V
Transcendente meditatie
SAAB 900i 16 kat
Een automobiel met kara
Citroen BX Chamonix
Zuivelindustrie
meer gebaat met
restituties dan
met afschaffing
van superheffing
4
Nu eens geen turbotaal.
RAI verwacht iets
hoger niveau
autoverkoop
6
1 r 1
s
m
ZIERIKZEE - In restaurant Mondragon te Zierikzee is maandag 13 februari om 20.00 uur een informatieve avond van
het nieuwe Centrum voor Transcendente Meditatie. Tijdens deze avond wordt ingegaan op het fenomeen Transcen
dente meditatie. Ook is er een videofilm met als thema Succes zonder stress. Het centrum is gevestigd in 's-Heer Abts-
kerke. TM-docent Wim Kooy (zie foto) en kunstenaresse Iris de Leeuw zijn nauw betrokken bij het centrum.
ZIERIKZEE
Boekenmarkt
Op zaterdag 11 februari houdt de
jongerengroep van het Leger des
Heils een boekenmarkt in clubhuis
De Lichtboei aan de Poststraat in Zie
rikzee. De opbrengst van de boeken
markt is bestemd voor een werkva
kantie in de krottenwijken van
Portugal. Wie nog boeken kwijt wil
kan contact opnemen met het Leger
des Heils (01110-12075). De boeken
markt wordt gehouden van 9.00 tot
16.00 uur.
Afscheid
J. Kloet neemt op dinsdag 28 fe
bruari afscheid als beheerder van
sporthal Onderdak in Zierikzee.
Kloet moet zijn functie na 17 jaar om
gezondheidsredenen neerleggen. Het
dagelijks bestuur van de Stichting
Sportcentrum Schouwen biedt hem
een afscheidsreceptie aan. Deze
wordt gehouden in sporthal Onder
dak en begint om 20.00 uur.
BURGH-HAAMSTEDE
Voorronde discjockey's
In jeugdsoos Big S te Burgh-Haam-
stede is zaterdag 11 februari weer een
voorronde van de eilandelijke disc-
jockey-verkiezing. De voorronde be
gint om 21.00 uur en de muziekkeus is
aan de deelnemers om te bepalen. De
vijfkoppige jury let op zaken als mu
ziekkeuze, spraakzaamheid en licht
werk. Wie zich wenst aan te melden
doet dat tot en met vrijdag 10 februa
ri bij de soos.
NCVB
De afdeling Burgh-Haamstede van
de Nederlandse Christenvrouwen
bond komt dinsdag 21 februari bijeen
in de zaal bij de Gereformeerde kerk.
Vanaf 19.45 uur spreekt da J. J. van
Zoelen uit Dreischor over het onder
werp Aardsmoeders.
FNV
De leden van de FNV-groep voor
Uitkeringsgerechtigden op Schou-
wen-Duiveland komen woensdag 1
maart om 14.30 uur bijeen in De
Schutse in Burgh-Haamstede. Tij
dens deze bijeenkomst zal districts
bestuurder Van Dieten een inleiding
houden over samenwerking tussen
verschillende bonden voor uitke
ringsgerechtigden. Zij die voor deze
middag belangstelling hebben maar
geen vervoer hebben kunnen hier
voor contact opnemen met D. Jeroen-
se, telefoon: 01119-1297.
ZONNEMAIRE
Nut en Uitspanning
Harmonievereniging Nut en Uit
spanning uit Zonnemaire verzorgt za
terdag 11 februari in het dorpshuis in
Zonnemaire een uitvoering voor be
jaarden. Alle bejaarden uit de kernen
van de gemeente Brouwershaven zijn
van harte welkom. De uitvoering be
gint om 13.30 uur. Op vrijdag 17 fe
bruari geeft de harmonievereniging
haar jaaruitvoering. Dit gebeuren
gaat zich eveneens in het Zonnemair-
se dorpshuis afspelen. De jaaruitvoe
ring begint om 19.00 uur. Na de offi
ciële opening door voorzitter S.
Duinhouwer is het tijd voor een op
treden van de harmonie onder leiding
van G. Voogt. Gespeeld wordt onder
andere Music of the royal fireworks
van Handel in een bewerking van
Den Arend, Paso Flamenco van K.
Vlak en Americana West van P. Yo-
der. Vervolgens treedt de drumband
voor het voetlicht. Onder leiding van
M. C. M. Rievers spelens zij nummers
als Drumsticks together, Concerto en
Percussionata. Na een korte pauze
wordt De Kip opgevoerd, een klucht
in twee bedrijven. Het stuk handelt
over de familie die zich in een dorp
heeft gevestigd met de bedoeling om
daar een pension te gaan drijven. De
regie is in handen van S. Duinhou
wer. In de pauze tussen het eerste en
tweede bedrijf houdt Nut en Uitspan
ning een enveloppenverloting. Er is
bal na met muziek van De Daltons.
Vleesproeverij
De leden van de afdeling Noord-
gouwe en omstreken van de Neder
landse Bond van Plattelandsvrou
wen komen donderdag 16 februari
hij een in het dorpshuis van Zonne
maire. Deze avond die om 20.00 uur
begint staat in het teken van vlees en
vleesbereiding. De chef-kok van het
Bedrijfschap Slagersbedrijf zal in
Zonnemaire aanwezig zijn om de da
mes suggesties aan de hand te doen
voor het smakelijk bakken en braden
van vlees. Uiteraard kan dit alles ook
worden gekeurd.
BRUINISSE
Legitiem
De zeevisser Anton Dekker uit
Stellendam (Stellendam 9) heeft in
het Duitse Cuxhaven een Duitse
rondviskotter gekocht. De NC 304
(Niedersaksen-Cuxhaven) is een kot
ter van 27 m bij 6.20 m en is de ex-KW
30 van Van der Plas uit Katwijk die
18 jaar geleden naar Cuxhaven werd
verkocht. Dekker heeft de Duitse
kotter gekocht om op een legitieme
manier kabeljauw op de Nederlandse
mijnen aan te kunnen voeren. Want
de aangevoerde vis drukt niet op het
Nederlandse of groepsquantum maar
op het Duitse quantum. Voorwaarde
aan een dergelijke transactie is dat er
dan een Duitse schipper aan boord is
en daar voldoet de NC 304 aan. De
kotter zal naast de thuishaven Stel
lendam ook mijnen in Scheveningen
en IJmuiden. Machinist op de kotter
is Kees Klink uit Bruinisse.
Helpt Elkander
Een traditie van de Hervormde
Vrouwenvereniging Helpt Elkander
is de jaarlijkse bijeenkomst die sa
men met de bewoners wordt gehou
den in In 't Opper. Ze werden welkom
geheten door directrice N. J. Bal. De
presidente van de HVG, N. H. de
Korte-Padmos, sprak de aanwezigen
toe, ook degenen die op de kamer
meeluisterden en ging voor in gebed.
Mevrouw P. Dorst-de Jonge hield
de meditatie naar aanleiding van
Exodus 33 Het gebed van Mozes
waarin hij vraagt of God mee wil
gaan met het volk Israël. Deze medi
tatie werd passend afgesloten met
een gedicht door mevrouw J. van den
Berge. Na de pauze met koffie en
traktatie van ae bewoners las me
vrouw B. Geertse een verhaal in het
dialect, getiteld: De'n hit van Joost.
Vervolgens werd uit volle borst mee
gezongen de Hollandse liedjes die ie
der nog van school en jeugd kende
met daarna een traktatie van Zeeuw
se babbelaars. Mevrouw T. Bolijn-
Okkerse las een verhaal dat zich af
speelde in een bejaardenhuis, ge
naamd Opa van Essen.. Er werd nog
gezamenlijk gezongen waarop de
vice-presidente eindigde met dankge
bed. De 90-jarige mevrouw Stuy liet
de avond nog eens de revue passeren
en hoopte tot een volgende keer.
KAPELLE/MIDDELBURG
Themadag NCVB
Op donderdag 23 februari èn dins
dag 14 maart houdt het gewest Zee
land van de Nederlandse Christen
vrouwenbond (NCVB) thema-bijeen
komsten over incest en godsdienstige
opvoeding. De bijeenkomst op 23 fe
bruari wordt gehouden in De Vroone
in Kapelle en begint om 10.15 uur. De
themadag op 14 maart wordt gehou
den in de Getuigeniskerk in Middel
burg en begint eveneens om 10.15 uur.
Voor kinderopvang wordt gezorgd.
Gastspreekster op beide thema-da-
gen is mevrouw A. Imbens-Fransen
uit Eindhoven. Zij stichtte in 1986 de
Stichting Vrouw en Pastoraat en zij
begeleidt vrouwen met godsdienstige
problemen en geweldservaringen.
Verder verzorgt zij voorlichting aan
pastores, hulpverleners en andere
geïnteresseerden.
MIDDELBURG
Fiom-groep
Donderdag 16 februari is de eerste
bijeenkomst van een Fiom-praat-
groep voor vrouwen die te maken
hebben gehad met sexueel geweld.
Het is de bedoeling dat men tien keer
bij elkaar komt in het Fiom-pand aan
de Varkensmarkt in Middelburg. On
der sexueeel geweld wordt niet alleen
verstaan aanranding en verkrach
ting, maar ook ongewenste intimitei
ten en bijvoorbeeld het nafluiten op
straat. Vrouwen die dit hebben erva
ren kunnen er baat bij hebben om
hierover met andere vrouwen van ge
dachten te wisselen. De bijeenkomst
in het Fiom-gebouw begint om 20.00
en duurt tot ongeveer 22.00 uur.
Aidspreventie
De Stichting Huiskamerprojekt
voor Druggebruikers (HKPD) en het
Zeeuws Consultatiebureau voor Al
cohol en Drugs gaan samenwerken op
het terrein van aidspreventie- en
hulpverlening. In het kader van deze
samenwerking is sinds 1 oktober een
contactpersoon (mevrouw D. Huson-
Anbeek, verpleegkundige) aange
steld voor de gehele provincie Zee
land. Mevrouw Huson is dagelijks te
lefonisch bereikbaar bij het HKPD
(01184-19916) of bij de afdeling voor
lichting en preventie van het ZCAD
in Middelburg (01180-37640). Elke eer
ste en derde dinsdagmiddag houdt
deze verpleegkundige spreekuur in
het pand aan de Vlissingsesingel 16-
18 in Middelburg.
ZIERIKZEE - Van elke vier liter
melk die in de EG wordt geprodu
ceerd moet er nog steeds één worden
afgezet met ondersteuning vanuit
Brussel. Die ondersteuning heeft de
vorm van exportrestituties en van
subsidies op verbruik binnen de EG.
Van een tekort is dus op het niveau
van de gemeenschap geen sprake.
Wel is de capaciteit van de Neder
landse zuivelindustrie groter dan de
aanvoer van melk, die door de invoe
ring van de superheffing flink is te
ruggelopen. In dat licht gezien is de
groeiende tegenstand van de zuivel
industrie tegen de superheffing dan
ook begrijpelijk, concludeert het
Landbouw-Economisch Instituut in
een onlangs verschenen studie.
De invoering van de superheffing
in 1984 heeft voor de Nederlandse zui
velindustrie ingrijpende gevolgen ge
had. Terwijl men voor die tijd nog
kon rekenen op een voortdurende
sterke groei van de melkproduktie,
zijn de leveringen door Nederlandse
melkveehouders sindsdien sterk te
ruggelopen. De onvermijdelijke ca-
paciteitsaanpassingen heeft de zui
velindustrie door extra invoer uit
België en de Bondsrepubliek enigs
zins kunnen beperken, maar niet
kunnen ontlopen. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat de zuivelindustrie
zich steeds vaker uitspreekt voor af
schaffing van de superheffing, hoe
wel het tekort waarop men zich daar
bij beroept in feite een zeer
plaatselijk karakter heeft.
Flexibeler afzetbeheer
De EG kent al lang verschillende
vormen van afzetondersteuning,
vooral bedoeld om de zuivelover-
schotten niet te laten verschimmelen.
Hoewel de afgelopen twee jaar een
aantal ondersteuningsmaatregelen is
geschorst of de subsidie is verlaagd,
bestaat er nog steeds een omvangrij
ke 'kunstmatige' vraag, vooral op de
EG-markt zelf.
In plaats van afschaffing van de su
perheffing is het raadzamer om de
nog steeds bestaande verborgen
overschotten weg te werken en er
voor te zorgen dat er niet opnieuw
boter- en poederbergen ontstaan,
zegt het LEI. Dat betekent niet dat er
helemaal geen ondersteuning meer
moet zijn. Vooral bij afzet buiten de
EG kan een beperkte ondersteuning
vanuit economisch oogpunt aantrek
kelijk zijn.
Nu de melkproduktie flink is afge
nomen zijn er echter mogelijkheden
ontstaan om tot een gerichter en doel
matiger afzetbeheer te komen. On
dersteuning van de interne afzet in de
EG mag daarbinnen geen rol van be
tekenis spelen. De nadruk zal vooral
moeten liggen op een flexibel hante
ren van exportrestituties. Bij dat
laatste heeft de Nederlandse zuivel
industrie op het ogenblik meer be
lang dan bij afschaffen van de super
heffing.
Techniek
In lengterichting geplaatste viercilin-
der lijnmotor met vier kleppen per ci
linder en geregelde katalysator. Cilin
derinhoud 1985 cm3. Boring x slag
90x78 mm. Compressieverhouding
10,1:1. Max. vermogen 94 kW bij
6000 tpm. Max. koppel 173 Nm bij
3000 tpm.
Voorwielaandnjving, 5-versnellings-
bak met achteruil. Wielophanging
voor onafhankelijk, draagarmen van
ongelijke lengte, schroefveren. Wiel
ophanging achter starre as, schroef
veren, Panhardstang Stuurinrichting
tandheugel. Remmen voor geventi
leerde schijven, achter schijven.
Wielbasis 252 cm. Spoorbreedte voor
143 cm, achter 144 cm. Lengte 468
cm, breedte 169 cm, hoogte 142 cm.
Massa 1270kg. Max. aanhanggewicht
geremd 1500 kg. Tankinhoud 63 liter.
Banden 185/65 R 15. Draaicirkel
11,2 m.
De SAAB 900 is een zeer karaktervolle automobiel die je niet snel met een andere wagen
verwart.
neer de pook in de achteruitversnelling
staat. Een grapje dat voorkomt dat de
SAAB rustig een helling afrolt, mochten
we vergeten zijn om de parkeerrem aan te
trekken.
Dat de Zweden klimatologisch iets meer
van de kou te lijden hebben dan wij in ons
kikkerlandje, blijkt wel uit het verwar
mingssysteem. Binnen de kortste keren
geeft die apparatuur een ongekende hitte
af, waardoor je even vlug de knop terug
draait tot bijna nul, ook als het behoorlijk
fris is.
Ach, die SAAB 900i 16 klepper is gewoon
een hele fijne rij- en reisautomobiel, die je
.niet voor verrassingen zet en 57.850,-
kost. Een redelijke prijs voor een dermate
karaktervolle automobiel.
Prestaties
Topsnelheid 174 km/h. Acceleratie van 0
tot 100 km/h in 11,3 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens de test 1 op 9,4.
Geld
57.850,- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 824,-tot 858,-per jaar.
(Advertentie)
Toen Saab in 1977 een personenwagen met ge
civiliseerde turbomotor lancecrdi;. werd niet
alleen onze auto. maar ook het begrip 'turbo'
een groot sukses. Ons technisch vernuft
spreekt kennelijk veel mensen aan.
Maar Saab heeft nog veel meer te bieden
dan motoren met turbechargers Zo introduce
ren wij nu een nieuwe telg van onze 900-scrie
•"Jij-J e fftmif!ê\
1
de 9ooi 16. Met een a-liter. 16-kleppcn injck
ticmotor, goed voor u8 pk/94 kW.
De nieuwe 9ooi 16 biedt forse prestaties
zonder daarover luidruchtig te doen.
Spreekt deze stijl u aan. maak dan snel eens
een proefrit. Immers één proefrit zegt
meer dan duizend
woorden. (k
I IJ/H. W/UH
r-<ia ,.,/AiM
BV Auto Itnpofi M«»iwhippij AIM.'
zijn voorwielen naar de buitenkant van die
bochtje schuiven. Nemen we iets gas te
rug, dan komt de achterkant evenzo
goedmoedig bij maar gillen doet hij dan
wel. Een heel eerlijk en voorspelbaar
bochtengedrag dus.
Meteen heb ik maar van de gelegenheid
misbruik gemaakt om ook de remmen
(schijven rondom, voor geventileerd) eens
duchtig aan de tand te voelen. Na ettelijke
keren vol gas het rechte eind van het cir
cuit te zijn afgedaverd, om daarna fors op
die hohouwers te gaan staan en zorgend
dat ze net niet blokkeerden, bleek dat de
hele handel iedere keer weer keurig recht
lijnig tot stilstand te brengen was. Zelfs
nog toen de voorste remschijvcn
roodgloeiend waren. Zoals met wel meer
de veiligheid dienende zaken was SAAB
de eerste die het dashboard zo vormde dat
letterlijk alles wat de stuurman nodig
heeft, direkt voorhanden is. Ieder knopje,
handeltje en wat dies meer zij, kan de
stuurman zonder enige inspanning bedie
nen. Zo van: daar is goed over nagedacht.
Vanzelfsprekend zitten dus ook alle me
ters, metertjes en waarschuwingslampjes
zo dat ze in een blik zijn te overzien.
Contactslot
Een vreemde constructie moet ik u trou
wens nog wel even melden en dat betreft
het contactslot. In eerste instantie zoek je
je wezenloos naar dat ding en ook na da
gen probeer je iedere keer weer de sleutel
ergens onder de stuurkolom contact te la
ten maken. Nu, dat lukt dus niet want de
geeigende plaats is op de tunnel voor de
versnellingspook. En die contactsleutel
kan ook alleen worden verwijderd wan-
Vorig jaar kregen 483.000 nieuwe perso
nen- en combinatie-auto's een kenteken
tegen 557.000 in 1987. De RAI Vereni
ging verwacht dat dit jaar het niveau van
de autoverkoop iets hoger zal liggen.
In principle kan ervan uitgegaan worden
dat de Nederlandse markt voor personen
auto's ongeveer 500.000 stuks bedraagt.
Afhankelijk van allerlei .factoren zal de
feitelijke verkoop het ene jaar wat boven
dit peil liggen en het andere jaar wat lager
Opvallend kan de verkoop van schone
auto's worden genoemd. Dc/c maakten
vorig jaar 70 procent van het totaal uit.
Ook dit jaar wordt een hoog percentage
schone auto's verwacht.
Het interieur van de SAAB 900i 16-klepper
16-klepper
Voor deze rij-impressie heb ik beslag we-
ten te leggen op de 900i 16-klepper, niet j
de tamste en ook niet de snelste uitvoe-
ring. Ik heb juist deze uitvoering genomen
omdat hij is voorzien van de vrij nieuwe 1
16-klcps injcctiemotor en uiteraard een 1
milieu sparende katalysator heeft.
De motor levert een vermogen van 128 pk I
bij 6000 tpm en heeft een max. koppicl van
173 Nm bij 3000 tpm, wat hem bestempelt 1
tot een prima caravantrekker, vooral ook 1
omdat het koppel zich over een groot ge- 1
bied uitsmeert. Want het eerste dat opvalt
bij deze SAAB 900i met zijn 16 kleppen is 1
de buitengewone soepelheid, die deze 1
motor ten toon spreidt. Schakelluie men
sen zullen dan ook ervaren dat ze
probleemloos in een hoge versnelling met 1
het verkeer mee kunnen sukkelen maar als
de nood aan de man komt en er moet gas
gegeven worden, dat die motor zonder te
protesteren er al vanaf 1500 tpm vandoor
wil gaan. Dit wil echter ook weer niet
zeggen dat deze 16-klepper een lui beest
is, want mij dunkt dat een acceleratie van 1
Ofot 100km/hin 1 J.3sec. cneentopsnel
heid van 174 km/h beslist niet kinderach
tig is Maar het gekke is dat deze SAAB I
900i niet vraagt om hard te gaan. al kan hij
het wel. Zo af en toe rijd ik ook wel eens in
dat kleine GTi-spul, dat mij onder andere
door het driftige gejank van de motor op
jaagt om toch vooral maar het onderste uit
de kan te halen. Niets van dit alles, deze
vorstelijke 16-klepper probeert je alleen
maar middels zijn vriendelijk brommende
motor te vertellen: moet dat nu zo nodig,
wanneer er eens flink gas gegeven wordt.
Een brave motor dus die totaal geen
problemen heeft met de hedendaagse
maximum snelheden. Houden wc ons
trouwens aan die maximum snelheden,
dan wordt er 10 liter loodvrije brandstof
per 100 km geconsumeerd. Trekken wc
erg fors van leer. dan moeten we rekenen
op 13 liter per 100 km
Bochtengedrag
Om te kijken hoe het bochtengedrag is heb
ik me weer eens laten verleiden om op te
stomen naar ons circuit in Zandvoort,
waar men ongestraft de meest vreemde
capriolen uit kan halen. Daar bleek deze
SAAB 900i echt van wanten te weten.
Gillend middels zijn banden smeekte hij
mij om het wat rustiger aan te doen maar ik
had geen medelijden want ik wilde nu echt
wel eens weten waar de grens lag. En ik
kan u verzekeren dat die grens wel erg ver
weg ligt! De zaak begint, als het heel hard
gaat in een bocht, eerst goedmoedig op
Citroen heeft de BX Chamonix nog completer dan compleet gemaakt. Deze 5-dcurs BX
met een ncerklapbarc achterbank is ook nog voorzien van een radio-uitrusting met
stereo/cassette recorder, een sportieve achterspoiler, veilig reflecterend paneel, van
binnenuit verstelbare rechter buitenspiegel en beschermende stootstrips rondom
Om al deze luxe zaken uw eigendom te kunnen noemen, moet u 22.990 neertellen
Wat zijn het toch eigenwijze, karaktervolle automobielen die SAAB's. Neem nu
bijvoorbeeld even de 900i 16 klepper, een automobiel met een carrosserie die je
beslist niet verwart met een ander. Naar mijn mening een verademing in een
autowereld, die hoofdzakelijk bestaat uit eenheidsworsten. En of we nu de twee-
deurs, vierdeurs of de vjjfdeurs nemen, ze hebben allemaal dat tijdloze, waardoor
ze ook in de jaren negentig nog steeds hun opvallende plaats in het verkeer zullen
innemen.
Maar hoeveel deuren er ook aanhangen, ze hebben allemaal een ding gemeen. In
het vooronder hangt een 2-liter mechaniek dat de voorwielen middels een puik
schakelende vjjfbak aandrijft. Dat al die uitvoeringen een 2-liter aandrjjfaggregaat
hebben, betekent overigens niet dat ze hetzelfde zijn. Er is voor elk wat wils, van
een goedmoedige uitvoering met carburateur en acht kleppen tot een geweldenaar,
voorzien van brandstofipjectie, 16 kleppen en een turbo.