Kunst van stijlvol feestvieren Toyota biedt muzikaal voordeel EEN ANDERE AUTO KOPEN? 'Mensen die er voor open staan op weg helpen in creatieve technieken' BEL NU 05270-16991 Citroën AX 14 TRD Een doedelzak mankeert 6 BECAM leèht u geld! Lopende lening geen bezwaar! in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.' 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 145,- 122,51 Bedrag Aflossing Rente 7.500,- 194,43 163,67 per mnd. per mnd. 10.500,-' 269,75 226.62 11.000,- 220.- 0,89% 15.000,- 385,36 323,75 239,07 210,24 16.000,- 320,- 0,89% 20.000,- 513,81 431,66 318,76 280,32 30 000.- 600.- 0,89% 40.000,- 1027,62 863.33 631.53 554,36 f 41.000,- 820.- 0,89% 60.000,- 947,30 831.53 «0.JN 50.000,- 1000,- 0.89% 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet •Rente fiskaal aftrekbaar •Meestal kwijtschelding bij overlijden ma-vrij van 09.00-19.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur i i i i i i Ik wil het volgende bedrag lenen: I 1.000,- 112.000,- 122.000,- 134.000,- 0 f 3.000,- t 5.000,- I 7.000,- 110.000,- 114.000,- 115.000,- 118.000,- 120.000.- Ik wil terug betalen Naam f24.000,- D f35.000,- f25.000,- f 40.000.- f28.000,- f 50.000,- f30.000,- DU 60.000,- per maand Postc./woonplaats- Tel Beroep— Vult u óm Informsbabon tn. knip hem utt en stuur hsm op In een gesloten enveloppe aonder poetreget san: Becam, AntwoonJrmmme* a J 1602. 8300 WJ EmrT*4oord Wt| «turen u dsn een gratta offerte Techniek Dwars voorin geplaatste 4-cilindcr dieselmotor. Cilinderinhoud 1360 cm3. Boring x slag 75x77 mm. Compressieverhouding 22:1Max. vermogen 53 pk bij 5000 tpm. Max. koppel 83 Nm bij 2500 tpm. Voorwielaandrijving. 5-Versnel- lingsbak met achteruit. Stuurinrich ting tandheugel. Wielophanging: vier onafhankelijke wielen, vooras pseudo McPherson, achteras getrokken draagarmen en dwars geplaatste torsiestaven. Remmen: voor schijven, achter trommels. Banden 145/70 R 13 MXL. Draaicirkcl 5,1 m. Lengte 350 cm, breedte 155 cm, hoogte 135 cm. Massa 730 kg. Max. aanhangge- wicht geremd 700 kg, ongeremd 355 kg- Improvisatie Velen die in die dagen van de Historische optocht Zierikzee 16 juli 1872 (ontwerp). Waterverftekening door Jozef Hoevenaar ln oude steden als Zierikzee kan de plaatselijke historie tot spel worden getransformeerd. Er groeide in dit opzicht op Schou wen waar ook de folklore tot veel feestelijks aanleiding geeft (Straofeest) een zekere traditie. Het moest en zou steeds groter en beter. De reünie van Ronde- en Platbodemjaehten in 1972 sloeg al les met stukken. „D'overgang van Zierikzee" in 1572 werd realistisch in beeld gebracht. De dienst van gemeentewerken, met name Van der Poel (toen nog adj.-directeur) wist zelfs een zgn. Westlander te leveren". Dit vaartuig moest als brander fungeren tijdens het aan grijpend maritiem gebeuren. Het scheepje dat moedwillig in brand werd gestoken brandde in een om mezien zo fel dat menigeen gevaar voor de middeleeuwse stadspoor ten vreesde.... Er werd nog lang over nage praat. Geen wonder dat men nog niet zo lang geleden opnieuw een historisch gebeuren (slag op de Gouwe, 1304) op spectaculaire wij ze in scène zette. Kleinschalig kan zoiets in Zierikzee al bijna niet meer want er is een reputatie hoog te houden! Wiebe Keikes Men zou kunnen zeggen dat het feest van 1949 wel haast een rep- prise was van de uitbundige be vrijdingsfeesten van 1945 toen be halve Zierikzee eigenlijk iedere stad en bijna elk dorp allerlei festiviteiten organiseerde. Alleen, zo kort na de bezetting muntten de bevrijdingsfeesten uit door spon taniteit en improvisatie. Wat mis schien in 1949 het meest opviel wa ren de gekostumeerde groepen. Op zeer grote schaal waren de bur gers en niet te vergeten burgeres sen van Zierikzee verkleed. Bijna iedereen droeg een tenue dat aan vroeger dagen herinnerde.... HONSELERSDIJK - Harde maat regelen zijn nodig om het autoge bruik tegen te gaan. Struisvogelpoli tiek past hier niet. Nijpels en ik nemen vaker de bus, terwijl de frac tie wat moeilijker achter het stuur van de auto is weg te krijgen. Dat heeft demissionair minister Smit- Kroes (verkeer en waterstaat) gezegd op een VVD-bijeenkomst in Honse- lersdijk. Zij gaf een even uitvoerige als strijdlustige uiteenzetting over de bedreiging van het milieu. VENLO - Twee inwoners van Venlo, een man en een vrouw, zijn maandag dood in een woning aan de Bach- straat aangetroffen. De gemeentepo litie bevestigde' de vondst maar wenste verder geen mededelingen te doen. Zij verwacht pas in de loop van vandaag, dinsdag, nadere informatie te kunnen verstrekken op grond van een onderzoek dat is gestart onder leiding van de officier van justitie in Roermond. Bovendien wil zij wach ten op de resultaten van de sectie. DEN HAAG/PARAMARIBO - Henk Herrenberg is ontslagen als di recteur van het kabinet van het mili tair gezag. In een persbericht ver klaart Herrenberg dat hij drie weken geleden „vanwege strikt persoonlijke omstandigheden" schriftelijk zijn ontslag heeft ingediend. De legerlei ding heeft geen bijzonderheden rond het ontslag van Herrenberg bekend gemaakt. Herrenberg „was in dienst van het ministerie van buitenlandse zaken. ROTTERDAM - Afval Verwerking Rijnmond (AVR), met een capaciteit van 1,1 miljoen ton afval de grootste afvalverwerker in Nederland, kan vermoedelijk terecht bij 4 de stort plaats Bavel in Noord-Brabant met 9.000 ton afval waar de AVR op dit moment geen verbrandingscapaciteit voorheeft. Het gaat om Zuidhollands huishoudelijk- en bedrijfsafval. De Rotterdamse reinigingsdienst Roteb bereikt hierover mogelijk dinsdag overeenstemming ZONNEMAIRE - Op de eetkamertafel ligt een kant- kloswerk in wording. In de oven liggen brooddeegfigu ren te drogen en op een dienblad prijken de onderdelen voor een Biedemeier boeket. Janneke van Genderen-van Groeneweg is geen huishoudelijk type. Haar dagen wor den voor een belangrijk deel gevuld door creatieve tech nieken zoals weven, spinnen, schilderen, papier vouwen, kantklossen en brooddeegfiguren maken. „Als ik niet regelmatig voor mezelf kan knutselen word ik chagrij nig", bekent ze. Maar de 39-jarige Zierikzeese wil ook graag andere mensen die er voor open staan op weg hel pen met creatieve technieken. Daarom houdt zij op zaterdag 13 en zaterdag 20 mei open huis in een wo ning aan de Professor Zeemanstraat 25 te Zonnemaire.'Een vroegere boer derij die nu wordt bewoond door haar ouders. In de schuur waar vroeger de veestapel stond, is nu een hobby ruimte gecreëerd waar Janneke van Genderen haar creatieve werkstuk ken heeft uitgestald voor belangstel lenden. Interesse Zij hoopt daarmee de interesse te wekken van mensen die ook dergelij ke dingen willen maken. Of die er wat van willen kopen. ,,Een hobby is ontzettend leuk, maar op een gegeven moment heb je zoveel materiaal dat je ook wat van de kosten terug eruit wilt halen". Aansluitend op de open dagen gaat Janneke van Genderen di verse 'creatieve dagen' organiseren. Onder een creatieve dag verstaat ze een enkele uren durende bijeen komst waarin de deelnemers een kant en klaar voorwerp op creatief gebied maken. „Ik geef ai vele jaren cursussen kantklossen en weven. Bij het buurt- en clubhuis de Lichtboei, op scholen en bij mij thuis. Dat zijn ongeveer 15 lessen achter elkaar. Maar ik heb de ondervinding dat er vaak mensen zijn die het bezwaarlijk vinden om aan zo'n lange cursus te beginnen. Hier in Zonnemaire heb je veel vakantiegangers bijvoorbeeld. Die vinden het leuk om een dagje te komen". Tijdens de creatieve dagen die Jan neke van Genderen gaat opzetten kan men leren spinnen, papier vouwen in de vorm van een origami-werkstuk of een paar uur kantklossen. ,,Het is de bedoeling dat de mensen die mee doen al iets weten van kantklossen of de papiervouwkunst origami. Bij spinnen is dat niet nodig. Dat is een techniek die in een paar uur is aan te leren, een kwestie van oefenen en een handigheid aanleren". Ook'hpt leren verven van wol met plantaardige of chemische verfstoffen kan Janneke van Genderen in een dag tijd aanle ren. ,,Bij voldoende belangsteling huur ik een dag de keuken van een huishoudschool in Zierikzee. Aan het eind van de dag gaan de deelnemers met stalen van 36 kleuren naar huis. Ze weten dan hoe ze die moeten ma ken". Kantklossen Het kantklossen werd de Zierikzee se met de paplepel ingegoten. „Mijn moeder deed het vroeger. Ik heb het van haar geleerd toen ik veertien was". Kantklossen is geen priegel- werk volgens de Zierikzeese, voorma lige onderwijzeres. „Het is in wezen heel eenvoudig want hoeveel klossen je ook hebt liggen, je werkt in wezen maar met vier gelijk". Behalve de ou de, traditionele technieken zoals Tor chon kant, Brugs bloemwerk, Du- chesse en tule kanten brengt ze haar leerlingen ook nieuwe technieken bij. „Er zijn de laatste tijd veel tech nieken uit de Oostblok- en Balkan- landen bijgekomen. Dat zijn vaak voorstellingen van mensfiguren of voorwerpen; schilderijtjes in kant". De creatieve dagen hebben verder de papiervouwkunst origami als on derwerp. „We maken alleen vrij een voudige vouwseltjes. Sieraden, wenskaarten en doosjes. Ik pik uit origami alleen wat ik leuk vind". De eerste creatieve dag is op maandag 22 mei. „Dan gaan we kantklossen". Janneke van Genderen heeft haar hele leven veel aan creatieve technie ken gedaan, „Ik ben er mee op ge groeid. Mijn ouders hadden beiden creatieve hobby's en in de huizen voor zwakzinnigen, waarover zij de direc tie voerden, deed ik mee met de han- denarbeidlessen". De creatieve tech nieken ontwikkelden zich verder door de opleiding die Janneke van Genderen volgde als onderwijzeres. Uitleven „Ik kan me volledig uitleven in die creatieve technieken. Ik vind het heel spannend om te doen. Vooral het uit proberen van nieuwe dingen". Maar de Zierikzeese ziet in haar hobby ook een dienstverlenend aspect. „Je kunt mensen die er voor open staan iets aanbieden, op weg helpen. Soms wor den ze daardoor zo enthousiast dat ze er mee bezig blijven en op hun beurt ook weer veel plezier beleven aan die creatieve technieken". De open dagen waarbij Janneke van Genderen iede re belangstellende welkom heet zijn van 10.00 tot 17.00 uur. Zierikzeese festiviteiten (Advertentie) ZIERIKZEE - Boven het verslag van Koninginne dag 1989 stond in één der dagbladen: „De koninklij ke familie feest zelf mee, dat is democratische bele ving". Dit krantekopje toont aan dat er op het gebied van feestvieren veel variaties mogelijk zijn; bovendien verloopt het ene feest aanzienlijk stijl voller dan het andere. Eerlijk gezegd: men heeft over het algemeen in Zierikzee altijd een goed feest kunnen bouwen". Men schroomde niet om veel te investeren in geld en arbeid. Bij tal van gelegenhe den kwamen drommen bezoekers naar Zierikzee om getuige te zijn van spectaculaire optochten (vaak historische optochten), waterspelen en groots opge zette vuurwerken. Ook stijlvolle versieringen partij waren herinnerden zich nog speelden daarbij een belangrijke bet zogenaamde Geuzenfeest dat rol. Tblrijk zijn de óude vergeelde in 1922 stad en lande in rep en roer foto's die aantonen dat men voor bracht. De Zierikzeese Oranjever- geen kleintje vervaard was. Monu- eniging had een waarlijk groots mentale erebogen, draperieën en veel groen gaven de oude stad soms een verrassend aanzien. In de overtuiging dat in een histori sche stad waar men gehecht is aan stijl ook festiviteiten stijlvol ge organiseerd moeten worden heeft men zich steeds grote inspannin gen getroost. Een enkele keer kon er een aardig boekje op over schie ten zoals in 1949 bij de viering van het elfhonderdjarig bestaan van Zierikzee. feest voorbereid ter herdenking van het driehonderdvijftigjarig bestaan van Neerlands onafhan kelijkheid. Het programma dat toen werd geboden „was eigenlijk voor heel Schouwen-Duiveland bestemd want er werd door talrij ke personen en verenigingen van buiten Zierikzee medewerking verleend". (C. P. Pols). Het is merkbaar dat juist in de jaren rond 1922 de fotografie aan popu lariteit won. Vrijwel alle groepen, groepjes en particulieren die bij een of ander onderdeel van de feestelijkheden waren betrokken zijn op de gevoelige plaat vereeu wigd. Ook toen was kostumering troef al ging het minder kostbaar toe dan in 1872, Tenminste als we de geaquarelleerde ontwerpteke ning beschouwen, die de beroeps schilder Jozef Hoevenaar van de Zierikzeese historische optocht vervaardigde. Deze waterverfte kening is op ziehzelf een kunst werk; zij bevindt zich in de stede lijke prentenverzameling van Zierikzee. sel maar 730 kg weegt cn de Cw waarde slechts 0,31 bedraagt, dan hebben wc al een heleboel verklaard waarom deze AX zo zuinig cn zo kittig is. Als de ontwikkelaars van deze 5-deurs Citroen AX 14 TRD. met zijn perfect schakelende 5-vcrsncllingsbak cn prijs van 24.500.- nu ook nog even iets aan dat lawaai boven de 110 km/h zouden kunnen doen, dan zou het helemaal een perfecte dieselautomobicl zijn. Al moet ik toegeven dat je op de lange duur wel wat went aan die dreun, zoals ik gemerkt heb op die reis naar Geneve. De Citroën AX 14 TRD is een ongelooflijk zuinige automobiel. mobicltenloonstclling te gaan. In die pe riode is er namelijk maar moeizaam - of kilometers verwijderd van het hotel - een parkeerplaats te vinden, terwijl er voor een automobieltjc met een totale lengte van 3,5 meter altijd wel een plaatsjé vrij is. Nu merk ik trouwens dat dit misschien wat denigrerend over komt door de kreet 'automobieltjc' cn die 3,5 meter lengte. Maar dat is helemaal de bedoeling niet want wat de Citroën ontwerpers aan ruimte hebben gecreëerd binnen die bui tenmaten van 3,5 m. lang, 1,35 m. hoog en 1.55 m. breed, is knap gedaan. Vier kunnen de rugleuningen van de achter bank naar beneden geklapt worden, waar door de bagageruimte van 273 liter te ver groten is naar 668 liter. Daarnaast is het heel simpel om die bagage ter plekke te krijgen want de achterklep eindigt in de bumper. Het bochtengedrag is ook al probleem loos. Duiken we wat fors een bocht in, dan wil onze AX best iets op zijn voorwielen naar de buitenkant van die bocht schuiven. Laten wc dan gas los, dan komt de zaak licht overhellend weer heel gemoedelijke in het goede spoor. De topsnelheid van 155 km/h gaf al enigszins de indicatie dat deze AX 14 TRD een bar vlot dieseltje is. Dit komt nog beter tot uiting wanneer we ons realiseren dat het sprintje van 0 tot 100 km/h maar 14,3 sec. kost. Voorwaar een tijd waar zelfs weinig veel grotere zclfont- branders zonder turbo niet aan kunnen tip pen. Vooral in stadsverkeer is dat een ge not. Iedereen staat bij een verkeerslicht wat meewarig op de AX neer tc kijken, vooral als zc de duidelijke dicsclnok horen bij het stationair draaien. Springt het licht op groen, dan slaat dat meewarige onmid dellijk om in verbazing want in een flits is het kleine ding vertrokken en geeft hij menig machtiger lijkende concurrent het nakijken. Dit is allemaal trouwens niet zo verwon derlijk als we de koele cijfertjes eens gaan bekijken Het vermogen bedraagt 38,3 kW bij 5000 tpm cn het maximum koppel 83 Nm hij 2500 tpm. Wanneer we ons dan ook no-», even realiseren dat deze AX dic- Prestaties Topsnelheid 155 km/h Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 14.3 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens dc test I op 17.8. Geld 24.500.- incl. BTW Motorrijtuigen belasting van 598.-lot 710.-per jaar Toten met 31 mei a.s. leveren de Toyota- dealers een groot aantal modellen met een gratis Toyota hifi stereoset. Deze stereoset wordt inclusief montage geleverd en kost r~] normaal 795,50. De volgende modellen worden met de gratis hifi set uitgerust: Starlet 1.0 DL Starlet 1.3 XL Corolla Hatchback 1.3 XL Carina II sedan 1.6 XL Twin Cam 16 Carina II Jiftback 1.6XLTwin Cam 16 Celica liftback 1.6 ST (bovendien gratis achterspoiler en gratis 14 inch lichtmeta len velgen en banden). Verschillende modellen in de 2.0Camry serie (bovendien gratis 14 inch lichtmeta len velgen en banden). Op hele volksstammen wordt een stempel gedrukt betreffende hun geaardheid. Zo heeft men het altijd over de spreekwoordelijke zuinigheid van de Schotten en het frivole van de Fransen. Een wereld van verschil in geaardheid zou je zeggen. Je verwacht dan ook niet dat een Schot frivool wordt en dat een Fransman ernstig de hand op de knip houdt. En dan, in een keer, worden al die zekerheden onderstebo ven gegooid en ga je aan alles twijfeleri. Zuinig Al deze twijfels werden opgeroepen door de Citroen AX 14 TRD. Want dit speci men van het Franse vernuft (alweer zo'n dooddoener) is zo zuinig, dat wanneer je dit apparaat start je niet het genokker van een dieselmotor te horen denkt te krijgen maar het jammerende geluid dat een Schotse Hooglander uit zijn doedelzak weet te persen. Met een beetje rustige rij stijl namelijk is een verbruik van 1 op 22 een makkelijk haalbare zaak. En dat is iets dat ons Nederlanders, die ook al niet te bock staan als geldsmijters, als muziek in de oren moet klinken. Ik had het al even over een beetje rustige rijstijl om dit ver bruik te kunnen realiseren. Gelukkig heb ben die Franse ontwerpers er wat op ge vonden om ons - ondanks een topsnelheid van 155 km/h - deze topsnelheid zeker niet lang achter elkaar te laten rijden. Pakweg 110 km/h is een aanvaardbare snelheid. Komen we daarboven, dan weet ik niet wat beter te harden is, het gedreun van de AX diesel of het gejank van een overmaat se doedelzak. Ach, op de lange duur zul je natuurlijk wel wennen aan dc dreun, die deze motor bij hogere snelheden weet tc produceren. Maar het is wel zo dat wan neer we regelmatig sneller dan die 110 km/h zouden rijden, dc. aanschaf van een autoradio een verspilde uitgave is, want de motor weet hem echt te overstemmen wanneer we er een beetje de sokken in zetten. Niets dan goeds Maar verder niets dan goeds over deze Citroen AX 14 TRD, die met mij onder andere een retourtje Geneve heeft ge maakt. Door de jaren heen heb ik wel afgeleerd om met een forse automobiel naar de persdagen van die Gencefse auto personen kunnen er zeer behoorlijk in zit ten en vijf is met enig behelpen mogelijk. Maar wat mij het meeste opviel tijdens die toch wel lange rit naar Geneve, was het gegeven dat ik absoluut niet moe werd in onze dappere Dodo. De stoelen zijn dus kennelijk zo geconstrueerd en de vering dusdanig afgesteld dat dit voorkomen wordt. Doordacht De hele indeling is trouwens erg door dacht. Mochten er geen passagiers te ver voeren zijn maar wel veel bagage, dan b

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 6