'Samen met de gemeente kunnen
we zeker tot oplossingen komen'
Verbeteringen wegenstructuur
afhankelijk van aanleg WOV
pe
Babi
Pangang
Keurslagerij
De Jonge
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Verkeersveilige
gemeenten
krijgen
160.000 gulden
Eerste
koekoek
gehoord
BI LI*
Z1ERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Bevoegdheden Recreatienota Choppers Biljart
In de commissie financiën in Zierikzee is ge- Plan De Bout wordt weer uit de ijskast gehaald. Hein Grochal uit Zierikzee bouwt zelf chopper- De Zeeuwse titel driebanden is naar Richard
discussieerd over de bevoegdheden van de Een van de meest opvallende uitkomsten in de motoren. Anders dan anders. (Pag. 6). de Bruin gegaan. (Pag. 9).
commissie. (Pag. 3), recreatienota Middenschouwen. (Pag. 5).
DONDERDAG 13 APRIL 1989
145ste jaargang Nr. 24523
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
Dezelfde wegen leiden niet altijd tot hetzelfde.
Abbé de St. Réal
ZIERIKZEE - Negen gemeenten in
Zeeland krijgen gezamenlijk 160 dui
zend gulden van minister drs. N.
Smit-Kroes van verkeer en water
staat als premie in de actie 25 pro
cent minder verkeersslachtoffers.
Het zijn de gemeenten Brouwersha
ven, Bruinisse, Duiveland, Midden-
schouwen, Westerschouwen, Zierik
zee, Vlissingen, Axel en Sas van
Gent. De zes gemeenten op Schou-
wen-Duiveland hebben 70 duizend
gulden te verdelen. In 1988 werden er
120 verkeersslachtoffers (doden en
gewonden) geregistreerd tegen het
gemiddelde van 134 in de jaren 1984
tot en met 1986. Het gemiddelde van
die jaren geldt als peilpunt voor het
welslagen van de actie.
Gemeenten met minder dan 20 dui
zend inwoners zijn een samenwer
kingsverband aangegaan om mee te
kunnen doen aan de actie -25 procent.
Voorwaarde voor deelneming is na
melijk, dat alleen gemeenten met
meer dan 20 duizend inwoners tot de
actie worden toegelaten. In Zeeland
doen als zelfstandige gemeente mee
Goes, Middelburg, Vlissingen en Ter-
neuzen. Alle andere gemeenten doen
mee in enig samenwerkingsverband.
Per samenwerkingsverband zijn af
spraken gemaakt over de verdeling
van eventueel te behalen premies.
Terneuzen, dat in 1987 een premie
kreeg uitgekeerd, zag zich vorig jaar
geconfronteerd met een toeneming
van het aantal verkeersslachtoffers
tot 127. Het peilgemiddelde voor Ter-
neuzen is 115. Ook in Middelburg
werden aanzienlijk meer verkeers
slachtoffers geregistreerd: 114 tegen
een peilgemiddelde van 101. In Zee
land werden in 1988 1122 verkeers
slachtoffers geregistreerd. Het peil
gemiddelde voor de hele provincie
ligt op 1111.
BRUINISSE - In een inlaag
in de polders rondom Bruinis
se heeft de 41-jarige W. Capelle
uit Bruinisse gisteren, woens
dag, de eerste koekoek waar
genomen.
De Bruenaar was in de omge
ving van de inlaag die de naam
Uitslag draagt bezig met zijn
hobby, het bekijken van vo
gels, toen hij het typische ge
luid van de koekoek hoorde in
de meidoornstruiken. Volgens
de Bruenaar is het redelijk
vroeg als de koekoek al op 11
april kan worden waargeno
men. Meestal zijn ze er pas
half april". De koekoeken over
winteren in Afrika en komen
in het voorjaar weer naar Ne
derland om hier hun eieren te
leggen. ,,Dat gebeurt in mei en
altijd in het nest van andere
vogels", aldus Capelle. Op zijn
tochten door de polder heeft hij
ook al boerenzwaluwen waar
genomen. ,,A1 vanaf begin
april aan de Veerdijk". On
danks de sneeuw van vorige
week en de regenbuien en
windvlagen van de afgelopen
dagen is het nu toch duidelijk
dat het voorjaar is.
Bewoners verkeersonveilige straten Burgli en Haamstede op bezoek bij
de raadsfracties
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
BURGH-HAAMSTEDE - De bewoners van een aantal straten iii Burgh en Haamste
de blijven ijveren voor meer veiligheid in hun straten. Eerder stuurde men al brieven
naar de gemeente. „Maar het antwoord was elke keer dat men de problemen wel on
derkende, maar dat er geen adequate oplossingen voorhanden zijn", aldus W. Hack, na
mens de bewoners. Men hoopt nu bij de verschillende raadsfracties een wllig oor te
vinden voor de problemen waar men mee te kampen heeft.
De Noordstraat in Haamstedeéén van de straten waar te hard gereden wordt.
De problemen in de betreffende
straten zijn niet uit de lucht komen
vallen. Hack stelt dat het eigenlijk al
jaren speelt maar dat de problemen
vooral de laatste anderhalf jaar al
leen maar erger zijn geworden. En
dat zou volgens Hack best eens in ver
band kunnen staan met de openstel
ling van de weg over de Stormvloed
kering.
Stem laten horen
De bewoners hebben er best begrip
voor dat de gemeente geen pasklare
oplossingen heeft voor hun proble
men. Maar men blijft aandacht vra
gen voor de verkeersonveiligheid om
dat er ook een beetje de vrees bestaat
dat men op den duur in de situatie zal
gaan berusten. ,,Zo van 'We wonen nu
eenmaal aan een drukke weg", aldus
Hack.
Hij benadrukt herhaaldelijk dat
het geenszins de bedoeling van de be
woners is om de gemeente dwars te
zitten. ,,Maar we willen wel graag
dat de gemeente iets doet", aldus
Hack.
,,We zijn er ons als bewoners terde
ge van bewust dat we in een recreatie-
gemeente wonen en dat dat offers van
ons vraagt", stelt Hack. Hij tekent
daar meteen bij aan dat de proble
men die het verkeer geeft in een aan
tal straten beslist niet onderschat
moeten worden. Als voorbeeld noemt
hij schade aan huizen door langsden-
derend zwaar verkeer. ,,En dan praat
ik niet over een scheurtje in de muur,
maar een stuk of tien scheuren".
Hard rijden
De problemen doen zich voor in
Noordstraat, Ring Haamstede, West
straat, Burghseweg, Kerkstraat,
Burghse Ring en Hogeweg. De bewo
ners van die straten maken zich zor
gen om dc verkeersonveiligheid,
maar stellen ook dat er sprake is van
verkeersoverlast. Volgens de bewo
ners wordt er, bijvoorbeeld in de
Weststraat onverantwoord hard gere
den.
Daarnaast, zo stelt men, worden
voetpaden soms misbruikt en wordt
het gecombineerde fietspad/voetpad
langs de Hogeweg gebruikt door
auto's. De voetgangers lopen daar
niet echt op bun gemak.
Een andere zaak die speelt is het
feit dat fietsei^s zich niet veilig voelen
op de Burghseweg en daarom het
voetpad langs die weg benutten. En
ook in dit geval levert dat weer over
last voor de voetgangers op. Volgens
de bewoners is een en ander op te los
sen middels paaltjes of iets derge
lijks het de automobilisten onmoge
lijk te maken om het fietspad te
gebruiken om in te halen.
Zwaar verkeer
Een andere grief van de bewoners
betreft het zwaar verkeer dat door
hun straten komt. Volgens Hack
wordt dat probleem veroorzaakt door
onduidelijke bewegwijzering. ,,Ze
komen aan bij de Krayesteinweg en
worden dan rechtdoor gestuurd, rich
ting stoplichten. Daar vinden ze een
verwijzing naar Haamstede en
Burgh. Je zou het zware verkeer ook
via de Krayesteinweg naar Haamste
de en Burgh kunnen leiden".
Tot dat zware verkeer behoren ook
ZWN-bussen. De bewoners doelen
dan niet op de bussen die gewoon vol
gens de dienstregeling rijden maar
op de zogenaamd materiële bussen
die geen enkele invloed hebben op de
dienstregeling.
,,Die lege bussen dien je uit de ker
nen te weren", stelt Hack. Hij Iaat er
geen enkele onduidelijkheid over be
staan dat de bewoners van eerderge
noemde straten grote waarde hechten
aan een goed openbaar vervoer. Maar
zij stellen dat bussen die in feite niets
te zoeken hebben in de kernen ook
niet door die kernen heen moeten rij
den.
Oplossingen
Dc bewoners zijn ervan overtuigd
dat de problemen op te lossen zijn.
En dat schudt men niet zomaar uit de
mouw. ,,We hebben in andere gebie
den gekeken hoe daar dergelijke pro
blemen zijn opgelost en we hebben
ook contact gehad met Veilig Verkeer
Nederland en die hebben ons uitste
kende informatie verschaft", aldus
Hack.
De bewoners hebben zich verder
gebogen over voorstellen van de
ANWB om de woonomgeving ver
keersveiliger te maken. Uit het
bestudeerde materiaal zijn verschil
lende ideeën voortgekomen.
- Zo pleiten de bewoners voor het in
stellen van een snelheidslimiet van
30 kilometer, een betere bewegwijze
ring voor het zware verkeer en aan
passing van het fiets/voetpad langs
de Hogeweg waardoor het autover
keer geen gebruik meer kan maken
van het fiets/voetpad. Ook wil men
dat bekeken wordt of optische ver-,
smallingen mogelijk zijn op bepaal
de wegvlakken.
Mini-rotondes
Een maatregel om onnodig inhalen
in de bebouwde kom te voorkomen
zou volgens de bewoners het aanbren
gen van overrijdbare middengelei
ders kunnen zijn. Als het moet kan
een auto via die middengeleiders pas
seren, maar het lokt er niet echt toe
uit. Verder pleit men voor de aanleg
van mini-rotondes op verschillende
punten.
Eerder werd op een raadsvergade
ring toegezegd dat er een hoorzitting
over de problematiek gehouden zou
worden. „Maar tot dusverre is ons
daar nog niets van bekend", aldus
Hack.
De bewoners hopen dat de gesprek
ken met de vier raadsfracties tot ge
volg hebben dat de discussie over de
verkeersveiligheid in Burgh en
Haamstede weer nieuw leven inge
blazen wordt. „We hebben goede hoop
dat er nu toch iets gaat gebeuren", al
dus Hack. „Ik denk dat men er ge
woon niet omheen kan en ik hoop dat
men inziet dat de bewoners net als de
gemeente opkomen voor de belangen
van dc gemeente".
Verwachting tot vrijdagavond:
Perioden met regen
Veel bewolking en perioden met
regen. Minimumtemperatuur om
streeks 7 graden, middagtempera-
tuur ongeveer 12 graden. Matige wipd
uit uiteenlopende richtingen.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m maandag 17 april
Zaterdag: Zonneschijn: 30%
Kans op neerslag: 30%
Min.temp.: 5 graden
Middagtemp.: 13 graden
Windkracht: noordwest 3
Zondag: Zonneschijn: 20%
Kans op neerslag: 40%
Min.temp.: 5 graden
Middagtemp.: 13 graden
Windkracht: variabel 3
Maandag: Zonneschijn: 20%.
Kans op neerslag: 60%
Min.temp.: 6 graden
Middagtemp.: 12 graden
Windkracht: oost 3
ZON- EN MAANSTANDEN
14 april Zon op 06.45, onder 20.35
Maan op 13.24, onder 04.47
Volle Maan: 21 april (05.13)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Een complex lagedruk
gebied dat zich uitstrekt van Noord-
Italië tot Denemarken beweegt zich
voor een deel over de Noordzee in
noordelijke richting. De bijbehoren
de bewolking die zich vandaag over
wegend boven het oosten van ons
land bevindt breidt zich langzaam uit
naar het westen. Morgen wordt het
daarom een dag met veel bewolking
waaruit regen valt. De middagtempe-
ratuur ligt rond 12 graden en gezien
het gesloten wolkendek is er lande
lijk weinig verschil. Komende nacht
daalt het kwik tot in de buurt van de
7 graden. Omdat een kern van het
complexe lagedrukgebied over ons
land trekt, waait de wind uit uiteen
lopende richtingen en is matig.
Advertentie
Vers gebraden
500 gram f 6,95
Noordstraat 45
Burgh-Haamstede
Verdubbeling aantal rijbanen Zeelandbrug niet binnen tien tot
twintig jaar
ZIERIKZEE - Zonder de aanleg van een vaste oeververbinding over de Westerschelde
(WOV) zal de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland in de komende jaren weinig ver
anderingen ondergaan. Pas wanneer die WOV er komt is er aanleiding om de we
genstructuur aan te passen, met onder meer een verdubbeling van het aantal rijbanen
op de Zeelandbrug. Binnen een termijn van tien tot twintig jaar is dat echter niet te
verwachten. Deze „toekomstvoorspelling" deed drs C. J. Colijn, hoofd van de afdeling
regionale ontwikkeling van Rijkswaterstaat tijdens een bijeenkomst van de Onderne
merskring Schouwen-Duiveland in Zierikzee.
ES
Bij zijn uiteenzetting over de we
genstructuur op Schouwen-Duive
land nu en in de toekomst ging drs
Colijn eerst uitvoerig in op de te ver
wachten landelijke ontwikkelingen.
Aan de hand van de vierde nota ruim
telijke ordening en het Structuur
schema voor verkeer en vervoer
schetste Colijn een toekomstbeeld,
waarbij de overheid haar aandacht
concentreert op de Randstad. De ver
dere economische ontwikkeling van
dit verstedelijkte gebied plus het ver
helpen van de verkeersknelpunten
zullen in do nabije toekomst dc hoog
ste prioriteit krijgen. Colijn gaf met
oen aantal bedragen aan, hoeveel na
delen het bedrijfsleven ondervindt
door de files die niet alleen steeds
langer worden maar inmiddels ook
structureel zijn geworden. Hierdoor
brengt het gebruik van het wegennet
risico's voor het bedrijfsleven met
zich mee. In de huidige situatie gaat
door deze files 33 miljoen uur verlo
ren en dit verlies aan uren wordt nog
verdrievoudigen wanneer deze situa
tie gehandhaafd blijft.
Prioriteiten
Het opheffen van deze verkeers
knelpunten zal in de komende jaren
vervolg pagina 2
2300
0 1
Het ziet er niet naar uit dat het aantal rijbanen van de Zeelandbrug de eerstkomende tien a twintig jaar zal worden
verbreed. (Foto: Joop van Houdt).