STREEKDICHTERS
berichten
Ford Escort RS Turbo
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Reformatorisch Contact
Orgaan houdt een lezing
Lancia Delta Rally
Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten
7
BEL NU
05270-16991
Autonieuws
ZIERIKZF.F.SCHE NIEUWSBODE Dinsdas 4 april 1989 Nr. 24518
(Advertentie)
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
143,03
120,48
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500.-
19' 72
160,89
per mnd.
per mnd.
10.500,-
266 10
222,88
11 000,-
220.-
0,87°o
15.000,-
380,15
318,41
221.-
191,-
16.000.-
320,-
0,83
20.000,-
506,87
424,55
295,-
255,-
30.000,-
600,-
0,83
40.000.-
1006.38
841,56
591.-
511.-
41.000,-
820.-
0,81
60.000,-
886,-
767,- io*2s
50.000.-
1000.-
0,81
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente fiskaal aftrekbaar
•Meestal kwijtschelding bij overlijden
ma-vrij van 09.00-19.00 uur.
ia. van 11.00-14.00 uur
Ik wil het volgende bedrag lenen:
f 1.000,- O 112.000,- 122.000,- 134.000,-
f 3000,- 14.000,- O f24.000,- (35.000,-
f 5.000,- 115.000,- 125.000,- O f40.000,-
Dl 7.000.- D 118.000,- 0 128.000,- (50.000,-
110.000,- □120.000,- 130.000,-
Ik wil tonuelalen per maand
Naam
Postc/woon plaats-
Tel
I Beroep—
—Netto inkomen -
Vult u deze Informatiebon in. knip hem uH en stuur hem op In een
gesloten enveloppe zonder postzegel san Becem. Antwoordnummer
1602. &300 WJ Emmeloord. Wij sturen u dan een gratis offerte
door Rein Leppink
Postbus 383
8200 AJ Lelystad
W
mensen moeilijk gaan doen. Als je hem
bijvoorbeeld de Tarzanbocht in smakt, wil
het binnenwieltje even gaan doorspinnen.
Maar op dat moment grijpt het ingenieuze
viskeus gekoppelde spcrdifferentieel in en
dirigeert het teloor te gaan dreigende ver
mogen keurig naar het buitenwiel en met
Techniek
Overdwars voorin geplaatste vierci-
linder lijnmotor. Cilinderinhoud
1598 cm3. Boring x slag 80x80 mm.
Compressieverhouding 8,2:1. Max.
vermogen 95,5 kW bij 5500 tpm.
Max. Koppel 180 Nm bij 2750 tpm.
Electronische ontsteking. Bosch KE-
Jetronic inspuiting. Elektrische in
stallatie 12V. Wisselstroomdynamo
770 W. Max. stroomsterkte 70 A.
Accu 43 Ah. Voorwielaandrijving.
Vijfversnellingsbak met achteruit.
Voorwielophanging McPherson met
schroefveren. Achterwielophanging
onafhankelijk met schroefveren.
Telescopische schokdempers rond
om. Torsiestabilisator voor en ach
ter. Geventileerde schijfremmen
voor, trommels achter, gescheiden,
bekrachtigd en begrensd, voorzien
van antiblokkecrsystcem. Banden
195/50 VR 15. Besturing tandheu
gel.
Lengte 4.06 m., breedte 1.64 m.,
hoogte 1.37 m. Massa 965 kg. Wiel
basis 2.40 m. Spoorbreedte voor
1.435 m, achter 1.415 m. Draaicirkel
10 m. Max. aanhanggewicht geremd
900 kg. Inhoud brandstoftank 48 1.
Onze stad
Waar vind ie nog in oude straten
En dat beslist de leeftijd mee
Nog ongelijke kinderhoofdjes
Wel, in ons eigen Zierikzee.
Wat zijn daar ook een mooie gevels
Nog van hun luister niet ontdaan
Ze staan daar nog in oude glorie
Voor iedereen te pronk te staan.
En dan die lieve smalle straatjes
Waar nog de oude huisjes staan
Ze spreken je nog aan van vroeger
Alsof de tijd heeft stil gestaan.
De oude en de nieuwe haven
Zo boeiend nog met eb en vloed
Alsof de zee daar iedere dag nog
Het oude Zierikzee begroet.
De handel is al lang verdwenen
Dat heeft Zierikzee gehad
Het enige wat is gebleven
Een hele mooie oude stad.
C. J., Renesse
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierik-
zeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid
hun gedichten aan een groter publiek te presenteren. Wie denkt een of
meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierik-
zeesche Nieuwsbode, Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt
zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen wor
den vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of
schrijfster staat bij voorkeur onder het gedicht, maar is in ieder geval
bij de redactie bekend.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Eefde-Gorssel: dr. G.
L. Goedhart te Antwerpen (toe
rustingspredikant) (Ver. Prot. Kerk
In België) en hoogleraar aan de Prot.
Theol. Faculteit te Brussel, die dit be
roep heeft aangenomen.
Bedankt voor Dokkum: drs. C. P.
Meijer te Leerdam.
Beroepbaarstelling: mw. drs. H. E.
van der Zwaag, Parallelweg 3, 8191
KT Wapenveld, tel. 05206-70044.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Assen: J. Germs te
Zwolle; te Zaamslag: P. Roos te
Utrecht-Noord.
Aangenomen naar Bennekom: D.
van der Zwaag te Klundert; naar
Broek op Langedijk: A. P. van Lange-
velde, missionair predikant te Zuid-
Afrika; naar Hamilton (Can.) (Free
Reformed Church): drs. G. R. Procee
te Opperdoes.
Gereformeerde Gemeenten
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30. 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
Gereformeerde Gemeenten
in Nederland
gewone wijkgemeente): W. I. Doude
van Troostwijk te Eerbeek; naar Ou
de en Nieuwe Wetering: M. B. Heij-
ting, kand. te Hendrik Ido Ambacht,
die bedankte voor Suameer en voor
Zwammerdam.
Bedankt voor Oud-Alblas: C. M.
Buijs te Gameren; voor Leeuwarden-
Huizum en Goutum-Swichum: P. J.
H. Noordmans te Haulerwijk.
Beroepen te Scherpenzeel: M. Mon-
dria te Waardenburg.
Bedankt voor Klaaswaal 'en voor
Rotterdam-IJsselmonde: A. Bac te
Bodegraven.
In Sirjansland
SIRJANSLAND - In de grote zaal
van de kerk in Sirjansland werd op
initiatief van het Reformatorisch
Contact Orgaan Schouwen-Duive-
land een lezing gehouden. Neder
lands Hervormd predikant te Arne-
muiden ds Ruijgrok sprak over het
leven na dit leven naar aanleiding
van 1 Korinthe 15 vers 35-58.
De spreker begon met te zeggen dat
men dit onderwerp van meer dan een
kant kan belichten. Men kan het le
ven direct na het overlijden bedoelen.
Maar ds Ruijgrok stelde dat aan dit
onderwerp een veel wijdser effect zit,
zoals dat wordt verwoord in de ge
loofsbelijdenis van Nicea over het le
ven van de toekomstige eeuw. ,,Als
Gods bazuin zal klinken en Christus
op de wolken zal verschijnen, dan
zullen de graven geopend worden. AÏ-
le doden zullen opstaan uit de aarde
of uit de zeeën. Voor Gods volk is dit
tot troost. Maar de ongelovige ver
schrikt hierdoor", aldus ds Ruijgrok.
,,Het begraven worden, het graf is
niet het einde, maar de opstanding
die volgt". Spreker citeerde hier de
Heidelberger Catechismus Zondag
17. ,,We zullen na de opstanding onze
eigen lichamen hebben maar dan zon
der gebreken. Ook Christus had zijn
eigen lichaam na de opstanding. Zijn
wonden waren nog te zien. De ver
schillen in de menien zullen zicht
baar blijven. Ook in de natuur zal al
les herschapen zijn en volmaakt: de
dieren, vissen, bloemen, bomen".
i famqjtfiuD
,,Pp a.postel Johannes.gagopJtwLei-.,.
land Padmos een visioep.dftt uit,alle
geslachten uit de gehele, wereld, uit
allerlei 'iafen een gemeenschap der
Heiligen zal zijn en de opstandingsli
chamen zullen stralen tot eer van
God. Een natuurlijk lichaam wordt
er begraven, maar een "geestelijk li-
cbaam wórdt er opgewekt. Dan gelo
ven we pas yplmaakt en spndieiopis".
..Calvijn de reformator schreef dat
het pjtradijs dan terug zal keren met
de nieuwe hemel en een nieuwe aar
de. De wolf zal dan met het lam ver
keren ;ei} het luipaard met^de^êêÜ6"-
bok. Het allervoornaamste zal dan
zijn dat wij de Heere mogen groot
maken. Gemeenschap met God en
met alle heiligen". Ds Ruijgrok wees
met nadruk op de noodzakelijkheid
om Christus te zoeken en ons te beke
ren van onze zondigheid.
Toekomstige leven
,,A1 word je bestreden van buiten of
van binnen, het lijden van deze tegen
woordige tijd weegt niet op tegen het
toekomstige leven". Na de pauze wer
den over het onderwerp vele vragen
gesteld aan ds Ruijgrok. De bijeen
komst in Sirjansland was de laatste
vergadering van dit seizoen van het
Reformatorisch Contact Orgaan.
Nederlandse. Hervormde Kerk
.Beroepen door. declassis.Leiden tot
predikant, voor buitengewone werk-
zaarhheden (dienst geestelijke ver
zorging Academisch Ziekenhuis te
Leiden): L. Schokker te Uitgeest-
Akersloot (Herv.Geref.), die dit be
roep heeft aangenomen.
Aangenomen naar 't Harde (buiten
Bedankt voor Elspeet: W. Verhoeks
te Arnemuiden.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Sneek als geestelijk
verzorger van verpleeghuis Ielanen
aldaar (part-time) drs. J. P. Mellema,
kand. te Ens (NOP), die dit beroep
heeft aangenomen.
Aangenomen naar Wageningen als
studentenpredikant (part-time) mw.
L. J. Houweling, kand. te Amsteram.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Vianen D. Slagboom te
Katwijk aan Zee.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Oud-Beijerland A. F.
Honkoop te Zwijndrecht, die bedank
te voor Capelle aan den IJssel (Wijk
West).
Bedankt voor Leerdam G. Mouw te
Genemuiden, voor Middelburg-'
centrum J. J. van Eckeveld te Zeist.
Gereformeerde Gemeentè
OOSTERLAND - Donderdag 6
april, 19.30 uur ds. T. M. van Dijk, uit
Veen.
WASHINGTON - Japan-zal het
Plan-Brady voor schuldverminde
ring in de ontwikkelingslanden dë
komende jaren ondersteunen met le
ningen tot een maximaal bedrag van
ongeveer 4,5 miljard dollar. Dit heeft
de president van de Japanse centrale
bank, Satoshi Sumita, verklaard
BRUSSEL - België heeft nog twee
of drie jaar nodig voordat zijn over
heidsschuld begint te verminderen.
,,Het kost nog een gevecht van twee
tot drie jaar tegen het begrotingste
kort en dan zal de overheidsschuld
kleiner worden".
Paardenmarkt Utrecht
UTRECHT, 3-4. Op de paarden
markt in Utrecht zijn maandag 287
dieren aangevoerd.
De prijzen luidden als volgt per
stuk/ Luxe paarden 2800-/ 3600; ou
de, .paarden 1950-/ 2875; 3-jarige
2Ó00-2025; 2.jarige 1600-/ 2550;
veulens, &50-./ 1625; hitten 750-
1700; slachtpony's 500-/ 1500;
Shetlanders 325-/ 650.
Prijzen per kg: Oude slachtpaarden
4,65-/ 6,20 en jonge slachtpaarden
5,00-/ 6,25.
De handel was redelijk, prijzen
prijshoudend.
Aardappelbeurs
ROTTERDAM, 3-4. Consumptie
aardappelen, los verladen af bedrijf,
per 100 kg, exclusief BTW.
Klei-aardappelen: Bintje 40-50 mm
>ov 1
wel erg snel werd gereden. Ik had dan ook
een gemiddeld verbruik van 1 op 8. Dat
het echt een stuk zuiniger kan, bewijzen
de cijfers zoals Ford ze opgeeft: 1 op 15,2
bij 90 km/h constant, 1 op 12 bij 120 km/h
en 1 op 9,2 in stadsverkeer.
De remmen zijn volledig berekend op al
het geweld dat de Escort RS Turbo weet te
ontwikkelen. Het zijn schijfremmen vóór
en trommels achter en o grote verrassing -
als enige in zijn klasse voorzien van een
antiblokkeringssysteem. Kort en goed,
die Ford Escort is een automobiel voor diè
automobilisten, die meer verlangen van
hun vervoermiddel dan rustig en comfor
tabel van A naar B te sturen. Hij kost
42.250,-, incl. BTW en voor die prijs
krijgt u containers vol rijplezier terug.
8
Geld
42.250,- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 537,-tot 556,-per jaar.
Mede op grond van Lancia's rally succes
sen met de Delta gedurende 1987,1988 en
1989 is op basis van zowel de Delta 1.3 als
de Delta 1.6 GT i.e. door Lancia impor
teur Lanim BV een zeer beperkt leverbare
speciale versie uitgebracht.
Deze Delta Rally versie is voorzien van
fraaie lichtmetalen velgen. Op de Delta
1.3 zijn Swift-velgen gemonteerd, terwijl
de Delta 1.6 GT i.e. is uitgerust met alu
minium Flash velgen.
Het in hoogte verstelbare normale Lancia
stuurwiel is in de Rally versie vervangep
door een leren Personal Giugiaro stuur.
De Rally versies zijn daarnaast ook voor
zien van zijskirts. Attributen die normali
ter alleen zijn te vinden op de Delta HF
Turbo en HF Integrale. Eveneens van de
Delta HF Turbo en HF Integrale overge
nomen zijn de rode biezen in de grille.
Hierdoor krijgen deze Delta Rally model
len een extra sportief tintje.
Dat het om een speciale versie gaat, is
verder nog te zien aan een pin-striping op
de zijkant en het rally embleem op de
vijfde deur. Al deze extra's maken de bei
de Delta versies extra sportief. De com
plete uitrusting omvat verder onder andere
zonwerend glas, in hoogte verstelbaar
stuur, een vijf-versnellingsbak, ruitewis-
ser met interval, halogeen koplampen,
achterwisser met sproeier en klokje. De
Delta 1.6 GT i.e. Rally is bovendien nog
uitgerust met een oliedrukmeter, toeren-
teller en geregelde katalysator met lamb-
da-sonde (USA '83 norm).
Het extra pakket aan sportieve accessoires
op de Rally versies vertegenwoordigt een
waarde van ruim 3.000,-. De meerprijs
voor de Delta Rally versie bedraagt echter
maar 1.750,- t.o.v. de normale Delta
1.3 en Delta 1.6 GT i.e.
De adviesprijzen zijn (incl. BTW):
Delta 1.3 Rally 25.250.-
Delta 1.6 GT i.e. Rally f 31.700.-
Mechaniek
Maar laat ons eerst het mechaniek in ogen
schouw nemen. In de machinekamer staat
een vicrcilinder geblazen lijnmotor met
een zuigerverplaatsing van 1597 cm3, die
een vermogen kan leveren van 132 pk. de
brandstofvoorziening geschiedt middels
een KE-Jetroni'c benzineinspuiting,
Voordat het toch wel imposante vermogen
de voorwielen bereikt, passeert het eerst
een bijzonder braaf schakelende vijf-ver
snellingsbak, een viskeus gekoppeld
sperdifferentieel cn twee aandrijfassen.
Nu moet mij trouwens wel even van het
hart dat ik over het algemeen niet ze gek
ben op een automobiel met verhoudings
gewijs zo veel vermogen op de voorwie
len. Het gaat allemaal best als jc maar
weef waar jc mee bezig bent. Het venijn
zit hem namelijk daarin, dat bij een voor-
wielaandrijvcr die voorwielen twee be
langrijke taken tegelijk moeten vervullen.
Ten eerste moeten ze het vermogen soe-
pcltjes op straat brengen cn ten tweede
moeten ze braaf zorgen dat ze ons die
richting op brengen, die wij middels het
stuurwiel aangeven. En als iets of iemand
twee dingen tegelijk goed moet doen, dan
kunnen er problemen ontstaan
Zo ook bij voorwielaandrijvcrs met veel
vermogen. Kijk, op een droge straat is er
niets aan de hand, daar zorgen die brede
sloffen en dat ingenieuze spcrdifferentieel
wel voor en niet tc vergeten de wel zeer
listig ontworpen wielgcometric.
Natte of gladde banden
Maar zo gauw we in een natte of gladde
bocht ook maar iets tc veel gas geven, dan
zullen die aangedreven voorwielen gaan
doorslaan of spinnen. Kijk en dan begint
het gedonder in de glazen Want het ver
velende is dat doorslaande wielen - net als
stilstaande wielen - geen richting meer
aangeven, waardoor de zaak linca recta de
bocht uil schuift met alle gevolgen van
De Ford Escort RS Turbo is een heel sportieve wagen.
dien. Ik kan u dan ook maar éèn goed
advies geven: hoe gladder de weg, des te
voorzichtiger moet u met het gaspedaal
omspringen.
Grote genieten
Houden we dit goedgemeende advies in
ons achterhoofd, dan blijft er voor de
rechtgeaarde automobilist alleen nog maar
het grote genieten over. De acceleratie van
deze Escort RS-Tu^bo is adembenemend.
Van 0 naar 100 km/h brult hij in dc wel
zeer korte spanne tijds van maar 8,7 sec.
Zijn cr geen politic Porsches of andere
veel geld kostende obstakels in dc buurt en
blijven wc dus op het gas staan, dan stopt
dc wijzer van de snelheidsmeter pas bij
ruim 2l0km/h. Hij isdc zaak dan wel iets
aan het overdrijven, het zijn namelijk 204
oprechte eerlijke kilometers. Het grappige
bij dit alles is dat op het oog veel machti
ger rivalen zich - ondanks het snelle uiter
lijk van deze RS Turbo - hopeloos vergis
sen in de potentie. Met verbeten koppies
moeten ze dan ook lijdelijk toezien hoe dc
achterkant van de Escort uit hun gezichts
veld verdwijnt.
Bochten nemen is helemaal een opwin
dende bezigheid, zoals bleek tijdens ccn
paar rondjes circuit van Zand voort. Uit
eindelijk heb jc daar dc ruimte zonder dat
cr qardigc maar onverbiddelijke poJitic-
cen onvoorstelbare snelheid stuift de RS Prestaties
Turbo door die Tarzanbocht. Topsnelheid 204 km/h. Acceleratie van 0
Over het verbruik kan ik weinig zinnigs tot 100km/h in8.7 sec. Gemiddeld brand-
zeggen, want constant deed deze rappe stofverbruik tijdens dc test 1 op 8.
makker een beroep op mijn competitic-
gcvoclens, waardoor er eigenlijk constant
89/241. Op deze kaart van omstreeks 1913 - dus vijfenzeventig jaar geleden - zien we vier zomerhuisjes, die
hier destijds in opdracht van de Vlaming A. Goeminne werden gebouwd. Wat naar links achter het derde
huisje kunnen we nog juist een deel van Goeminne's huis Duinzicht waarnemen, maar dat is alleen maar
een stukje overstek aan de gevel. Men noemde deze huisjes in de volksmond de .peperbussen" van Goemin
ne. In de oorlogsjaren werden ze alle vier gesloopt.
f 15,00-/ 16,00; Bintje 40-55 mm
16,00-/ 17,50; Bintje 50 mm op
waarts 19,00-/ 19,50; Bintie 50 mm
opwaarts (frites) f 19,00-/ 19,50.
Zandaardappelen: Bintje 40-50 mm
14,00-/ 15,00; Bintje 50 mm opw.
(frites) 16,00-/ 17,00.
Exportaardappelen: Bintje klei 45
mm opw. in zakken 18,00-/ 19,00.
Voeraardappelen 6,00-/ 7,00.
De stemming was rustig.
Eierveiling Eiveba b.v.
BARNEVELD, 4-4. Aanvoer
3.163.320 stuks. Stemming: stabiel.
Prijzen per 100 stuks: eieren van 51-
52 gram bruin 8,96-/ 9,10; 55-56
gram bruin 9,54-/ 9,58; 60-61 gram
wit 9,68-f 9,65 en bruin 11,09-
11,27, 65-66 gram wit 11,00-/ 11,18,
bruin 11,82-/ 12,12.
Black Sea, 8-4 te Tbrragona verw.
Jomsborg, 3-4 te Pointe Noire
Nedlloyd Amersfoort, 3-4 te Pusan
Nedlloyd Neerlandia, 3-4 te Port au
Prince
Nedlloyd Rotterdam, 3-4 120 wzw
Monrovia naar Las Palmas
Salineke, 3-4 te Amsterdam
Snoekgracht, 4-4 te Tema
Zo af en toe wil een mens wel eens wat anders dan ryden in een automobiel die zo'n
beetje alles te bieden heeft aan comfort, ruimte en bedieningsgemak. Vandaar dat
mijn hebberige blik viel op de Ford Escort RS Turbo, een automobiel die bjj my
onbewust een gedachtenassociatie opriep met het beroemde lied over Piet Hein.
Want ook de daden van deze Escort RS Turbo 'bennen groot'Wanneer je zo oog
in oog met deze geweldenaar staat, dan zie je meteen datje geconfronteerd wordt
met iets bijzonders. Hy staat je daar een beefje fanatiek aan te loeren op zjjn
lichtmetalen velgen met 195/50 VR 15 sloffen, alsof hy zeggen wil: kom maar op
baasje, dan zal ik jou eens even laten zien wat ik allemaal in myn mars heb en eens
kijken of je dat allemaal wel baas kunt. Die indruk wordt nog versterkt door de
imposante vóór- en achterspoiler en de wielkastverbreders, die de brede sloffen
onderdak verlenen.
Sportief en functioneel
In het woon-werk vertrek gaat het er al
even sportief cn functioneel toe. Gezeten
in de perfect zittende en steungevende Re-
caro kuipstoelen overzien we rn één oog
opslag de hele klokkenwinkel met zijn
duidelijk afleesbare snelheidsmeter en
toerenteller. Je handen vinden als vanzelf
het zacht beklede tweespaaks stuurwiel en
de versnellingspook. Maar ook de.pedalen
zitten zo dat ze moeiteloos te bedienen
zijn.