V Transcendente meditatie SAAB 900i 16 kat Een automobiel met kara Citroen BX Chamonix Zuivelindustrie meer gebaat met restituties dan met afschaffing van superheffing 4 Nu eens geen turbotaal. RAI verwacht iets hoger niveau autoverkoop 6 1 r 1 s m ZIERIKZEE - In restaurant Mondragon te Zierikzee is maandag 13 februari om 20.00 uur een informatieve avond van het nieuwe Centrum voor Transcendente Meditatie. Tijdens deze avond wordt ingegaan op het fenomeen Transcen dente meditatie. Ook is er een videofilm met als thema Succes zonder stress. Het centrum is gevestigd in 's-Heer Abts- kerke. TM-docent Wim Kooy (zie foto) en kunstenaresse Iris de Leeuw zijn nauw betrokken bij het centrum. ZIERIKZEE Boekenmarkt Op zaterdag 11 februari houdt de jongerengroep van het Leger des Heils een boekenmarkt in clubhuis De Lichtboei aan de Poststraat in Zie rikzee. De opbrengst van de boeken markt is bestemd voor een werkva kantie in de krottenwijken van Portugal. Wie nog boeken kwijt wil kan contact opnemen met het Leger des Heils (01110-12075). De boeken markt wordt gehouden van 9.00 tot 16.00 uur. Afscheid J. Kloet neemt op dinsdag 28 fe bruari afscheid als beheerder van sporthal Onderdak in Zierikzee. Kloet moet zijn functie na 17 jaar om gezondheidsredenen neerleggen. Het dagelijks bestuur van de Stichting Sportcentrum Schouwen biedt hem een afscheidsreceptie aan. Deze wordt gehouden in sporthal Onder dak en begint om 20.00 uur. BURGH-HAAMSTEDE Voorronde discjockey's In jeugdsoos Big S te Burgh-Haam- stede is zaterdag 11 februari weer een voorronde van de eilandelijke disc- jockey-verkiezing. De voorronde be gint om 21.00 uur en de muziekkeus is aan de deelnemers om te bepalen. De vijfkoppige jury let op zaken als mu ziekkeuze, spraakzaamheid en licht werk. Wie zich wenst aan te melden doet dat tot en met vrijdag 10 februa ri bij de soos. NCVB De afdeling Burgh-Haamstede van de Nederlandse Christenvrouwen bond komt dinsdag 21 februari bijeen in de zaal bij de Gereformeerde kerk. Vanaf 19.45 uur spreekt da J. J. van Zoelen uit Dreischor over het onder werp Aardsmoeders. FNV De leden van de FNV-groep voor Uitkeringsgerechtigden op Schou- wen-Duiveland komen woensdag 1 maart om 14.30 uur bijeen in De Schutse in Burgh-Haamstede. Tij dens deze bijeenkomst zal districts bestuurder Van Dieten een inleiding houden over samenwerking tussen verschillende bonden voor uitke ringsgerechtigden. Zij die voor deze middag belangstelling hebben maar geen vervoer hebben kunnen hier voor contact opnemen met D. Jeroen- se, telefoon: 01119-1297. ZONNEMAIRE Nut en Uitspanning Harmonievereniging Nut en Uit spanning uit Zonnemaire verzorgt za terdag 11 februari in het dorpshuis in Zonnemaire een uitvoering voor be jaarden. Alle bejaarden uit de kernen van de gemeente Brouwershaven zijn van harte welkom. De uitvoering be gint om 13.30 uur. Op vrijdag 17 fe bruari geeft de harmonievereniging haar jaaruitvoering. Dit gebeuren gaat zich eveneens in het Zonnemair- se dorpshuis afspelen. De jaaruitvoe ring begint om 19.00 uur. Na de offi ciële opening door voorzitter S. Duinhouwer is het tijd voor een op treden van de harmonie onder leiding van G. Voogt. Gespeeld wordt onder andere Music of the royal fireworks van Handel in een bewerking van Den Arend, Paso Flamenco van K. Vlak en Americana West van P. Yo- der. Vervolgens treedt de drumband voor het voetlicht. Onder leiding van M. C. M. Rievers spelens zij nummers als Drumsticks together, Concerto en Percussionata. Na een korte pauze wordt De Kip opgevoerd, een klucht in twee bedrijven. Het stuk handelt over de familie die zich in een dorp heeft gevestigd met de bedoeling om daar een pension te gaan drijven. De regie is in handen van S. Duinhou wer. In de pauze tussen het eerste en tweede bedrijf houdt Nut en Uitspan ning een enveloppenverloting. Er is bal na met muziek van De Daltons. Vleesproeverij De leden van de afdeling Noord- gouwe en omstreken van de Neder landse Bond van Plattelandsvrou wen komen donderdag 16 februari hij een in het dorpshuis van Zonne maire. Deze avond die om 20.00 uur begint staat in het teken van vlees en vleesbereiding. De chef-kok van het Bedrijfschap Slagersbedrijf zal in Zonnemaire aanwezig zijn om de da mes suggesties aan de hand te doen voor het smakelijk bakken en braden van vlees. Uiteraard kan dit alles ook worden gekeurd. BRUINISSE Legitiem De zeevisser Anton Dekker uit Stellendam (Stellendam 9) heeft in het Duitse Cuxhaven een Duitse rondviskotter gekocht. De NC 304 (Niedersaksen-Cuxhaven) is een kot ter van 27 m bij 6.20 m en is de ex-KW 30 van Van der Plas uit Katwijk die 18 jaar geleden naar Cuxhaven werd verkocht. Dekker heeft de Duitse kotter gekocht om op een legitieme manier kabeljauw op de Nederlandse mijnen aan te kunnen voeren. Want de aangevoerde vis drukt niet op het Nederlandse of groepsquantum maar op het Duitse quantum. Voorwaarde aan een dergelijke transactie is dat er dan een Duitse schipper aan boord is en daar voldoet de NC 304 aan. De kotter zal naast de thuishaven Stel lendam ook mijnen in Scheveningen en IJmuiden. Machinist op de kotter is Kees Klink uit Bruinisse. Helpt Elkander Een traditie van de Hervormde Vrouwenvereniging Helpt Elkander is de jaarlijkse bijeenkomst die sa men met de bewoners wordt gehou den in In 't Opper. Ze werden welkom geheten door directrice N. J. Bal. De presidente van de HVG, N. H. de Korte-Padmos, sprak de aanwezigen toe, ook degenen die op de kamer meeluisterden en ging voor in gebed. Mevrouw P. Dorst-de Jonge hield de meditatie naar aanleiding van Exodus 33 Het gebed van Mozes waarin hij vraagt of God mee wil gaan met het volk Israël. Deze medi tatie werd passend afgesloten met een gedicht door mevrouw J. van den Berge. Na de pauze met koffie en traktatie van ae bewoners las me vrouw B. Geertse een verhaal in het dialect, getiteld: De'n hit van Joost. Vervolgens werd uit volle borst mee gezongen de Hollandse liedjes die ie der nog van school en jeugd kende met daarna een traktatie van Zeeuw se babbelaars. Mevrouw T. Bolijn- Okkerse las een verhaal dat zich af speelde in een bejaardenhuis, ge naamd Opa van Essen.. Er werd nog gezamenlijk gezongen waarop de vice-presidente eindigde met dankge bed. De 90-jarige mevrouw Stuy liet de avond nog eens de revue passeren en hoopte tot een volgende keer. KAPELLE/MIDDELBURG Themadag NCVB Op donderdag 23 februari èn dins dag 14 maart houdt het gewest Zee land van de Nederlandse Christen vrouwenbond (NCVB) thema-bijeen komsten over incest en godsdienstige opvoeding. De bijeenkomst op 23 fe bruari wordt gehouden in De Vroone in Kapelle en begint om 10.15 uur. De themadag op 14 maart wordt gehou den in de Getuigeniskerk in Middel burg en begint eveneens om 10.15 uur. Voor kinderopvang wordt gezorgd. Gastspreekster op beide thema-da- gen is mevrouw A. Imbens-Fransen uit Eindhoven. Zij stichtte in 1986 de Stichting Vrouw en Pastoraat en zij begeleidt vrouwen met godsdienstige problemen en geweldservaringen. Verder verzorgt zij voorlichting aan pastores, hulpverleners en andere geïnteresseerden. MIDDELBURG Fiom-groep Donderdag 16 februari is de eerste bijeenkomst van een Fiom-praat- groep voor vrouwen die te maken hebben gehad met sexueel geweld. Het is de bedoeling dat men tien keer bij elkaar komt in het Fiom-pand aan de Varkensmarkt in Middelburg. On der sexueeel geweld wordt niet alleen verstaan aanranding en verkrach ting, maar ook ongewenste intimitei ten en bijvoorbeeld het nafluiten op straat. Vrouwen die dit hebben erva ren kunnen er baat bij hebben om hierover met andere vrouwen van ge dachten te wisselen. De bijeenkomst in het Fiom-gebouw begint om 20.00 en duurt tot ongeveer 22.00 uur. Aidspreventie De Stichting Huiskamerprojekt voor Druggebruikers (HKPD) en het Zeeuws Consultatiebureau voor Al cohol en Drugs gaan samenwerken op het terrein van aidspreventie- en hulpverlening. In het kader van deze samenwerking is sinds 1 oktober een contactpersoon (mevrouw D. Huson- Anbeek, verpleegkundige) aange steld voor de gehele provincie Zee land. Mevrouw Huson is dagelijks te lefonisch bereikbaar bij het HKPD (01184-19916) of bij de afdeling voor lichting en preventie van het ZCAD in Middelburg (01180-37640). Elke eer ste en derde dinsdagmiddag houdt deze verpleegkundige spreekuur in het pand aan de Vlissingsesingel 16- 18 in Middelburg. ZIERIKZEE - Van elke vier liter melk die in de EG wordt geprodu ceerd moet er nog steeds één worden afgezet met ondersteuning vanuit Brussel. Die ondersteuning heeft de vorm van exportrestituties en van subsidies op verbruik binnen de EG. Van een tekort is dus op het niveau van de gemeenschap geen sprake. Wel is de capaciteit van de Neder landse zuivelindustrie groter dan de aanvoer van melk, die door de invoe ring van de superheffing flink is te ruggelopen. In dat licht gezien is de groeiende tegenstand van de zuivel industrie tegen de superheffing dan ook begrijpelijk, concludeert het Landbouw-Economisch Instituut in een onlangs verschenen studie. De invoering van de superheffing in 1984 heeft voor de Nederlandse zui velindustrie ingrijpende gevolgen ge had. Terwijl men voor die tijd nog kon rekenen op een voortdurende sterke groei van de melkproduktie, zijn de leveringen door Nederlandse melkveehouders sindsdien sterk te ruggelopen. De onvermijdelijke ca- paciteitsaanpassingen heeft de zui velindustrie door extra invoer uit België en de Bondsrepubliek enigs zins kunnen beperken, maar niet kunnen ontlopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zuivelindustrie zich steeds vaker uitspreekt voor af schaffing van de superheffing, hoe wel het tekort waarop men zich daar bij beroept in feite een zeer plaatselijk karakter heeft. Flexibeler afzetbeheer De EG kent al lang verschillende vormen van afzetondersteuning, vooral bedoeld om de zuivelover- schotten niet te laten verschimmelen. Hoewel de afgelopen twee jaar een aantal ondersteuningsmaatregelen is geschorst of de subsidie is verlaagd, bestaat er nog steeds een omvangrij ke 'kunstmatige' vraag, vooral op de EG-markt zelf. In plaats van afschaffing van de su perheffing is het raadzamer om de nog steeds bestaande verborgen overschotten weg te werken en er voor te zorgen dat er niet opnieuw boter- en poederbergen ontstaan, zegt het LEI. Dat betekent niet dat er helemaal geen ondersteuning meer moet zijn. Vooral bij afzet buiten de EG kan een beperkte ondersteuning vanuit economisch oogpunt aantrek kelijk zijn. Nu de melkproduktie flink is afge nomen zijn er echter mogelijkheden ontstaan om tot een gerichter en doel matiger afzetbeheer te komen. On dersteuning van de interne afzet in de EG mag daarbinnen geen rol van be tekenis spelen. De nadruk zal vooral moeten liggen op een flexibel hante ren van exportrestituties. Bij dat laatste heeft de Nederlandse zuivel industrie op het ogenblik meer be lang dan bij afschaffen van de super heffing. Techniek In lengterichting geplaatste viercilin- der lijnmotor met vier kleppen per ci linder en geregelde katalysator. Cilin derinhoud 1985 cm3. Boring x slag 90x78 mm. Compressieverhouding 10,1:1. Max. vermogen 94 kW bij 6000 tpm. Max. koppel 173 Nm bij 3000 tpm. Voorwielaandnjving, 5-versnellings- bak met achteruil. Wielophanging voor onafhankelijk, draagarmen van ongelijke lengte, schroefveren. Wiel ophanging achter starre as, schroef veren, Panhardstang Stuurinrichting tandheugel. Remmen voor geventi leerde schijven, achter schijven. Wielbasis 252 cm. Spoorbreedte voor 143 cm, achter 144 cm. Lengte 468 cm, breedte 169 cm, hoogte 142 cm. Massa 1270kg. Max. aanhanggewicht geremd 1500 kg. Tankinhoud 63 liter. Banden 185/65 R 15. Draaicirkel 11,2 m. De SAAB 900 is een zeer karaktervolle automobiel die je niet snel met een andere wagen verwart. neer de pook in de achteruitversnelling staat. Een grapje dat voorkomt dat de SAAB rustig een helling afrolt, mochten we vergeten zijn om de parkeerrem aan te trekken. Dat de Zweden klimatologisch iets meer van de kou te lijden hebben dan wij in ons kikkerlandje, blijkt wel uit het verwar mingssysteem. Binnen de kortste keren geeft die apparatuur een ongekende hitte af, waardoor je even vlug de knop terug draait tot bijna nul, ook als het behoorlijk fris is. Ach, die SAAB 900i 16 klepper is gewoon een hele fijne rij- en reisautomobiel, die je .niet voor verrassingen zet en 57.850,- kost. Een redelijke prijs voor een dermate karaktervolle automobiel. Prestaties Topsnelheid 174 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11,3 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de test 1 op 9,4. Geld 57.850,- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van 824,-tot 858,-per jaar. (Advertentie) Toen Saab in 1977 een personenwagen met ge civiliseerde turbomotor lancecrdi;. werd niet alleen onze auto. maar ook het begrip 'turbo' een groot sukses. Ons technisch vernuft spreekt kennelijk veel mensen aan. Maar Saab heeft nog veel meer te bieden dan motoren met turbechargers Zo introduce ren wij nu een nieuwe telg van onze 900-scrie •"Jij-J e fftmif!ê\ 1 de 9ooi 16. Met een a-liter. 16-kleppcn injck ticmotor, goed voor u8 pk/94 kW. De nieuwe 9ooi 16 biedt forse prestaties zonder daarover luidruchtig te doen. Spreekt deze stijl u aan. maak dan snel eens een proefrit. Immers één proefrit zegt meer dan duizend woorden. (k I IJ/H. W/UH r-<ia ,.,/AiM BV Auto Itnpofi M«»iwhippij AIM.' zijn voorwielen naar de buitenkant van die bochtje schuiven. Nemen we iets gas te rug, dan komt de achterkant evenzo goedmoedig bij maar gillen doet hij dan wel. Een heel eerlijk en voorspelbaar bochtengedrag dus. Meteen heb ik maar van de gelegenheid misbruik gemaakt om ook de remmen (schijven rondom, voor geventileerd) eens duchtig aan de tand te voelen. Na ettelijke keren vol gas het rechte eind van het cir cuit te zijn afgedaverd, om daarna fors op die hohouwers te gaan staan en zorgend dat ze net niet blokkeerden, bleek dat de hele handel iedere keer weer keurig recht lijnig tot stilstand te brengen was. Zelfs nog toen de voorste remschijvcn roodgloeiend waren. Zoals met wel meer de veiligheid dienende zaken was SAAB de eerste die het dashboard zo vormde dat letterlijk alles wat de stuurman nodig heeft, direkt voorhanden is. Ieder knopje, handeltje en wat dies meer zij, kan de stuurman zonder enige inspanning bedie nen. Zo van: daar is goed over nagedacht. Vanzelfsprekend zitten dus ook alle me ters, metertjes en waarschuwingslampjes zo dat ze in een blik zijn te overzien. Contactslot Een vreemde constructie moet ik u trou wens nog wel even melden en dat betreft het contactslot. In eerste instantie zoek je je wezenloos naar dat ding en ook na da gen probeer je iedere keer weer de sleutel ergens onder de stuurkolom contact te la ten maken. Nu, dat lukt dus niet want de geeigende plaats is op de tunnel voor de versnellingspook. En die contactsleutel kan ook alleen worden verwijderd wan- Vorig jaar kregen 483.000 nieuwe perso nen- en combinatie-auto's een kenteken tegen 557.000 in 1987. De RAI Vereni ging verwacht dat dit jaar het niveau van de autoverkoop iets hoger zal liggen. In principle kan ervan uitgegaan worden dat de Nederlandse markt voor personen auto's ongeveer 500.000 stuks bedraagt. Afhankelijk van allerlei .factoren zal de feitelijke verkoop het ene jaar wat boven dit peil liggen en het andere jaar wat lager Opvallend kan de verkoop van schone auto's worden genoemd. Dc/c maakten vorig jaar 70 procent van het totaal uit. Ook dit jaar wordt een hoog percentage schone auto's verwacht. Het interieur van de SAAB 900i 16-klepper 16-klepper Voor deze rij-impressie heb ik beslag we- ten te leggen op de 900i 16-klepper, niet j de tamste en ook niet de snelste uitvoe- ring. Ik heb juist deze uitvoering genomen omdat hij is voorzien van de vrij nieuwe 1 16-klcps injcctiemotor en uiteraard een 1 milieu sparende katalysator heeft. De motor levert een vermogen van 128 pk I bij 6000 tpm en heeft een max. koppicl van 173 Nm bij 3000 tpm, wat hem bestempelt 1 tot een prima caravantrekker, vooral ook 1 omdat het koppel zich over een groot ge- 1 bied uitsmeert. Want het eerste dat opvalt bij deze SAAB 900i met zijn 16 kleppen is 1 de buitengewone soepelheid, die deze 1 motor ten toon spreidt. Schakelluie men sen zullen dan ook ervaren dat ze probleemloos in een hoge versnelling met 1 het verkeer mee kunnen sukkelen maar als de nood aan de man komt en er moet gas gegeven worden, dat die motor zonder te protesteren er al vanaf 1500 tpm vandoor wil gaan. Dit wil echter ook weer niet zeggen dat deze 16-klepper een lui beest is, want mij dunkt dat een acceleratie van 1 Ofot 100km/hin 1 J.3sec. cneentopsnel heid van 174 km/h beslist niet kinderach tig is Maar het gekke is dat deze SAAB I 900i niet vraagt om hard te gaan. al kan hij het wel. Zo af en toe rijd ik ook wel eens in dat kleine GTi-spul, dat mij onder andere door het driftige gejank van de motor op jaagt om toch vooral maar het onderste uit de kan te halen. Niets van dit alles, deze vorstelijke 16-klepper probeert je alleen maar middels zijn vriendelijk brommende motor te vertellen: moet dat nu zo nodig, wanneer er eens flink gas gegeven wordt. Een brave motor dus die totaal geen problemen heeft met de hedendaagse maximum snelheden. Houden wc ons trouwens aan die maximum snelheden, dan wordt er 10 liter loodvrije brandstof per 100 km geconsumeerd. Trekken wc erg fors van leer. dan moeten we rekenen op 13 liter per 100 km Bochtengedrag Om te kijken hoe het bochtengedrag is heb ik me weer eens laten verleiden om op te stomen naar ons circuit in Zandvoort, waar men ongestraft de meest vreemde capriolen uit kan halen. Daar bleek deze SAAB 900i echt van wanten te weten. Gillend middels zijn banden smeekte hij mij om het wat rustiger aan te doen maar ik had geen medelijden want ik wilde nu echt wel eens weten waar de grens lag. En ik kan u verzekeren dat die grens wel erg ver weg ligt! De zaak begint, als het heel hard gaat in een bocht, eerst goedmoedig op Citroen heeft de BX Chamonix nog completer dan compleet gemaakt. Deze 5-dcurs BX met een ncerklapbarc achterbank is ook nog voorzien van een radio-uitrusting met stereo/cassette recorder, een sportieve achterspoiler, veilig reflecterend paneel, van binnenuit verstelbare rechter buitenspiegel en beschermende stootstrips rondom Om al deze luxe zaken uw eigendom te kunnen noemen, moet u 22.990 neertellen Wat zijn het toch eigenwijze, karaktervolle automobielen die SAAB's. Neem nu bijvoorbeeld even de 900i 16 klepper, een automobiel met een carrosserie die je beslist niet verwart met een ander. Naar mijn mening een verademing in een autowereld, die hoofdzakelijk bestaat uit eenheidsworsten. En of we nu de twee- deurs, vierdeurs of de vjjfdeurs nemen, ze hebben allemaal dat tijdloze, waardoor ze ook in de jaren negentig nog steeds hun opvallende plaats in het verkeer zullen innemen. Maar hoeveel deuren er ook aanhangen, ze hebben allemaal een ding gemeen. In het vooronder hangt een 2-liter mechaniek dat de voorwielen middels een puik schakelende vjjfbak aandrijft. Dat al die uitvoeringen een 2-liter aandrjjfaggregaat hebben, betekent overigens niet dat ze hetzelfde zijn. Er is voor elk wat wils, van een goedmoedige uitvoering met carburateur en acht kleppen tot een geweldenaar, voorzien van brandstofipjectie, 16 kleppen en een turbo.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 6