Honda Shuttle 1.4 GL Geschikt voor vele doeleinden STREEKDICHTERS visserij berichten Biiou: exclusieve AX van Citroën EEN ANDERE AUTO KOPEN? Reuzenui Schouwen-Duiveland in Oude Zeesterren vijanden van mosselkwekers BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! BEL NU 05270-16991 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 25 april 1989 Nr. 21530 Kanarie Zing je in gevangenschap zo mooi. Zonder zangles, alleen in een kooi. Wat gaat er toch om in dt kopje zo klein. Het kan haast niet waar zijn zo zacht en zo fijn. Ons milieu Mijn ogen zien nog de bloemen en de zon. Mijn mond vertelt hoe alles eens begon. Mijn handen schrijven gedichten over de natuur. Mijn neus snuift een geur op, alles nog puur. Mijn oor leg ik voor die ander te luister. Zonder schone aarde is alles toch duister. Mijn hart is voor de liefde, of is het verdord Kan het nog spreken, het leven is kort, Moeten we niet zuinig zijn op dit wonder. Als het zo doorgaat, gaan we ten onder. Doen we niets aan ons interieur. Gaan we maar door met vervuilen en aezeur. Blijven we niet vechten voor ons geluk. Maken we alles ook voor anderen stuk. Aly van Willigen, Zierikzee Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik- zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik- zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat bij voorkeur onder het gedicht, maar is in ieder geval bij de redactie bekend. Nederlandse Hei-vormde Kerk Beroepen te Amersfoort: H. Ver heul te Tholen; te Delft: O. C. Kerssen te Haamstede; te Oud-Alblas: A. van Herk te St. Annaland. Aangenomen naar Bodegraven; C. van de Scheur te Nederlangbroek; naar Vlagtwedde: E. J. Bos te Nu- mansdorp. Beroepbaar: C. N. van Dis, van Po- lanenpark 49, 2241 SG Wassenaar, tel. 01751-18551. Gereformeerde Kerken Beroepen te Dinteloord. drs. D. de Jong, kand. te Apeldoorn, die dit be roep heeft aangenomen; te Drachten (beiden part-time): drs. M. J. T. Bure- ma en mw. drs. H. Kamphuis te Hein- kenszand (beiden part-time); te Via- nen: drs. A. J. O. van der Wal te Vinkenveen. Aangenomen naar Ede: drs. J. A. Scholten te Heerhugowaard. Beroepbaarstelling: drs. D. de Jong, kand. te Apeldoorn. Beroepbaar: drs. T. Smit, Tjalk 28, 2991 PM Barendrecht, tel. 01806- 11905. - - Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Nieuw-Vennep: G. van Roekei, kand. te Veenendaal en A. C. van der Wekken, kand. te Apeldoorn. Beroepen te Bunschoten: T. M. Hof man te Ouderkerk aan den Amstel. Bedankt voor Assen: J. Germs te Zwolle; voor Vianen: D. Slagboom te Katwijk aan Zee. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Wageningen: J. Mijn- ders te Veenendaal; te Hoofddorp: A. F. Honkoop te Zwijndrecht, die be dankte voor Oud-Beijerland. Bedankt voor 's-Gravenzande: Chr. van der Poel te Yerseke; voor Rhenen en voor Hilversum: A. Bac te Bode graven; voor Scherpenzeel: M. Mon- dria te Waardenburg; voor St. Catha rines (Can.): G. J. van Aalst te Benthuizen. Gereformeerde Gemeenten in Nederland Bedankt voor Hendrik Ido Am bacht en voor Paterson (USA): A. van Straaien te Barneveld. Ds. O. C. Kerssen ontvangt beroep HAAMSTEDE - Ds. O. C. Kerssen te Haamstede heeft een beroep ont vangen van de Hervormde gemeente van Delft. Hij is beroepen in de vaca ture van ds. G. A. Cnossen, die vorig jaar naar Zwolle is gegaan. Ds. Kers sen, die 16 april 1946 geboren werd, werd op 9 januari 1983 in Haamstede in het ambt bevestigd. DÉN HAAG - De afgelopen tien jaar zijn in de hele wereld 2eker 15.320 mensen ter dood gebracht. In feite ligt het aantal gerechtelijke exe cuties veel hoger. Volgens sommige schattingen zou alleen in China al sinds 1983 aan 30.000 mensen het doodvonnis zijn voltrokken. OOSTDIJK - Een reuzenui van de heer F. D. Boone uit de buurtschap Oostdijk op Zuid-Beveland komt in de nieuwste editie van het Guiness Book of Records als de grootste die ooit is voorgekomen. De doorsnee van de superui is 13,6 cm, de buiten omtrek 42 cm en het gewicht 898 gram. Boone is werkzaam in de uien- handel van zijn vader. Hij ontdekte het enorme exemplaar in een partij tussen de andere uien en wendde zich met succes tot de samenstellers van het bekende Engelse boek om in de nieuwe editie te worden vermeld. BRUINISSE - Het deze week ten einde lopende mosselseizoen 1988/1989 zal in de geschiedenis be kend blijven als het jaar van het voortdurende tekort aan consump tiemosselen waardoor de prijzen hoog konden oplopen maar dat toch een onbevredigend gevoel gaf. De oorzaak van het tekort is be kend. Voorjaarsstormen teisterden drie achtereenvolgende jaren de mos- selvoorraden op de in minder diep water liggende percelen waardoor de ze voorraden geheel of gedeeltelijk onder het zand verdwenen of op ande re manieren teloor gingen. Toch zijn de stormen niet de enige oorzaak waardoor de mosselvoorraden soms geheel of gedeeltelijk verdwijnen. Een van de ergste vijanden van de mossel c.q. van de mosselkwekers zijn de zeesterren. Al eeuwen lang ko men ze samen voor en waar nieuwe mosselpercelen worden aangelegd en mosselzaad wordt gezaaid verschij nen al direct de zeesterren in grote aantallen. Dat bleek in 1951 op de Waddenzee toen de Zeeuwen daar percelen kregen omdat in Zeeland de mosselcultuur terugliep. Iedere mosselkweker moet dus alert zijn op deze schadelijke dieren (in Zeeland vijfhoeken genoemd) die met hun vijf poten de mossel om klemmen en verstikken en vervol gens leeg zuigen, waarbij de schelpen achterblijven. Vooral op percelen waar niet regel matig wordt gevist, vermenigvuldi gen de zeesterren zeer snel en moeten de percelen regelmatig met de vijf- hoekenkor worden bewerkt, rollen met puntige spijkers pikken de zeesterren op. Toen de Deltawerken nog niet wa ren uitgevoerd werd het voorjaar bij de was van de grote rivieren het zoute water van de Delta dikwijls verzoet doordat dit dooiwater ver in de Delta doordrong. De zeesterren legden het loodje want de zeester verdraagt geen, zoet water. Nu dringt veel minder zoet water, als gevolg van dijken en dammen in de Zeeuwse Delta door. Die natuurlijke opruiming van de zeesterren vindt bijna niet meer plaats. Vooral op de nieuw aangeleg de percelen is de schade groot. 89/246. Uitgever J. van der Wal te Bruinisse heeft in de loop dat zijn uitgeverij in het vissersdorp gevestigd was ?iogal wat ansichtkaarten uitgegeven. Dit is er dan weer één van en het is een bijzonder fraai exemplaar. De kaart is vijf en vijftig jaar geleden gemaakt en werd door N. Beekman uit Bruinisse verzonden naar juf frouw J. Stolk, die aan de Kaai in Dirksland woonde. Het versturen van een kaart kostte in die tijd ander halve cent. Op de voorgrond liggen drie schepen en het middelste schip is de kotter Bru 38, genaamd de Mos sel en eigenaar was in die tijd Stoffel Kik Azn. Links ligt de Bru 101 en dat is de Vrouw Esther van schipper M. de Koning. Mogelijk dat de vijf afgebeelde personen op de twee vissersschepen in Bru nog wel herkend worden. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. Veemarkt Leiden LEIDEN, 24-4. Prijzen slachtrunde- ven per kg geslacht gewicht, zonder nier en slot vet, inclusief BTW (vol gens PVV). Aanvoer slachtrunderen 895 stuks, waarvan 150 mannelijk. Mannelijk super 9,50-/ 11,00. Mann. extra kwal. 8,40-/ 9,50. Mann. Ie kwal. 7,70-/ 8,40. Handel matig en prijzen lager. Mann. 2e kwal. 6,80-/ 7,70. Mann. 3e kwal. 6,35-f 6,80. Handel matig en prijzen lager. Vrouwelijk su per 10,50-/ 13,00. Vrouwelijk extra kwal. 8,65-/ 10,50. Vrouwelijk le kwal. 7,70'-ƒ 8,65. Handel" vlot en prijzen iets hoger. Vrouwelijk 2e kwal. 6,80-/ 7,65. Vrouwelijk 3e kwal. 6,30-/ 6,65. Worstkwaliteit 5,65-/ 6,60. Handel vlot en prijzen iets hoger. Slachtschapen en lammeren per kg, geslacht gewicht, inclusief BTW. Aanvoer 141 stuks. Slachtschapen 4,50-/ 6,00. Handel rustig en prijzen gelijk. Ooien boven 20 kg 8,50- 10,25. Handel rustig en prijzen ge lijk. Rammen tot 22 kg 9,50-/ 10,25. Rammen 22-25 kg 9,25-/ 10,25. Han del rustig en prijzen gelijk. Rammen boven 25 kg 9^00-/ 9,50. Handel rustig en prijzen gelijk. Slachtschapen en lammeren per stuk, inclusief BTW: Slachtschapen 180-/ 210. Ooien boven 190-/ 215. Rammen tot 22 kg 220-/ 240. Ram men 22-25 kg 240-/ 275. Rammen bo ven 25 kg 265-/ 310. De totaalaanvoer bedroeg 1036 stuks. Paardenmarkt Utrecht UTRECHT, 24-4. Op de paarden markt in Utrecht zijn maandag 224 dieren aangevoerd. De prijzen luidden als volgt per stuk: Luxe paarden 2750-/ 3550; ou de paarden 1975-/ 2900; 3-jarige 2000-/ 2925; 2-jarige 1625-/ 2575; veulens 675-/ 1675; hitten 750- 1700; slachtpony's 500-/ 525; Shet landers 325-/ 650. Prijzen per kg: Oude slachtpaarden 4,70-/ 6,30 en jonge slachtpaarden 5,05-/ 6,35. De handel was redelijk, prijzen prijshoudend. Aardappelbeurs ROTTERDAM, 24-4. Consumptie aardappelen, los verladen af bedrijf, per 100 kg, exclusief BTW. Klei-aardappelen: Bintje 40-50 mm 18,00-/ 19,00; Bintje 40-55 mm 19,00-/ 20,00; Bintje 50 mm op waarts 20,00-/ 20,50; Bintje 50 mm opwaarts (frites) 20,00-f 20,50. Exportaardappelen: Bintje klei 45 mm opw. in zakken 21,00. Voeraardappelen 5,00-/ 6,75. De stemming was rustig. Salineke 23-4 van Amsterdam naar Barry Kaapgracht, 24-4 400 n.o. Recife naar Vitoria. Pacific Peeres, 27-4 te Malmö verw. Snoekgracht, 24-4 te Cotonou. Nedlloyd Amersfoort, 1-5 te Balboa verw. Nedlloyd Neerlandia, 26-4 te Fe lixstowe. De Shuttle, een auto met een eigen gericht Wij moeten nog wennen aan een multifunctionele auto maar in Amerika heeft dit soort automobielen een behoorlyk succes. Nu hebben deze multifunctionele auto's in Nederland een nadeel en dat is de prijs maar daar onderscheidt deze Shuttle zich nu juist in. Natuurlijk is een bedrag van 30 mille geen sinecure maar hy is hiermee eigenlijk de eerste betaalbare in de ry van deze modellen. Het voordeel van deze modellen is dat we een ruime vierdeurs hebben waar we 5 passagiers mee kunnen vervoeren en in een oogwenk kunnen we bovendien een laadruimte creëren die enorm is. Het geheel heeft een apart uiterlyk en eigen uitstraling, zodat we niet kunnen spreken van een stationwagon. Niet echt nieuw Echt nieuw is de Shuttle niet maar in deze versie is hij nu ruim een jaar op de markt en nog een sporadische verschijning op onze wegen. De Shuttle is in twee uitvoe ringen te verkrijgen, als vierwielaange- dreven 1.6i-4WD met een 1.6 liter motor en de door ons gereden voorwieJaandrij- vermctdc 1.4 liter motor met 16 kleppen. Aan de voor- en achterzijde is de Shuttle afgewerkt met grote kunststof bumpers, die vanaf de bovenzijde doorlopen langs de gehele zijkant als stootsfrip. Deze bre de stootstrips. die in zwart zijn uitge voerd. geven de Shuttle een extra idee van De hugugc lengte terwijl deeigenlijke buitenafmeting redelijk compact is. De neus van de Shuttle is kort en loopt vrij stijl op naar de voorruit, die in bijna dezelfde lijn door- loopt tot de dakrand Rondom is er veel glasoppervlak en bij de laadruimte achter is een groot zijraam aangebracht. De acherkJep is groot, loopt door tot aan de bumper en wordt geopend door het slot. dat onder het rechtcrachtcrlicht gemon teerd is in het achterscherm. De gehele zijkant is rond gevormd, in tegenstelling tot hef oude model dat recht en hoekig was. Technisch gezien is de Shuttle gelijk aan de andere Civic's buiten de coupé. Zo is wielbasis cn dergelijke gelijk en is de 1.4 liter motor in de andere modellen ook terug te vinden. Het wezenlijke verschil. buiten het uiterlijk, is in het interieur te vinden. Het interieur is variabel, dat wil zeggen dat de achterbank in twee gedeel tes neergeklapt kan worden zodat er in totaal drie personen kunnen zitten terwijl de oorspronkelijke bagageruimte al fors wordt uitgebreid. Klappen we het tweede gedeelte ook neer. dan is er helemaal een mime laadvloer. Staan de banken echter normaal dan zorgt een afdekschcrm er voor dat de inhoud van de koffcmiimtc aan hef oog van buitenstaanders onttrok ken wordt. Voldoende ruimte Duidelijk is dat de korte neus van de Shuttle bijdraagt aan meer binnenruimte, zodat alle passagiers over voldoende been- cn hoofdruimte beschikken. De stoelen ziften prettig en kunnen goed ver steld worden, alleen de leuning voelt wat dun aan cn zal mischien op den duur wat gaan doorzakken. Ook het stuur is verstel baar en alle bcdicningsorganen zijn goed onder handbereik geplaatst. De meters zijn duidelijk gesitueerd en goed aflees- 'baar met rechts de toerenteller en in het midden de brandstof- en watertempera tuurmeter, terwijl rechts de kilometertel ler met snelheidsmeter zit. De ventilatie is ruim voldoende en goed te regelen vanaf de middenconsole waar tevens de aanjager en de bediening van de verwarming is gesitueerdEr is veel aandacht besteed aan nuttige opbergruimtes, zowel voorin als achterin waar ook afsluitbare vakjes zijn ter hoogte van het afdekscherm. De motor is zoals we eigenlijk gewend zijn van Honda, een zalig rustig lopend brok tech niek. De toepasing van vier kleppen per cilinder zorgt voor een soepel gedrag van de motor en veel trekkracht bij lage toe- rentellen. In de praktijk is hij een felle rakker, die moeiteloos in 10 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h spurt en ook bij het invoegen is hij prettig fel. In haalmanoeuvres zijn vlug achter de rug, zonder veel terug te hoeven schakelen. Bij deze felheid verwacht je gauw dat hij nog al wat motorgeluiden produceert maar dat heeft men keurig geïsoleerd zodat de Shuttle ook verrassend stil is op de snel wegen. Op het weggedrag is weinig aan te merken, hij stuurt strak en zeker en heeft weinig last van zijwind of wegoneffenhe- den. Erg koersvast dus. Alleen bij een zware belading oftewel vier personen cn de daarbij behorende bagage, heeft hij gauw de neiging een beetje door te slaan, met andere woorden de vering heeft het er dan wat moeilijk mee, vooral opeen slecht wegdek. Het gemiddelde brandstofver bruik van J op 12 6 is zeer redelijk te noemen cn mei wal minder stadsrilten, zoals wij hebben gedaan, kan dal beslist nog wat zuiniger Conclusie De Honda Civic Shuttle GL is voor zijp prijs1 van F.29.690.- ronduit een aantrek kelijke auto voor mensen die boven de massa uil willen sicken. Hel is geen sta tionwagon maar een auto met een eigen gezicht cn uitstraling voor mensen die een ruime gezinsauto nodig hebben of voor een zakelijke rijder die door de weck veel mee moet nemen. Ruimte gecombineerd met comfort, tezamen met een goede wegligging maken deze Shuttle tot een aantrekkelijk geheel, die mijns inziens onderschat wordt hier in Nederland Prestaties Topsnelheid 170 km/h, fabrieksopgave. Acceleratie van 0 tot 100km/h in 10 sec. Gemiddeld brandstofgebruik tijens de test 1 op 12,6. Geld F 29.690.- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van F.446.- tot F.456,- per jaar. Techniek Dwars geplaatste vicrcilinder lijn motor met cross-flow cilinderkop en een bovenliggende nokkenas. Cilin derinhoud 1396 cm3. Boring x slag 75 79 mm.Comprcssieverhouding 9.3:1. Max vermogen 66 kw bij 6300 omw/min Max, koppel 112 Nm bij 4500 omw/min. Electroni- schc ontsteking. Voorwicluandrij- ving. 5-versnellingsbak met achter uit. Wielophanging voor en achter onathankclijk constructie. Double Wishbone torsicstabilisator voor, Stuurinrichting tandheugel. Rem men geventileerde schijfremmen voor, trommels achter, diagonaal ge scheiden en vacuum bekrachtigd. Lengte 410.5 cm, breedte voor 144.5 cm. achter 145.5cm. Banden 175/70 R 13. Vclgmaal 5J 13. Inhoud brand stoftank 45 L Draaicirkcl 10.4 m. Massa 931 kg. Max. aanhanggc- wicht geremd 1000 kg. ongeremd 470 kg. Citroën lesert in een beperkte oplage de AX Bijou Dit model biedt aan uiterst complete standaard uitrusting legen een minstens zo aantrekkelijke prijs Boven de standaarduitrusting heeft de AX Bijou de volgende extra's. -Zwarte geverniste lak. -Zwarte bumpers. -Elegante Bijou striping. -Zwarte velours bekleding. -Zwart interieur. -Sport stuurwiel -Radio-uitrusting -Rechter buitenspiegel. -Gordels achter (Advertentie) Hei dosliltord is goed afleesbaar in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500.- 143.03 120.48 Bedrag Aflossing Rente 7.500.- 191.72 160.89 per mnd. per mnd. 10.500,- 266,10 222.88 11.000.- 220.- 0.87°o 15.000.- 380.15 318.41 221.- 1S1.- 16.000.- 320.- 0.83 20.000.: 506.87 424.55 295.- 255.- 30.000.- 600.- 0.83 40.000.- 1006.38 841.56 591,- 511.- 41.000,- 820.- 0.81 60.000.- 886.- 767.- io.2\, 50.000.- 1000.- 0.81 "Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever "Vlot en diskreet "Rente fiskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden Ik wil het volgende bedrag lenen: f 1.000,- D f 3.000,- f 5.000,- I 7.000,- 110.000.- Ik wil terug betalen Naam Adres 112.000,- D 1 14.000,- 115.000,- 118.000,- 120.000.- 122.000,- 124.000,- 125.000,- 0 128.000,- 130.000,- per maand 134,000,- D 135,000,- (40.000,- 150.000,- 160.000,- FIN. BEMIDDELING ma-vrij van 09.00-19.00 uur. za. van 11.00-14.00 uur Postc /woonplaats- Tel. —Netto inkomen - Beroep- Vult u de» Informatiebon In. knip hem uit en stuur hem op In een gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becsm, Antwoordnummer 1602. 6300 WJ Em metoord Wij sturen u dan een gratis oftene.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 7