Wij volstaan hier met de prijs van de FSO Prima: v.a. f11.999,-. FSO Prima SLX Renault 5 Tonic Het havenkanaal van Zierikzee 'Zowel pers als overheid dient het algemeen belang' Verzetsgepensioneerden: gratie is ongehoorde zaak Veel luxueuze ruimte voor weinig geld Zilreflectoren voor auto's Kabinet wil twee van Breda vrijlaten Fracties beraden zich over vrijlating twee van Breda Justitie wil ontduiking verkeersboetes aanpakken Autonieuws De nieuwe FSO Prima. Teveel auto voor te weinig geld. 4 6 Burgemeester T. C. Hekman van Bruinisse: BRUINISSE - „Hoewel beiden daar een andere invulling aan geven dienen zij beiden het algemeen belang en de democratie". Bovenstaande uitspraak is opgetekend uit de mond van burgemeester T. C. Hekman van Bruinisse en hij heeft het over de relatie tussen overheid en pers. Hekman deed deze uitlating in een toespraak ter gelegenheid van het planten van een aantal door de PZC- holding geschonken bomen. „De relatie tussen overheid en pers is door dit geschenk wel bijzonder tot uitdrukking gebracht", aldus Hek man. „De krant heeft een volstrekt ander doel dan de bestuurder, name lijk het vrij verschaffen van alle ver krijgbare en op juistheid getoetste in formatie. Dat geeft weieens strijdig- DEN HAAG - Het kabinet wil de twee van Breda, Aus der Fünten en Fischer, vrijlaten. Volgens een pers bericht dat het ministerie van justi tie vanmorgen, dinsdagochtend, heeft verspreid hebben Lubbers en Korthals Altes zich begin januari be reid verklaard 'de beëindiging van de tenuitvoerlegging van de le venslange gevangenisstraffen te be vorderen'. Dat hebben ze gedaan in een over leg met negentien Nederlanders die de oorlog bewust meemaakten en vinden dat de twee van Breda op vrije voeten moeten worden gesteld. Onder de negentien zijn H. Tfeengs Gerritsen, W. „Bib" van Lanschot, M. van der Stoel, P. de Jong, M. Garde niers, en I. Samkalden. In een brief aan de Tweede Kamer, die dinsdag aan de openbaarheid werd prijsgegeven, schrijft Korthals DEN HAAG - De fracties in de Tweede Kamer buigen zich in hun wekelijkse dinsdagberaad over het voorstel van minister Korthals Altes de twee oorlogsmisdadigers Fischer en Aus der Fünten gratie te verlenen. De fracties he'bben de brief van de minister van justitie waarin hij het kabinetsstandpunt uiteenzet, dins dagochtend ontvangen. De fractie voorzitters zijn in het weekeinde reeds geïnformeerd dat Korthals Al tes' voorstel er aan zat te komen. heden met de belangen en het verlan gen tot bepaalde informatiebeper king van de aan voorschriften gebon den bestuurder". Onafhankelijk Om haar taak goed te kunnen ver vullen moet de pers volgens Hekman onafhankelijk zijn. ,/En moet zij naar een Engels gezegde tegelijk het oog, het oor en de tong van het volk zijn", aldus Hekman. Hij stelde dat de pers een belangrijke voorlichtende taak vervult. „In het bijzonder in het ver talen van de niet altijd even duidelij ke besluitvorming van de lokale overheden". Hekman: „Zo hebben de krant en wij elkaar nodig. Al mogen we dan weieens van mening verschillen en de bestuurders de voorlichting graag wel eens wat anders gebracht zouden zien". Hekman liet niet na om in zijn toe spraak ter gelegenheid van het plan ten van de drie kastanjes voor het ge meentehuis het probleem van het vandalisme nog eens onder de aan dacht te brengen. Hij omschreef van dalen als een grote plaag ervaren tweebenige insecten en sprak de hoop uit dat men de nieuwe aanwinst van de gemeente Bruinisse met rust zal laten. Altes dat de regering nog steeds op het in 1972 ingenomen standpunt staat dat verdere voortzetting van de vrijheidstraffen geen in onze rechtspleging erkend doel meer kan dienen en derhalve de mening deelt die in de oproep van de negentien Ne derlanders is neergelegd. Bevoegd De regering vindt dat zij bevoegd is om zonder verder overleg gratie te verlenen aan de twee van Breda. De regering zegt wel ter verantwoording te kunnen worden geroepen als het besluit is genomen. In 1972, toen gratie ook al eens aan de orde was, werd afgesproken dat het parlement over het besluit kon mee-beslissen. In de brief vraagt Korthals Altes het parlement nu of het goed is dat de regering zich niet langer aan deze afspraak houdt. UTRECHT - Het Openbaar Minis terie wil het ontduiken van boetes voor verkeersovertredingen (snel heid, parkeren) strenger gaan aan pakken. Zo'n vijf tot tien procent van alle bekeurde automobilisten probeert met allerlei smoesjes onder de boete uit te komen. Door bekeuringen van „querulan ten" op kenteken en woonplaats te verzamelen, denkt het OM deze wei gerachtige groep beter tot betalen te kunnen dwingen, zo heeft de Utrecht se officier van justitie mr. J. Spee meegedeeld. DEN HAAG - „Een ongehoorde zaak". Zo noemt de voorzitter van de Landelijke Contactgroep Verzetsge- pensioneerden, A. Kliest, het plan om de twee van Breda gratie te verle nen. „Wij zeggen altijd: zolang er nog iemand is die onder de nazi's heeft geleden, moeten die twee blijven zit ten. Dat mag in Nederland wel een unieke straf zijn, maar hun misda den waren ook uniek. Gratie past hier absoluut niet." Kliest denkt dat vrijlating nu nog meer emoties veroorzaakt dan zeven tien jaar geleden, toen de toenmalige minister van justitie Van ^.gt voor stelde gratie te verlenen. „De slacht offers zijn nu allemaal veel ouder en hebben geen werk meer. Daardoor zou het nog wel eens harder kunnen aankomen." Verontwaardigd Volgens A. Fels van het Auschwitz Comité is het plan te gek om los te lo pen. „Wij blijven tegen. Ik ga dat niet verder toelichten. Het waarom mag zo langzamerhand wel bekend wor den verondersteld." Fels is bovendien verontwaardigd dat ze niet eerder op de hoogte is gesteld. Bij de Stichting Icodo, die oorlogs getroffenen informeert en diensten verleent, wordt gerekend op een reeks van telefoontjes van mensen •die een gesprek nodig hebben. „Dat heeft de ervaring geleerd", aldus woordvoerder T. de Ridder. De stichting zelf zit al klaar, even als de Stichting Joods Maatschappe lijk Werk, de Stichting '40-45 en dè Stichting Burger Oorlogsgetroffe nen. Ook de Stichting Pelita helpt mee. Deze stichting is eigenlijk voor Indische slachtoffers, maar de ver bondenheid met de slachtoffers van de nazi's is volgend De Ridder groot genoeg. ZIERIKZEE - Het lineaalrechte kanaal dat de stad Zierikzee verbindt met de .Oosterschelde en indirect met de open zee verraadt onmiddellijk dat het op, kunstmatige wijze door mensenhand tot stand is gekomen. Deze gegraven toe gang toont tevens aan dat ook onze voorouders van een paar eeuwen geleden er niet voor terugdeinsden om een reusachtig karwei aan te vatten, Iedere keer op nieuw zal men tijdens een wandeling langs een der oevers onder de indruk ko men van het grootschalige project dat men tegen het einde van de zestiende eeuw durfde uit te voeren... Het Havenkanaal naar Zierikzee in het laatst van de 18de eeuw (fragment). Gravure door M. Sallieth naar een tekening door D. de Jong. Vanouds zetten de schepen die Zierikzee met naaste omgeving als eindbestemming hadden koers naar het brede water dat honder den jaren lang Schouwen van Dui- veland gescheiden hield. Bij Maye voeren zij het Dijckwater op. De stad werd in die periode dus gena derd op de plaats waar Noord- en Zuidhavenpoorten een indruk wekkend front vormen. Geleide lijk „groeiden" de afzonderlijke eilanden Schouwen en Duiveland naar elkaar toe; tegelijkertijd werd de vaarroute steeds smaller. Allengs dreigde deze te verzan den. De Zierikzeeënaars van weleer lieten het niet zo ver komen ais bij sommige Zuiderzeesteden én Brielle waar de welvaart door ver zanding van havens en/of vaarwa ter veranderde in armoede. Het bestuur van Zieïikzee, ten volle overtuigd van het levensbelang dat de stad had bij een gemakke lijk bevaarbare route, zocht en vond een uitweg in de richting van de Oosterschelde. Nadat octrooi was verkregen ging men om streeks 1595 met man en macht aan de slag. Een bijna drie kilo meter lang kanaal van voor die tijd royale breedte werd ten koste van veel inspanning (geld èn man kracht!) voltooid. Een en ander had wèl consequenties. Om voor de schepen goede aanlegplaatsen te krijgen en ruimte te scheppen werd vrijwel gelijktijdig mét de aanleg van het Havenkanaal de 'stadsgracht voor een deel aanmer kelijk verbreed: de Nieuwe Haven was geboren. Kwetsbaar Door de totstandkoming van de Zierikzee „nieuwe waterweg" was de stad aan de zijde van het ka naal extra kwetsbaar geworden. Men durfde het risico van een on verhoedse vijandelijke aanval dan ook niet te riskeren zodat er maar één oplossing overbleef: ook aan weerskanten van het pas gegraven kanaal zouden versterkingen moe ten komen. Zo ontstonden in het begin van de 17de eeuw respectie velijk het Oranje- en het Blauwe Bolwerk. Van laatstgenoemd ver dedigingswerk zijn noginteres sante restanten bewaard. Zij ver lenen de stad aan die zijde in combinatie met de schilderachtige molen Den Haas een bijzonder boeiend aanzien. Het Havenka naal bestaat nu bijna vier eeuwen. Komende vanaf de Oosterschelde varend in de richting van de oude stad zal menigeen het fraaie sil houet van Zierikzee hebben be wonderd. Misschien hebben zeelieden die van verre gewesten kwamen (men voer soms rechtstreeks tussen Zierikzee en Amerika en het Ver re Oosten), nip^flo veel oog gehad voor het schilderachtige tafereel dat zich voor hun ogen ontvouw de; zij verlangden slechts thuis te zijn. Anderen, onder wie verschil lende kunstenaars, hebben zich op die plaats vergaapt aan de his torische schoonheid van Zierikzee en dit met potlood, pen en penseel vereeuwigd. Er bestaat een zeer fraaie pot loodtekening die de bekwame Cornelis Pronk in de 18de eeuw van Zierikzee vervaardigde met op de voorgrond het Havenkanaal. De er langs lopende dijk stoffeer de hij schilderachtig met enkele personages. Tegen het eind van de zelfde eeuw maakte ook Dirk de Jong, die bekendheid geniet door zijn waardevolle topografische ge zichten, van het Havenkanaal met omgeving een langgerekte teke ning in gewassen oostindische inkt. Dit exemplaar bevindt zich in particulier bezit; het werd afge beeld in Stad en Lande van Schouwen-Duiveland een beeld verhaal (1973). Naar genoemde tekening is een zeer fraaie gravure gemaakt door M. Sallieth. Er ontrolt zich op de prent voor onze ogen een uiterma te afwisselend schouwspel. Langs het jaagpad (er was aan iedere kant van kanaal een dergelijk pad) wordt een Zeeuwse poon met behulp van twee jaagpaarden zee waarts getrokken. Het gebruik oth met paarden de schepen in of uiEt de Zierikzeese haven te trek ken heeft lang stand gehouden. Met de komst van de scheepsmoto ren kwam er definitief een eind aan. Wiebe Keikes Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de Poolse automobielindustrie voor het eerst in 1967 Fiats in licentie ging bouwen. Een grove vergissing mijnerzijds want het bleek mij dat er in Polen al in 1931 Fiats werden geassembleerd. Direkt na de tweede wereldoorlog werd het kontakt met Fiat weer vrolyk opgenomen om opnieuw Fiat produkten te gaan assembleren. Maar door het rammelend dichtvallen van het ijzeren gordijn ging de zaak niet door. En daar zaten die Polen met een paar fabriekshallen waarin Fiats geassembleerd zouden worden. Uit arremoede werd er maar een licentie-overeenkomst gesloten met de Russische GAZ-automobielfa- briek in Gorki, waar de automobielen werden gebouwd die gebaseerd waren op een Amerikaanse Ford uit 1927. Een noodsprong dus waar geen ontkomen aan was. En zo werd er aangemodderd tot eind 1965, toen er opnieuw een kontrakt werd getekend voor de bouw van Fiats in Polen. In november 1967 rolde de eerste Polski Fiat 125 by FSO van de band. Op het eerste gezicht een exacte kopie van de 125, maar schijn bedriegt want het plaatwerk is dikker en ook verder zyn er de nodige aanpassingen waardoor het barre klimaat en de dito wegen in Polen goed kunnen worden doorstaan. Prestaties Topsnelheid 153 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 16,2 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de test 1 op 9,9. Geld 13.749,- incl. BTW. Motorrijtuigenbelasting van 641,- tot 657,- per jaar. Twee modellen Momenteel levert FSO twee modellen: de Classic, een rechtstreekse afstammeling van die 125 en de Prima met een moderner 5-deurs koetswerk maar met vrijwel de zelfde technische achtergrond. Het .onder stel is dan ook met echt modern maar wel oer-degelijk. Voor is de wielophanging onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefvcren. achter zit er een starre as met blad veren. Door deze constructie is het geen auto om met hoge snelheden bochtjes te pikken Gelukkig vraagt hij daar ook niet om want de viercilindcr motor met een inhoud van 1481 cm3 cn een vermogen van 82 pk is gewoon een degelijk werkpaard, dat zijn vermogen zonder opwindende toestanden rustig middels een goed schakelende 5- versne/Irngsbak naar de achterwielen diri geert. Dat blijkt ook wanneer de prestaties op de klokken worden gezet. Voor de ac celeratie van 0 naar 100 km/h heeft hij 16,2 sec. nodig cn dc topsnelheid bedraagt 153 km/h. Uit deze gegevens blijkt wel dat de FSO Prima meer geschikt is voor mensen met een rustig karakter, dan voor een onstuimige jongeman die perse stop- lichtsprintjcs wil winnen van bijvoorbeeld een Alfa Romeo. Brave caravantrekker Doordat tussen 2000 cn 5000 tpm 90r-f van het max. koppel van 11.6 kgm ter beschikking staat, zal deze Prima best een brave caravantrekker zijn met die beper king dat dc caravan plus inhoud dc 1000 kg met tc hoven gaat Ik stel dit een beetje nadrukkelijk want ik zou niet graag de mensen dc kost geven die keurig in het instructieboekje kijken welk gewicht hun auto kan trekken cn zich dan een caravan aanschaffen van exact dat trekgewicht Dan gaan ze met vakantie cn die caravan wordt met het al dan niet nodige beladen, waardoor het mux gewicht fors wordt overschreden. Om het feest helemaal compleet tc maken wordt dan ook nog eens de bagageruimte volgestouwd cn stappen er vijf mensen in die arme Prima. Blijkt dan dat dc auto op dc snelweg niet vooruit tc branden iscn geen berg meer op te krijgen, dan heeft dc auto hef altijd gedaan en moet dc dealer maar uitleggen hoe dat komt. Doch tc zwaarbeladen, nee, hoe komt die dealer daar nu bij. Veronge lukken nadat ze de top van die berg moei zaam gehaald hebben, zullen ze overigens bij de afdaling met gauw - mocht onze FSO Prima in een te hoge versnelling staan - want hij is voorzien van vier zeer wel voor hun taak berekende schijfrem men. Om nog even op die bagageruimte terug tc komen, die is zeer royaal en mochten de achterpassagiers door afwezigheid schit teren, dan kan de achterbank simpel neer geklapt worden, waardoor er een enorme ruimte ontstaat. Alleen moet die bagage wel redelijk hoog opgetild worden van wege de hoge drempel. De FSO l'ritnn lii zeer geschikt i oor mensen die rustig, romfnrtnliel en run nlle gemakken roorsien ran 1 naar R willen reizen. zo'n FSO Prima SLX moeten we beden ken dat deze auto uitermate geschikt is voor mensen die rustig, comfortabel en van alle gemakken voorzien van A naar B willen reizen. Dat ze daarnaast beschik ken over veel ruimte en gebruiksmoge lijkheden, is gewoon meegenomen. Daarnaast zal het een brave caravantrek ker blijken te zijn, mits men het trekge wicht in de gaten houdt, al zal dan ook blijken dat het gemiddelde brandstofver bruik van 1 op 10 uiteraard niet haalbaar is. Maar ook het milieu wordt ontzien want de FSO Prima is voorzien van een katalysator, langzamerhand gewoon een noodzaak. Maar dc grootste verrassing voor mij en de mijnen was toch wel dat deze FSO Prima SLX met alles cr op cn aan voor maar 13.749.- in dc prijslijst staat. En daarvoor neem je dan toch graag het enigszins achterhaalde onderstel op de koop toe. Er zijn nu ook zijreflectorcn voor auto's te koopen toepasbaar op alle wielmatcn. dus ook voor caravans en aanhangers. Het zijn eigenlijk reflecterende vcntieldoppcn. Op iedere vcntieldop is een reflecterend me talen schijfje van ruim vier centimeter doorsnede gemonteerd, gemaakt van alu minium materiaal. Deze zijreflectorcn zijn eenvoudig te monteren. Nadat dc be staande ventieldopjes zijn verwijderd kunnen dc reflectoren bevestigd worden. Het vast--en losdraaien van deze reflecte rende vcntieldop gaat even gemakkelijk als bij een normale vcntieldop. De reflec terende cirkels, die ontstaan als dc rijden de auto van op/ij belicht wordt, verhogen in het donker de veiligheid. Een set van vier van dc/c vcntieldoppcn kost 14.95 en is o m. bij warenhuizen verkrijgbaar De FSO l'rima Sl.\ is ran kinnen zeer IllXliens uitgerust. Bij FSO zullen ze gedacht hchbcn dat ze het enigszins bedaagde onderstel onder stel op dc een of andere manier maar moesten compenseren. En dat hebben ze gedaan want het interieur is van allerlei luxe zaken voorzien, zoals een verstelbare stuurkolom. tweed bekleding, tocrcntcl- ler. klokje, traploos verstelbare rugleu ning van de prima zittende voorzetels, verstelbare hoofdsteunen, ruitenwissers met twee snelheden cn interval, 5c deur vanaf de bestuurdersstoel te openen, ach- tcrruitwisscf plus sproeier, enz. enz. Conclusie Votrrdat wc overgaan lot dc aanschaf van Techniek In lengterichting voorin geplaatste 4- cilinder lijnmotor. Cilinderinhoud 1481 cm3. Boring x slag 77x79.5 mm. Compressieverhouding 9.01. Max vermogen 60 kW bij 5200 tpm. Max. koppel 114 Nm bij 4000 tpm Achterwiclaandrijving. 5-Versnel lingsbak met achteruit Wielophan ging voor onafhankelijk met dubbele draagarmen en schroefvcren. Achter starre as met bladveren. Telescopische schokdempers. Stuurinrichting kogel- kringloop. Schijfremmen voor en achter, vacuum bekrachtigd, geschei den met lastafhankclijke regeling op dc achterwielen Velgen 5J, banden 175 SR 13. Wielba sis 250,9 cm. Spoorbreedte voor 131.4 cm. achter 129,2 cm. Lengte 427.2 cm, breedte 165 cm, hoogte 137.9 cm. Massa 1110 kg. Max. toelaatbaar ge wicht 1550 kg. Max. aanhanggewicht geremd 1000 kg, ongeremd 500 kg. Max. kogeldruk 50 kg. Tankinhoud 45 liter. Draaicirkcl 10 m. Dc Renault 5 Tonic is dc opvolger van de 5 Podium. De Tonic is eveneens gebaseerd opde 5 SLcn is zowel in drie- als vijfdeurs uitvoering leverbaar. Het pakket extra's dat de Renault 5 Tonic meekrijgt, omvat zonwerend glas. een rechter buitenspiegel, een wis/was instal latie op de achterruit, wieldoppen in de stijl van de Renault 21 GTS cn sicrbicsjcs op dc flanken Ook is cr ccn complete radio voorbereiding, inclusief antenne, coaxiaal kabel en ontstoring. terwijl in dc bocdenplank alvast luidsprekers zijn ge monteerd De Renault 5 Tonic is verkrijg baar in vijf kleuren. (Advertentie) l)e nieuwe zijreflectorcn voor auto's zijn eenvoudig en zonilrr gereedschappen te monteren, \ndnl de beslaande lentieldnpjes zijn venrijderd. kunnen de reflectoren lu'i esligd worden. De reflecterende cirkel* die ontslaan al* de rijdende auto i Itelirhl worth, rrrhogc» in het donker de veiligheid n Importeur: ABIMKX B.V', Kolcnbrmulcrstraal 30, 2084 \l Ridderkerk, lel:01804 18300. 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 5