Kunst van stijlvol feestvieren
Toyota biedt
muzikaal voordeel
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
'Mensen die er voor open
staan op weg helpen
in creatieve technieken'
BEL NU
05270-16991
Citroën AX 14 TRD
Een doedelzak mankeert
6
BECAM leèht u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.'
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
145,-
122,51
Bedrag Aflossing
Rente
7.500,-
194,43
163,67
per mnd.
per mnd.
10.500,-'
269,75
226.62
11.000,- 220.-
0,89%
15.000,-
385,36
323,75
239,07
210,24
16.000,- 320,-
0,89%
20.000,-
513,81
431,66
318,76
280,32
30 000.- 600.-
0,89%
40.000,-
1027,62
863.33
631.53
554,36 f
41.000,- 820.-
0,89%
60.000,-
947,30
831.53 «0.JN
50.000,- 1000,-
0.89%
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
•Rente fiskaal aftrekbaar
•Meestal kwijtschelding bij overlijden
ma-vrij van 09.00-19.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
i
i
i
i
i
i
Ik wil het volgende bedrag lenen:
I 1.000,- 112.000,- 122.000,- 134.000,-
0 f 3.000,-
t 5.000,-
I 7.000,-
110.000,-
114.000,-
115.000,-
118.000,-
120.000.-
Ik wil terug betalen
Naam
f24.000,- D f35.000,-
f25.000,- f 40.000.-
f28.000,- f 50.000,-
f30.000,- DU 60.000,-
per maand
Postc./woonplaats-
Tel
Beroep—
Vult u óm Informsbabon tn. knip hem utt en stuur hsm op In een
gesloten enveloppe aonder poetreget san: Becam, AntwoonJrmmme* a
J 1602. 8300 WJ EmrT*4oord Wt| «turen u dsn een gratta offerte
Techniek
Dwars voorin geplaatste 4-cilindcr
dieselmotor. Cilinderinhoud 1360
cm3. Boring x slag 75x77 mm.
Compressieverhouding 22:1Max.
vermogen 53 pk bij 5000 tpm. Max.
koppel 83 Nm bij 2500 tpm.
Voorwielaandrijving. 5-Versnel-
lingsbak met achteruit. Stuurinrich
ting tandheugel.
Wielophanging: vier onafhankelijke
wielen, vooras pseudo McPherson,
achteras getrokken draagarmen en
dwars geplaatste torsiestaven.
Remmen: voor schijven, achter
trommels. Banden 145/70 R 13
MXL. Draaicirkcl 5,1 m. Lengte 350
cm, breedte 155 cm, hoogte 135 cm.
Massa 730 kg. Max. aanhangge-
wicht geremd 700 kg, ongeremd 355
kg-
Improvisatie
Velen die in die dagen van de Historische optocht Zierikzee 16 juli 1872 (ontwerp). Waterverftekening door Jozef Hoevenaar
ln oude steden als Zierikzee kan
de plaatselijke historie tot spel
worden getransformeerd. Er
groeide in dit opzicht op Schou
wen waar ook de folklore tot veel
feestelijks aanleiding geeft
(Straofeest) een zekere traditie.
Het moest en zou steeds groter en
beter. De reünie van Ronde- en
Platbodemjaehten in 1972 sloeg al
les met stukken. „D'overgang van
Zierikzee" in 1572 werd realistisch
in beeld gebracht. De dienst van
gemeentewerken, met name Van
der Poel (toen nog adj.-directeur)
wist zelfs een zgn. Westlander te
leveren". Dit vaartuig moest als
brander fungeren tijdens het aan
grijpend maritiem gebeuren. Het
scheepje dat moedwillig in brand
werd gestoken brandde in een om
mezien zo fel dat menigeen gevaar
voor de middeleeuwse stadspoor
ten vreesde....
Er werd nog lang over nage
praat. Geen wonder dat men nog
niet zo lang geleden opnieuw een
historisch gebeuren (slag op de
Gouwe, 1304) op spectaculaire wij
ze in scène zette. Kleinschalig kan
zoiets in Zierikzee al bijna niet
meer want er is een reputatie hoog
te houden!
Wiebe Keikes
Men zou kunnen zeggen dat het
feest van 1949 wel haast een rep-
prise was van de uitbundige be
vrijdingsfeesten van 1945 toen be
halve Zierikzee eigenlijk iedere
stad en bijna elk dorp allerlei
festiviteiten organiseerde. Alleen,
zo kort na de bezetting muntten de
bevrijdingsfeesten uit door spon
taniteit en improvisatie. Wat mis
schien in 1949 het meest opviel wa
ren de gekostumeerde groepen.
Op zeer grote schaal waren de bur
gers en niet te vergeten burgeres
sen van Zierikzee verkleed. Bijna
iedereen droeg een tenue dat aan
vroeger dagen herinnerde....
HONSELERSDIJK - Harde maat
regelen zijn nodig om het autoge
bruik tegen te gaan. Struisvogelpoli
tiek past hier niet. Nijpels en ik
nemen vaker de bus, terwijl de frac
tie wat moeilijker achter het stuur
van de auto is weg te krijgen. Dat
heeft demissionair minister Smit-
Kroes (verkeer en waterstaat) gezegd
op een VVD-bijeenkomst in Honse-
lersdijk. Zij gaf een even uitvoerige
als strijdlustige uiteenzetting over de
bedreiging van het milieu.
VENLO - Twee inwoners van Venlo,
een man en een vrouw, zijn maandag
dood in een woning aan de Bach-
straat aangetroffen. De gemeentepo
litie bevestigde' de vondst maar
wenste verder geen mededelingen te
doen. Zij verwacht pas in de loop van
vandaag, dinsdag, nadere informatie
te kunnen verstrekken op grond van
een onderzoek dat is gestart onder
leiding van de officier van justitie in
Roermond. Bovendien wil zij wach
ten op de resultaten van de sectie.
DEN HAAG/PARAMARIBO -
Henk Herrenberg is ontslagen als di
recteur van het kabinet van het mili
tair gezag. In een persbericht ver
klaart Herrenberg dat hij drie weken
geleden „vanwege strikt persoonlijke
omstandigheden" schriftelijk zijn
ontslag heeft ingediend. De legerlei
ding heeft geen bijzonderheden rond
het ontslag van Herrenberg bekend
gemaakt. Herrenberg „was in dienst
van het ministerie van buitenlandse
zaken.
ROTTERDAM - Afval Verwerking
Rijnmond (AVR), met een capaciteit
van 1,1 miljoen ton afval de grootste
afvalverwerker in Nederland, kan
vermoedelijk terecht bij 4 de stort
plaats Bavel in Noord-Brabant met
9.000 ton afval waar de AVR op dit
moment geen verbrandingscapaciteit
voorheeft. Het gaat om Zuidhollands
huishoudelijk- en bedrijfsafval. De
Rotterdamse reinigingsdienst Roteb
bereikt hierover mogelijk dinsdag
overeenstemming
ZONNEMAIRE - Op de eetkamertafel ligt een kant-
kloswerk in wording. In de oven liggen brooddeegfigu
ren te drogen en op een dienblad prijken de onderdelen
voor een Biedemeier boeket. Janneke van Genderen-van
Groeneweg is geen huishoudelijk type. Haar dagen wor
den voor een belangrijk deel gevuld door creatieve tech
nieken zoals weven, spinnen, schilderen, papier vouwen,
kantklossen en brooddeegfiguren maken. „Als ik niet
regelmatig voor mezelf kan knutselen word ik chagrij
nig", bekent ze. Maar de 39-jarige Zierikzeese wil ook
graag andere mensen die er voor open staan op weg hel
pen met creatieve technieken.
Daarom houdt zij op zaterdag 13 en
zaterdag 20 mei open huis in een wo
ning aan de Professor Zeemanstraat
25 te Zonnemaire.'Een vroegere boer
derij die nu wordt bewoond door haar
ouders. In de schuur waar vroeger de
veestapel stond, is nu een hobby
ruimte gecreëerd waar Janneke van
Genderen haar creatieve werkstuk
ken heeft uitgestald voor belangstel
lenden.
Interesse
Zij hoopt daarmee de interesse te
wekken van mensen die ook dergelij
ke dingen willen maken. Of die er
wat van willen kopen. ,,Een hobby is
ontzettend leuk, maar op een gegeven
moment heb je zoveel materiaal dat
je ook wat van de kosten terug eruit
wilt halen". Aansluitend op de open
dagen gaat Janneke van Genderen di
verse 'creatieve dagen' organiseren.
Onder een creatieve dag verstaat ze
een enkele uren durende bijeen
komst waarin de deelnemers een
kant en klaar voorwerp op creatief
gebied maken. „Ik geef ai vele jaren
cursussen kantklossen en weven. Bij
het buurt- en clubhuis de Lichtboei,
op scholen en bij mij thuis. Dat zijn
ongeveer 15 lessen achter elkaar.
Maar ik heb de ondervinding dat er
vaak mensen zijn die het bezwaarlijk
vinden om aan zo'n lange cursus te
beginnen. Hier in Zonnemaire heb je
veel vakantiegangers bijvoorbeeld.
Die vinden het leuk om een dagje te
komen".
Tijdens de creatieve dagen die Jan
neke van Genderen gaat opzetten kan
men leren spinnen, papier vouwen in
de vorm van een origami-werkstuk of
een paar uur kantklossen. ,,Het is de
bedoeling dat de mensen die mee
doen al iets weten van kantklossen of
de papiervouwkunst origami. Bij
spinnen is dat niet nodig. Dat is een
techniek die in een paar uur is aan te
leren, een kwestie van oefenen en een
handigheid aanleren". Ook'hpt leren
verven van wol met plantaardige of
chemische verfstoffen kan Janneke
van Genderen in een dag tijd aanle
ren. ,,Bij voldoende belangsteling
huur ik een dag de keuken van een
huishoudschool in Zierikzee. Aan het
eind van de dag gaan de deelnemers
met stalen van 36 kleuren naar huis.
Ze weten dan hoe ze die moeten ma
ken".
Kantklossen
Het kantklossen werd de Zierikzee
se met de paplepel ingegoten. „Mijn
moeder deed het vroeger. Ik heb het
van haar geleerd toen ik veertien
was". Kantklossen is geen priegel-
werk volgens de Zierikzeese, voorma
lige onderwijzeres. „Het is in wezen
heel eenvoudig want hoeveel klossen
je ook hebt liggen, je werkt in wezen
maar met vier gelijk". Behalve de ou
de, traditionele technieken zoals Tor
chon kant, Brugs bloemwerk, Du-
chesse en tule kanten brengt ze haar
leerlingen ook nieuwe technieken
bij. „Er zijn de laatste tijd veel tech
nieken uit de Oostblok- en Balkan-
landen bijgekomen. Dat zijn vaak
voorstellingen van mensfiguren of
voorwerpen; schilderijtjes in kant".
De creatieve dagen hebben verder
de papiervouwkunst origami als on
derwerp. „We maken alleen vrij een
voudige vouwseltjes. Sieraden,
wenskaarten en doosjes. Ik pik uit
origami alleen wat ik leuk vind". De
eerste creatieve dag is op maandag 22
mei. „Dan gaan we kantklossen".
Janneke van Genderen heeft haar
hele leven veel aan creatieve technie
ken gedaan, „Ik ben er mee op ge
groeid. Mijn ouders hadden beiden
creatieve hobby's en in de huizen voor
zwakzinnigen, waarover zij de direc
tie voerden, deed ik mee met de han-
denarbeidlessen". De creatieve tech
nieken ontwikkelden zich verder
door de opleiding die Janneke van
Genderen volgde als onderwijzeres.
Uitleven
„Ik kan me volledig uitleven in die
creatieve technieken. Ik vind het heel
spannend om te doen. Vooral het uit
proberen van nieuwe dingen". Maar
de Zierikzeese ziet in haar hobby ook
een dienstverlenend aspect. „Je kunt
mensen die er voor open staan iets
aanbieden, op weg helpen. Soms wor
den ze daardoor zo enthousiast dat ze
er mee bezig blijven en op hun beurt
ook weer veel plezier beleven aan die
creatieve technieken". De open dagen
waarbij Janneke van Genderen iede
re belangstellende welkom heet zijn
van 10.00 tot 17.00 uur.
Zierikzeese festiviteiten
(Advertentie)
ZIERIKZEE - Boven het verslag van Koninginne
dag 1989 stond in één der dagbladen: „De koninklij
ke familie feest zelf mee, dat is democratische bele
ving". Dit krantekopje toont aan dat er op het
gebied van feestvieren veel variaties mogelijk zijn;
bovendien verloopt het ene feest aanzienlijk stijl
voller dan het andere. Eerlijk gezegd: men heeft
over het algemeen in Zierikzee altijd een goed feest
kunnen bouwen". Men schroomde niet om veel te
investeren in geld en arbeid. Bij tal van gelegenhe
den kwamen drommen bezoekers naar Zierikzee om
getuige te zijn van spectaculaire optochten (vaak
historische optochten), waterspelen en groots opge
zette vuurwerken.
Ook stijlvolle versieringen partij waren herinnerden zich nog
speelden daarbij een belangrijke bet zogenaamde Geuzenfeest dat
rol. Tblrijk zijn de óude vergeelde in 1922 stad en lande in rep en roer
foto's die aantonen dat men voor bracht. De Zierikzeese Oranjever-
geen kleintje vervaard was. Monu- eniging had een waarlijk groots
mentale erebogen, draperieën en
veel groen gaven de oude stad
soms een verrassend aanzien. In
de overtuiging dat in een histori
sche stad waar men gehecht is aan
stijl ook festiviteiten stijlvol ge
organiseerd moeten worden heeft
men zich steeds grote inspannin
gen getroost. Een enkele keer kon
er een aardig boekje op over schie
ten zoals in 1949 bij de viering van
het elfhonderdjarig bestaan van
Zierikzee.
feest voorbereid ter herdenking
van het driehonderdvijftigjarig
bestaan van Neerlands onafhan
kelijkheid. Het programma dat
toen werd geboden „was eigenlijk
voor heel Schouwen-Duiveland
bestemd want er werd door talrij
ke personen en verenigingen van
buiten Zierikzee medewerking
verleend". (C. P. Pols). Het is
merkbaar dat juist in de jaren
rond 1922 de fotografie aan popu
lariteit won. Vrijwel alle groepen,
groepjes en particulieren die bij
een of ander onderdeel van de
feestelijkheden waren betrokken
zijn op de gevoelige plaat vereeu
wigd. Ook toen was kostumering
troef al ging het minder kostbaar
toe dan in 1872, Tenminste als we
de geaquarelleerde ontwerpteke
ning beschouwen, die de beroeps
schilder Jozef Hoevenaar van de
Zierikzeese historische optocht
vervaardigde. Deze waterverfte
kening is op ziehzelf een kunst
werk; zij bevindt zich in de stede
lijke prentenverzameling van
Zierikzee.
sel maar 730 kg weegt cn de Cw waarde
slechts 0,31 bedraagt, dan hebben wc al
een heleboel verklaard waarom deze AX
zo zuinig cn zo kittig is.
Als de ontwikkelaars van deze 5-deurs
Citroen AX 14 TRD. met zijn perfect
schakelende 5-vcrsncllingsbak cn prijs
van 24.500.- nu ook nog even iets aan
dat lawaai boven de 110 km/h zouden
kunnen doen, dan zou het helemaal een
perfecte dieselautomobicl zijn. Al moet ik
toegeven dat je op de lange duur wel wat
went aan die dreun, zoals ik gemerkt heb
op die reis naar Geneve.
De Citroën AX 14 TRD is een ongelooflijk zuinige automobiel.
mobicltenloonstclling te gaan. In die pe
riode is er namelijk maar moeizaam - of
kilometers verwijderd van het hotel - een
parkeerplaats te vinden, terwijl er voor
een automobieltjc met een totale lengte
van 3,5 meter altijd wel een plaatsjé vrij
is. Nu merk ik trouwens dat dit misschien
wat denigrerend over komt door de kreet
'automobieltjc' cn die 3,5 meter lengte.
Maar dat is helemaal de bedoeling niet
want wat de Citroën ontwerpers aan
ruimte hebben gecreëerd binnen die bui
tenmaten van 3,5 m. lang, 1,35 m. hoog
en 1.55 m. breed, is knap gedaan. Vier
kunnen de rugleuningen van de achter
bank naar beneden geklapt worden, waar
door de bagageruimte van 273 liter te ver
groten is naar 668 liter. Daarnaast is het
heel simpel om die bagage ter plekke te
krijgen want de achterklep eindigt in de
bumper.
Het bochtengedrag is ook al probleem
loos. Duiken we wat fors een bocht in, dan
wil onze AX best iets op zijn voorwielen
naar de buitenkant van die bocht schuiven.
Laten wc dan gas los, dan komt de zaak
licht overhellend weer heel gemoedelijke
in het goede spoor. De topsnelheid van
155 km/h gaf al enigszins de indicatie dat
deze AX 14 TRD een bar vlot dieseltje is.
Dit komt nog beter tot uiting wanneer we
ons realiseren dat het sprintje van 0 tot 100
km/h maar 14,3 sec. kost. Voorwaar een
tijd waar zelfs weinig veel grotere zclfont-
branders zonder turbo niet aan kunnen tip
pen. Vooral in stadsverkeer is dat een ge
not. Iedereen staat bij een verkeerslicht
wat meewarig op de AX neer tc kijken,
vooral als zc de duidelijke dicsclnok horen
bij het stationair draaien. Springt het licht
op groen, dan slaat dat meewarige onmid
dellijk om in verbazing want in een flits is
het kleine ding vertrokken en geeft hij
menig machtiger lijkende concurrent het
nakijken.
Dit is allemaal trouwens niet zo verwon
derlijk als we de koele cijfertjes eens gaan
bekijken Het vermogen bedraagt 38,3
kW bij 5000 tpm cn het maximum koppel
83 Nm hij 2500 tpm. Wanneer we ons dan
ook no-», even realiseren dat deze AX dic-
Prestaties
Topsnelheid 155 km/h Acceleratie van 0
tot 100 km/h in 14.3 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens dc test I op
17.8.
Geld
24.500.- incl. BTW Motorrijtuigen
belasting van 598.-lot 710.-per jaar
Toten met 31 mei a.s. leveren de Toyota-
dealers een groot aantal modellen met een
gratis Toyota hifi stereoset. Deze stereoset
wordt inclusief montage geleverd en kost
r~] normaal 795,50.
De volgende modellen worden met de
gratis hifi set uitgerust:
Starlet 1.0 DL
Starlet 1.3 XL
Corolla Hatchback 1.3 XL
Carina II sedan 1.6 XL Twin Cam 16
Carina II Jiftback 1.6XLTwin Cam 16
Celica liftback 1.6 ST (bovendien gratis
achterspoiler en gratis 14 inch lichtmeta
len velgen en banden).
Verschillende modellen in de 2.0Camry
serie (bovendien gratis 14 inch lichtmeta
len velgen en banden).
Op hele volksstammen wordt een stempel gedrukt betreffende hun geaardheid. Zo
heeft men het altijd over de spreekwoordelijke zuinigheid van de Schotten en het
frivole van de Fransen. Een wereld van verschil in geaardheid zou je zeggen. Je
verwacht dan ook niet dat een Schot frivool wordt en dat een Fransman ernstig de
hand op de knip houdt. En dan, in een keer, worden al die zekerheden onderstebo
ven gegooid en ga je aan alles twijfeleri.
Zuinig
Al deze twijfels werden opgeroepen door
de Citroen AX 14 TRD. Want dit speci
men van het Franse vernuft (alweer zo'n
dooddoener) is zo zuinig, dat wanneer je
dit apparaat start je niet het genokker van
een dieselmotor te horen denkt te krijgen
maar het jammerende geluid dat een
Schotse Hooglander uit zijn doedelzak
weet te persen. Met een beetje rustige rij
stijl namelijk is een verbruik van 1 op 22
een makkelijk haalbare zaak. En dat is iets
dat ons Nederlanders, die ook al niet te
bock staan als geldsmijters, als muziek in
de oren moet klinken. Ik had het al even
over een beetje rustige rijstijl om dit ver
bruik te kunnen realiseren. Gelukkig heb
ben die Franse ontwerpers er wat op ge
vonden om ons - ondanks een topsnelheid
van 155 km/h - deze topsnelheid zeker niet
lang achter elkaar te laten rijden. Pakweg
110 km/h is een aanvaardbare snelheid.
Komen we daarboven, dan weet ik niet
wat beter te harden is, het gedreun van de
AX diesel of het gejank van een overmaat
se doedelzak. Ach, op de lange duur zul je
natuurlijk wel wennen aan dc dreun, die
deze motor bij hogere snelheden weet tc
produceren. Maar het is wel zo dat wan
neer we regelmatig sneller dan die 110
km/h zouden rijden, dc. aanschaf van een
autoradio een verspilde uitgave is, want de
motor weet hem echt te overstemmen
wanneer we er een beetje de sokken in
zetten.
Niets dan goeds
Maar verder niets dan goeds over deze
Citroen AX 14 TRD, die met mij onder
andere een retourtje Geneve heeft ge
maakt. Door de jaren heen heb ik wel
afgeleerd om met een forse automobiel
naar de persdagen van die Gencefse auto
personen kunnen er zeer behoorlijk in zit
ten en vijf is met enig behelpen mogelijk.
Maar wat mij het meeste opviel tijdens die
toch wel lange rit naar Geneve, was het
gegeven dat ik absoluut niet moe werd in
onze dappere Dodo. De stoelen zijn dus
kennelijk zo geconstrueerd en de vering
dusdanig afgesteld dat dit voorkomen
wordt.
Doordacht
De hele indeling is trouwens erg door
dacht. Mochten er geen passagiers te ver
voeren zijn maar wel veel bagage, dan
b