'Samen met de gemeente kunnen we zeker tot oplossingen komen' Verbeteringen wegenstructuur afhankelijk van aanleg WOV pe Babi Pangang Keurslagerij De Jonge DE ZIERIKZEESCHE COURANT Verkeersveilige gemeenten krijgen 160.000 gulden Eerste koekoek gehoord BI LI* Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE Bevoegdheden Recreatienota Choppers Biljart In de commissie financiën in Zierikzee is ge- Plan De Bout wordt weer uit de ijskast gehaald. Hein Grochal uit Zierikzee bouwt zelf chopper- De Zeeuwse titel driebanden is naar Richard discussieerd over de bevoegdheden van de Een van de meest opvallende uitkomsten in de motoren. Anders dan anders. (Pag. 6). de Bruin gegaan. (Pag. 9). commissie. (Pag. 3), recreatienota Middenschouwen. (Pag. 5). DONDERDAG 13 APRIL 1989 145ste jaargang Nr. 24523 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Dezelfde wegen leiden niet altijd tot hetzelfde. Abbé de St. Réal ZIERIKZEE - Negen gemeenten in Zeeland krijgen gezamenlijk 160 dui zend gulden van minister drs. N. Smit-Kroes van verkeer en water staat als premie in de actie 25 pro cent minder verkeersslachtoffers. Het zijn de gemeenten Brouwersha ven, Bruinisse, Duiveland, Midden- schouwen, Westerschouwen, Zierik zee, Vlissingen, Axel en Sas van Gent. De zes gemeenten op Schou- wen-Duiveland hebben 70 duizend gulden te verdelen. In 1988 werden er 120 verkeersslachtoffers (doden en gewonden) geregistreerd tegen het gemiddelde van 134 in de jaren 1984 tot en met 1986. Het gemiddelde van die jaren geldt als peilpunt voor het welslagen van de actie. Gemeenten met minder dan 20 dui zend inwoners zijn een samenwer kingsverband aangegaan om mee te kunnen doen aan de actie -25 procent. Voorwaarde voor deelneming is na melijk, dat alleen gemeenten met meer dan 20 duizend inwoners tot de actie worden toegelaten. In Zeeland doen als zelfstandige gemeente mee Goes, Middelburg, Vlissingen en Ter- neuzen. Alle andere gemeenten doen mee in enig samenwerkingsverband. Per samenwerkingsverband zijn af spraken gemaakt over de verdeling van eventueel te behalen premies. Terneuzen, dat in 1987 een premie kreeg uitgekeerd, zag zich vorig jaar geconfronteerd met een toeneming van het aantal verkeersslachtoffers tot 127. Het peilgemiddelde voor Ter- neuzen is 115. Ook in Middelburg werden aanzienlijk meer verkeers slachtoffers geregistreerd: 114 tegen een peilgemiddelde van 101. In Zee land werden in 1988 1122 verkeers slachtoffers geregistreerd. Het peil gemiddelde voor de hele provincie ligt op 1111. BRUINISSE - In een inlaag in de polders rondom Bruinis se heeft de 41-jarige W. Capelle uit Bruinisse gisteren, woens dag, de eerste koekoek waar genomen. De Bruenaar was in de omge ving van de inlaag die de naam Uitslag draagt bezig met zijn hobby, het bekijken van vo gels, toen hij het typische ge luid van de koekoek hoorde in de meidoornstruiken. Volgens de Bruenaar is het redelijk vroeg als de koekoek al op 11 april kan worden waargeno men. Meestal zijn ze er pas half april". De koekoeken over winteren in Afrika en komen in het voorjaar weer naar Ne derland om hier hun eieren te leggen. ,,Dat gebeurt in mei en altijd in het nest van andere vogels", aldus Capelle. Op zijn tochten door de polder heeft hij ook al boerenzwaluwen waar genomen. ,,A1 vanaf begin april aan de Veerdijk". On danks de sneeuw van vorige week en de regenbuien en windvlagen van de afgelopen dagen is het nu toch duidelijk dat het voorjaar is. Bewoners verkeersonveilige straten Burgli en Haamstede op bezoek bij de raadsfracties Dit nummer bestaat uit 10 pagina's BURGH-HAAMSTEDE - De bewoners van een aantal straten iii Burgh en Haamste de blijven ijveren voor meer veiligheid in hun straten. Eerder stuurde men al brieven naar de gemeente. „Maar het antwoord was elke keer dat men de problemen wel on derkende, maar dat er geen adequate oplossingen voorhanden zijn", aldus W. Hack, na mens de bewoners. Men hoopt nu bij de verschillende raadsfracties een wllig oor te vinden voor de problemen waar men mee te kampen heeft. De Noordstraat in Haamstedeéén van de straten waar te hard gereden wordt. De problemen in de betreffende straten zijn niet uit de lucht komen vallen. Hack stelt dat het eigenlijk al jaren speelt maar dat de problemen vooral de laatste anderhalf jaar al leen maar erger zijn geworden. En dat zou volgens Hack best eens in ver band kunnen staan met de openstel ling van de weg over de Stormvloed kering. Stem laten horen De bewoners hebben er best begrip voor dat de gemeente geen pasklare oplossingen heeft voor hun proble men. Maar men blijft aandacht vra gen voor de verkeersonveiligheid om dat er ook een beetje de vrees bestaat dat men op den duur in de situatie zal gaan berusten. ,,Zo van 'We wonen nu eenmaal aan een drukke weg", aldus Hack. Hij benadrukt herhaaldelijk dat het geenszins de bedoeling van de be woners is om de gemeente dwars te zitten. ,,Maar we willen wel graag dat de gemeente iets doet", aldus Hack. ,,We zijn er ons als bewoners terde ge van bewust dat we in een recreatie- gemeente wonen en dat dat offers van ons vraagt", stelt Hack. Hij tekent daar meteen bij aan dat de proble men die het verkeer geeft in een aan tal straten beslist niet onderschat moeten worden. Als voorbeeld noemt hij schade aan huizen door langsden- derend zwaar verkeer. ,,En dan praat ik niet over een scheurtje in de muur, maar een stuk of tien scheuren". Hard rijden De problemen doen zich voor in Noordstraat, Ring Haamstede, West straat, Burghseweg, Kerkstraat, Burghse Ring en Hogeweg. De bewo ners van die straten maken zich zor gen om dc verkeersonveiligheid, maar stellen ook dat er sprake is van verkeersoverlast. Volgens de bewo ners wordt er, bijvoorbeeld in de Weststraat onverantwoord hard gere den. Daarnaast, zo stelt men, worden voetpaden soms misbruikt en wordt het gecombineerde fietspad/voetpad langs de Hogeweg gebruikt door auto's. De voetgangers lopen daar niet echt op bun gemak. Een andere zaak die speelt is het feit dat fietsei^s zich niet veilig voelen op de Burghseweg en daarom het voetpad langs die weg benutten. En ook in dit geval levert dat weer over last voor de voetgangers op. Volgens de bewoners is een en ander op te los sen middels paaltjes of iets derge lijks het de automobilisten onmoge lijk te maken om het fietspad te gebruiken om in te halen. Zwaar verkeer Een andere grief van de bewoners betreft het zwaar verkeer dat door hun straten komt. Volgens Hack wordt dat probleem veroorzaakt door onduidelijke bewegwijzering. ,,Ze komen aan bij de Krayesteinweg en worden dan rechtdoor gestuurd, rich ting stoplichten. Daar vinden ze een verwijzing naar Haamstede en Burgh. Je zou het zware verkeer ook via de Krayesteinweg naar Haamste de en Burgh kunnen leiden". Tot dat zware verkeer behoren ook ZWN-bussen. De bewoners doelen dan niet op de bussen die gewoon vol gens de dienstregeling rijden maar op de zogenaamd materiële bussen die geen enkele invloed hebben op de dienstregeling. ,,Die lege bussen dien je uit de ker nen te weren", stelt Hack. Hij Iaat er geen enkele onduidelijkheid over be staan dat de bewoners van eerderge noemde straten grote waarde hechten aan een goed openbaar vervoer. Maar zij stellen dat bussen die in feite niets te zoeken hebben in de kernen ook niet door die kernen heen moeten rij den. Oplossingen Dc bewoners zijn ervan overtuigd dat de problemen op te lossen zijn. En dat schudt men niet zomaar uit de mouw. ,,We hebben in andere gebie den gekeken hoe daar dergelijke pro blemen zijn opgelost en we hebben ook contact gehad met Veilig Verkeer Nederland en die hebben ons uitste kende informatie verschaft", aldus Hack. De bewoners hebben zich verder gebogen over voorstellen van de ANWB om de woonomgeving ver keersveiliger te maken. Uit het bestudeerde materiaal zijn verschil lende ideeën voortgekomen. - Zo pleiten de bewoners voor het in stellen van een snelheidslimiet van 30 kilometer, een betere bewegwijze ring voor het zware verkeer en aan passing van het fiets/voetpad langs de Hogeweg waardoor het autover keer geen gebruik meer kan maken van het fiets/voetpad. Ook wil men dat bekeken wordt of optische ver-, smallingen mogelijk zijn op bepaal de wegvlakken. Mini-rotondes Een maatregel om onnodig inhalen in de bebouwde kom te voorkomen zou volgens de bewoners het aanbren gen van overrijdbare middengelei ders kunnen zijn. Als het moet kan een auto via die middengeleiders pas seren, maar het lokt er niet echt toe uit. Verder pleit men voor de aanleg van mini-rotondes op verschillende punten. Eerder werd op een raadsvergade ring toegezegd dat er een hoorzitting over de problematiek gehouden zou worden. „Maar tot dusverre is ons daar nog niets van bekend", aldus Hack. De bewoners hopen dat de gesprek ken met de vier raadsfracties tot ge volg hebben dat de discussie over de verkeersveiligheid in Burgh en Haamstede weer nieuw leven inge blazen wordt. „We hebben goede hoop dat er nu toch iets gaat gebeuren", al dus Hack. „Ik denk dat men er ge woon niet omheen kan en ik hoop dat men inziet dat de bewoners net als de gemeente opkomen voor de belangen van dc gemeente". Verwachting tot vrijdagavond: Perioden met regen Veel bewolking en perioden met regen. Minimumtemperatuur om streeks 7 graden, middagtempera- tuur ongeveer 12 graden. Matige wipd uit uiteenlopende richtingen. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m maandag 17 april Zaterdag: Zonneschijn: 30% Kans op neerslag: 30% Min.temp.: 5 graden Middagtemp.: 13 graden Windkracht: noordwest 3 Zondag: Zonneschijn: 20% Kans op neerslag: 40% Min.temp.: 5 graden Middagtemp.: 13 graden Windkracht: variabel 3 Maandag: Zonneschijn: 20%. Kans op neerslag: 60% Min.temp.: 6 graden Middagtemp.: 12 graden Windkracht: oost 3 ZON- EN MAANSTANDEN 14 april Zon op 06.45, onder 20.35 Maan op 13.24, onder 04.47 Volle Maan: 21 april (05.13) HET WEEROVERZICHT DE BILT - Een complex lagedruk gebied dat zich uitstrekt van Noord- Italië tot Denemarken beweegt zich voor een deel over de Noordzee in noordelijke richting. De bijbehoren de bewolking die zich vandaag over wegend boven het oosten van ons land bevindt breidt zich langzaam uit naar het westen. Morgen wordt het daarom een dag met veel bewolking waaruit regen valt. De middagtempe- ratuur ligt rond 12 graden en gezien het gesloten wolkendek is er lande lijk weinig verschil. Komende nacht daalt het kwik tot in de buurt van de 7 graden. Omdat een kern van het complexe lagedrukgebied over ons land trekt, waait de wind uit uiteen lopende richtingen en is matig. Advertentie Vers gebraden 500 gram f 6,95 Noordstraat 45 Burgh-Haamstede Verdubbeling aantal rijbanen Zeelandbrug niet binnen tien tot twintig jaar ZIERIKZEE - Zonder de aanleg van een vaste oeververbinding over de Westerschelde (WOV) zal de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland in de komende jaren weinig ver anderingen ondergaan. Pas wanneer die WOV er komt is er aanleiding om de we genstructuur aan te passen, met onder meer een verdubbeling van het aantal rijbanen op de Zeelandbrug. Binnen een termijn van tien tot twintig jaar is dat echter niet te verwachten. Deze „toekomstvoorspelling" deed drs C. J. Colijn, hoofd van de afdeling regionale ontwikkeling van Rijkswaterstaat tijdens een bijeenkomst van de Onderne merskring Schouwen-Duiveland in Zierikzee. ES Bij zijn uiteenzetting over de we genstructuur op Schouwen-Duive land nu en in de toekomst ging drs Colijn eerst uitvoerig in op de te ver wachten landelijke ontwikkelingen. Aan de hand van de vierde nota ruim telijke ordening en het Structuur schema voor verkeer en vervoer schetste Colijn een toekomstbeeld, waarbij de overheid haar aandacht concentreert op de Randstad. De ver dere economische ontwikkeling van dit verstedelijkte gebied plus het ver helpen van de verkeersknelpunten zullen in do nabije toekomst dc hoog ste prioriteit krijgen. Colijn gaf met oen aantal bedragen aan, hoeveel na delen het bedrijfsleven ondervindt door de files die niet alleen steeds langer worden maar inmiddels ook structureel zijn geworden. Hierdoor brengt het gebruik van het wegennet risico's voor het bedrijfsleven met zich mee. In de huidige situatie gaat door deze files 33 miljoen uur verlo ren en dit verlies aan uren wordt nog verdrievoudigen wanneer deze situa tie gehandhaafd blijft. Prioriteiten Het opheffen van deze verkeers knelpunten zal in de komende jaren vervolg pagina 2 2300 0 1 Het ziet er niet naar uit dat het aantal rijbanen van de Zeelandbrug de eerstkomende tien a twintig jaar zal worden verbreed. (Foto: Joop van Houdt).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 1