Gevarieerd werk van Lies Stok-Smith in Dikke Toren Twee broers; één grafmonument Skoda Favorit 136 L EEN ANDERE AUTO KOPEN? Trouwauto van het Jaar Fiat Tipo: 1989 6 4 Autonieuws J Adres- BEL NU 05270-16991 Een gezinsauto voor een favoriete prijs Van het merk Skoda kun je niet zeggen dat de modellen vaak gewisseld worden, maar als er dan wat veranderd wordt, dan komen ze ook met een compleet nieuw ontwerp. Met de komst van de Favorit heeft men in Tsjechoslowakije de hulp ingeroepen van Westerse know how. Zo is Bertone verantwoordelijk voor het ontwerp en is Porsche te hulp gekomen bij enkele technische constructies. Het enige dat niet nieuw is aan deze Favorit is de motor want dit is de motor die ook in de Skoda 130 zit, een betrouwbare, goedmoedige motor die alleen is aangevuld met een katalysator maar toch zijn eigen vermogen heeft behouden. door Rein Leppink (Advertentie) BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 145,- 122,51 Bedrag Aflossing Rente 7.500.- 194,43 163.67 per mnd. per mnd. 10.500.- 269.75 226.62 11.000,- 220,- 0.89% 15.000.- 385,36 323,75 239,07 210,24 16.000,- 320,- 0,89% 20.000.- 513,81 431.66 318.76 280,32 30.000,- 600,- 0.89% 40.000,- 1027.62 863,33 631.53 554.36 41 000.- 820,- 0,89% 60.000.- 947.30 831,53 '°%s 50.000.- 1000,- 0,89% i Ik wil het volgende bedrag lenen: I I 1.000,- a 112.000,- 122.000,- 134.000,- O f 3.000,- Dl 14.000,- 0 124.000,- D 135.000,- Dl 5.000,- Dl 15.000,- 125.000,- (40.000,- I 7 000,- 118.000,- 128.000,- 150.000,- J 110.000,- 120.000,- Dl30.000,- D 160.000,- W Ik wil terug betalen per maand Naam- I Postc /woonplaats I JetGeb datum BeroepNeflo inkomen I Vult u «Je» infocmetletoon In. knip hem uit en «tuur hem op In een peeMen enveloppe rond»* poetzegel een Decern, Antwoordnummer 1602, 6300 WJ Emmeloord Wl| «turen u dan een gmtt» offerte 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogell|k "Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet 'Rente fiskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden ma-vrij van 09.00-19.00 uur, 1704 besloten tot verkoop van hun heerlijkheden was de ambachts heerlijkheid Dreischor daar ook bij. Deze werd op vrijdag 5 sep tember van dat jaar publiek ver kocht. Voor een bedrag van meer dan tweeduizend carolusguldens (een voor die tijd respectabel be drag) werd mr. Jan Daniëlsz. Oc- kers(s)e eigenaar. Van dat moment af liet hij zich vanzelfsprekend voorstaan op zijn nieuw verwor ven waardigheid; hij noemde zich Heer van Dreischor. Jan of Johan Daniëlsz. Ockersse was in 1668 te Hoorn (waar hij 30 september was gedoopt) geboren als zoon van mr. Daniël #ckersse en Catharina van der Have. Deze Daniël was o.m. raadsheer ter Ad miraliteit van Hollands Noorder kwartier. Op een keer, onderweg zijnde van Hoorn naar Zierikzee, overleed hij op 28 september 1680 plotseling te Rotterdam. Hij was een vermogend man; zijn nalaten schap bedroeg bijna een half mil joen! Geen wonder dat ook de kinde ren welgesteld waren. Jan Da niëlsz., de latere Heer van Drei schor, oefende veel invloed uit in Zierikzee door een opeenstapeling van ambten en functies: raad (1705-1721; 1728-1742); burgemees ter (1716 en 1730); thesausier (1711- 1714; 1717-1720); weesmeester (1707-1709; 1717 en 1731); heemraad van Schouwen (1710); overdeken van het Vleeshouwersgilde (1710- 1721); overdeken van het Manden- makersgilde (1710-1721); raad in het Hof van Holland (1721-1728). In 1697 was hij bovendien schepen van de stad Hoorn geweest. Zijn gehuwde broer Cornelis Oc kersse heeft geen deel uitgemaakt van de stedelijke regering van Zie rikzee maar was gedurende enige jaren commissaris van de Vier Bannen van Duiveland en land rechter van Schouwen. In zijn kwaliteit als gedeputeer de ter Staten-Generaal vertoefde Cornelis Ockersse nog al eens in Den Haag. Hij overleed daar vrij onverwacht op 4 januari 1728. Dit overlijden was voor zijn broer Jan, Heer van Dreischor aanlei- .ding om in een zijkapel van de kerk te Dreischor een indrukwek kend grafmonument te doen op richten zowel voor Cornelis als voor hemzelf. Toen ook voor hem het einde kwam (1 november 1742) werd zijn stoffelijk omhulsel uit Zierikzee naar Dreischor vervoerd om in de ambachtshëerlijke graf kelder te worden bijgezet. Vere nigd in dit majestueuze graf zou den de beide Öckersse's - zonder nageslacht gebleven - toch in de herinnering van de Schouwse be volking kunnen blijven voortle ven. Niet ver van hun fraaie graftom be werd in 1756 opnieuw een in drukwekkend monument opge richt; ditmaal in opdracht van en ter nagedachtenis van hun oom zegger mr. Pieter Mogge. Zoals de Oranjes rusten iri Delft, de Nas- saus in Breda en Leeuwarden zo rusten de Zierikzeese regenten Oc kersse en Mogge te Dreischor Wiebe Keikes Schilderijen en bijouterieën in de Dikke Toren. (Foto: Joop van Houdt). Zijde-schilderijen van non-figuratief tot stillevens ZIERIKZEE - Ze kan zeer lyrisch en verrukt over haar werk vertellen en dat zorgt voor een heel andere kijk op de schilderijen en andere kunstwerken van Lies Stok- Smith, die tot en met vrijdag 2 juni in de Zierikzeese Dikke Toren exposeert. Haar werk is zeer gevarieerd van opzet en kleur, dat hangt in lijsten, die door haar man zijn vervaardigd. De schilderijen zijn soms surrea listisch, een beetje non-figuratief, maar ook abstract of gevormd tot een stilleven. ,,Ik loop in het bos, zie wat schors en elvenboompjes en dan heb ik weer een idee", antwoordt ze op de vraag waar ze haar inspiratie vandaan haalt. De Rotterdamse is 59 jaar en is1 op latere leeftijd pas tot de ontdek king gekomen dat ze „aardig" kon schilderen. Haar vrije uren, waarin ze wegwijs werd gemaakt in de schil- derkunst, bracht ze. door bij .de derlandse volksschilder Jacques Zuiderma. Haar werk was voor Zuiderma van die kwaliteit, dat hij ze vroeg om do cente te worden bij de Volksuniversi teit in Rotterdam. Uit haar relaas blijkt dat ze niet over één nacht ijs ging en daarom precies alle technie ken onder de knie wilde hebben, voordat ze een poging voor de klas deed. „Ik wil een cursist kunnen ver tellen, als hij iets fout doet, wat hij dan precies fout doet", aldus Lies Stok. Ondertussen legde zij~zicii toe op het beschilderen van zijde en dat is ondertussen haar „vaste techniek" geworden. Door zelfstudie, literatuur en inspirerend Frankrijk is ze uitge groeid tot een fenomeen in haar eigen werk, dat nog in beperkte mate door anderen wordt uitgevoerd. Nadat ze alles onder de knie had stapte ze naar de Volksuniversiteit, waar ze nu al weer enige jaren les geeft. Zijde Voordat ze aan een doek begint, spant ze de zijde altijd rondom een houten raam. Bij het schilderen ge bruikt ze zeer dunne zijde-verf. „Het is net zo dun als ecoline-verf". Soms werkt ze vrij uit de hand en soms werkt ze met gutta, dat dient om het uitlopen van de dunne verf tegen te gaan. Het kan gezien worden als het potlood van een schilder, die zijn eer ste „aantekeningen" op het doek zet. Naast het beschilderen van doeken, maakt ze ook decoratief werk, zoals sjaals, blouses en broches. Soms wil ze ook nog wel eens aardewerk be schilderen. Werken doet ze meestal 's avonds" laat en vaak nog tot het begin van de nacht. „Dan gaat er geen tele- 'foon of deurbel, zodat ik rustig kan werken", luidt haar motivatie om niet overdag te schilderen. Haar werk wordt tot en met vrijdag 2 'juni ten toongesteld. Voorname families op Schouwen De Fiat Tipo, uitgeroepen tot Auto van het Jaar 1989, is nu ook gekozen tot Trouw auto van het jaar 1989. En eep serie van vijf van deze Tipo's wordt dan de Trouw- stoet van het Jaar 1989. Dit is het resultaat van een uniek initiatief van de gezamen lijke Fiat-dealers in Nederland: ieder paar dat dit jaar in het huwelijk treedt, kan de tocht van huis naar gemeentehuis en/of kerk maken in een Tipo Trouwstoet. De gezamenlijke Fiat-dealers in Neder land bieden thans aan ieder bruidspaar de mogelijkheid een Tipo Trouwstoet te for meren bestaande uit drie a vijf witte Fiats Tipo DGT. Deze auto's worden verhuurd voor het bijzondere bruidstarief van 25,- per auto per huwelijk (excl. BTW.). Een Tipo Trouwstoet van vijf auto's kost dus slechts 125,- (excl. BTW), met de zekerheid dat het bruids paar in de Trouwauto van het Jaar 1989 rijdt. Aan de Tipo Trouwauto van het Jaar is nog een extra activiteit verbonden: alle bruids paren wordt verzocht een foto van hun huwelijk, vanzelfsprekend met de witte Tipo's erop, bij de dealer in te leveren. Op deze manier doet iedereen mee aan een fotowedstrijd, waarvan de uitslag rond de jaarwisseling bekend zal worden gemaakt en waaraan fantastische prijzen zijn ver bonden. De bruidsparen die van deze Tipo Trouw- auto's gebruik willen maken, kunnen de witte Tipo's 's ochtends bij de Fiat-dealers ophalen, en brengen de auto's hier na de voltrekking van het huwelijk in-gemeen- tehuis en/kerk voor 18.00 uur weer terug. Indien een huwelijk wordt gesloten voor 11.00 uur 's ochtends, dan staan dc Tipo Trouwauto's al de vorige avond vanaf on geveer 16.00 uur gereed. Alle informatie over de Tipo Trouwstoet wordt verstrekt door dc plaatselijke Fiat- dealer DREISCHOR - Dreischor is onmiskenbaar het mooiste ringdorp van Schouwen-Duiveland. De middeleeuwse kerk die er centraal staat werd meer dan eens door verval en door onoordeelkundige res tauratie bedreigd. Gelukkig heeft men tijdig de on vervangbare historische schoonheid van dit bouw werk ingezien. Na de laatstgehouden omvangrijke herstelwerkzaamheden prijkt de kerk weer in volle luister. Het is goed toeven in die kerk. Niet alleen vanwege de bekoorlijkheden van het royaal beme ten bedehuis maar evenzeer door de prachtige graf kapel die zich onder het zelfde kerkdak bevindt. De tombe ter nagedachtenis van Jan (Johan) en Cornelis Ockers(s)e in de kerk te Dreischor. De mens van vandaag krijgt hier de kans om even uit de jachti ge wereld rondom terug te treden en bij de indrukwekkende graf monumenten voor de gebroeders Ockers(s)e en voor Pieter Mogge te mijmeren over vergankelijkheid en vergane glorie Geld maakt veel mogelijk. Dat wisten onze voorouders ook al. Verschillende voorname families op Schouwen, die met handel en bedrijf en niet te vergeten koop vaart en visserij grotë sommen geld hadden verdiend wilden daarna graag hun status verho gen. Toen de Staten van Zeeland in ruitenwisser-bediening waar tevens de wis/was inrichting voor de achterruit aan zit. Alleen deze achterwisser is wel een extra! Het uitzicht rondom is prima en de carrosserie is ondanks zijn schuin aflo pende neus overzichtelijk, zodat je tijdens het parkeren gemakkelijk de hele auto kunt overzien. Een leuk grapje dat stan daard aanwezig is, zijn de van binnenuit verstelbare koplampen en gezien de laad ruimte kan dit nog wel eens van pas ko men. De kofferruimte is zowiezo al groot en makkelijk te bereiken zonder drempel maar wie daar niet genoeg aan heeft, kan de achterbank opklappen en heeft men daar dan nog niet genoeg aan, dan is de hele achterbank simpel te verwijderen en dan hebben we werkelijk een gigantische laadruimte. Staat de bank in zijn normale positie, dan is er nog een behoorlijke ruimte voor bagage en de achterpassagiers hebben zitruimte voldoende. Ook is het achterin niet behelpen met been- of hoofdruimte. Nee, deze is ruim voldoende voor volwassen personen. Ook achterin is er aan de veiligheid gedacht, er zijn op de achterbank hoofdsteunen standaard aan gebracht. Een goede zaak! km, een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 15 sec. en een opgegeven topsnelheid van 150 km/h en dat zijn door de bank geno men redelijke cijfers. Veel ruimte Het interieur is ruim van opzet, niet alleen voor de vier passagiers maar ook voor de bagageruimte. De zit achter het stuur is goed cn dc stoel is behoorlijk te verstellen evenals de leuning, die traploos in elke positie te brengen is. De verhouding stoelleuning tot stuur en versnellingspook is goed. je kunt alle handelingen verrich ten zonder uit dc leuning te hoeven ko men. Het dashboard is overzichtelijk zon der veel overdaad Het nodige is cr zoals dc snelheidsmeter, brandstofmeter, wa- tcrtcmpcratuurmetcr. een grote klok en dc waarschuwingslampjcs lussen de grote klokken. Ook de bedicningshandels zijn goed gesitueerdmet een de rechterkant de Conclusie Voor nog geen 16 mille staat er een mo derne automobiel voor uw deur die zijn betrouwbaarheid al heeft bewezen in ou dere types van Skoda. De Favorit is een leuke gezinswagen met een voor zijn prijsklasse enorme binnenruimte, die goed en gemakkelijk benut kan worden. Een pluim verdient zijn wegligging cn als we de snelheidslimieten van dit land in acht nemen, is het geluidsniveau zeer aan vaardbaar. Gaan we echter proberen het onderste uit de kan tc halen, dan wordt dit geluid hinderlijk. Maar nogmaals, deze motor vraagt om normaal gebruikt te wor den cn heeft weinig zin om spectaculair streppen tc trekken bij een verkeerslicht. Mijns inziens heeft Skoda weer ccn leuke auto erbij vooreen alleszins redelijke prijs dus zullen wc de Favorit geleidelijk aan steeds meer op onze wegen tc zien krijgen Geld Skoda Favorit 136 L 15.995,-. Motor rijtuigenbelasting van 374,- tot 385.- per jaar. Techniek Dwars voorin geplaatste 4-cilindcr motor. Cilinderinhoud 1289 cm3. Boring x slag 75,5x72 mm. Com- pressicvcrhouding 9.7:1. Max. ver mogen 46 kW. Voorwiclaandrijving, 5-versnellingsbak met achteruit. Stuurinrichting taidhcugcl. Wielop hanging: voor MfPhcrson, progres sief werkende werkende schrocfvc- ren, achter semi-onafhankclijkc vering met draagarmen. progressief werkende schrocfvcrcn. telcscopisch werkende schokdempers. Remmen: voor schijven, achter trommels, be krachtigd. Banden: 165/70 R 13 Draaicirkcl 11.3 m. Lengte: 3,815 m. Breedte: 1,620m. Hoogte. 1.415 m Massa 840 kg Max aanhanger gewicht geremd 750 kg De Skoda Favorit is een geheel nieuwe auto. Leuk uiterlijk De Favorit heeft alles watje in deze klasse verwacht, een leuk uiterlijk met een vijfde deur, veel ruimte binnenin en een keurig interieur dat goed is afgewerkt cn dat alles voor een bedrag van 15.995,-, maakt hem voor veel mensen aantrekkelijk. Zoals gezegd vind ik zijn uiterlijk ge slaagd en modem. De voor- en achterzijde worden gemarkeerd door grote kunststof bumpers cn de motorklep loopt schuin af. Tussen dc koplampen zit een grill uit een stuk, met daaronder een grote opening waar de lucht doorheen kan om de radiator te koelen. Aan de rechterzijde van de grill zit het Skoda-embleem, dat vrij groot is uitgevoerd. Dit is kennelijk nu al ccn ver- zamcl-object want na twee dagen was het embleem al verdwenen. Gelukkig kan men ervan achter door de koelglcuf bij om het embleem er uit te drukken, zodat ons dc bekende lakschade. veroorzaakt door het gebruik van een schroevendraaier, be spaard is gebleven. Nieuw is ook dc plaats van de motor en aandrijving. Deze fris ogende Favorit heeft nu ook een motor dwars voorin die de voorwielen aandrijft in plaats van de hele handel achterin Dc motor is gekop peld aan een nieuwe versnellingsbak, die prettig cn trefzeker schakelt in alle vijf versnellingen. De vijfde versnelling is een zogenaamde overdrive cn deze is ook niet bedoeld om er zijn topsnelheid mcc tc halen maar meer om het toerental te druk ken. waardoor cr minder motorgeluid iscn ook een laag brandstofverbruik gereali seerd wordt. Dc motor nodigt je niet uit tot wilde ritten maar meer tot een rustige cn comfortabele rijstijl, terwijl dc weglig ging veel beter is dan doet verwachten en dat verraste mij compleet. Het stuurge- drag is heel neutraal, zodat het een genot is om bochtige wegen te berijden want zon der een spoortje van rare kuren volgt hij zijn opgekregen koers cn dat rijdt dan ple zierig. Ook dc remmen doen hun werk zonder scheef tc trekken. Nee. zijn rij-ci- genschappcn zijn ronduit prettig, prijs en klasse in aanmerking genomen. De motor is uitgerust met ccn automati sche choke cn springt ook ook meteen aan zowel warm als koud. Hij wordt wat la waaierig wanneer we het uiterste er uit persen maar hij ccn normaal rijgedrag is het geluid zeer aanvaardbaar. Datzelfde geldt ook voor dc rij windgeluiden, bij normale snelheden blijft het rustig maar komen we boven dc 125 km/h. dan wordt het fluitorkcst om dc auto wat hinderlijk. In cijfers houdt het rijden met de Favorit het volgende in: een brandstofverbruik tij dens dc test van I liter Eurosupcrop 12,3

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 6