DE VIER WINDEN
'Het zijn net schilderijen
zeg* ik steeds maar weer'
Erik
Delta College
Middelburg
LP-recensie
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 februari 1989 Nr. 24487
5
Juist toen ik weg wilde gaan stap
te Erik het lokaal binnen. 'Mag ik u
even spreken?' Aarzelend kwam hij
dichterbij en koos een tafeltje uit
waartegen hij half leunend bleef
staan terwijl z'n handen steun zoch
ten aan het tafelblad. Ik ken Erik al
enkele jaren. Wie kan er op een mu
ziekinstrument spelen?' vroeg ik in
les één van de brugklas. Als eerste
ging de vinger van Erik omhoog...
Hij had nog nooit les gehad en kon
toch spelen.
'Speel maar eens wat'. Erik kwam
naar voren en ging achter de piano
zitten. 'Eigenlijk speel ik orgel,
maar ik zal het toch maar proberen'.
En daar begon Erik. 't Hijgend hert
der jacht ontkomen op hele noten.
Vanaf dat moment was het ijs gebro
ken want Erik kon het lokaal niet
binnen komen of hij kroop stiekum
achter de piano en speelde weer een
psalm. Meestal 't hijgend hert - op
hele noten. Erik kwam uit een dege
lijk gezin. Vader en moeder be
schermden hem tegen de verkeerde
invloeden van de radio en van de te
levisie. In plaats van een beeld
scherm stond er midden in de kamer
een orgel en terwijl andere jongens
uit de klas onderuit gezakt naar de
televisie keken zat Erik thuis achter
het orgel en speelde zijn psalmen.
Erik was gelukkig.
Nu zit Erik al in de derde klas. Nog
steeds doet hij pogingen om even
achter de piano te kruipen om een
psalm met een zelfverzonnen voor
spel te spelen. Maar er is iets veran
derd. Hij speelt niet meer als z'n
klasgenoten er bij zijn. Hij speelt in
de pauze, als hij alleen is. Er veran
derde meer. Op een dag was z'n lin
nen broek vervangen door een spij
kerbroek en de trui die oma gebreid
had maakte plaats voor een leren jas
je.
Zo staat hij ook nu tegen de tafel
geleund. 'Heeft u een idee waarvoor
ik kom?' vraagt hij. Ik knik bevesti
gend. 'Jij komt vanwege de les van
gisteren'. Er was iets heel vreemds
gebeurd. Vijf minuten per les zijn ge
reserveerd voor een stukje muziek
dat de leerlingen om beurten zelf
meebrengen. Het mag alle muziek
zijn maar ze moeten het wel onge
looflijk mooi vinden. Na elk stukje
muziek vindt er dan een klasse
gesprekje plaats. Gisteren was Erik
aan de beurt...
'Kom maar met je muziek, Erik' en
Erik reikt het bandje aan. De
cassette-recorder gaat op 'Play' en
met donderend geraas vullen de lu
gubere klanken van een hard-rock
band het lokaal.
Na een minuut zet ik de band stil.
'Mag ik je wat vragen, Erik. Vind jij
deze muziek mooi?' Erik knikt. 'Ja,
dat vind ik goeie muziek'.
Ik zet de band weer aan maar ik
kan het maar even volhouden. De
band staat weer stil. 'Hoe kom je aan
deze muziek?' Erik haalt de schou
ders op. 'Gewoon, van Jan gekregen'.
Nog een keer stel ik dezelfde
vraag. 'Erik vind je deze muziek echt
mooi?' Er komt een lichte blos op z'n
wangen. 'Natuurlijk vind ik deze
muziek mooi, want anders had ik dit
bandje toch niet meegebracht. Erik
krijgt steun van anderen uit de klas.
'Hij mag toch zeker zelf weten wat
hij meeneemt. Als hij daar toch van
houdt... Moet hij dan muziek meene
men die u mooi vindt'.
Toch draai ik de band niet verder.
Als de les is afgelopen zeg ik tegen
Erik: Als je wilt moet je maar eens
langs komen.
Nu is hij er weer, benieuwd naar
wat ik ga zeggen. Zelf heb ik maar
een vraag. Zet Erik zich af tegen alle
dingen die hij thuis heeft geleerd of
is er iets anders aan de hand? 'Erik,
je zult het wel vervelend vinden,
maar mag ik je nog een keer die
vraag van gisteren stellen. 'Vond jij
deze muziek echt mooi? Dan komen
er tranen in de ogen van de jongen
van vijftien jaar en zacht klinkt riet
'nee...'. 'Maar waarom neem je dan
dat bandje van Jan mee?' Even is het
stil en dan barst de jongen los. 'Maar
ik wil niet uitgelachen worden!' In
die ene zin gaat er een wereld open,
een wereld vol zorgen, een worste
ling van een jongen van vijftien die
wanhopig probeert zich aan te pas
sen aan de moraal van een groepje
waar hij dagelijks mee omgaat, een
jongen die er blijkbaar alles voor
over heeft om dat ene maar niet te
verliezen: het meetellen bij de ande
ren. 'Als ik orgelmuziek meeneem
gaan ze me er mee pesten, dan hoor
ik er de hele week opmerkingen
over. Ik wil niet meer geplaagd wor
den. Ze hebben me al genoeg gepest
met m'n kleren, met van alles. Ik wil
er gewoon bij horen'.
Ik probeer me in de jongen te ver
plaatsen. Hij heeft thuis geleerd dat
popmuziek uit de boze is. Maar ook
zelf speelt hij liever een psalm op he
le noten. Wat zal hij het voor zichzelf
moeilijk hebben om voortdurend een
rol te spelen en een week lang niet
zichzelf te zijn.
De oplossing lijkt eenvoudig. Erik
moet zich niets van de anderen aan
trekken. Het is toch maar een klein
groepje in de klas dat zo'n grote
mond heeft. Erik moet zichzelf leren
zijn. Probeer het maar eens als jon
gen van vijftien. Is Erik soms de eni
ge? Het begint al zo vroeg. 'Met die
kleren lachen ze me uit. Met die
schoenen loop ik voor gek. Ik ga niet
met zo'n achterlijke tas lopen. Ik....
Vaders en moeders horen het dage
lijks. Steeds weer is het de vraag
'aanpassen aan anderen' of 'jezelf
blijven'. Meestal passen we ons aan
Kinderen aan andere kinderen, scho
lieren aan andere scholieren, volwas
senen aan andere volwassenen. Dat
gene waar we zelf uniek in zijn
verliezen we en we hebben het er
voor over. Al kost het ons handen vol
geld. We spelen een rol in een slecht
toneelstuk en we menen zelfs dat we
in deze rol onszelf zijn.
'Denk er eens over na, Erik', zeg ik
aan het eind van het gesprek. Hij
loopt naar de deur. 'U heeft wel ge
lijk' zegt hij maar een ding wil ik
toch nooit meer'. 'En dat is?'. Ik wil
nooit meer gepest worden. Dan
neemt hij zijn schooltas onder de
arm en loopt zwijgend weg.
MARZAS
Leen Koper. (Foto: Joop van Houdt).
Expositie foto's Leen Koper
in de Dikke Toren
ZIERIKZEE - „Het zijn net schilderijen zeg ik steeds
maar weer", aldus een bezoekster van de expositie van
foto's van Leen Koper in galerie de Dikke Toren te Zie-
rikzee. „Het is zijn vak hè. En als je van je vak je hobby
maakt dan krijg je dit". Zij was een van de eerste belang
stellenden voor de expositie van het werk van de Zierik-
zeese fotograaf die tot en met 11 februari dagelijks van
11.00 tot 17.00 uur te bezichtigen is.
De veertigjarige Leen Koper werkt
als professioneel fotograaf in Zierik-
zee. In zijn vrije werk probeert hij het
oerthema van dé fotografie, de land
schapsopname in een eigen stijl te
vertalen. Koper gebruikt daarvoor
een diffuse opnametechniek waar
door de details van het landschap
vervagen en de nadruk komt te liggen
op hoofdvormen en kleurschakerin
gen.
Oerkrachten
Op deze wijze maakte Leen Koper
foto's waarop de oerkrachten van het
natuurlijke landschap tot uiting ko
men. Veel van de opnamen werden op
Schouwen-Duiveland gemaakt. Zoals
MIDDELBURG - Aan het Delta
College in Middelburg moet zo vlug
mogelijk een afdeling middelbaar
toeristisch en recreatief onderwijs
worden verbonden. Het dagelijks be
stuur van de provincie heeft de
staatssecretaris van onderwijs en
wetenschappen gevraagd de oplei
ding op te nemen in het plan van
scholen voor de jaren 1990-1992. In
1990 kan dan worden begonnen.
Recreatie en toerisme zijn belang
rijke bedrijfssectoren en van groot
belang voor de werkgelegenheid in
Zeeland. Om de branche op peil te
houden, is het nodig, dat goed opge
leide mensen erin werken.
Uit onderzoek onder ruim vierhon
derd bedrijven voor verblijf srecrea-
tie is gebleken, dat daar ruim twee
duizend mensen werken. Per jaar
komen er zo'n honderd bij is de ver
wachting. Voor de helft van die nieu
we personeelsleden wordt een mid
delbare beroepsopleiding wenselijk
gevonden.
Gs wijzen de staatssecretaris erop,
dat de werkgelegenheid in de toeris-
tisch-recreatieve sector aanzienlijk
groter en verscheidener is dan alleen
uit de verblijfsrecreatie blijkt. Uit
leerlingenprognoses van het provin
ciaal opbouworgaan Stichting Zee
land blijkt, dat zich jaarlijks tussen
de 150 en 200 leerlingen zullen aan
melden. Het gemiddelde aantal leer
lingen tot half de jaren negentig
wordt geschat op 550. De opleiding
duurt vier jaar.
Uit het onderzoek onder de recrea-
tiebedrijven is verder gebleken, dat
het huidige opleidingsniveau niet
hoog is. Gs dringen er daarom bij de
bewindsvrouwe op aan. dat de afde
ling middelbaar toeristisch en recrea
tief onderwijs in het schooljaar 1990
aan het Delta College kan beginnen.
UTRECHT - De toepassing van me
thadon bij het afkicken van een he
roïneverslaving lijkt met name om
psychologische redenen ongewenst.
Dat concludeert drs. G. van de Wijn-
gaart uit een effectenonderzoek on
der 950 deelnemers aan het methn-
donprogramma in de stad Utrecht.
Van de Wijngaart is als psycholoog
verbonden aan de Rijksuniversiteit
Utrecht. Zijn conclusies staan gepu
bliceerd in het maandblad Geestelij
ke Volksgezondheid.
Winter in de duinen en Viane. Een an
der thema van de foto's op de exposi
tie is de vrouw als mystiek symbool.
Koper gaf dit in alle gevallen weer
door de vrouw in een landschap te
plaatsen. Mede door de technieken
waarvan' hij gebruik maakte, gaat er
van de foto's van Leen Koper een bij
zondere sfeer uit.
De stijl doet denken aan de pictu-
ralisten uit de fotografie zoals die in
het begin van deze eeuw vooral in
Engeland actief waren. Leen Koper
liet zich tevens beïnvloeden door de
schilders van het impressionisme,
met name Monet. Dat blijkt uit de
behandeling van de kleur die hij toe
past.
In zijn vrije werk gebruikt de Zie-
rikzeese fotograaf' de fotografie als
een andere, snellere vorm van schil
derkunst met een eigen gezicht waar
bij de camera en de film de plaats in
nemen van penseel en verf. De expo
sitie in de Dikke Toren werd georga
niseerd door de Stichting Zierikzee
Promotion. Al op de eerste dag bleek
er een behoorlijke belangstelling te
zijn voor de foto's die ook te koop
zijn. De expositie is nog tot en met za
terdag 11 februai'i te zien. Dagelijks
van 11.00 tot 17.00 uur.
Woensdag 8 februari
Nederland 1
10.00 uur Vrouw zijn, praatprogram
ma.
10.45 uur TV-fruitmand, programma
met bekende geestelijke liederen.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
15.00 uur Een wonder in de jungle,
-programma over het zendelingswerk
van Rachel Saint.
15.30 uur Anders is ook gewoon: Ook
koeien hebben vleugels, programma
over een boerderij in Zuid-Afrika.
15.55 uur Ronduit muziek, hoogte
punten van de afgelopen jaren uit di
verse Ronduit-programma's.
16.10 uur De natuur van Noord-
Amerika, natuurdocumentaire.
16.35 uur Lassie, Amerikaanse serie.
17.00 uur D'r kan nog meer bij, kin
derprogramma.
17.30 uur Journaal.
17.44 uur Tijdsein Buitenland, actua
liteitenrubriek.
18.30 uur Jody en het hertejong, te
kenfilmserie.
19.00 uur Journaal.
19.18 uur Ronduit radar, jongerenpro
gramma.
19.45 uur Bunkeren, Sir Geoffry en
Smyrna interviewen een bekende Ne
derlander.
19.55 uur De Campbells, Canadese se
rie.
20.20 uur Taaislag, spelprogramma.
21.01 uur Tijdsein, actualiteitenma
gazine.
21.30 uur Grensverleggend, Engelse
documentaire over een expeditie van
gehandicapte en niet-gehandicapte
sportmensen'naar IJsland.
22.30 uur Journaal
22.40 uur God verandert mensen,
praatprogramma vanuit De Muske-
ton in Utrecht.
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.00 uur Seabert, tekenfilmserie.
16.10 uur Mijn eerste keer, serie pro
gramma's waarin ervaringen en emo
ties van kinderen die voor het eerst
iets meemaken centraal staan. Van
daag: Judo.
16.35 uur B.O.O.S.! Kinderprogram
ma.
17.00 uur De Fabeltjeskrant.
17.05 uur Buck Rogers, serie.
17.50 uur Nationale ideeënbus, pro
gramma waarin uitvinders hun pro-
dukten presenteren.
18.35 uur Countdown, popprogram
ma gepresenteerd door Wessel van
Diepen.
19.25 uur Family Ties, comedyserie.
20.00 uur Journaal.
20.29 uur De Spijkerhoek, 13-delige
dramaserie. Afl. 6.
21.05 uur Miami Vice, Amerikaanse
politieserie.
21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten
magazine.
22.34 uur In concert, Gloria Estefan
and the Miami Sound Machine, live
home coming concert. Herh.
23.30 uur Pin up club, erotisch maga
zine.
00.11 uur Journaal.
Nederland 3
09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden
17.30 uur Journaal
17.45 uur Sesamstraat.
18.00 udr Hollandse Nieuwe: Opeens
ben je twintig. Herh.
18.30 uur De jaren dertig. Les 10.
19.00 uur Het klokhuis.
19.15 uur Jeugdjournaal
19.25 uur Studio Sport. Voetbal Su
per Cup: PSV-KV Mechelen. (In rust:
Socutera en Evenementen ster-blok).
21.24 uur Spot Open Universiteit:
Kort Hoger Onderwijs.
21.30 uur Avondvoorstelling: Pinter
cyclus. Afl. Exact.
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
BRT 1
14.15 uur Schoolslag, spelprogramma
voor de jeugd.
14.55 uur Juke Box
15.00 uur Home sweet home, 13-
delige Australische komische serie.
15.30 uur CD, een goed idee. Herh.
16.00 uur Candy, Candy, tekenfilmse
rie.
16.20 uur De smurfen, tekenfilmse
rie.
16.45 uur Anna, 6-delige Duitse serie.
Afl. 1.
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik tak, animatieserie voor
de allerkleinsten. Afl. 74, herh.
18.05 uur Plons. Kinderserie. Afl.:
Plons en de ballon. Herh.
18.10 uur Merlina, detective-reeks
voor kinderen. Afl. 23.
18.35 uur Kilimanjaro, nieuwsmaga-
zine voor jongeren.
19.00 uur Mode '89. Blikvanger, mo
demagazine.
19.25 uur Mededelingen, program
ma-overzicht en paardenkoersen.
19.30 uur Nieuws.
20.00 uur Een zaak voor twee, Duitse
politieserie.
21.00 uur I.Q. kwis met denk- en weet-
vra gen.
21.30 uur Wie schrijft die blijft. Van
daag: King of horror, Martin Coenen
interviewt de Amerikaanse horror
schrijver Stephen King.
22.25 uur Kunst-zaken.
22.30 uur Nieuws
22.45 uur So what? Fragmenten uit
het festival Jazz Middelheim 1987.
23.20 uur Coda: Mijn gedichten zijn
geen molotov-cocktails, van Romain
John van de Maele.
BRT 2
19.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 673.
19.23 uur Tweemaal zeven, kort tv-
spelletje met twee kandidaten.
19.28 uur Programma-overzicht
19.30 uur Nieuws
20.00 uur Sportavond.
22.00 uur Verkeerstips.
Donderdag 9 februari
Nederland 1
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.01 uur Neighbours, Australische
serie.
16.24 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse
comedyserie. Herh.
16.49 uur TV-Werkjournaal, magazi
ne.
17.14 uur Zoals het klokje thuis
tikt tekenfilm.
17.30 uur Journaal.
17.44 uur Achter het nieuws, actuali
teitenprogramma
VARA's kindermenu:
18.00 uur Ovide en zijn vriendjes, te
kenfilmserie.
18.13 uur De smurfen, tekenfilmserie.
18.26 uur De snorkels, tekenfilmse
rie.
18.39 uur Boes, tekenfilmserie.
19.00 uur Journaal.
19.18 uur Een klas apart, comedyse
rie.
19.50 uur Natuurmoment.
19.55 uur Lingo, spelprogramma.
20.20 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse
comedyserie.
20.45 uur Sonja op donderdag, talk
show.
21.35 uur Cagney and Lacey, Ameri
kaanse politieserie.
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Impact, informatief pro
gramma.
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
15.45 uur Kokkerellen, culinair pro
gramma.
16.05 uur AVRO Service Salon, geva
rieerd magazine.
17.25 uur Donderslag, jeugdmagazi-
ne voor en door acht- tot dertienjari-
gen.
18.35 uur David, de kabouter, teken
filmserie.
19.00 uur De Fabeltjeskrant.
19.05 uur Airwolf, Amerikaanse se
rie.
20.00 uur Journaal.
20.29 uur Nightcourt, Amerikaanse
comedyserie.
20.55 uur De wandelaar, misdaadse
rie.
21.58 uur Kampioenen op vier benen,
feestelijke bijeenkomst in Paleis 't
Loo in Apeldoorn waarbij Z.K.H.
Prins Berhard onderscheidingen uit
reikt aan de Nederlandse kampioe
nen in military, dressuur, springen en
vierspannen.
22.50 uur L.A. Law, Amerikaanse se
rie.
23.35 uur Ontdek je plekje, vandaag:
Brugge. Herh
23.51 uur Journaal.
Nederland 3
09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden
10.30 uur Fryslan yn de tritiger jier-
ren, deel 1.
17.30 uur Journaal
17.45 uur Sesamstraat.
18.00 uur Paspoort, programma in
het Servokroatisch en het Neder
lands.
18.15 uur Regaib.
18.30 uur Ca va? Cursus Frans. Les 19.
19.00 uur Het klokhuis.
19.15 uur Jeugdjournaal
19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine.
20.00 uur Journaal
20.29 uur Meneer Vandalen wacht op
antwoord. Afl. 4.
20.55 uur Brugman, maandelijks dis
cussieprogramma.
21.40 uur Uit de kunst, kunstrubriek.
22.06 uur Kwartslag: Niet kunnen
zwijgen, portret van Juan Pablo Car
denas, hoofdredacteur van het Chi
leense oppositie-weekblad Analisis.
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
22.45 uur Studio Sport met ABN Ten
nistoernooi en WK Skiën te Vail
(USA).
BRT 1
15.00 uur Home sweet home, Austra
lische comedyserie, afl. 7.
15.25 uur 60-plus, seniorenmagazine.
Herh.
16.05 uur De drie wijzen, herh.
16.55 uur Kameleon. Herh.
17.30 uur Johan en Pirrewiet, teken
filmserie.
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik tak, animatieserie voor
de allerkleinsten. Afl. 75, herh.
18.05 uur Plons, Plons trekt eruit.
Herh.
18.10 uur Kung Fu, Amerikaanse se
rie.
19.00 uur Uitzending door derden,
programma van Televisie en Onder
neming.
19.25 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.30 uur Nieuws.
20.00 uur Felice, quiz waarin twee
duo's spelen op vierentwintig televi
sieschermen.
20.30 uur Panorama.
21.20 uur Medisch Centrum West, 13-
delige Nederlandse serie over het wel
en wee van artsen en verpleegkundi
gen in het ziekenhuis Medisch Cen
trum West. Afl. 10.
22.25 uur Kunst-zaken.
22.30 uur Nieuws.
22.45 uur Notities uit Marokko, 3-
delige Canadese documentaire-serie
waarin Jacques Bensimon terugkeert
naar het land van zijn jeugd. Afl. 3
(slot).
23.35 uur Coda: Intermezzo uit Fa-
schingsschwank aus Wien, van Schu
mann, uitgevoerd door Sylvia Traey,
piano.
BRT 2
19.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 674.
19.23 uur Tweemaal zeven, kort tv-
spelletje met twee kandidaten.
19.28 uur Programma-overzicht
19.30 uur Nieuws
20.00 uur Rainy day woman, Brits tv-
spel.
21.25 uur Pianosonate.
22.00 uur Sprechen Sie Deutsch? Afl.
15.
KEITH JARRET - Door het
beluisteren van een album van
Keith Jarret komen de ver
schillende stromingen in de
jazzmuziek weer eens beter
naar voren. Zijn piano-recitals
behoren eigenlijk niet in dat
vakje van de jazz, maar ook
weer niet bij de klassieke mu
ziek. Het zweeft er als het wa
re tussenin. Op een elpee als
Dark Intervals (ECM) doet hij
weer op een wonderbaarlijke
manier van zich spreken. De
46-jarige pianist gebruikt de
laatste jaren op zijn albums al
leen maar een vleugel en daar
mee laat hij noten van de pia
no zweven alsof ze aan te
raken zijn. Hij is een zeer be
dreven kunstenaar achter de
zwart/witte toetsen. Op Dark
Intervals, opgenomen in To
kyo. neemt hij het publiek mee
met een vrij licht stuk naar het
uiterste en speelt vervolgens
een zware melodie. Deze con
stante klasse" boeit de luiste
raar op allerlei fronten. Aan de
ene kant klinkt zijn muziek
vrolijk, maar dat kan in één
keer overslaan naar een se
rieus moment. De mooiste toe
voeging aan het instrumentale
is nog wel het zachte gekreun
van Jarret. die zo in trance is.
dat hij schijnbaar niet weet
wat hij doet. maar des te meer
zijn muziek aanvoelt. Jarret
was nog vrij jong toen hij
'zichzelf' les moest gaan ge
ven. omdat hij zo'n virtuoos
was. dat hij weinig tot niets
meer van een ander kon leren.
De composities zijn dan ook al
lemaal van zijn eigen hand. Ze
zijn ta.sf.bnar, drukkend, warm
en tegelijkertijd koud. Kort
om: een openbaring om naar te
luisteren.
RV
FIDENZA - Ooit getracht spaghetti
te eten terwijl je handen achter je rug
zijn gebonden? Het lijkt moeilijk,
maar er zijn mensen die dat heel goed
kunnen. Luigi Ferrari slaagde er in
het Italiaanse record spaghetti eten
met drie seconden te breken. De 24-
jarige landbouwtechnicus wist tij
dens de jaarlijkse kampioenschap
pen in Fidenza, in het noorden van
Italië, 400 gram spaghetti in 36 secon
den weg te werken.
52
,,Wat heb je? Zeg dan toch wat' Is 't
een miskraam? Moet de dokter ko
men?"
Maar de twee personen, waarin
Thea gespleten terneerligt, blijven el
kaar ophitsen met demonische
macht. Thea blijft gillen, ze is in een
ban van waanzin, haar gillen is het
laatste noodgeroep, waartoe ze in
staat is.
,,Stel je niet zo an!" schreeuwt
Geurt tegen het noodgeroep in.
Thea gilt.
Daarom later - hij staat te trappe
len van ongeduld, want wat zal het
volk in de molen wel denken ,,Hou
je mond dicht! Of moet ik hem dicht
slaan?" Hij heft zijn grote hand al op.
want de vermeende schande maakt
hem radeloos. Zijn liefde mist de
sterke vleugels, die zich tegen het
noodgetij in durven verheffen. Zijn
liefde is een armzalige, grauwe vleer
muis, haastig om zich in zijn vlerken
te verschuilen.
Thea wordt stil, tot haar eigen gro
te verbazing, 't Is de stilte van de
dood.
Zelf zegt ze met volkomen beheer
ste stem, dat het geen miskraam is,
maar dat wel de dokter moet komen.
..Geen miskraam? Waarom ging je
dan zo te keer?"
..Ik weet 't niet", liegt Thea en
schaamt zich op hetzelfde ogenblik
voor haar leugen. Want ze weet het
wel: het was de waanzin, die bij haar
aanklopte. Dit kan ze echter Geurt
niet zeggen. Voortaan zullen er meer
Door M. A. M. RENES-BOLDINGH
dingen zijn, die ze niet aan Geurt wil
en kan zeggen, want de dood heeft
tussen hen in gestaan. Toen, op het
moment, dat Geurt zijn grote, wit
bestoven hand ophief. De dood
brengt scheiding. Ook wanneer er
niet direct graven mee gemoeid zijn.
Geurt keert terug naar de molen en
belt in 't voorbijgaan de dokter op.
Deze komt onmiddellijk, doorziet het
geval, dat hij in werkelijkheid reeds
lang doorzien heeft, en decreteert:
„Andere omgeving, weg van hier. Is
er een oord, waar je graag naar toe
zou gaan? Waar je je veilig voelt?"
En Thea fluistert doodmoe, maar
met glanzende ogen: „Naar huis,
naar vader en moeder en het Heers-
holt".
„Dan gebeurt dat; vandaag nog; be
denk maar alvast, wat voor spullen je
mee wilt nemen. Nee, niet zelf bijeen
zoeken. Dat doet je man straks wel".
„Maar de molen, dokter! Geurt
heeft geen tijd!"
„De molen? Hè? De *molen! De
mammon bedoel je! Een mensenleven
gaat voor; de molen hoeft jou niet op
te slokken, met het kind, dat God je
geven wil. Hij heeft er al genoeg op
geslokt. Nee. zeg maar niets. Jij blijft
liggen en ik praat met je man".
„Ja maar. dokter! Geurt kan hier
niets aan doen, heus niet!"
„Nee. nee, nee. ook dat kennen we!
Ik kom vanmiddag terug om te kij
ken of je zoet bent geweest".
Daarmee loopt de oude dokter weg.
Hij is juist in de goede stemming, om
Geurt onder handen te nemen. Dat
gaat van-dik-hout-zaagt-men-plan-
ken. Eerst als Geurt ineengekrompen
is tot de vereiste kleinheid, begint de
zaag minder scherp te werken.
„Dus dat gebeurt", klinkt het ver
zoenenden „Je zorgt, dat 't meest no
dige in een koffer komt; om drie uur
kom ik haar halen, ik breng haar zelf
met m'n wagen weg".
„Ja maar, dokter! Ik kan toch
ook
„Natuurlijk kun je, daar twijfel ik
niet aan. Maar ik doe 't, ik wil m'n
collega daar het geval vertellen, hij
moet me precies op de hoogte hou
den".
„En Hanneke?" klinkt 't kleintjes.
„Dat is waar! 't Kleine meisje! Dat
gaat mee. Anders was ze zeker aan
tante Rika overgeleverd, hè? Beter,
dat ze meegaat. Ook beter voor je
vrouw".
Ziende, dat er iets van echt leven in
Geurt wakker wordt, vervolgt hij
milder: „Wil je graag mee. om ze weg
te brengen? En de molen dan, jullie
grote slavendrijver?"
„De molen? Die kan voor mijn
part zegt Geurt hartgrondig.
„Zo. zo! Nou, dan mag je meerijden.
Maar je keert ook met mij terug. Je
vrouw moet eerst helemaal tot zich
zelf komen. Zonder jou, jongeman'
Neem dat als een rechtvaardige straf
voor je zonde van niet zien en niet we
ten. En wees blij. dat 't niet erger is".
(wordt vervolgd)