel
maar wie daar niet genoeg aan heeft, kan
de achterbank opklappen en heeft men
daar dan nog niet genoeg aan, dan is de
hele achterbank simpel te verwijderen en
dan hebben we werkelijk een gigantische
laadruimte. Staat de bank in zijn normale
positie, dan is er nog een behoorlijke
ruimte voor bagage en de achterpassagiers
hebben zitruimte voldoende. Ook is het
achterin niet behelpen met been- of
hoofdruimte. Nee, deze is ruim voldoende
voor volwassen personen. Ook achterin is
er aan de veiligheid gedacht, er zijn op de
achterbank hoofdsteunen standaard aan
gebracht. Een goede zaak!
km, een acceleratie van 0 tot 100 km/h in
15 sec. en een opgegeven topsnelheid van
150 km/h en dat zijn door de bank geno
men redelijke cijfers.
Veel ruimte
Het interieur is ruim van opzet, niet alleen
voor de vier passagiers maar ook voor de
bagageruimte. De zit achter het stuur is
goed cn dc stoel is behoorlijk te verstellen
evenals de leuning, die traploos in elke
positie te brengen is. De verhouding
stoelleuning tot stuur en versnellingspook
is goed. je kunt alle handelingen verrich
ten zonder uit dc leuning te hoeven ko
men. Het dashboard is overzichtelijk zon
der veel overdaad Het nodige is cr zoals
dc snelheidsmeter, brandstofmeter, wa-
tcrtcmpcratuurmetcr. een grote klok en dc
waarschuwingslampjcs lussen de grote
klokken. Ook de bedicningshandels zijn
goed gesitueerdmet een de rechterkant de
Conclusie
Voor nog geen 16 mille staat er een mo
derne automobiel voor uw deur die zijn
betrouwbaarheid al heeft bewezen in ou
dere types van Skoda. De Favorit is een
leuke gezinswagen met een voor zijn
prijsklasse enorme binnenruimte, die
goed en gemakkelijk benut kan worden.
Een pluim verdient zijn wegligging cn als
we de snelheidslimieten van dit land in
acht nemen, is het geluidsniveau zeer aan
vaardbaar. Gaan we echter proberen het
onderste uit de kan tc halen, dan wordt dit
geluid hinderlijk. Maar nogmaals, deze
motor vraagt om normaal gebruikt te wor
den cn heeft weinig zin om spectaculair
streppen tc trekken bij een verkeerslicht.
Mijns inziens heeft Skoda weer ccn leuke
auto erbij vooreen alleszins redelijke prijs
dus zullen wc de Favorit geleidelijk aan
steeds meer op onze wegen tc zien krijgen
Geld
Skoda Favorit 136 L 15.995,-. Motor
rijtuigenbelasting van 374,- tot 385.-
per jaar.
Techniek
Dwars voorin geplaatste 4-cilindcr
motor. Cilinderinhoud 1289 cm3.
Boring x slag 75,5x72 mm. Com-
pressicvcrhouding 9.7:1. Max. ver
mogen 46 kW. Voorwiclaandrijving,
5-versnellingsbak met achteruit.
Stuurinrichting taidhcugcl. Wielop
hanging: voor MfPhcrson, progres
sief werkende werkende schrocfvc-
ren, achter semi-onafhankclijkc
vering met draagarmen. progressief
werkende schrocfvcrcn. telcscopisch
werkende schokdempers. Remmen:
voor schijven, achter trommels, be
krachtigd. Banden: 165/70 R 13
Draaicirkcl 11.3 m. Lengte: 3,815
m. Breedte: 1,620m. Hoogte. 1.415
m Massa 840 kg Max aanhanger
gewicht geremd 750 kg
De Skoda Favorit is een geheel nieuwe auto.
Leuk uiterlijk
De Favorit heeft alles watje in deze klasse
verwacht, een leuk uiterlijk met een vijfde
deur, veel ruimte binnenin en een keurig
interieur dat goed is afgewerkt cn dat alles
voor een bedrag van 15.995,-, maakt
hem voor veel mensen aantrekkelijk.
Zoals gezegd vind ik zijn uiterlijk ge
slaagd en modem. De voor- en achterzijde
worden gemarkeerd door grote kunststof
bumpers cn de motorklep loopt schuin af.
Tussen dc koplampen zit een grill uit een
stuk, met daaronder een grote opening
waar de lucht doorheen kan om de radiator
te koelen. Aan de rechterzijde van de grill
zit het Skoda-embleem, dat vrij groot is
uitgevoerd. Dit is kennelijk nu al ccn ver-
zamcl-object want na twee dagen was het
embleem al verdwenen. Gelukkig kan
men ervan achter door de koelglcuf bij om
het embleem er uit te drukken, zodat ons
dc bekende lakschade. veroorzaakt door
het gebruik van een schroevendraaier, be
spaard is gebleven.
Nieuw is ook dc plaats van de motor en
aandrijving. Deze fris ogende Favorit
heeft nu ook een motor dwars voorin die
de voorwielen aandrijft in plaats van de
hele handel achterin Dc motor is gekop
peld aan een nieuwe versnellingsbak, die
prettig cn trefzeker schakelt in alle vijf
versnellingen. De vijfde versnelling is een
zogenaamde overdrive cn deze is ook niet
bedoeld om er zijn topsnelheid mcc tc
halen maar meer om het toerental te druk
ken. waardoor cr minder motorgeluid iscn
ook een laag brandstofverbruik gereali
seerd wordt. Dc motor nodigt je niet uit tot
wilde ritten maar meer tot een rustige cn
comfortabele rijstijl, terwijl dc weglig
ging veel beter is dan doet verwachten en
dat verraste mij compleet. Het stuurge-
drag is heel neutraal, zodat het een genot is
om bochtige wegen te berijden want zon
der een spoortje van rare kuren volgt hij
zijn opgekregen koers cn dat rijdt dan ple
zierig. Ook dc remmen doen hun werk
zonder scheef tc trekken. Nee. zijn rij-ci-
genschappcn zijn ronduit prettig, prijs en
klasse in aanmerking genomen.
De motor is uitgerust met ccn automati
sche choke cn springt ook ook meteen aan
zowel warm als koud. Hij wordt wat la
waaierig wanneer we het uiterste er uit
persen maar hij ccn normaal rijgedrag is
het geluid zeer aanvaardbaar. Datzelfde
geldt ook voor dc rij windgeluiden, bij
normale snelheden blijft het rustig maar
komen we boven dc 125 km/h. dan wordt
het fluitorkcst om dc auto wat hinderlijk.
In cijfers houdt het rijden met de Favorit
het volgende in: een brandstofverbruik tij
dens dc test van I liter Eurosupcrop 12,3