DE VIER WINDEN 'Het zijn net schilderijen zeg* ik steeds maar weer' Erik Delta College Middelburg LP-recensie ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 februari 1989 Nr. 24487 5 Juist toen ik weg wilde gaan stap te Erik het lokaal binnen. 'Mag ik u even spreken?' Aarzelend kwam hij dichterbij en koos een tafeltje uit waartegen hij half leunend bleef staan terwijl z'n handen steun zoch ten aan het tafelblad. Ik ken Erik al enkele jaren. Wie kan er op een mu ziekinstrument spelen?' vroeg ik in les één van de brugklas. Als eerste ging de vinger van Erik omhoog... Hij had nog nooit les gehad en kon toch spelen. 'Speel maar eens wat'. Erik kwam naar voren en ging achter de piano zitten. 'Eigenlijk speel ik orgel, maar ik zal het toch maar proberen'. En daar begon Erik. 't Hijgend hert der jacht ontkomen op hele noten. Vanaf dat moment was het ijs gebro ken want Erik kon het lokaal niet binnen komen of hij kroop stiekum achter de piano en speelde weer een psalm. Meestal 't hijgend hert - op hele noten. Erik kwam uit een dege lijk gezin. Vader en moeder be schermden hem tegen de verkeerde invloeden van de radio en van de te levisie. In plaats van een beeld scherm stond er midden in de kamer een orgel en terwijl andere jongens uit de klas onderuit gezakt naar de televisie keken zat Erik thuis achter het orgel en speelde zijn psalmen. Erik was gelukkig. Nu zit Erik al in de derde klas. Nog steeds doet hij pogingen om even achter de piano te kruipen om een psalm met een zelfverzonnen voor spel te spelen. Maar er is iets veran derd. Hij speelt niet meer als z'n klasgenoten er bij zijn. Hij speelt in de pauze, als hij alleen is. Er veran derde meer. Op een dag was z'n lin nen broek vervangen door een spij kerbroek en de trui die oma gebreid had maakte plaats voor een leren jas je. Zo staat hij ook nu tegen de tafel geleund. 'Heeft u een idee waarvoor ik kom?' vraagt hij. Ik knik bevesti gend. 'Jij komt vanwege de les van gisteren'. Er was iets heel vreemds gebeurd. Vijf minuten per les zijn ge reserveerd voor een stukje muziek dat de leerlingen om beurten zelf meebrengen. Het mag alle muziek zijn maar ze moeten het wel onge looflijk mooi vinden. Na elk stukje muziek vindt er dan een klasse gesprekje plaats. Gisteren was Erik aan de beurt... 'Kom maar met je muziek, Erik' en Erik reikt het bandje aan. De cassette-recorder gaat op 'Play' en met donderend geraas vullen de lu gubere klanken van een hard-rock band het lokaal. Na een minuut zet ik de band stil. 'Mag ik je wat vragen, Erik. Vind jij deze muziek mooi?' Erik knikt. 'Ja, dat vind ik goeie muziek'. Ik zet de band weer aan maar ik kan het maar even volhouden. De band staat weer stil. 'Hoe kom je aan deze muziek?' Erik haalt de schou ders op. 'Gewoon, van Jan gekregen'. Nog een keer stel ik dezelfde vraag. 'Erik vind je deze muziek echt mooi?' Er komt een lichte blos op z'n wangen. 'Natuurlijk vind ik deze muziek mooi, want anders had ik dit bandje toch niet meegebracht. Erik krijgt steun van anderen uit de klas. 'Hij mag toch zeker zelf weten wat hij meeneemt. Als hij daar toch van houdt... Moet hij dan muziek meene men die u mooi vindt'. Toch draai ik de band niet verder. Als de les is afgelopen zeg ik tegen Erik: Als je wilt moet je maar eens langs komen. Nu is hij er weer, benieuwd naar wat ik ga zeggen. Zelf heb ik maar een vraag. Zet Erik zich af tegen alle dingen die hij thuis heeft geleerd of is er iets anders aan de hand? 'Erik, je zult het wel vervelend vinden, maar mag ik je nog een keer die vraag van gisteren stellen. 'Vond jij deze muziek echt mooi? Dan komen er tranen in de ogen van de jongen van vijftien jaar en zacht klinkt riet 'nee...'. 'Maar waarom neem je dan dat bandje van Jan mee?' Even is het stil en dan barst de jongen los. 'Maar ik wil niet uitgelachen worden!' In die ene zin gaat er een wereld open, een wereld vol zorgen, een worste ling van een jongen van vijftien die wanhopig probeert zich aan te pas sen aan de moraal van een groepje waar hij dagelijks mee omgaat, een jongen die er blijkbaar alles voor over heeft om dat ene maar niet te verliezen: het meetellen bij de ande ren. 'Als ik orgelmuziek meeneem gaan ze me er mee pesten, dan hoor ik er de hele week opmerkingen over. Ik wil niet meer geplaagd wor den. Ze hebben me al genoeg gepest met m'n kleren, met van alles. Ik wil er gewoon bij horen'. Ik probeer me in de jongen te ver plaatsen. Hij heeft thuis geleerd dat popmuziek uit de boze is. Maar ook zelf speelt hij liever een psalm op he le noten. Wat zal hij het voor zichzelf moeilijk hebben om voortdurend een rol te spelen en een week lang niet zichzelf te zijn. De oplossing lijkt eenvoudig. Erik moet zich niets van de anderen aan trekken. Het is toch maar een klein groepje in de klas dat zo'n grote mond heeft. Erik moet zichzelf leren zijn. Probeer het maar eens als jon gen van vijftien. Is Erik soms de eni ge? Het begint al zo vroeg. 'Met die kleren lachen ze me uit. Met die schoenen loop ik voor gek. Ik ga niet met zo'n achterlijke tas lopen. Ik.... Vaders en moeders horen het dage lijks. Steeds weer is het de vraag 'aanpassen aan anderen' of 'jezelf blijven'. Meestal passen we ons aan Kinderen aan andere kinderen, scho lieren aan andere scholieren, volwas senen aan andere volwassenen. Dat gene waar we zelf uniek in zijn verliezen we en we hebben het er voor over. Al kost het ons handen vol geld. We spelen een rol in een slecht toneelstuk en we menen zelfs dat we in deze rol onszelf zijn. 'Denk er eens over na, Erik', zeg ik aan het eind van het gesprek. Hij loopt naar de deur. 'U heeft wel ge lijk' zegt hij maar een ding wil ik toch nooit meer'. 'En dat is?'. Ik wil nooit meer gepest worden. Dan neemt hij zijn schooltas onder de arm en loopt zwijgend weg. MARZAS Leen Koper. (Foto: Joop van Houdt). Expositie foto's Leen Koper in de Dikke Toren ZIERIKZEE - „Het zijn net schilderijen zeg ik steeds maar weer", aldus een bezoekster van de expositie van foto's van Leen Koper in galerie de Dikke Toren te Zie- rikzee. „Het is zijn vak hè. En als je van je vak je hobby maakt dan krijg je dit". Zij was een van de eerste belang stellenden voor de expositie van het werk van de Zierik- zeese fotograaf die tot en met 11 februari dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur te bezichtigen is. De veertigjarige Leen Koper werkt als professioneel fotograaf in Zierik- zee. In zijn vrije werk probeert hij het oerthema van dé fotografie, de land schapsopname in een eigen stijl te vertalen. Koper gebruikt daarvoor een diffuse opnametechniek waar door de details van het landschap vervagen en de nadruk komt te liggen op hoofdvormen en kleurschakerin gen. Oerkrachten Op deze wijze maakte Leen Koper foto's waarop de oerkrachten van het natuurlijke landschap tot uiting ko men. Veel van de opnamen werden op Schouwen-Duiveland gemaakt. Zoals MIDDELBURG - Aan het Delta College in Middelburg moet zo vlug mogelijk een afdeling middelbaar toeristisch en recreatief onderwijs worden verbonden. Het dagelijks be stuur van de provincie heeft de staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen gevraagd de oplei ding op te nemen in het plan van scholen voor de jaren 1990-1992. In 1990 kan dan worden begonnen. Recreatie en toerisme zijn belang rijke bedrijfssectoren en van groot belang voor de werkgelegenheid in Zeeland. Om de branche op peil te houden, is het nodig, dat goed opge leide mensen erin werken. Uit onderzoek onder ruim vierhon derd bedrijven voor verblijf srecrea- tie is gebleken, dat daar ruim twee duizend mensen werken. Per jaar komen er zo'n honderd bij is de ver wachting. Voor de helft van die nieu we personeelsleden wordt een mid delbare beroepsopleiding wenselijk gevonden. Gs wijzen de staatssecretaris erop, dat de werkgelegenheid in de toeris- tisch-recreatieve sector aanzienlijk groter en verscheidener is dan alleen uit de verblijfsrecreatie blijkt. Uit leerlingenprognoses van het provin ciaal opbouworgaan Stichting Zee land blijkt, dat zich jaarlijks tussen de 150 en 200 leerlingen zullen aan melden. Het gemiddelde aantal leer lingen tot half de jaren negentig wordt geschat op 550. De opleiding duurt vier jaar. Uit het onderzoek onder de recrea- tiebedrijven is verder gebleken, dat het huidige opleidingsniveau niet hoog is. Gs dringen er daarom bij de bewindsvrouwe op aan. dat de afde ling middelbaar toeristisch en recrea tief onderwijs in het schooljaar 1990 aan het Delta College kan beginnen. UTRECHT - De toepassing van me thadon bij het afkicken van een he roïneverslaving lijkt met name om psychologische redenen ongewenst. Dat concludeert drs. G. van de Wijn- gaart uit een effectenonderzoek on der 950 deelnemers aan het methn- donprogramma in de stad Utrecht. Van de Wijngaart is als psycholoog verbonden aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Zijn conclusies staan gepu bliceerd in het maandblad Geestelij ke Volksgezondheid. Winter in de duinen en Viane. Een an der thema van de foto's op de exposi tie is de vrouw als mystiek symbool. Koper gaf dit in alle gevallen weer door de vrouw in een landschap te plaatsen. Mede door de technieken waarvan' hij gebruik maakte, gaat er van de foto's van Leen Koper een bij zondere sfeer uit. De stijl doet denken aan de pictu- ralisten uit de fotografie zoals die in het begin van deze eeuw vooral in Engeland actief waren. Leen Koper liet zich tevens beïnvloeden door de schilders van het impressionisme, met name Monet. Dat blijkt uit de behandeling van de kleur die hij toe past. In zijn vrije werk gebruikt de Zie- rikzeese fotograaf' de fotografie als een andere, snellere vorm van schil derkunst met een eigen gezicht waar bij de camera en de film de plaats in nemen van penseel en verf. De expo sitie in de Dikke Toren werd georga niseerd door de Stichting Zierikzee Promotion. Al op de eerste dag bleek er een behoorlijke belangstelling te zijn voor de foto's die ook te koop zijn. De expositie is nog tot en met za terdag 11 februai'i te zien. Dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Woensdag 8 februari Nederland 1 10.00 uur Vrouw zijn, praatprogram ma. 10.45 uur TV-fruitmand, programma met bekende geestelijke liederen. 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 uur Een wonder in de jungle, -programma over het zendelingswerk van Rachel Saint. 15.30 uur Anders is ook gewoon: Ook koeien hebben vleugels, programma over een boerderij in Zuid-Afrika. 15.55 uur Ronduit muziek, hoogte punten van de afgelopen jaren uit di verse Ronduit-programma's. 16.10 uur De natuur van Noord- Amerika, natuurdocumentaire. 16.35 uur Lassie, Amerikaanse serie. 17.00 uur D'r kan nog meer bij, kin derprogramma. 17.30 uur Journaal. 17.44 uur Tijdsein Buitenland, actua liteitenrubriek. 18.30 uur Jody en het hertejong, te kenfilmserie. 19.00 uur Journaal. 19.18 uur Ronduit radar, jongerenpro gramma. 19.45 uur Bunkeren, Sir Geoffry en Smyrna interviewen een bekende Ne derlander. 19.55 uur De Campbells, Canadese se rie. 20.20 uur Taaislag, spelprogramma. 21.01 uur Tijdsein, actualiteitenma gazine. 21.30 uur Grensverleggend, Engelse documentaire over een expeditie van gehandicapte en niet-gehandicapte sportmensen'naar IJsland. 22.30 uur Journaal 22.40 uur God verandert mensen, praatprogramma vanuit De Muske- ton in Utrecht. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 16.00 uur Seabert, tekenfilmserie. 16.10 uur Mijn eerste keer, serie pro gramma's waarin ervaringen en emo ties van kinderen die voor het eerst iets meemaken centraal staan. Van daag: Judo. 16.35 uur B.O.O.S.! Kinderprogram ma. 17.00 uur De Fabeltjeskrant. 17.05 uur Buck Rogers, serie. 17.50 uur Nationale ideeënbus, pro gramma waarin uitvinders hun pro- dukten presenteren. 18.35 uur Countdown, popprogram ma gepresenteerd door Wessel van Diepen. 19.25 uur Family Ties, comedyserie. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur De Spijkerhoek, 13-delige dramaserie. Afl. 6. 21.05 uur Miami Vice, Amerikaanse politieserie. 21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten magazine. 22.34 uur In concert, Gloria Estefan and the Miami Sound Machine, live home coming concert. Herh. 23.30 uur Pin up club, erotisch maga zine. 00.11 uur Journaal. Nederland 3 09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 17.30 uur Journaal 17.45 uur Sesamstraat. 18.00 udr Hollandse Nieuwe: Opeens ben je twintig. Herh. 18.30 uur De jaren dertig. Les 10. 19.00 uur Het klokhuis. 19.15 uur Jeugdjournaal 19.25 uur Studio Sport. Voetbal Su per Cup: PSV-KV Mechelen. (In rust: Socutera en Evenementen ster-blok). 21.24 uur Spot Open Universiteit: Kort Hoger Onderwijs. 21.30 uur Avondvoorstelling: Pinter cyclus. Afl. Exact. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 14.15 uur Schoolslag, spelprogramma voor de jeugd. 14.55 uur Juke Box 15.00 uur Home sweet home, 13- delige Australische komische serie. 15.30 uur CD, een goed idee. Herh. 16.00 uur Candy, Candy, tekenfilmse rie. 16.20 uur De smurfen, tekenfilmse rie. 16.45 uur Anna, 6-delige Duitse serie. Afl. 1. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 74, herh. 18.05 uur Plons. Kinderserie. Afl.: Plons en de ballon. Herh. 18.10 uur Merlina, detective-reeks voor kinderen. Afl. 23. 18.35 uur Kilimanjaro, nieuwsmaga- zine voor jongeren. 19.00 uur Mode '89. Blikvanger, mo demagazine. 19.25 uur Mededelingen, program ma-overzicht en paardenkoersen. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Een zaak voor twee, Duitse politieserie. 21.00 uur I.Q. kwis met denk- en weet- vra gen. 21.30 uur Wie schrijft die blijft. Van daag: King of horror, Martin Coenen interviewt de Amerikaanse horror schrijver Stephen King. 22.25 uur Kunst-zaken. 22.30 uur Nieuws 22.45 uur So what? Fragmenten uit het festival Jazz Middelheim 1987. 23.20 uur Coda: Mijn gedichten zijn geen molotov-cocktails, van Romain John van de Maele. BRT 2 19.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 673. 19.23 uur Tweemaal zeven, kort tv- spelletje met twee kandidaten. 19.28 uur Programma-overzicht 19.30 uur Nieuws 20.00 uur Sportavond. 22.00 uur Verkeerstips. Donderdag 9 februari Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.01 uur Neighbours, Australische serie. 16.24 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse comedyserie. Herh. 16.49 uur TV-Werkjournaal, magazi ne. 17.14 uur Zoals het klokje thuis tikt tekenfilm. 17.30 uur Journaal. 17.44 uur Achter het nieuws, actuali teitenprogramma VARA's kindermenu: 18.00 uur Ovide en zijn vriendjes, te kenfilmserie. 18.13 uur De smurfen, tekenfilmserie. 18.26 uur De snorkels, tekenfilmse rie. 18.39 uur Boes, tekenfilmserie. 19.00 uur Journaal. 19.18 uur Een klas apart, comedyse rie. 19.50 uur Natuurmoment. 19.55 uur Lingo, spelprogramma. 20.20 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse comedyserie. 20.45 uur Sonja op donderdag, talk show. 21.35 uur Cagney and Lacey, Ameri kaanse politieserie. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Impact, informatief pro gramma. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.45 uur Kokkerellen, culinair pro gramma. 16.05 uur AVRO Service Salon, geva rieerd magazine. 17.25 uur Donderslag, jeugdmagazi- ne voor en door acht- tot dertienjari- gen. 18.35 uur David, de kabouter, teken filmserie. 19.00 uur De Fabeltjeskrant. 19.05 uur Airwolf, Amerikaanse se rie. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur Nightcourt, Amerikaanse comedyserie. 20.55 uur De wandelaar, misdaadse rie. 21.58 uur Kampioenen op vier benen, feestelijke bijeenkomst in Paleis 't Loo in Apeldoorn waarbij Z.K.H. Prins Berhard onderscheidingen uit reikt aan de Nederlandse kampioe nen in military, dressuur, springen en vierspannen. 22.50 uur L.A. Law, Amerikaanse se rie. 23.35 uur Ontdek je plekje, vandaag: Brugge. Herh 23.51 uur Journaal. Nederland 3 09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 10.30 uur Fryslan yn de tritiger jier- ren, deel 1. 17.30 uur Journaal 17.45 uur Sesamstraat. 18.00 uur Paspoort, programma in het Servokroatisch en het Neder lands. 18.15 uur Regaib. 18.30 uur Ca va? Cursus Frans. Les 19. 19.00 uur Het klokhuis. 19.15 uur Jeugdjournaal 19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine. 20.00 uur Journaal 20.29 uur Meneer Vandalen wacht op antwoord. Afl. 4. 20.55 uur Brugman, maandelijks dis cussieprogramma. 21.40 uur Uit de kunst, kunstrubriek. 22.06 uur Kwartslag: Niet kunnen zwijgen, portret van Juan Pablo Car denas, hoofdredacteur van het Chi leense oppositie-weekblad Analisis. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 22.45 uur Studio Sport met ABN Ten nistoernooi en WK Skiën te Vail (USA). BRT 1 15.00 uur Home sweet home, Austra lische comedyserie, afl. 7. 15.25 uur 60-plus, seniorenmagazine. Herh. 16.05 uur De drie wijzen, herh. 16.55 uur Kameleon. Herh. 17.30 uur Johan en Pirrewiet, teken filmserie. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 75, herh. 18.05 uur Plons, Plons trekt eruit. Herh. 18.10 uur Kung Fu, Amerikaanse se rie. 19.00 uur Uitzending door derden, programma van Televisie en Onder neming. 19.25 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.30 uur Nieuws. 20.00 uur Felice, quiz waarin twee duo's spelen op vierentwintig televi sieschermen. 20.30 uur Panorama. 21.20 uur Medisch Centrum West, 13- delige Nederlandse serie over het wel en wee van artsen en verpleegkundi gen in het ziekenhuis Medisch Cen trum West. Afl. 10. 22.25 uur Kunst-zaken. 22.30 uur Nieuws. 22.45 uur Notities uit Marokko, 3- delige Canadese documentaire-serie waarin Jacques Bensimon terugkeert naar het land van zijn jeugd. Afl. 3 (slot). 23.35 uur Coda: Intermezzo uit Fa- schingsschwank aus Wien, van Schu mann, uitgevoerd door Sylvia Traey, piano. BRT 2 19.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 674. 19.23 uur Tweemaal zeven, kort tv- spelletje met twee kandidaten. 19.28 uur Programma-overzicht 19.30 uur Nieuws 20.00 uur Rainy day woman, Brits tv- spel. 21.25 uur Pianosonate. 22.00 uur Sprechen Sie Deutsch? Afl. 15. KEITH JARRET - Door het beluisteren van een album van Keith Jarret komen de ver schillende stromingen in de jazzmuziek weer eens beter naar voren. Zijn piano-recitals behoren eigenlijk niet in dat vakje van de jazz, maar ook weer niet bij de klassieke mu ziek. Het zweeft er als het wa re tussenin. Op een elpee als Dark Intervals (ECM) doet hij weer op een wonderbaarlijke manier van zich spreken. De 46-jarige pianist gebruikt de laatste jaren op zijn albums al leen maar een vleugel en daar mee laat hij noten van de pia no zweven alsof ze aan te raken zijn. Hij is een zeer be dreven kunstenaar achter de zwart/witte toetsen. Op Dark Intervals, opgenomen in To kyo. neemt hij het publiek mee met een vrij licht stuk naar het uiterste en speelt vervolgens een zware melodie. Deze con stante klasse" boeit de luiste raar op allerlei fronten. Aan de ene kant klinkt zijn muziek vrolijk, maar dat kan in één keer overslaan naar een se rieus moment. De mooiste toe voeging aan het instrumentale is nog wel het zachte gekreun van Jarret. die zo in trance is. dat hij schijnbaar niet weet wat hij doet. maar des te meer zijn muziek aanvoelt. Jarret was nog vrij jong toen hij 'zichzelf' les moest gaan ge ven. omdat hij zo'n virtuoos was. dat hij weinig tot niets meer van een ander kon leren. De composities zijn dan ook al lemaal van zijn eigen hand. Ze zijn ta.sf.bnar, drukkend, warm en tegelijkertijd koud. Kort om: een openbaring om naar te luisteren. RV FIDENZA - Ooit getracht spaghetti te eten terwijl je handen achter je rug zijn gebonden? Het lijkt moeilijk, maar er zijn mensen die dat heel goed kunnen. Luigi Ferrari slaagde er in het Italiaanse record spaghetti eten met drie seconden te breken. De 24- jarige landbouwtechnicus wist tij dens de jaarlijkse kampioenschap pen in Fidenza, in het noorden van Italië, 400 gram spaghetti in 36 secon den weg te werken. 52 ,,Wat heb je? Zeg dan toch wat' Is 't een miskraam? Moet de dokter ko men?" Maar de twee personen, waarin Thea gespleten terneerligt, blijven el kaar ophitsen met demonische macht. Thea blijft gillen, ze is in een ban van waanzin, haar gillen is het laatste noodgeroep, waartoe ze in staat is. ,,Stel je niet zo an!" schreeuwt Geurt tegen het noodgeroep in. Thea gilt. Daarom later - hij staat te trappe len van ongeduld, want wat zal het volk in de molen wel denken ,,Hou je mond dicht! Of moet ik hem dicht slaan?" Hij heft zijn grote hand al op. want de vermeende schande maakt hem radeloos. Zijn liefde mist de sterke vleugels, die zich tegen het noodgetij in durven verheffen. Zijn liefde is een armzalige, grauwe vleer muis, haastig om zich in zijn vlerken te verschuilen. Thea wordt stil, tot haar eigen gro te verbazing, 't Is de stilte van de dood. Zelf zegt ze met volkomen beheer ste stem, dat het geen miskraam is, maar dat wel de dokter moet komen. ..Geen miskraam? Waarom ging je dan zo te keer?" ..Ik weet 't niet", liegt Thea en schaamt zich op hetzelfde ogenblik voor haar leugen. Want ze weet het wel: het was de waanzin, die bij haar aanklopte. Dit kan ze echter Geurt niet zeggen. Voortaan zullen er meer Door M. A. M. RENES-BOLDINGH dingen zijn, die ze niet aan Geurt wil en kan zeggen, want de dood heeft tussen hen in gestaan. Toen, op het moment, dat Geurt zijn grote, wit bestoven hand ophief. De dood brengt scheiding. Ook wanneer er niet direct graven mee gemoeid zijn. Geurt keert terug naar de molen en belt in 't voorbijgaan de dokter op. Deze komt onmiddellijk, doorziet het geval, dat hij in werkelijkheid reeds lang doorzien heeft, en decreteert: „Andere omgeving, weg van hier. Is er een oord, waar je graag naar toe zou gaan? Waar je je veilig voelt?" En Thea fluistert doodmoe, maar met glanzende ogen: „Naar huis, naar vader en moeder en het Heers- holt". „Dan gebeurt dat; vandaag nog; be denk maar alvast, wat voor spullen je mee wilt nemen. Nee, niet zelf bijeen zoeken. Dat doet je man straks wel". „Maar de molen, dokter! Geurt heeft geen tijd!" „De molen? Hè? De *molen! De mammon bedoel je! Een mensenleven gaat voor; de molen hoeft jou niet op te slokken, met het kind, dat God je geven wil. Hij heeft er al genoeg op geslokt. Nee. zeg maar niets. Jij blijft liggen en ik praat met je man". „Ja maar. dokter! Geurt kan hier niets aan doen, heus niet!" „Nee. nee, nee. ook dat kennen we! Ik kom vanmiddag terug om te kij ken of je zoet bent geweest". Daarmee loopt de oude dokter weg. Hij is juist in de goede stemming, om Geurt onder handen te nemen. Dat gaat van-dik-hout-zaagt-men-plan- ken. Eerst als Geurt ineengekrompen is tot de vereiste kleinheid, begint de zaag minder scherp te werken. „Dus dat gebeurt", klinkt het ver zoenenden „Je zorgt, dat 't meest no dige in een koffer komt; om drie uur kom ik haar halen, ik breng haar zelf met m'n wagen weg". „Ja maar, dokter! Ik kan toch ook „Natuurlijk kun je, daar twijfel ik niet aan. Maar ik doe 't, ik wil m'n collega daar het geval vertellen, hij moet me precies op de hoogte hou den". „En Hanneke?" klinkt 't kleintjes. „Dat is waar! 't Kleine meisje! Dat gaat mee. Anders was ze zeker aan tante Rika overgeleverd, hè? Beter, dat ze meegaat. Ook beter voor je vrouw". Ziende, dat er iets van echt leven in Geurt wakker wordt, vervolgt hij milder: „Wil je graag mee. om ze weg te brengen? En de molen dan, jullie grote slavendrijver?" „De molen? Die kan voor mijn part zegt Geurt hartgrondig. „Zo. zo! Nou, dan mag je meerijden. Maar je keert ook met mij terug. Je vrouw moet eerst helemaal tot zich zelf komen. Zonder jou, jongeman' Neem dat als een rechtvaardige straf voor je zonde van niet zien en niet we ten. En wees blij. dat 't niet erger is". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 5