Honda Shuttle 1.4 GL
Geschikt voor vele doeleinden
STREEKDICHTERS
visserij
berichten
Biiou: exclusieve AX van
Citroën
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Reuzenui
Schouwen-Duiveland in Oude
Zeesterren
vijanden van
mosselkwekers
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
BEL NU
05270-16991
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 25 april 1989 Nr. 21530
Kanarie
Zing je in gevangenschap zo mooi.
Zonder zangles, alleen in een kooi.
Wat gaat er toch om in dt kopje zo klein.
Het kan haast niet waar zijn zo zacht en zo fijn.
Ons milieu
Mijn ogen zien nog de bloemen en de zon.
Mijn mond vertelt hoe alles eens begon.
Mijn handen schrijven gedichten over de natuur.
Mijn neus snuift een geur op, alles nog puur.
Mijn oor leg ik voor die ander te luister.
Zonder schone aarde is alles toch duister.
Mijn hart is voor de liefde, of is het verdord
Kan het nog spreken, het leven is kort,
Moeten we niet zuinig zijn op dit wonder.
Als het zo doorgaat, gaan we ten onder.
Doen we niets aan ons interieur.
Gaan we maar door met vervuilen en aezeur.
Blijven we niet vechten voor ons geluk.
Maken we alles ook voor anderen stuk.
Aly van Willigen,
Zierikzee
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik-
zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid
hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of
meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik-
zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt
zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor
den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of
schrijfster staat bij voorkeur onder het gedicht, maar is in ieder geval
bij de redactie bekend.
Nederlandse Hei-vormde Kerk
Beroepen te Amersfoort: H. Ver
heul te Tholen; te Delft: O. C. Kerssen
te Haamstede; te Oud-Alblas: A. van
Herk te St. Annaland.
Aangenomen naar Bodegraven; C.
van de Scheur te Nederlangbroek;
naar Vlagtwedde: E. J. Bos te Nu-
mansdorp.
Beroepbaar: C. N. van Dis, van Po-
lanenpark 49, 2241 SG Wassenaar, tel.
01751-18551.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Dinteloord. drs. D. de
Jong, kand. te Apeldoorn, die dit be
roep heeft aangenomen; te Drachten
(beiden part-time): drs. M. J. T. Bure-
ma en mw. drs. H. Kamphuis te Hein-
kenszand (beiden part-time); te Via-
nen: drs. A. J. O. van der Wal te
Vinkenveen.
Aangenomen naar Ede: drs. J. A.
Scholten te Heerhugowaard.
Beroepbaarstelling: drs. D. de
Jong, kand. te Apeldoorn.
Beroepbaar: drs. T. Smit, Tjalk 28,
2991 PM Barendrecht, tel. 01806-
11905. - -
Christelijke Gereformeerde Kerken
Tweetal te Nieuw-Vennep: G. van
Roekei, kand. te Veenendaal en A. C.
van der Wekken, kand. te Apeldoorn.
Beroepen te Bunschoten: T. M. Hof
man te Ouderkerk aan den Amstel.
Bedankt voor Assen: J. Germs te
Zwolle; voor Vianen: D. Slagboom te
Katwijk aan Zee.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Wageningen: J. Mijn-
ders te Veenendaal; te Hoofddorp: A.
F. Honkoop te Zwijndrecht, die be
dankte voor Oud-Beijerland.
Bedankt voor 's-Gravenzande: Chr.
van der Poel te Yerseke; voor Rhenen
en voor Hilversum: A. Bac te Bode
graven; voor Scherpenzeel: M. Mon-
dria te Waardenburg; voor St. Catha
rines (Can.): G. J. van Aalst te
Benthuizen.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
Bedankt voor Hendrik Ido Am
bacht en voor Paterson (USA): A. van
Straaien te Barneveld.
Ds. O. C. Kerssen ontvangt beroep
HAAMSTEDE - Ds. O. C. Kerssen
te Haamstede heeft een beroep ont
vangen van de Hervormde gemeente
van Delft. Hij is beroepen in de vaca
ture van ds. G. A. Cnossen, die vorig
jaar naar Zwolle is gegaan. Ds. Kers
sen, die 16 april 1946 geboren werd,
werd op 9 januari 1983 in Haamstede
in het ambt bevestigd.
DÉN HAAG - De afgelopen tien
jaar zijn in de hele wereld 2eker
15.320 mensen ter dood gebracht. In
feite ligt het aantal gerechtelijke exe
cuties veel hoger. Volgens sommige
schattingen zou alleen in China al
sinds 1983 aan 30.000 mensen het
doodvonnis zijn voltrokken.
OOSTDIJK - Een reuzenui van de
heer F. D. Boone uit de buurtschap
Oostdijk op Zuid-Beveland komt in
de nieuwste editie van het Guiness
Book of Records als de grootste die
ooit is voorgekomen. De doorsnee
van de superui is 13,6 cm, de buiten
omtrek 42 cm en het gewicht 898
gram. Boone is werkzaam in de uien-
handel van zijn vader. Hij ontdekte
het enorme exemplaar in een partij
tussen de andere uien en wendde zich
met succes tot de samenstellers van
het bekende Engelse boek om in de
nieuwe editie te worden vermeld.
BRUINISSE - Het deze week ten
einde lopende mosselseizoen
1988/1989 zal in de geschiedenis be
kend blijven als het jaar van het
voortdurende tekort aan consump
tiemosselen waardoor de prijzen
hoog konden oplopen maar dat toch
een onbevredigend gevoel gaf.
De oorzaak van het tekort is be
kend. Voorjaarsstormen teisterden
drie achtereenvolgende jaren de mos-
selvoorraden op de in minder diep
water liggende percelen waardoor de
ze voorraden geheel of gedeeltelijk
onder het zand verdwenen of op ande
re manieren teloor gingen. Toch zijn
de stormen niet de enige oorzaak
waardoor de mosselvoorraden soms
geheel of gedeeltelijk verdwijnen.
Een van de ergste vijanden van de
mossel c.q. van de mosselkwekers
zijn de zeesterren. Al eeuwen lang ko
men ze samen voor en waar nieuwe
mosselpercelen worden aangelegd en
mosselzaad wordt gezaaid verschij
nen al direct de zeesterren in grote
aantallen. Dat bleek in 1951 op de
Waddenzee toen de Zeeuwen daar
percelen kregen omdat in Zeeland de
mosselcultuur terugliep.
Iedere mosselkweker moet dus
alert zijn op deze schadelijke dieren
(in Zeeland vijfhoeken genoemd) die
met hun vijf poten de mossel om
klemmen en verstikken en vervol
gens leeg zuigen, waarbij de schelpen
achterblijven.
Vooral op percelen waar niet regel
matig wordt gevist, vermenigvuldi
gen de zeesterren zeer snel en moeten
de percelen regelmatig met de vijf-
hoekenkor worden bewerkt, rollen
met puntige spijkers pikken de
zeesterren op.
Toen de Deltawerken nog niet wa
ren uitgevoerd werd het voorjaar bij
de was van de grote rivieren het zoute
water van de Delta dikwijls verzoet
doordat dit dooiwater ver in de Delta
doordrong. De zeesterren legden het
loodje want de zeester verdraagt geen,
zoet water. Nu dringt veel minder
zoet water, als gevolg van dijken en
dammen in de Zeeuwse Delta door.
Die natuurlijke opruiming van de
zeesterren vindt bijna niet meer
plaats. Vooral op de nieuw aangeleg
de percelen is de schade groot.
89/246. Uitgever J. van der Wal te Bruinisse heeft in de loop dat zijn uitgeverij in het vissersdorp gevestigd
was ?iogal wat ansichtkaarten uitgegeven. Dit is er dan weer één van en het is een bijzonder fraai exemplaar.
De kaart is vijf en vijftig jaar geleden gemaakt en werd door N. Beekman uit Bruinisse verzonden naar juf
frouw J. Stolk, die aan de Kaai in Dirksland woonde. Het versturen van een kaart kostte in die tijd ander
halve cent. Op de voorgrond liggen drie schepen en het middelste schip is de kotter Bru 38, genaamd de Mos
sel en eigenaar was in die tijd Stoffel Kik Azn. Links ligt de Bru 101 en dat is de Vrouw Esther van schipper
M. de Koning. Mogelijk dat de vijf afgebeelde personen op de twee vissersschepen in Bru nog wel herkend
worden.
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
Veemarkt Leiden
LEIDEN, 24-4. Prijzen slachtrunde-
ven per kg geslacht gewicht, zonder
nier en slot vet, inclusief BTW (vol
gens PVV).
Aanvoer slachtrunderen 895 stuks,
waarvan 150 mannelijk. Mannelijk
super 9,50-/ 11,00. Mann. extra
kwal. 8,40-/ 9,50. Mann. Ie kwal.
7,70-/ 8,40. Handel matig en prijzen
lager. Mann. 2e kwal. 6,80-/ 7,70.
Mann. 3e kwal. 6,35-f 6,80. Handel
matig en prijzen lager. Vrouwelijk su
per 10,50-/ 13,00. Vrouwelijk extra
kwal. 8,65-/ 10,50. Vrouwelijk le
kwal. 7,70'-ƒ 8,65. Handel" vlot en
prijzen iets hoger. Vrouwelijk 2e
kwal. 6,80-/ 7,65. Vrouwelijk 3e
kwal. 6,30-/ 6,65. Worstkwaliteit
5,65-/ 6,60. Handel vlot en prijzen
iets hoger.
Slachtschapen en lammeren per kg,
geslacht gewicht, inclusief BTW.
Aanvoer 141 stuks. Slachtschapen
4,50-/ 6,00. Handel rustig en prijzen
gelijk. Ooien boven 20 kg 8,50-
10,25. Handel rustig en prijzen ge
lijk. Rammen tot 22 kg 9,50-/ 10,25.
Rammen 22-25 kg 9,25-/ 10,25. Han
del rustig en prijzen gelijk. Rammen
boven 25 kg 9^00-/ 9,50. Handel
rustig en prijzen gelijk.
Slachtschapen en lammeren per
stuk, inclusief BTW: Slachtschapen
180-/ 210. Ooien boven 190-/ 215.
Rammen tot 22 kg 220-/ 240. Ram
men 22-25 kg 240-/ 275. Rammen bo
ven 25 kg 265-/ 310.
De totaalaanvoer bedroeg 1036
stuks.
Paardenmarkt Utrecht
UTRECHT, 24-4. Op de paarden
markt in Utrecht zijn maandag 224
dieren aangevoerd.
De prijzen luidden als volgt per
stuk: Luxe paarden 2750-/ 3550; ou
de paarden 1975-/ 2900; 3-jarige
2000-/ 2925; 2-jarige 1625-/ 2575;
veulens 675-/ 1675; hitten 750-
1700; slachtpony's 500-/ 525; Shet
landers 325-/ 650.
Prijzen per kg: Oude slachtpaarden
4,70-/ 6,30 en jonge slachtpaarden
5,05-/ 6,35.
De handel was redelijk, prijzen
prijshoudend.
Aardappelbeurs
ROTTERDAM, 24-4. Consumptie
aardappelen, los verladen af bedrijf,
per 100 kg, exclusief BTW.
Klei-aardappelen: Bintje 40-50 mm
18,00-/ 19,00; Bintje 40-55 mm
19,00-/ 20,00; Bintje 50 mm op
waarts 20,00-/ 20,50; Bintje 50 mm
opwaarts (frites) 20,00-f 20,50.
Exportaardappelen: Bintje klei 45
mm opw. in zakken 21,00.
Voeraardappelen 5,00-/ 6,75.
De stemming was rustig.
Salineke 23-4 van Amsterdam naar
Barry
Kaapgracht, 24-4 400 n.o. Recife naar
Vitoria.
Pacific Peeres, 27-4 te Malmö verw.
Snoekgracht, 24-4 te Cotonou.
Nedlloyd Amersfoort, 1-5 te Balboa
verw.
Nedlloyd Neerlandia, 26-4 te Fe
lixstowe.
De Shuttle, een auto met een eigen gericht
Wij moeten nog wennen aan een multifunctionele auto maar in Amerika heeft dit
soort automobielen een behoorlyk succes. Nu hebben deze multifunctionele auto's
in Nederland een nadeel en dat is de prijs maar daar onderscheidt deze Shuttle zich
nu juist in. Natuurlijk is een bedrag van 30 mille geen sinecure maar hy is hiermee
eigenlijk de eerste betaalbare in de ry van deze modellen. Het voordeel van deze
modellen is dat we een ruime vierdeurs hebben waar we 5 passagiers mee kunnen
vervoeren en in een oogwenk kunnen we bovendien een laadruimte creëren die
enorm is. Het geheel heeft een apart uiterlyk en eigen uitstraling, zodat we niet
kunnen spreken van een stationwagon.
Niet echt nieuw
Echt nieuw is de Shuttle niet maar in deze
versie is hij nu ruim een jaar op de markt
en nog een sporadische verschijning op
onze wegen. De Shuttle is in twee uitvoe
ringen te verkrijgen, als vierwielaange-
dreven 1.6i-4WD met een 1.6 liter motor
en de door ons gereden voorwieJaandrij-
vermctdc 1.4 liter motor met 16 kleppen.
Aan de voor- en achterzijde is de Shuttle
afgewerkt met grote kunststof bumpers,
die vanaf de bovenzijde doorlopen langs
de gehele zijkant als stootsfrip. Deze bre
de stootstrips. die in zwart zijn uitge
voerd. geven de Shuttle een extra idee van
De hugugc
lengte terwijl deeigenlijke buitenafmeting
redelijk compact is. De neus van de
Shuttle is kort en loopt vrij stijl op naar de
voorruit, die in bijna dezelfde lijn door-
loopt tot de dakrand Rondom is er veel
glasoppervlak en bij de laadruimte achter
is een groot zijraam aangebracht. De
acherkJep is groot, loopt door tot aan de
bumper en wordt geopend door het slot.
dat onder het rechtcrachtcrlicht gemon
teerd is in het achterscherm. De gehele
zijkant is rond gevormd, in tegenstelling
tot hef oude model dat recht en hoekig
was. Technisch gezien is de Shuttle gelijk
aan de andere Civic's buiten de coupé. Zo
is wielbasis cn dergelijke gelijk en is de
1.4 liter motor in de andere modellen ook
terug te vinden. Het wezenlijke verschil.
buiten het uiterlijk, is in het interieur te
vinden. Het interieur is variabel, dat wil
zeggen dat de achterbank in twee gedeel
tes neergeklapt kan worden zodat er in
totaal drie personen kunnen zitten terwijl
de oorspronkelijke bagageruimte al fors
wordt uitgebreid. Klappen we het tweede
gedeelte ook neer. dan is er helemaal een
mime laadvloer. Staan de banken echter
normaal dan zorgt een afdekschcrm er
voor dat de inhoud van de koffcmiimtc
aan hef oog van buitenstaanders onttrok
ken wordt.
Voldoende ruimte
Duidelijk is dat de korte neus van de
Shuttle bijdraagt aan meer binnenruimte,
zodat alle passagiers over voldoende
been- cn hoofdruimte beschikken. De
stoelen ziften prettig en kunnen goed ver
steld worden, alleen de leuning voelt wat
dun aan cn zal mischien op den duur wat
gaan doorzakken. Ook het stuur is verstel
baar en alle bcdicningsorganen zijn goed
onder handbereik geplaatst. De meters
zijn duidelijk gesitueerd en goed aflees-
'baar met rechts de toerenteller en in het
midden de brandstof- en watertempera
tuurmeter, terwijl rechts de kilometertel
ler met snelheidsmeter zit. De ventilatie is
ruim voldoende en goed te regelen vanaf
de middenconsole waar tevens de aanjager
en de bediening van de verwarming is
gesitueerdEr is veel aandacht besteed aan
nuttige opbergruimtes, zowel voorin als
achterin waar ook afsluitbare vakjes zijn
ter hoogte van het afdekscherm. De motor
is zoals we eigenlijk gewend zijn van
Honda, een zalig rustig lopend brok tech
niek. De toepasing van vier kleppen per
cilinder zorgt voor een soepel gedrag van
de motor en veel trekkracht bij lage toe-
rentellen. In de praktijk is hij een felle
rakker, die moeiteloos in 10 seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/h spurt en
ook bij het invoegen is hij prettig fel. In
haalmanoeuvres zijn vlug achter de rug,
zonder veel terug te hoeven schakelen. Bij
deze felheid verwacht je gauw dat hij nog
al wat motorgeluiden produceert maar dat
heeft men keurig geïsoleerd zodat de
Shuttle ook verrassend stil is op de snel
wegen. Op het weggedrag is weinig aan te
merken, hij stuurt strak en zeker en heeft
weinig last van zijwind of wegoneffenhe-
den. Erg koersvast dus. Alleen bij een
zware belading oftewel vier personen cn
de daarbij behorende bagage, heeft hij
gauw de neiging een beetje door te slaan,
met andere woorden de vering heeft het er
dan wat moeilijk mee, vooral opeen slecht
wegdek. Het gemiddelde brandstofver
bruik van J op 12 6 is zeer redelijk te
noemen cn mei wal minder stadsrilten,
zoals wij hebben gedaan, kan dal beslist
nog wat zuiniger
Conclusie
De Honda Civic Shuttle GL is voor zijp
prijs1 van F.29.690.- ronduit een aantrek
kelijke auto voor mensen die boven de
massa uil willen sicken. Hel is geen sta
tionwagon maar een auto met een eigen
gezicht cn uitstraling voor mensen die een
ruime gezinsauto nodig hebben of voor
een zakelijke rijder die door de weck veel
mee moet nemen. Ruimte gecombineerd
met comfort, tezamen met een goede
wegligging maken deze Shuttle tot een
aantrekkelijk geheel, die mijns inziens
onderschat wordt hier in Nederland
Prestaties
Topsnelheid 170 km/h, fabrieksopgave.
Acceleratie van 0 tot 100km/h in 10 sec.
Gemiddeld brandstofgebruik tijens de test
1 op 12,6.
Geld
F 29.690.- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van F.446.- tot F.456,- per jaar.
Techniek
Dwars geplaatste vicrcilinder lijn
motor met cross-flow cilinderkop en
een bovenliggende nokkenas. Cilin
derinhoud 1396 cm3. Boring x slag
75 79 mm.Comprcssieverhouding
9.3:1. Max vermogen 66 kw bij
6300 omw/min Max, koppel 112
Nm bij 4500 omw/min. Electroni-
schc ontsteking. Voorwicluandrij-
ving. 5-versnellingsbak met achter
uit. Wielophanging voor en achter
onathankclijk constructie. Double
Wishbone torsicstabilisator voor,
Stuurinrichting tandheugel. Rem
men geventileerde schijfremmen
voor, trommels achter, diagonaal ge
scheiden en vacuum bekrachtigd.
Lengte 410.5 cm, breedte voor 144.5
cm. achter 145.5cm. Banden 175/70
R 13. Vclgmaal 5J 13. Inhoud brand
stoftank 45 L Draaicirkcl 10.4 m.
Massa 931 kg. Max. aanhanggc-
wicht geremd 1000 kg. ongeremd
470 kg.
Citroën lesert in een beperkte oplage de
AX Bijou Dit model biedt aan uiterst
complete standaard uitrusting legen een
minstens zo aantrekkelijke prijs
Boven de standaarduitrusting heeft de AX
Bijou de volgende extra's.
-Zwarte geverniste lak.
-Zwarte bumpers.
-Elegante Bijou striping.
-Zwarte velours bekleding.
-Zwart interieur.
-Sport stuurwiel
-Radio-uitrusting
-Rechter buitenspiegel.
-Gordels achter
(Advertentie)
Hei dosliltord is goed afleesbaar
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500.-
143.03
120.48
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500.-
191.72
160.89
per mnd.
per mnd.
10.500,-
266,10
222.88
11.000.-
220.-
0.87°o
15.000.-
380.15
318.41
221.-
1S1.-
16.000.-
320.-
0.83
20.000.:
506.87
424.55
295.-
255.-
30.000.-
600.-
0.83
40.000.-
1006.38
841.56
591,-
511.-
41.000,-
820.-
0.81
60.000.-
886.-
767.- io.2\,
50.000.-
1000.-
0.81
"Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
"Vlot en diskreet
"Rente fiskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
Ik wil het volgende bedrag lenen:
f 1.000,-
D f 3.000,-
f 5.000,-
I 7.000,-
110.000.-
Ik wil terug betalen
Naam
Adres
112.000,-
D 1 14.000,-
115.000,-
118.000,-
120.000.-
122.000,-
124.000,-
125.000,-
0 128.000,-
130.000,-
per maand
134,000,-
D 135,000,-
(40.000,-
150.000,-
160.000,-
FIN. BEMIDDELING
ma-vrij van 09.00-19.00 uur.
za. van 11.00-14.00 uur
Postc /woonplaats-
Tel.
—Netto inkomen -
Beroep-
Vult u de» Informatiebon In. knip hem uit en stuur hem op In een
gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becsm, Antwoordnummer
1602. 6300 WJ Em metoord Wij sturen u dan een gratis oftene.